هومن

هومن

بلاگر
@hooman389
عضویت

تیر 1404

583 دنبال شده

461 دنبال کننده

Hooman389

یادداشت‌ها

نمایش همه
هومن

هومن

18 ساعت پیش

        این کتاب درباره زندگی، اندیشه و تأثیر یوهان گئورگ هامان، فیلسوف آلمانی قرن هجدهم نوشته شده.

هامان پیشگام و بنیانگذار جریان فکری "ضد روشنگری" بود که بعدها بر جنبش رمانتیسم و دیگر مکاتب فکری قرن نوزدهم تاثیر عمیقی گذاشت.

محور اصلی کتاب، نبرد با عقل گرایی حاکم است. در قرن هجدهم، جریان فکری مسلط در اروپا، عصر روشنگری بود. فیلسوفان بزرگی مانند ولتر، دنیس دیدرو و امانوئل کانت معتقد بودند که تنها راه شناخت حقیقت، عقل و استدلال منطقی است. روشنگران معتقد بودند احساسات، ایمان و خرافات باید کنار گذاشته شوند. قوانین جهانی و عقلانی برای بشریت وجود دارد که در همه جا و برای همه یکسان است.هدف، پیشرفت بشر و ساختن جامعه ای مبتنی بر علم و منطق است.

هامان به عنوان پدر جنبش ضد روشنگری، در تقابل کامل با این ایده ها قرار داشت.
هامان تاکید میکرد که ایمان یک امر قلبی و شخصی است و نمیتوان آن را با استدلالهای منطقی اثبات یا رد کرد. شناخت حقیقت، بیش از آنکه یک فرآیند منطقی باشد، یک تجربه مستقیم و درونی است.

خدای فیلسوفان روشنگری، مانند ساعت ساز بزرگی بوده که جهان را خلق کرد و کنار کشید.
اما خدای هامان، خدایی زنده، حاضر و فعال در تاریخ و زندگی روزمره بود که از طریق نشانه ها و تجربیات خاص با انسان سخن میگوید.

کتاب مجوس شمال، در واقع روایتی است از آغاز یک انقلاب فکری. این کتاب نشان میدهد چگونه یک نفر، با نقد بنیادین بر اصول مسلط زمانه خود، بذر اندیشه هایی را کاشت که دنیای مدرن را شکل دادند.

هامان از تفکر برتری عقل و خردگرایان بر جامعه بیزار بود. از نظر او روشنگری و استبداد دست در دست هم پیش میروند.
او علنا به جنگ علیه کلیسا و علم رفته بود و از تمرکز و تک اندیشی هراس داشت.

وقتی هرتسن میگوید که کمونیسم همان تزاریسم است که وارونه ایستاده و یا وقتی باکونین از اقتدارگرایی مارکس شکایت میکند در واقع همین سنت و منش هامان است که ادامه می یابد، یعنی ترس از هرگونه تشکیلاتی که فرد را محصور کند و ژرف ترین ارزشهای او را از بین ببرد.

روشنگری دو دشمن بزرگ داشت: هامان و ژوزف دومستر.
دومستر فردی ضد انقلاب و دیکتاتور مآب بود که به زعم خود با روشنگری دشمنی میکرد.
اما هامان برپایه ارج گذاری و مقدم شمردن عواطف و احساسات بر عقل، مخالفت مینمود.

لقب مجوس شمال که به هامان داده اند به دلیل سبک نوشتار رمزآلود و عمیقش بوده است.

ترجمه کتاب بسیار خوب و فنی بود که از استاد رضا رضایی جز این انتظار نمیرود.

و اینکه دوباره تاکید کنم: 
جای کتابهای آیزایا برلین در همه کتابخانه ها خالی است.

بخوانید و لذت ببرید
      

17

هومن

هومن

دیروز

        شارل بودلر از تاثیرگذارترین چهره های ادبیات و هنر فرانسه است. او بطور جدی مدرنیسم را برای هنر تعریف کرد و به همین خاطر پدر شعر مدرن شده است.
دوگانگی و تضاد محور اصلی تفکرش و اشعارش بوده مثل میل و نفرت، خیر و شر، بهشت و دوزخ، روح و جسم.
شعار اصلی بودلر اینست:
هر انسانی همزمان دو تمایل دارد: یکی به سوی خدا و دیگری به سوی شیطان.

