بریدههای کتاب محمدحسین معصومی محمدحسین معصومی 1404/1/24 شاقول اندیشه: آموزش کاربردی منطق کلاسیک بر پایه داستان های کوتاه سیدمحمد حسینی نژاد 0.0 صفحۀ 12 "منطق صوری و منطق ریاضی" را به عنوان منطقهای دوارزشی یا صفر و یک میشناسند. یعنی فقط دو حالت صادق و کاذب در آن معنی دارد و حالت وسط و میانه ای وجود ندارد یک گزاره یا «درست است یا نادرست»؛ منطبق بر واقع است یا نامنطبق بر واقع اما در "منطق فازی" میتوان به یک عبارت درست تر، نادرست تر، کمی منطبق بر واقع، تا حدودی دور از واقع و ... را نسبت داد. بنابراین این نوع منطق به اصطلاح چند ارزشی» است.... 0 11 محمدحسین معصومی 1404/1/18 دموکراسی یا دموقراضه سیدمهدی شجاعی 3.6 36 صفحۀ 48 0 6 محمدحسین معصومی 1403/12/29 سیاست اقتصادی: شش گفتار درباره سوسیالیسم، کاپیتالیسم، اقتصاد و سیاست لودویگ فون میزس 4.7 0 صفحۀ 25 0 11 محمدحسین معصومی 1403/12/29 اسلام ما سیدرضا صدر 0.0 صفحۀ 43 بشر جانداری است برتر از حیوان و پایین تر از انسان و خودش ترکیبی است از انسانیت و حیوانیت؛انسانیتِ ناقص و حیوانیت کامل و به اصطلاح فلسفی حیوان بالفعل و انسان بالقوه به تعبیر علمی، بشر حلقه ای است میان انسان و حیوان و هستی اش آمیخته ای است از آن دو... 1 4 محمدحسین معصومی 1403/12/26 سیاست اقتصادی: شش گفتار درباره سوسیالیسم، کاپیتالیسم، اقتصاد و سیاست لودویگ فون میزس 4.7 0 صفحۀ 49 0 5 محمدحسین معصومی 1403/12/26 سیاست اقتصادی: شش گفتار درباره سوسیالیسم، کاپیتالیسم، اقتصاد و سیاست لودویگ فون میزس 4.7 0 صفحۀ 40 0 5 محمدحسین معصومی 1403/12/25 زینت عرش خدا نور چشم خاتم انبیا (ص): امام حسن مجتبی (ع) حسین وحیدخراسانی 3.5 1 صفحۀ 16 فاطمه زهرا با دو فرزندش حسن و حسین در هنگام بیماری رسول خدا که منجر به ارتحالشان گردید نزد ایشان آمد و گفت: ای رسول خدا! این دو فرزندانت هستند پس چیزی را به ارث برای آنان قرار ده. رسول خدا فرمود: اما برای حسن خلق و خوی و آقاییم را و برای حسین بخشندگی و شجاعتم را به ارث می گذارم.... 0 9 محمدحسین معصومی 1403/12/25 قرآن در اسلام سیدمحمدحسین طباطبائی 3.6 3 صفحۀ 71 امام پنجم در روایتی میفرماید و اگر این طور باشد که وقتی آیه ای در قومی نازل شد پس از آن همان قوم مردند آن آیه نیز بمیرد از قرآن چیزی باقی نمیماند و لیکن همه قرآن تا آسمانها و زمین هست جاری است و برای هر قوم آیه ایست که آنرا میخوانند و از آن بهره نیک یا بد دارند.... "بحث جری و انطباق" || منبع:تفسیر عیاشی چاپ قم جزء دهم صفحه 10 || 0 2 محمدحسین معصومی 1403/12/22 معاویه بن ابی سفیان: بررسی حدیثی - کلامی بر پایه متون اهل سنت مهدی عسکری 2.5 1 صفحۀ 58 یکی از معاصران اهل سنت مینویسد: شکی نیست که از بعضی از اصحاب رسول خدا،سرقت، شرب خمر، زنای محصنه و زنای غیرمحصنه سر زده است، اما تمامی اینها درکنار فضائل اصحاب پیامبر بخشیده شده است و بر برخی از این اصحاب نیز حدود اقامه شده که کفاره گناهان آنها بوده است... ابن عثیمین، شرح العقیدة الواسطیة، ج 2، ص 292 0 10 محمدحسین معصومی 1403/12/22 معاویه بن ابی سفیان: بررسی حدیثی - کلامی بر پایه متون اهل سنت مهدی عسکری 2.5 1 صفحۀ 20 معاویه اولین شخصی است که فرزند خودش یزید بن معاویه را به عنوان ولی عهد انتخاب