یادداشتهای ذرني (59)
1402/6/15
مدرسهی انتظار: در این حلقه، پیرامون بحث راز غیبت امام عصر علیهالسّلام تحقیق شده است. در این باره نظریات مختلف عقلی و نقلی ارائه شده؛ با این هدف که در پی کشف علت غیبت، بتوان به راز ظهور آن امام عصر علیهالسّلام دستیافت. نخستین نظریه، با پشتیبانی برهان مشهور لطف از جانب متکلمان شیعه ارائه شده است که طبق آن، برگزیدن امام و برانگیختن وی بهسوی بندگان خدا بر وی واجب میباشد. وقتی مسئلهی غیبت امام دوازدهم پیشآمده این برهان به چالش کشیده شده است؛ لذا متکلمان کوشیدهاند با وفاداری به مفاد برهان، انواع حکمتها را برای غیبت بیان کنند که وجوب برخاسته از برهان لطف با مشکل مواجه نشود. این در حالی است که برهان لطف با مشکلات جدی روبروست و نصب و برانگیختن امام از سوی خداوند، صرفاً لطف و فضل الهی است و هرگز بر خداوند واجب نمیباشد. بهعلاوه بر اساس روایات اهلبیت علیهمالسّلام، حکمت غیبت امام عصر علیهالسّلام جز با ظهور آن بزرگوار روشن نخواهد شد و همانند حکمت کارهای حضرت خضر علینبیناوآلهوعلیهالسّلام است که تا خود آن بزرگوار بیانشان نکرد، برای حضرت موسی مخفی و شگفتآور بود. بهاینترتیب نه میتوان گفت که «بیلیاقتی مردمان علت پنهان شدن امام علیهالسّلام از ایشان بوده» و نه میتوان لیاقت یافتن فردی یا اجتماعی را علت ظهور آن حضرت دانست. با این مقدمات است که نویسنده دیدگاههای کلامی بزرگانی چون سید مرتضی، شیخ طوسی و خواجهی طوسی را دربارهی علت غیبت مورد بررسی قرار داده است. در گام بعدی نویسنده به ادلهی نقلی مراجعه کرده و به بررسی روایاتی پرداخته که بهعنوان حکمت نقلی غیبت آن حضرت بیان شده است. مواردی از قبیل «ترس از کشتهشدن»، «امتحان مردم»، «دوری امام عصر علیهالسّلام از دسترس بیعت طاغوتها» از این قبیلاند. نویسنده کوشیده میان این روایات با «پوشیده بودن حکمت غیبت تا زمان ظهور» جمع کند. برخی ادلهی دیگر بهعنوان حکمت غیبت ارائه میشود که بعضاً از قوت منطقی چندانی برخوردار نمیباشند. نویسنده ازایندست ادله نیز غفلت نورزیده تا بحث را به طور کامل کاویده باشد. نظریهی آماده نبودن جامعهی بشری و همچنین فراهم نبودن ۳۱۳ یاور برای امام عصر علیهالسّلام از این قبیلاند که با ریزبینی مورد بررسی قرارگرفته و ثابت شده که ادلهی این نظریات نیز از قوت کافی برخوردار نیست؛ لذا راز اصلی غیبت امام عصر علیهالسّلام تا زمان ظهور همچنان پوشیده باقی خواهد ماند.
با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش میشود.
1402/6/8
مدرسهی انتظار: مؤلف محترم در این حلقه به طور خاص به کیفیت دعا برای امام عصر علیهالسّلام پرداخته است. فصل اول به چگونگی دعا برای آن حضرت اختصاص دارد که از ریشههای قلبی آغاز میشود. مهمترین این ریشهها عبارت است از ناامیدی از خلق و اقبال قلبی به خداوند در دعا که رقت قلب را هم به همراه خواهد آورد. این حال قلبی هنگامی ثمر میدهد که فرد اهل تهذیب نفس و تقوا باشد و در عرصهی عمل، حق خدا و بهویژه حقوق مردم را رعایت کند وگرنه مانع جدی بر سر استجابت دعایش پدید میآید. این حالات قلبی و رفتاری وقتی در کنار گریه و زاری و اصرار و تضرع در دعا قرار گیرد، زمینهی مناسبی برای مستجاب شدن دعا فراهم میکند و البته توجه به مظان استجابت دعا هم میتواند برای دستیابی به این هدف مؤثر باشد، به همین منظور ده مورد از موارد وعدهدادهشده برای استجابت دعا برشمرده شده؛ همانند دعای مریض، دعای مسافر، دعای حاجی و عمرهگزار و ... . در فصل دوم، ابتدا تفاوتهای میان دعاهای مأثور و غیرمأثور موردبحث قرار گرفته و سپس به طور خاص و مصداقی بر دعاکردن امامان معصوم علیهمالسّلام برای فرزند غایب از نظرشان تأکید شده است. سپس تا انتهای کتاب ادعیهی مأثور در مورد آن حضرت مورد دقت قرار گرفته است؛ مانند: ادعیهی قنوت و سجده، ادعیهی تعقیبات نماز به طور عام و به طور خاص در مورد نماز صبح و ظهر و عصر. سپس زمانهای مناسب دعا برای امام عصر موردتوجه قرار گرفته است؛ مانند دعای عهد روزانه، دعا در شب و روز جمعه، دعا در روز غدیر و قربان و دعا در ماه مبارک رمضان. همچنین به طور خاص بر روایت عبدالله بن سنان از امام صادق علیهالسّلام تأکید شده که در آن، دعا بر امام عصر علیهالسّلام همراه اعمال دیگر در روز عاشورا انجام میشود. در قسمت آخر کتاب، نخست مکانهای مهم برای دعا بر امام عصر علیهالسّلام برشمرده شده؛ همانند مسجدالحرام، عرفات، حرم مطهر رضوی، زیر قبهی سیدالشهدا علیهالسّلام و نهایتاً برخی دعاهای غیرمفید به زمان یا مکان خاص معرفی شده است که از آن جمله میتوان به دعای امام رضا علیهالسّلام دربارهی امام عصر علیهالسّلام(دعای اللهم ادفع ...) و صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی اشاره کرد. تمامی موارد مذکور با استناد به روایات معتبر اهلبیت علیهمالسّلام منعکس گردیده و محتوای آنها به طور خلاصه تحلیل و بررسی شدهاند.
با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش میشود.