بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

زهراسادات حجازی

@ZahraSadatHejazi

97 دنبال شده

148 دنبال کننده

                      دانشجوی ارشد فقه و حقوق 🎓
کتاب مادر تمدن‌هاست. 📚
به سوی تمدن سازی... 💎
                    
zahrasadathejazi

یادداشت‌ها

نمایش همه
                کتاب ستاره ها چیدنی نیستند شبه داستانی‌ست درمورد یک دختر مسیحی آمریکایی که در گروه های ضد ایرانی ضد دینی فعالیت دارد. و برای نوشتن مطالب بیشتر به سلسله های نشست هایی بنام "برای همه خانم های دنیا" در مرکز مطالعات اسلامی نیویورک وارد می‌شود تا از مطالب ارائه در نشست ها علیه آنها استفاده کنند‌. اما مجذوب سخنرانی خانم مسلمان ایرانی بنام خانم دکتر مجیدی می‌شود. و آهسته آهسته متوجه اشتباهات خودش می‌شود و مسیر زندگی اش عوض می‌شود. 
ظاهر کتاب بسیار گیراست و صورتی بودن طراحی آن موید زنانه بودن محتوای آن است اما وقتی از ظاهر کتاب عبور میکنیم و وارد باطن‌اش می‌شویم این کتاب را پر از نقاط مثبت و همچنین پر از نقاط منفی و ضعف میبینم،که به ذکر چند مورد محدود آنها بسنده میکنم. 
اولین نقطه قوت کتاب علمی و پژوهشی بودن مطالب آن درمورد زنان و حجاب بود، واین مطالب بسیار سیر منطقی و منظمی هم داشتند که اثر آنها در پی نوشت منبع‌شان ذکر شده بود. و به بسیاری از سوالات و شبهات پیرامون این موضوع پاسخ کامل میداد. نگاه تعصبی چه از دید ملی چه از دید دینی وجود نداشت ومطالب تکراری در کتاب دیده نمیشد. نقل  قول های فراوان و متنوع هم مقداری جذابیت به مطالب علمی کتاب اضافه کرده بود. و استفاده کم از آیات و روایات هم از طرفی نقطه قوت و از طرفی نقاط ضعف بود.
اما در بررسی نقاط ضعف کتاب اولین و مهم ترین نکته این است که این کتاب با توجه به اینکه یک اثر داستانی معرفی می‌شود اما فاقد عناصر لازم داستان است. و ما حتی در همان داستان کوتاه صفحات محدود آن قصه‌ای بسیار کلیشه ای داریم. مورد بعدی اینکه با توجه به اینکه کتاب در مورد زنان است و شخصیت ها اکثرا آقا هستند اما متن مردانه‌ای دارد و دیالوگ های بسیار لوس و تصنعی هستند.گمان می‌شود این اثر یک پایان‌نامه علمی بوده که به طور غیر هنرمندای داستانی شده که در اختیار عموم مردم قرار بگیرد. و در متن داستان ما ۸۰ درصد متن سخنرانی خانم دکتر مجیدی را می‌خوانیم که ۱۰ درصد آن همراهی مصنوعی شنوندگان نشست برای همه‌ی خانم های دنیا است. واین روند باعث می‌شود از نیمه های کتاب احساس تکراری بودن محتوا به مخاطب دست بدهد در حالی که مطالب تکراری نیست قالب تکراری است؛ و از سه چهارم کتاب به انتها، خواننده خسته می شود .در کتاب به اتفاقات و حتی سرنوشت پایانی بعضی از افراد و شخصیت های داستان توجهی نمی شود و همه‌ی تاکید روی محتوای آموزشی و پژوهشی کتاب است. و در آخر داستان هم ما پایان بندی جالب و قشنگی نداریم، حتی می شود گفت قابل پیش‌بینی وقابل تخیل بود وهیجان داستان بسیار کم بود‌‌. درنهایت به نظر شخص بنده بهتر است این کتاب را به عنوان اثر داستانی معرفی نکنیم، مقاله-رمان عنوان بهتری ست.
        
