بریدههای کتاب سیری در سیره نبوی آرمان 1403/7/6 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 241 1 8 محدثه حسنی 1403/8/5 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 83 آنچه که علی علیه السلام را از سیاستمداران دیگر جهان- البته به استثنای امثال پیغمبر اکرم- متمایز میکند این است که او از اصل غدر و خیانت در روش پیروی نمیکند ولو به قیمت اینکه آنچه دارد و حتی خلافت از دستش برود، چرا؟ چون میگوید اساساً من پاسدار این اصولم، فلسفه خلافت من پاسداری این اصول انسانی است، پاسداری صداقت است، پاسداری امانت است، پاسداری وفاست، پاسداری درستی است، و من خلیفهام برای اینها، آن وقت چطور ممکن است که من اینها را فدای خلافت کنم؟ 0 7 N.S 1403/7/25 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 191 0 2 فاطمه زهرا 1403/1/25 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 251 0 3 N.S 1403/7/26 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 253 0 24 FaMoSa 1403/8/27 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 52 وَ لکنْ کلُّ غَدْرَةٍ فَجْرَةٌ وَ کلُّ فَجْرَةٍ کفْرَةٌ وَ لِکلِّ غادِرٍ لِواءٌ یعْرَفُ بِهِ یوْمَ الْقِیامَةِ [1]. من چگونه در سیاست نیرنگ به کار ببرم در صورتی که میدانم غدر و نیرنگ و فریب، فسق و فجور است، و این فسق و فجورها در حد کفر است و در قیامت هر غدّاری با پرچمی محشور میگردد! ابداً من غدر به کار نمیبرم. ۱. نهج البلاغه صبحی صالح، ص 318، خطبه 200. 0 2 FaMoSa 1403/8/29 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 254 تا دل درست نشود، ایمان درست نخواهد شد و تا زبان درست نشود، دل درست نخواهد بود. 0 3 ام العلایق 1403/7/8 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 178 0 1 لیدی شکس جوان 1403/8/21 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 221 0 2 محمد مهدی قربانی 1402/10/11 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 255 آفت دین سه چیز است: فقیه بدکار، پیشوای ظالم، مقدس نادان. 0 7 N.S 1403/7/25 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 178 0 6 FaMoSa 1403/8/29 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 253 راستی به دل آرامش میبخشد و از دروغ شک و پریشانی میزاید. 0 2 N.S 1403/7/23 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 89 0 4 محدثه حسنی 1403/8/8 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 173 در سخن، اساس مطلب این است که مستمع وقتی که بلند میشود چیزی فهمیده باشد. بزرگترین یا یکی از شرایط داعی و مبلّغ این است که مستمع وقتی که برمیخیزد با دامنی پر برخیزد، واقعاً مطلبی را فهمیده باشد، و این از توانایی داعی و مبلّغ است 0 4 FaMoSa 1403/8/29 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 252 صبح و شامی بر مؤمن نمیگذرد مگر آنکه بر خود گمان خطا ببرد. 0 2 محمدرضا زاهدی 1403/7/4 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 14 0 3 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/8/22 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 137 همین قدر به شما بگویم امان از دست یهود که بر سر دنیا از دست اینها چه آمد! یکی از کارهایی که قرآن به اینها نسبت میدهد که هنوز هم ادامه دارد مسئله تحریف و قلب حقایق است. اینها شاید باهوشترین مردم دنیا باشند؛ یک نژاد فوق العاده باهوش و متقلّب. این نژاد باهوش متقلّب همیشه دستش روی آن شاهرگهای جامعه بشریت است، شاهرگهای اقتصادی و شاهرگهای فرهنگی. اگر کسی بتواند تحریفهایی را که اینها حتی در حال حاضر در تاریخها، جغرافیها و خبرهای دنیا میکنند [جمع آوری کند، کار مفیدی است]. البته عدهای این کار را کردهاند ولی نه به قدر کافی. الآن خبرگزاریهای بزرگ دنیا -که یکی از آن شاهرگهای خیلی حساس است- به دست یهود میچرخد، برای اینکه قضایا را تا حدی که برایشان ممکن است آنطور که خودشان میخواهند به دنیا تبلیغ کنند و برسانند. در هر مملکتی اگر بتوانند، آن شاهرگها را، وسایل به قول امروزیها ارتباط جمعی مثل مطبوعات و به طور کلی آن جاهایی که فکرها را میشود تغییر داد، تحریف کرد، تبلیغ کرد و گرداند و نیز شاهرگهای اقتصادی را [در دست میگیرند]. و اینها