یادداشتهای حنانه احمدی (10) حنانه احمدی 1404/6/18 روح الله؛ روایت مستند زندگی امام خمینی هادی حکیمیان 4.6 31 روایت روح خدا روحالله نوشته شده است نه فقط برای خواندن و گذر کردن روحالله نوشته شده است تا قدم به قدم با او همراه شوی، زندگی کنی، ببینی، بشنوی و درک کنی زیست مجاهد گونهی روحالله را؛ آنگاه خواهی فهمید روحالله چه بود و چه کرد. بی دلیل نیست که او را خمینی کبیر و معمار انقلاب اسلامی میخوانند؛ زیرا تنها چنین شخصیتی میتواند چنین بزرگ شود و حماسههای بزرگی را رقم زند. پ.ن: شیوهی نگارش کتاب برایم جدید و جالب بود. از مطالعهی اسناد و منابع تاریخی که گواه اتفاقات دل تاریخ بودند آن هم دقیقا در میان متن داستان بسیار دلپذیر بود. اینکه نویسنده زیرکانه و در جای مناسب از اسناد و مدارک و خاطرات اشخاص معتبر استفاده میکرد، در ضمیر آدمی تکرار میشد که " آری، به راستی این چنین است! " پ.ن۲: شاید سیر تاریخی داستان برای دوستانی که اشراف کاملی نسبت به تاریخ دارند تکراری به نظر برسد؛ اما ظرافت های نگارشی این کتاب و قوی بودن قلم این کتاب ارزش مطالعهی مجدد این برگ از تاریخ با نگاهی تازه را داراست. 0 7 حنانه احمدی 1404/5/26 آوای درد: مقتل امام حسین (ع) به روایت سیدبن طاوس رضاقلی شقاقی سرابی گرمرودی 4.4 18 شنیدن کی بود مانند دیدن! لفظ مقتل خوانی را شنیدهایم، مقتل را هم از زبان دیگران بسیار شنیدهایم؛ اما اینکه خودت در خلوتی بنشینی و کلمه به کلمهی مقتل را با زبان خویش زمزمه کنی و لحظه به لحظه آن را تجسم کنی قطعا حال دیگری دارد. این اولین مواجههی من با ترجمهی یکی از مقاتل مشهور امام حسین (ع) بود. در پس زیست حدودا یک ماهه با این کتاب باید بگویم: مقتل را با آمادگی ذهنی بخوانید. همانطور که انسان برای شرکت در مجلس روضهی اباعبدالله خود را آماده میکند، شما هم خود را آماده کنید تا به این مجلس خصوصی و روضهی مصوری که برای شما آماده شده است ورود پیدا کنید. در خواندن مقتل عجله به خرج ندهید. هدف از خوانش مقتل صرفا تمام کردن یک کتاب نیست، بلکه درک بیشتر و هرچه بهتر اتفاقات رقم خورده در بستر تاریخ است. و در نهایت پیشنهاد میشود برای بهره برداری بیشتر از این دست کتابها، آنها را مقارن با ایام محرم و صفر مطالعه کنید. 0 13 حنانه احمدی 1404/5/17 تو می آیی علی صفایی حائری 4.1 6 تو میآیی، نگاهی شاعرانهتر به منجی عالم یادم میآید اولین باری که با علی صفایی حائری و کتاب هایش آشنا شدم، سن و سالم مانعی بزرگ در چشمم برای مطالعهی آثار او بود؛ اما حال که مثلا بزرگ شدهایم و پا به دورهی جوانی گذاشتهایم، فرصت را مناسب دیدم که مواجههی جدی تری با علی صفایی حائری داشته باشم. به دلایلی تو میآیی را به عنوان شروع این مجموعه برگزیدم. اگر بگویم شیوهی نگارش کتاب و سبک قلم ایشان شگفت زدهام کرد دروغ نگفتم. این سبک قطعا مورد پسند همگان نخواهد بود؛ اما برای افرادی که به دنبال عمیق کردن بینش خود نسبت به مسئلهی انتظار هستند، این کتاب میتواند انتخاب خوبی باشد. شاید برای اظهار این نظر زود باشد، اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که علی صفایی حائری را برای عمق دادن به بینش خویش بخوانید و در آثار او به دنبال روش نباشید. 