بریدههای کتاب fatemeh fatemeh 1404/4/16 اعتراف لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.1 72 صفحۀ 41 مدتها وقتی به فضای جدی و با ابهت علم مینگریستم که چگونه قواعدش را به اثبات میرساند (قواعدی که هیچ نقطهٔ مشترکی با مسائل زندگی بشری نداشتند) به نظرم میرسید چیزی هست که من آن را درک نمیکنم. مدتها با ترس و شرم در برابر علم می ایستادم و به نظرم میرسید بی ارتباطی پاسخ های داده شده به پرسشهای من ناشی از نادانی من است و نه گناه علم 0 1 fatemeh 1404/4/16 اعتراف لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.1 72 صفحۀ 44 دریافتم که این دانشها بسیار جالب توجه و جذابند، ولی دقت و روشنی آنها با میزان ارتباطشان با مسائل زندگی نسبت عکس دارد: هر چه کمتر با مسائل زندگی در ارتباط باشند، دقیق تر و روشن ترند و هرچه بیشتر بکوشند مسائل زندگی را حل کنند مبهم تر و غیر جذاب ترند 0 3 fatemeh 1404/4/15 اعتراف لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.1 72 صفحۀ 24 من هم همانند همه دیوانگان، همه را دیوانه میخواندم. غیر از خودم 0 0 fatemeh 1404/4/15 اعتراف لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.1 72 صفحۀ 20 دیدگاه هایشان [دیدگاه های همنشینان نویسنده]درباره زندگی بدل به دیدگاه خودم شد و طولی نکشید که دیگر از همه تلاشهایم برای آنکه آدم بهتری شوم به کلی دست شستم . من که خودم سرو سامانی در زندگی ام نداشتم اجازه دادم که همین دیدگاهها توجیه گر زندگی من شوند. 0 0 fatemeh 1404/4/15 اعتراف لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.1 72 صفحۀ 23 مشغول منتشر کردن نوشته ها و نوشتن و آموختن به دیگران بودیم بی آنکه متوجه باشیم خودمان هیچ نمیدانیم 0 1 fatemeh 1404/4/14 مورلی فروید شرلوک هولمز کارلو گینزبورگ 4.4 1 صفحۀ 33 شخصیت فرد را باید درجایی یافت که کمترین تلاش و تقلای فردی صرف میشود 0 1 fatemeh 1404/4/10 تمدن نمایشی و ده جستار دیگر پیتر سینگر 4.0 1 صفحۀ 88 وقتی پایه و اساس منزلت اجتماعی بر مبنای خودِ «ثروت قرار میگیرد ثروتمندان باید راههایی برای خرج کردن پول بیابند که هدف دیگری جز نمایش خودِ ثروت ندارد پیتر سینگر 0 0 fatemeh 1404/4/10 تمدن نمایشی و ده جستار دیگر پیتر سینگر 4.0 1 صفحۀ 87 به قول کییرکگور در احتمال همه چیز ممکن است. از این رو در احتمال میتوان از همۀ راههای ممکن به بیراهه رفت 0 0 fatemeh 1404/4/6 آیشمن در اورشلیم هانا آرنت 3.7 31 صفحۀ 148 مشکلی که باید برطرف میشد نه وجدان آنها بلکه حس ترحم حیوانیای بود که هر انسان عادی در مواجهه با رنج جسمی به آن دچار میشود. حربهی هیملر... خیلی ساده و احتمالاً بسیار مؤثر بود: وارونه کردن این غریزهها و به تعبیری هدایت آنها به سمت خویشتن، تا این قاتلان، به جای اینکه بگویند چه بلاهای وحشتناکی به سر این آدمها آوردم! بتوانند بگویند: برای انجام وظایفم باید شاهد چه بلاهای وحشتناکی میبودم ، وظیفه چقدر بر دوشم سنگینی میکرد! 0 0 fatemeh 1404/4/3 ایرانی تر نهال تجدد 3.8 27 صفحۀ 142 روزی خبرنگار تایمز آو ایندیا از او پرسید پس از پنجاه سال رفت و آمد چه میتواند از هند بگوید. ژان کلود به شرح صحنهای از مهابهاراتا پرداخت:دراپادی، همسر پنج برادر پانداوا، بر اثر شرط بندی در قمار باخته میشود و دشمن قصد دارد برهنهاش کند. او به نیایش میپردازد و درحالی که بدخواهان لباس اورا میدرند، خداوند به پوشش او میافزاید و او هرگز عریان نمیشود: پرده روی پرده تا نا امیدی حریفان. پس از گفتن این قصه... ژان کلود افزود: هند برای من دراپادی است. پنجاه