محمدرضا سعادتی فرد

محمدرضا سعادتی فرد

پدیدآور
@Mm1370

13 دنبال شده

27 دنبال کننده

            
#طلبه_عصر_انقلاب_اسلامی

گردآورنده کتابهای:
●آزادی یعنی آزادی
●پای درس خمینی مشهد

■علاقه مندی هایم:
مطالعات مکتب امام (ره)
منظومه فکری مقام معظم رهبری
اندیشه انقلاب
فلسفه
عرفان

          
https://eitaa.com/rastakhiz_ir

یادداشت‌ها

نمایش همه
        🌀درباره کتاب «سه دیدار» با مردی که از فراسوی باور ما می آمد...

🖋 کتاب به قلم #نادر_ابراهیمی؛ بر اساس داستان زندگی امام روح اللّه خمینی (ره) نگاشته شده است.
ادعایش این است: «من داستان می نویسم، تاریخ نمی نویسم».
 بحث تاریخی از این کتاب را به اهل فنّ آن باید واگذار کرد و این یادداشت درباره کاری است که نویسنده بر دوشش بوده است. 
 
📘 سراسر کتاب، مجذوب قلم و شخصیتی که به او پرداخته می شوی. از همان شروع کتاب میخکوبت می کند و انگار تو را به تسخیر خود در می آورد؛ هم شخصیتی که به او پرداخته است و هم قلم نویسنده. 

🔖 کتاب با این جمله از امام (ره) آغاز شده است: «ایران موجودی است الهی که بر بال فرشتگان نشسته است». البته منبع آن را پیدا نکردم.

📘 برای من که در آغاز یک راه جدید در پژوهش آثار عرفانی و سیاسی_اجتماعی امام (ره) بودم این کتاب یکی از بهترین انتخاب ها بود و آن را به دیگران هم پیشنهاد می دهم چرا که تو را مغلوب و مجذوب (نه مقلّد) امام(ره) می کند، انگیزه ای شگرف در تو ایجاد می کند که گلوله ای آتشین می شوی برای رجوع و بازگشت به تمام شخصیت (نه فقط شخصیت علمی) چنین مرد عظیمی.
   
🖍 وقتی صفحات کتاب را ورق می زنی حقیقتاً زمان در دستت نیست، زمان که چه عرض کنم گویا خودت هم در دست خودت نیستی یعنی واقعاً تو را به خدمت خودش می گیرد، کاری می کند که واقعاً خود را در محضر امام (ره) می بینی همانگونه که می خواهی. 
دلت می خواهد زیر سطر به سطر کتاب خط بکشی ولی در انتخاب سخت می مانی که کدام را ؟
 
🌕 ای کاش تاریخ و داستان مردانی چون خمینی کبیر و تاریخ عصر جدیدی چون انقلاب اسلامی، همین گونه #پر_حرارت و #پر_جاذبه به جوانان ما منتقل شود. تاریخ اگر به قالب هنر بیاید شورافکن می شود، زیبا می شود، ماندگار می شود، استقبال می شود؛ رهبر انقلاب می فرمایند: «بارها گفته ام که هر پیامی ، هر دعوتی ، هر انقلابی ، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود ، شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود و فرقی هم بین پیام های حق و باطل نیست»(27/09/1365).
 
🌊 واژه ها و جملاتی که در وصف امام عزیز باید گفت همین است که نادر ابراهیمی قلم زده است هر چند آنانکه درکشان از شخصیت امام (ره) فاخرتر هست حتماً می گویند این هم برای او کم است و حق هم همین است  که امام بسیار بسیار فراتر از این کتاب است ولی نادر ابراهیمی تمام تلاش خودش را کرده است.   

💧 جملات زیادی را درباره امام بکار برده است اما انتخابم این سه جمله است (نقل به مضمون) که می تواند راهبرد و مأموریت حوزه و طلبه را رقم بزند:

  ۱. «جسارت است آقا روح اللّه، شما و اجدادتان به قناعت راضی نیستید» یعنی به دین حداقلی تن نمی دهید، به جهانی شدن آن می اندیشید و می خواهید جهان را از ظلم پاک کنید، به یک روستا و امام جماعت شدن و کشورداری و ... هم بسنده نمی کنید، مأموریت تان بازگشت انسان به «خلافت فی الارض» است و راه را قیام للّه می دانید. 

