بریدههای کتاب Srafil Srafil 1403/6/17 متفکران بزرگ آلن دوباتن 3.7 2 صفحۀ 113 ما فقط زمانی از زندگی کردن برای دیگران دست میکشیم که میفهمیم دیگران نمیتوانند از نیستی نجاتمان دهند؛ آن موقع است که از نگرانی درباره اینکه دیگران چه فکر میکنند دست بر میداریم و از اختصاص دادن بخش عمده زندگی و انرژی مان برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران دست میکشیم؛ دیگرانی که اساساً برای ما اهمیتی قائل نیستند. «اضطراب» نیستی هرچند آزاردهنده است اما میتواند نجاتمان دهد آمادگی به سوی مرگ Sein-Zum-Tode راهی به سوی زندگی است. -فصل «هایدگر) 0 8 Srafil 1403/3/15 اتوبوسی به نام هوس تنسی ویلیامز 3.7 12 صفحۀ 98 وقتی فکر میکنم از اینجا خواهم رفت و باز از نعمت تنهایی برخوردار خواهم بود از ذوق گریه ام میگیرد. 0 20 Srafil 1403/3/15 ناگهان تابستان گذشته "نمایشنامه در چهار پرده" تنسی ویلیامز 2.5 1 صفحۀ 56 همهی ما از یکدیگر استفاده میکنیم و فکر میکنیم اسمش «عشق» است و اگر قادر به استفاده از یکدیگر نباشیم میگوییم «نفرت». 0 1 Srafil 1402/11/10 دست های آلوده: نمایشنامه در هفت مجلس ژان پل سارتر 3.9 15 صفحۀ 155 اصلاً چیزی وجود ندارد که لازم به اثبات باشد. میدانی انقلاب مسئلهی لیاقت نیست. مسئلهی «با نتیجه بودن» است، و بهشتی هم در کار نیست و باید آدم کاری را بکند که برای آن آفریده شده و چه بهتر که آسان هم باشد. بهترین کار آن نیست که بیش از هر کاری آدم را به زحمت بیندازد؛ آن است که بیش از هر کاری آدم در آن موفق بشود. 0 6 Srafil 1402/11/9 تئوری انتخاب: درآمدی بر روانشناسی امید ویلیام گلسر 4.0 22 صفحۀ 126 اگرچه روی احساستان کنترل مستقیم ندارید ولی کنترل غیر مستقیم شما روی آن و حتی روی فیزیولوژی بدنتان خیلی زیاد است. 0 17 Srafil 1402/11/8 تئوری انتخاب: درآمدی بر روانشناسی امید ویلیام گلسر 4.0 22 صفحۀ 66 «در تفاهم با دیگران قدرت بیشتری هست تا در تسلط بر دیگران.» 0 12 Srafil 1402/11/2 آموزش سیاسی: مبانی علم سیاست، اندیشه سیاسی، جامعه شناسی سیاسی، مسائل جهان سوم جلد 1 بهزاد رون 0.0 صفحۀ 16 هر یک از برداشتها از سیاست محصول دوره تاریخی خاص خودشان هستند که سیاست بنا به ارزشها و قواعد موجود در آن زمان و مکان، جامهای از اخلاق یا قدرت، یا حقوق یا رفاه بر تن خود میکند. 0 2 Srafil 1402/11/2 آموزش سیاسی: مبانی علم سیاست، اندیشه سیاسی، جامعه شناسی سیاسی، مسائل جهان سوم جلد 1 بهزاد رون 0.0 صفحۀ 10 دانش واژه سیاست (politics) از واژه یونانی «پولیس» به معنای شهر برگرفته شده است. ارسطو، گفته است: «انسان» به حکم physis موجودی است که برای زندگی در پولیس آفریده شده است. 0 1 Srafil 1402/10/17 ژان کریستف: سپیده دمان - بامدادان - نوجوانی جلد 1 رومن رولان 4.3 6 صفحۀ 22 لنگر یکنواختی زندگی، به سنگینی در جنبش است. همه ی جنبندگان در تپش آرام اش فرو می روند. گذشته از این تنها خواب و خیال است و بس، ذره های خواب و خیال بی شکل و جنب و جوش هاله ای اتموار که بی هدف می رقصد یک گرد باد تند گرد که میگذرد و