0 13 حنانه احمدی 1404/5/16 فلسفه حقوق: سلسله دروس اندیشه های بنیادین اسلامی جواد عابدینی 4.5 2 هفتهی گذشته با فلسفهی حقوق گذشت. حقیقتا هیچگاه فکر نمیکردم زمانی که فراگیر طرح ولایت شوم دانشجوی رشتهی حقوق خوانده شوم، و به همین خاطر فکر نمیکردم که از آغاز دوره منتظر باشم تا نوبت به فلسفهی حقوق برسد. تجربهی شیرینی بود و الحمدلله من را نسبت به رشتهای که توفیق الهی من را به سویش کشاند دغدغهمندتر نمود. دربارهی این کتاب باید بگویم قرار است بدانیم چرا باید فلسفهی حقوق را خواند و قرار است یادبگیریم که فلسفهی حقوق چیست. این کتاب دیدگاه جامع و کلیای در مقایسهی مکتب های حقوقی متناظر با مکتب حقوقی اسلام را از زوایای مختلف به ما نشان میدهد و خواننده از یک دیدگاه عقلی با داده هایی که در اختیارش قرار گرفتهاست میتواند حقیقت را دریابد. اما در خلال حقوق زن و خانواده (از دیدگاه مکتب حقوقی اسلام) که یکی از سر فصل های اساسی این کتاب بود باید بگویم تمامی شبهاتی که به این مسئله وارد است از یک چیز نشأت میگیرد؛ آن هم اینکه: ما میخواهیم زن را خارج از حقیقت مقدسش ببینیم، میخواهیم زن را با عقل ناقص خود تعریف کنیم، میخواهیم نقش اساسی زن را در خانواده نادیده بگیریم و او را خارج از چارچوب نهاد خانواده مطرح کنیم؛ در حالی که این عمل چیزی جز ظلم آشکار به زن و نابودی نظام خانواده نیست! اگر ما به خداوند حکیم و تعابیر و تعاریفش اطمینان کنیم، آنگاه تجلی ارزشمندی زن و نقش بیبدیل آن را چه در نگاه خرد، چه در نگاه کلان شاهد خواهیم بود. 0 16 حنانه احمدی 1404/5/4 بگذارید خودم باشم نرجس شکوریان فرد 3.8 3 این کتاب را نوجوانان بخوانند! مدتی بود که به عنوان کسی که در نوجوانی به کتابهای خانم شکوریان و قلم ایشان علاقهمند بودم دیگر کتابی از ایشان نخواندم. دست تقدیر آخرین کتابی که از ایشان چاپ شد و به بازار آمد را به دستم رساند و حال که آن را تا آخر خواندم اکنون میفهمم که چرا خواندن قلم ایشان در دوران نوجوانی آنقدر میچسبید. راستش را بخواهید مانعی ندارد که رنج های سنی دیگر هم این کتاب را بخوانند اگر که به دلشان مینشیند اما خواندن این کتاب علاوه بر مباحثی که در متن به آن اشاره کرده بود یک تلنگر دیگر هم به من زد: "وقتی بزرگ میشوی باید کتاب هایت هم بزرگ شوند" در این کتاب شما قرار است با دختری ۱۹ ساله به نام فرشته و دایی جانش همراه بشوید؛ داییای که فرشتهی نجات است برای فرشتهاش، نجات از منجلاب جنبش ز.ز.آ شما قرار است در دل داستان شبهه ها بشنوید و جواب شبهه ها ببینید شما قرار است تصویری از تقبیح و تقدیس زن را درکنار هم نظاره گر باشید و در نهایت باید گفت برای کسانی که در این امر دغدغه و سوال دارند خواندن این کتاب میارزد. 0 23 حنانه احمدی 1404/5/3 میر و علمدار نرجس شکوریان فرد 4.1 5 همیشه شنیدن قصه از زبان زنان دلنشین تر است، به خصوص اگر از زبان یک مادر یکی بود، یکی نبود را بشنوی و لطافت بیانش را دنبال کنی تا ببینی پایان داستان چه میشود. حال تصور کن قرار است پس و پیش داستان کربلا را از زبان مادری بشنوی که تمام وجودش را وقف خدمت در منزل علی (ع) و اولاد فاطمه (س) کرده بود؛ حتی فرزندانش را در همین مسیر تربیت نمود تا خادم باشند و یار و یاور امامشان! در میر و علمدار قرار است از زبان حضرت امالبنین بشنوی ظلمها تاریخ را، و با ظرافت هر چه تمام تر ببینی وقتی غدیر را جدی نگیری عاشورا به سادگی هر چه تمام تر رقم خواهد خورد. و قرار است از سوگواره ها و روایت های این مادر درس بگیری که چگونه خادم امام زمانت باشی و چگونه خدمتگزار تربیت نمایی. 