بریدههای کتاب سجاد (بر چرخ زمان) سجاد (بر چرخ زمان) 3 روز پیش داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی رابرت مک کی 4.7 15 صفحۀ 537 آدمهای واقعی معمولا نه به اندازهٔ شخصیتهای داستانی پیچیدهاند و نه به اندازهٔ آنها قابل شناخت. 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 4 روز پیش نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 531 هجومهای خارجی تقریبا در هر کشوری، چه چین چه هند و غیره، همیشه به خاطر ضعف آن کشور و اختلافات داخلی مردم آن موفق و پیروز شده است. 0 2 سجاد (بر چرخ زمان) 6 روز پیش نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 423 زیرا جسارت و بیپروایی اغلب موجب پیروزی میشود. 0 7 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/6 گچ پژ محسن رضوانی 3.9 31 صفحۀ 76 از این شاخه به آن شاخه نشو کریم آقا! یعنی پرنده نباش... پزنده باش. پزنده اگر پزنده باشد، از سیرابی هم هزار و یک رقم مربا ردیف میکند. 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/5 آتش، بدون دود: گالان و سولماز، درخت مقدس، اتحاد بزرگ (کتابهای اول، دوم و سوم) نادر ابراهیمی 4.7 29 صفحۀ 325 در کنار مردگان، همیشه فرصتیست برای اندیشیدن به زندگی. مرگ از اعتبارِ ضدِ خویش سخن میگوید. 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/3 آتش، بدون دود: گالان و سولماز، درخت مقدس، اتحاد بزرگ (کتابهای اول، دوم و سوم) نادر ابراهیمی 4.7 29 صفحۀ 295 هیچ مرگ قشنگی، بیدلیل نیست. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/3 آتش، بدون دود: گالان و سولماز، درخت مقدس، اتحاد بزرگ (کتابهای اول، دوم و سوم) نادر ابراهیمی 4.7 29 صفحۀ 295 - پدرم همیشه میگوید: «بمیر؟ اما قشنگ بمیر! مرگ زشت، صحرا را زشت میکند.» آنطور مردن، کنار چاه آب، قشنگ نبود؟ - بویانمیش پیر میگوید: «بمیر؛ امّا با دلیل بمیر! دلیلی که عقل سالم آن را قبول داشته باشد.» _ هیچ مرگ قشنگی، بیدلیل نیست. 2 49 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/23 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 364 اکنون نوشیدن چای در ژاپن جزو هنرهای زیبا به شمار میرود و برای آن تشریفات خاصی وجود دارد. اگر به ژاپن بروی باید چای را موافق قوانین و مقررات مخصوصش بنوشی، اگر نه ترا شخص عامی و حتی نیمه متمدن به شمار خواهند آورد. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/23 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 362 تمام این چیزها نشانههای غروب تمدن است وقتی چنین وضعی پیش میآید میتوان مطمئن بود که زندگی و تمدن در حال انحطاط است زیرا ایجاد و آفرینش چیزهای تازه نشانه زندگی است نه تکرار و تقلید کارهای گذشته. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/22 آتش، بدون دود: گالان و سولماز، درخت مقدس، اتحاد بزرگ (کتابهای اول، دوم و سوم) نادر ابراهیمی 4.7 29 صفحۀ 96 آنکس که غروب را عاشق است، دلِ شکستهیی دارد آن کس که پرندگان را عاشق است، سودای سفری دارد آنکس که نانش را با دل شکسته و سودای سفر میخورد خانهاش را، خاک وطنش را، و عاشقش را دوست ندارد 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 311 واقعا تعجب آور است که به نظر میرسد گذشت زمان همانطور که در يك فرد اثر میگذارد در ملتها و نژادها هم اثر میبخشد و آنها را نیز به تدریج کم حرکت میکند، فکر و بدنشان را جامد میسازد، به آنها یک حالت محافظه کاری میبخشد که از تغییرات و تازگیها میترسند. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 337 بطوری که برایت گفتهام چین کشوری بود که حکومت آن بر اساس تعلیمات و افکار «کنفوسیوس» قرار داشت. [...] و هیچ کس نمی توانست اقدامی برخلاف آنچه کنفوسیوس گفته بود انجام دهد. «وانگ آن شیه» به مخالفت با تعلیمات کنفوسیوس پرداخت اما این تعلیمات را به شکل تازه و جالب توجهی تفسیر کرد. این راهی است که اغلب مردم باهوش و زيرك برای مقابله با مشکلات و حل دشواریها پیدا میکنند. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 338 سلسله سونگ به اندازه کافی شهامت و جسارت نداشتند که مسائل و مشکلاتی را که با آن مواجه بودند به درستی حل کنند و در نتیجه تدریجاً ضعیف گشتند. بطوریکه نیروی قبایل نیمه وحشی شمالی یعنی «خیتان»ها برای ایشان خیلی زیاد بود و چون نمی توانستند هجوم آنها را به عقب برانند از قبایل دیگری که در شمال غربی بودند و «کین»ها یا «تاتارهای طلایی» نامیده میشدند کمک خواستند. «كين»ها هم آمدند و خیتانها را دور راندند اما خودشان در چین ماندند و حاضر نشدند که بازگردند هر شخص یا هر کشور ضعیفی که از یک شخص یا کشور قوی دیگر كمك بخواهد اغلب به چنین سرنوشتی گرفتار میشود. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی رابرت مک کی 4.7 15 صفحۀ 114 نکته جالب درباره رابطه موقعیت و داستان این است که: هرچه دنیای داستان بزرگتر باشد دانش نویسنده کمتر و رقیقتر است و لذا قدرت خلاقه او و داستانش کلیشهایتر میشود اما هرچه دنیای داستان کوچکتر باشد دانش نویسنده جامعتر و کاملتر است و لذا قدرت خلاقه او بیشتر میشود. 0 2 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی رابرت مک کی 4.7 15 صفحۀ 474 «کم یعنی زیاد» 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/20 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 282 قدرت رم تا روزگار دراز در حیثیت و اعتبار و شهرتش بود. تاریخ گذشتهاش سبب شده بود که بسیاری از مردم، رم را رهبر جهان میشمردند و نسبت به آن با احترام و حتى تقريباً با يكنوع ترس خرافاتی رفتار میکردند. به این ترتیب رم به زندگی خود ادامه میداد اما در حالی که ظاهراً صورت يك امپراطوری نیرومند را داشت در واقع قدرت و نیرویی در پشت نام پُر ابهت او نبود. ظاهر رم آرام بود، در تئاترها و میدانهای ورزش و بازارهای آن جماعات انبوهی به چشم میخوردند اما آن وضع به شکل اجتناب ناپذیری محکوم به انقراض بود زیرا نه فقط در واقع يك دولت ضعیف بود بلکه مخصوصاً از آن جهت كه يك تمدن اشرافی داشت که براساس فقر و غلامی تودهها بنا شده بود ناچار اساسش فرو میریخت. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/19 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 201 البته هرگز هیچ امپراطوری یا دولتی وجود نداشته است که بر تمام جهان حکومت کرده باشد اما به علت جهل و بیاطلاعی از جغرافیا و مشکلات فراوانی که برای حمل و نقل و ارتباط و مسافرت به نقاط دور دست وجود داشت مردم در روزگارهای قدیم اغلب تصور میکردند که یک چنین دولتی وجود داشت. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/19 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 264 کار بسیار دشواری است که به تفکر و اندیشه مردم رجوع شود و پیشرفت عمدهای حاصل گردد زیرا متاسفانه بیشتر مردم فکر نمیکنند. مردم اغلب احساس میکنند و موافق احساس خودشان عمل میکنند. 