بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

محمدرضا خراسانی زاده

@mohammadrezakhorasanizadeh

967 دنبال شده

423 دنبال کننده

                      کرم کتاب!
                    
mohammadrezakh/

یادداشت‌ها

نمایش همه
                در جلد دوم مجموعه روایت تفکر، فرهنگ و تمدن، دوران تمدن اسلامی از ظهور اسلام تا انتهای صفویه را مرور می‌کنیم.
در این جلد پس از مرور دوران پیامبر تا انتهای دوران بنی عباس، شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران اسلامی با رویکرد خاندان‌های ایرانی، سلسله‌های ترک، دولت‌های فاطمی و اسماعیلی، تجاوزات مسیحیان و امپراطوری عثمانی بررسی شده و سپس به چرایی زوال تمدن اسلامی با توجه به همه مغول‌ها و اتفاقات پس از نیز پرداخته شده است.
در بخشی دیگر فضای جریان‌های فکری، نطام علمی، هنر و ادیات و سایر وجوه تمدنی دوران اوج تمدن اسلامی بیان شده و در فضل آخر به طور مفصل‌تری نسبت به فصول پیشین، دوران صفویه و ویژگی‌های آن بیان شده است.
به طور کل حتی با وجود برخی ایرادات ریز، با مطالعه این اثر می‌توان دید کلی خوبی نسبت به فضای کلی دوران اسلامی مخصوصا ایران به دست آورد. هرچند که برای اطلاعات جزئی‌ترو تحلیل بیشتر و بهتر بسیاری از چرایی‌های اتفاقات مختلف مطرح شده در کتاب، نیاز به مطالعه منابع بیشتری نیز هست.
        
                کریم، پسر نوجوانی از اهالی رام الله فلسطین است. شهری که مدام توسط اسرائیلی‌های غاصب کوچک و محدود می‌شود. شهرک نشینان و نظامیان صهیونیست هر روز بیشتر به مردم شهر فشار می‌آورند و تعدادی شهید و زخمی می‌شوند. کریم عاشق فوتبال است و با دوستانش جانی و هوپر، می‌خواهند یک زمین کوچک سنگلاخ را به زمینی مناسب فوتبال بازی کردن تبدیل کنند؛ اما اگر این اسرائیلی ها بگذارند...
الیزابت لرد در این کتاب، به خوبی توانسته سختی زندگی و محدود بودن فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری را به تصویر بکشد. نوجوانان پر آرزویی مانند کریم که وقتی بیشتر با شرایط واقعی زندگی آشنا می‌شوند، لیست آرزوهایشان از تبدیل شدن به فوتبالیستی بزرگ، به قهرمان نجات بخش فلسطین و حتی به می‌خواهم زنده بمانم ختم می‌شود.
در کنار به خوبی به تصویر کشیدن غصب زمین‌ها و خانه‌ها و به ذلت کشیدن فلسطینی‌ها توسط اسرائیلی‌ها، بحث تلاش برای مبارزه و گرفتن حق خود از این غاصبان صهیونیست نیز به خوبی در کتاب به تصویر کشیده شده است.
یک تکه زمین کوچک، می‌تواند مخاطبینش مخصوصا نوجوانان را وسط این همه اخبار متعدد از فلسطین، کمی به زندگی واقعی آنان البته با مدل زندگی در کرانه باختری نه فضای غزه نزدیک کند.
        

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز باشگاهی ندارد.

فعالیت‌ها

هری پاتر و سنگ کیمیا (هری پاتر 1) هری پاتر و تالار اسرار (هری پاتر 2)هری پاتر و زندانی آزکابان (هری پاتر 3)