بودلر باور داشت که جهان مجموعه ای از نمادهاست و حواس مختلف انسان با هم در ارتباط هستند (مثلاً یک رنگ میتواند یک بو یا یک صدا را تداعی کند). این ایده بر سمبولیستها تأثیر شگرفی گذاشت.
بودلر علیرغم عمر کوتاهی که داشت آثار مهمی در زمینه هنر بخصوص شعر برجای گذاشت مثل کتاب معروفش، گلهای شر. او در این کتاب شعر، به مفاهیمی میپردازد که در نظر جامعه زشت و غیرادبی جلوه میکردند مثل پلیدی، گناه، مرگ، اهریمنی، شهوت و ملال زندگی شهری.
در کتاب نقاش زندگی مدرن، بودلر مدرنیته را گذرا، زودگذر و تصادفی معرفی میکند. او معتقد است این مضامین نباید تحقیر شود.

بودلر بر خلاف سنت رمانتیکها که به طبیعت و گذشته های دور میپرداختند، موضوع هنر را در هیاهو، شلوغی و نمایش خیابانهای شهر مدرن میجوید.
 از نظر او، یک سرباز، یک دوشیزه، دودکشهای کارخانه، کافه ها، مدلهای لباس و حتی زشتیها و جنایتهای شهر، همگی میتوانند سوژه هنر باشند. از نظر او این مدرنیته است.
بودلر معتقد است هنرمند باید مثل کودک، کنجکاو و حیرت زده به اطرافش نگاه کند.

ایده های بودلر راه را برای جنبشهای بعدی مانند امپرسیونیسم، سمبولیسم و حتی سورئالیسم هموار کرد.

بودلر در سن ۴۶ سالگی بر اثر بیماری درگذشت.
او را پدر شعر نو و مدرنیسم میدانند.
      

34

هومن

هومن

2 روز پیش

        نمایشنامه مربوط به ماجرای محکومیت و اعدام ماری استوارت ملکه مخلوع اسکاتلند بدست الیزابت اول ملکه انگلستانه.
ولی میخوام اول ماجرا رو از قبل تر براتون تعریف کنم. از هنری هشتم، پدر الیزابت، از معروفترین و جنجالی ترین پادشاهان انگلستان.
هنری هفتم شاه انگلیس دو پسر داشت به اسم آرتور و هنری . او کاترین دختر شاه اسپانیا رو که کاتولیک بود به عقد ولیعهدش آرتور درآورد. بعد از مدتی معلوم شد که آرتور مریض و ناتوانه. هنری هفتم تصمیم گرفت خودش با کاترین ازدواج کنه ولی کلیسا و مردم اعتراض کردن و گفتن پدرشوهر نمیتونه با عروس ازدواج کنه. اونم تسلیم شد و کاترین رو داد به پسر دومش یعنی هنری که بعدا به اسم هنری هشتم پادشاه شد.
 هنری هشتم از کاترین جوانتر بود و علاقه ای هم بهش نداشت. کاترین دختری بدنیا آورد به اسم ماری که بعدها معروف شد به ماری خونریز.
کاترین نتونست پسری بدنیا بیاره تا ولیعهد هنری هشتم بشه پس هنری هشتم قصد کرد طلاقش بده.
کاترین ندیمه ای داشت به اسم آن بولین که هنری عاشقش شد و خواست باهاش ازدواج کنه ولی کلیسای رم و پاپ بهش اجازه نمیداد.  این موضوع بهانه ای شد تا هنری استقلال و جدایی دینی انگلیس رو از کلیسای رم اعلام کنه. او نیاز به حمایت صدراعظمش تامس مور معروف داشت و چون مور مخالف بود اعدامش کرد. فیلم سینمایی معروفی به اسم مردی برای تمام فصول ساخته فرد زینه مان و با هنرمندی ریچارد هریس شرح همین ماجراهاست.

لازم به ذکره که تامس مور و اراسموس و مارتین لوتر هم دوره بودند و حتی باهم مکاتباتی داشتند.