کرد و وی اولین نفری است که مسلمانی (حُجر بن عدی)را به قتل رساند... الإستیعاب في معرفة الأصحاب، ج 3، ص 14 0 6 محمدحسین معصومی 1403/12/21 تاریخ فلسفه اسلامی: از آغاز تا درگذشت ابن رشد (595 هجری، 1198 میلادی) جلد 1 هانری کوربن 4.3 2 صفحۀ 102 تصوف به معنی اخص عبارتست از کوشش برای درک باطن وحی قرآنی و بریدن از مذهبی که به شریعت محض ناظر باشد و موضوع احیای عملی که در صمیم روحپیمبر در شب معراج وجود داشت. به بیان دیگر. عبارت است از کوشش برای تحقق حالات و شرایط توحید تا وجدان و ضمیر را به این معنی راهنما گردد که فقط خداوند میتواند از زبان بنده مؤمن خود را از وحدت خویش را بیان کند. 0 9 محمدحسین معصومی 1403/12/21 قرآن در اسلام سیدمحمدحسین طباطبائی 3.6 3 صفحۀ 44 (آیه اصلی و مد نظر کتاب)سوره آل عمران آیه 7 || ترجمه: خدا کسی است که بر تو کتاب را نازل کرد در حالیکه برخی از آن آیات محکم میباشند که آنها مادر- مرجع و اساس مسلم- کتابند و برخی آیات متشابه هستند اما کسانیکه در دلهاشان میل بکجروي و انحراف از استقامت است از متشابه کتاب پیروي میکنند براي فتنه و فریب دادن مردم و براي اینکه تأویلش را میخواهند و حال آنکه تأویل آن را جز خداي نمیداند و آنان که در علم خود ثابت قدمند- در مورد آیات متشابه- میگویند به آن ایمان داریم همه آیات از پیش خداي ماست 0 4 محمدحسین معصومی 1403/12/21 فلسفه جان استوارت میل سوزان لی اندرسن 4.0 1 صفحۀ 91 استبداد اکثریت امروزه عموماً جزو آفاتی به حساب می آید که جامعه باید در برابرش به هوش باشد... استبدادی که اکثریت اعمال میکند بسی هولناکتر از هر نوع ستم سیاسی دیگر است... 0 7 محمدحسین معصومی 1403/12/20 قرآن در اسلام سیدمحمدحسین طباطبائی 3.6 3 صفحۀ 42 <<وَ لَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلِ فَأَبِي أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُوراً>>| سوره اسری آیه ۸۹| ترجمه: و سوگند میخورم ما درین قرآن برای مردم از هر گونه مثلی گرداندیم ولی بیشتر مردم امتناع ورزیدند جز اینکه نپذیرند و کفران کنند... نکته:برداشت علامه بر این آیه اینه که برای اینکه قرآن با فهم مادی و اولیه انسان، سازگار باشه و بفهمه، خداوند با مثال هایی اون رو قابل فهم تر و نزدیک کرده به فهم انسان تا همه بتونن از اون بهره مند بشن 0 4 محمدحسین معصومی 1403/12/20 سیاست اقتصادی: شش گفتار درباره سوسیالیسم، کاپیتالیسم، اقتصاد و سیاست لودویگ فون میزس 4.7 0 صفحۀ 11 نوآوران کالاهای گران که فقط به درد طبقات فرادست میخورد تولید نمیکردند؛ بلکه کالاهایی ارزان میساختند که به درد همه بخورد. سرآغاز سرمایه داری به شکلی که امروزه میبینیم همین بود. <<آغاز تولید انبوه، اصل بنیادی صنعت کاپیتالیستی>> در حالی که کار صنایع قبلی تامین نیازهای طبقات فرادست بود صنایع کاپیتالیستی جدید بنای کارشان را بر تولید اجناسی گذاشتند که مردم عادی توان خرید آن را داشته باشند. این یعنی تولید انبوه برای توده های مردم... 0 2 محمدحسین معصومی 1403/12/19 پیامبری و قرارداد (نظریه ای درباره سیره حکمرانی) داوود فیرحی 3.5 1 صفحۀ 175 نکته جالب آن این است که پیامبر حتی در غدیر مردم را مجبور نمیکند که حضرت علی را بپذیرند! چرا که اساساً شبکه قرارداد مبتنی بر