یادداشتهای محمد علیزاده (9)
1404/5/18 - 23:19
بار اول که کتابهای داستانی جلال را میخواندم، «نفرین زمین»، جا ماند. بار دوم هم... و حالا (اردیبهشت ۱۳۹۳) نشسته ام به خواندنش. سال 46 (دو سال قبل از فوت) از قلم جلال چکیده است. سرگذشت معلم دهی است در طول نه ماه از یک سال و آنچه بر او و اهل ده میگذرد. میتوان گفت جلال در این کتاب بیش از آنکه در پی نوشتن یک داستان یا رمان باشد میخواسته حرفش را در زمینه مخالفت با اصلاحات ارضی و مهمتر از آن مواجهه سنت و مدرنیته بزند و برای بیان حرفهای سیاسی و اجتماعی خودش، روستا را به عنوان صحنه ماجرا انتخاب کرده است. مثلا یک جا از زبان معلم ده با صراحت میگوید:«لعنت بر آن کسی که فرهنگ جدید را با میز و نیمکت و قرتی بازی شروع کرد...». البته منظورش از فرهنگ، آموزش و پرورش است.در واقع جلال در این نوشته نوع مواجهه یک روستا را با همه هویت روستا بودنش با مدرنیزم و تکنولوژی به تصویر میکشد و خودش تقریبا همه جا زیر علم سنت سینه می زند!
با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش میشود.
1404/5/18 - 20:44
ماری، تاکاهاشی، اری، شیراکاوا، کااورو و چند شخصیت دیگر، ستونهای اصلی داستان پس از تاریکی اثر هاروکی موراکامیاند. رمانی که در ۱۹ بهمن ۹۵ با معرفی دوستی عزیزتر از جان خواندمش. یکشبه تمامش کردم. روایت در یکی از شبهای توکیو آغاز میشود و با دمیدن صبح، پایانش فرا میرسد. از همان آغاز، فراوانی نمادها و سمبلها توجه خواننده را جلب میکند. داستان در فضایی مرموز و کمی ماورایی جریان دارد، با شخصیتهایی کموبیش سرگشته و مبهوت. ویژگیای که خاص قلم موراکامی است. ظرافت او در ترسیم حال و هوای روحی انسانهای عصر مدرن، دیالوگهایی حسابشده و حرفهای، و آمیزش این همه با رنگ ملایمی از عشقی ساده و بیریا، از مهمترین جذابیتهای پس از تاریکی به شمار میآید. البته نباید ناگفته گذاشت که سبک خاص موراکامی، همانقدر که برای بسیاری از خوانندگان بهشدت جذاب است، برای عدهای دیگر میتواند در همان اندازه، دور از کشش و علاقه باشد.
با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش میشود.