از قدیم الایام کارشان این بوده. 0 2 FaMoSa 1403/8/29 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 207 نرمش در مسائل شخصی و صلابت در مسائل اصولی اینکه عرض میکنیم پیغمبر ملایم بود و باید یک رهبر ملایم باشد، مقصود این است که پیغمبر در مسائل فردی و شخصی نرم و ملایم بود نه در مسائل اصولی و کلی. در آنجا پیغمبر صددرصد صلابت داشت یعنی انعطاف ناپذیر بود. یک وقت کسی رفتار بدی راجع به شخص پیغمبر میکرد، مثلاً به شخص پیغمبر اهانت میکرد. این، مسئلهای بود مربوط به شخص خودش. و یک وقت کسی قانون اسلام را نقض میکرد، مثلاً دزدی میکرد. آیا اینکه میگوییم پیغمبر نرم بود مقصود چیست؟ آیا یعنی اگر کسی شرب خمر میکرد پیغمبر میگفت مهم نیست، تازیانه به او نزنید، مجازاتش نکنید؟! آن، دیگر مربوط به شخص پیغمبر نبود، مربوط به قانون اسلام بود. آیا اگر کسی دزدی میکرد باز پیغمبر میگفت مهم نیست، لازم نیست مجازات بشود؟! ابداً. پیغمبر در سلوک فردی و در امور شخصی نرم و ملایم بود ولی در تعهدها و مسؤولیتهای اجتماعی نهایت درجه صلابت داشت. 0 1 FaMoSa 1403/8/27 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 52 هدف این است که خرش از پل بگذرد ولو اینکه مردم بگویند او احمق است. این هم یک سبکی است: سبک تماوت، یعنی خود را به مردگی زدن، خود را به حماقت زدن، خود را به بی خبری زدن؛ و عدهای با این سبک کار خودشان را پیش میبرند. 0 1 FaMoSa 1403/8/27 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 84 پیغمبر اکرم در وصایای خودشان همیشه در جنگها توصیه میکردند، علی علیه السلام نیز در جنگها توصیه میکرد- و در نهج البلاغه هست- که وقتی دشمن افتاده و مجروح است و مثلاً دیگر دستی ندارد تا با تو بجنگد، به او کاری نداشته باشید. فلان پیرمرد در جنگ شرکت نکرده، به او کاری نداشته باشید. به کودکانشان کاری نداشته باشید. آب را بر آنها نبندید. از این کارهایی که امروز خیلی معمول است (مثل استفاده از گازهای سمی) نکنید. گازهای سمی در آن زمان نبوده ولی استفاده از آن نظیر این کارهای غیر انسانی و ضد انسانی و مثل این است که آب را ببندند. 0 2
بریدههای کتاب سیری در سیره نبوی آرمان 1403/7/6 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 241 1 8 محدثه حسنی 1403/8/5 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 83 آنچه که علی علیه السلام را از سیاستمداران دیگر جهان- البته به استثنای امثال پیغمبر اکرم- متمایز میکند این است که او از اصل غدر و خیانت در روش پیروی نمیکند ولو به قیمت اینکه آنچه دارد و حتی خلافت از دستش برود، چرا؟ چون میگوید اساساً من پاسدار این اصولم، فلسفه خلافت من پاسداری این اصول انسانی است، پاسداری صداقت است، پاسداری امانت است، پاسداری وفاست، پاسداری درستی است، و من خلیفهام برای اینها، آن وقت چطور ممکن است که من اینها را فدای خلافت کنم؟ 0 7 N.S 1403/7/25 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 191 0 2 فاطمه زهرا 1403/1/25 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 251 0 3 N.S 1403/7/26 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 253 0 24 FaMoSa 1403/8/27 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 52 وَ لکنْ کلُّ غَدْرَةٍ فَجْرَةٌ وَ کلُّ فَجْرَةٍ کفْرَةٌ وَ لِکلِّ غادِرٍ لِواءٌ یعْرَفُ بِهِ یوْمَ الْقِیامَةِ [1]. من چگونه در سیاست نیرنگ به کار ببرم در صورتی که میدانم غدر و نیرنگ و فریب، فسق و فجور است، و این فسق و فجورها در حد کفر است و در قیامت هر غدّاری با پرچمی محشور میگردد! ابداً من غدر به کار نمیبرم. ۱. نهج البلاغه صبحی صالح، ص 318، خطبه 200. 0 2 FaMoSa 1403/8/29 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 254 تا دل درست نشود، ایمان درست نخواهد شد و تا زبان درست نشود، دل درست نخواهد بود. 0 3 ام العلایق 1403/7/8 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 178 0 1 لیدی شکس جوان 1403/8/21 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 221 0 2 محمد مهدی قربانی 1402/10/11 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 255 آفت دین سه چیز است: فقیه بدکار، پیشوای ظالم، مقدس نادان. 