جزئیات پست

آروشا دهقان

1402/05/22

خواندن 2 دقیقه
(0/1000)

نظرات

به عنوان یه چپ دست حتما میخونمش 🥰
تبعیض رو‌ جایی فهمیدم که سر جلسه‌ی کنکور چهار ساعت کج نشستم و ستون فقرات فر خورد چون هیچکس اهمیت نداده بود که تو فرم ثبت‌نام گفته بودم متقاضی صندلی چپ‌دست هستم.
وقتی هم اعتراض کردم کسی اهمیت نداد. گفت بشین یه جوری امتحان بده. الان دیگه نمیشه کاری کرد.
داشتم به خودم می‌قبولوندم (!!) اشتباه ممکنه اتفاق بیافته و یه بار اینجوری شده و... که سر جلسه‌ی کنکور ارشد هم دوباره همین اتفاق افتاد 😶🫠
3
درود؛
شما حق دارید! من پیش از بازنشستگی و در دوران تدریس یا مسئولیت هایم؛ در امتحانات داخلی، نهایی یا المپیادها حتی اگر صندلی ویژهٔ چپ دست ها کم داشتیم، یک صندلی دیگر را در سمت چپ دانش آموز قرار می دادم تا راحت تر بتواند آزمون را بگذراند.
البته گاه همکاران یا مسئولان جلسه انتقاد می کردند و من برای اینکه مزاحم دانش آموز نشوند و اعصابش را هنگام آزمون دادن به هم نریزند؛ آنها را به کناری می کشاندم و با شوخی و لطیفه حواسشان را پرت می کردم.
این کمترین کاری بود که می توانستم انجام بدهم. خدا رو شکر! 🌺🌸🙏 
هانیه

1402/05/22

🥲😖😶 
چقدر بد! من برای کنکور کارشناسی و ارشدم صندلی داشتم. حتی توی دبیرستان هم تعداد چپ دست هامونو شمردن و سفارش دادن 
با همین حرف های سطحی فریبمون ندن !
ان شاالله
الآن چپ دست بودن دو دقیقه کچل بودن ، دو دقیقه دیگه قد کوتاه بودن می شه ملاک های موفقیت می شه .
کتاب تفکر رو مطالعه بفرمایید و تقلیدی مطالب دیگران را نشر ندهید .
1
آیا موفقیت خاصی رو به چپ دست بودن نسبت دادیم؟ 
منکر وجود چپ دست ها هستید؟ 
یا اعتقاد دارید که هر کس موفق میشه لزوما باید راست دست باشه؟
 کمبود امکانات برای چپ دست ها هم که از روز روشن تره.
اصلا متوجه نمیشم منظورتون از این حرف چیه. 
الان واقعا برای چپ دست ها در ایران هیچ امکاناتی نیست؟؟؟؟ واقعا خسته نمیشید از این سطح از سیاه نمایی؟؟
بله، قبلا خیلی کم بوده ولی الان اون مقداری که ضروریه هست.
چرا برای تخریب چیزی (حکومتی) که ازش خوشتون نمیاد انقدر دروغ میگید؟
5
حرفی از حکومت زده شد؟!
در کل جهان امکانات برای چپ دست ها کمه دوست عزیز. برای همین هم روز جهانی چپ دست ها داریم.
در ایران هم تا وقتی کسانی هستند که به جای دیدن کمبودها و تلاش برای رفع مشکلات هر چیزی رو سیاهنمایی و توطئه ی دشمن میدونن وضع هرگز بهتر از این که هست نخواهد شد.
قرار هم نیست چپ دست ها فقط اون مقداری که ضروریه امکانات داشته باشند. قراره امکانات لازم و کافی در اختیارشون باشه. درست مثل راست دست ها 
اسب