  ۲. شهید مدرس به عده ای از طلاب گفت: «نگین کنید این شیخ را». این جمله نیاز امروز حوزه ماست، آقا روح اللّه آن زمان باید برای طلاب جوان الگو شود، و امام روح اللّهِ انقلاب اسلامی هم که خود را در قامت مکتب امام (ره) ارائه داده است، باید مکتب نجات بخش حوزه علمیه و ایران شود. اگر امام خمینی در حوزه نگین شود، تمام هویت طلبه را ویرایش می زند، مأموریت حوزه را ویرایش می زند، دیگر نه حوزه و طلاب آن و نه اساتید و ... به کم قانع نمی شوند. این شیخ اگر در حوزه نگین شود هزاران راه حل جلوی پای ما می گذارد؛ اما درد اینجاست که شخصیت علمی و تربیتی او در حوزه عجیب در حجاب شخصیت سیاسی اش رفته و مغفول مانده است.    

  ۳. «در این چشم ها قدرت عجیبی است، قدرتی که می تواند جهان را زیر و رو کند». 
  
تنها نقص کتاب که شاید برای برخی اذیت کننده باشد اواسطش است که به یکباره از اوج محتوای داستانی به اوج مطالب فلسفی و اثبات وجود خدا روی آورد و احتمالا برخی را خوشایند نباشد ولی این نباید موجب پرهیز از ادامه مطالعه کتاب شود. 

بهترین سخن درباره کتاب همان است که خود نادر ابراهیمی در آخرین صفحه کتاب قلم زده است: «همین قدر می گویم که در عمر خویش، کاری چنین #کمر_شکن، #درهم_کوبنده و #خوف_انگیز انجام نداده ام، و نه، دیگر، خواهم داد». و نادر ابراهیمی نشان داد اهل کارهایی است که غیر ممکن بنظر می رسد. 

🌷کتاب را صبح روز شنبه ۲۶ آبان ماه تمام کردم و این یاداشت را برای جلد اول این کتاب: «رجعت به ریشه ها»، نوشتم. به شما هم پیشنهاد می کنم حتما بخوانید.

#شخصیت_امام_خمینی (ره)
#سه_دیدار

      

4

        #با_ضیاء_الدّین

✏️ چند خط درباره کتاب شرح حضرت آیت اللّه خامنه ای بر «حدیث مکارم الاخلاق» (با محوریت سلسله جلسات سال ۱۳۵۲ شمسی در مسجد کرامت مشهد مقدس)

📒 معرفی کتاب: کتابی است اخلاقی در شرح و تبیین حدیثی از امام صادق(علیه السلام) که در آن ده صفت از صفات پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) را بیان کرده اند. 
کتاب دربردارنده متن جلسات رهبری در سال ۱۳۵۲ شمسی است بعلاوه روایت هایی از احادیث دروس خارج فقه، برای تکمیل مباحثی که ضبط نشده است و رفع نواقص جلسات که به کتاب اضافه شده است. این کتاب توسط نشر صهبا در اردیبهشت ۱۴۰۳ برای اولین بار چاپ شده است. 

🙏 ابتدا تشکر می کنم از رفقای نشر محترم صهبا که مثل همیشه زیرخاکی هایی از بیانات رهبر انقلاب کشف و منتشر کردند. خدا قوت. منتظر تولیدات جدید هستیم. 

🔻و امّا درباره کتاب:
 🔸رویکرد مقام معظم رهبری در تفسیر مفاهیم اخلاقی را باید با یک آسیب شناسی رویکردهای دیگر آغاز کرد: 
مع الأسف در برخی از آثار اعتقادی، معارفی و اخلاقی ما، واژه ها و مفاهیم اسلامی و اخلاقی با آسیب بزرگ مواجه شده است و آن اینکه این مفاهیم فاخر، متعالی، انقلابی و پرجوشش،  بصورت #خنثی، #بی_خاصیت و #منفعل و #منقطع تعریف شده است. به همین علت، مخاطب وقتی با این واژه ها و مفاهیم آشنا می شود، حس #قیام و #برانگیخگی ندارد و عملاً تبدیل به مسلمانی خواهد شد که زیست و سلوکش با اهتمام به #نصرت خدای متعال و  #اقامه اهداف خداوند روی زمین گره نخورده است. تبدیل به مسلمانی که اوج کارآیی اش خلوت فردی در خلوتگه و تنهایی خود است. تفصیل این آسیب شناسی را می توانید در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» بدست بیاورید. 

