یادداشتهای امیرمحمد جعفرزاده (34) امیرمحمد جعفرزاده 2 روز پیش تجلی قرآن در سیره ی امام حسین (ع) سیدحسین گلمیرزاده 4.0 1 از امام جماعت یکی از مسجدهای شهر رشت سؤال کردم که اگر کتابی نوشته معرفی کند. او دو کتاب از خودش که یکی همین کتاب باشد را به من هدیه داد. کتاب دربارهی آیاتی است که امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا و سر مبارک ایشان بعد شهادتش میخواند. همچنین به بخشی از آیات هم اشاره شده که مفسران آنها را مرتبط با امام حسین میدانند مانند بعضی آیات سوره فجر. بسیار کتاب خوبی بود. 🔵کتاب قرآن و امام حسین (ع) ده گفتار استاد قرائتی هم دربارهی همین موضوع بسیار خواندنی است. 0 0 امیرمحمد جعفرزاده 2 روز پیش فرمانده لاله ها جواد کلاته عربی 4.3 1 در حین برگزاری یکی از برنامههای دانشگاه این کتاب را خریدم. از جلد کتاب خیلی خوشم آمد، ساده در عین حال زیبا. سبک نوشتاری کتاب بسیار خوب و روان است. پرداختن به بخشهایی از تاریخ شهر ماسال و شهرهای دیگر گیلان مثل رشت از دهه ۴۰ تا ۶۰(مخصوصاً تاریخچه مبارزات انقلابی مردم شهر ماسال ) خواندن کتاب را به عنوان یک گیلانی برایم لذتبخشتر کرد . از فعالیتهای مداوم گروهکها هم در شهری مثل ماسال و شهرهای دیگر گیلان خبر نداشتم و از این لحاظ خیلی اطلاعات تازهای به دست آورم. شهید محبی در سال ۱۳۵۶ در رشتهی تکنولوژی پزشکی دانشگاه شیراز(پهلوی سابق) قبول شد. او به عنوان نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز در اولین سمینار انقلاب فرهنگی در تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ شرکت کرد. فعالیت در جهاد سازندگی یکی از فعالیتهای پرشمار اوست. شهید با گروهکهای چپ مثل حزب توده و منافقین بسیار مبارزه کرد و خیلی از آنها را هم با اخلاق و منشش هدایت کرد. متن یکی از سخنرانیهای او در خطبه قبل از نماز جمعه ماسال دربارهی منافقین بسیار خواندنیست(در یکی از بریدههای کتاب بخش جالب آن را برایتان آوردم). واقعاً همیشه جزو اولینها بود. بسیج و سپاه شهر ماسال را خودش راه انداخت. یک بار از ترور در شهر رضوانشهر جان سالم به در برد. در نهایت پرویز محبی، مسئول عملیاتهای غرب گیلان، بعد از ماموریت دستگیری منافقین در یک خانه تیمی شهر تهران، در مسیر گنجه رودبار به رشت در تصادفی مشکوک با خاور در سن ۲۳ سالگی به شهادت رسید. او اولین شهید ترور شهر ماسال است. همچنین اولین شهیدیست که در پارک روبهروی مسجد جامع ماسال به خاک سپرده شد. گویا بعدها دیگر شهدای ماسال در این پارک به خاک سپرده شدند و به این ترتیب او با شهادتش گلزار شهدای ماسال را شکل داد¹. ۱.سایت نوید شاهد، گذری بر زندگی شهید دکتر «پرویز محبی» 0 0 امیرمحمد جعفرزاده 1404/1/27 راهنمای اخلاق و رفتار حرفه ای در روانشناسی بالینی (برای روانشناسان، مشاوران و روانپزشکان) محمدکاظم عاطف وحید 3.5 1 همانطور که از عنوان میتوان فهمید، این کتاب دربارهی اصول اخلاق و رفتار حرفهای است که روانشناسان، مشاوران و روانپزشکان باید آنها را بدانند و رعایت کنند. نقاط قوت کتاب: کمحجم بودن کتاب داشتن اطلاعات مفید اشاره خوب به تاریخچه قوانین و اصول اخلاقی مهم مربوطه در ایران مثل: ۱.کدهای اخلاقی در پژوهش براساس راهنمای عمومی اخلاق در پژوهش کشور ایران(۱۳۷۹) ۲.نظامنامه اخلاقی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران(۱۳۸۵) ۳.متن کامل منشور اخلاقی روانشناسان و مشاوران ایران نقاط منفی کتاب: فهرستبندی نه چندان جالب مطالب می توانست سازمانیافتهتر باشد. در ابتدا مطالب سنگین و در قسمتهایی حتی غیرقابل فهم است، اما هرچه به آخر کتاب نزدیک میشویم متن روانتر میشود. 🔵چند اطلاعات جالب از کتاب: اولین ضوابط اخلاق حرفهای در پزشکی و روانپزشکی و روانشناسی در چه سالی تدوین شدند؟ اخلاق پزشکی: ۱۸۴۷-تدوین اولین اصول اخلاق پزشکی اخلاق حرفهای در روانپزشکی: ۱۹۷۳-انتشار اولین اصول اخلاق پزشکی با افزودههایی برای روانپزشکان ضوابط اخلاق حرفهای در روانشناسی: ۱۹۵۳-تدوین اولین اصول ضوابط اخلاق حرفهای که تا به امروز چندین بار مورد تجدید نظر قرار گرفته است. تاریخچه توجه به حقوق مراجعان: تا دهه ۱۹۵۰، به حقوق بیماران توجه نمیشد. پزشکان تا آن زمان از نظر اخلاقی و قانونی نیازی به اینکه به بیماران در مورد بیماریشان یا فرآیند درمان توضیح بدهند یا رضایت آنها را کسب کنند نمیدیدند. در آن زمانها بیمار باید مطیع بود و پزشک تصمیمگیرنده. در سال ۱۹۷۰ قانونی به تصویب رسید که بر اساس آن بیماران این حق را پیدا کردند که از بیماری خود اطلاع پیدا کرده و بتوانند با آگاهی در مورد درمان خود تصمیم بگیرند. تاریخچه اخلاق در پژوهش: اعلامیه نورمبرگ ۱۹۴۷ انجمن روانشناسی آمریکا ۱۹۵۳، ۱۹۶۳ اعلامیه هلسینکی ۱۹۶۴ اعلامیه توکیو ۱۹۷۵ کمیسیون ملی پاسداران از انسان(گزارش بلمونت ۱۹۷۹) کمیتههای اخلاق پژوهش 0 2 امیرمحمد جعفرزاده 1404/1/23 یکصد و ده پرسش و پاسخ درباره نماز مجتبی کلباسی 4.5 1 این کتاب شامل دو بخش اسرار نماز و احکام نماز است که در ۱۱۰ پرسش سعی میکند به سوالهای رایج دربارهی نماز پاسخ دهد. شاید برخی سوالات به پاسخ کاملتری متناسب با روحیات نوجوانان امروز نیاز دارد، اما کتاب خوب و کم حجمی است. 0 3 امیرمحمد جعفرزاده 1404/1/21 خدای ما محمدحسن کاشف 4.5 1 این کتاب جلد اول از یک مجموعه چند جلدی است که سعی کرده است در قالب داستان و گفتوگوی میان شخصیتها به سوالات رایج دربارهی خداوند و توحید جواب دهد و انصافاً هم قشنگ این کار را انجام میدهد. 🔵در بخشی از کتاب به صوفی بودن مولوی اشاره میشود و آن را نقد میکند. این موضوع بسیار جای بحث و مطالعه دارد و متخصصان مختلفی هم به این موضوع پرداختهاند. 🔷️یکی از آنها آیت الله مکارم است. در یکی از سایتهای ایشان به نام 《آئین رحمت》 که به شبهات اعتقادی جواب میدهد، در جواب این سوال که《علت مخالفت علمای شیعه با ترویج افکار و اشعار مولوی چیست؟》 