0 7 سجاد (بر چرخ زمان) 1403/12/25 سلول های بهاری: تاریخ شفاهی سلول های بنیادی به روایت: پدر علم سلول های بنیادی ایران؛ دکتر حسین بهاروند بهنام باقری 4.5 38 صفحۀ 390 لویی پاستور: « در هر حرفهای که هستید نه اجازه دهید به بدبینیهای بیحاصل آلوده شوید و نه بگذارید که بعضی لحظات تأسفبار که برای هر ملتی پیش می آید شما را به یأس و ناامیدی بکشاند نخست از خود بپرسید برای یادگیری و خودآموزی چه کردهام؟ سپس همچنان که پیش تر میروید بپرسید من برای کشورم چه کردهام؟ و این پرسش شادی بخش را آن قدر ادامه دهید تا به این احساس شادی بخش و هیجان انگیز برسید که شاید سهم کوچکی در پیشرفت و اعتلای بشریت داشتهاید. اما هر پاداشی که زندگی به تلاشهایمان بدهد یا ندهد هنگامی که به پایان تلاش هایمان نزدیک میشویم هر کداممان باید حق آن را داشته باشیم که با صدای بلند بگوییم من آنچه در توان داشته ام انجام داده ام. » 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 1403/12/25 سلول های بهاری: تاریخ شفاهی سلول های بنیادی به روایت: پدر علم سلول های بنیادی ایران؛ دکتر حسین بهاروند بهنام باقری 4.5 38 صفحۀ 365 « ای عزیز، جمال لیلی دانهای دان بر دام نهاده؛ چه دانی دام چیست؟ صیاد ازل چون خواست از نهاد مجنون مرکبی سازد از آن عشق خود، اما او را استعداد آن نبود که به دام جمال عشق ازل افتد که آنگاه به تابشی از آن هلاک شدی، بفرمود تا عشق لیلی را یک چندی از نهاد مجنون مرکبی ساختند، تا پخته عشق لیلی شود و آنگاه بار کشیدن عشق الله را قبول تواند کردن. » آری گویا اینها برای روزبهروز پختهتر شدن است برای افزایش کفایت بار کشیدن لقاءالله؛ انشاءالله. 0 0
بریدههای کتاب سجاد (بر چرخ زمان) سجاد (بر چرخ زمان) 3 روز پیش داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی رابرت مک کی 4.7 15 صفحۀ 537 آدمهای واقعی معمولا نه به اندازهٔ شخصیتهای داستانی پیچیدهاند و نه به اندازهٔ آنها قابل شناخت. 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 4 روز پیش نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 531 هجومهای خارجی تقریبا در هر کشوری، چه چین چه هند و غیره، همیشه به خاطر ضعف آن کشور و اختلافات داخلی مردم آن موفق و پیروز شده است. 0 2 سجاد (بر چرخ زمان) 6 روز پیش نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 423 زیرا جسارت و بیپروایی اغلب موجب پیروزی میشود. 0 7 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/6 گچ پژ محسن رضوانی 3.9 31 صفحۀ 76 از این شاخه به آن شاخه نشو کریم آقا! یعنی پرنده نباش... پزنده باش. پزنده اگر پزنده باشد، از سیرابی هم هزار و یک رقم مربا ردیف میکند. 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/5 آتش، بدون دود: گالان و سولماز، درخت مقدس، اتحاد بزرگ (کتابهای اول، دوم و سوم) نادر ابراهیمی 4.7 29 صفحۀ 325 در کنار مردگان، همیشه فرصتیست برای اندیشیدن به زندگی. مرگ از اعتبارِ ضدِ خویش سخن میگوید. 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/3 آتش، بدون دود: گالان و سولماز، درخت مقدس، اتحاد بزرگ (کتابهای اول، دوم و سوم) نادر ابراهیمی 4.7 29 صفحۀ 295 هیچ مرگ قشنگی، بیدلیل نیست. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/3 آتش، بدون دود: گالان و سولماز، درخت مقدس، اتحاد بزرگ (کتابهای اول، دوم و سوم) نادر ابراهیمی 4.7 29 صفحۀ 295 - پدرم همیشه میگوید: «بمیر؟ اما قشنگ بمیر! مرگ زشت، صحرا را زشت میکند.» آنطور مردن، کنار چاه آب، قشنگ نبود؟ - بویانمیش پیر میگوید: «بمیر؛ امّا با دلیل بمیر! دلیلی که عقل سالم آن را قبول داشته باشد.» _ هیچ مرگ قشنگی، بیدلیل نیست. 2 49 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/23 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 364 اکنون نوشیدن چای در ژاپن جزو هنرهای زیبا به شمار میرود و برای آن تشریفات خاصی وجود دارد. اگر به ژاپن بروی باید چای را موافق قوانین و مقررات مخصوصش بنوشی، اگر نه ترا شخص عامی و حتی نیمه متمدن به شمار خواهند آورد. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/23 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 362 تمام این چیزها نشانههای غروب تمدن است وقتی چنین وضعی پیش میآید میتوان مطمئن بود که زندگی و تمدن در حال انحطاط است زیرا ایجاد و آفرینش چیزهای تازه نشانه زندگی است نه تکرار و تقلید کارهای گذشته. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/22 آتش، بدون دود: گالان و سولماز، درخت مقدس، اتحاد بزرگ (کتابهای اول، دوم و سوم) نادر ابراهیمی 4.7 29 صفحۀ 96 آنکس که غروب را عاشق است، دلِ شکستهیی دارد آن کس که پرندگان را عاشق است، سودای سفری دارد آنکس که نانش را با دل شکسته و سودای سفر میخورد خانهاش را، خاک وطنش را، و عاشقش را دوست ندارد 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 311 واقعا تعجب آور است که به نظر میرسد گذشت زمان همانطور که در يك فرد اثر میگذارد در ملتها و نژادها هم اثر میبخشد و آنها را نیز به تدریج کم حرکت میکند، فکر و بدنشان را جامد میسازد، به آنها یک حالت محافظه کاری میبخشد که از تغییرات و تازگیها میترسند. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 337 بطوری که برایت گفتهام چین کشوری بود که حکومت آن بر اساس تعلیمات و افکار «کنفوسیوس» قرار داشت. [...] و هیچ کس نمی توانست اقدامی برخلاف آنچه کنفوسیوس گفته بود انجام دهد. «وانگ آن شیه» به مخالفت با تعلیمات کنفوسیوس پرداخت اما این تعلیمات را به شکل تازه و جالب توجهی تفسیر کرد. این راهی است که اغلب مردم باهوش و زيرك برای مقابله با مشکلات و حل دشواریها پیدا میکنند. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 338 سلسله سونگ به اندازه کافی شهامت و جسارت نداشتند که مسائل و مشکلاتی را که با آن مواجه بودند به درستی حل کنند و در نتیجه تدریجاً ضعیف گشتند. بطوریکه نیروی قبایل نیمه وحشی شمالی یعنی «خیتان»ها برای ایشان خیلی زیاد بود و چون نمی توانستند هجوم آنها را به عقب برانند از قبایل دیگری که در شمال غربی بودند و «کین»ها یا «تاتارهای طلایی» نامیده میشدند کمک خواستند. «كين»ها هم آمدند و خیتانها را دور راندند اما خودشان در چین ماندند و حاضر نشدند که بازگردند هر شخص یا هر کشور ضعیفی که از یک شخص یا کشور قوی دیگر كمك بخواهد اغلب به چنین سرنوشتی گرفتار میشود. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی رابرت مک کی 4.7 15 صفحۀ 114 نکته جالب درباره رابطه موقعیت و داستان این است که: هرچه دنیای داستان بزرگتر باشد دانش نویسنده کمتر و رقیقتر است و لذا قدرت خلاقه او و داستانش کلیشهایتر میشود اما هرچه دنیای داستان کوچکتر باشد دانش نویسنده جامعتر و کاملتر است و لذا قدرت خلاقه او بیشتر میشود. 