🔹 رویکرد استاد سیدعلی خامنه ای در تفسیر مفاهیم و واژه های حدیث مکارم الاخلاق در این کتاب، این است که آن مفاهیم قرار است ما را به افقی نائل بیاورد که بمعنای حقیقی کلمه #خلیفه_در_زمین باشیم، انسان دردمند باشیم، درد نجات بشریت از طاغوت را داشته باشیم، #قیام_للّه داشته باشیم و دیگران را به قیام کردن دعوت کنیم. 
حال تصور کنید چگونه ایشان با این رویکرد مفاهیمی همچون: یقین، شکر، سخاوت، شجاعت، حلم، غیرت، صبر، قناعت، مروّت و... را آتشین و فعّال و پرتحرّک معنا می کنند؟! این صفات قرار است با انسان و با جامعه انسانی چه کند؟ اصلا مگر این صفات، برای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیست، و مگر پیامبر رسالت کارخانه انسان سازی و تشکیل حکومت ندارند؟ اگر این بار را قرار است پیامبر به مقصد برسانند این صفات چگونه در خدمت قرار می گیرند؟

🔻 ویژگی های منحصر به فرد کتاب:
 
1⃣ خروج از انفعال و معنا کردن فعّال مفاهیم اخلاقی: بگونه ای که وقتی مفاهیم اخلاقی را شرح می دهند خنثی و بی دغدغه نیست مثلاً واژه صبر را که ما به گوشه نشستن و صبر کردن صِرف می دانستیم را به صبر فعّال معنا می کنند که قرار است در برابر انگیزه های شرآفرین، فسادآفرین و انحطاط آفرین، مقاومت کند و عقب گرد نداشته باشد مانند فعالیت یک کوهنورد که سختی ها را تحمل می کند اما مسیر را تا فتح قله ادامه می دهد. صبر به معنای توسری خوردن و زیر بار حوادث خم شدن نیست بلکه عامل #قیام است.
  
2⃣ امتداد عملی مفاهیم به صحنه جان و اجتماع: هیچ مفهومی را برای لذت ذهنی که فقط در ذهن بماند بررسی نمی کنند. همه مفاهیم اخلاقی این کتاب امتداد عملیاتی و اجرایی اولاً در جان آدمی و ثانیاً در اجتماع انسانی را دارد. اساساً همه مفاهیم را ایشان در خدمت کارخانه انسان سازی (که انقلاب نبوی و انقلاب اسلامی است) به کار می گیرند. هیچ مفهوم اخلاقی ای قرار نیست فقط من را انسان خوبی کند و در خدمت اجتماع قرار نگیرد. مفهوم اخلاقی ای همچون شُکر که خیال میکنیم صرفاً ارتباط عابد و معبود است را کاملاً در اختیار #اقامه اهداف الهی در حکومت اسلامی توضیح می دهند.
  
3⃣ ارتقاء فهم اشتباه و گاهی باطل عُرفی از مفاهیم اخلاقی: در ابتدای جلسات معمولاً فهم عرفی از مفهوم مدنظر را توضیح می دهند و با توجه به نگاه اسلام آن را ارتقاء مفهومی می دهند. البته این ارتقاء مفهومی حاصل نگاه منظومه ای و مجتهدانه به روایات اهل بیت (علیهم السلام) و ویژگی های نظام اندیشه ای ایشان است. 
  
4⃣ استفاده از روایات: برای اینکه بحث بخوبی تفصیل پیدا کند و جوانب قضیه معلوم شود رجوع فراوان به روایات مرتبط دیگر می کنند. مجموعه روایات را ضرب در هم می کنند و به لایه و سطوح دیگر دست پیدا می کنند. علاوه بر اینکه رجوع به روایات از لحاظ روشی، هم برای مخاطب جذاب است، هم دلگرم کننده است، و هم باعث اتقان کار می شود. 
  
