navidnavidدنبال کردن@naviid7 دنبال شده11 دنبال کنندهکتابدوست(65 کتاب)0امتیازدنبال کردن 2یادداشت1امتیاز0لیستکتابخانهنمایش کتابخانهخواندهام65 کتابدر حال خواندن0 کتابخواهم خواند40 کتابیادداشتهاnavidسرودآین رند3.97 بیشترین چیزی که توجهام را جلب کرد، افعال و ضمایر بود. اینقدر که دیگر گویا "خود" و یا "تو" وجود ندارد. فهم فضایی که دارد برای ما خیلی دشوار نیست و میشود خوب همراهیاش کرد. نهایتا اینکه کتابیست کوتاه، روان و خوشخوان با آرزو و خیال. 013navidشنژن: سفری به چینگی دولیل3.310 علاقهمندی به چین و دانستن دربارهاش این روزها یکی از واجبات روزگار ما است. این سفرنامه علاوه بر متن روان و ساده، طرحهای بسیار جالبی دارد که باعث میشود شما در حین خواندن از آن لذت ببرید و صرفا درگیر اطلاعت خام نشوید. بد نیست بدانید که طرحها رو خود نگارنده کشیده و در اصل کارش هم همینه. اما نکتهای که در رابطه با این کتاب وجود دارد این است که سال انتشار آن ۲۰۰۶ است و به رغم پیشرفتهای هر روزه در چین که خود کتاب هم به آن اشاره دارد، شما در حال قدم زدن در شنژن در سال های حدود ۲۰۰۶ هستید و باید تفاوتی بین آن زمان و اکنون این شهر قائل شوید، چرا که تغییرات بسیار گسترده بوده و تعمیم این تجربه به دیگر زمانها کار چندان درستی نیست. خلاصه آن که با خواندنش گویا چند روزی در شنژن سال ۲۰۰۶، قدم زدید. این رو هم اضافه کنم که متن تا حدی طنز است خنده بر لب شما میآورد، شما با خواندنش بلند بلند نخواهید خندید اما بیتفاوت هم رد نخواهید شد. 014باشگاههااین کاربر هنوز باشگاهی ندارد.چالشهااین کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.فعالیتهاnavid پسندید. سید امیرحسین هاشمی لیست منتشر کرد.1403/01/05تاریخ معاصر ایران؛ یک بررسی سیاسی-اقتصادی!54 کتابواقعا ترس برمداشته است. همیشه به دنبال یک لیست مطالعه تر و تمیز برای مطالعه تاریخ معاصر ایران بوده ام. در چندماه اخیر درگیر کلنجار رفتن با منابع بودم و در آغاز نیمسال دومِ تحصیلی1402، دکتر حجت کاظمی لیستی از منابع مناسب برای آشنایی با تاریخ معاصر ایران، مشخصا عصر پهلوی، را در اختیار دانشجویان قرار دادند و مواجه با آن لیست برای من دلیلی شد که باری دیگر با نظم بیشتری به بررسی منابع مناسب بپردازم. لیست اولیه به شرح زیر است. در ادامه اندکی در مورد این لیست میگویم و اینکه چرا اینگونه گزینش منابع کرده ام. قبل از همهچیز شایان به ذکر است که این حقیر سراپا تقصیر، خودْ طفیلی تاریخ است و هیچ نداند و نتواند هِر را از بِر تشخیص دهد، لطفا اگر حرفی نکتهای بود، منبعی را یادم رفته بود، حتما یادآوری کنید. در ضمن علاوهبر کتاب، مصاحبههای تاریخی (مخصوصا تاریخهای شفاهی که در ادامه از ایشان خواهم گفت)، مستندهای تاریخی، مناظره تاریخی و یه عالمه پادکست خوب هست که حتما باید به این نوع از رسانهها هم توجه کنید. مشخصا پلی لیستِ جوانِ تاریخ معاصر ایرانِ پادکستِ بیپلاس بد نیست (بی ایراد نیست، ولی قطعا مفید است)، پادکست رخ ویدئوهای عالیای دارد. پادکست نقالباشی به زحمت علی آردم منتشر میشد که کم ازش تعریف نشنیده ام. در پادکست دغدغه ایران، در حدود 15قسمت، محمد فاضلی به بررسی سفرنامه مستشارهای خارجی در ایران پرداخته (از اپیزودهای 31تا47) که شنیدن آنها قند و نبات است. از پادکست جوانِ «ماجرای مشروطه» و آقای خادم تعریفهای زیادی شنیدم. خود را بندِ «کتاب» نکنید؛ اوقات خالی خود را با تاریخ ایران پر کنید، خیر دنیا و عقبا میشه براتون :) بذارید اول متن با یک بندِ کاربردی آغاز کنم. صرفا در این ویرایشِ اولیه، بالغ بر40 جلد کتاب آمده است. مشخص است که خوندن دقیق تمام این 40 اثر، حتی برای کسی که تخصصی تاریخ معاصر کار میکند هم چنان ممکن نیست (چون این لیست هم تاریخ سیاسی دارد، هم اجتماعی و هم مفصلا اقتصادی و خب احتمالا هر محققی، یکی از این مولفههای موضوعی را اتنخاب کند). برای همین چند اثر که به نظر اولویت دارند را اینجا برایتان لیست میکنم. 1. «تاریخ ایران مدرن» از آبراهامیان (اگر میخواستید اثر مفصلتری را بخوانید، به سراغ «ایران بین دو انقلاب» از آبراهامیان بروید. تاریخ ایران مدرن، گویی خلاصهای از دیگر کتاب است.) 2. «هم شرقی هم غربی» از افشین متین (اگر به تاریخ روشنفکری در ایران علاقه دارید، این اثر را حقیقتا از بهترین آثار تالیفی میتوان نامید.) 3. «مشروطۀ ایرانی» از ماشاالله آجودانی (تعریف از این اثر را زیاد شنیده ام. البته نقدهایی جدی نیز به این اثر شده است، ولی این نقدها از جانب افراد مهمی بوده است که بیش از آنکه اعتبار این کتاب را نابود کند، وجاهت و اهمیت میهد به آن) به نظرم این سه عنوان بالا، میتواند اولویت یک لیست مطالعه از تاریخ معاصر ایران باشد. دیگه در مورد بقیۀ آثار چیزی نمینویسم. اگر پادکستهای بالا را شنیدید، سه کتاب بالا را خواندید و مختصصینِ درستِ تاریخ را پیدا کردید، دیگر خودتان میتوانید اجتهاد کنید و آثار سره از ناسره، معتبر از نامعتبر را با ضریب خطای کم تمیز دهید. در ادامه اندکی میخوام از این لیستی که ساخته ام دفاع کنم و زاویه دیدی خاص به تاریخ معاصر ایران را برویش استرس بگذارم. اهمیت تاریخ شفاهی، تاریخ مفاهیم و مهمتر از اینها، تاریخ فکری/intellectual history. در مورد تاریخ شفاهی که در لیست زیر تعدادی چند مصاحبههای پروژۀ تاریخ شفاهی هاروارد را آورده ام به نشانه (البته بسیاری از اینها، چاپ نشده اند ولی در تلگرام، یوتیوب و اینترنت در دسترس اند). در اهمیت تاریخ شفاهی بسیار میتوان گفت. دیگر جا ندارم 🫡 در مورد تاریخ مفاهیم نیز، کتاب «تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه» از سمیه توحیدلو، یک پژوهش تازه از تنور درآمده است که تعریفهایی بسیار ازش شنیده ام. بجز این کتاب، پروژه فکری مرحوم فیرحی و مشخصا دوگانۀ پایایی ایشان، دوگانه قانون در ایران، از نمونههای عالی واکاوی مفاهیم در تاریخ معاصر ایران است. (جامعهشناسی و تاریخ اشیا هم موضوع بسیار جذاب است و اخیرا نشر اگر، چند پژوهش جذاب در این حوزه، مثل «سرگذشت اجتماعی توالت در ایران» را منتشر کرده است.) برسیم به اصلِ کار؛ تاریخ فکری/intellectual history. خیلی میتوان از جزئیات تاریخ فکری گفت، از اهمیت کوئنتین اسکینر و مکتب کمبریج، اما تنها یک گلایه کافی است، اینکه هنوز کارهای تاریخ فکری درست در مورد تاریخ معاصر ایران صورت نپذیرفته است (این ادعا از دهان من خیلی بزرگتر است البته). حال شاید بیایید بگویید، این همه کتاب در مورد تاریخ روشنفکری در ایران نوشته شده، پس چیست که میگویی تاریخ فکری نداریم؟ در جواب باید بشینیم و ساعتها بحث کنیم، اما همین را بگویم که تاکنون ندیده ام اثری بروی نقطۀ بحرانیِ برهمکنش میان ایدهها و واقعیتهای اجتماعی دست گذاشته باشد و سعی کند این معضل را در تاریخ معاصر ایران، آنگونه که باید مورد مداقه قرار داده باشد. یعنی مشخصا در تلاش باشد که تاثیرات ایدهها بر سیر تاریخی ایران را ردگیری کند. بسیاری تحقیق هست که چنین ادعایی داشته باشند، اما هیچ کدام را تابحال نیافته ام که درست و مدون به این موضوع بپردازند (طبیعتا اگر چیزی میشناسید بگویید و من را از جهل وارهانید). باز کتابهای فیرحی، اندکی در این مسیر گام برداشته اند. کتاب «تاریخ فکری ایران معاصر» به کوشش عباس منوچهری، تلاشی در این مسیر است؛ امیدوارم بتوانم این اثر را آنگونه که باید بخوانم و نقد کنم. اصلا فرض کنید، این را به اطمینان بیشتر میگویم، تحقیقا هیچ پژوهشِ جدیای در مورد ورود انگارههای اقتصادی مدرن در ایران نشده است، تو بگو یک پژوهش در حدِ درست! باتشکر از همراهی شما :) بازم میگم، حرفی بود بگید، قطعا برای همۀ ما مفید خواهد بود.27161navid پسندید.محسن فیض بخش بریدۀ کتاب منتشر کرد.1403/01/14طبقه، سیاست و نظریه اجتماعیآصف بیات0.0صفحۀ 33مطالعات تطبیقی یا مقایسهها اعمال مابعدی نیستند که شباهتها و تفاوتها را پس از پایان مطالعات بررسی کنند. بلکه آنها کار را با برخی پرسشهای تحقیق شروع میکنند-پرسشهایی که ما را به تفکر و عمل تطبیقی وامیدارند. بنابراین، عمل تطبیقی یا مقایسه به الزامی معرفتشناختی بدل میشود که جهت حل معماهای تحلیلی ضروری است.03navid پسندید.امیرهادی تخشید یادداشت نوشت.1402/11/01فلسفه علوم اجتماعی: بنیادهای فلسفی تفکر اجتماعیتد بنتون4.32 ترجمه بسیار بد 04navid پسندید.امیرحسین یادداشت نوشت.1402/12/21اصول زندگی عقلانی ؛ برگرفته از درسگفتارهای استاد مصطفی ملکیانمصطفی ملکیان3.52 شبی در شهر کتاب رشت در قفسههای پسین دنبال کتابی با قیمت قدیم میگشتم که دختری وارد شد و رو به راهنمای کتابها گفت حالم بده، زود عصبانی میشم و شکست (عاطفی؟) خوردهم و زیاد هم کتاب نمیخونم، دنبال کتاب خوبی میگردم که زیاد سنگین نباشه و حالمو خوب کنه، چه کتابی پیشنهاد میکنین؟ فکر کردم اگر من جای راهنما بودم چه کتابی معرفی میکردم؟ این کتاب رو که شروع کردم ناخودآگاه یاد آن خاطره افتادم. علارغم آنکه ممکن است اینطور بهنظر رسد اصول مطرح شده در کتاب واضحاند یا سطحی، اما برای خود من بسیار معتنابه بود و عمیق. یعنی شاید باید عادت زندگی هر کسی باشد اینها، اما من خودم میدانم بسیار فاصله دارد سبک زندگیام با این اصول. فیالجمله المنت لِلَّه. 216navid پسندید.امیرحسین یادداشت نوشت.1402/11/09زنانی که به بزها خیره شده اندایوب آقاخانی1.81 یک خرده اطلاعاتدهی مصنوعی بود، و یکهو مقادیر زیادی اطلاعات در چند دیالوگ پایانی وارد شد بدون اینکه پروتاگونیست بتواند کار ویژهای بکند، بهعلاوه که منطق قبلی دیالوگهای کاووس را که درواقع خیالات شوکا بود به هم میزد (تبدیلش کرد به توضیح وقایع). میزانسن خاصی نداشت، بهدرد نمایش رادیویی میخورد. ولی دیالوگهاش جالب بود. درنهایت بدنبود، باتوجه به اینکه رفتهبودم ارزونترین نمایشنامه رو برای متروخونی بردارم. 28navid پسندید.امیرحسین یادداشت نوشت.1403/01/08آشنایی با معرفت شناسیمحسن زمانی4.51 آشنایی بامعرفتشناسیِ محسن زمانی، این قند مکرر: کتاب با نثری الحق موجز، در چهار بخش اصلی به شاخه معرفتشناسی میپردازد. هر بخش چندان جدا از فصول پیشین نیست و شاید نتوان بدون خواندن قبلیها از بعدیها سر درآورد، اما حتما نمیتوان مقدمه را نادیده گذاشت. در مقدمه درخشان که مظهریست از متن سنجیده و علمی، مقدم بر کلیاتِ رویکردِ کلاسیک به شناخت (knowledge) یا همان TJB افلاطونی، روششناسی کتاب معرفی میگردد، یعنی تحلیل مفهومی معرفت. وجه ممیزه این نوع بررسی حرکت مداوم میان تعاریف معرفت و مصادیق آن است، بهمدد شهود و با تاکید بر مثالهای نقض ممکن، جوری که با هر کدام دیگری جرح و تعدیل شود. بدین ترتیب باید گفت در تحلیل مفهومی ما مشخصا بهطور پیشینی و نه تجربی و پسینی، بهدنبال آنیم که شهودمان از مفهوم معرفت با تعریفی که از آن ارائه میدهیم منطبق باشد. در سه فصل بعد بهمعنای اَدَقِّ کلمه معرفت و عناصر آن را تحلیل مفهومی میکنیم، نخست مثالهای گتیه و گتیهوار را (که بر سرِ بنایِ دیرپایِ افلاطونی از معرفت خراب شده) میخوانیم و پاسخهای مختلف به آن را نقد و بررسی میکنیم، سپس مشخصا سراغ مولفهی توجیه میرویم؛ یکی با درنگ در دو رویکرد کلی به ساختار آن و دیگری با تامل در چیستیاَش. اما این کتاب برای کسی که شاید اعتنای چندانی به فلسفه و بهخصوص فلسفه تحلیلی ندارد چه دارد؟ یک. آوردگاهی پر پیچ و خم است برای سنجش فکرکردن، خودمانیاش زمین ورزش ذهن! دو. نویسنده با ریزبینی و بهکارگیری روشی نمونه، میان مفاهیمی که در نگاه اول مشابه یا یکی بهنظر میرسند تمایز میگذارد و از آن تمایز استفاده میکند تا برخی گرهها را که سررشتهشان گم مینمود نمایان سازد (مثلا آنکه در پاسخ به سوال چرایی باور آوردن به یک گزاره، پاسخهای متفاوتی مانند پاسخ پراگماتیستی (چون فلان منفعت را دارد) یا عِلّی (چون در فلان فرهنگ متولد شده) یا معرفتی میتوان داد، اما تنها یکی را ما بهعنوان توجیه معرفتی میپذیریم). سه. میفهمیم فلسفهورزی بهمعنای آکادمیکِ تحلیلیِ آن کاری ناشی از بیکاری علافان نیست، بلکه دانشیست صدقجو و روشمند که خوندل خوردن میخواهد و صبر بسیار کردن. خلاصه من احساس کردم با این کتاب و با آن روششناسی خاص بهقدر سر سوزنی فلسفهورزیدم. و اینکه این کتاب نشانهای بود بر اعتماد در دنیای زبانِ فارسیِ فلسفه به محسن زمانی برای من لااقل، و آنقدر که من فهمیدم چندین سال دانشجوییدن و پژوهیدن در پژوهشگاه دانشهای بنیادین کار هر کس و ناکس نیست. 27navid پسندید.محمد صدرا فراست کیش یادداشت نوشت.1402/12/22مرده ها سکوت می کنندآرتور شنیتسلر4.02 بجز بخش پایانبندی کلیت اثر هوشمندانه بود. اثر تعلیق دلپذیری داشت که از قضا در فضایی وهم آلود و ترسناک جذابیتی دوچندان به اثر میبخشید. از نظر من تمام اثار شنیتسلر از آنجایی که تحت تاثیر دانش روانشناسی او هستند، ذهن و افکار انسان را به شدت دقیق به تصویر میکشند. این اثر به خصوص به مسئلهی توجیه رفتار میپردازد... به این مسئله که شرایطی که بقای انسان را به خطر می اندازند چگونه شناخت انسان را نسبت به یک انسان دیگر در عرض چند ثانیه از عشقی عمیق به آرزوی مرگ تبدیل کند. 021navid پسندید.امین بریدۀ کتاب منتشر کرد.1402/10/23چنین کنند بزرگانویل کاپی3.74صفحۀ 49پروفسور رایت عقیده دارد که اسکندر «بیش از هرچیز پیامبر صلح بود»، لابد ایشان اطلاع دارند؛ منتها به نظر میرسد که اسکندر پیام صلحش را از راه جنگ تبلیغ میکرد.017navid پسندید.