جزئیات پست

Alexy Silver-Phoenix

1402/09/24

خواندن 4 دقیقه
002. تلماسه

کتاب‌هایی_که_دنیا_را_تغییر_دادند

رمان

داستان_علمی_تخیلی

ادبیات_جهان

(0/1000)

نظرات

من هم از اون‌هایی هستم که به ژانر علمی‌تخیلی علاقه‌ای ندارم. اما حالا اگر با این کتاب مواجه شدم، گارد نمی‌گیرم. :)
2
پیشنهاد می‌کنم کتاب اول رو تو لیستتون قرار بدین. کتاب اول تقریبا تا نصفه (یه ۴۰۰ صفحه‌ای) آروم دنبال می‌شه ولی بعد از اون خیلی جذاب می‌شه. از خوندنش ضرر نخواهید کرد. به وقت و هزینه‌ش می‌ارزه. 
اصرار شمارو به فال نیک می‌گیرم. چشم. ☺️
@Alexy_SilverPhoenix 
نرگس

1402/09/24

فعلا فقط «تلماسه» رو خوندم ولی واقعا لذت بردم، تو ژانر خودش خیلیی قشنگ‌ بود. فیلمش «dune» هم جذاب بود، اما بدون خوندن کتاب یا یه سری توضیحات زیاد نمیشه از فیلمش سردرآورد😁 
تو این توضیحات‌تون، داستان و روند‌شو به طور خلاصه گفتین🥲؛ مرور شد برام😁.  اسپویل نشد؟🤔
2
من اول فیلم رو دیدم و بعد با کتاب آشنا شدم. فیلم خوب بود ولی واقعا حرف شما رو قبول دارم. بدون خوندن کتاب ازش نمی‌شه خوب سردرآورد. پست کمی اسپویل هم داشت  اما بی‌دلیل نبود. من یه مقاله خوندم که توش آمار گرفته بودن نتیجه این شده بود کمی اسپویل در حد اصل داستان مخاطب رو بیشتر جذب می‌کنه و باعث می‌شه به جزئیات بیشتر توجه کنه. در مجموع فکر نمی‌کنم اسپویلی که تو پست بود باعث بشه خواننده خوندن کتاب رو بخواد بذاره کنار. 
نرگس

1402/09/24

شاید من خیلی حساسم روی اسپویل.. چون خودم بی‌کله شروع میکنم کتابارو😁
ولی نکته‌ی خوبی بود🫡  
 @Alexy_SilverPhoenix 
سلام
دوست داشتم پست رو کامل بخونم اما از جایی به بعد رها کردم، اسپویل داشت...
کاش یه هشداری چیزی مینوشتید
4
ببخشید حواسم نبود هشدار اسپویل بذارم. ولی خب تو کامنت توضیح دادم چرا تو پست اسپویل هست. 
کاش الان بذارید... 
@Alexy_SilverPhoenix 
ویرایش پست بسته شده متاسفانه
@Behrooz1383 
پستتون رو میتونید تو نسخه وب ویرایش کنید. 
@Alexy_SilverPhoenix 
 این ژانر،ژانر مورد علاقه ی  منه.اما راستش این حجم از اسامی و خاندان های جور و واجور و گذر زمان برام دلچسب نیست .شاید به خاطر همین باشه تا حالا سراغش نرفتم.ولی خب گمانم خواندن کتاب اول ضرری نداره.
پست خوبی بود ممنون. 
1
قبول دارم اول اذیت می‌کنه. اما بعد از یه چند فصلی براتون عادی می‌شه. چون کتاب طولانیه و چند جلدی هم هست در طولانی‌مدت اتفاقات تو ذهنتون می‌مونن. در خوندن کتاب صبر داشته باشین. کتاب اول، نصفش آروم دنبال می‌شه ولی بعدش خیلی جذاب می‌شه. 
علی