                کتاب معیشت پرهیزکارانه، گرداوری شده بیانات رهبری پیرامون موضوع مهم تقواست. تقوا یکی از ارکان مهم سبک زندگی دینی‌ست که متاسفانه به چیستی و چگونگی انجامش کمتر پرداخته شده، و تهاجم فرهنگی به عنوان یک هدف مهمش، مسئله تقوای مسلمانان را نشانه گرفته است. همواره واژه تقوا به پرهیزکاری ترجمه شده است، اما تعریف کامل‌تر آن به بیان رهبری "شدت مراقبتی که انسان در اعمال شخصی خود از راه حق تخطی نکند" است. در واقع تقوا همان خودمراقبتی‌ست. 
مخاطبین این کتاب علاوه بر بزرگسالان و عوام مردم‌اند، نوجوانان و جوانان جایگاه ویژه‌تری دارند، از این جهت که باید این آموزه‌ها را از سنین پایین‌تر تمرین و نهادینه کنند.
کتاب مذکور  احتیاجی به مناسب خاص برای مطالعه ندارد، اما تصور می شود در ماه مبارک رمضان، بیشتر بر جان مخاطب بنشیند.
این کتاب ۱۵۰ صفحه می‌باشد، نثری روان و ساده و همه فهم دارد. و حتی برای کسانی که مطالعه زیادی در موضوعات کتب مذهبی ندارد هم قابل هضم است.
        
                کتاب معیشت مومنانه، بیانات رهبری پيرامون چهار موضوع: زهد، رفاه، تجملگرایی، و اشرافیگری‌ست. کلیت این کتاب در پی ارائه سبک و مهارت های زندگی در حوزه اقتصاد است، که در کنار آن به اهمیت این چهار  موضوع در طریقه زندگی شخصی و سبک مدیریتی مسئولین نیز می‌پردازد. 
مخاطبین این کتاب همه‌ی جوانان و بزرگسال ایرانی اعم از زن و مرد، شاغل و خانه‌دار، کارمند و کاسب، مدیر و مسئول و... هستند؛ زیرا هر کسی در هرجایگاه و موقعیتی که هست ضروری‌ست که بدانند مرز بین رفاه و تجمل چیست، فوائد زهد و راهکارهای مقابله با اشرافی‌گری چیست.
این کتاب برای مطالعه یا هدیه دادن دارای زمان خاصی نیست. اما بهتر است برای داشتن زندگی بهتر و با معنویت بیشتر ترویج و تبلیغ شود و مباحث مطرح شده در آن فرهنگ‌سازی شود.
آموزه‌های کتاب به گونه‌ایست که کمی خواندن آن را سخت می‌کند و متنِ روان و ساده‌ای ندارد‌. چینش پاراگراف‌های کتاب هم کمی نامنظم است و سرعت مطالعه را کندتر می‌کند. برخی مباحث آن نیز تکرار مطالبی‌ست که در قسمت‌های دیگر کتاب بیان شده است.
        