مرتضی لیست منتشر کرد.1402/03/05مطالعات اسلامی6 کتابپژوهشهای اسلامی این مجموعه را پژوهشگران غربی در موضوعات مختلف اسلامی منتشر کرده اند. این مجموعه را نشر حکمت ترجمه و چاپ کرده است.619navid پسندید.امیرحسین یادداشت نوشت.1402/09/01پدر: تراژدی در سه پردهآوگوست استریندبرگ3.52 در سه پرده مردی که به دنبال مقابله با قدرت همیشه قاهر زنش بر خود بر میآید و تلاش می کند با امر و حکم، وی را متبوع خود سازد، در دام ظن افتاده، مجنون و بیچاره میگردد. گویا مرحوم کلا زندگی مشقتبار و رنجآوری را از سر گذرانده و در زناشوئی نیز توفیقی کسب نکرده، ناگزیر زنان آثارش فریبکار و بدجنسند. شخصیتپردازیها از طریق دیالوگها و روند داستان نمونههایی جالبند برای آموختن. 013navid پسندید.امیرحسین یادداشت نوشت.1402/09/01آی بی کلاه، آی با کلاه (نمایشنامه)غلامحسین ساعدی4.15 حکایت چوپان دروغگو و مردم بیتصمیم و عمل. 07navid پسندید.محمد صدرا فراست کیش یادداشت نوشت.1402/05/29مرگ ایوان ایلیچلی یف نیکالایویچ تولستوی4.1103 خیلی وقت پیش این کتاب رو خوانده بودم. ولی همیشه منتظر یک فرصت برای بازخوانی این اثر بی نظیر بودم. من به شخصه معمولا هر کتابی که وارد سیر مطالعاتی آن میشوم، حاشیه نویسی و خطکشی زیر جملات را به عنوان یکی از ملزومات مطالعهی آن به کار میبندم. در خصوص این اثر باید بگویم که پس از پایان بازخوانی متوجه شدم که تعداد جملات خطکشی نشده کمتر از تعداد انگشتان دو دست بود... در نهایت چیزی جز تعریف های بیشمار برای ارائه ندارم که به قول سعدی: حسن گل بیش از قیاس بلبل بسیار گو ست . لذا به جای تعریف از این اثر، عزیزانی که مفتون نوشتن و داستانسراییاند را مورد خطاب قرار میدهم و پیشنهاد میکنم زبانِ درستِ داستان پردازی را از این اثر تقلید ( تاکید میکنم، تقلید) کنند. هربار که بخش دوم داستان را میخوانم انگشت حیرت به دندان میگزم ... 026navid پسندید.محمد صدرا فراست کیش یادداشت نوشت.1402/03/25قاتل آجریهارولد شکتر3.82 جدا از بحث نژاد پرستی سازمان یافتهمطرح شده در کتاب که به نظرم موضوعیتی در روزمرگی حال حاضر ما ندارد بحث به شدت تامل برانگیز در خصوص مباحث جنایی ناکارآمدی نیرو های پلیس است که به خودی خود جای بحث دارد. پلیس هایی غم زده، مفلوک ، گاها تنبل و ناراضی از شرایط خود ، متعصب ، ناآگاه و با حداقل آشنایی با مفهوم مسئولیت پذیری از هر مجرمی از آفتابه دزد تا قاتل سریالی بی رحمی که مجسم شدهی مفهوم شخصیت ضد اجتماعی است به مراتب خطرناک تر است. اصول اولیهای که در این کتاب مامورین قانون آنرا رعایت نمیکنند شاید در نگاه اول به چشم نیاید اما این کتاب به شدت شما را کنجکاو میکند که با ریزبینی بیشتر به وقایع جنایی و حقوقی و با دید به مراتب درونی تر و فارغ از محاسبات اداری بنگرید. از سوی دیگر مواجهه های قلیل و رقیق شده با صحنههای جرم در این کتاب پل خوبی برای رسیدن به توانایی مطالعهی پروندههای حقیقی برای علاقهمندان ایجاد میکند. 116navid پسندید.محمد صدرا فراست کیش یادداشت نوشت.1401/10/14سرودآین رند3.97 فهمیدن معنی "من" بزرگترین لطفیست که یک انسان در حق خودش می تواند بکند. 115navid کتاب را تمام کرد.1402/09/15مربای شیرینهوشنگ مرادی کرمانی3.92002navid پسندید.مرتضی یادداشت نوشت.1401/10/10غلط ننویسیم: فرهنگ دشواریهای زبان فارسیابوالحسن نجفی3.53 یکی از بدترین منابعی ست که برای ویرایش متن به نوآموزان ویراستاری پیشنهاد میشود. در سراسر کتاب استدلالهای بسیار اشتباهی در باب فارسینویسی و ترجیح کلمات یافت میشود. اگر کسی ویرایش را با این کتاب شروع کند، نگاهی کاملاً وارونه و درک نادرستی از ویرایش صوری و زبانی به دست خواهد آورد. اگر ابتدای راه ویرایش هستید، این کتاب را شروع نکنید. علیرغم نارساییها و اشتباهات این کتاب، متاسفانه همواره در کارگاههای ویرایش این کتاب را پیشنهاد و تدریس میکنند. 413navid کتاب را تمام کرد.1402/09/15معجزه توجه آگاهیتیک نات هان4.3203navid میخواهد بخواند.1402/09/15فلسفه در جهان اسلام: درآمدی بسیار کوتاهپیتر آدامسون0.003navid پسندید.مرتضی یادداشت نوشت.1401/09/30فلسفه در جهان اسلام: درآمدی بسیار کوتاهپیتر آدامسون0.0 چنانکه از عنوان کتاب مشخص است، بررسی مختصری از وضعیت فلسفه در جهان اسلام است. مولف با پیگیری ریشههای فلسفی مباحث به پیداش گفتگوها و برخوردهای فلسفی بعد از آغاز اسلام در بین مسلمانان میپردازد. آدامسون با تسلط چشمگیری که در تاریخ فلسفه اسلامی دارد سیر مباحث از کندی تا ملاصدرا به خوبی به نمایش میگذارد. اشاراتی جزئیای هم به فضای پس از ملاصدرا دارد. این کتاب برای کسانی که اندکی آشنایی با فلسفه دارند و در پی این هستند که سیرِ تطور فلسفی در جهان اسلام را درک کنند، بسیار مناسب است. 021navid میخواهد بخواند.1402/09/15انواع ویرایش (شیوه ویرایش های علمی / محتوایی، ساختاری، نگارشی / ادبی و فنی)ابوالفضل طریقه دار4.5104
navidnavidدنبال کردن@naviid7 دنبال شده11 دنبال کنندهکتابدوست(65 کتاب)0امتیازدنبال کردن 2یادداشت1امتیاز0لیستکتابخانهنمایش کتابخانهخواندهام65 کتابدر حال خواندن0 کتابخواهم خواند40 کتابیادداشتهاnavidسرودآین رند3.97 بیشترین چیزی که توجهام را جلب کرد، افعال و ضمایر بود. اینقدر که دیگر گویا "خود" و یا "تو" وجود ندارد. فهم فضایی که دارد برای ما خیلی دشوار نیست و میشود خوب همراهیاش کرد. نهایتا اینکه کتابیست کوتاه، روان و خوشخوان با آرزو و خیال. 013navidشنژن: سفری به چینگی دولیل3.310 علاقهمندی به چین و دانستن دربارهاش این روزها یکی از واجبات روزگار ما است. این سفرنامه علاوه بر متن روان و ساده، طرحهای بسیار جالبی دارد که باعث میشود شما در حین خواندن از آن لذت ببرید و صرفا درگیر اطلاعت خام نشوید. بد نیست بدانید که طرحها رو خود نگارنده کشیده و در اصل کارش هم همینه. اما نکتهای که در رابطه با این کتاب وجود دارد این است که سال انتشار آن ۲۰۰۶ است و به رغم پیشرفتهای هر روزه در چین که خود کتاب هم به آن اشاره دارد، شما در حال قدم زدن در شنژن در سال های حدود ۲۰۰۶ هستید و باید تفاوتی بین آن زمان و اکنون این شهر قائل شوید، چرا که تغییرات بسیار گسترده بوده و تعمیم این تجربه به دیگر زمانها کار چندان درستی نیست. خلاصه آن که با خواندنش گویا چند روزی در شنژن سال ۲۰۰۶، قدم زدید. این رو هم اضافه کنم که متن تا حدی طنز است خنده بر لب شما میآورد، شما با خواندنش بلند بلند نخواهید خندید اما بیتفاوت هم رد نخواهید شد. 014باشگاههااین کاربر هنوز باشگاهی ندارد.