معلم کلاس پنجمم خانم جی کی رولینگ

10 کتاب

هر وقت به گذشته نگاه میکنم متوجه می شم که بدون شک یکی از عوامل ترغیب من به مطالعه بیشتر مجموعه هری پاتر بود. کلاس پنجم که بودم دیگه کتاب قصه هایی که پدر و مادرم برام می خریدن برام جالب نبود ، قابل پیش بینی بودن و شخصیت هاش همیشه شاد و قهرمان. هیچ وقت آدم بده داستان برنده نمی شد و من برام سوال شده بود که واقعا همه داستان ها قراره این جوری تموم شن؟ این قد کسل کننده و بی هیجان؟ فکر می کردم مشکل از اینه که نویسنده های کتاب کودک به اندازه کافی هیجان وارد داستانشون نمی کنن. صحنه های تعقیب و گریز پلیسی و لو رفتن قهرمانی که به ارتش دشمن نفوذ کرده از جمله ایده هایی بودن که فکر میکردم باعث میشن داستان از اون کلیشه ای بودن در بیاد و منعطف بشه. تا این که یه روز به پیشنهاد خاله ام تصمیم گرفتم یه کتاب جدید رو که اسمش هری پاتر و سنگ جادو بود شروع کنم. اولاش خیلی عادی بود. تا پنجاه صفحه ی اول باورم نمی شد که قهرمان داستان قراره یه پسر نحیف و یتیم باشه که هیچ پشتوانه ی معنوی نداره و با حداقل امکانات زندگی رو سپری می کنه. یه قهرمان بر خلاف قهرمان های دیگه. یکی که فوق العاده نیست. یه آدم کاملا معمولی. و در برخی موارد بدشانس و بدبخت. اصلاح میکنم در بیشتر موارد بدشانس و بدبخت. این یکی قهرمان زیادی گناه داشت (و بیاید با هم رو راست باشیم، نویسنده ها دوست دارن همیشه قهرمان های منحصر به فردی رو خلق کنن و نکته قابل توجه این جاست که یه آدم خیلی خوش بخت ، قدرتمند و زیبا همون قدر خاص به نظر میرسه که یه آدم بدبخت و ضعیف می تونه خاص باشه) هر چند که من اون موقع متوجه این نبودم که در واقع هری پاتر هم از قانون نانوشته ی قهرمان ها خاص هستند( حالا به هر دلیلی ، می خواد به خاطر تروما هاش باشه ، ژنتیکش یا...) پیروی میکنه. منِ ۱۱ ساله با شخصیت اصلی ای آشنا شده بودم که از خیلی نظر ها با بقیه قهرمان ها فرق می کرد. این تضاد کاملا واضح در کنار نو بودن ایده مدرسه جادویی و خلاقیت های گاه بیگاه خانم جی کی رولینگ مثل پله های متحرک ، عکس های سخنگو ، قورباغه های شکلاتی و مهم تر از همه ۳ دوست که مثل من فکر می کردند و با این که زیاد خفن نبودن و هر کدومشون یه ایرادی داشتن اما همه جوره ، تحت هر شرایطی پشت هم بودن ، باعث شده بود خیلی با این کتاب انس بگیرم. و من مجذوب دنیای کتاب ها شدم، دنیایی که این کتاب تنها قطره ای ازش بود. اما مفاهیمی که از کتاب هری پاتر و سنگ جادو برداشت کردم: ۱_ هدف همیشه جلو چشمامونه ولی ما به بیراهه میریم ۲_ شخصیت آدما پیچیده تر از اونه که بتونی بشناسیشون ۳_شجاعت و حماقت تقریبا یکی هستن ۴_ قدرت مناسب کساییه که اون رو نمی خوان(این جمله منو یاد لارتن کرپسلی میندازه، اهل دلا جریانشو میدونن) الان که دوباره این مجموعه رو می خونم متوجه شدم که می تونست خیلی بهتر از اینی باشه که هست؛ اما چیز جالب توجه اینه که هیچ کدوم از اون عیب هایی که بیرون میکشم احساسم رو نسبت به این کتاب تغییر نمی ده.این کتاب برام شبیه یه دوست خیلی قدیمی شده. کسی که شاید بدی هایی داشته باشه ، اما به خاطر خوبی هاش و تجربه هایی که به من بخشیده دوست اش دارم شاید من هیچ وقت کتاب خون نمی شدم، البته اگر اون موقع هری پاتر رو نمی خوندم

تاریخ ایران مدرنایران بین دو انقلابهم شرقی، هم غربی: تاریخ روشنفکری مدرنیته ایرانی

تاریخ معاصر ایران؛ یک بررسی سیاسی-اقتصادی!