                کتاب صاعقه گناه، مجموعه‌ای ست گردآوری شده از بیانات مقام معظم رهبری در مورد گناه است. این کتاب با نثری روان و خالی از هرگونه عتاب و سرزنش با مخاطب پیرامون این امر مهم صحبت می‌کند.
مخاطب این کتاب هرانسان مکلفی ‌با هر سنی می‌تواند باشد. جوانان و نوجوانانی که تازه به سن تکلیف رسیده‌اند و با موضوعی به نام گناه آشنا شده‌اند، دسته اول مخاطبین این کتاب هستند، از این منظر که باید ارزش پاکی خود را بدانند و اطلاعاتی پیرامون تاثیرات گناه کسب کنند تا خدایی نکرده درگیر هوای نفس یا وسوسه های شیطان نشوند؛ و دسته دوم مخاطبین کسانی هستند که به دلایلی مرتکب اشتباهات و گناهانی شدند، اما اکنون قصد دارند با مطالعه، گناهان را جبران و ترک کنند.
این کتاب برای هدیه دادن یا مطالعه کردن احتیاجی به مناسبت خاصی ندارند، اما هنگامی که شخصی فکر می‌کند نیاز دارد تا از زبان شخصی بزرگ و با لحنی آرام راجع به تاثیر گناه با او گفت و گویی شود می‌تواند این کتاب را مطالعه کند (حتی برای دفعات دوم و سوم و بیشتر). همچین برای هدیه دادن. اما اگر قصد داریم کسی را با این روش مستقیم متوجه گناهانش کنیم شاید بهتر باشد غیر مستقیم تر این کار را انجام بدهیم. اگر هدف ما از هدیه دادن آن، آموزش به نوجوانان بود، مناسبت هایی مثل جشن تکلیف، روز عفاف و حجاب، روز دختر، روز جوان، روز دانشجو، روز دانش آموز، ماه مبارک رمضان، مناسب های خوبی هستند.
        
                خلاصه ای کوتاه:
کتاب خلوت انس کتابی ست نسبتا کم حجم (۱۰۰ صفحه) که شامل بیانات حضرت آقا در سخنرانی‌های پراکنده و مختلف درباره نماز و اهمیت آن، به کوشش مجتبی صابری است.
 متن کتاب بسیار روان، ساده و قابل فهم است. مخاطبینی در همه‌ سنین و همه سطح سواد می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.
کتاب دارای ۸ فصل می‌باشد، که سیر منطقی و منظمی دارد؛ و هر فصل قسمت های جزئی تر.
 به طور خلاصه، در فصل‌های ابتدایی از ضرورت نماز صحبت می‌کند سپس از فواید نمازهای مستحبی که تاکید شده، می‌گوید و در فصل‌های پایانی از فرهنگ نماز در جوامع اسلامی مطالبی را بیان می‌کند.
در فصل اول از اهمیت نماز و جایگاه نماز در زندگی فردی صحبت شده و مفهوم و حقیقت نماز گفته می‌شود و رابطه‌ای که با فطرت و نفس انسان دارد.
در فصل دوم به نام پرواز تا ملکوت، آثار فردی و اجتماعی نماز گفته شده است و تاثیراتی که در یک شخص مسلمان و جامعه مسلمانان دارد بیان شده است.
 در فصل سوم به نام ادب حضور، از آداب نماز، حضور قلب، اخلاص و راهکارهای کسب آن صحبت شده است و نماز اول وقت و سبک نشمردن آن و نیز صحیح خواندن و خشوع مطالبی گفته شده است.
در فصل چهارم، شوق وصال، اهمیت و جایگاه نوافل و مستحبات از قبیل نماز شب و نماز جعفر طیار در بیانات رهبری گرد آوری شده و توصیه‌هایی که به این نمازها داشته‌اند جمع آوری شده است.
فصل پنجم با نام، ستون خیمه دین، از اقامه فرهنگ نماز در اجتماع و رسالت مومنان در این امر مهم مطالبی بیان شده است. نشانه‌ها و شاخص‌هایی نیز در این فصل تدوین شده که می‌توانیم بر اساس آنها بسنجیم آیا حق نماز گذارده شده است یا خیر و برای بهتر برپا شدن نماز در اجتماع از آنها استفاده کنیم.
فصل ششم این کتاب، قرارگاه مومنان، در باب اهمیت و جایگاه و فضیلت نماز جمعه و نماز جماعت از صدر اسلام تاکنون است. همچنین بُعد سیاسی-عبادی نماز جمعه و فوائد نماز جماعت نیز تبیین شده است.
در فصل هفتم، بهار عبادت، سخنان مقام معظم رهبری در اهمیت نماز در سنین جوانی و انس گرفتن با نماز و عادت کردن و سجیه شدن گفته شده است.
در فصل آخر انقطاع الی الله، سیره عملی برخی از معصومین و اولیای الهی و علمای دینی درباره نماز بیان شده است. و مطالبی از سبک عبادی معصومینی از جمله امیرالمومنین (علیه السلام) و حضرت زین العابدین (علیه السلام) و بزرگانی چون امام خمینی رحمت الله و آیت الله قاضی طباطبائی گردآوری شده است.
        