چالشهااین کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.فعالیتهاnavid پسندید. سید امیرحسین هاشمی لیست منتشر کرد.1403/01/05تاریخ معاصر ایران؛ یک بررسی سیاسی-اقتصادی!54 کتابواقعا ترس برمداشته است. همیشه به دنبال یک لیست مطالعه تر و تمیز برای مطالعه تاریخ معاصر ایران بوده ام. در چندماه اخیر درگیر کلنجار رفتن با منابع بودم و در آغاز نیمسال دومِ تحصیلی1402، دکتر حجت کاظمی لیستی از منابع مناسب برای آشنایی با تاریخ معاصر ایران، مشخصا عصر پهلوی، را در اختیار دانشجویان قرار دادند و مواجه با آن لیست برای من دلیلی شد که باری دیگر با نظم بیشتری به بررسی منابع مناسب بپردازم. لیست اولیه به شرح زیر است. در ادامه اندکی در مورد این لیست میگویم و اینکه چرا اینگونه گزینش منابع کرده ام. قبل از همهچیز شایان به ذکر است که این حقیر سراپا تقصیر، خودْ طفیلی تاریخ است و هیچ نداند و نتواند هِر را از بِر تشخیص دهد، لطفا اگر حرفی نکتهای بود، منبعی را یادم رفته بود، حتما یادآوری کنید. در ضمن علاوهبر کتاب، مصاحبههای تاریخی (مخصوصا تاریخهای شفاهی که در ادامه از ایشان خواهم گفت)، مستندهای تاریخی، مناظره تاریخی و یه عالمه پادکست خوب هست که حتما باید به این نوع از رسانهها هم توجه کنید. مشخصا پلی لیستِ جوانِ تاریخ معاصر ایرانِ پادکستِ بیپلاس بد نیست (بی ایراد نیست، ولی قطعا مفید است)، پادکست رخ ویدئوهای عالیای دارد. پادکست نقالباشی به زحمت علی آردم منتشر میشد که کم ازش تعریف نشنیده ام. در پادکست دغدغه ایران، در حدود 15قسمت، محمد فاضلی به بررسی سفرنامه مستشارهای خارجی در ایران پرداخته (از اپیزودهای 31تا47) که شنیدن آنها قند و نبات است. از پادکست جوانِ «ماجرای مشروطه» و آقای خادم تعریفهای زیادی شنیدم. خود را بندِ «کتاب» نکنید؛ اوقات خالی خود را با تاریخ ایران پر کنید، خیر دنیا و عقبا میشه براتون :) بذارید اول متن با یک بندِ کاربردی آغاز کنم. صرفا در این ویرایشِ اولیه، بالغ بر40 جلد کتاب آمده است. مشخص است که خوندن دقیق تمام این 40 اثر، حتی برای کسی که تخصصی تاریخ معاصر کار میکند هم چنان ممکن نیست (چون این لیست هم تاریخ سیاسی دارد، هم اجتماعی و هم مفصلا اقتصادی و خب احتمالا هر محققی، یکی از این مولفههای موضوعی را اتنخاب کند). برای همین چند اثر که به نظر اولویت دارند را اینجا برایتان لیست میکنم. 1. «تاریخ ایران مدرن» از آبراهامیان (اگر میخواستید اثر مفصلتری را بخوانید، به سراغ «ایران بین دو انقلاب» از آبراهامیان بروید. تاریخ ایران مدرن، گویی خلاصهای از دیگر کتاب است.) 2. «هم شرقی هم غربی» از افشین متین (اگر به تاریخ روشنفکری در ایران علاقه دارید، این اثر را حقیقتا از بهترین آثار تالیفی میتوان نامید.) 3. «مشروطۀ ایرانی» از ماشاالله آجودانی (تعریف از این اثر را زیاد شنیده ام. البته نقدهایی جدی نیز به این اثر شده است، ولی این نقدها از جانب افراد مهمی بوده است که بیش از آنکه اعتبار این کتاب را نابود کند، وجاهت و اهمیت میهد به آن) به نظرم این سه عنوان بالا، میتواند اولویت یک لیست مطالعه از تاریخ معاصر ایران باشد. دیگه در مورد بقیۀ آثار چیزی نمینویسم. اگر پادکستهای بالا را شنیدید، سه کتاب بالا را خواندید و مختصصینِ درستِ تاریخ را پیدا کردید، دیگر خودتان میتوانید اجتهاد کنید و آثار سره از ناسره، معتبر از نامعتبر را با ضریب خطای کم تمیز دهید. در ادامه اندکی میخوام از این لیستی که ساخته ام دفاع کنم و زاویه دیدی خاص به تاریخ معاصر ایران را برویش استرس بگذارم. اهمیت تاریخ شفاهی، تاریخ مفاهیم و مهمتر از اینها، تاریخ فکری/intellectual history. در مورد تاریخ شفاهی که در لیست زیر تعدادی چند مصاحبههای پروژۀ تاریخ شفاهی هاروارد را آورده ام به نشانه (البته بسیاری از اینها، چاپ نشده اند ولی در تلگرام، یوتیوب و اینترنت در دسترس اند). در اهمیت تاریخ شفاهی بسیار میتوان گفت. دیگر جا ندارم 🫡 در مورد تاریخ مفاهیم نیز، کتاب «تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه» از سمیه توحیدلو، یک پژوهش تازه از تنور درآمده است که تعریفهایی بسیار ازش شنیده ام. بجز این کتاب، پروژه فکری مرحوم فیرحی و مشخصا دوگانۀ پایایی ایشان، دوگانه قانون در ایران، از نمونههای عالی واکاوی مفاهیم در تاریخ معاصر ایران است. (جامعهشناسی و تاریخ اشیا هم موضوع بسیار جذاب است و اخیرا نشر اگر، چند پژوهش جذاب در این حوزه، مثل «سرگذشت اجتماعی توالت در ایران» را منتشر کرده است.) برسیم به اصلِ کار؛ تاریخ فکری/intellectual history. خیلی میتوان از جزئیات تاریخ فکری گفت، از اهمیت کوئنتین اسکینر و مکتب کمبریج، اما تنها یک گلایه کافی است، اینکه هنوز کارهای تاریخ فکری درست در مورد تاریخ معاصر ایران صورت نپذیرفته است (این ادعا از دهان من خیلی بزرگتر است البته). حال شاید بیایید بگویید، این همه کتاب در مورد تاریخ روشنفکری در ایران نوشته شده، پس چیست که میگویی تاریخ فکری نداریم؟ در جواب باید بشینیم و ساعتها بحث کنیم، اما همین را بگویم که تاکنون ندیده ام اثری بروی نقطۀ بحرانیِ برهمکنش میان ایدهها و واقعیتهای اجتماعی دست گذاشته باشد و سعی کند این معضل را در تاریخ معاصر ایران، آنگونه که باید مورد مداقه قرار داده باشد. یعنی مشخصا در تلاش باشد که تاثیرات ایدهها بر سیر تاریخی ایران را ردگیری کند. بسیاری تحقیق هست که چنین ادعایی داشته باشند، اما هیچ کدام را تابحال نیافته ام که درست و مدون به این موضوع بپردازند (طبیعتا اگر چیزی میشناسید بگویید و من را از جهل وارهانید). باز کتابهای فیرحی، اندکی در این مسیر گام برداشته اند. کتاب «تاریخ فکری ایران معاصر» به کوشش عباس منوچهری، تلاشی در این مسیر است؛ امیدوارم بتوانم این اثر را آنگونه که باید بخوانم و نقد کنم. اصلا فرض کنید، این را به اطمینان بیشتر میگویم، تحقیقا هیچ پژوهشِ جدیای در مورد ورود انگارههای اقتصادی مدرن در ایران نشده است، تو بگو یک پژوهش در حدِ درست! باتشکر از همراهی شما :) بازم میگم، حرفی بود بگید، قطعا برای همۀ ما مفید خواهد بود.27161navid پسندید.محسن فیض بخش بریدۀ کتاب منتشر کرد.1403/01/14طبقه، سیاست و نظریه اجتماعیآصف بیات0.0صفحۀ 33مطالعات تطبیقی یا مقایسهها اعمال مابعدی نیستند که شباهتها و تفاوتها را پس از پایان مطالعات بررسی کنند. بلکه آنها کار را با برخی پرسشهای تحقیق شروع میکنند-پرسشهایی که ما را به تفکر و عمل تطبیقی وامیدارند. بنابراین، عمل تطبیقی یا مقایسه به الزامی معرفتشناختی بدل میشود که جهت حل معماهای تحلیلی ضروری است.03navid پسندید.