54 کتاب

واقعا ترس برم‌داشته است. همیشه به دنبال یک لیست مطالعه تر و تمیز برای مطالعه تاریخ معاصر ایران بوده ام. در چندماه اخیر درگیر کلنجار رفتن با منابع بودم و در آغاز نیم‌سال دومِ تحصیلی1402، دکتر حجت کاظمی لیستی از منابع مناسب برای آشنایی با تاریخ معاصر ایران، مشخصا عصر پهلوی، را در اختیار دانشجویان قرار دادند و مواجه با آن لیست برای من دلیلی شد که باری دیگر با نظم بیشتری به بررسی منابع مناسب بپردازم. لیست اولیه به شرح زیر است. در ادامه اندکی در مورد این لیست می‌گویم و اینکه چرا اینگونه گزینش منابع کرده ام. قبل از همه‌چیز شایان به ذکر است که این حقیر سراپا تقصیر، خودْ طفیلی تاریخ است و هیچ نداند و نتواند هِر را از بِر تشخیص دهد، لطفا اگر حرفی نکته‌ای بود، منبعی را یادم رفته بود، حتما یادآوری کنید. در ضمن علاوه‌بر کتاب، مصاحبه‌های تاریخی (مخصوصا تاریخ‌های شفاهی که در ادامه از ایشان خواهم گفت)، مستندهای تاریخی، مناظره تاریخی و یه عالمه پادکست خوب هست که حتما باید به این نوع از رسانه‌ها هم توجه کنید. مشخصا پلی لیستِ جوانِ تاریخ معاصر ایرانِ پادکستِ بی‌پلاس بد نیست (بی ایراد نیست، ولی قطعا مفید است)، پادکست رخ ویدئوهای عالی‌ای دارد. پادکست نقال‌باشی به زحمت علی آردم منتشر می‌شد که کم ازش تعریف نشنیده ام. در پادکست دغدغه ایران، در حدود 15قسمت، محمد فاضلی به بررسی سفرنامه مستشارهای خارجی در ایران پرداخته (از اپیزودهای 31تا47) که شنیدن آنها قند و نبات است. از پادکست جوانِ «ماجرای مشروطه» و آقای خادم تعریف‌های زیادی شنیدم. خود را بندِ «کتاب» نکنید؛ اوقات خالی خود را با تاریخ ایران پر کنید، خیر دنیا و عقبا می‌شه براتون :) بذارید اول متن با یک بندِ کاربردی آغاز کنم. صرفا در این ویرایشِ اولیه، بالغ بر40 جلد کتاب آمده است. مشخص است که خوندن دقیق تمام این 40 اثر، حتی برای کسی که تخصصی تاریخ معاصر کار می‌کند هم چنان ممکن نیست (چون این لیست هم تاریخ سیاسی دارد، هم اجتماعی و هم مفصلا اقتصادی و خب احتمالا هر محققی، یکی از این مولفه‌های موضوعی را اتنخاب کند). برای همین چند اثر که به نظر اولویت دارند را اینجا برایتان لیست می‌کنم. 1. «تاریخ ایران مدرن» از آبراهامیان (اگر می‌خواستید اثر مفصل‌تری را بخوانید، به سراغ «ایران بین دو انقلاب» از آبراهامیان بروید. تاریخ ایران مدرن، گویی خلاصه‌ای از دیگر کتاب است.) 2. «هم شرقی هم غربی» از افشین متین (اگر به تاریخ روشنفکری در ایران علاقه‌ دارید، این اثر را حقیقتا از بهترین آثار تالیفی می‌توان نامید.) 3. «مشروطۀ ایرانی» از ماشاالله آجودانی (تعریف از این اثر را زیاد شنیده ام. البته نقدهایی جدی نیز به این اثر شده است، ولی این نقدها از جانب افراد مهمی بوده است که بیش از آنکه اعتبار این کتاب را نابود کند، وجاهت و اهمیت می‌هد به آن) به نظرم این سه عنوان بالا، می‌تواند اولویت یک لیست مطالعه از تاریخ معاصر ایران باشد. دیگه در مورد بقیۀ آثار چیزی نمی‌نویسم. اگر پادکست‌های بالا را شنیدید، سه کتاب بالا را خواندید و مختصصینِ درستِ تاریخ را پیدا کردید، دیگر خودتان می‌توانید اجتهاد کنید و آثار سره از ناسره، معتبر از نامعتبر را با ضریب خطای کم تمیز دهید. در ادامه اندکی می‌خوام از این لیستی که ساخته ام دفاع کنم و زاویه دیدی خاص به تاریخ معاصر ایران را برویش استرس بگذارم. اهمیت تاریخ شفاهی، تاریخ مفاهیم و مهم‌تر از اینها، تاریخ فکری/intellectual history. در مورد تاریخ شفاهی که در لیست زیر تعدادی چند مصاحبه‌های پروژۀ تاریخ شفاهی هاروارد را آورده ام به نشانه (البته بسیاری از اینها، چاپ نشده اند ولی در تلگرام، یوتیوب و اینترنت در دسترس اند). در اهمیت تاریخ شفاهی بسیار می‌توان گفت. دیگر جا ندارم 🫡 در مورد تاریخ مفاهیم نیز، کتاب «تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه» از سمیه توحیدلو، یک پژوهش تازه از تنور درآمده است که تعریف‌هایی بسیار ازش شنیده ام. بجز این کتاب، پروژه فکری مرحوم فیرحی و مشخصا دوگانۀ پایایی ایشان، دوگانه قانون در ایران، از نمونه‌های عالی واکاوی مفاهیم در تاریخ معاصر ایران است. (جامعه‌شناسی و تاریخ اشیا هم موضوع بسیار جذاب است و اخیرا نشر اگر، چند پژوهش جذاب در این حوزه، مثل «سرگذشت اجتماعی توالت در ایران» را منتشر کرده است.) برسیم به اصلِ کار؛ تاریخ فکری/intellectual history. خیلی می‌توان از جزئیات تاریخ فکری گفت، از اهمیت کوئنتین اسکینر و مکتب کمبریج، اما تنها یک گلایه کافی است، اینکه هنوز کارهای تاریخ فکری درست در مورد تاریخ معاصر ایران صورت نپذیرفته است (این ادعا از دهان من خیلی بزرگ‌تر است البته). حال شاید بیایید بگویید، این همه کتاب در مورد تاریخ روشنفکری در ایران نوشته شده، پس چیست که می‌گویی تاریخ فکری نداریم؟ در جواب باید بشینیم و ساعت‌ها بحث کنیم، اما همین را بگویم که تاکنون ندیده ام اثری بروی نقطۀ بحرانیِ برهمکنش میان ایده‌ها و واقعیت‌های اجتماعی دست گذاشته باشد و سعی کند این معضل را در تاریخ معاصر ایران، آنگونه که باید مورد مداقه قرار داده باشد. یعنی مشخصا در تلاش باشد که تاثیرات ایده‌ها بر سیر تاریخی ایران را ردگیری کند. بسیاری تحقیق هست که چنین ادعایی داشته باشند، اما هیچ کدام را تابحال نیافته ام که درست و مدون به این موضوع بپردازند (طبیعتا اگر چیزی می‌شناسید بگویید و من را از جهل وارهانید). باز کتاب‌های فیرحی، اندکی در این مسیر گام برداشته اند. کتاب «تاریخ فکری ایران معاصر» به کوشش عباس منوچهری، تلاشی در این مسیر است؛ امیدوارم بتوانم این اثر را آنگونه که باید بخوانم و نقد کنم. اصلا فرض کنید، این را به اطمینان بیشتر می‌گویم، تحقیقا هیچ پژوهشِ جدی‌ای در مورد ورود انگاره‌های اقتصادی مدرن در ایران نشده است، تو بگو یک پژوهش در حدِ درست! باتشکر از همراهی شما :) بازم می‌گم، حرفی بود بگید، قطعا برای همۀ ما مفید خواهد بود.