مطالبی بیان شده که در ادامه به بخشی از آنها اشاره میکنم: مولوی در اشعار خود تمثیلهای زیبایی به کار برده و بسیاری از علمای علم اخلاق از تمثیلهای او استفاده می کنند(حتی خود آیت الله مکارم هم بارها در موضوعات مختلف از اشعار و تمثیل های او استفاده کردهاند). علمای شیعه با همه افکار و اشعار او مخالفت ندارند و حتی خودشان بارها از آنها استفاده کرده و مولوی را به خاطر تمثیلهای زیبای او ستوده اند؛ اما بخاطر انحرافاتی که در برخی اشعار او وجود دارد علما با گرفتن بزرگداشت برای او مخالفت کرده اند. مولوی به خاطر تفکر صوفیانه ای که داشت در برخی مسائل دچار انحراف بود و مخالفت علما در حقیقت مخالفت با «ترویج تفکر تصوف» به عنوان «خطی انحرافی در معنویت گرایی» می باشد، نه مخالفت با مولوی. مولوی علاوه بر اخلاق متکبرانه صوفیانه خود، دربرابر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نیز اشعار سخیفی دارد و گاهی نیز به تمجید معاویه و شیطان می پردازد. همچنین عقایدی خلاف شرع و قرآن اتخاذ کرده که باعث می شود علما در مورد او احتیاط کنند و با برخی از افکار و اشعار او مخالفت ورزند. 🔷️در داستان پانزدهم جلد اول راستان داستان شهید مطهری هم با عنوان 《امام صادق و گروهی از متصوفه》به عقاید نادرست صوفیها در قالب روایت اشاره شده است. 🔷️ خواندن کتاب 《جلوه حق》 آیت الله مکارم که عقاید صوفیه را نقد میکند میتواند مفید باشد. 0 3 امیرمحمد جعفرزاده 1403/12/24 زن و بازیابی هویت حقیقی: گزیده بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی محسن کربلایی نظر 4.4 7 ویدئو را دیدید؟ شاید بعضی افراد یکبار هم چشمشان به این مصاحبه شاه با باربارا والترز در سال ۱۳۵۶ آن هم کنار همسرش فرح پهلوی نیفتاده باشد. میدانید چرا؟ چون قرار است چهرهی زنستیزانه شاه پوشانده شود. دیگر بماند ارتباط نامناسب شاه با زنان مختلف(در منابع موثق زیادی فساد متعدد جنسی او نقل شده و میتوانید بخوانید) . اما قصدم سخن گفتن از شاه نیست. در دورانی که کشورها و مکاتب مختلف داعیهدار دفاع از حقوق زنان هستند، نمیخواهید یکبار هم که شده بدانید نگاه رهبر ایران دربارهی زن و جایگاه او چیست؟ کسانی که او را ضدزن معرفی میکنند و گاهی پا را فراتر میگذارند و میگویند تعالیم اسلام بر علیه زنان است، نمیخواهند یکبار هم که شده گفتههای آیت الله خامنهای را بخوانند تا ببینند این مرد بلاخره همان چیزی است که تصور میکردند یا نه؟ این کتاب گزیده بیانات آقای خامنهای دربارهی خانمها و مسائل مربوط به آنها از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۰ است. مقدمهی کتاب توسط دکتر طوبی کرمانی، اولین زن دارای دکترای فلسفه در ایران و دارای فوق دکتری فلسفه تطبیقی و کلام از دانشگاه کالیفرنیا نوشته شده است. این زن فرزانه سال ۱۳۹۹ چشم از جهان فروبست. نوع نگاه آیت الله خامنهای به زن بسیار متعالی است نه ابزاری. زن در نگاه او بسیار ارزش و احترام دارد. باید خودتان بخوانید تا متوجه شوید این مرد بزرگ را هنوز نشناختهایم و حالا حالا هم نخواهیم شناخت.... فهرست کتاب: بخش اول: کلیات مباحث زن و خانواده فصل اول: ضرورت پرداختن به موضوع زن فصل دوم: پیشینه تاریخی فصل سوم: زن در اسلام و تمدن اسلامی فصل چهارم: زن در غرب و تمدن مادی بخش دوم: سیمای زن در بعد فردی فصل اول: الگوهای قرآنی-اسلامی و ویژگیهای آنها فصل دوم: الگوهای منحط و ویژگیهای آنها فصل سوم: وظایف زن در بعد فردی فصل چهارم: برابریها و تفاوتهای میان زن و مرد فصل پنجم: عوامل انحطاط در زنان بخش سوم: سیمای زن در بعد خانوادگی فصل اول: خانواده در اسلام و فرهنگ اسلامی فصل دوم: خانواده در غرب و فرهنگ غربی فصل سوم: تشکیل و تقویت خانواده فصل چهارم: تزلزل و نبود خانواده فصل پنجم: روشها و شیوههای زندگی در خانواده فصل ششم: وظایف نهادهای اجتماعی در رابطه با مسائل مربوط به خانواده فصل هفتم: زن در خانواده بخش چهارم: سیمای زن در بعد اجتماعی فصل اول: جایگاه زن در جامعه فصل دوم: حضور اجتماعی زن فصل سوم: تعامل انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با زنان فصل چهارم: تعامل زنان با مردان فصل پنجم: وظایف نهادها نسبت به زنان فصل ششم: حجاب 0 1 امیرمحمد جعفرزاده 1403/11/22 پرستوی آذرین پرستو علی عسگرنجاد 4.5 1 نکاتی دربارهی نویسنده: این اولین کتاب خانم پرستو عسگرنجاد، نویسندهی "پرستوی آذرین" است، از معدود کسانی که معمولاً مطالب کانالش را میخوانم. چرا؟ چون میدانم محتواهایی که قرار میدهد وقتم را هدر نمیدهد. کار اصلیاش روایتگریست و انصافاً هم عالی و قشنگ این کار را انجام میدهد. متناسب با موضوعات روز مینویسد یا شخص و چیز خاصی را روایت میکند. فعال حوزهی انیمیشن هم هستند و پیشنهاد من دنبال کردنشان در تلگرام است. "تا کوچ" را جستوجو کنید و سری به کانال بزنید.. اینگونه در کانال خودشان را معرفی کردند: "من متولد ۱۳۷۰/۲/۲۷ در تهرانِ جانم💚 در ۷سالگیم کوچ کردیم به اراک و از ۷ تا ۲۷سالگی در اراک زندگی کردم، شهر مظلوم با مردمی مظلومتر و خاطراتی تلخاشیرین. ۲۷سالگی برگشتم تهران و تا امروز در خدمت شمام. از تمام این شهر هم کنج قطعهٔ لالههای بهشت زهراش رو خوشتر دارم تا یار که را خواهد و میلش به که افتد…" دربارهی کتاب: مقدمه خیلی قشنگ نوشته شده. وقتی کتاب را خریدم فکر کردم قرار است داستان زندگی شهید دفاع مقدس را بخوانم، امّا کتاب دربارهی یکی از شهدایی است که نه در دفاع مقدس جنگید و نه در جنگ با داعش. داستان دربارهی شهید دفاع از مرزهای شمال غربی و مبارزه با پژاک است. پژاک شاخه ایرانی پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) و یکی از هزاران گروهی است که ساخته شد تا مرزهای ما را تهدید کند و خاک ما را تجزیه کند. امثال حمید آقا آسنجرانی رفتند تا کسی نگاه چپ به خاکمان نکند. در چه دههای؟ دهه هشتاد. کتاب صفحات کمی دارد و با خواندنش با بخشی از دلاوریهای سربازان وطن آشنا میشوید. ویژگیهای شهید: بخشندگی، عشق به مطالعه و آموزش ، استفاده درست از وقت و اهل برنامهریزی بودن، اهمیت به ورزش، علاقه به تئاتر، خوش رفتاری و شوخطبع بودن و ... فرماندهای که در عین جدیت با نیروهایش رفیق بود. شهید حمید آسنجرانی در سال ۱۳۸۹ به شهادت نائل میشود. شهیدی که بعد از مرگش هم حواسش به خانوادهاش بوده و هنوز هم هست... 💠مزار شهید در شهر اراک است. 0 0 امیرمحمد جعفرزاده 1403/11/1 دختر جمعه ها سیدمحمدعلی جلالی 3.9 3 به داستان کوتاه علاقه دارم، اما نه بعضی داستانهای کوتاه که به شدت منفی هستند و انگار فقط کارشان ناامید کردن مخاطبانش است. خیلی از داستانهای کوتاه را به خاطر منتقل کردن همین احساس منفی کنارشان گذاشتم. اما 《دختر جمعهها》به قولی سرش به تنش میارزد. ۳۰ داستان کوتاه(چند صفحهای) از نویسندگان مختلف را میخوانید که هدفشان تلنگر زدن به من و شماست. ما انسانها فراموشکاریم متأسفانه. خیلی زود یادمان میرود که خالقی داریم و برای هدفی به دنیا آمدیم. راحت سرگرم ظواهر دور و برمان میشویم و یادمان میرود هدف خلقت را. داستانهای این کتاب که براساس آیاتی از قرآن نوشته شدهاند، خیلی خوب ما را به تفکر وامیدارند. بعضی داستانها به شدت خواندنی هستند. با توجه به کم حجم بودن، پیشنهاد میکنم خواندن این کتاب را. ✍️نویسندگان کتاب:آقای سیداحمد مدقق، آقای علی غبیشاوی، آقای مهدی شریفی، آقای سیدمحمدعلی جلالی، آقای محمدعلی رکنی، آقای محمدهادی سرانجام، آقای محمدصادق صاحبهنر، خانم پرستو عسگرنجاد، آقای مهدی سیاهکالی، خانم لیلا پارسافر و خانم اعظم عظیمی. 📖تعداد داستان هر نویسنده در این کتاب: محمدعلی رکنی: ۷ داستان مهدی شریفی: ۶ داستان علی غبیشاوی: ۴ داستان محمدهادی سرانجام: ۳ داستان اعظم عظیمی: ۲ داستان سیداحمد مدقق: ۲ داستان سیدمحمدعلی جلالی: ۲ داستان محمدصادق صاحبهنر: ۱ داستان پرستو عسگرنجاد: ۱ داستان لیلا پارسافر: ۱ داستان مهدی سیاهکالی: ۱ داستان ▫️یک اشتباه ریز هم در داستان دزد تیمچهی فرش وجود دارد. به نظر میرسد این داستان مربوط به آیه ۳ طلاق است نه آیه ۲. 💠یک نکته هم دانستنش لازم است به نظرم با توجه به اینکه یکی از داستانهای کتاب هم در همین باره بود. آیه ۲۶ سوره نور را احتمالاً شنیدهاید که 《زنان ناپاک از آن مردان ناپاکند، و مردان ناپاک نیز به زنان ناپاک تعلّق دارند؛ و زنان پاک از آن مردان پاک، و مردان پاک از آن زنان پاکند! اینان از نسبتهای ناروایی که (ناپاکان) به آنان میدهند مبرّا هستند؛ و برای آنان آمرزش (الهی) و روزی پرارزشی است!》 تفسیر نور آیت الله قرائتی: اين آيه يك اصل كلّى را مطرح مىكند كه در انتخاب همسر بايد دقّت كرد و اصل را بر ايمان و پاكدامنى گذاشت، نه زيبايى و ثروت. بنابراين معناى آيه اين نيست كه اگر مردى يا زنى خوب بود حتماً همسرش نيز خوب بوده و مشمول مغفرت و رزق كريم شود، زيرا قرآن، ملاك ورود در بهشت را ايمان و تقوا و عمل صالح مىداند و لذا با اينكه حضرت نوح و لوط، طيّب بودند، امّا همسرانشان از خبيثات و دوزخىاند. آقای حسین مختاری هم در کانال خودشان این مسئله را خوب توضیح دادند: الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَ الْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَـاتِ وَ الطَّيِّبَـــاتُ لِلطَّيِّبِيــنَ وَ الطَّيِّبُـونَ لِلطَّيِّبَــاتِ ۚ این عبارات بخشی از آیه ۲۶ سوره مبارکه نوره...! متاسفانه من دخترخانم های زیادی رو دیدم که برداشتشون از این آیه این بوده که ما از خودمون خیلی مراقبت میکنیم سمت هیچ گناهی نمیریم چــــــرا؟! چون خدا وعده داده که پاکها برای پاکها و خبیث ها برای خبیث ها...! این برداشت صحیح نیست! در این آیه وعده ای از طرف وجود نداره! خداوند متعال در این آیه داره خط کشی میکنه و چارچوب مشخص میکنه که کی با کی باید ازدواج کنه،همین! داره همکفو بودن رو می گه. ۱.اگر در این آیه خداوند متعال وعده داده بود پس این همه دختر پاک که با پسرهای ناپاک ازدواج کردند و بالعکس چیه؟! ۲.اصلا مگه پاک تر از پیامبران و اهل بیت علیهمالسلام...؟ خب این ها هم همسران بد داشتند بعضاً درسته؟! این نکته خیلی مهمه که دخترها و پسرها یه حدیث و روایت میخونند از خودشون هم یه برداشت اشتباه می کنند و یه عمری هم عمل می کنند، بعد به نتیجه نمیرسند و "بعدتر نسبت به دین و خدا و اهل بیت بدبین میشن و ناامید...!" شماهم دیدید؟ 🟢من خودم اولین بار کمی گارد گرفتم که این حرف آقای حسین مختاری(که تفسیر آیت الله قرائتی هم همین را میگوید) اشتباه است. اما کمی که فکر کردم دیدم پربیراه نمی گوید. مهم است که تفسیر درست از آیات قرآن داشته باشیم تا خدای نکرده دچار افراط و تفریط نشویم. ممنون که خواندید 🙂🙏 0 1 امیرمحمد جعفرزاده 1403/10/25 بی نمازها خوشبخت ترند؟! مجموعه داستان دخترانه فاطمه دولتی 3.7 25 در نگاه اول شاید فکر کنید《بینمازها خوشبخت ترند؟! 》 کتابی شعاری مثل بقیهی کتابها دربارهی نماز است. با خواندن اولین داستان کمی ناامید میشوید، اما با ادامه دادن کتاب متوجه میشوید کتاب حرف دارد برای گفتن. خانم دولتی شبهات نماز(تکراری بودن نماز، فایده نداشتن نماز، دلیل عربی خواندن نماز، دل پاک باشد کافی است و ...) را در قالب داستانهایی جالب و خواندنی سعی میکند پاسخ دهد. داستانها روان هستند و بعضی داستانها از نظر محتوایی قویتر هستند و بعضی ضعیفتر. اول بگویم که همان طور که خانم نویسنده هم خودشان در مصاحبهای گفتند میتوانستند استدلالهای محکمتری را در کتاب بیان کنند. اما مهمتر از استدلال محکمتر برای من تلنگر داستانها بود، اینکه سوال شخصیتهای کتاب ذهن من را هم درگیر میکرد و باعث میشد من هم اولاً کمی فکر کنم و بعد بروم سراغ جواب آنها. ما اصولاً میخواهیم سریع به جواب برسیم بدون تلاش زیاد. اما این شدنی نیست! برای پیدا کردن حقیقت باید تلاش کنی و باید وقت بگذاری. اگر از این زاویه به کتاب نگاه کنیم، به نظرم خواندن