سال است میخواهم به آن دست یابم، ولی خود را از من میپوشاند 0 0 fatemeh 1404/4/3 ایرانی تر نهال تجدد 3.8 27 صفحۀ 139 دشمن شادکام بسیارند/دوستی غمگسار بایستی (مولانا) 0 4 fatemeh 1404/3/30 تمدن نمایشی و ده جستار دیگر پیتر سینگر 4.0 1 صفحۀ 7 خرد و حماقت گذشته میتواند بر زمان حال نور بتاباند 0 16 fatemeh 1404/3/14 آیشمن در اورشلیم هانا آرنت 3.7 31 صفحۀ 157 هنوز تردیدهایی درباره ی ((راه حلی به این اندازه خونبار از طریق اعمال خشونت)) در دل داشت و این تردیدها اکنون برطرف شده بود. حالا اینجا، در همین نشست، برجسته ترین افراد نظام، پاپهای رایش سوم، اعلام موضع کرده بودند. حالا او می توانست با چشمان خود ببیند و با گوشهای خود بشنود که نه تنها هیتلر، نه تنها هایدریش یا مولر «ابوالهول»، نه تنها اس اس یا حزب نازی، بلکه طبقهی ممتاز ادارات دولتی عزیز خودمان هم بر سر افتخار جلوداری در این اقدامات خونبار با هم رقابت میکنند و میجنگند در آن لحظه به نوعی حس پنتیوس پیلاطس را داشتم چون دیگر اصلاً احساس گناه نمیکردم مگر او که بود که بخواهد قضاوت کند؟ مگر او که بود که بخواهد افکار خودش را دربارهی این موضوع داشته باشد؟ بله به هر حال آیشمن اولین یا آخرین قربانی [ فضیلت] فروتنی نبود. 0 0 fatemeh 1404/3/4 ژان باروا روژه مارتن دوگار 4.4 5 صفحۀ 330 شما همیشه دلتان میخواهد باور کنید که دیگران را احساسات عالی و اندیشه برانگیخته است.... در حالی که اغلب اوقات انگیزه شان آگاه یا ناآگاه همان منافع آنهاست و حسابگر هم که نباشند به انگیزه عادتهای ساده اجتماعی است... 0 1 fatemeh 1404/2/26 آیشمن در اورشلیم هانا آرنت 3.7 31 صفحۀ 148 واقعیت سادهی جنگ: وقتی همه جا آدم مرده ببینی و همه با بی اعتنایی چشم به راه مرگ باشند نگرش شخصی متفاوتی در قبال مرگ شکل میگیرد .«برایمان مهم نبود که امروز بمیریم یا فردا و گاهی به صبح نفرین میفرستادیم که باز ما را زنده یافته است» 0 1 fatemeh 1404/1/31 ژان باروا روژه مارتن دوگار 4.4 5 صفحۀ 225 هی میگویند: خیر و صلاح بشر...بله، آسان است که آدم دوستدار بشر به طور کلی ، دوستدار تودهی بینام و نشان، دوستدار کسانی که هرگز رنج آنهارا نمیبیند بشود. ولی این که چیزی نیست، نه. همنوع حقیقی خود را دوست داشتن، کسانی را که ناگهان روزی رنجشان در کنار ما آشکار میشود دوست داشتن...به این میگویند دوست داشتن، خوب بودن یعنی این 0 0 fatemeh 1404/1/14 آیشمن در اورشلیم هانا آرنت 3.7 31 صفحۀ 53 نمیتوانستند بپذیرند شخصی متوسط و نرمال که نه کودن است و نه منفعت طلب و نه مغز شویی شده ممکن است در تشخیص درست از غلط کاملاً ناتوان باشد 0 2 fatemeh 1404/1/7 آیشمن در اورشلیم هانا آرنت 3.7 31 صفحۀ 4 0 0 fatemeh 1404/1/1 روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش علی اکبر سیف 3.9 1 صفحۀ 36 هیچ کس نمیتواند برای شما یاد بگیرد هر چند که دیگران ممکن است بتوانند با فراهم آوردن شرایط ...به یادگیریتان کمک کنند ... بنا به گفته بی بی کینگ موسیقی دان آمریکایی زیبایی یادگیری در این است که هیچ کس نمیتواند آن را از شما بگیرد 0 1 fatemeh 1404/1/1 روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش علی اکبر سیف 3.9 1 صفحۀ 31 ما پیوسته بر اثر تجارب یادگیری در حال تغییریم ، و آنچه بیش از هر عامل دیگری سبب دگرگونی افراد در طول زندگی میشود تجارب یادگیری هستند. به همین دلیل افرادی که فرصتهای یادگیری و کسب تجربههای بیشتری دارند از کسانی که دارای فرصتهای یادگیری کمتری هستند و زندگی یکنواختی را میگذرانند بیشتر تغییر میکنند. 0 0