0 7 N.S 1403/7/25 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 178 0 6 FaMoSa 1403/8/29 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 253 راستی به دل آرامش میبخشد و از دروغ شک و پریشانی میزاید. 0 2 N.S 1403/7/23 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 89 0 4 محدثه حسنی 1403/8/8 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 173 در سخن، اساس مطلب این است که مستمع وقتی که بلند میشود چیزی فهمیده باشد. بزرگترین یا یکی از شرایط داعی و مبلّغ این است که مستمع وقتی که برمیخیزد با دامنی پر برخیزد، واقعاً مطلبی را فهمیده باشد، و این از توانایی داعی و مبلّغ است 0 4 FaMoSa 1403/8/29 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 252 صبح و شامی بر مؤمن نمیگذرد مگر آنکه بر خود گمان خطا ببرد. 0 2 محمدرضا زاهدی 1403/7/4 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 14 0 3 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/8/22 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 137 همین قدر به شما بگویم امان از دست یهود که بر سر دنیا از دست اینها چه آمد! یکی از کارهایی که قرآن به اینها نسبت میدهد که هنوز هم ادامه دارد مسئله تحریف و قلب حقایق است. اینها شاید باهوشترین مردم دنیا باشند؛ یک نژاد فوق العاده باهوش و متقلّب. این نژاد باهوش متقلّب همیشه دستش روی آن شاهرگهای جامعه بشریت است، شاهرگهای اقتصادی و شاهرگهای فرهنگی. اگر کسی بتواند تحریفهایی را که اینها حتی در حال حاضر در تاریخها، جغرافیها و خبرهای دنیا میکنند [جمع آوری کند، کار مفیدی است]. البته عدهای این کار را کردهاند ولی نه به قدر کافی. الآن خبرگزاریهای بزرگ دنیا -که یکی از آن شاهرگهای خیلی حساس است- به دست یهود میچرخد، برای اینکه قضایا را تا حدی که برایشان ممکن است آنطور که خودشان میخواهند به دنیا تبلیغ کنند و برسانند. در هر مملکتی اگر بتوانند، آن شاهرگها را، وسایل به قول امروزیها ارتباط جمعی مثل مطبوعات و به طور کلی آن جاهایی که فکرها را میشود تغییر داد، تحریف کرد، تبلیغ کرد و گرداند و نیز شاهرگهای اقتصادی را [در دست میگیرند]. و اینها از قدیم الایام کارشان این بوده. 0 2 FaMoSa 1403/8/29 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 207 نرمش در مسائل شخصی و صلابت در مسائل اصولی اینکه عرض میکنیم پیغمبر ملایم بود و باید یک رهبر ملایم باشد، مقصود این است که پیغمبر در مسائل فردی و شخصی نرم و ملایم بود نه در مسائل اصولی و کلی. در آنجا پیغمبر صددرصد صلابت داشت یعنی انعطاف ناپذیر بود. یک وقت کسی رفتار بدی راجع به شخص پیغمبر میکرد، مثلاً به شخص پیغمبر اهانت میکرد. این، مسئلهای بود مربوط به شخص خودش. و یک وقت کسی قانون اسلام را نقض میکرد، مثلاً دزدی میکرد. آیا اینکه میگوییم پیغمبر نرم بود مقصود چیست؟ آیا یعنی اگر کسی شرب خمر میکرد پیغمبر میگفت مهم نیست، تازیانه به او نزنید، مجازاتش نکنید؟! آن، دیگر مربوط به شخص پیغمبر نبود، مربوط به قانون اسلام بود. آیا اگر کسی دزدی میکرد باز پیغمبر میگفت مهم نیست، لازم نیست مجازات بشود؟! ابداً. پیغمبر در سلوک فردی و در امور شخصی نرم و ملایم بود ولی در تعهدها و مسؤولیتهای اجتماعی نهایت درجه صلابت داشت. 0 1 FaMoSa 1403/8/27 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 52 هدف این است که خرش از پل بگذرد ولو اینکه مردم بگویند او احمق است. این هم یک سبکی است: سبک تماوت، یعنی خود را به مردگی زدن، خود را به حماقت زدن، خود را به بی خبری زدن؛ و عدهای با این سبک کار خودشان را پیش میبرند. 0 1 FaMoSa 1403/8/27 سیری در سیره نبوی مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 84 پیغمبر اکرم در وصایای خودشان همیشه در جنگها توصیه میکردند، علی علیه السلام نیز در جنگها توصیه میکرد- و در نهج البلاغه هست- که وقتی دشمن افتاده و مجروح است و مثلاً دیگر دستی ندارد تا با تو بجنگد، به او کاری نداشته باشید. فلان پیرمرد در جنگ شرکت نکرده، به او کاری نداشته باشید. به کودکانشان کاری نداشته باشید. آب را بر آنها نبندید. از این کارهایی که امروز خیلی معمول است (مثل استفاده از گازهای سمی) نکنید. گازهای سمی در آن زمان نبوده ولی استفاده از آن نظیر این کارهای غیر انسانی و ضد انسانی و مثل این است که آب را ببندند. 0 2