هومن

هومن

بلاگر
@hooman389
عضویت

تیر 1404

555 دنبال شده

339 دنبال کننده

یادداشت‌ها

نمایش همه
هومن

هومن

6 ساعت پیش

        شلایرماخر بعنوان یک کشیش پروتستانی در قرن هجدهم در جمعی دوستانه با حضور شعرا، هنرمندان و متفکرین عمدتا آلمانی که حلقه رمانتیکها رو شکل داده بودند با نگارش این کتاب قصد این را داشت تا با افکار ضد دینی و مادی گرایی دوستانش مخالفت کرده و آنها را که با پرداختن بیش از حد به علم و هنر و احساس دیگر جایی برای دین نگذاشته بودند متوجه الاهیات کند.
در سخن اول، شلایرماخر به دفاع از دین پرداخته و میگوید: چطور در مواردی مثل علم و هنر و حتی کم اهمیت تر مایل اید که آموزش ببینید و مشاهده و تحلیل کنید و بعنوان امری مسجل و انکارناپذیر به آن مقولات بنگرید اما در امور دینی هر چیزی که از جانب هنرورانش ارائه میشود را مشکوک قلمداد میکنید؟!
در سخن دوم نویسنده میگوید: ذات دین نه اندیشیدن است نه عمل کردن، بلکه شهود و احساس است
در ادامه نویسنده به نقش دین در پرورش انسان اشاره میکند: آدمی با ظرفیت دینی زاده میشود و اگر مسدود و گسسته نشود آنگاه دین باید دقیقا در هر فرد مطابق شیوه خاص خود او پرورش پیدا کند.
نویسنده به اختلافات و انشقاق بین ادیان و حتی در داخل هر دین میپردازد و هشدار میدهد که صورت زشتی که این اتفاق به دین داده است نبایستی درباره برداشت اصلی از ذات و الوهیت دین تاثیر بگذارد
شلایرماخر از دین بعنوان یک حس و تجربه منحصر بفرد نام میبرد و از رمانتیکهای آلمان میخواهد به دین بعنوان مقوله حسی و ذاتی نگاه کنند نه بعنوان امری اکتسابی و تحلیلی
در مجموع، دیدگاه‌های شلایرماخر در باب دین تأثیرگذار و بحث‌برانگیز بوده است. او با وجود نقدهایی که به او وارد است، توانسته است دین را به عنوان یک پدیده انسانی و تجربی در زندگی مدرن مطرح کند و تأثیر عمیقی بر الهیات و فلسفه دین بگذارد
      

25

هومن

هومن

2 روز پیش

        رواقی یکی از مکاتب فلسفی مهم در دوران یونان و روم باستان است که تأثیر عمیقی بر تفکر غربی گذاشته است. این مکتب در قرن سوم پیش از میلاد توسط زنون رواقی (Zeno of Citium) در آتن بنیان نهاده شد و بعدها توسط فیلسوفانی مانند اپیکتتوس، سنکا و مارکوس اورلیوس گسترش یافت
اصول اصلی مکتب رواقی:
رواقیون معتقد بودند که انسان باید بر احساسات و امیال خود مسلط شود تا به آرامش درونی (آتاراکسیا) برسد
تفکیک بین امور قابل کنترل و غیرقابل کنترل:
 قابل کنترل: افکار، اعمال و واکنش‌های خودمان.  
  غیرقابل کنترل: وقایع خارجی، نظرات دیگران و سرنوشت.  

 تمرکز بر آنچه در اختیار ماست، کلید زندگی خوب است

رواقیون به جبرگرایی معتدل معتقد بودند و می‌گفتند باید با جهان هماهنگ شد، چرا که طبیعت بر اساس قانون عقل (لوگوس) اداره می‌شود
از نظر رواقیون، فضیلت (شجاعت، خرد، عدالت و خویشتنداری) تنها چیزی است که واقعاً ارزشمند است و ثروت، شهرت یا لذت، امور بی‌اهمیتی هستند
رواقیون به زندگی اجتماعی و مسئولیت‌پذیری در قبال دیگران تأکید داشتند. مارکوس اورلیوس، امپراتور روم، در کتاب تأملات خود بر این موضوع تأکید کرده است
در این کتاب، بصورت جزئی و کوتاه به مقایسه رواقی با اپیکوری هم پرداخته
منطق دو ابزار دارد:
۱.بلاغت (اتوریک)
۲.جدل (دیالکتیک)
از دیدگاه منطقی هم نویسنده فلسفه رواقی رو تحلیل میکند

رواقیگری در عصر جدید نیز طرفداران زیادی دارد و در روانشناسی مدرن (مانند درمان شناختی-رفتاری CBT) تأثیر گذاشته است. کتاب‌های معاصر مانند "هنر زندگی رواقی" (ویلیام اروین) و "رواقیگری برای زندگی امروزی" (ماسیمو پیلیوچی) این فلسفه را به زبان ساده توضیح می‌دهند

کتاب جزو دانشنامه استنفورد شماره ۷۴ است و کمی سخت خوان بنظر میرسد و برای شروع شناخت رواقیان مناسب نیست
کتاب "تأملات" مارکوس اورلیوس یا "نامه‌های سنکا" برای شروع گزینه های بهتری هستند


      

47

هومن

هومن

1404/5/13

        هگل در این نوشته به تحلیل رابطهٔ دیالکتیکی بین دو خودآگاهی میپردازد که در یک مبارزهٔ وجودی (کشتن یا زیر سلطه رفتن) درگیر میشوند. این رابطه به شکل زیر است:
۱.مبارزه برای به رسمیت شناخته شدن:  
     دو فرد (یا دو خودآگاهی) میخواهند وجود خود را از طریق به رسمیت شناخته شدن توسط دیگری اثبات کنند.  
     این مبارزه ممکن است تا حد مرگ پیش برود، اما اگر یکی بمیرد، دیگری هم کسی را برای به رسمیت شناختن خود نخواهد داشت
۲.پیروزی و شکست:  
    یکی از طرفین (خدایگان/ارباب) از ترس مرگ تسلیم میشود و دیگری (بنده) را تحت سلطه میگیرد.  
    ارباب از کار بنده بهره میبرد، اما وابستهٔ او میشود.  
    بنده، با کار کردن روی جهان خارج، آگاهی مستقل و مهارت پیدا میکند
۳.واژگونی رابطه:  
    در طول زمان، بنده از طریق کار و دگرگونی جهان، به استقلال فکری میرسد.  
    ارباب، که فقط مصرف کننده است، به بنده وابسته میشود و قدرت واقعی را از دست میدهد.  
   - اینجا رابطهٔ ارباب-بنده برعکس میشود

کتاب از نظر مفهوم و محتوا کمی سخت خوانه که برای فهم بیشتر بهتره قبل مطالعه، با مفاهیم اولیه منطق و فلسفه و همچنین پدیدارشناسی روح آشنا باشیم


      

47

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.