این کتاب میتواند تجربهی جالبی باشد. 0 1 امیرمحمد جعفرزاده 1403/10/12 تنها گریه کن: روایت زندگی اشرف سادات منتظری مادر شهید محمد معماریان اکرم اسلامی 4.7 246 تا دلتان بخواهد کتابهای نصفه و نیمه در طاقچه و حتی چاپی دارم و در حال سازمان دادن به آنها بودم و حالا حالاها قرار نبود این کتاب را بخوانم و اصلاً آن را در اولویت نگذاشته بودم. نمیدانم اولین بار گروه همخوانی این کتاب را در صفحهی کدام یک از بهخوانیها دیدم، اما هرکس بود خدا خیرش بدهد و دعایش میکنم🤲 جنس روایت این کتاب با بقیهی کتابها فرق میکند، ساده، روان و به قول رهبر انقلاب لطیف است. با قهرمان زنی مواجه هستیم که برای پیروزی انقلاب نقش خودش را پیدا میکند از شرکت در راهپیماییها گرفته تا کارهای مختلف که باید آنها را بخوانید تا بفهمید که نقش زنان در پیروزی انقلاب کمتر از مردان نبوده است...تا بفهمید نادیده گرفتن مردم و انتساب وقوع انقلاب به کشورهای خارجی مثل آمریکا و انگلیس، ندیدن تلاشهای مردان و زنان بزرگی مثل اشرف ساداتهاست...تا بفهمید خیلی چیزها را... شاید فکر کنید کارهای خالصانه خانم اشرف سادات تمام شده، اما تازه مجاهدتهای این زن قوی بعد انقلاب و موقع جنگ تحمیلی شروع میشود و این مجاهدتها کلاس درسی است برای ما بهانهگیرها و جوانهایی که فکر میکنیم نمیشود که نمیشود! شاید بگویید پسرجان آن شرایط اقتضا میکرد که مردم چنین کارهایی انجام بدهند و دست به دست هم بدهند، اما هنوز کارهای خالصانه و مجاهدتهای ایشان بعد گذشت سالها ادامه دارد. نگاه امام حسین(ع) را در این کتاب خواهید خواند. همهی حرفها را گفتم، اما نگفتم قصه مادرانه است. اصلاً از جایی به بعد دیگر قصه مادر پسری است. زن نیستم، حتی مادر هم نیستم تا بفهمم دل کندن از فرزند پسری که عجیب دوستش داری چگونه است. اما مادر داستان ما اعتقاد قوی به خدا دارد، صبور است و مقاوم. امان از آن لحظات دل کندن...فکر کردم در قالب کلمات آمده است و تمام، اما عکس دارد. تو آنجایی... تو حضور داری...داری میبینی اوج صلابت و ایمان را... ای کاش چشمهایم قاب میگرفت آن عکسها را🥺 💠از دل چنین مادری شهیدی مثل محمد معماریان پرورش پیدا میکند و دلهایی را بیقرار میکند. 💠 گفتوگوی مادر پسری آنها را خیلی دوست داشتم. 💠شعر خانم مستشار نظامی برای این کتاب بسیار زیباست. ایشالله عاقبت بهخیر بشوند. 0 16 امیرمحمد جعفرزاده 1403/10/12 مهارت های مطالعه در دانشگاه مسعود جان بزرگی 3.5 1 این کتاب برای دانشجویان نوشته شده تا بدانند به چه مهارتهایی نیاز دارند تا در دانشگاه موفق شوند. اسم کتاب ممکن است مخاطب را به این اشتباه بیندازد که کتاب فقط دربارهی مهارتهای مطالعه است. هرچند کتاب مطالب مفیدی دارد، اما معتقدم به صورت عملی کتاب زیاد راهکارهای مناسبی ارائه نمیدهد(حداقل آن چیزی که من دنبالش بودم را). بعضی بخشهای کتاب نکات خوبی را به ما یادآوری میکند. با برخی نکات کتاب موافق نبودم. سازمانبندی کتاب هم میتوانست منسجمتر شود تا مطالب کاربردیتر شود. سرفصلهای کتاب: فصل ۱: آمادگی برای دانشگاه فصل ۲: مدیریت زمان فصل ۳: آمادگی برای یادگیری فصل ۴: شناخت مهارتهای فردی برای مطالعه دانشگاهی فصل ۵: مهارتهای خواندن فصل ۶: مهارتهای نوشتن فصل ۷: مهارتهای تفکر فصل ۸: مهارتهای پژوهش-نگارش فصل ۹: مهارتهای مربوط به آزمونها و امتحانات فصل ۱۰: مقابله با اضطراب امتحان فصل ۱۱: غلبه بر تعلل و تنبلی تحصیلی فصل ۱۲: جرأتورزی تحصیلی 🔷️بخش جالب و جدید برای من جرأتورزی تحصیلی بود. 🟢کتاب دیگری هم توسط آقای جانبزرگی و نویسنده دیگر(خانم آگاه) نوشته شده که چند سال بعد از کتاب "مهارتهای مطالعه در دانشگاه" چاپ شده است. سرفصلها را که مقایسه کردم دیدم چند فصل اضافه شده از جمله: فصل ۹ مهارتهای مربوط به تهیه یک مقاله پژوهشی فصل ۱۰ مهارتهای استخراج اطلاعات کیفی از رایانه و اینترنت فصل ۱۱ مهارتهای سخنرانی مطالعه کتاب برای همه دانشجویان، از جمله دانشجویان علوم تربیتی و روانشناسی(مخصوصاً روانشناسی تربیتی) میتواند تا حدودی مفید باشد. 0 2 امیرمحمد جعفرزاده 1403/9/20 به جرم خمینی فریناز ربیعی 4.2 1 فکر میکردم از روایت کتاب خوشم نیاید، اما با خواندن اولین صفحات آن بسیار مشتاق شدم تا آخر آن را بخوانم. خانم ربیعی، تصمیم گرفت وجهه داستانی زندگی شهید توسلی را بنویسد. نویسنده بسیار قشنگ قصهگویی میکند در بستر مستندات زندگی ابوحامد. روایت غیرخطی است و من از این نوع روایت خوشم آمد. زاویه داستان، دوم شخص است و از زبان خانم ام البنین. همین باعث میشود روایت کتاب صمیمانهتر شود. البته من بعضی قسمتهای روایتها را نپسندیدم، چون زیادی صمیمانه بود و به خاطر همین امتیاز ۴ را به این کتاب دادم. شاید کمی صفحات کتاب زیاد باشد، اما کتاب پتانسیل این را دارد که تا آخر شما را همراه کند. نویسنده در اولین صفحات به خواننده میگوید که چه انتظاری باید از این کتاب داشته باشد: "هر آنچه در به جُرم خمینی خواهید خواند عین واقعیت نیست، چون هیچ داستانی نمیتواند عین واقعیت باشد و البته که هر واقعیتی به روایت آدمهای مختلف با واقعیت دیگر متفاوت است، اما در این روایت داستانی همه تلاشم را کردهام که شاکله اصلی و استخوانبندی اثر بر پایه مجموعه بزرگی از مستندات و تحقیقات یکسالهام درباره شخصیت شهید علیرضا توسلی باشد که درباره آن یک سال توضیح خواهم داد. البته، این داستان مجموع همه آن مصاحبهها و مستندات نیست و نباید هم باشد. تخیل نویسنده در پر و بال دادن و فضاسازی و گاه اضافه کردن شخصیتهای اندک فرعی، که به کمک صحنهپردازی آمدهاند، در سطور این کتاب خواننده را همراه خواهد کرد که زندگی نامه انسانی چندبُعدی چون ابوحامد را با حلاوت دوچندانی در قالب داستان نوش کند." چند نکته جالب کتاب از نظر من: ۱.اگر کتاب "خاتون و قوماندان" را اول مطالعه کرده باشید، شیرینی خواندن این کتاب برایتان بسیار بیشتر خواهد بود. چرا؟ چون بعضی اتفاقات را در آن کتاب خوانده بودید، اما الان همان اتفاقها با توصیف و بسط بیشتر همراه شده و این باعث جذابیت بیشتر میشود. مثلاً روایت بخش خواستگاری بیشتر به دل آدم مینشیند یا مثلاً وقتی روایت خواندن نامه ابوحامد از زبان خانم ام البنین را دوباره میخوانیم، انگار بهتر وجه عاشقانه شخصیت ابوحامد برای ما معلوم میشود. ۲. در کتاب "خاتون و قوماندان" جزئیات کمی از دوران کودکی و نوجوانی شهید میدانیم، اما در کتاب خانم ربیعی، کم کم گرههای ذهنیمان باز میشود و جزئیات جالبی از زندگی ابوحامد میخوانیم که گاهی مو را بر تن آدم سیخ میکند! قصد هم ندارم از این جزئیات برایتان بگویم. دوست دارم خودتان این ماجراها را بخوانید و آنها را کشف کنید. در کنار اینها وجه شوخطبعانه شخصیت شهید را خیلی دوست داشتم. ۳. سختی زندگی مهاجران کشور افغانستان در این کتاب هم روایت شده. با وجود همه موانع، انسانهایی مثل شهید علیرضا توسلی از دل همین سختیها خودشان را رشد دادند و هدفشان را پیدا کردند. بعضی از ماها فکر میکنیم سختی و مشکلات فقط برای ماست و بقیه، زندگی خالی از چالش و سختی دارند. این فرض درست نیست. در همین کتاب میخوانیم که شهید و همسرش گاهی با مشکلاتی مواجه میشدند که دیگر به قولی طاقتشان طاق میشد، اما با صبوری و اعتماد به خداوند باهم از سختیها گذر کردند. زندگی بدون سختی و رنج وجود ندارد. این کتاب خیلی خوب این مفهوم را به شما یادآوری میکند. به قول استاد راجی "یاری خدا و نصرت الهی، اون روزی میرسه که سختیها به بالاترین حدش رسیده باشه" ص ۳۳۶ کتاب هم به نظر میآید عکسهایی از تمرینات شهید در رشته رزمی دیگری باشد نه تکواندو. البته که این نکته در مقایسه با اطلاعات دیگر، شاید آنقدرها هم اهمیت نداشته باشد، حتی اگر اشتباه نوشته شده باشد. خوشحالم که بیشتر شناختمت ابوحامد🙂 قسمتهایی از کتاب اشکم را درآورد و قسمتهایی هم بسیار خنده بر لبانم آورد. و در آخر باید بگویم شما و شهدای فاطمیون باعث افتخار ما و اسلام هستید... 3 8 امیرمحمد جعفرزاده 1403/9/4 همیشه بهار (اخلاق و سبک زندگی اسلامی) احمدحسین شریفی 5.0 1 کتاب همیشه بهار با موضوع اخلاق و سبک زندگی اسلامی به نوشته احمد حسین شریفی و تعدادی از محققان با استناد به آیات و روایات درصدد تبیین سبک زندگی دینی در مهم ترین ابعاد زندگی اجتماعی است. در این کتاب بعد از طرح برخی از مباحث مفهوم شناسی و مبانی اعتقادی به توضیح سبک زندگی در حوزه های اوقات فراغت، شادی و نشاط، روابط دختر و پسر، مهار غریزه جنسی، علم آموزی، ارتباط با دیگران، روابط خانوادگی و کسب وکار پرداخته می شود. کتاب حاضر که مخاطبان اصلی آن عموم ولی به ویژه دانشجویان و طلاب پسر و دختر و فرهنگیان هستند، به صورت آموزشی تدوین شده و در پایان هرفصل نویسنده خلاصه فصل، پرسش ها، مسایلی برای گفت وگو و مباحثه و منابعی برای مطالعه را ارایه میدهد. کتاب همیشه بهار در ده فصل تنظیم شده است. خب این توضیحاتی است که خود نشر معارف دربارهاش نوشته است. امّا در مورد خود کتاب اگر بخواهم بگویم، به نظرم خیلی عالی و دستهبندی شده سبک زندگی اسلامی را توضیح میدهد و جواب خیلی از سوالاتم را که باید در کتابهای مختلف دیگر پیدا میکردم در این کتاب یافتم. در یک جمله این کتاب شگفتزدهام کرد! مباحث هر بخش خودش دریای عظیمی است، پس در کتابهای دیگر میتوانید مفصلتر دربارهی آنها بخوانید. ولی هنر اصلی نویسنده این است که یک تصویر جمع و جور و در عین حال روشن از سبک زندگی اسلامی را به ما نشان میدهد و بیهودهگویی نمیکند. پیشنهاد می کنم خواندن این کتاب را مخصوصاً به جوانها. 0 5 امیرمحمد جعفرزاده 1403/8/15 نعمت جان: روایت زندگی صغری بستانک امدادگر بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک سمانه نیکدل 4.3 6 اگر در یک واژه بخواهم خانم صغری بُستاک را توصیف کنم، آن کلمه خستگیناپذیر است!👌 با خواندن روایت عجیب و پر از درس ایشان پرت میشوید به بخشی از تاریخ، تاریخ پر رمز و راز اندیمشک. از اتفاقات قبل از انقلاب و خود انقلاب میخوانید، از تظاهرات بگیرید تا وجود دکتر هندی در ایران(دورانی که به شدت کمبود پزشک داشتیم!). حتی متوجه میشوید آن موقعها هم بعضی فکر میکردند انقلاب نمیماند و جمهوری اسلامی رفتنی است! از تاریخ نهادهای مهمی مثل بنیاد مستضعفین، نهضت سوادآموزی و ... میخوانید تا روایتهای شیرینی از دفاع مقدس تا بخشی از اتفاقات مهم شهر اندیمشک مانند بمباران ۴ آذرماه ۱۳۶۵ همان طولانیترین بمباران بعد از جنگ جهانی دوم. گستردگی فعالیتهای خانم صغری بستاک را نگاه کنید: شرکت در دوره پیکار با بیسوادی(قبل از انقلاب)-فعالیت در بنیاد مستضعفین- فعالیت در بسیج-جهاد سازندگی- شرکت در آزمون حوزه- فعالیت در ستاد پشتیبانی ارتش اندیمشک( کارهای مختلفی مثل پوست کردن سیبزمینی و پیاز، پاک کردن سبزی و حبوبات، بستهبندی میوهها و آجیل برای رزمندگان)- حتی شستن لباس و پتو رزمندهها و مجروحان(به قول خودشان مهم نبود چه کاری باید انجام بدهیم؛ مهم این بود کمک کنیم)- امدادگر بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک- سرپرستی گروه انصارالمجاهدین(سال ۱۳۶۵ برای سرکشی از خانواده شهدا و رزمندگان و رفع مشکلات آنها این گروه تشکیل شد) امیدوارم جوانی و عمر من حقیر هم صرف کارهایی شود که ارزشش را داشته باشد. ایمان، دغدغهمندی، اولویتشناسی، مجاهدت و نجابت را در سبک زندگی خانم بستاک پیدا خواهید کرد. بعد خواندن این کتاب پیشنهاد میکنم کتاب حوض خون را بخوانید. در کتاب نعمتجان به زنان رختشوی اندیمشک اشارهای میشود، اما برای آشنایی بیشتر خواندن کتاب حوض خون را توصیه میکنم. 