رضایت است و اگر پیامبر میخواست اجباری کند اعتماد به سیستم فرو می پاشید و سیستم متلاشی میشد؛ بنابراین پیامبر نمیتوانست و نمیخواست که کسی را به این کار اجبار کند اما همه جا توصیه میکرد که اگر این اتفاق بیفتد سیستم قرارداد مدت بیشتری می تواند دوام بیاورد و سپس تبدیل به عادت مردم میشود و نیاز به نگهبان و مراقب ندارد. این همان چیزی است که در ادبیات اسلامی به آن سنت می گویند. سنت یعنی راه و روشی که تبدیل به عادت شده است. سنت چیزی است که از بخش خودآگاه انسانها و جوامع عبور میکند و به ناخودآگاه آنها وارد میشود و وقتی که تبدیل به سنت شد و در ناخودآگاه جای گرفت دیگر نیاز به فکر کردن ندارد و خود به خود جاری و ساری می شود. تنها شیعیان هستند که سنت را اعم از پیامبر و امام میدانند و راه و روش امام را در ادامه الگوی حکمرانی پیامبر در نظر میگیرند... 0 2 محمدحسین معصومی 1403/12/18 خودآموز فلسفه مل تامپسون 3.8 8 صفحۀ 272 0 21 محمدحسین معصومی 1403/12/18 دروغگوهای دوست داشتنی: فریب دنیای رسانه رایان هالیدی 0.0 صفحۀ 261 0 11 محمدحسین معصومی 1403/12/17 وقتی اضطراب حمله می کند: شناخت درمانی، مهارتهای جدید درمان اضطراب بدون مصرف دارو دیوید دی. برنز 0.0 0 صفحۀ 295 بسیار از اشخاص متوجه میشوند برخی از رضایت بخش ترین فعالیتهایشان آنهایی است که به تنهایی انجام می دهند. این ثابت میکند که باورِ<< تنها اگر با دیگران باشم لذت میبرم>> یک اشتباه محض است... 0 9 محمدحسین معصومی 1403/12/15 تاریخ فلسفه اسلامی: از آغاز تا درگذشت ابن رشد (595 هجری، 1198 میلادی) جلد 1 هانری کوربن 4.3 2 صفحۀ 54 0 1
بریدههای کتاب محمدحسین معصومی محمدحسین معصومی 1404/1/24 شاقول اندیشه: آموزش کاربردی منطق کلاسیک بر پایه داستان های کوتاه سیدمحمد حسینی نژاد 0.0 صفحۀ 12 "منطق صوری و منطق ریاضی" را به عنوان منطقهای دوارزشی یا صفر و یک میشناسند. یعنی فقط دو حالت صادق و کاذب در آن معنی دارد و حالت وسط و میانه ای وجود ندارد یک گزاره یا «درست است یا نادرست»؛ منطبق بر واقع است یا نامنطبق بر واقع اما در "منطق فازی" میتوان به یک عبارت درست تر، نادرست تر، کمی منطبق بر واقع، تا حدودی دور از واقع و ... را نسبت داد. بنابراین این نوع منطق به اصطلاح چند ارزشی» است.... 0 11 محمدحسین معصومی 1404/1/18 دموکراسی یا دموقراضه سیدمهدی شجاعی 3.6 36 صفحۀ 48 0 6 محمدحسین معصومی 1403/12/29 سیاست اقتصادی: شش گفتار درباره سوسیالیسم، کاپیتالیسم، اقتصاد و سیاست لودویگ فون میزس 4.7 0 صفحۀ 25 0 11 محمدحسین معصومی 1403/12/29 اسلام ما سیدرضا صدر 0.0 صفحۀ 43 بشر جانداری است برتر از حیوان و پایین تر از انسان و خودش ترکیبی است از انسانیت و حیوانیت؛انسانیتِ ناقص و حیوانیت کامل و به اصطلاح فلسفی حیوان بالفعل و انسان بالقوه به تعبیر علمی، بشر حلقه ای است میان انسان و حیوان و هستی اش آمیخته ای است از آن دو... 1 4 محمدحسین معصومی 1403/12/26 سیاست اقتصادی: شش گفتار درباره سوسیالیسم، کاپیتالیسم، اقتصاد و سیاست لودویگ فون میزس 4.7 0 صفحۀ 49 0 5 محمدحسین معصومی 1403/12/26 سیاست اقتصادی: شش گفتار درباره سوسیالیسم، کاپیتالیسم، اقتصاد و سیاست لودویگ فون میزس 4.7 0 صفحۀ 40 0 5 محمدحسین معصومی 1403/12/25 زینت عرش خدا نور چشم خاتم انبیا (ص): امام حسن مجتبی (ع) حسین وحیدخراسانی 3.5 1 صفحۀ 16 فاطمه زهرا با دو فرزندش حسن و حسین در هنگام بیماری رسول خدا که منجر به ارتحالشان گردید نزد ایشان آمد و گفت: ای رسول خدا! این دو فرزندانت هستند پس چیزی را به ارث برای آنان قرار ده. رسول خدا فرمود: اما برای حسن خلق و خوی و آقاییم را و برای حسین بخشندگی و شجاعتم را به ارث می گذارم.... 