میخنداند، یا میترساند. فریادها، سایههای جنبان، شکلهای رقصان، دردها، هراسها، خنده ها، خواب و خیال ها، خواب و خیالها... همه خواب و خیال است و بس... 0 6 Srafil 1402/10/10 ژان کریستف: سپیده دمان - بامدادان - نوجوانی جلد 1 رومن رولان 4.3 6 صفحۀ 17 شاید در ما جز روان و جان و حتی جز آگاهی نیروهایی دیگر به چشم میخورند. نیروهایی راز آلود که در دم های بیخودی که نیروهای دیگر خفته اند افسار ما را به دست میگیرند. 0 8 Srafil 1402/10/7 دیوار فروغ فرخزاد 3.7 9 صفحۀ 2 گنه کردم گناهی پر ز لذت کنار پیکری لرزان و مدهوش خداوندا چه میدانم چه کردم در آن خلوتگه تاریک و خاموش در آن خلوتگه تاریک و خاموش نگه کردم بچشم پر ز رازش دلم در سینه بی تابانه لرزید ز خواهشهای چشم پر نیازش در آن خلوتگه تاریک و خاموش پریشان در کنار او نشستم لبش بر روی لبهایم هوس ریخت ز اندوه دل دیوانه رستم فرو خواندم بگوشش قصه عشق ترا می خواهم ای جانانه من ترا می خواهم ای آغوش جانبخش ترا ای عاشق دیوانه من هوس در دیدگانش شعله افروخت شراب سرخ در پیمانه رقصید تن من در میان بستر نرم بروی سینه اش مستانه لرزید گنه کردم گناهی پرز لذت در آغوشی که گرم و آتشین بود گنه کردم میان بازوانی که داغ و کینه جوی و آهنین بود 0 0 Srafil 1402/10/7 ژان کریستف: سپیده دمان - بامدادان - نوجوانی جلد 1 رومن رولان 4.3 6 صفحۀ 3 در یک شب توفانی در دل کوهستانها زیر بام آذرخشها در هنگامه غرشهای ترسناک تندرها و بادها، میاندیشم به آن کسان که از دنیا رفتهاند و به آن کسان که از دنیا میروند، به سراسر این کره خاکی که نیستی را در برمیگیرد و در آغوش مرگ در میغلتد و به زودی زود خواهد مرد. به همه نیستی پذیران، این کتاب نیستی پذیر را پیشکش میکنم که ندایش میکوشد بگوید: «برادران یگانه شویم جدایی ها را از یاد ببریم، جز به درماندگی همگانی که دست به گریبان آنیم نیندیشیم، نه دشمنانی به چشم میخورند و نه بدکارانی جز درماندگان به چشم نمی آیند و تنها نیک روزی پایدار مهر ورزیدن به یک دیگر و زبان یک دلی خرد مهر - تنها پرتوی که میان دو خاک است. آغاز و انجام زندگی روشنی بخش شب تیره و تار ماست. 0 4 Srafil 1402/10/2 بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ (از بازرگان تا خاتمی) از 19 دی ماه 1356 تا 15 بهمن ماه 1358 جلد 1 داود علی بابایی 3.5 1 صفحۀ 256 قسمتی از مصاحبه خمینی با اوریانا فالاچی - سال ۵۸ - قم سؤال - ولی امام، این قوانین و رسوم مربوط به ۱۴۰۰ سال قبل است. به نظر شما فکر نمیکنید که دنیا پیشرفت کرده است؟ شما حتی ممنوع کردن موزیک و الکل را در رابطه با احترام با آن قوانین ممنوع کردهاید. برایم توضیح دهید چرا یک لیوان شراب و یا آبجو وقتی که کسی تشنه و یا همراه غذا میخورد گناه است؟ چرا گوش دادن به موزیک گناه است؟ کشیشهای ما مشروب میخورند و آواز میخوانند، حتی پاپ. این بدین معنی است که پاپ هم گناهکار است؟ امام - آداب و رسوم کشیشهای شما به ما ربطی ندارد اسلام مشروبات الکلی را حرام کرده است. به طور مطلق ممنوع میکند به خاطر اینکه بر فکر اثر میگذارند و جلوگیری میکنند از اینکه یک انسان بتواند به شیوه سالم فکر بکند همچنین موزیک که فکر را کدر میکند. منظورم موزیک شماست برای اینکه همراه خودش یک حالت لذت و خلسه میآورد و همانند مواد مخدر است. معمولاً روح را تحریک و تهییج نمیکند، روح را کسل میکند و جوانهای ما را مسموم و غافل میکند و دیگر به فکر کشورشان نیستند. 1 0 Srafil 1402/9/19 از دولت اصلاحی تا دولت اسلامی: تحلیلی بر آسیب شناسی علل گذار از دولت خاتمی به دولت احمدی نژاد شهراد اثنی عشری 3.0 1 صفحۀ 62 به اعتقاد صاحب نظران از زمان ترور «سعید حجاریان» در اسفند ۱۳۷۸ به بعد به ویژه از زمان توقف لایحه جدید مطبوعات در مجلس، سیر نزولی اصلاح طلبان آغاز شد تا اینکه در انتخابات دور دوم شوراها صحنه را به رقیب واگذار کردند، البته اقدامات مخالفان نیز در این ناکامی بسیار تاثیرگذار بود. به طور کلی در طول هشت سال ریاست جمهوری خاتمی حملات و تبلیغات نسبتاً وسیعی برای ناکارآمد نشان دادن عملکرد دولت صورت گرفت و حملات گروه های فشار به جلسات سخنرانی خاتمی و دیگر اصلاح طلبان، استیضاح برخی وزیران، شائبه شکنجه شهرداران تهران در طول باز داشت، دستگیری کرباسچی شهردار تهران، "تعطیلی مطبوعات"، "قتل های زنجیره ای و خودکشی سعید امامی"، اعتراضات دانشجویی و "حمله به خوابگاه دانشجویان"، تبعات ناشی از برگزاری "کنفرانس برلین"، بازداشت نیروهای ملی-مذهبی، شنود مکالمات مخالفان دولت که بعداً به «پروژه ایکس» معروف شد، دستگیری آغاجری و صدور حکم ارتداد او، پرونده ورود گوشتهای آلوده به کشور، انحلال شورای شهر، "مرگ زهرا کاظمی" خبرنگار کانادایی در تهران و.... از اقدامات ناخوشایند و قابل تاثیری بود که بر حجم نکات منفی پرونده دولت اصلاحات افزود، زیرا مردم از عدم برخورد قاطعانه دولت با این مشکلات ناراضی بودند. 0 0 Srafil 1402/9/13 بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ (از بازرگان تا خاتمی) از 19 دی ماه 1356 تا 15 بهمن ماه 1358 جلد 1 داود علی بابایی 3.5 1 صفحۀ 84 مصاحبه امام با دکتر کزککر استاد وقت دانشگاه وونکرز آمریکا پاریس - ۷ دی ۵۷ - ۲۸ دسامبر ۷۸ سؤال - گفته میشود که رئیس سابق انجمن زنان حقوقدان ایران خانم مهوش صفی نیا گفته است که جنب و جوش مذهبی در ایران مجلس را مجبور ساخته است که لایحه هایی را به مجلس ببرند که حقوق زنان را محدود کنند مثلاً پایین آوردن سن ازدواج به پانزده سالگی، ممنوعیت زنان از شرکت در ارتش و اعلام کردن سقط جنین به عنوان یک جنایت.(نقل از نیویورک تایمز - ۱۷ دسامبر) آیا شما چنین قوانینی را تأیید میکنید؟ امام - در مورد ازدواج اسلام آزادی در انتخاب شوهر را به زن داده است. هر زنی میتواند هر شوهری را که مایل باشد اختیار نماید. البته در چهارچوب قوانین اسلام اسلام با سقط جنین مخالف است و آن را حرام میداند. زنان همانطوری که قبلاً گفتم میتوانند در ارتش باشند. 