جزئیات پست

امیرمحمد سالاروند

1402/05/08

خواندن 7 دقیقه
(0/1000)

نظرات

چه متن خواندنی‌ای نوشته‌اید! دست مریزاد!
1
لطف شماست، ممنون که خواندید. خوش‌حال شدم. 
و حتی مترجم هم وقتی آن «جورهای دیگر» را می‌آورد به زبان مقصد، به همین کلمات و عبارات و اسلوب‌ها که ادیب در آن متن‌های صامت گرد ازشان گرفته و برقشان انداخته، محتاج است.
2
نکته‌ی مهمی است. همین قطعه شعری که در آغاز آمده شاید مثال خوبی باشد برای حرف شما. 
اتفاقاً می‌خواستم به همان اشاره کنم👌 
زیبا، فوق العاده، دقیق، عمیق
«به ما نشان دادند که جور دیگری هم می‌شود دید چون کسی در جای دیگری جور دیگری دیده است. جور دیگری هم می‌شود روایت کرد، چون کسی در جای دیگری جور دیگری روایت کرده است. جور دیگری هم می‌شود فکر کرد، می‌شود تخیل کرد. این ارمغان مترجم است از سفری دور و دراز در زبان و زمینی دیگر»
1
ممنون از توجه و لطف و محبتتان 🍃
خوش‌حالم کردید 
چه جالب. من این نکات رو درباره تاریخ بیهقی نمی دونستم و فقط شنیده بودم که اگه می خوایید از با کلمات و عبارات ناب فارسی آشنا بشید بیهقی بخونید. جناب ادیب رو نمی شناسم، باید باهاشون آشنا بشم
1
ممنون از توجهتان🙏🙏 
به به این پست!
حق مطلب رو تماماً ادا کردید. حضور و قلم شما مغتنمه.
1
خیلی ممنون از محبتتان. خیلی خوش‌حال شدم که نوشته را خوانده‌اید. 
درود! متن خیلی خوبی بود؛ فقط یک سوال: مگه معیار مهم بودن یک متن برای ما قرن بیست و یکمی‌ها، باید همان معیار‌های سنت ادبی باشد که بنا به آن کلیله و خاقانی مهم و مشهور شدند؟ برداشتم از متن این بود که این رو پیش‌فرض گرفتید. 
1
نکته‌ی مهمی است. من به معیارهای دیگری برای «مهم بودن» فکر نکرده‌ام. می‌فهمم که هر متنی ارزش‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ ارزش هنری، ارزش اجتماعی، ارزش زبانی و ... ولی مهم بودن برای من یعنی خوانده شدن و اثر گذاشتن. مثلاً همین بیهقی در عصر صفوی مهم نبوده اما الان خیلی مهم است, چون آن موقع اثر چندانی نمی‌گذاشته ولی الان سخت اثرگذار است.
شما چه معیارهایی برای بررسی اهمیت یک متن دارید؟ 
...ارزشی قائل نبودند که اگر بودند اینهمه مجلداتش گم و گور نمیشد. بیهقی ارزش نگهداری هم نداشته، خواندن که هیچ! خیلی با این جمله خندیدم. 
من جای بیهقی بودم با این جملات دست و پامو گم میکردم؛ مثل استاد کم‌حافظه‌ای جلوی  دانشجوهای حوصله‌سر رفته  و مترصد مسخرگی
1
😅😅😅 
درود و خداقوت؛
متن جالبی بود و گرچه در اهمیت داشتن یک اثر با شما کاملا موافق نیستم، اما از اینکه شفاف نظرتان را گفتید و توضیح دادید؛ از شما سپاس گزارم.
اگر در قرون گذشته اثری زیاد خوانده شده به دلیل نزدیکی نثر کتاب به زبان مردم آن روزگار یا نزدیکی به سلیقهٔ خوانندگان بوده است.
به نظرم زیاد خوانده شدن به تنهایی دلیل اهمیت یک اثر  نمی تواند باشد.
گرچه بسیاری از آثار گذشتگان ما مهم و  ارزشمندند؛ اما برخی از آنها در دوره ای با اقبال روبرو شده اند و در دورانی دیگر به آنها کمتر توجه شده است.
تاریخ بیهقی امروز مورد توجه است، چون به زبان امروز ما نزدیک است و سلیقهٔ خوانندگان و نویسندگان امروز نیز آن را می پسندد و می پذیرد.
1
خیلی ممنون که نوشته را خواندید و ممنون از لطفتان. 
برای من «اهمیت داشتن»، «مهم بودن» به معنای خوانده شدن و اثر گذاشتن است، یعنی تقریباً همان «اقبال خوانندگان» که شما فرمودید. با این تعریف مهم بودن با ارزشمند بودن به کلی فرق دارد.
پذیرش اینکه زبان امروز ما به بیهقی نزدیک باشد برای من دشوار است. 
روشن است که مهم بودن و ارزشمندی یکی نیست؛ منظورم این بود که آثاری با وجود این دو ویژگی، گاه مورد اقبال قرار گرفته اند و گاه نه.
زبان امروز ما به بیهقی از آن روزگاری که بدان توجه نشده، نزدیکتر است و سلیقه ها هم  آن را می پسندد، نه اینکه زبان ما با زبان بیهقی یکی است! با سپاس دوباره!
2
خیلی ممنون از توضیحتان 🙏 
خواهش می کنم. سپاس از پیگیری و حوصله تان. 🌺🙏 
ممنون از مطلب جالبتون. خدا خیر بده ادیب پیشاوری رو که تاریخ بیهقی رو برای ما  مهم کرد. راستش رو بخواین برای من و خیلی‌های دیگه متنی ارزش خوندن داره که ازش لذت ببریم. تاریخ بیهقی رو کامل نخوندم ولی بعضی از قسمت‌هاش تارهای قلبم رو به ارتعاش می اره. حیف بود اگر نبود.