بریدههای کتاب fatemeh fatemeh 1404/4/16 اعتراف لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.1 72 صفحۀ 41 مدتها وقتی به فضای جدی و با ابهت علم مینگریستم که چگونه قواعدش را به اثبات میرساند (قواعدی که هیچ نقطهٔ مشترکی با مسائل زندگی بشری نداشتند) به نظرم میرسید چیزی هست که من آن را درک نمیکنم. مدتها با ترس و شرم در برابر علم می ایستادم و به نظرم میرسید بی ارتباطی پاسخ های داده شده به پرسشهای من ناشی از نادانی من است و نه گناه علم 0 1 fatemeh 1404/4/16 اعتراف لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.1 72 صفحۀ 44 دریافتم که این دانشها بسیار جالب توجه و جذابند، ولی دقت و روشنی آنها با میزان ارتباطشان با مسائل زندگی نسبت عکس دارد: هر چه کمتر با مسائل زندگی در ارتباط باشند، دقیق تر و روشن ترند و هرچه بیشتر بکوشند مسائل زندگی را حل کنند مبهم تر و غیر جذاب ترند 0 3 fatemeh 1404/4/15 اعتراف لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.1 72 صفحۀ 24 من هم همانند همه دیوانگان، همه را دیوانه میخواندم. غیر از خودم 0 0 fatemeh 1404/4/15 اعتراف لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.1 72 صفحۀ 20 دیدگاه هایشان [دیدگاه های همنشینان نویسنده]درباره زندگی بدل به دیدگاه خودم شد و طولی نکشید که دیگر از همه تلاشهایم برای آنکه آدم بهتری شوم به کلی دست شستم . من که خودم سرو سامانی در زندگی ام نداشتم اجازه دادم که همین دیدگاهها توجیه گر زندگی من شوند. 0 0 fatemeh 1404/4/15 اعتراف لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.1 72 صفحۀ 23 مشغول منتشر کردن نوشته ها و نوشتن و آموختن به دیگران بودیم بی آنکه متوجه باشیم خودمان هیچ نمیدانیم 0 1 fatemeh 1404/4/14 مورلی فروید شرلوک هولمز کارلو گینزبورگ 4.4 1 صفحۀ 33 شخصیت فرد را باید درجایی یافت که کمترین تلاش و تقلای فردی صرف میشود 0 1 fatemeh 1404/4/10 تمدن نمایشی و ده جستار دیگر پیتر سینگر 4.0 1 صفحۀ 88 وقتی پایه و اساس منزلت اجتماعی بر مبنای خودِ «ثروت قرار میگیرد ثروتمندان باید راههایی برای خرج کردن پول بیابند که هدف دیگری جز نمایش خودِ ثروت ندارد پیتر سینگر 0 0 fatemeh 1404/4/10 تمدن نمایشی و ده جستار دیگر پیتر سینگر 4.0 1 صفحۀ 87 به قول کییرکگور در احتمال همه چیز ممکن است. از این رو در احتمال میتوان از همۀ راههای ممکن به بیراهه رفت 0 0 fatemeh 1404/4/6 آیشمن در اورشلیم هانا آرنت 3.7 31 صفحۀ 148 مشکلی که باید برطرف میشد نه وجدان آنها بلکه حس ترحم حیوانیای بود که هر انسان عادی در مواجهه با رنج جسمی به آن دچار میشود. حربهی هیملر... خیلی ساده و احتمالاً بسیار مؤثر بود: وارونه کردن این غریزهها و به تعبیری هدایت آنها به سمت خویشتن، تا این قاتلان، به جای اینکه بگویند چه بلاهای وحشتناکی به سر این آدمها آوردم! بتوانند بگویند: برای انجام وظایفم باید شاهد چه بلاهای وحشتناکی میبودم ، وظیفه چقدر بر دوشم سنگینی میکرد! 0 0 fatemeh 1404/4/3 ایرانی تر نهال تجدد 3.8 27 صفحۀ 142 روزی خبرنگار تایمز آو ایندیا از او پرسید پس از پنجاه سال رفت و آمد چه میتواند از هند بگوید. ژان کلود به شرح صحنهای از مهابهاراتا پرداخت:دراپادی، همسر پنج برادر پانداوا، بر اثر شرط بندی در قمار باخته میشود و دشمن قصد دارد برهنهاش کند. او به نیایش میپردازد و درحالی که بدخواهان لباس اورا میدرند، خداوند به پوشش او میافزاید و او هرگز عریان نمیشود: پرده روی پرده تا نا امیدی حریفان. پس از گفتن این قصه... ژان کلود افزود: هند برای من دراپادی