0 0 Srafil 1402/9/13 تاریخ کامل ایران (از ابتدا تا انقراض قاجاریه) عباس اقبال آشتیانی 0.0 صفحۀ 47 درباره کوروش مورخین معتقدند که شاهی بوده با عزم و حزم و عاقل و رئوف کاری را که شروع میکرد تا آخرش می رفت و هیچ کاری را ناقص نمیگذاشت. در موارد مشکل به عقل بیش از قوه متوسل میشد و برخلاف پادشاهان آشور و بابل و غیره با مردم مغلوب رئوف و مهربان بود. به پادشاهان مغلوب به اندازهای مهربانی میکرد که آنها دوست صمیمی کوروش شده در مواقع مشکل به او یاری مینمودند. با مذهب و معتقدات ملل کاری نداشت بلکه آداب مذهبی آنها را محترم میداشت چنان که بعد از فتح بابل هر چه از پیروان مذاهب مختلف به غارت برده و به بابل آورده بودند همه را پس داد شهرها و ممالکی که در تحت تسلط او درآمدند معرض قتل و غارت واقع نمیشدند. برخلاف سلاطین آشور که در کتبیههای خود میبالند به این که چنان فلان مملکت را زیر و زبر کردند که صدای خروس یا سگی هم در آنجا شنیده نمیشود وقتی که مردم رفتار کوروش را دیده و با آنچه تا آن زمان معمول بود مقایسه میکردند او را مخلوق فوقالعاده و برانگیخته از طرف خدا میدانستند. این شاه عالی قدر یک نوع انقلاب اخلاقی را در عالم قدیم باعث شده و طرز نوینی از حیث سلوک با ممالک تابعه و ملل مغلوبه در عالم قدیم داخل کرده و شاید به همین جهت زمان او حد فاصل دو قسمت از چهار قسمت عهد قدیم گردیده است. 0 1 Srafil 1402/9/12 بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ (از بازرگان تا خاتمی) از 19 دی ماه 1356 تا 15 بهمن ماه 1358 جلد 1 داود علی بابایی 3.5 1 صفحۀ 42 خمینی ابتدا در نظر داشت به سوریه برود، ولی چون روابط ایران و سوریه به شدت تیره شده بود و محتملاً دولت عراق اجازه خروج نمیداد عزیمت به سوریه از طریق کویت در نظر گرفته شده بود. اقدامات مربوط به خروج به وسیله آقای دعایی به ترتیب خاصی فراهم گردید ویزای کویت را سید احمد مهری از کویت گرفت، شب قبل از حرکت دکتر ابراهیم یزدی وارد نجف شد و صبح روز ۱۳ مهر آیت الله خمینی و همراهان با اتومبیل عازم کویت گردیدند. با آنکه امام خمینی دارای ویزای معتبر بود دولت کویت از ورود او و همراهان به داخل خاک کویت جلوگیری کرد دولت عراق نیز اجازه بازگشت آنها را به عراق نداد. بدین سان این قافله کوچک مدتی در مرز کویت سرگردان بود. سرانجام آیت الله و همراهان تصمیم گرفتند به پاریس مسافرت کنند. اجازه داده شد به بغداد بروند و روز بعد عازم فرانسه شوند. 0 0 Srafil 1402/9/11 بابک خرم دین چه کسی بود؟ آرزو خسروپور 3.0 1 صفحۀ 10 نخستین اقدام بابک تهاجم وسیع به یک روستای مسلمان نشین بود که بسیار بی رحمانه صورت گرفت. بابک به دلیلهای امنیتی روستاها و شهرکهای اطراف قلعه خود را ویران کرد. در آغاز مأمون به شورش بابک کم توجهی کرد. از قرار معلوم دلیل این امر این بود که او در خراسان حضور داشت که فاصله زیادی با بابک داشت و درگیر موضوع های مهمتری مثل انتصاب جانشینیاش، اقدامات فضل بن سهل و شورش بغداد بود؛ بنابراین شرایط محیط معاصر در همه گیر بودن نفرت از عرب به محبوبیت بابک و پیروانش انجامید. 