0 9 محمدحسین معصومی 1403/12/25 قرآن در اسلام سیدمحمدحسین طباطبائی 3.6 3 صفحۀ 71 امام پنجم در روایتی میفرماید و اگر این طور باشد که وقتی آیه ای در قومی نازل شد پس از آن همان قوم مردند آن آیه نیز بمیرد از قرآن چیزی باقی نمیماند و لیکن همه قرآن تا آسمانها و زمین هست جاری است و برای هر قوم آیه ایست که آنرا میخوانند و از آن بهره نیک یا بد دارند.... "بحث جری و انطباق" || منبع:تفسیر عیاشی چاپ قم جزء دهم صفحه 10 || 0 2 محمدحسین معصومی 1403/12/22 معاویه بن ابی سفیان: بررسی حدیثی - کلامی بر پایه متون اهل سنت مهدی عسکری 2.5 1 صفحۀ 58 یکی از معاصران اهل سنت مینویسد: شکی نیست که از بعضی از اصحاب رسول خدا،سرقت، شرب خمر، زنای محصنه و زنای غیرمحصنه سر زده است، اما تمامی اینها درکنار فضائل اصحاب پیامبر بخشیده شده است و بر برخی از این اصحاب نیز حدود اقامه شده که کفاره گناهان آنها بوده است... ابن عثیمین، شرح العقیدة الواسطیة، ج 2، ص 292 0 10 محمدحسین معصومی 1403/12/22 معاویه بن ابی سفیان: بررسی حدیثی - کلامی بر پایه متون اهل سنت مهدی عسکری 2.5 1 صفحۀ 20 معاویه اولین شخصی است که فرزند خودش یزید بن معاویه را به عنوان ولی عهد انتخاب کرد و وی اولین نفری است که مسلمانی (حُجر بن عدی)را به قتل رساند... الإستیعاب في معرفة الأصحاب، ج 3، ص 14 0 6 محمدحسین معصومی 1403/12/21 تاریخ فلسفه اسلامی: از آغاز تا درگذشت ابن رشد (595 هجری، 1198 میلادی) جلد 1 هانری کوربن 4.3 2 صفحۀ 102 تصوف به معنی اخص عبارتست از کوشش برای درک باطن وحی قرآنی و بریدن از مذهبی که به شریعت محض ناظر باشد و موضوع احیای عملی که در صمیم روحپیمبر در شب معراج وجود داشت. به بیان دیگر. عبارت است از کوشش برای تحقق حالات و شرایط توحید تا وجدان و ضمیر را به این معنی راهنما گردد که فقط خداوند میتواند از زبان بنده مؤمن خود را از وحدت خویش را بیان کند. 0 9 محمدحسین معصومی 1403/12/21 قرآن در اسلام سیدمحمدحسین طباطبائی 3.6 3 صفحۀ 44 (آیه اصلی و مد نظر کتاب)سوره آل عمران آیه 7 || ترجمه: خدا کسی است که بر تو کتاب را نازل کرد در حالیکه برخی از آن آیات محکم میباشند که آنها مادر- مرجع و اساس مسلم- کتابند و برخی آیات متشابه هستند اما کسانیکه در دلهاشان میل بکجروي و انحراف از استقامت است از متشابه کتاب پیروي میکنند براي فتنه و فریب دادن مردم و براي اینکه تأویلش را میخواهند و حال آنکه تأویل آن را جز خداي نمیداند و آنان که در علم خود ثابت قدمند- در مورد آیات متشابه- میگویند به آن ایمان داریم همه آیات از پیش خداي ماست 0 4 محمدحسین معصومی 1403/12/21 فلسفه جان استوارت میل سوزان لی اندرسن 4.0 1 صفحۀ 91 استبداد اکثریت امروزه عموماً جزو آفاتی به حساب می آید که جامعه باید در برابرش به هوش باشد... استبدادی که اکثریت اعمال میکند بسی هولناکتر از هر نوع