1402/09/25

فیلمش که خواب‌آور بود از کارگردانی که استاد ساختن فیلم‌های خواب‌آوره! امیدوارم کتابش بهتر باشه ولی حیف طولانیه.
2
فیلم Dune: Part 1 نیمه‌ی اول داستان کتاب اول رو روایت می‌کنه که ضرب‌آهنگ پایینی داره و بیشتر رو شخصیت‌پردازی، فضاسازی و آماده‌سازی قسمت اصلی داستان کار می‌کنه. دنی ویلنوو کارگردان بسیار کارکشته و کاربلدیه. داستان نیمه‌ی دوم کتاب بسیار بسیار جذاب‌تره و مطمئن باشین بعد از دیدن فیلم دوم نظرتون عوض خواهد شد. 
نرگس

1402/09/25

شک نکنین که کتابش خیلیی بهتره. جزئیات ریز و قشنگی داره که اصلا تو فیلم پرداخته نمیشه؛ قسمتی که پل با مادرش تو شن گیر میکنن و‌نحوه‌ی خارج شدن‌شون، تو فیلم زمان کمی بهش اختصاص داده شده.
 سبک زندگی freeman یا حرّه‌مردان( تو کتاب این‌طوری ترجمه شده) خیلییی جالبه و فلسفه‌ی طولانی‌ای داره..
ولی تو فیلم اونجور که باید و شاید به هیچ‌کدوم ازین دو صحنه پرداخته نشده. مخصوصاً جزئیات زندگی حرّه مردان (که یکی از عجایب داستانن بنظر من) نمایش داده نمیشه. 
قبول دارم که کتابش خیلی طولانیه😬و اوایلش تا آشنا بشین چی به چیه سخته ولی از یه جایی به بعد دیگه نمی‌تونین کنار بذارینش😁 
من از کسانی هستم که بسیار از این کتاب بدم میاد 😅 چند وقت پیش جلد اولش رو شروع کردم به خوندن و نصفه رها کردم... من زبان اصلی میخونم و یه سری از صحنه‌ها و موضوعات برام جدا غیر قابل تحمل بود، مضاف بر اینکه این حجم از استفاده نویسنده مفاهیم اسلامی رو اصلا نپسندیدم :) بنابراین نتیجه گرفتم بهتره همون اول عطایش را به لقایش ببخشم 😄
6
متاسفانه من نمی‌دونم از کدوم بخش کتاب دارین ایراد می‌گیرین‌. ای کاش دقیق‌تر می‌گفتین. اما در مورد استفاده از مفاهیم اسلامی اگه منظورتون خود این آموزه‌هاست که هربرت از مفاهیم اسلامی فقط استفاده نکرد. اگر بخش‌های انتهایی کتاب بعد از اتمام داستان رو بخونین متوجه می‌شین که اون اصلا دیدگاه تعصب‌گرایانه‌ای به ادیان نداشته و عملا یکی از طرفداران ادیان به عنوان راهی برای رشد و تعالی انسان هست. اون می‌گه قسمت‌های مفید هر دینی باید استخراج و استفاده بشه و قسمت‌های خرافی باید حذف بشن. اصلا جامع‌الکتب نارنجی کاتولیکی همین‌جور به وجود میاد که در بخش انتهایی کتاب توضیح داده می‌شه. اگر هم fremen منظورتونه که باید بگم هربرت علاوه بر نویسنده یک بوم‌شناس هم بود. به همین دلیل با زیست‌بوم شبه جزیره‌ی عربستان آشنایی کامل داشت. از اون زیست‌بوم و طبیعتا مردم و فرهنگش تو کتاباش استفاده کرد تا پیام خودش رو برسونه. به الان این سرزمین نگاه نکنین، تا کمتر از صد سال پیش فرهنگ عربستان با فرهنگ fremen مو نمی‌زد. لذا این مفاهیم خواه ناخواه استفاده شدن. باز هم اگر اشتباه متوجه منظورتون شدم عذر می‌خوام. 
اون صحنه‌هایی که گفتم برام غیر قابل تحمل بود مربوط به انحرافات جنسی و بی‌اخلاقی‌های رو اعصاب یه سری شخصیت‌ها بود. دیگه به یه جاش که رسیدم اعصابم نکشید و نتونستم ادامه بدم 😄
در مورد مفاهیم اسلامی هم خب نویسنده از موارد بسیاری استفاده می‌کنه،‌ مثل جهاد و مهدی. یعنی دقیقا عین همین کلمات رو میاره توی کتابش با همون معنای اصلی خودشون.
ببینید مسئله اینه که این کلمات برای ما بار معنایی خاصی داره، چه لزومی داشت بیاد از این کلمات استفاده کنه و بعد مثلا تصویری که از جهاد ارائه میده تصویر یه نهضت نظامی خشن باشه؟ حالا من کتاب رو خیلی وقت پیش خوندم الان دقیقا همه مواردش خاطرم نیست، مثلا فکر کنم حتی بحث مهدی هم چیزی بود که اون گروه بن گسریت برای کنترل یه سری جوامع از خودشون درآورده بودن. 