1402/05/22

حالا حرص نخور اینقدر اذیت می‌شی :) 
بله درست می فرمایید ،
در مسیر الی الله چپ دست یا راست دست و حتی مقدار هوش و عقل هم مهم نیست ، خدا هر کس رو به اندازه ای که نعمت هایی که داده بازخواست می کنه ‌.
اما کسی که فکر و سواد داره و کتاب می خونه و می نویسه ودشمنی با خدا می کنه رو ان شاالله جهنم می بره 😄 
حالا چرا انقدر خصمانه در دلِ رقیب می‌ری؟
چپ‌دستی، از سختی‌ها، نکته‌ها و دغدغه‌های خودش گفت. این حجم از واکنش روا نیست واقعا. 
@ali.saedi ان شاالله که شما هم مسیر راه جهنم ما نخواهید بود. 
حالا درسته که امکانات ویژه چپ‌دست‌ها کمه (مثه سایز اقلیت‌ها در هر جامعه‌ای) اما خب این کمبود امکانات اونقدرا هم کار رو سخت نمیکنه‌. اگه می‌بود خوب بود، حالا که نیست خیلی به جایی برنمیخوره..
#به‌عنوان‌یه‌نفر‌از‌اون‌هشت‌ملیون‌نفر🖐🏻🙂
2
این که براتون سخت نمیشه خیلی خوبه؛ هرچند که نباید باعث بشه نسبت به این قضیه و مشکلاتش بی تفاوت باشیم!ً یکی دیگه از این هشت میلیون نفر هم زیر همین پست گفته سر کنکور کمر درد گرفته چون بهش صندلی چپ دست ندادن. 
خیلی وقت ها این به جایی بر نخوردنه خودش نشونه اشکاله. 
من تا مدت ها و سال ها واقعا فکر می‌کردم دستم چپه است که نمی‌تونم راحت قیچی بزنم... یا اینکه بعد از ۴ /۵ سال امتحان دادن فکر می‌کردم مشکل از منه که بعد آزمون  ماهیچه دلتایی و ذوزنقه‌ام رو حس نمی‌کنم و فکر می‌کردم همه ی صندلی ها اینطوری هستند... 
یه سوال برام پیش اومد: چجوری فهمیدن افلاطون یا ارسطو  دو هزار و اندی سال پیش چپ دست بودن یا راست دست؟
4
سوال خوبیه😁 
یکی از مهم ترین دلایلش تفاوت در شیوه ی تاریخ نگاری اروپایی ها با آسیایی ها، و به ویژه ایرانی هاست. در تاریخ نگاری اروپا (روم و یونان) جزئیات خیلی دقیق گفته میشه. مثلا الان میشه  با دقت بسیار بالایی چهره ی بسیاری از  امپراتوران و سناتورهای رومی رو از نوشته های تاریخ نگاران بازسازی کرد در حالی که در شیوه ی تاریخ نگاری ایرانی توصیف دقیق چهره اصلا مرسوم نیست و حتی سکه ها و سنگ نگاره ها هم تاحدی بازگو کننده ی سلیقه ی ایده آل اون زمان هستند نه دقیقا چیزی که بوده. 
مورد بعدیش هم مجسمه سازیه. از روی ژست بسیار ی از مجسمه ها میشه دست ترجیحی رو تشخیص داد. در ایران ما سنت مجسمه سازی به سبک رومی رو نداشتیم. حتی در زمان اشکانی و ساسانی هم که مجسمه سازی کمی بیشتر میشه باز هم ژست های ساده و درباری هست. البته بسیاری از مجسمه ها هم بعد از حمله ی اعراب از بین برده شد و کلا تندیس خاصی نداریم. (حداقل نه به صورت کامل) 
خیلی ممنون از پاسختون؛ کامل و جامع. 
پس روزم مبارک
واقعا هربار موقع امتحان دغدغه ی بزرگی بود روی صندلی دست راستی ها امتحان بدی
چپ دست بودن فقط دو جا، یک جا وقتی که مراقب آزمون با اخم می‌گوید: بچرخ! صاف بشین! و مستأصل نگاهی به او می‌اندازی و می‌گویی: خانم من چپ دستم. و او نه می‌گذارد و نه بر می‌دارد می‌گوید: همه چیت برعکس مردمه و هار هار کنان می‌رود و فکر می‌کند خیلی باحال است. در مقابل آنجا که مراقبی دیگر می‌آید و خودجوش می‌گوید: آخی! شما چپ دستی؟ بذار حداقل یه صندلی بیارم بذارم اونورت‌ گردنت از بین رفت. و در راه رفتن رفتن از بابت نبود صندلی مناسب افسوس می‌خورد :)
صَعوِه

1402/06/25

و دوست من که ۷ طبقه پله رو برای آزمون سراسری بالا پایین رفت که بهش صندلی بدن؛ و بعد هم بهش زمان اضافه ندادن:) آقایونی که اینها رو توطئه شیطانی می دونین؛ در خصوص حق الناس و تلف شدن کم کم ۱ سال از زندگی یه کنکوری شما پاسخ گویید؟