بهرحال هنری، کاترین رو طلاق داد و با آن بولین ازدواج کرد. حاصل ازدواجشون دختری بود به اسم الیزابت که یکی از قهرمانان اصلی نمایشنامه است.
بولین هم نتونست برای هنری هشتم پسر بیاره و هنری که مردی زنباره بود و میخواست با معشوقه بعدیش، جین سیمور ازدواج کنه به بولین تهمت رابطه نامشروع با برادرش زد و دستور داد تا گردن بولین رو بزنند.
هنری هشتم سپس با جین سیمور ازدواج کرد. جین پسری بدنیا آورد  به اسم ادوارد که بعد از هنری، به اسم ادوارد ششم، شاه شد. او پروتستان بود.
بعد از ادوارد ششم، ماری دختر کاترین که کاتولیک بود به قدرت رسید مشهور به ماری یکم یا ماری تودور. او دستور اعدام سیصد نفر پروتستان رو صادر کرد و بهمین خاطر بهش میگفتن ماری خونریز. او بعدها با فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا ازدواج کرد. ماری دستور داد لیدی جین‌گری ۱۸ ساله رو که دخترعموی ناتنی او بود به جرم دسیسه، گردن بزنند. 
بعد از ماری، خواهر ناتنی او، الیزابت دختر آن بولین، ملکه شد که پروتستان بود و ۴۵ سال سلطنت کرد. در همین زمان ماری استوارت ملکه اسکاتلند بود. ماری نوه خواهر هنری هشتم، پدر الیزابت، محسوب میشد و ضمنا کاتولیک بود.
ماری به جرم توطئه علیه الیزابت، به زندان افتاده و پس از ۱۹ سال محکوم به اعدام شد.

نمایشنامه درباره روزهای آخر زندان ماری است و حکم اعدام او صادر شده.

شیلر به زیباترین شکل ممکن گفتگوها و مجادلات بین شخصیتهای داستان رو تشریح و بیان کرده. در خیلی از دیالوگها طولانی شدن بحث و جدلها رو میبینید اما نشانه ای از طول و تفصیل اضافی رو حس نمیکنید. در واقع نمایشنامه مطلب اضافه و بیهوده ای نداره و براحتی مجذوبش میشین.
ترجمه هم خوبه و من راضی بودم.
      

31

هومن

هومن

3 روز پیش

        پانوفسکی با نگارش این کتاب تلاش کرد تا به ارتباط و پیوستگی نسبی معماری گوتیک و فلسفه مدرسی معنا و مفهوم ببخشد.

در فلسفه مدرسی استدلالها بر پایه منطق ارسطو و با ترتیبی بسیار منظم پیش میرفت. نور استعاره ای برای حقیقت الهی و خرد بود. فلسفه مدرسی میخواست با عقل، پرده از ابهام بردارد و حقایق را شفاف کند. 

در معماری گوتیک با اختراع قوس نوک تیز و سیستم قوس بندی و پشتبند، دیوارهای سنگین رومی وار کنار رفتند و جای خود را به پنجره های عظیم و شیشه های رنگی دادند. نور به نماد اصلی فضای کلیسا تبدیل شد. این نور رنگین، نه نور خشن خورشید، بلکه نماد "نور الهی" یا "نور وحی" بود که از بالا به داخل میتابد و فضایی روحانی و ماورایی ایجاد میکند. این دقیقاً معادل بصری نور عقل در فلسفه مدرسی است.

معماران گوتیک و فیلسوفان مدرسی در یک فضای فکری یکسان نفس میکشیدند و جهان را به یک شکل میدیدند: منظم، منطقی، سلسله مراتبی و هدفمند. بنابراین، طبیعی بود که محصولات فکری و هنری آنها این تشابه ساختاری عمیق را داشته باشد.

مطالعه این دو در کنار هم، درک ما را از عمق و پیچیدگی تمدن قرون وسطی به شدت افزایش میدهد.

تنها نقطه ضعف این کتاب، ترجمه نامناسب آن بود که نتوانست حق مطلب را بیان کند.
      

29

هومن

هومن

5 روز پیش

45

هومن

هومن

1404/7/12 - 08:51

        این کتاب یک راهنمای علمی و عملی برای تفکر نقادانه (Critical Thinking) است. هدف اصلی کتاب این است که به خواننده بیاموزد چگونه مغز انسان، با تمام قدرت شگفت انگیزش، مستعد خطاهای سیستماتیک، سوگیری ها و فریبکاری است. نویسنده با استفاده از دانش عصب شناسی (نوروساینس) و روانشناسی، توضیح میدهد که چرا ما اغلب در دام باورهای نادرست، شبه علم، توهمات و تصمیمهای غیرمنطقی میافتیم.