0 7 امیرمحمد جعفرزاده 1403/8/2 باستان شناسی سیاست های جنسی و جنسیتی در اواخر عصر قاجار و دوره پهلوی اول گوهر سلیمانی رضاآباد 4.0 1 در این کتاب نویسندگان به صورت تقریباً جامع به مسائل مختلفی اشاره کردهاند و میتوان گفت تا حدودی در پرداختن به سیاستهای جنسی و جنسیتی دوران قاجار و پهلوی اول موفق بودهاند. سیاستهای دوران قاجار توضیح داده شده. به سیاستهایی مانند کشف حجاب و پیشاهنگی و شهر نو و ... هم مفصل پرداخته شده است. به سیاستهای جمهوری اسلامی هم تا حدودی پرداخته شده که البته نقدهای آن در این حوزه جای بحث دارد. ⏹️نکاتی چند دربارهی قانون کشف حجاب: جالب است بدانید رضاشاه قانون پوشش همان متحدالشکل کردن لباس است را برخلاف تصور از زنان شروع نکرد بلکه از مردان شروع کرد و در سال ۱۳۰۷ این قانون تصویب شد! جالبتر اینکه با وضع قانون متحدالشکل شدن لباس، حتی پوشیدن لباس محلی هم ممنوع شد! درست شنیدید لباس محلی😬😅 در سندهای مختلفی اظهار شکایتهایی از رفتارهای نیروی شهربانی حتی در شهری مثل رشت هم وجود دارد. حتی بعضی زنان تا زمانی از خانههای خودشان هم بیرون نیامدند، دیگر تصور کنید اوضاع را! کشف حجاب در واقع مرحله سوم از برنامه یکسانسازی لباس بود که مرحله اول و دوم آن در سالهای ۱۳۰۸(مردان شهرنشین) و ۱۳۰۹(مردان روستایی) به مرحله اجرا گذاشته شده بودند. مرحله سوم که مربوط به زنان میشد در سال ۱۳۱۴ به اجرا درآمد. در این فرآیند مردان زودتر از زنان قربانی شدند. 💠همان طور که گفتم در بخشهایی به سیاستهای جمهوری اسلامی نقدهایی وارد شده که در ادامه من جوابهای این ۵ نقد را برایتان مینویسم. ❓️شبهه یک: در این کتاب بیان میشود که مهریه دوران قاجار که زمین و وسایل مادی بود، بهتر است از مهریه سکه الان. نویسنده میگوید مهریه الان نمیتواند برای زن قدرت اقتصادی و اجتماعی به همراه بیاورد. چرا؟ چون در آن دوران اگر مهریه مثلاً زمین بود، همان اول سند را به نام زن می زدند و از این نظر خانم قدرت اقتصادی داشت. اما در قانون الان تازه زن اگه طلاق بگیرد می تواند مهریهاش را بگیرد که سخت هم می تواند این کار را انجام دهد. همچنین مهریه جنبه انتزاعی دارد و تناسبی با معیشت و شرایط اقتصادی ندارد. ✅️جواب: در دوران قاجار، مهریه بهطور معمول شامل اموال ملموسی مانند زمین، ملک، یا حیوانات بود که بعضاً در همان ابتدا به نام زن زده میشد. این موضوع به ظاهر به زنان امکان دسترسی به داراییهای ملموس و قدرت اقتصادی میداد، اما نباید فراموش کرد که "ساختار اجتماعی و حقوقی آن دوره به شدت مردسالارانه بود". با وجود اینکه سند زمین به نام زن زده میشد، اما زنان در بسیاری از موارد "کنترل واقعی" بر اموال خود نداشتند و همچنان در بسیاری از تصمیمات اقتصادی وابسته به مردان بودند. همچنین محدودیتهای قانونی و اجتماعی مانع از بهرهبرداری آزادانه زنان از این داراییها میشد. در نتیجه، حتی اگر مهریه بهصورت زمین یا اموال مادی بود، زنان به دلایل اجتماعی و فرهنگی در مدیریت یا بهرهبرداری از آنها محدود بودند. در دوره جمهوری اسلامی، مهریه همچنان بهعنوان حق قانونی زنان به رسمیت شناخته شده است. اگرچه مهریه در بسیاری از موارد به شکل سکه تعیین میشود، اما "زن حق دارد هر زمان که بخواهد مهریهاش را طلب کند"، نه فقط در زمان طلاق. این مسئله برخلاف تصوری است که بیان شده، چرا که زن حتی بدون درخواست طلاق نیز میتواند از طریق مراجع قضایی مهریه خود را مطالبه کند. هرچند که ممکن است فرآیند دریافت مهریه زمانبر یا دشوار باشد، اما "وجود نهادهای قانونی و حقوقی" برای حمایت از حقوق زن، امکان پیگیری و دریافت مهریه را فراهم میکند. در جامعه معاصر، تعیین مهریه به شکل سکه طلا به دلیل ارزش پایدار طلا در بازار بهعنوان راهی برای حفظ ارزش اقتصادی مهریه در برابر تورم انتخاب شده است. با این حال، افراد همچنان میتوانند از "اموال ملموس" نظیر زمین، خانه، یا داراییهای دیگر بهعنوان مهریه استفاده کنند. اینکه سکه در مهریهها معمول شده است به دلیل نوسانات ارزش پول و تورم است، نه بهخاطر انتزاعی بودن آن. همچنین امکان تعیین مهریههایی مثل ملک یا داراییهای دیگر همچنان وجود دارد و این موضوع به توافق میان طرفین بستگی دارد. ❓️شبهه دو: نویسنده معتقد است اینکه از سال ۱۳۹۲ با دستور قوه قضائیه مهریه سقفش صد و ده سکه تعیین شده، راه تنوع سلیقه را بسته و افراد در تعیین مقدار مهریه آزاد نیستند. ✅️جواب: سقف ۱۱۰ سکه که توسط قوه قضائیه در سال ۱۳۹۲ تعیین شد، به منظور جلوگیری از بدهکاریهای سنگین و ناعادلانه به مردان در شرایط دشوار اقتصادی وضع شد. هدف اصلی این قانون، "متعادلسازی میزان مهریه" و جلوگیری از تعیین مهریههای غیرمنطقی بود. این قانون به هیچ عنوان تنوع سلیقه را محدود نکرده است، زیرا افراد همچنان میتوانند مهریههای غیرمالی یا مهریههایی با شرایط ویژه تعیین کنند. ضمن اینکه برای مهریههای بیش از ۱۱۰ سکه نیز قابلیت دریافت وجود دارد، اما اگر مرد توانایی پرداخت را نداشته باشد، شرایط خاصی برای پرداخت تدریجی در نظر گرفته میشود. ❓️شبهه سه: در این کتاب اشاره میشود که مالک بودن زن، مهریه بالا و سهم زن در تولید، سدی در برابر افراط گرایی یا اجرایی شدن برخی سنت های شرعی بوده است. ✅️جواب: ادعای کتاب مبنی بر اینکه مالکیت زنان و مهریه بالا سدی در برابر افراطگرایی بوده است، نیازمند تحلیل دقیقتری است. در دوران قاجار و حتی پهلوی، مهریه بالا و مالکیت زنان به معنای قدرت واقعی آنها در جامعه نبود. در بسیاری از موارد، حتی اگر مهریه زنان بالا تعیین میشد، ساختارهای اجتماعی و حقوقی حاکم اجازه نمیداد که زنان قدرت اقتصادی مستقل یا تأثیرگذاری عمیقی در جامعه داشته باشند. مالکیت زنان بر زمینها و اموال در عمل اغلب اسمی بود و کنترل واقعی بر منابع اقتصادی در دست مردان باقی میماند. در مقابل، در شرایط امروز، هرچند ممکن است مشکلاتی در دسترسی به مهریه یا اموال وجود داشته باشد، اما قوانین حقوقی و حمایتهای اجتماعی به زنان این امکان را میدهد که حقوق خود را مطالبه کنند. بیان اینکه مالکیت زنان و مهریه بالا بهعنوان سدی در برابر سنتهای شرعی عمل میکرده، بهنظر غیرواقعی است. در دوران قاجار، سنتهای شرعی و قوانین مذهبی به شدت بر زندگی زنان تأثیرگذار