هومن

تاریخ عضویت:

تیر 1404

هومن

بلاگر
@hooman389

533 دنبال شده

223 دنبال کننده

یادداشت‌ها

نمایش همه
هومن

هومن

دیروز

        این کتاب به بررسی ماهیت انسان، جامعه و حکومت میپردازد و پایه های نظریه قرارداد اجتماعی و دولت مطلقه را بنا میگذارد

نام "لویاتان" از یک هیولای دریایی در کتاب مقدس (عهد عتیق) گرفته شده است که نماد قدرت مطلق و حاکمیت است. هابز از این مفهوم برای توصیف دولت قدرتمند استفاده میکند که برای جلوگیری از هرج و مرج (وضعیت طبیعی) ضروری است

هابز معتقد است انسانها در وضعیت طبیعی، خودخواه و در رقابت دائمی هستند
برای فرار از وضعیت طبیعی، انسانها با یکدیگر قرارداد میبندند و آزادیهای خود را به یک حاکم مقتدر (لویاتان) واگذار میکنند.  
   - این حاکم (دولت) قدرت مطلق دارد تا نظم را حفظ کند
هابز معتقد است حاکم باید بر کلیسا هم مسلط باشد تا مانع جنگهای مذهبی شود.  
   - او به جای وحی الهی، بر عقل و علم تکیه میکند

کتاب لویاتان به چهار بخش تقسیم میشود:
1. درباره انسان (طبیعت بشر و روانشناسی)  
2. درباره دولت (چگونگی تشکیل حکومت)  
3. درباره دولت مسیحی (رابطه دین و سیاست)  
4. پادشاهی تاریکی (نقد کلیسای کاتولیک و خرافات)

با توجه به زمان تالیف که حدود ۳۷۰ سال پیش هست اثر قابل تامل و مهمی محسوب میشه. شاید برای زمان کنونی کاربردی نباشه ولی برای شناخت تعاریف و مفاهیم و اصول اولیه میتونه منبع خوبی به حساب بیاد

      

42

هومن

هومن

1404/4/16

        این کتاب به بررسی مفاهیم کار، بیکاری، و ارزش اوقات فراغت در جامعه صنعتی میپردازد و نقدی تند بر سیستم اقتصادی و اجتماعی حاکم است که کار بیوقفه را تقدیس میکند.

راسل استدلال میکند که جامعه مدرن به اشتباه کار سخت و طولانی را فضیلت میداند، در حالی که بسیاری از شغلها غیرضروری یا حتی مضر هستند. او معتقد است پیشرفت تکنولوژی باید منجر به کاهش ساعات کار و افزایش اوقات فراغت شود، اما نظام سرمایه داری این فرصت را به استثمار تبدیل کرده است

راسل بین "بطالت تنبلانه" (بی عملی مطلق) و "بطالت خلاقانه" (فراغت برای تفکر، هنر، و رشد فردی) تمایز قائل میشود. او میگوید بسیاری از دستاوردهای بزرگ بشری—مانند فلسفه، علم، و هنر—حاصل اوقات فراغت بوده اند، نه کار طاقت فرسا

او پیشنهاد میکند که اگر کار ضروری به صورت عادلانه تری تقسیم شود، همه میتوانند تنها ۴ ساعت در روز کار کنند و بقیه وقت خود را به فعالیتهای معنادار اختصاص دهند. این ایده در تقابل با نظامی است که عده کمی را ثروتمند و اکثریت را درگیر کارهای خسته کننده میکند

راسل ارتباطی بین فرهنگ کار افراطی، تولید مازاد، و میل به جنگ افروزی میبیند. به زعم او، اقتصاد مبتنی بر مصرف گرایی و تولید بی هدف، به جای رفاه انسانها، به تخریب محیط زیست و درگیریهای نظامی دامن میزند

جملات جالب کتاب:
اگر همه انسانها فقط ۴ ساعت در روز کار میکردند، فقر از بین میرفت.
جهان به کسانی نیاز دارد که 'بیکار' باشند، زیرا پیشرفت در گرو تفکر است، نه صرف فعالیت

در عصر دیجیتال که مسئله فرسودگی شغلی (Burnout)، نابرابری اقتصادی، و اتوماسیون مشاغل مطرح است، ایده های راسل درباره کاهش ساعات کار و ارزش اوقات فراغت بیش از پیش اهمیت پیدا کرده اند. منتقدان امروز نیز مانند راسل استدلال میکنند که 
بهره وری بالا باید به جای افزایش سود شرکتها، به زندگی بهتر انسانها بینجامد

راسل نه تنبلی، بلکه "فراغت آگاهانه" را تبلیغ میکند
زمانی برای یادگیری، خلاقیت، و مشارکت در امور اجتماعی. 
کتاب او دعوتی است به بازاندیشی درباره معنای واقعی پیشرفت و سعادت بشری
      

37

هومن

هومن

1404/4/11

        یکی از مشهورترین آثار ادبیات عصر رنسانس و منتقد اجتماعی است. این کتاب در سال ۱۵۱۱ نوشته شده و ترکیبی از طنز، هجو و فلسفه است که با نگاهی تیزبین به نهادهای اجتماعی، مذهبی و فکری زمانه خود میپردازد.
اراسموس در این کتاب از زبان "دیوانگی" (Moriae) سخن میگوید که به شکل یک الهه خودستا ظاهر میشود و ادعا میکند که تمام جنبه های زندگی انسان تحت تأثیر اوست. او با طنزی گزنده، تمام اقشار جامعه—از پاپ و کشیشان گرفته تا فیلسوفان، شاهان و مردم عادی—را مورد نقد قرار میدهد و نشان میدهد که چگونه "حماقت" (یا دیوانگی) بر رفتارها و تصمیمات آنها حاکم است

مضامین اصلی کتاب
نقد کلیسا و فساد مذهبی: اراسموس به ریاکاری، تعصبات دینی و سوءاستفاده های روحانیون میتازد.
- هجو عقلگرایی افراطی: او نشان میدهد که حتی خردمندان نیز گاه تحت تأثیر حماقت هستند.
- اهمیت شادی و سادگی: در مقابل خشکی فلسفه مدرسی،
اراسموس از ارزشهای انسانی مثل عشق، شوخ طبعی و فروتنی دفاع میکند.
- پارادوکس حماقت و خرد: گاهی "دیوانگی" به معنای رهایی از قید عقل سفت وسخت، منجر به بینشهای عمیقتر میشود

این کتاب یکی از متون محوری اومانیسم رنسانس بود و بعدها بر جنبش اصلاحات پروتستانی تأثیر گذاشت. هرچند اراسموس خود منتقد تندرویی مانند لوتر بود، اما اثرش به عنوان طعنه به کلیسای کاتولیک در نظر گرفته شد

      

35

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.