حرف من اینه که اصلا خوشم نمیاد یه نویسنده بیاد مفاهیم مذهبی یه جمعیتی رو بریزه تو کتابش و بعد هر طور صلاح می‌دونه باهاشون برخورد کنه :))) البته که نویسنده اختیارداره هر کاری دوست داره بکنه ولی من به عنوان خواننده هم اختیار دارم که از این کارش خوشم نیاد 😄
@Alexy_SilverPhoenix 
اینم راستی دقت کنید که شما هنوز اخطار لو دادن کتاب رو به پستتون اضافه نکردید :) 
همون‌طور که تو پاسخ چند تا نظر بالاتر گفتم میتونید این کارو تو نسخه وب انجام بدید، اونجا امکان ویرایش پست هست.
@Alexy_SilverPhoenix 
اینکه خواننده با این مسائل چقدر مشکل داشته دیگه شخصیه. برای شما آزاردهنده بود حق دارین کتاب رو کنار بذارین ولی شخصا این‌ها رو به عنوان قسمتی از فرهنگ آمریکا پذیرفتم و با این دیدگاه کتاب رو خوندم.
@szm_books 
من هم نسخه انگلیسی میخوندم و درست به دلایلی که اشاره کردید این کتاب بهم نچسبید و خوندنش رو دامه ندادم . نکاتی که در کتاب استفاده میشد پتانسیل گمراه کردن افکار رو داشت بخصوص اگر خوانندگان با فلسفه اسلامی آشنا نباشن. الآن چیزی درست یادم نیست ولی  از الفاظ دقیق استفاده کرده بود. مثلا دقیق نوشته بود "کل واحد" و شاید کسی که عربی ندونه فکر کنه وِرده یا یک کلمه ساختگیه ولی اینها الفاظی هستن که کاملا دارای مفاهیم مشخص هستن. 
البته همینطور هست که میگید و حتی میزان حساسیت یه آدم در زمان‌های مختلف هم با هم فرق می‌کنه :)) به شخصه بعد از این ارجاعاتی که به دون اینور و اونور دیدم دلم خواست یه بار دیگه برم سراغش و این بار تا آخر بخونم و بتونم با دقت بیشتری تصمیم بگیرم رویکردش‌ در برابر مفاهیم اسلامی چطور بوده :)
@Alexy_SilverPhoenix 
تلماسه فوق‌العاده‌س.
سال‌ها پیش با ولع عجیبی خوندمش.
و همیشه به همه می‌گم بدون خوندن کتاب، فیلمش رو نبینید.
فیلم فقط ذره‌ای از عظمت داستان رو نشون داده و بسیاری از نکات کلیدی رو که برای فهم قصه لازمه، نداره.
برای همین بسیاری از تماشاگران Dune با یه فیلم کسل‌کننده و نامفهوم مواجه شده‌ن.
حیران

1402/10/13

از آنجا که فقط فیلمش را دیدم،  گمان نمی‌کردم بشود داستان تلماسه را بدون اشاره این کخ بیابان نشینان شخصیت اصلی داستان را منجی خود می‌دانند،  تعریف کرد. برداشتم این بود که بخش مهمی از داستان است 
1
این قضیه به طور کامل توی کتاب باز و توضیح داده می‌شه. در فیلم خیلی چیزها مثل توضیح این مورد به صورت گذرا آورده شدن یا کلا حذف شدن. با این حال نمی‌شه گفت اثر خوبی نبود. ساخت فیلم از همچین کتاب سنگین و پرجزئیاتی خیلی سخته. همینقدر می‌تونم بهتون بگم اگه از فیلم یک درصد خوشتون اومده کتاب صد درصد به دلتون خواهد نشست.