این کتاب در واقع کتاب درسی هنرستان است. کتابی جزوه مانند و کوتاه امّا به غایت مفید و قابل فهم.
اگر علاقمند به تئوری ردیف و موسیقی کلاسیک ایران هستید مطالعه این کتاب را توصیه میکنم.
کتاب در سه فصل تنظیم شده: فصل اول انواع فاصله ها را بررسی میکند. در فصل دوم به تعریف مفاهیم بنیادین موسیقی ایرانی میپردازد (تفاوت مقام، گوشه و دستگاه، مفهوم دانگ، درجات مهم مانند شاهد، متغیر، ایست و خاتمه و مفهوم مهم الگوی لحنی یا سیر نغمگی) و در فصل سوم درآمد 7 دستگاه و 5 آواز ردیف موسیقی را به لحاظ نظری تحلیل میکند. حیف که به مابقی مقامها پرداخته نشده است.
خلاصه اش اینکه موسیقی ایرانی در واقع مقامی است. دستگاه ها خود متشکل از مقام هایی هستند که به واسطۀ شباهت و قرابت کنار هم ردیف شده اند. گوشه های مهم هر یک نشان دهنده یک مقام (مد) هستند. آن چه یک مقام موسیقی را از مقام دیگر متمایز میکند احساسی است که در شنونده به وجود می آورد که به آن احساس مقامی یا مُدال گفته می شود. گوشه درآمد هر دستگاه یک مقام محسوب میشود مثل شور، همایون و ... از باب مثال برای مقامهای دیگر میتوان به دلکش، حجاز، عشاق، عراق، مخالف سه گاه، راک و ... اشاره کرد.
احساس مدال حاصل ترکیب سه مؤلفه است (یعنی ترکیب این سه مؤلفه یک مقام را به وجود می آورد):
1.فواصل نتها در بستر نغمگی آن مقام (دانگهای مقام)
2.سلسله مراتب درجات مقام (شاهد، ایست و خاتمه)
3.الگوی لحنی مقام (ملودی الگو در مقام)