0 2 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی رابرت مک کی 4.7 15 صفحۀ 474 «کم یعنی زیاد» 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/20 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 282 قدرت رم تا روزگار دراز در حیثیت و اعتبار و شهرتش بود. تاریخ گذشتهاش سبب شده بود که بسیاری از مردم، رم را رهبر جهان میشمردند و نسبت به آن با احترام و حتى تقريباً با يكنوع ترس خرافاتی رفتار میکردند. به این ترتیب رم به زندگی خود ادامه میداد اما در حالی که ظاهراً صورت يك امپراطوری نیرومند را داشت در واقع قدرت و نیرویی در پشت نام پُر ابهت او نبود. ظاهر رم آرام بود، در تئاترها و میدانهای ورزش و بازارهای آن جماعات انبوهی به چشم میخوردند اما آن وضع به شکل اجتناب ناپذیری محکوم به انقراض بود زیرا نه فقط در واقع يك دولت ضعیف بود بلکه مخصوصاً از آن جهت كه يك تمدن اشرافی داشت که براساس فقر و غلامی تودهها بنا شده بود ناچار اساسش فرو میریخت. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/19 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 201 البته هرگز هیچ امپراطوری یا دولتی وجود نداشته است که بر تمام جهان حکومت کرده باشد اما به علت جهل و بیاطلاعی از جغرافیا و مشکلات فراوانی که برای حمل و نقل و ارتباط و مسافرت به نقاط دور دست وجود داشت مردم در روزگارهای قدیم اغلب تصور میکردند که یک چنین دولتی وجود داشت. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/19 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 264 کار بسیار دشواری است که به تفکر و اندیشه مردم رجوع شود و پیشرفت عمدهای حاصل گردد زیرا متاسفانه بیشتر مردم فکر نمیکنند. مردم اغلب احساس میکنند و موافق احساس خودشان عمل میکنند. 0 7 سجاد (بر چرخ زمان) 1403/12/25 سلول های بهاری: تاریخ شفاهی سلول های بنیادی به روایت: پدر علم سلول های بنیادی ایران؛ دکتر حسین بهاروند بهنام باقری 4.5 38 صفحۀ 390 لویی پاستور: « در هر حرفهای که هستید نه اجازه دهید به بدبینیهای بیحاصل آلوده شوید و نه بگذارید که بعضی لحظات تأسفبار که برای هر ملتی پیش می آید شما را به یأس و ناامیدی بکشاند نخست از خود بپرسید برای یادگیری و خودآموزی چه کردهام؟ سپس همچنان که پیش تر میروید بپرسید من برای کشورم چه کردهام؟ و این پرسش شادی بخش را آن قدر ادامه دهید تا به این احساس شادی بخش و هیجان انگیز برسید که شاید سهم کوچکی در پیشرفت و اعتلای بشریت داشتهاید. اما هر پاداشی که زندگی به تلاشهایمان بدهد یا ندهد هنگامی که به پایان تلاش هایمان نزدیک میشویم هر کداممان باید حق آن را داشته باشیم که با صدای بلند بگوییم من آنچه در توان داشته ام انجام داده ام. » 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 1403/12/25 سلول های بهاری: تاریخ شفاهی سلول های بنیادی به روایت: پدر علم سلول های بنیادی ایران؛ دکتر حسین بهاروند بهنام باقری 4.5 38 صفحۀ 365 « ای عزیز، جمال لیلی دانهای دان بر دام نهاده؛ چه دانی دام چیست؟ صیاد ازل چون خواست از نهاد مجنون مرکبی سازد از آن عشق خود، اما او را استعداد آن نبود که به دام جمال عشق ازل افتد که آنگاه به تابشی از آن هلاک شدی، بفرمود تا عشق لیلی را یک چندی از نهاد مجنون مرکبی ساختند، تا پخته عشق لیلی شود و آنگاه بار کشیدن عشق الله را قبول تواند کردن. » آری گویا اینها برای روزبهروز پختهتر شدن است برای افزایش کفایت بار کشیدن لقاءالله؛ انشاءالله. 0 0