 5⃣ برجسته کردن نیاز و ضرورت هر انسان مسلمان و جامعه اسلامی به تهذیب نفس و جاری کردن صفات اخلاقی: جامعه ای که از این صفات غافل باشد، از مسیر منحرف خواهد شد.

✅ مطالعه این کتاب، حیاتی و ضروری است برای:

1⃣ طلاب حوزه های علمیه (به خصوص طلاب پایه ۳ تا ۶): که با صفات اخلاقی که در این کتاب با رویکردی که اشاره شد مأنوس شوند و آن را حاصل زیست طلبگی خودشان کنند. البته خیلی صریح می توانیم این پیشنهاد را بدهیم که این کتاب حقیقتاً ظرفیت کتاب درسی شدن در حوزه را دارد ولو بصورت خودخوان (همچنانکه جای خالی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن را برای درس عقاید حوزه حس می کنیم).

  2⃣ مبلغین: یکی از بهترین منابع برای مبلغین محترم که می توانند مستمعین خود را بر این سفره دعوت کنند و محتوای کتاب را به جان مخاطبان سرریز کنند. صفات اخلاقی ای که در این کتاب بررسی شده است برای هر انسان مسلمان و برای هر جامعه ای جزو ضروریات است. 
 
 3⃣ اساتید معزّز حوزه: یکی از سنت هایی که در گذشته وجود داشت و امروزه هم برخی از اساتید محترم آن را اجرا می کنند این است که در ابتدای درس خود، احادیث اخلاقی را برای طلاب شرح می دهند. معارف این کتاب با رویکردی که دارد، می تواند فتح باب نو و تازه ای را برای طلاب به ارمغان بیاورد.

 4⃣ پدرها و مادرها: آنقدر این مفاهیم، حیات دهنده و عملیاتی هست که نیاز هر خانواده ای است به آن عمل کند. پدر و مادر نقش بسزایی در عمل کردن این مفاهیم و آموختن آن با زبان و کردار به فرزندان خود دارند. خانواده، سلول اصلی جامعه است و وقتی با این مفاهیم آشنا شود و  به آن عمل کند، جامعه اثر آن را خواهد دید و رسیدن به مقصد آسان خواهد شد.

  5⃣ تشکل ها: یکی از ضرورت های جدایی ناپذیر تشکل های حوزوی و دانشجویی این است که برای از بین نرفتن تشکیلات و دچار آسیب اخلاقی نشدن تشکیلات برنامه جدّی داشته باشند. عموم مطالبی که در این کتاب بیان شده است مورد نیاز جدّی تشکل ها هست لذا می توان این کتاب را جمع خوانی و مباحثه کرد. 

 6⃣ معلمان محترم آموزش و پرورش: تربیت بخش عظیمی از جامعه به دست معلمان عزیز جامعه است. محیط مدرسه و کلاس درس، نقش غیر قابل انکار در تربیت نوجوانان و جوانان دارد. مفاهیم این کتاب به راحتی قابل انتقال و عمل کردن در محیط مدرسه می باشد. آشنا کردن دانش آموزان با مفاهیم اخلاقی از مهمترین و با اولویت ترین کارهاست. برجسته شدن این صفات برای دانش آموز، با رویکردی که رهبر انقلاب دارند  هم در ارتقای مدرسه هم در ارتقای خانواده و هم در ارتقای جامعه مؤثر است.  
  
🤲 در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۴۰۳ مطابق با روز تاسوعای محرم ۱۴۴۶ مطالعه این کتاب به پایان رسید. الحمدللّه کما هو أهله.

      

2

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

این کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.