بودند و اغلب به محدودیتهای اجتماعی و حقوقی منجر میشدند. "مالکیت زنان و مهریه بالا نمیتوانستند بهطور مؤثر در برابر این محدودیتها مقاومت کنند"، چراکه ساختارهای قانونی و اجتماعی در کنترل مردان و بر مبنای تفاسیر سنتی از دین قرار داشت. در دوران معاصر، قوانین جمهوری اسلامی به مرور اصلاحاتی را برای حمایت از حقوق زنان و توازن میان سنتهای شرعی و حقوق اجتماعی ایجاد کرده است. این تغییرات، هرچند ممکن است با چالشهایی همراه باشد، اما به زنان امکانات و فرصتهای بیشتری نسبت به دوران گذشته برای مشارکت در جامعه و اقتصاد ارائه میدهد. نتیجهگیری: مهریه و مالکیت زنان در گذشته به معنای قدرت واقعی اقتصادی و اجتماعی آنها نبوده و قوانین معاصر جمهوری اسلامی تلاش کردهاند تا از حقوق زنان به شکلی عادلانهتر حمایت کنند. ❓️ شبهه چهار: در بخشی از کتاب بیان میشود که مشارکت اقتصادی زنان طبق سالنامه آمار ایران ۱۳۹۴ تنها ۱۴ درصد است و مشارکت اقتصادی زنان کاهش پیدا کرده و در دوران قدیم مشارکت زنان بیشتر بوده و حتی حداقل در روستاها به اندازه ی مردان بوده است. ✅️جواب: در دوران قاجار و حتی در دوران پهلوی، مشارکت اقتصادی زنان بهویژه در روستاها بیشتر به فعالیتهای کشاورزی و دامداری محدود میشد که این مشارکت عمدتاً به صورت "نیروی کار غیررسمی"و بدون حقوق و مزایای اجتماعی بود. زنان در کارهای خانوادگی یا در کنار همسرانشان کار میکردند و غالباً دسترسی به درآمد مستقل یا کنترل بر منابع تولید نداشتند. هرچند این فعالیتها میتوانست تأثیرگذار باشد، اما "مالکیت رسمی، قدرت تصمیمگیری اقتصادی، و استقلال مالی زنان" در آن دوره بسیار محدود بود. "مشارکت زنان در عرصههای رسمی اقتصادی مانند تجارت، صنعت و اداره بهشدت محدود بود و اکثر فعالیتها در بخشهای سنتی و غیررسمی رخ میداد." در دوران قاجار و پهلوی، هرچند زنان ممکن بود در فعالیتهای کشاورزی و خانگی مشارکت داشته باشند، اما مشارکت آنها در اقتصاد رسمی بسیار محدود بود و آنها کمتر از حقوق و مزایای قانونی برخوردار بودند. همچنین، بسیاری از فعالیتهای اقتصادی زنان بهعنوان نیروی کار خانگی یا غیررسمی شمارش نمیشد و به رسمیت شناخته نمیشد. در مقابل، مشارکت اقتصادی زنان در ایران امروز هرچند طبق آمار رسمی ممکن است مثلا به حدود ۱۴ درصد در بخشهای رسمی برسد، اما باید توجه داشت که در حال حاضر زنان دسترسی به تحصیلات عالی، فرصتهای شغلی رسمی، و حقوق اجتماعی و اقتصادی بیشتری نسبت به گذشته دارند. زنان امروزه میتوانند در مشاغل رسمی و با درآمد مستقل مشارکت داشته باشند، چیزی که در دوران گذشته امکانپذیر نبود. "بسیاری از زنان در حال حاضر در عرصههای علمی، فناوری، مدیریتی و مشاغل حرفهای فعال هستند که این حوزهها در دوران قاجار و پهلوی بهطور کلی برای زنان دسترسپذیر نبودند." بنابراین، کیفیت مشارکت اقتصادی زنان امروز بسیار بالاتر از گذشته است و آنها به منابع مالی، اشتغال رسمی و امکانات حقوقی دسترسی بیشتری دارند. یکی از دلایل کاهش مشارکت اقتصادی زنان در آمارهای رسمی ممکن است به دلیل افزایش رقابت در بازار کار، تغییرات ساختاری در اقتصاد و افزایش تحصیلات عالی در میان زنان باشد. بسیاری از زنان امروز به جای کار در مشاغل غیررسمی یا سنتی که در گذشته بیشتر رایج بود، به دنبال اشتغال در مشاغل رسمی و حرفهای هستند. همچنین، در بسیاری از خانوادهها، نقشهای جنسیتی در حال تغییر است و زنان در حال دسترسی به فرصتهای جدیدتر و بهتر اقتصادی و اجتماعی هستند. در دوران معاصر، قوانین جمهوری اسلامی به مرور اصلاحاتی را برای حمایت از حقوق زنان و توازن میان سنتهای شرعی و حقوق اجتماعی ایجاد کرده است. این تغییرات، هرچند ممکن است با چالشهایی همراه باشد، اما به زنان امکانات و فرصتهای بیشتری نسبت به دوران گذشته برای مشارکت در جامعه و اقتصاد ارائه میدهد. نتیجهگیری: در نهایت، مشارکت اقتصادی زنان در دوران گذشته، هرچند در برخی موارد قابل توجه بوده است، اما بیشتر به شکل غیررسمی و بدون حقوق اجتماعی و اقتصادی رسمی انجام میشد. در دوران معاصر، هرچند چالشهایی وجود دارد، اما مشارکت زنان در عرصههای رسمی، تحصیلات، و مشاغل حرفهای بسیار گستردهتر و با کیفیتتر از گذشته است. ❓️ شبهه پنج: در بخشی از کتاب آمده که آمار نشان میدهد تا سال ۱۳۵۵ تنها حدود ۸.۲ درصد مردان دو یا چند همسر داشتند، اما این آمار از سال ۱۳۷۱ افزایش یافته است. یکی از دلایل پایین بودن چندهمسری در دوران قدیم را مهریه های سنگین می داند و بر این باور است که این مسئله سدی میشده در برابر چندهمسری. ✅️جواب: ادعای افزایش چندهمسری از سال ۱۳۷۱ به بعد نیازمند بررسی آماری دقیق است. "طبق آمارهای رسمی ایران، چندهمسری به تدریج پس از دوره قاجار کاهش یافته و در دوران پهلوی اول و دوم به دلیل تغییرات فرهنگی و اصلاحات قانونی، کاهش قابل توجهی داشته است. همچنین پس از انقلاب اسلامی، هرچند قانون اجازه چندهمسری را میدهد، اما در عمل و با توجه به تغییرات فرهنگی و اجتماعی، چندهمسری روند افزایشی نداشته است." بنابراین، لازم است آمارهای مطرحشده در این کتاب با دادههای آماری معتبر مقایسه شود تا صحت ادعاها بررسی شود. ادعای مطرحشده در کتاب که مهریههای سنگین باعث کاهش چندهمسری در گذشته میشده، قابل بررسی است اما نمیتوان آن را به عنوان تنها یا اصلیترین دلیل در نظر گرفت. "عوامل متعددی بر کاهش یا افزایش چندهمسری تأثیر میگذارند که مهریه یکی از آنهاست، اما نه به تنهایی و به عنوان فاکتور کلیدی." چند نکته در این زمینه: الف. در دوران قاجار و اوایل پهلوی، جامعه ایران عمدتاً سنتی و مبتنی بر نظام قبیلهای بود. در چنین جوامعی، چندهمسری امری رایج بود، بهویژه در خانوادههای ثروتمند و اشراف. "اما در طبقات پایینتر جامعه، به دلیل مشکلات اقتصادی و مسائل معیشتی، چندهمسری کمتر رواج داشت". ب. تغییرات فرهنگی در دوران پهلوی به دلیل اصلاحات اجتماعی، مانند آموزش