کتاب استدلال میکند که روش علمی بهترین سیستمی است که بشر برای غلبه بر محدودیتها و فریبهای ذهن خود ابداع کرده است. این روش بر شواهد عینی، آزمایش، تکرارپذیری و شک گرایی سازنده تأکید دارد.

کتاب فقط تئوری نیست، بلکه به خواننده می آموزد که چگونه این اصول را در زندگی روزمره به کار گیرد؛ از تشخیص تبلیغات گمراه کننده و اخبار جعلی گرفته تا تصمیم گیری های مالی بهتر و ارزیابی ادعاهای درمانی.

خواندن این کتاب میتواند دیدگاه شما را نسبت به جهان، اطلاعات و حتی خودتان به طور اساسی تغییر دهد و شما را به یک متفکر منتقد و منطقی تر تبدیل کند.
      

45

هومن

هومن

1404/7/11 - 18:16

        محور اصلی کتاب، بررسی کارکردهای اخلاقی و اجتماعی نهادهای سیاسی و حقوقی در جوامع مدرن است.

دورکم در این کتاب می‌خواهد نشان دهد که جامعه‌شناسی نه تنها یک علم نظری، بلکه علمی کاربردی است که می‌تواند پایه‌ای برای "علم اخلاق" و "علم سیاست" مبتنی بر واقعیت‌های اجتماعی باشد.

کتاب عمدتاً حول سه محور اصلی می‌چرخد:

۱.جامعه‌شناسی اخلاق
این بخش قلب تپنده کتاب است. دورکم معتقد است در جوامع مدرن، به دلیل تضعیف وجدان جمعی سنتی، یک آنومی(بی‌هنجاری) اخلاقی به وجود آمده است. راه حل او برای خروج از این بحران، ایجاد "اخلاق حرفه‌ای" است.

۲.جامعه‌شناسی دولت و حقوق
دورکم در این بخش به تحلیل ماهیت دولت می‌پردازد

۳.جامعه‌شناسی مالکیت و قرارداد
دورکم نشان می‌دهد که مفاهیمی مانند مالکیت و قرارداد، ریشه در باورها و نهادهای اجتماعی دارند، نه صرفاً در حقوق فردی.
مالکیت یک امتیاز اجتماعی است که جامعه به فرد اعطا می‌کند. این حق، مقدس است زیرا جامعه آن را مقدس می‌شمارد. او منشأ مالکیت را در احترام به اشیایی می‌داند که با امر مقدس (مثلاً مذهب) مرتبط بوده‌اند.

قراردادها تنها بر اساس توافق دو طرف معتبر نیستند، بلکه پشتوانه اعتبار آن‌ها، نظام حقوقی و اخلاقی جامعه است. جامعه است که به قراردادها اعتبار و ضمانت اجرا می‌بخشد.

یکی از دغدغه های جوامع امروزی، بحران‌های جوامع مدرن است که دورکم راه حل آن را در  ایجاد اشکال جدید همبستگی مبتنی بر تقسیم کار و اخلاق حرفه‌ای میداند.

در مجموع، «درس‌های جامعه‌شناسی» دورکم اثری است که به ما می‌آموزد چگونه نهادهای به ظاهر خشک سیاسی و حقوقی، در واقع تجسم عینی ارزش‌ها و باورهای اخلاقی یک جامعه هستند و چگونه می‌توان این نهادها را برای ایجاد جامعه‌ای منسجم‌تر و عادلانه‌تر بازسازی کرد.

امیل دورکم بدون شک از بزرگترین جامعه شناسان دنیا بشمار میرود و این کتاب او نیز مانند سایر آثارش ارزشمند و کاربردی است
تنها نکته منفی کتاب، ترجمه نه چندان مناسب و شیوای آن است که نتوانسته پا به پای متن قدرتمند آن پیش برود.
      

35

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نشده است.

چالش‌ها

این کاربر هنوز به چالشی نپیوسته است.

پست‌ها

این کاربر هنوز پستی منتشر نکرده است.

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.