لیست‌ها

فشرده ای از تاریخ انقلاب اسلامی: سخنرانی تاریخی ریاست جمهوری وقت ایران، آیت الله سیدعلی خامنه ای در مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامیگفتاری در باب صبرهمرزمان حسین(ع)

📚 ۲۰ کتاب پیشنهادی (شخصیت و اندیشه امام و رهبری)

19 کتاب

این کتب بر اساس شناخت شخصیت و اندیشه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری معرفی می شود و از مهمترین کتاب ها در این زمینه می باشد 1️⃣ جدال دو اسلام؛ برگزیده جلد 21 صحیفه امام خمینی (ره)؛ نشر معارف 2️⃣ عبد صالح خدا؛ خاطرات سیاسی برش هایی از زندگی و سیره سیاسی امام خمینی(ره) در بیانات مقام معظم رهبری؛ موسسه ایمان جهادی (نشر صهبا) 3️⃣ آقا روح الله (بررسی دوران طلبگی امام خمینی(ره) در بستر تاریخ)؛ حمیدرضا باقری، نشر بین الملل 4️⃣ حاج آقا روح اللّه (بررسی دوران استادی امام خمینی(ره) در بستر تاریخ)؛ حمیدرضا باقری؛ نشر بین الملل 5️⃣ للّه (بررسی دوران میان سالی و پیش از قیام امام خمینی(ره) در بستر تاریخ)؛ حمیدرضا باقری؛ نشر بین الملل 6️⃣ عصر امام خمینی(ره)؛ میراحمدرضا حاجتی؛ بوستان کتاب 7️⃣ بنیان مرصوص (تبیین سیره علمی و عملی امام خمینی)؛ آیت الله جوادی آملی؛ نشر اسرا 8️⃣ سیری در ساحل آفتاب(بینش و منش امام خمینی)؛ آیت اللّه مصباح یزدی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 9️⃣ طریقت جمع(درآمدی بر نظام تربیت عرفانی امام خمینی)؛ مهدی شبان؛ نشر کتابخانه مجلس شورای اسلامی و نشر گام دوم 🔟 در سایه آفتاب(یادها و یادداشت هایی از زندگی امام خمینی)؛ محمدحسن رحیمیان؛ نشر سوره مهر 1️⃣1️⃣ طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ مقام معظم رهبری؛ موسسه ایمان جهادی (نشر صهبا) 1️⃣2️⃣پای درس خمینی مشهد(واکاوی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن)؛ نشر گام دوم 1️⃣3️⃣ولایت و حکومت؛ مقام معظم رهبری؛ موسسه ایمان جهادی (نشر صهبا) 1️⃣4️⃣ آزادی یعنی آزادی (آزادی در منظومه فکری مقام معظم رهبری)؛ نشر گام دوم 1️⃣5️⃣ انسان 250 ساله (سیره مبارزاتی و سیاسی ائمه علیهم السلام)؛ مقام معظم رهبری؛ موسسه ایمان جهادی (نشر صهبا) 1️⃣6️⃣ روح توحیدی نفی عبودیت غیر خدا؛ مقام معظم رهبری؛ موسسه ایمان جهادی (نشر صهبا) 1️⃣7️⃣خون دلی که لعل شد (خاطرات مقام معظم رهبری از زندانهای و تبعید دوران مبارزات انقلاب)؛ نشر انقلاب اسلامی 1️⃣8️⃣همرزمان حسین(تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (علیهم‌السّلام)؛ مقام معظم رهبری؛ نشر انقلاب اسلامی 1️⃣9️⃣ گفتاری در باب صبر؛ مقام معظم رهبری؛ نشر انقلاب اسلامی 2️⃣0️⃣فشرده ای از تاریخ انقلاب اسلامی؛ مقام معظم رهبری؛ موسسه ایمان جهادی(نشر صهبا)

11

بریده‌های کتاب

نمایش همه
سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می آمد
بریدۀ کتاب