                کارتابل کتابی‌ست نوشته محمدرضا حدادپور جهرمی و در همان فضای کتاب‌های داستانی دیگرش در رابطه با یک باند فساد اقتصادی که توسط چند نفر از مسئولین کشوری در حال رخ دادن است.
برعکس اغلب کتاب‌های آقای حدادپور جهرمی این کتاب اصلاً فضای اروتیک، جنسی و حتی احساسی ندارد.
می‌توان گفت حتی کشش و جذابیت هم ندارد. که این می‌تواند علت معروف نبودن این کتاب در بین آثار نویسنده باشد. شاید بتوانیم بگوییم خوانندگان کتاب‌های آقای جهرمی توقع دارند کتابی که مطالعه می‌کنند از ایشان فوق العاده هیجان انگیز ماجراجویی پرحادثه و پلیسی باشد اگر در بین این اتفاقات فضای اروتیک و جالب هم باشد که دیگر جذاب‌تر.
برای همین دو مولفه که در این کتاب وجود نداشت، خیلی‌ها حتی اسم آن را نمی‌شنوند.
اما کارتابل در جای خودش می‌تواند داستان خوبی باشد اگر توقع‌مان را از آن بالا نبرده باشیم.
یکی از نقطه ضعف‌های این کتاب ابهام زیاد در برخی قسمت‌های داستان بود.
ضعف دیگر کند پیش رفتن داستان بود عللخصوص در ابتدای کتاب‌. و همچنین کم بودن شخصیت و کاراکترهای داستان.
        
                این کتاب با تب‌های مکرر دختری به نام مژگان شروع شده و به یک پرونده امنیتی تبدیل می‌شود. در این داستان خانواده‌ای با مرگ مادر درگیر دوستی با افراد جدیدی می‌شوند که آن‌ها را از مسیر زندگی عفت‌محور خودشان دور می‌کند. این افراد عضو گروه فرقه ضاله بهاییت هستند که هدف‌شان انحراف جوانان از عقاید دینی‌شان و به فساد جنسی انداختن آن‌هاست.
این داستان اطلاعات چندانی راجع به  بهاییت به مخاطبین اضافه نمی‌کند؛ صرفا فقط مسیر نزدیک شدن یک نفر از اعضای گروه و رسیدن از افراد پایه به اشخاص مهم‌تر گروه را تعریف می‌کند.
داستان هیجان‌انگیز و پرکشش است به طوری که خوانندگان دوست ندارند کتاب را تا هنگام تمام نشدن‌اش به زمین بگذارند.
انتقاد همیشگی به اکثر کتاب‌های آقای حدادپورجهرمی همچنان به این کتاب نیز وارد است. بیان صریح روابط نامشروع و انحرافات جنسی باعث شده این کتاب رده‌بندی سنی محتوایی داشته باشد اما متاسفانه به این موضوع پرداخته نمی‌شود و این کتاب به راحتی در دسترس نوجوانان قرار می‌گیرد که به نظر شخص بنده خالی از اشکال نخواهد بود...
        