امیرهادی تخشید یادداشت نوشت.1402/11/01فلسفه علوم اجتماعی: بنیادهای فلسفی تفکر اجتماعیتد بنتون4.32 ترجمه بسیار بد 04navid پسندید.امیرحسین یادداشت نوشت.1402/12/21اصول زندگی عقلانی ؛ برگرفته از درسگفتارهای استاد مصطفی ملکیانمصطفی ملکیان3.52 شبی در شهر کتاب رشت در قفسههای پسین دنبال کتابی با قیمت قدیم میگشتم که دختری وارد شد و رو به راهنمای کتابها گفت حالم بده، زود عصبانی میشم و شکست (عاطفی؟) خوردهم و زیاد هم کتاب نمیخونم، دنبال کتاب خوبی میگردم که زیاد سنگین نباشه و حالمو خوب کنه، چه کتابی پیشنهاد میکنین؟ فکر کردم اگر من جای راهنما بودم چه کتابی معرفی میکردم؟ این کتاب رو که شروع کردم ناخودآگاه یاد آن خاطره افتادم. علارغم آنکه ممکن است اینطور بهنظر رسد اصول مطرح شده در کتاب واضحاند یا سطحی، اما برای خود من بسیار معتنابه بود و عمیق. یعنی شاید باید عادت زندگی هر کسی باشد اینها، اما من خودم میدانم بسیار فاصله دارد سبک زندگیام با این اصول. فیالجمله المنت لِلَّه. 216navid پسندید.امیرحسین یادداشت نوشت.1402/11/09زنانی که به بزها خیره شده اندایوب آقاخانی1.81 یک خرده اطلاعاتدهی مصنوعی بود، و یکهو مقادیر زیادی اطلاعات در چند دیالوگ پایانی وارد شد بدون اینکه پروتاگونیست بتواند کار ویژهای بکند، بهعلاوه که منطق قبلی دیالوگهای کاووس را که درواقع خیالات شوکا بود به هم میزد (تبدیلش کرد به توضیح وقایع). میزانسن خاصی نداشت، بهدرد نمایش رادیویی میخورد. ولی دیالوگهاش جالب بود. درنهایت بدنبود، باتوجه به اینکه رفتهبودم ارزونترین نمایشنامه رو برای متروخونی بردارم. 28navid پسندید.امیرحسین یادداشت نوشت.1403/01/08آشنایی با معرفت شناسیمحسن زمانی4.51 آشنایی بامعرفتشناسیِ محسن زمانی، این قند مکرر: کتاب با نثری الحق موجز، در چهار بخش اصلی به شاخه معرفتشناسی میپردازد. هر بخش چندان جدا از فصول پیشین نیست و شاید نتوان بدون خواندن قبلیها از بعدیها سر درآورد، اما حتما نمیتوان مقدمه را نادیده گذاشت. در مقدمه درخشان که مظهریست از متن سنجیده و علمی، مقدم بر کلیاتِ رویکردِ کلاسیک به شناخت (knowledge) یا همان TJB افلاطونی، روششناسی کتاب معرفی میگردد، یعنی تحلیل مفهومی معرفت. وجه ممیزه این نوع بررسی حرکت مداوم میان تعاریف معرفت و مصادیق آن است، بهمدد شهود و با تاکید بر مثالهای نقض ممکن، جوری که با هر کدام دیگری جرح و تعدیل شود. بدین ترتیب باید گفت در تحلیل مفهومی ما مشخصا بهطور پیشینی و نه تجربی و پسینی، بهدنبال آنیم که شهودمان از مفهوم معرفت با تعریفی که از آن ارائه میدهیم منطبق باشد. در سه فصل بعد بهمعنای اَدَقِّ کلمه معرفت و عناصر آن را تحلیل مفهومی میکنیم، نخست مثالهای گتیه و گتیهوار را (که بر سرِ بنایِ دیرپایِ افلاطونی از معرفت خراب شده) میخوانیم و پاسخهای مختلف به آن را نقد و بررسی میکنیم، سپس مشخصا سراغ مولفهی توجیه میرویم؛ یکی با درنگ در دو رویکرد کلی به ساختار آن و دیگری با تامل در چیستیاَش. اما این کتاب برای کسی که شاید اعتنای چندانی به فلسفه و بهخصوص فلسفه تحلیلی ندارد چه دارد؟ یک. آوردگاهی پر پیچ و خم است برای سنجش فکرکردن، خودمانیاش زمین ورزش ذهن! دو. نویسنده با ریزبینی و بهکارگیری روشی نمونه، میان مفاهیمی که در نگاه اول مشابه یا یکی بهنظر میرسند تمایز میگذارد و از آن تمایز استفاده میکند تا برخی گرهها را که سررشتهشان گم مینمود نمایان سازد (مثلا آنکه در پاسخ به سوال چرایی باور آوردن به یک گزاره، پاسخهای متفاوتی مانند پاسخ پراگماتیستی (چون فلان منفعت را دارد) یا عِلّی (چون در فلان فرهنگ متولد شده) یا معرفتی میتوان داد، اما تنها یکی را ما بهعنوان توجیه معرفتی میپذیریم). سه. میفهمیم فلسفهورزی بهمعنای آکادمیکِ تحلیلیِ آن کاری ناشی از بیکاری علافان نیست، بلکه دانشیست صدقجو و روشمند که خوندل خوردن میخواهد و صبر بسیار کردن. خلاصه من احساس کردم با این کتاب و با آن روششناسی خاص بهقدر سر سوزنی فلسفهورزیدم. و اینکه این کتاب نشانهای بود بر اعتماد در دنیای زبانِ فارسیِ فلسفه به محسن زمانی برای من لااقل، و آنقدر که من فهمیدم چندین سال دانشجوییدن و پژوهیدن در پژوهشگاه دانشهای بنیادین کار هر کس و ناکس نیست. 27navid پسندید.محمد صدرا فراست کیش یادداشت نوشت.1402/12/22مرده ها سکوت می کنندآرتور شنیتسلر4.02 بجز بخش پایانبندی کلیت اثر هوشمندانه بود. اثر تعلیق دلپذیری داشت که از قضا در فضایی وهم آلود و ترسناک جذابیتی دوچندان به اثر میبخشید. از نظر من تمام اثار شنیتسلر از آنجایی که تحت تاثیر دانش روانشناسی او هستند، ذهن و افکار انسان را به شدت دقیق به تصویر میکشند. این اثر به خصوص به مسئلهی توجیه رفتار میپردازد... به این مسئله که شرایطی که بقای انسان را به خطر می اندازند چگونه شناخت انسان را نسبت به یک انسان دیگر در عرض چند ثانیه از عشقی عمیق به آرزوی مرگ تبدیل کند. 021navid پسندید.امین بریدۀ کتاب منتشر کرد.1402/10/23چنین کنند بزرگانویل کاپی3.74صفحۀ 49پروفسور رایت عقیده دارد که اسکندر «بیش از هرچیز پیامبر صلح بود»، لابد ایشان اطلاع دارند؛ منتها به نظر میرسد که اسکندر پیام صلحش را از راه جنگ تبلیغ میکرد.017navid پسندید.مرتضی لیست منتشر کرد.1402/03/05مطالعات اسلامی6 کتابپژوهشهای اسلامی این مجموعه را پژوهشگران غربی در موضوعات مختلف اسلامی منتشر کرده اند. این مجموعه را نشر حکمت ترجمه و چاپ کرده است.619navid پسندید.امیرحسین یادداشت نوشت.1402/09/01پدر: تراژدی در سه پردهآوگوست استریندبرگ3.52 در سه پرده مردی که به دنبال مقابله با قدرت همیشه قاهر زنش بر خود بر میآید و تلاش می کند با امر و حکم، وی را متبوع خود سازد، در دام ظن افتاده، مجنون و بیچاره میگردد. گویا مرحوم کلا زندگی مشقتبار و رنجآوری را از سر گذرانده و در زناشوئی نیز توفیقی کسب نکرده، ناگزیر زنان آثارش فریبکار و بدجنسند. شخصیتپردازیها از طریق دیالوگها و روند داستان نمونههایی جالبند برای آموختن. 013navid پسندید.امیرحسین یادداشت نوشت.1402/09/01آی بی کلاه، آی با کلاه (نمایشنامه)غلامحسین ساعدی4.15 حکایت چوپان دروغگو و مردم بیتصمیم و عمل. 07navid پسندید.