بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

یادداشت‌های سجاد خالقی (20)

            نویسنده ی این کتاب یک روز به خودش گفته چی بنویسم که معروف بشم؟ بعد در جواب خودش گفته یکی از معروف تربن کتاب جهان را کپی کن. و چه کتابی بهتر از شازده کوچولو؟
چارلی خلاقیتش را به کار برد تا یه اسب و یه موش کور به شازده کوچولو اضافه کنه.
بعدش چند تا جمله ی خوشگل با فضای سانتیمانتال گذاشت توی دهن موش کور و اسب. مثلا آدم باید یاد بگیره اول خودش را دوست داشته باشه یا آدم بدون غذا زنده می مونه اما بدون عشق هرگز یا کمک خواستن به معنی تسلیم شدن نیست به معنی مبارزه کردنه.

چارلی خیلی غرق پست مدرن و ادا اطوار ضد پیرنگ شده بود برای همین سر و ته و اول و آخر و وسط و هیچ جای کتاب بهش ربطی نداشت.
بعد یه پاراگرافی که حداکثر صد تا کلمه می شد توی ۱۲۰صفحه کتاب پخش کرد. نقاشی ها را هم به بچه ی دوستش الکس سپرد که گاهی روی برگه کاغذ خط خطی می کرد.
و اینچنین بود که این کتاب پا به عرصه ی وجود گذاشت و کمر بازار و دنیای ادبیات و شازده کوچولو و روباه و خلبان و ما را شکست. 
آقای چارلی من یو اسپیک فارسی؟
حالا  اگه یه روز فارسی یاد گرفتی و این متن را خوندی بدون این پولا خوردن نداره، ما تو ایران نویسنده کپی کار زیاد داریم اما تو دیگه خیلی حرفه ای هستی،
          
            قیام سرخ بدون شک یکی از بهترین رمان های فانتزی حماسی دنیاست. چیزی از ارباب حلقه ها یا ترانه ی یخ و آتش نداره.
در دنیای آینده بشر بر اساس نژادش به رنگ های مختلف تقسیم شده. والاترین نژاد زرین ها هستند که هم به واسطه ی ژن و هم دستکاری علمی زیبا و‌قدرتمند و جنگاور هستند. صورتی ها خدمات جنسی، خاکستری ها سرباز و جنگجو، زردها پزشک و سرخ ها کارگر  و مسئول حفاری مریخ برای سکونت انسان هستند.
متن و زبان داستانی کاملا در خدمت فضای  کتاب قرار داره. دنیای کتاب آمیخته ای از آینده و گذشته ی انسان هاست، یعنی هم تکنولوزی پیشرفته و هم عثب ماندگی اروپایی در قرون وسطی.
در این دنیای به شدت طبقه بندی شده و مخوف که  دیکتاتوری زرین ها زندگی سرخ ها را تلخ کرده یک سرخ قیام می کند و با 
حماسه، شمشیر و خوناب و خیانت و شجاعت مبارزه می کند.
شاید این کتاب نمونه ای از جامعه ی امروزی ماست بدون اینکه خودمان بفهمیم چه رنگی هستیم.
مطالعه ی این کتاب به شدت توصیه می شود اما خبر بد اینکه کتاب شش جلد طول می کشه پس وقت و بودجه ی زیادی می طلبه🙄
          
            برای خیلی از ما تاریخ ساعت های کسل کننده و اجباری کلاس است با معلمی که قبل از ما کتاب را حفظ کرده و چیز بیشتری نمی داند. 
اما تری دیری نظر من را نسبت به این مساله کاملا تغییر داد او نشان داد با همه چیز می شود شوخی کرد و همه چیز را می شود به زبان طنز  به خورد مخاطب داد حتی اگر آن چیز تاریخ باشد.
با اینکه فقط یک جلد از این مجموعه ی هجده جلدی را خواندم اما مطمئنم یکی از بهترین مجموعه های انتقال محتوا بخصوص به نسل نوجوان است.
بخصوص برای ما که بلد نیستیم خودمان را روایت کنیم فکر کردن و نوشتن مثل تری دیری می تواند راهگشا و حتی نجات بخش باشد
من جلد چهاردهم را خواندم که نامش« سده‌های میانی مصیبت‌بار» است و چقدر لذت بردم و چقدر افسوس خوردم.
افسوس معلم های تاریخ مان، افسوس معلم های درس انقلاب اسلامی که به فجیع ترین و بدترین شکل ممکن ارائه می شود، افسوس ماندن خیلی هامان در نوع روایت صد سال پیش و خلاقیتی که هیچ وقت به خودمان زحمت ندادیم برای نسل خودمان و نسل های بعدی به خرج بدهیم.
خلاصه که خودم و شما را توصیه می کنم به خواندن کتاب جذاب و شیرین تاریخ ترسناک جهان.
باشد که روزی ما هم چنین خودمان را روایت کنیم