                هشدار اسپویل چگونگی شروع داستان. 😅
همه در بیان اول می‌گویند داستان چند دختر طلبه، اما بنده می‌گویم داستان ترویج تفکر آتئیست‌ها در میان جوانان ایرانی. 
چند دختر طلبه به سرگروهی دختری به نام پریا یک گروه تشکیل می‌دهند و با هم قدم‌هایی در جهت دفاع از تفکرات اسلام و تشییع برمی‌دارند. یکی از موثرترین کارهایشان مناظره با پسر آتئیستی به نام عطا در یک سوپرگروه تلگرامی بوده که گرد و خاک زیادی به پا می‌کند. در همین بین یکی از دختران لپتاپ عطا را هک می‌کند و متوجه می‌شود او با سازمان جاسوسی "میت" وابسته به کشور ترکیه همکاری‌هایی داشته و همین موضوع باعث می‌شود جان‌شان به خطر بیوفتد.  
اینکه آن‌ها به چه اطلاعاتی از این سازمان و ارتباط‌‌شان با مسئولین ایرانی دست پیدا می‌کنند و چه اتفاقاتی برایشان می‌افتد و به چه سرنوشتی دچار می‌شوند را در اصل کتاب  مطالعه کنید. 
قلم آقای حدادپورجهرمی مشابه با کتاب‌های دیگرشان است، روان و کنجکاوی برانگیز؛ تنها تفاوت مثبتی که این کتاب با سایر آثار داستانی ایشان دارد، نبود فضاهای اروتیک و جنسی بود. این نقطه قوت موجب می‌شود با راحتی خاطر بتوانیم خواندن این کتاب را به همه توصیه کنیم.
        
                رمان تکفیری بر اساس زندگی‌نامه یک دانشجوی پزشکی ایرانی به‌نام علی‌اکبر پیرویان نوشته شده‌است که در دوره اشغال نظامی افغانستان توسط شوروی به همراه تعدادی از همکلاسی‌هایش، به کمک مجاهدین افغانستانی می‌رود. دکتر پیرویان بعدها در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به شهادت می‌رسد.
داستان تکفیری از بیمارستان نظامی "الرشید" بغداد آغاز می‌شود و با بازگشت به گذشته، و رفتن به دوره مبارزه جهادیون افغان با شوروی، فضای متفاوتی را برای مخاطبش به تصویر می‌کشد و تلاش می‌کند تا در این میان جان مایه تفکر سلفی و تکفیری را به خواننده خود بشناساند.
از ویژگی‌های مهم این رمان، تفکیکی است که میان تفکرات غالب اهل سنت با تفکرات جریان انحرافی وهابیت ایجاد کرده‌است. نویسنده برای تعمیق محتوای این کتاب علاوه بر بهره از منابع پژوهشی دقیق، دو سفر به سوریه داشته‌است. او معتقد است "اگر قرار است انتشار این رمان به مذاق عده‌ای خوش نیاید، آن عده وهابی‌ها هستند"
        