صفحۀ 16

🌀 ناگهان مردی از دریا و بر دریا آمد... 🏚 ... و چون کلبه از آن من شد، نخستین ((شدنم)) را در این یافتم که #تیرگی_هزار_ساله از رخسار پژمرده پنجره ها بزدایم. کهنه یی مرطوب، طشتی آبِ نیم گرم، تیغی تیز اختیار کردم و به جان آن شیشه ها که دیگر جلای شیشگی از یاد برده بودند، افتادم و از آن شکوفایی محقّر، دریای محبوب خروشان پُر حباب خویش را نگریستم. 🌊 و ناگهان دیدم که مردی از دریا بر می آید، بر دریا می آید _چون ایشان که در اسطوره های مهجور بر آب می رفتند_ چون عیسای ناصری، چون منصور حلاج و چون شیخ ما که نگاه خداوند بر اوست و اگر خواهد چون قاصدک ها به سیاحتی سبک بالانه می بَرَدش. 💧گفتم مبارک باد این چشمه نوجوش که به جانب باغ منهدم اندیشه هایم جاری ست تا این شِتای دیرپای را به گلباران بهاران باقی بکشاند. 🌊 مردِ از دریا برآمده گرچه بسیار پیر اما تنومندترین انسانی بود که در همه اعصار ذهن خویش می شناختم _قدرتمند با بازوان ستبر، پیچیده، سری برافراشته و نگاهی_ خدای من!_ نگاهی درهم کوبنده و مغلوب کننده... 🖋 #نادر_ابراهیمی 📘 سه دیدار؛ جلد اول(رجعت به ریشه ها)؛ صفحه ۱۶ و ۱۷ #شخصیت_امام_خمینی (ره) #نقطه_عطف_تاریخ

0

قرآن کریم
بریدۀ کتاب

صفحۀ 1

🌀 در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند... 🔻رهبر انقلاب(۱۴۰۳/۱۲/۲۲): 🔹نفْس قرائت قرآن با ارزش است. خدای متعال به بزرگ‌ترین موجودی که خلق کرده، یعنی وجود مقدّس نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله)، دستور میدهد که قرائت کن! «فَاقرَءوا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن»؛ «فَاقرَءوا ما تَیَسَّرَ مِنه»؛ باید قرآن را قرائت کنی، باید تلاوت کنی. «اُتلُ عَلَیهِم نَبَاَ نوح»؛ «اُتلُ عَلَیهِم نَبَاَ اِبراهیم»؛ [خدا] به پیغمبر دستور تلاوت میدهد. یکی از وظایف ما تلاوت قرآن است. 🔸به نظر این حقیر، در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند؛ همه‌ی ما باید تلاوت کنیم. بنده بارها در جمع های مختلف گفته‌ام، هر چه می شود [بخوانیم]: «فَاقرَءوا ما تَیَسَّرَ مِنه»؛ بعضی‌ها روزی پنج جزء میخوانند، بعضی‌ها روزی یک جزء میخوانند، بعضی‌ها روزی یک حزب میخوانند؛ شما [اگر] نمیتوانید، روزی یک صفحه بخوانید، روزی نیم صفحه بخوانید، [امّا] بخوانید. قرآن باید تلاوت بشود. #با_ضیاء_الدّین #انس_با_قرآن #تدبر_در_قرآن #برنامه_زندگی #هدایت_به_استوارترین_راه

1

حدیث مکارم الاخلاق
بریدۀ کتاب

صفحۀ 176

🌀 حلم به معنای بردباری و فروبردن خشم و غیظ نیست بلکه ... 🔻 #استاد_سید_علی_خامنه_ای: 🔹 حلم را به یک معنا بردباری دانسته اند و این ترجمه تا حدودی درست است؛ منتها کامل نیست. چیزی که از بردباری به ذهن ما متبادر می شود کمتر از چیزی است که حلم با خودش دارد. 🔸همچنین حلم فقط به معنای فروبردن خشم و غیظ نیست بلکه معنای وسیع و گسترده تری دارد. 🔹حلم یعنی اینکه انسان دارای #ظرفیت باشد. ما مشهدی ها می گوییم بعد دیدم دیگران هم می گویند جنبه داشتن... حلم یعنی انسان، ظرفیت وجودی اش زیاد بشود؛ از چیزهایی که مایه خرسندی است خود را نبازد، از چیزهایی هم که مایۀ ناراحتی است، خود را نبازد، این حلم است .. 🔸حلم یعنی انسان آن قدر دارای ظرفیت باشد که نه شادی، نه غم و نه هیچ چیزِ شگفت آور دیگر، نتواند ظرفیت او را پر کند؛ این معنای حلم است. بعضی فقر را خوب تحمل می کنند؛ اما به مجردی که ذره ای غنی شدند دیگر کنترل از دستشان در می رود، در مقابل، عده ای می توانند در دوران غنا و سعه خودشان را نگه دارند اما با دیدن فقر، خود را می بازند یا ذلت به سراغشان می آید، یا خشم و بی تابی؛... عده ای در مقابل غم و بعضی دیگر در مواجهه با خبرهای خوش، تاب و توان خود را از دست می دهند، گروهی هم هستند که وقتی قدرت پیدا می کنند دیگر خدا را بنده نیستند، حلم نقطه مقابل این بی تابی هاست؛ یعنی به انسان، ظرفیت و گنجایش می دهد. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش چهارم: حلم؛ ص ۱۷۶ و ۱۷۷ #بهشت_اندیشه #اندیشه_رَه_بر #احیاگر_تفکر_نوین_اسلامی #با_کتاب #حلم