2 16 حنانه احمدی 1404/4/31 روضه اصحاب چیست؟ سیدعلی اصغر علوی 4.0 5 روضه اصحاب چیست، نگاهی متفاوت به مقتل عاشورا شاید وقتی اسم این کتاب به گوش میخورد اولین چیزی که به ذهن متبادر میکند آن است که قرار است خط به خط مقاتل آشنا و نا آشنای روز عاشورا را بار دیگر به واسطهی مطالعهی این کتاب مرور کنیم و به بهانهی آن دل بسوزانیم و اشک خود را برای حسین(ع) و اصحابش جاری کنیم؛ اما چنین چیزی در متن کتاب به انتظار خوانده شدن ننشستهاست. روضه اصحاب چیست قرار است تعریف کند که به معنای واقعی روضه چیست؟ قرار است تعریف کند جاری کردن اشک در این روضه به چه معناست؟ قرار است نوع نگاه ما را به عنوان مستمع روضه ارباب و اصحاب، در هر منصب و جایگاهی که هستیم تغییر دهد. قرار است به واسطهی تغییر نگاه مستمعان آن ها را نسبت به این جایگاه آگاه تر و دغدغه مند سازد و بگوید: ای کسی که به تو توفیق حضور در مجلس ارباب و گوش فرا دادن به روضه ایشان دادهاند، نباید منفعل باشی؛ در این فضای مقدس برای منفعلان بهرهای نخواهد بود! باید از لحظه لحظهی کربلای دیروز درس بگیری تا بتوانی جایگاه خود را در کربلای امروز بیابی و نقش آفرینی کنی. باید با کربلا زندگی کنی تا بتوانی درس هایش را فرا بگیری و این تنها راه نجات است. و اینگونه خواهد بود که میگویند: "نجات اهل عالم با حسین است!" 0 15 حنانه احمدی 1404/4/20 خادم ارباب کیست؟ درس هایی از کلاس حضرت جون سیدعلی اصغر علوی 4.2 28 پس از چندین سال از مرز نیت خواندن این کتاب گذر کردم و بالاخره توفیق خواندن این کتاب را یافتم. خواندن چنین کتاب هایی که جهان بینی تو را، ریشه های بنیادین اعتقادی تو را دچار تغییرات مثبت میکند واقعا توفیق میخواهد. حال خواندن این کتاب به هر آن کس که خود را خادم حسین (ع) میداند یا نمیداند توصیه میشود؛ چرا که خواهیم فهمید مسیر سعادت جز با خادمی حقیقی میسر نخواهد شد. 0 9 حنانه احمدی 1403/9/14 تل آویو سقوط کرد: ندای وحدت ۱۰۰۱ سمیه علی هاشم 3.1 19 تلآویو سقوط کرد را من خواندم، شما نخوانید! کتابی به ظاهر جذاب، اما در باطن به دلیل ماهیت ترجمهای آن معمولی بود. نویسنده بیشتر از آنکه روی ارائهی بهترین توصیف از روایت خود تمرکز کند سعی داشت بهترین تصویرسازی را از فضایی که روایت در آن شکل میگیرد را در ذهن مخاطب شکل دهد؛ مثلا تک تک اجزای یک کافه توصیف میشد اما اتفاقی که در آنجا رخ میداد به خوبی گفته نمیشد. همین امر از پویایی و پرورش خلاقیت ذهن مخاطب میکاهید و اجازه نمیداد که خواننده به خوبی با داستان همراه شود و لذت کافی را از خواندن این کتاب ببرد. در نهایت شاید همهی این ها در ادبیات عرب حسن به حساب بیاید ولی تا آنجا که دانش ناقص من اطلاع میدهد در ادبیات فارسی آن هم شاخهی رمان این ویژگی ها از کشش داستان میکاهد و خواننده را با خود همراه نخواهد کرد. 0 15 حنانه احمدی 1403/8/29 ارتداد یامین پور 3.8 206 روایتی در محضر عشق، از آنچه در به ثمر ننشستن انقلاب اسلامی پیش رویمان قرار میگرفت...! 0 21