                مرحوم سیدمحمد سلطان الواعظین شیرازی از دانشمندان مشهور شیعه می‌باشد. در سال ۱۳۴۵ قمری از طریق هندوستان به قصد زیارت امام هشتم (ع) عازم ایران می‌شوند. که در راه، در شهر پیشاور هند (پاکستان اکنون) به پیشنهاد رجال مهم این شهر در جلسات مناظره‌ای شرکت می‌کنند که ده شب به طول می‌انجامد و در پایان ۶ نفر از رجال اهل سنت مذهب شیعه را انتخاب می‌کنند.
مناظراتی که انجام می‌گیرد به این صورت است که چندین نفر از علمای اهل سنت سوالاتشان را پیرامون مذهب شیعه از جناب واعظ می‌پرسند، که البته بیشتر این سوالات مربوط به دوران صدر اسلام است.
ازسوالاتی که از ایشان می‌پرسند می‌توان به این سوالات اشاره کرد:
	- چرا شیعه نمازها را جمع می‌خواند؟
	- آیا حاجت خواهی از غیر خدا شرک است؟
	- آیا زیارت اولیای الهی شرک است؟
	- آیا خلافت ابوبکر اجماعی بوده‌است؟
	- وصی پیامبر کیست؟
	- دلیل شیعه بر حلیت متعه چیست؟
جناب واعظ در خلال سوالات اهل سنت به بیان احادیث معتبری مانند حدیث ثقلین، منزلت، یوم‌الدار، غدیر و آیاتی مانند ولایت هم می‌پردازند. ایشان در جریان مناظرات تماما از آیات قرآن و احادیثی که از افراد موثق در کتب اهل سنت آورده شده‌است برای بیان استدلال‌هایش استفاده می‌کنند تا مردم و بزرگان اهل سنت راحت‌تر سخنان ایشان را بپزیرد.
آقای سلطان الواعظین در حین گفتگو اغراض‌های شخصی را کنار گذاشتند و هیچ هتاکی به کسی نمی‌کنند اما آقایان علمای سنی چندین مرتبه به ایشان صفت‌هایی از قبیل متعصب، لجباز و... نسبت می‌دهند که البته این مورد بیشتر در شبهای ابتدایی مناظرات صورت می‌گیرد و با گذر زمان پی می‌برند که جناب واعظ اهل تندروی نیستند و از اخبار جعلی به هیچ عنوان استفاده نمی‌کنند، همین باعث می‌شود که از استحکام مبانی مذهب نورانی تشییع بیش از پیش آگاه شوند و خودشان آگاهانه این مذهب بر حق را انتخاب کنند.
        

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز باشگاهی ندارد.

چالش‌ها

این کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.

لیست‌های کتاب

فعالیت‌ها

            ابراهیم یونسی را با ترجمۀ او از «داستان دو شهر» چارلز دیکنز شناختم. داستانی سخت و البته تلخ و شیرین در انتها. خواندنش ماراتنی بود. البته جام می را ارزان ندهند.

هنر داستان‌نویسی به قلم یونسی در ۱۳۴۱ منتشر شد. این اثر در ۹ فصل به بررسی تمام اجزای یک نوشتۀ ادبی در قالب داستان کوتاه یا رمان می‌پردازد. عناوین فصول عبارتند از: 
۱- کلیات ۲- طرح ۳- داستان را چگونه باید گفت؟ ۴-تنۀ داستان ۵-توصیف ۶-گفتگو ۷-صحنۀ داستان ۸- بحران و انتظار ۹-اوج و پایان داستان

یونسی در هر فصل با توضیحات شیوا و روان خود دست مؤلفان بی‌تجربه را می‌گیرد و با بیان ده‌ها نمونه از آثار برتر ادبیات جهان، او را در هر مرحله هدایت می‌کند.

از بخش‌های فنی کتاب که بگذریم به عناوین بسیاری از آثار تاریخ ادبیات می‌رسیم که وسوسۀ مطالعه‌شان آتش به جان دوستداران ادبیات می‌اندازد و شیرینی کلاس درس یونسی را دوچندان می‌کند.

بی‌‌درنگ پس از اتمام این کتاب «چراغ‌ها را من خاموش ‌می‌کنم» زویا پیرزاد را به‌ دست‌ گرفتم. فصل اول را یک جرعه نوشیدم. ذهنم هنوز انباشته از نکات فنی داستان‌گویی و آفرینش شخصیت‌ها و حوادث کتاب یونسی بود اما یکی از فنی‌ترین و شیرین‌ترین فصل‌اول‌های عمرم را با قلم پیرزاد تجربه کردم. باشد که تا پایان گوارا بیابمش‌! 

سید علی مرعشی 
۲۰ آبان ۱۴۰۲




          
            📚 مانیفست زنانِ نویسنده عرب

🌀 مجموعه ‌داستان «بنویس من زنِ عرب نیستم» هم‌زمان با پررنگ‌شدن برخی مسائل اجتماعی مربوط به زنان روانه بازار نشر شد و توانست نظر بسیاری از مخاطبان را به خودش جلب کند. البته این هم‌زمانی نشر که متناسب با مسائل روز جامعه و مطرح‌شدن مشکلات زنان در جوامع خاورمیانه بود، به‌تنهایی عامل دیده‌شدن این کتاب نیست و دلایل دیگری نیز در موفقیت کتاب دخیل‌اند. 