            در جلد دوم مجموعه روایت تفکر، فرهنگ و تمدن، دوران تمدن اسلامی از ظهور اسلام تا انتهای صفویه را مرور می‌کنیم.
در این جلد پس از مرور دوران پیامبر تا انتهای دوران بنی عباس، شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران اسلامی با رویکرد خاندان‌های ایرانی، سلسله‌های ترک، دولت‌های فاطمی و اسماعیلی، تجاوزات مسیحیان و امپراطوری عثمانی بررسی شده و سپس به چرایی زوال تمدن اسلامی با توجه به همه مغول‌ها و اتفاقات پس از نیز پرداخته شده است.
در بخشی دیگر فضای جریان‌های فکری، نطام علمی، هنر و ادیات و سایر وجوه تمدنی دوران اوج تمدن اسلامی بیان شده و در فضل آخر به طور مفصل‌تری نسبت به فصول پیشین، دوران صفویه و ویژگی‌های آن بیان شده است.
به طور کل حتی با وجود برخی ایرادات ریز، با مطالعه این اثر می‌توان دید کلی خوبی نسبت به فضای کلی دوران اسلامی مخصوصا ایران به دست آورد. هرچند که برای اطلاعات جزئی‌ترو تحلیل بیشتر و بهتر بسیاری از چرایی‌های اتفاقات مختلف مطرح شده در کتاب، نیاز به مطالعه منابع بیشتری نیز هست.
          
نهههه اصلا این نیست که کتاب باشه بقیش مهم نیست:)) اتفاقا خیلی روی انتخاب کتاب سختگیرم و اصلا سراغ هر کتابی نمیرم. به لطف خدا دایره مطالعاتم وسیعه فقط تو یه خط نیست. ولی حوزه های اصلیم، تاریخه با رویکرد صدر اسلام و معاصر، رمان و داستان و ادبیات نوجوانه. هرکدومش هم خط خاص خودشون رو دارن. این وسطا کتاب‌های اخلاقی، تربیتی و اعتقادی مختلفی هم میخونم الحمدلله. در ظاهر شاید پراکنده به نظر بیاد ولی یه نظم و برنامه ای داره:)