0 1 Srafil 1402/9/11 نامه ای از زندان بیرمنگام مارتین لوتر کینگ 5.0 0 صفحۀ 42 هنگام تحریم اتوبوس زن سالخوره شگفت انگیزی داشتیم که با محبت خواهر پولارد صدایش میکردیم زنی فوق العاده و حدوداً هفتاد و دو ساله بود و در آن سن هنوز داشت کار میکرد. در زمان تحریم هر روز پیاده تا محل کارش میرفت و برمی گشت. او همان کسی بود که روزی یک نفر جلویش را گرفت و از او پرسید: نمیخواهید سوار شوید؟ و او گفت: «نه» و بعد راننده حرکت کرد و دوباره ایستاد و فکر کرد و کمی دنده عقب گرفت و گفت: «خب، خسته نیستید؟ و آن زن گفت پایم خسته هستند اما روحم در آرامش است.» 0 1
بریدههای کتاب Srafil Srafil 1403/6/17 متفکران بزرگ آلن دوباتن 3.7 2 صفحۀ 113 ما فقط زمانی از زندگی کردن برای دیگران دست میکشیم که میفهمیم دیگران نمیتوانند از نیستی نجاتمان دهند؛ آن موقع است که از نگرانی درباره اینکه دیگران چه فکر میکنند دست بر میداریم و از اختصاص دادن بخش عمده زندگی و انرژی مان برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران دست میکشیم؛ دیگرانی که اساساً برای ما اهمیتی قائل نیستند. «اضطراب» نیستی هرچند آزاردهنده است اما میتواند نجاتمان دهد آمادگی به سوی مرگ Sein-Zum-Tode راهی به سوی زندگی است. -فصل «هایدگر) 0 8 Srafil 1403/3/15 اتوبوسی به نام هوس تنسی ویلیامز 3.7 12 صفحۀ 98 وقتی فکر میکنم از اینجا خواهم رفت و باز از نعمت تنهایی برخوردار خواهم بود از ذوق گریه ام میگیرد. 0 20 Srafil 1403/3/15 ناگهان تابستان گذشته "نمایشنامه در چهار پرده" تنسی ویلیامز 2.5 1 صفحۀ 56 همهی ما از یکدیگر استفاده میکنیم و فکر میکنیم اسمش «عشق» است و اگر قادر به استفاده از یکدیگر نباشیم میگوییم «نفرت». 0 1 Srafil 1402/11/10 دست های آلوده: نمایشنامه در هفت مجلس ژان پل سارتر 3.9 15 صفحۀ 155 اصلاً چیزی وجود ندارد که لازم به اثبات باشد. میدانی انقلاب مسئلهی لیاقت نیست. مسئلهی «با نتیجه بودن» است، و بهشتی هم در کار نیست و باید آدم کاری را بکند که برای آن آفریده شده و چه بهتر که آسان هم باشد. بهترین کار آن نیست که بیش از هر کاری آدم را به زحمت بیندازد؛ آن است که بیش از هر کاری آدم در آن موفق بشود. 0 6 Srafil 1402/11/9 تئوری انتخاب: درآمدی بر روانشناسی امید ویلیام گلسر 4.0 22 صفحۀ 126 اگرچه روی احساستان کنترل مستقیم ندارید ولی کنترل غیر مستقیم شما روی آن و حتی روی فیزیولوژی بدنتان خیلی زیاد است. 0 17 Srafil 1402/11/8 تئوری انتخاب: درآمدی بر روانشناسی امید ویلیام گلسر 4.0 22 صفحۀ 66 «در تفاهم با دیگران قدرت بیشتری هست تا در تسلط بر دیگران.» 0 12 Srafil 1402/11/2 آموزش سیاسی: مبانی علم سیاست، اندیشه سیاسی، جامعه شناسی سیاسی، مسائل جهان سوم جلد 1 بهزاد رون 0.0 صفحۀ 16 هر یک از برداشتها از سیاست محصول دوره تاریخی خاص خودشان هستند که سیاست بنا به ارزشها و قواعد موجود در آن زمان و مکان، جامهای از اخلاق یا قدرت، یا حقوق یا رفاه بر تن خود میکند. 