🌀 در این مجموعه مخاطبان علاوه بر خواندن داستان‌هایی از نویسندگانی نام‌آشنا چون غاده‌السمان یا هدی برکات، با نویسندگان کمترشناخته‌شده‌ای از کشورهایی همچون کویت، قطر، عراق، مصر، سوریه، تونس و... نیز آشنا می‌شود. مترجم در مقدمه کتاب به این نکته نیز اشاره کرده است که برخی از داستان‌ها در گونه ادبیات مهاجرت نیز جای می‌گیرند، زیرا نویسنده در این داستان‌ها از وضعیت مهاجرانی گفته است که به‌سبب جنگ داخلی لبنان، بیروت را به مقصد کشورهایی همچون فرانسه یا آفریقا ترک گفته‌اند و به‌عنوان یک زنِ مهاجر عرب‌زبان در جایی غیر از وطن خودشان، با مشکلات و مسائل زنان، دست و پنجه نرم می‌کنند.

🌀 اگر بخواهیم برای مجموعه داستان‌های این‌چنینی که داستان‌های آنها از کتاب‌های چندین نویسنده گردآوری شده است، ویژگی مورد توجهی ذکر کنیم، می‌توانیم مدعی باشیم که چنین مجموعه‌هایی علاوه بر آشناکردن مخاطب با یک جریان فکری یا ادبی خاص، مخاطب را با چندین جهان‌بینی و داستان‌پردازی آشنا می‌کند. از آنجا که ابتدای هر داستان، شرح مختصری هم از فعالیت‌های ادبی و نام آثار هر نویسنده آمده است، مخاطب را در پیداکردن مسیر مطالعاتی‌اش کمک می‌کند. کافی‌ست مخاطب علاقه‌مند به ادبیات عرب و مسائل حوزه زنان، از قلم و محتوای داستانی هر کدام از نویسندگان مجموعه لذت ببرد. بعد به‌راحتی می‌تواند آثار او را برای درک بهتر هنر نویسندگی او به‌طور جداگانه و در فراغت بیشتر بخواند...
          