محمد صدرا فراست کیش یادداشت نوشت.1402/05/29مرگ ایوان ایلیچلی یف نیکالایویچ تولستوی4.1103 خیلی وقت پیش این کتاب رو خوانده بودم. ولی همیشه منتظر یک فرصت برای بازخوانی این اثر بی نظیر بودم. من به شخصه معمولا هر کتابی که وارد سیر مطالعاتی آن میشوم، حاشیه نویسی و خطکشی زیر جملات را به عنوان یکی از ملزومات مطالعهی آن به کار میبندم. در خصوص این اثر باید بگویم که پس از پایان بازخوانی متوجه شدم که تعداد جملات خطکشی نشده کمتر از تعداد انگشتان دو دست بود... در نهایت چیزی جز تعریف های بیشمار برای ارائه ندارم که به قول سعدی: حسن گل بیش از قیاس بلبل بسیار گو ست . لذا به جای تعریف از این اثر، عزیزانی که مفتون نوشتن و داستانسراییاند را مورد خطاب قرار میدهم و پیشنهاد میکنم زبانِ درستِ داستان پردازی را از این اثر تقلید ( تاکید میکنم، تقلید) کنند. هربار که بخش دوم داستان را میخوانم انگشت حیرت به دندان میگزم ... 026navid پسندید.محمد صدرا فراست کیش یادداشت نوشت.1402/03/25قاتل آجریهارولد شکتر3.82 جدا از بحث نژاد پرستی سازمان یافتهمطرح شده در کتاب که به نظرم موضوعیتی در روزمرگی حال حاضر ما ندارد بحث به شدت تامل برانگیز در خصوص مباحث جنایی ناکارآمدی نیرو های پلیس است که به خودی خود جای بحث دارد. پلیس هایی غم زده، مفلوک ، گاها تنبل و ناراضی از شرایط خود ، متعصب ، ناآگاه و با حداقل آشنایی با مفهوم مسئولیت پذیری از هر مجرمی از آفتابه دزد تا قاتل سریالی بی رحمی که مجسم شدهی مفهوم شخصیت ضد اجتماعی است به مراتب خطرناک تر است. اصول اولیهای که در این کتاب مامورین قانون آنرا رعایت نمیکنند شاید در نگاه اول به چشم نیاید اما این کتاب به شدت شما را کنجکاو میکند که با ریزبینی بیشتر به وقایع جنایی و حقوقی و با دید به مراتب درونی تر و فارغ از محاسبات اداری بنگرید. از سوی دیگر مواجهه های قلیل و رقیق شده با صحنههای جرم در این کتاب پل خوبی برای رسیدن به توانایی مطالعهی پروندههای حقیقی برای علاقهمندان ایجاد میکند. 116navid پسندید.محمد صدرا فراست کیش یادداشت نوشت.1401/10/14سرودآین رند3.97 فهمیدن معنی "من" بزرگترین لطفیست که یک انسان در حق خودش می تواند بکند. 115navid کتاب را تمام کرد.1402/09/15مربای شیرینهوشنگ مرادی کرمانی3.92002navid پسندید.مرتضی یادداشت نوشت.1401/10/10غلط ننویسیم: فرهنگ دشواریهای زبان فارسیابوالحسن نجفی3.53 یکی از بدترین منابعی ست که برای ویرایش متن به نوآموزان ویراستاری پیشنهاد میشود. در سراسر کتاب استدلالهای بسیار اشتباهی در باب فارسینویسی و ترجیح کلمات یافت میشود. اگر کسی ویرایش را با این کتاب شروع کند، نگاهی کاملاً وارونه و درک نادرستی از ویرایش صوری و زبانی به دست خواهد آورد. اگر ابتدای راه ویرایش هستید، این کتاب را شروع نکنید. علیرغم نارساییها و اشتباهات این کتاب، متاسفانه همواره در کارگاههای ویرایش این کتاب را پیشنهاد و تدریس میکنند. 413navid کتاب را تمام کرد.1402/09/15معجزه توجه آگاهیتیک نات هان4.3203navid میخواهد بخواند.1402/09/15فلسفه در جهان اسلام: درآمدی بسیار کوتاهپیتر آدامسون0.003navid پسندید.مرتضی یادداشت نوشت.1401/09/30فلسفه در جهان اسلام: درآمدی بسیار کوتاهپیتر آدامسون0.0 چنانکه از عنوان کتاب مشخص است، بررسی مختصری از وضعیت فلسفه در جهان اسلام است. مولف با پیگیری ریشههای فلسفی مباحث به پیداش گفتگوها و برخوردهای فلسفی بعد از آغاز اسلام در بین مسلمانان میپردازد. آدامسون با تسلط چشمگیری که در تاریخ فلسفه اسلامی دارد سیر مباحث از کندی تا ملاصدرا به خوبی به نمایش میگذارد. اشاراتی جزئیای هم به فضای پس از ملاصدرا دارد. این کتاب برای کسانی که اندکی آشنایی با فلسفه دارند و در پی این هستند که سیرِ تطور فلسفی در جهان اسلام را درک کنند، بسیار مناسب است. 021navid میخواهد بخواند.1402/09/15انواع ویرایش (شیوه ویرایش های علمی / محتوایی، ساختاری، نگارشی / ادبی و فنی)ابوالفضل طریقه دار4.5104
navid پسندید. سید امیرحسین هاشمی لیست منتشر کرد.1403/01/05تاریخ معاصر ایران؛ یک بررسی سیاسی-اقتصادی!54 کتابواقعا ترس برمداشته است. همیشه به دنبال یک لیست مطالعه تر و تمیز برای مطالعه تاریخ معاصر ایران بوده ام. در چندماه اخیر درگیر کلنجار رفتن با منابع بودم و در آغاز نیمسال دومِ تحصیلی1402، دکتر حجت کاظمی لیستی از منابع مناسب برای آشنایی با تاریخ معاصر ایران، مشخصا عصر پهلوی، را در اختیار دانشجویان قرار دادند و مواجه با آن لیست برای من دلیلی شد که باری دیگر با نظم بیشتری به بررسی منابع مناسب بپردازم. لیست اولیه به شرح زیر است. در ادامه اندکی در مورد این لیست میگویم و اینکه چرا اینگونه گزینش منابع کرده ام. قبل از همهچیز شایان به ذکر است که این حقیر سراپا تقصیر، خودْ طفیلی تاریخ است و هیچ نداند و نتواند هِر را از بِر تشخیص دهد، لطفا اگر حرفی نکتهای بود، منبعی را یادم رفته بود، حتما یادآوری کنید. در ضمن علاوهبر کتاب، مصاحبههای تاریخی (مخصوصا تاریخهای شفاهی که در ادامه از ایشان خواهم گفت)، مستندهای تاریخی، مناظره تاریخی و یه عالمه پادکست خوب هست که حتما باید به این نوع از رسانهها هم توجه کنید. مشخصا پلی لیستِ جوانِ تاریخ معاصر ایرانِ پادکستِ بیپلاس بد نیست (بی ایراد نیست، ولی قطعا مفید است)، پادکست رخ ویدئوهای عالیای دارد. پادکست نقالباشی به زحمت علی آردم منتشر میشد که کم ازش تعریف نشنیده ام. در پادکست دغدغه ایران، در حدود 15قسمت، محمد فاضلی به بررسی سفرنامه مستشارهای خارجی در ایران پرداخته (از اپیزودهای 31تا47) که شنیدن آنها قند و نبات است. از پادکست جوانِ «ماجرای مشروطه» و آقای خادم تعریفهای زیادی شنیدم. خود را بندِ «کتاب» نکنید؛ اوقات خالی خود را با تاریخ ایران پر کنید، خیر دنیا و عقبا میشه براتون :) بذارید اول متن با یک بندِ کاربردی آغاز کنم. صرفا در این ویرایشِ اولیه، بالغ بر40 جلد کتاب آمده است. مشخص است که خوندن دقیق تمام این 40 اثر، حتی برای کسی که تخصصی تاریخ معاصر کار میکند هم چنان ممکن نیست (چون این لیست هم تاریخ سیاسی دارد، هم اجتماعی و هم مفصلا اقتصادی و خب احتمالا هر محققی، یکی از این مولفههای موضوعی را اتنخاب کند). برای همین چند اثر که به نظر اولویت دارند را اینجا برایتان لیست میکنم. 1. «تاریخ ایران مدرن» از آبراهامیان (اگر میخواستید اثر مفصلتری را بخوانید، به سراغ «ایران بین دو انقلاب» از آبراهامیان بروید. تاریخ ایران مدرن، گویی خلاصهای از دیگر کتاب است.) 2. «هم شرقی هم غربی» از افشین متین (اگر به تاریخ روشنفکری در ایران علاقه دارید، این اثر را حقیقتا از بهترین آثار تالیفی میتوان نامید.) 