است. پنجاه سال است میخواهم به آن دست یابم، ولی خود را از من میپوشاند 0 0 fatemeh 1404/4/3 ایرانی تر نهال تجدد 3.8 27 صفحۀ 139 دشمن شادکام بسیارند/دوستی غمگسار بایستی (مولانا) 0 4 fatemeh 1404/3/30 تمدن نمایشی و ده جستار دیگر پیتر سینگر 4.0 1 صفحۀ 7 خرد و حماقت گذشته میتواند بر زمان حال نور بتاباند 0 16 fatemeh 1404/3/14 آیشمن در اورشلیم هانا آرنت 3.7 31 صفحۀ 157 هنوز تردیدهایی درباره ی ((راه حلی به این اندازه خونبار از طریق اعمال خشونت)) در دل داشت و این تردیدها اکنون برطرف شده بود. حالا اینجا، در همین نشست، برجسته ترین افراد نظام، پاپهای رایش سوم، اعلام موضع کرده بودند. حالا او می توانست با چشمان خود ببیند و با گوشهای خود بشنود که نه تنها هیتلر، نه تنها هایدریش یا مولر «ابوالهول»، نه تنها اس اس یا حزب نازی، بلکه طبقهی ممتاز ادارات دولتی عزیز خودمان هم بر سر افتخار جلوداری در این اقدامات خونبار با هم رقابت میکنند و میجنگند در آن لحظه به نوعی حس پنتیوس پیلاطس را داشتم چون دیگر اصلاً احساس گناه نمیکردم مگر او که بود که بخواهد قضاوت کند؟ مگر او که بود که بخواهد افکار خودش را دربارهی این موضوع داشته باشد؟ بله به هر حال آیشمن اولین یا آخرین قربانی [ فضیلت] فروتنی نبود. 0 0 fatemeh 1404/3/4 ژان باروا روژه مارتن دوگار 4.4 5 صفحۀ 330 شما همیشه دلتان میخواهد باور کنید که دیگران را احساسات عالی و اندیشه برانگیخته است.... در حالی که اغلب اوقات انگیزه شان آگاه یا ناآگاه همان منافع آنهاست و حسابگر هم که نباشند به انگیزه عادتهای ساده اجتماعی است... 0 1 fatemeh 1404/2/26 آیشمن در اورشلیم هانا آرنت 3.7 31 صفحۀ 148 واقعیت سادهی جنگ: وقتی همه جا آدم مرده ببینی و همه با بی اعتنایی چشم به راه مرگ باشند نگرش شخصی متفاوتی در قبال مرگ شکل میگیرد .«برایمان مهم نبود که امروز بمیریم یا فردا و گاهی به صبح نفرین میفرستادیم که باز ما را زنده یافته است» 0 1 fatemeh 1404/1/31 ژان باروا روژه مارتن دوگار 4.4 5 صفحۀ 225 هی میگویند: خیر و صلاح بشر...بله، آسان است که آدم دوستدار بشر به طور کلی ، دوستدار تودهی بینام و نشان، دوستدار کسانی که هرگز رنج آنهارا نمیبیند بشود. ولی این که چیزی نیست، نه. همنوع حقیقی خود را دوست داشتن، کسانی را که ناگهان روزی رنجشان در کنار ما آشکار میشود دوست داشتن...به این میگویند دوست داشتن، خوب بودن یعنی این 0 0 fatemeh 1404/1/14 آیشمن در اورشلیم هانا آرنت 3.7 31 صفحۀ 53 نمیتوانستند بپذیرند شخصی متوسط و نرمال که نه کودن است و نه منفعت طلب و نه مغز شویی شده ممکن است در تشخیص درست از غلط کاملاً ناتوان باشد 0 2 fatemeh 1404/1/7 آیشمن در اورشلیم هانا آرنت 3.7 31 صفحۀ 4 0 0 fatemeh 1404/1/1 روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش علی اکبر سیف 3.9 1 صفحۀ 36 هیچ کس نمیتواند برای شما یاد بگیرد هر چند که دیگران ممکن است بتوانند با فراهم آوردن شرایط ...به یادگیریتان کمک کنند ... بنا به گفته بی بی کینگ موسیقی دان آمریکایی زیبایی یادگیری در این است که هیچ کس نمیتواند آن را از شما بگیرد 0 1 fatemeh 1404/1/1 روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش علی اکبر سیف 3.9 1 صفحۀ 31 ما پیوسته بر اثر تجارب یادگیری در حال تغییریم ، و آنچه بیش از هر عامل دیگری سبب دگرگونی افراد در طول زندگی میشود تجارب یادگیری هستند. به همین دلیل افرادی که فرصتهای یادگیری و کسب تجربههای بیشتری دارند از کسانی که دارای فرصتهای یادگیری کمتری هستند و زندگی یکنواختی را میگذرانند بیشتر تغییر میکنند. 0 0