            کتاب ستاره ها چیدنی نیستند شبه داستانی‌ست درمورد یک دختر مسیحی آمریکایی که در گروه های ضد ایرانی ضد دینی فعالیت دارد. و برای نوشتن مطالب بیشتر به سلسله های نشست هایی بنام "برای همه خانم های دنیا" در مرکز مطالعات اسلامی نیویورک وارد می‌شود تا از مطالب ارائه در نشست ها علیه آنها استفاده کنند‌. اما مجذوب سخنرانی خانم مسلمان ایرانی بنام خانم دکتر مجیدی می‌شود. و آهسته آهسته متوجه اشتباهات خودش می‌شود و مسیر زندگی اش عوض می‌شود. 
ظاهر کتاب بسیار گیراست و صورتی بودن طراحی آن موید زنانه بودن محتوای آن است اما وقتی از ظاهر کتاب عبور میکنیم و وارد باطن‌اش می‌شویم این کتاب را پر از نقاط مثبت و همچنین پر از نقاط منفی و ضعف میبینم،که به ذکر چند مورد محدود آنها بسنده میکنم. 
اولین نقطه قوت کتاب علمی و پژوهشی بودن مطالب آن درمورد زنان و حجاب بود، واین مطالب بسیار سیر منطقی و منظمی هم داشتند که اثر آنها در پی نوشت منبع‌شان ذکر شده بود. و به بسیاری از سوالات و شبهات پیرامون این موضوع پاسخ کامل میداد. نگاه تعصبی چه از دید ملی چه از دید دینی وجود نداشت ومطالب تکراری در کتاب دیده نمیشد. نقل  قول های فراوان و متنوع هم مقداری جذابیت به مطالب علمی کتاب اضافه کرده بود. و استفاده کم از آیات و روایات هم از طرفی نقطه قوت و از طرفی نقاط ضعف بود.
اما در بررسی نقاط ضعف کتاب اولین و مهم ترین نکته این است که این کتاب با توجه به اینکه یک اثر داستانی معرفی می‌شود اما فاقد عناصر لازم داستان است. و ما حتی در همان داستان کوتاه صفحات محدود آن قصه‌ای بسیار کلیشه ای داریم. مورد بعدی اینکه با توجه به اینکه کتاب در مورد زنان است و شخصیت ها اکثرا آقا هستند اما متن مردانه‌ای دارد و دیالوگ های بسیار لوس و تصنعی هستند.گمان می‌شود این اثر یک پایان‌نامه علمی بوده که به طور غیر هنرمندای داستانی شده که در اختیار عموم مردم قرار بگیرد. و در متن داستان ما ۸۰ درصد متن سخنرانی خانم دکتر مجیدی را می‌خوانیم که ۱۰ درصد آن همراهی مصنوعی شنوندگان نشست برای همه‌ی خانم های دنیا است. واین روند باعث می‌شود از نیمه های کتاب احساس تکراری بودن محتوا به مخاطب دست بدهد در حالی که مطالب تکراری نیست قالب تکراری است؛ و از سه چهارم کتاب به انتها، خواننده خسته می شود .در کتاب به اتفاقات و حتی سرنوشت پایانی بعضی از افراد و شخصیت های داستان توجهی نمی شود و همه‌ی تاکید روی محتوای آموزشی و پژوهشی کتاب است. و در آخر داستان هم ما پایان بندی جالب و قشنگی نداریم، حتی می شود گفت قابل پیش‌بینی وقابل تخیل بود وهیجان داستان بسیار کم بود‌‌. درنهایت به نظر شخص بنده بهتر است این کتاب را به عنوان اثر داستانی معرفی نکنیم، مقاله-رمان عنوان بهتری ست.
          
            در "سمفونی مردگان" فارغ از داستانی که روایت می‌شود جمله‌های قصاری زیادی هم مواجه می‌شویم. جملاتی که به طور مجزا برای خود حرف دارند و در داستان نیز به شکل یک کل واحد حضور دارند. جایی از کتاب میخوانیم:
وقتی آدم یک نفر را دوست داشته باشد بیشتر تنهاست چون نمی‌تواند جز به آن آدم بگوید چه احساسی دارد و اگر آن آدم کسی باشد که تورا به سکوت تشویق کند تنهایی تو کامل می‌شود. داستان کتاب روایتگر خواهر و برادری است که هرکدام دچار آینده ای تلخ در اثر تربیت اشتباه خانواده‌شان هستند.
آیدین شخصیت اول داستان، پسری است روشنفکر و علاقه‌مند به شعر. از قضا پدرش بسیار سنتی است به گونه‌ای که با افکار آیدین مخالف است و او را منع می‌کند از کارهایی که به آنها علاقه مند است. این کتاب از این جهت بسیار تراژیک است چرا که هر کدام از ما آیدین زندگی خودمان هستیم و با ما افکار سنتی خانواده‌ها رویاهایی از دست رفته را با خود حمل می‌کنیم.
با خواندن کتاب می‌بینیم که سرگذشت آیدین پسری که علاقه‌مند به نوشتن و غرق شدن در دنیای خود است چگونه با ممانعت‌های پدر به چیزی بر ضد خواست پدرش تمام می‌شود. پدری که تمام نوشته های آیدین را در حوض به آتش می کشد. اما این کار عطش نوشتن را در وجود آیدین چند برابر می‌کند.