3

فعالیت‌ها

بدایه الحکمه
          قطب نمایی که سالم است...

فلسفه، علم پرداختن به اصلِ بودن هاست و از آنجایی که هر چیزی، ورای کیفیت و چگونگیِ بودنش، یک اصل بودن دارد، فلسفه در مورد اصل بودن هر چیزی صحبت میکند و برای صحبت در مورد کیفیت و چگونگی چیزها سکوت میکند و عرصه را به علوم دیگر می‌سپارد. فیزیک، شیمی، الاهیات، تاریخ، علوم انسانی و دیگر علوم، حول نقاطی میگردند که فلسفه تایینشان کرده است.

به سبب تعریفی که از فلسفه کردیم، در طول تاریخ همه ی حکما و فیلسوفان اسلامی، با اعتقاد به بودن یک امر اصیل و امکان دسترسی به آن، بنای عظیم فلسفه اسلامی را چیده اند و بنیان های فکری مسلمان ها بر اساس این امر اصیل بی خدشه مستحکم شده است ولی در فلسفه غرب، برخلاف فلسفه اسلامی اصل واقعیت و اعتقاد به بودن امری واقعی خارج از فاعل شناسا مورد شک قرار گرفت و لذا در اصل بودن و امکان ارتباط با اصل واقعیت که میتوانست همچون قطب نما انسان را راهنمایی کند تردید شد و از انجا به بعد، انسان غربی به دامن فلسفه بافی افتاد. بله فلسفه بافی، چون انسان بدون فلسفه نمیتواند زندگی کند. انسان نمیتواند در مواجه با این حجم عظیم خلقت سوالات بنیادین نپرسد. اندیشه غربی  قدم به قدم پیش رفت تا در نهایت وارد وادی ناایمن زبان شناسی، هرمونوتیک، تفسیرهای مختلفی از واقعیت، جهان های موازی، مرگ مولف و صحت برداشت های متنی متکثر شد و طبیعتا پس از اینها، شاهد اوج گرفتن تکثرات در جامعه، از بین رفتن حق و حقیقت و اصیل شدن خواست ها و هواهای انسانی بودیم و دور ندانید که کشته شدن میلیون ها انسان در جنگ هایی که غربی ها به راه انداختند همگی از اینجا نشات گرفته است.

کتاب ارزشمند بدایه الحکمة، ابتدایی ترین کتاب در فلسفه اسلامی است که تا بن دندان معتقد به بودن اصل واقعیت و امکان دسترسی به آن است و بنای فلسفه اسلامی را بر این اصل اساسی چیده است. نویسنده تلاش کرده است تا در 12 مرحله، تمام زاویه نگاه های ممکن در تحلیل هر چیزی در عالم را بیان کند که همه ی این زاویه نگاه ها، ذیل اصل بودن واقعیتی فرای فاعل شناسا و امکان دسترسی به آن است.

علامه طباطبایی با نوشتن دو کتاب بدایه الحکمة و نهایه الحکمة، فلسفه اسلامی را با زبانی ساده و پیراسته مطرح کردند که خود مقدمه ی برکات دیگر است.

از آنجایی که خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج، وضعیت فعلی جوامع غربی که رسما سقوط آزاد انسانیت است، بر اساس عدم استفاده از این قطب نمای صحیح است و خدا را شاکریم که ما گرفتار این وضعیت نیستیم.
        

4