3. «مشروطۀ ایرانی» از ماشاالله آجودانی (تعریف از این اثر را زیاد شنیده ام. البته نقدهایی جدی نیز به این اثر شده است، ولی این نقدها از جانب افراد مهمی بوده است که بیش از آنکه اعتبار این کتاب را نابود کند، وجاهت و اهمیت میهد به آن) به نظرم این سه عنوان بالا، میتواند اولویت یک لیست مطالعه از تاریخ معاصر ایران باشد. دیگه در مورد بقیۀ آثار چیزی نمینویسم. اگر پادکستهای بالا را شنیدید، سه کتاب بالا را خواندید و مختصصینِ درستِ تاریخ را پیدا کردید، دیگر خودتان میتوانید اجتهاد کنید و آثار سره از ناسره، معتبر از نامعتبر را با ضریب خطای کم تمیز دهید. در ادامه اندکی میخوام از این لیستی که ساخته ام دفاع کنم و زاویه دیدی خاص به تاریخ معاصر ایران را برویش استرس بگذارم. اهمیت تاریخ شفاهی، تاریخ مفاهیم و مهمتر از اینها، تاریخ فکری/intellectual history. در مورد تاریخ شفاهی که در لیست زیر تعدادی چند مصاحبههای پروژۀ تاریخ شفاهی هاروارد را آورده ام به نشانه (البته بسیاری از اینها، چاپ نشده اند ولی در تلگرام، یوتیوب و اینترنت در دسترس اند). در اهمیت تاریخ شفاهی بسیار میتوان گفت. دیگر جا ندارم 🫡 در مورد تاریخ مفاهیم نیز، کتاب «تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه» از سمیه توحیدلو، یک پژوهش تازه از تنور درآمده است که تعریفهایی بسیار ازش شنیده ام. بجز این کتاب، پروژه فکری مرحوم فیرحی و مشخصا دوگانۀ پایایی ایشان، دوگانه قانون در ایران، از نمونههای عالی واکاوی مفاهیم در تاریخ معاصر ایران است. (جامعهشناسی و تاریخ اشیا هم موضوع بسیار جذاب است و اخیرا نشر اگر، چند پژوهش جذاب در این حوزه، مثل «سرگذشت اجتماعی توالت در ایران» را منتشر کرده است.) برسیم به اصلِ کار؛ تاریخ فکری/intellectual history. خیلی میتوان از جزئیات تاریخ فکری گفت، از اهمیت کوئنتین اسکینر و مکتب کمبریج، اما تنها یک گلایه کافی است، اینکه هنوز کارهای تاریخ فکری درست در مورد تاریخ معاصر ایران صورت نپذیرفته است (این ادعا از دهان من خیلی بزرگتر است البته). حال شاید بیایید بگویید، این همه کتاب در مورد تاریخ روشنفکری در ایران نوشته شده، پس چیست که میگویی تاریخ فکری نداریم؟ در جواب باید بشینیم و ساعتها بحث کنیم، اما همین را بگویم که تاکنون ندیده ام اثری بروی نقطۀ بحرانیِ برهمکنش میان ایدهها و واقعیتهای اجتماعی دست گذاشته باشد و سعی کند این معضل را در تاریخ معاصر ایران، آنگونه که باید مورد مداقه قرار داده باشد. یعنی مشخصا در تلاش باشد که تاثیرات ایدهها بر سیر تاریخی ایران را ردگیری کند. بسیاری تحقیق هست که چنین ادعایی داشته باشند، اما هیچ کدام را تابحال نیافته ام که درست و مدون به این موضوع بپردازند (طبیعتا اگر چیزی میشناسید بگویید و من را از جهل وارهانید). باز کتابهای فیرحی، اندکی در این مسیر گام برداشته اند. کتاب «تاریخ فکری ایران معاصر» به کوشش عباس منوچهری، تلاشی در این مسیر است؛ امیدوارم بتوانم این اثر را آنگونه که باید بخوانم و نقد کنم. اصلا فرض کنید، این را به اطمینان بیشتر میگویم، تحقیقا هیچ پژوهشِ جدیای در مورد ورود انگارههای اقتصادی مدرن در ایران نشده است، تو بگو یک پژوهش در حدِ درست! باتشکر از همراهی شما :) بازم میگم، حرفی بود بگید، قطعا برای همۀ ما مفید خواهد بود.27161
navid پسندید.محسن فیض بخش بریدۀ کتاب منتشر کرد.1403/01/14طبقه، سیاست و نظریه اجتماعیآصف بیات0.0صفحۀ 33مطالعات تطبیقی یا مقایسهها اعمال مابعدی نیستند که شباهتها و تفاوتها را پس از پایان مطالعات بررسی کنند. بلکه آنها کار را با برخی پرسشهای تحقیق شروع میکنند-پرسشهایی که ما را به تفکر و عمل تطبیقی وامیدارند. بنابراین، عمل تطبیقی یا مقایسه به الزامی معرفتشناختی بدل میشود که جهت حل معماهای تحلیلی ضروری است.03
navid پسندید.امیرهادی تخشید یادداشت نوشت.1402/11/01فلسفه علوم اجتماعی: بنیادهای فلسفی تفکر اجتماعیتد بنتون4.32 ترجمه بسیار بد 04
navid پسندید.امیرحسین یادداشت نوشت.1402/12/21اصول زندگی عقلانی ؛ برگرفته از درسگفتارهای استاد مصطفی ملکیانمصطفی ملکیان3.52 شبی در شهر کتاب رشت در قفسههای پسین دنبال کتابی با قیمت قدیم میگشتم که دختری وارد شد و رو به راهنمای کتابها گفت حالم بده، زود عصبانی میشم و شکست (عاطفی؟) خوردهم و زیاد هم کتاب نمیخونم، دنبال کتاب خوبی میگردم که زیاد سنگین نباشه و حالمو خوب کنه، چه کتابی پیشنهاد میکنین؟ فکر کردم اگر من جای راهنما بودم چه کتابی معرفی میکردم؟ این کتاب رو که شروع کردم ناخودآگاه یاد آن خاطره افتادم. علارغم آنکه ممکن است اینطور بهنظر رسد اصول مطرح شده در کتاب واضحاند یا سطحی، اما برای خود من بسیار معتنابه بود و عمیق. یعنی شاید باید عادت زندگی هر کسی باشد اینها، اما من خودم میدانم بسیار فاصله دارد سبک زندگیام با این اصول. فیالجمله المنت لِلَّه. 216
navid پسندید.امیرحسین یادداشت نوشت.1402/11/09زنانی که به بزها خیره شده اندایوب آقاخانی1.81 یک خرده اطلاعاتدهی مصنوعی بود، و یکهو مقادیر زیادی اطلاعات در چند دیالوگ پایانی وارد شد بدون اینکه پروتاگونیست بتواند کار ویژهای بکند، بهعلاوه که منطق قبلی دیالوگهای کاووس را که درواقع خیالات شوکا بود به هم میزد (تبدیلش کرد به توضیح وقایع). میزانسن خاصی نداشت، بهدرد نمایش رادیویی میخورد. ولی دیالوگهاش جالب بود. درنهایت بدنبود، باتوجه به اینکه رفتهبودم ارزونترین نمایشنامه رو برای متروخونی بردارم. 28
navid پسندید.امیرحسین یادداشت نوشت.1403/01/08آشنایی با معرفت شناسیمحسن زمانی4.51 آشنایی بامعرفتشناسیِ محسن زمانی، این قند مکرر: کتاب با نثری الحق موجز، در چهار بخش اصلی به شاخه معرفتشناسی میپردازد. هر بخش چندان جدا از فصول پیشین نیست و شاید نتوان بدون خواندن قبلیها از بعدیها سر درآورد، اما حتما نمیتوان مقدمه را نادیده گذاشت. در مقدمه درخشان که مظهریست از متن سنجیده و علمی، مقدم بر کلیاتِ رویکردِ کلاسیک به شناخت (knowledge) یا همان TJB افلاطونی، روششناسی کتاب معرفی میگردد، یعنی تحلیل مفهومی معرفت. وجه ممیزه این نوع بررسی حرکت مداوم میان تعاریف معرفت و مصادیق آن است، بهمدد شهود و با تاکید بر مثالهای نقض ممکن، جوری که با هر کدام دیگری جرح و تعدیل شود. بدین ترتیب باید گفت در تحلیل مفهومی ما مشخصا بهطور پیشینی و نه تجربی و پسینی، بهدنبال آنیم که شهودمان از مفهوم معرفت با تعریفی که از آن ارائه میدهیم منطبق باشد. در سه فصل بعد بهمعنای اَدَقِّ کلمه معرفت و عناصر آن را تحلیل مفهومی میکنیم، نخست مثالهای گتیه و گتیهوار را (که بر سرِ بنایِ دیرپایِ افلاطونی از معرفت خراب شده) میخوانیم و پاسخهای مختلف به آن را نقد و بررسی میکنیم، سپس مشخصا سراغ مولفهی توجیه میرویم؛ یکی با درنگ در دو رویکرد کلی به ساختار آن و دیگری با تامل در چیستیاَش. اما این کتاب برای کسی که شاید اعتنای چندانی به فلسفه و بهخصوص فلسفه تحلیلی ندارد چه دارد؟ یک. آوردگاهی پر پیچ و خم است برای سنجش فکرکردن، خودمانیاش زمین ورزش ذهن! دو. نویسنده با ریزبینی و بهکارگیری روشی نمونه، میان مفاهیمی که در نگاه اول مشابه یا یکی بهنظر میرسند تمایز میگذارد و از آن تمایز استفاده میکند تا برخی گرهها را که سررشتهشان گم مینمود نمایان سازد (مثلا آنکه در پاسخ به سوال چرایی باور آوردن به یک گزاره، پاسخهای متفاوتی مانند پاسخ پراگماتیستی (چون فلان منفعت را دارد) یا عِلّی (چون در فلان فرهنگ متولد شده) یا معرفتی میتوان داد، اما تنها یکی را ما بهعنوان توجیه معرفتی میپذیریم). سه. میفهمیم فلسفهورزی بهمعنای آکادمیکِ تحلیلیِ آن کاری ناشی از بیکاری علافان نیست، بلکه دانشیست صدقجو و روشمند که خوندل خوردن میخواهد و صبر بسیار کردن. خلاصه من احساس کردم با این کتاب و با آن روششناسی خاص بهقدر سر سوزنی فلسفهورزیدم. و اینکه این کتاب نشانهای بود بر اعتماد در دنیای زبانِ فارسیِ فلسفه به محسن زمانی برای من لااقل، و آنقدر که من فهمیدم چندین سال دانشجوییدن و پژوهیدن در پژوهشگاه دانشهای بنیادین کار هر کس و ناکس نیست. 27