ستم سیاسی دیگر است... 0 7 محمدحسین معصومی 1403/12/20 قرآن در اسلام سیدمحمدحسین طباطبائی 3.6 3 صفحۀ 42 <<وَ لَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلِ فَأَبِي أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُوراً>>| سوره اسری آیه ۸۹| ترجمه: و سوگند میخورم ما درین قرآن برای مردم از هر گونه مثلی گرداندیم ولی بیشتر مردم امتناع ورزیدند جز اینکه نپذیرند و کفران کنند... نکته:برداشت علامه بر این آیه اینه که برای اینکه قرآن با فهم مادی و اولیه انسان، سازگار باشه و بفهمه، خداوند با مثال هایی اون رو قابل فهم تر و نزدیک کرده به فهم انسان تا همه بتونن از اون بهره مند بشن 0 4 محمدحسین معصومی 1403/12/20 سیاست اقتصادی: شش گفتار درباره سوسیالیسم، کاپیتالیسم، اقتصاد و سیاست لودویگ فون میزس 4.7 0 صفحۀ 11 نوآوران کالاهای گران که فقط به درد طبقات فرادست میخورد تولید نمیکردند؛ بلکه کالاهایی ارزان میساختند که به درد همه بخورد. سرآغاز سرمایه داری به شکلی که امروزه میبینیم همین بود. <<آغاز تولید انبوه، اصل بنیادی صنعت کاپیتالیستی>> در حالی که کار صنایع قبلی تامین نیازهای طبقات فرادست بود صنایع کاپیتالیستی جدید بنای کارشان را بر تولید اجناسی گذاشتند که مردم عادی توان خرید آن را داشته باشند. این یعنی تولید انبوه برای توده های مردم... 0 2 محمدحسین معصومی 1403/12/19 پیامبری و قرارداد (نظریه ای درباره سیره حکمرانی) داوود فیرحی 3.5 1 صفحۀ 175 نکته جالب آن این است که پیامبر حتی در غدیر مردم را مجبور نمیکند که حضرت علی را بپذیرند! چرا که اساساً شبکه قرارداد مبتنی بر رضایت است و اگر پیامبر میخواست اجباری کند اعتماد به سیستم فرو می پاشید و سیستم متلاشی میشد؛ بنابراین پیامبر نمیتوانست و نمیخواست که کسی را به این کار اجبار کند اما همه جا توصیه میکرد که اگر این اتفاق بیفتد سیستم قرارداد مدت بیشتری می تواند دوام بیاورد و سپس تبدیل به عادت مردم میشود و نیاز به نگهبان و مراقب ندارد. این همان چیزی است که در ادبیات اسلامی به آن سنت می گویند. سنت یعنی راه و روشی که تبدیل به عادت شده است. سنت چیزی است که از بخش خودآگاه انسانها و جوامع عبور میکند و به ناخودآگاه آنها وارد میشود و وقتی که تبدیل به سنت شد و در ناخودآگاه جای گرفت دیگر نیاز به فکر کردن ندارد و خود به خود جاری و ساری می شود. تنها شیعیان هستند که سنت را اعم از پیامبر و امام میدانند و راه و روش امام را در ادامه الگوی حکمرانی پیامبر در نظر میگیرند... 0 2 محمدحسین معصومی 1403/12/18 خودآموز فلسفه مل تامپسون 3.8 8 صفحۀ 272 0 21 محمدحسین معصومی 1403/12/18 دروغگوهای دوست داشتنی: فریب دنیای رسانه رایان هالیدی 0.0 صفحۀ 261 0 11 محمدحسین معصومی 1403/12/17 وقتی اضطراب حمله می کند: شناخت درمانی، مهارتهای جدید درمان اضطراب بدون مصرف دارو دیوید دی. برنز 0.0 0 صفحۀ 295 بسیار از اشخاص متوجه میشوند برخی از رضایت بخش ترین فعالیتهایشان آنهایی است که به تنهایی انجام می دهند. این ثابت میکند که باورِ<< تنها اگر با دیگران باشم لذت میبرم>> یک اشتباه محض است... 0 9 محمدحسین معصومی 1403/12/15 تاریخ فلسفه اسلامی: از آغاز تا درگذشت ابن رشد (595 هجری، 1198 میلادی) جلد 1 هانری کوربن 4.3 2 صفحۀ 54 0 1