همگانی، افزایش حضور زنان در جامعه و تغییرات در نگرش عمومی به خانواده و زنان، تأثیرات قابل توجهی بر کاهش چندهمسری داشته است. این عوامل بسیار مهمتر از مسئله مهریه هستند. ج. مهریه سنگین میتوانسته در برخی موارد مانعی برای چندهمسری باشد، اما مهریه در بسیاری از موارد به عنوان یک "پشتوانه" برای زنان در نظر گرفته میشد و عملاً اغلب تا زمان طلاق پرداخت نمیشد. بنابراین، مهریه به تنهایی نمیتواند دلیل اصلی کاهش چندهمسری در دوران قدیم باشد. د: در جمهوری اسلامی، با تغییرات قانونی و اصلاحات مربوط به حقوق زنان، "شرایط برای چندهمسری دشوارتر شد شرایط چندهمسری به شدت محدود شد و مردان برای ازدواج مجدد نیاز به اجازه دادگاه و رضایت همسر اول داشتند." این قانون تأثیر عمدهای بر کاهش چندهمسری داشت و نشان میدهد که تغییرات حقوقی و قانونی، بهمراتب تأثیرگذارتر از مهریههای سنگین بوده است. 📙📘منبع جوابهای ۵ تا شبهه: سامانه خوب پاسخگو🙂 2 7 امیرمحمد جعفرزاده 1403/8/1 درآمدی بر روانشناسی جوانی عباس مختاری 3.0 1 در این کتاب در بستر روانشناسی و جامعهشناسی به موضوع جوانی پرداخته شده است. در کل کتاب جمع و جوری درباره جوانی از نگاه روانشناسی است، ولی میتوانست مبسوطتر هم باشد. برای من بخش سیمای جوان ایرانی در جامعه امروز جالب بود. هرچند به بخشی از سوالاتم جواب نداد، اما نکات جدیدی یاد گرفتم. 0 1 امیرمحمد جعفرزاده 1403/8/1 تقدیم به مرواریدهای شهر مهدی شریفی 4.3 1 مجموعه کتابهای راهنما از مجموعه کتابهای کم حجم و خوبی است که به سوالات و شبهات مختلف دینی خیلی خوب و منطقی جواب داده است. در این جلد داستانهایی دربارهی اهمیت حجاب میخوانیم. از آن داستانها هم نیست که بخوانی و تمام شود. تعلیق در هر داستان وجود دارد و علاوه بر آن، کتاب شما را به تفکر وامیدارد. همهی داستانها در شهر مشهد میگذرند. ماجراهای کتاب: داستان اول: خانمی که همسرش مخالف پوششی است که او میخواهد داشته باشد... داستان دوم: دختری که به خاطر رفقایش و ترس از عقب مانده و زشت و خندهدار به نظر رسیدن، جلوی دوستانش چادرش را سرش نمیکند... داستان سوم: مردی که با امام رضا(ع) قول و قرار گذاشته تا چشمانش را کنترل کند... داستان چهارم: خانمی که از گذاشتن چادر در حرم در گرمای شدید شاکی است و اعتراض دارد که چرا مردان حجاب ندارند و آنها خانم ها را درک نمیکنند... داستان آخر: دختری که برخلاف بقیه خانواده و اقوام نزدیکش تصمیم میگیرد دیندار شود و حجاب کامل را انتخاب میکند. تا اینکه روزی پدر خانواده مهمانی ترتیب میدهد تا رئیس اداره و خانوادهاش که از بسا فرهنگشان اروپایی به نظر میرسد را دعوت کند. این مهمانی میتواند باعث ترفیع شغل پدر شود. حالا از دخترش میخواهد که مراعات موقعیت شغلیاش را بکند و در مهمانی حداقل از کارهایش مثل خودداری از دست دادن با نامحرم دست بردارد... 🟣 ماجراها از آنجا که از واقعیت دور نیست، شعاری نمیشود. مثلاً داستان آخر را همین الان که دارم این متن را مینویسم، خیلی از پسران و دختران دارند تجربه میکنند. این افراد مسخره شدنها و طعنههای اطرافیان را تحمل میکنند. درست است، سختی دارد این مسیر، اما شما را رشد میدهد . خلاصه که در راه خدا ناامید نشوید، چون خدا حواسش به شما هست🙂 0 3 امیرمحمد جعفرزاده 1403/7/28 صلوات بر پیامبر؛ عامل قدسی شدن روح اصغر طاهرزاده 4.5 1 کتاب فوق العادهای است. بخشی از اسرار و فلسفه صلوات را بیان میکند. کتابهای استاد طاهرزاده به خاطر متن خاصشان شما را به تفکر وا میدارد و هرکس به اندازه خودش میتواند مفاهیم موجود در کتاب را بفهمد و از آن بهره بگیرد. یکی از ویژگیهای این کتاب این است که شما تا پایان کتاب صلواتهای زیادی خواهید فرستاد🙂 0 0 امیرمحمد جعفرزاده 1403/7/22 خاتون و قوماندان: روایت زندگی ام البنین حسینی همسر شهید علیرضا توسلی (ابوحامد) فرمانده لشکر فاطمیون مریم قربان زاده 4.3 63 با کتاب خاتون و قوماندان روزهای خوبی داشتم. مجاهدتهایی که همسران شهدا کردند، کمتر از شهادت نیست. کتاب دربارهی خانم ام البنین حسینی، همسر شهید علیرضا توسلی ملقب به ابوحامد، فرمانده لشگر فاطمیون است. با تاریخ و فرهنگ افغانستان تا حدود زیادی در این کتاب آشنا میشوید. کتاب پر است از شاعرانگی، شاعرانگیهای همسر شهید و خود ابوحامد. خاطرهنوشتن خانم ام البنین از کلاس اول، در نوشتههایشان بسیار تاثیرگذار بوده و خاطرات و نامههایی که به همسرشان مینوشتند، پر از عشق، لطافت و معناست. نامهها و خاطراتی که آخر هر فصل آمده کتاب را بسیار خواندنیتر میکند. صبر همسر شهید عجیب آدم را مبهوت میکند. امان از زخمزبانها... همهی ابعاد شخصیت ابوحامد را در این کتاب کشف نخواهید کرد، به همین دلیل نیاز است کتابهای دیگری که درباره شهید علیرضا توسلی است را بخوانید. نام کتاب هم بسیار زیبا انتخاب شده و حاکی از احترام و عشق توامان بین ابوحامد و همسرشان است. 2 10 امیرمحمد جعفرزاده 1403/7/9 مهمان شام: زندگینامه و خاطرات شهید مدافع حرم مهندس سیدمیلاد مصطفوی گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی 4.6 2 فکر کن جودوکار باشی و مقام کشوری داشته باشی، تحصیلکرده باشی، مهندس باشی و کارهای ساختمانی انجام بدهی، محصولات کشاورزی بفروشی و در یک کلام از نظر مالی و مادی وضعت به قول گفتنی توپ توپ باشد. آخر چه چیز باعث میشود برای دفاع از حرم و وطن جانت را فدا کنی و شهید مدافع حرم شوی؟ فقط عشق میتواند جواب این سوال را بدهد. در درجه اول عشق به خدا، همچنین عشق به اهل بیت و عشق به شهدا. سید میلاد از شهیدهایی است که سیمش خیلی وصل به شهدا بود از شهیدانی که اسمشان را کمتر شنیدیم بگیرید تا شهیدی مثل ابراهیم هادی تا شهدای گمنام. او یک الگوی واقعی است. روایت زندگیاش عجیب قشنگ و آموزنده است. سید خندان ما همیشه اشاره میکرد که شهدا زندهاند. در آخر به قول خودش با همه فاصلهام از شهدا زیر لب زمزمه کردم...شهدا گاهی نگاهی... 0 5