navid پسندید.محمد صدرا فراست کیش یادداشت نوشت.1402/12/22مرده ها سکوت می کنندآرتور شنیتسلر4.02 بجز بخش پایانبندی کلیت اثر هوشمندانه بود. اثر تعلیق دلپذیری داشت که از قضا در فضایی وهم آلود و ترسناک جذابیتی دوچندان به اثر میبخشید. از نظر من تمام اثار شنیتسلر از آنجایی که تحت تاثیر دانش روانشناسی او هستند، ذهن و افکار انسان را به شدت دقیق به تصویر میکشند. این اثر به خصوص به مسئلهی توجیه رفتار میپردازد... به این مسئله که شرایطی که بقای انسان را به خطر می اندازند چگونه شناخت انسان را نسبت به یک انسان دیگر در عرض چند ثانیه از عشقی عمیق به آرزوی مرگ تبدیل کند. 021
navid پسندید.امین بریدۀ کتاب منتشر کرد.1402/10/23چنین کنند بزرگانویل کاپی3.74صفحۀ 49پروفسور رایت عقیده دارد که اسکندر «بیش از هرچیز پیامبر صلح بود»، لابد ایشان اطلاع دارند؛ منتها به نظر میرسد که اسکندر پیام صلحش را از راه جنگ تبلیغ میکرد.017
navid پسندید.مرتضی لیست منتشر کرد.1402/03/05مطالعات اسلامی6 کتابپژوهشهای اسلامی این مجموعه را پژوهشگران غربی در موضوعات مختلف اسلامی منتشر کرده اند. این مجموعه را نشر حکمت ترجمه و چاپ کرده است.619
navid پسندید.امیرحسین یادداشت نوشت.1402/09/01پدر: تراژدی در سه پردهآوگوست استریندبرگ3.52 در سه پرده مردی که به دنبال مقابله با قدرت همیشه قاهر زنش بر خود بر میآید و تلاش می کند با امر و حکم، وی را متبوع خود سازد، در دام ظن افتاده، مجنون و بیچاره میگردد. گویا مرحوم کلا زندگی مشقتبار و رنجآوری را از سر گذرانده و در زناشوئی نیز توفیقی کسب نکرده، ناگزیر زنان آثارش فریبکار و بدجنسند. شخصیتپردازیها از طریق دیالوگها و روند داستان نمونههایی جالبند برای آموختن. 013
navid پسندید.امیرحسین یادداشت نوشت.1402/09/01آی بی کلاه، آی با کلاه (نمایشنامه)غلامحسین ساعدی4.15 حکایت چوپان دروغگو و مردم بیتصمیم و عمل. 07
navid پسندید.محمد صدرا فراست کیش یادداشت نوشت.1402/05/29مرگ ایوان ایلیچلی یف نیکالایویچ تولستوی4.1103 خیلی وقت پیش این کتاب رو خوانده بودم. ولی همیشه منتظر یک فرصت برای بازخوانی این اثر بی نظیر بودم. من به شخصه معمولا هر کتابی که وارد سیر مطالعاتی آن میشوم، حاشیه نویسی و خطکشی زیر جملات را به عنوان یکی از ملزومات مطالعهی آن به کار میبندم. در خصوص این اثر باید بگویم که پس از پایان بازخوانی متوجه شدم که تعداد جملات خطکشی نشده کمتر از تعداد انگشتان دو دست بود... در نهایت چیزی جز تعریف های بیشمار برای ارائه ندارم که به قول سعدی: حسن گل بیش از قیاس بلبل بسیار گو ست . لذا به جای تعریف از این اثر، عزیزانی که مفتون نوشتن و داستانسراییاند را مورد خطاب قرار میدهم و پیشنهاد میکنم زبانِ درستِ داستان پردازی را از این اثر تقلید ( تاکید میکنم، تقلید) کنند. هربار که بخش دوم داستان را میخوانم انگشت حیرت به دندان میگزم ... 026
navid پسندید.محمد صدرا فراست کیش یادداشت نوشت.1402/03/25قاتل آجریهارولد شکتر3.82 جدا از بحث نژاد پرستی سازمان یافتهمطرح شده در کتاب که به نظرم موضوعیتی در روزمرگی حال حاضر ما ندارد بحث به شدت تامل برانگیز در خصوص مباحث جنایی ناکارآمدی نیرو های پلیس است که به خودی خود جای بحث دارد. پلیس هایی غم زده، مفلوک ، گاها تنبل و ناراضی از شرایط خود ، متعصب ، ناآگاه و با حداقل آشنایی با مفهوم مسئولیت پذیری از هر مجرمی از آفتابه دزد تا قاتل سریالی بی رحمی که مجسم شدهی مفهوم شخصیت ضد اجتماعی است به مراتب خطرناک تر است. اصول اولیهای که در این کتاب مامورین قانون آنرا رعایت نمیکنند شاید در نگاه اول به چشم نیاید اما این کتاب به شدت شما را کنجکاو میکند که با ریزبینی بیشتر به وقایع جنایی و حقوقی و با دید به مراتب درونی تر و فارغ از محاسبات اداری بنگرید. از سوی دیگر مواجهه های قلیل و رقیق شده با صحنههای جرم در این کتاب پل خوبی برای رسیدن به توانایی مطالعهی پروندههای حقیقی برای علاقهمندان ایجاد میکند. 116
navid پسندید.محمد صدرا فراست کیش یادداشت نوشت.1401/10/14سرودآین رند3.97 فهمیدن معنی "من" بزرگترین لطفیست که یک انسان در حق خودش می تواند بکند. 115
navid پسندید.مرتضی یادداشت نوشت.1401/10/10غلط ننویسیم: فرهنگ دشواریهای زبان فارسیابوالحسن نجفی3.53 یکی از بدترین منابعی ست که برای ویرایش متن به نوآموزان ویراستاری پیشنهاد میشود. در سراسر کتاب استدلالهای بسیار اشتباهی در باب فارسینویسی و ترجیح کلمات یافت میشود. اگر کسی ویرایش را با این کتاب شروع کند، نگاهی کاملاً وارونه و درک نادرستی از ویرایش صوری و زبانی به دست خواهد آورد. اگر ابتدای راه ویرایش هستید، این کتاب را شروع نکنید. علیرغم نارساییها و اشتباهات این کتاب، متاسفانه همواره در کارگاههای ویرایش این کتاب را پیشنهاد و تدریس میکنند. 413
navid پسندید.مرتضی یادداشت نوشت.1401/09/30فلسفه در جهان اسلام: درآمدی بسیار کوتاهپیتر آدامسون0.0 چنانکه از عنوان کتاب مشخص است، بررسی مختصری از وضعیت فلسفه در جهان اسلام است. مولف با پیگیری ریشههای فلسفی مباحث به پیداش گفتگوها و برخوردهای فلسفی بعد از آغاز اسلام در بین مسلمانان میپردازد. آدامسون با تسلط چشمگیری که در تاریخ فلسفه اسلامی دارد سیر مباحث از کندی تا ملاصدرا به خوبی به نمایش میگذارد. اشاراتی جزئیای هم به فضای پس از ملاصدرا دارد. این کتاب برای کسانی که اندکی آشنایی با فلسفه دارند و در پی این هستند که سیرِ تطور فلسفی در جهان اسلام را درک کنند، بسیار مناسب است. 021
navid میخواهد بخواند.1402/09/15انواع ویرایش (شیوه ویرایش های علمی / محتوایی، ساختاری، نگارشی / ادبی و فنی)ابوالفضل طریقه دار4.5104