0 2 Srafil 1402/11/2 آموزش سیاسی: مبانی علم سیاست، اندیشه سیاسی، جامعه شناسی سیاسی، مسائل جهان سوم جلد 1 بهزاد رون 0.0 صفحۀ 10 دانش واژه سیاست (politics) از واژه یونانی «پولیس» به معنای شهر برگرفته شده است. ارسطو، گفته است: «انسان» به حکم physis موجودی است که برای زندگی در پولیس آفریده شده است. 0 1 Srafil 1402/10/17 ژان کریستف: سپیده دمان - بامدادان - نوجوانی جلد 1 رومن رولان 4.3 6 صفحۀ 22 لنگر یکنواختی زندگی، به سنگینی در جنبش است. همه ی جنبندگان در تپش آرام اش فرو می روند. گذشته از این تنها خواب و خیال است و بس، ذره های خواب و خیال بی شکل و جنب و جوش هاله ای اتموار که بی هدف می رقصد یک گرد باد تند گرد که میگذرد و میخنداند، یا میترساند. فریادها، سایههای جنبان، شکلهای رقصان، دردها، هراسها، خنده ها، خواب و خیال ها، خواب و خیالها... همه خواب و خیال است و بس... 0 6 Srafil 1402/10/10 ژان کریستف: سپیده دمان - بامدادان - نوجوانی جلد 1 رومن رولان 4.3 6 صفحۀ 17 شاید در ما جز روان و جان و حتی جز آگاهی نیروهایی دیگر به چشم میخورند. نیروهایی راز آلود که در دم های بیخودی که نیروهای دیگر خفته اند افسار ما را به دست میگیرند. 0 8 Srafil 1402/10/7 دیوار فروغ فرخزاد 3.7 9 صفحۀ 2 گنه کردم گناهی پر ز لذت کنار پیکری لرزان و مدهوش خداوندا چه میدانم چه کردم در آن خلوتگه تاریک و خاموش در آن خلوتگه تاریک و خاموش نگه کردم بچشم پر ز رازش دلم در سینه بی تابانه لرزید ز خواهشهای چشم پر نیازش در آن خلوتگه تاریک و خاموش پریشان در کنار او نشستم لبش بر روی لبهایم هوس ریخت ز اندوه دل دیوانه رستم فرو خواندم بگوشش قصه عشق ترا می خواهم ای جانانه من ترا می خواهم ای آغوش جانبخش ترا ای عاشق دیوانه من هوس در دیدگانش شعله افروخت شراب سرخ در پیمانه رقصید تن من در میان بستر نرم بروی سینه اش مستانه لرزید گنه کردم گناهی پرز لذت در آغوشی که گرم و آتشین بود گنه کردم میان بازوانی که داغ و کینه جوی و آهنین بود 0 0 Srafil 1402/10/7 ژان کریستف: سپیده دمان - بامدادان - نوجوانی جلد 1 رومن رولان 4.3 6 صفحۀ 3 در یک شب توفانی در دل کوهستانها زیر بام آذرخشها در هنگامه غرشهای ترسناک تندرها و بادها، میاندیشم به آن کسان که از دنیا رفتهاند و به آن کسان که از دنیا میروند، به سراسر این کره خاکی که نیستی را در برمیگیرد و در آغوش مرگ در میغلتد و به زودی زود خواهد مرد. به همه نیستی پذیران، این کتاب نیستی پذیر را پیشکش میکنم که ندایش میکوشد بگوید: «برادران یگانه شویم جدایی ها را از یاد ببریم، جز به درماندگی همگانی که دست به گریبان آنیم نیندیشیم، نه دشمنانی به چشم میخورند و نه بدکارانی جز درماندگان به چشم نمی آیند و تنها نیک روزی پایدار مهر ورزیدن به یک دیگر و زبان یک دلی خرد مهر - تنها پرتوی که میان دو خاک است. آغاز و انجام زندگی روشنی بخش شب تیره و تار ماست. 0 4 Srafil 1402/10/2 بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ (از بازرگان تا خاتمی) از 19 دی ماه 1356 تا 15 بهمن ماه 1358 جلد 1 داود علی بابایی 3.5 1 صفحۀ 256 قسمتی از مصاحبه خمینی با اوریانا فالاچی - سال ۵۸ - قم سؤال - ولی امام، این قوانین و رسوم مربوط به ۱۴۰۰ سال قبل است. به نظر شما فکر نمیکنید که دنیا پیشرفت کرده است؟ شما حتی ممنوع کردن موزیک و الکل را در رابطه با احترام با آن قوانین ممنوع کردهاید. برایم توضیح دهید چرا یک لیوان شراب و یا آبجو وقتی که کسی تشنه و یا همراه غذا میخورد گناه است؟ چرا گوش دادن به موزیک گناه است؟ کشیشهای ما مشروب میخورند و آواز میخوانند، حتی پاپ. این بدین معنی است که پاپ هم گناهکار است؟ امام - آداب و رسوم کشیشهای شما به ما ربطی ندارد اسلام مشروبات الکلی را حرام کرده است. به طور مطلق ممنوع میکند به خاطر اینکه بر فکر اثر میگذارند و جلوگیری میکنند از اینکه یک انسان بتواند به شیوه سالم فکر بکند همچنین موزیک که فکر را کدر میکند. منظورم موزیک شماست برای اینکه همراه خودش یک حالت لذت و خلسه میآورد و همانند مواد مخدر است. معمولاً روح را تحریک و تهییج نمیکند، روح را کسل میکند و جوانهای ما را مسموم و غافل میکند و دیگر به فکر کشورشان نیستند. 1 0 Srafil 1402/9/19 از دولت اصلاحی تا دولت اسلامی: تحلیلی بر آسیب شناسی علل گذار از دولت خاتمی به دولت احمدی نژاد شهراد اثنی عشری 3.0 1 صفحۀ 62 به اعتقاد صاحب نظران از زمان ترور «سعید حجاریان» در اسفند ۱۳۷۸ به بعد به ویژه از زمان توقف لایحه جدید مطبوعات در مجلس، سیر نزولی اصلاح طلبان آغاز شد تا اینکه در انتخابات دور دوم شوراها صحنه را به رقیب واگذار کردند، البته اقدامات مخالفان نیز در این ناکامی بسیار تاثیرگذار بود. به طور کلی در طول هشت سال ریاست جمهوری خاتمی حملات و تبلیغات نسبتاً وسیعی برای ناکارآمد نشان دادن عملکرد دولت صورت گرفت و حملات گروه های فشار به جلسات سخنرانی خاتمی و دیگر اصلاح طلبان، استیضاح برخی وزیران، شائبه شکنجه شهرداران تهران در طول باز داشت، دستگیری کرباسچی شهردار تهران، "تعطیلی مطبوعات"، "قتل های زنجیره ای و خودکشی سعید امامی"، اعتراضات دانشجویی و "حمله به خوابگاه دانشجویان"، تبعات ناشی از برگزاری "کنفرانس برلین"، بازداشت نیروهای ملی-مذهبی، شنود مکالمات مخالفان دولت که بعداً به «پروژه ایکس» معروف شد، دستگیری آغاجری و صدور حکم ارتداد او، پرونده ورود گوشتهای آلوده به کشور، انحلال شورای شهر، "مرگ زهرا کاظمی" خبرنگار کانادایی در تهران و.... از اقدامات ناخوشایند و قابل تاثیری بود که بر حجم نکات منفی پرونده دولت اصلاحات افزود، زیرا مردم از عدم برخورد قاطعانه دولت با این مشکلات ناراضی بودند. 0 0 Srafil 1402/9/13 بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ (از بازرگان تا خاتمی) از 19 دی ماه 1356 تا 15 بهمن ماه 1358 جلد 1 داود علی بابایی 3.5 1 صفحۀ 84 مصاحبه امام با دکتر کزککر استاد وقت دانشگاه وونکرز آمریکا پاریس - ۷ دی ۵۷ - ۲۸ دسامبر ۷۸ سؤال - گفته میشود که رئیس سابق انجمن زنان حقوقدان ایران خانم مهوش صفی نیا گفته است که جنب و جوش مذهبی در ایران مجلس را مجبور ساخته است که لایحه هایی را به مجلس ببرند که حقوق زنان را محدود کنند مثلاً پایین آوردن سن ازدواج به پانزده سالگی، ممنوعیت زنان از شرکت در ارتش و اعلام کردن سقط جنین به عنوان یک جنایت.(نقل از نیویورک تایمز - ۱۷ دسامبر) آیا شما چنین قوانینی را تأیید میکنید؟ امام - در مورد ازدواج اسلام آزادی در انتخاب شوهر را به زن داده است. هر زنی میتواند هر شوهری را که مایل باشد اختیار نماید. البته در چهارچوب قوانین اسلام اسلام با سقط جنین مخالف است و آن را حرام میداند. زنان همانطوری که قبلاً گفتم میتوانند در ارتش باشند. 0 0 Srafil 1402/9/13 تاریخ کامل ایران (از ابتدا تا انقراض قاجاریه) عباس اقبال آشتیانی 0.0 صفحۀ 47 درباره کوروش مورخین معتقدند که شاهی بوده با عزم و حزم و عاقل و رئوف کاری را که شروع میکرد تا آخرش می رفت و هیچ کاری را ناقص نمیگذاشت. در موارد مشکل به عقل بیش از قوه متوسل میشد و برخلاف پادشاهان آشور و بابل و غیره با مردم مغلوب رئوف و مهربان بود. به پادشاهان مغلوب به اندازهای مهربانی میکرد که آنها دوست صمیمی کوروش شده در مواقع مشکل به او یاری مینمودند. با مذهب و معتقدات ملل کاری نداشت بلکه آداب مذهبی آنها را محترم میداشت چنان که بعد از فتح بابل هر چه از پیروان مذاهب مختلف به غارت برده و به بابل آورده بودند همه را پس داد شهرها و ممالکی که در تحت تسلط او درآمدند معرض قتل و غارت واقع نمیشدند. برخلاف سلاطین آشور که در کتبیههای خود میبالند به این که چنان فلان مملکت را زیر و زبر کردند که صدای خروس یا سگی هم در آنجا شنیده نمیشود وقتی که مردم رفتار کوروش را دیده و با آنچه تا آن زمان معمول بود مقایسه میکردند او را مخلوق فوقالعاده و برانگیخته از طرف خدا میدانستند. این شاه عالی قدر یک نوع انقلاب اخلاقی را در عالم قدیم باعث شده و طرز نوینی از حیث سلوک با ممالک تابعه و ملل مغلوبه در عالم قدیم داخل کرده و شاید به همین جهت زمان او حد فاصل دو قسمت از چهار قسمت عهد قدیم گردیده است. 0 1 Srafil 1402/9/12 بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ (از بازرگان تا خاتمی) از 19 دی ماه 1356 تا 15 بهمن ماه 1358 جلد 1 داود علی بابایی 3.5 1 صفحۀ 42 خمینی ابتدا در نظر داشت به سوریه برود، ولی چون روابط ایران و سوریه به شدت تیره شده بود و محتملاً دولت عراق اجازه خروج نمیداد عزیمت به سوریه از طریق کویت در نظر گرفته شده بود. اقدامات مربوط به خروج به وسیله آقای دعایی به ترتیب خاصی فراهم گردید ویزای کویت را سید احمد مهری از کویت گرفت، شب قبل از حرکت دکتر ابراهیم یزدی وارد نجف شد و صبح روز ۱۳ مهر آیت الله خمینی و همراهان با اتومبیل عازم کویت گردیدند. با آنکه امام خمینی دارای ویزای معتبر بود دولت کویت از ورود او و همراهان به داخل خاک کویت جلوگیری کرد دولت عراق نیز اجازه بازگشت آنها را به عراق نداد. بدین سان این قافله کوچک مدتی در مرز کویت سرگردان بود. سرانجام آیت الله و همراهان تصمیم گرفتند به پاریس مسافرت کنند. اجازه داده شد به بغداد بروند و روز بعد عازم فرانسه شوند. 0 0 Srafil 1402/9/11 بابک خرم دین چه کسی بود؟ آرزو خسروپور 3.0 1 صفحۀ 10 نخستین اقدام بابک تهاجم وسیع به یک روستای مسلمان نشین بود که بسیار بی رحمانه صورت گرفت. بابک به دلیلهای امنیتی روستاها و شهرکهای اطراف قلعه خود را ویران کرد. در آغاز مأمون به شورش بابک کم توجهی کرد. از قرار معلوم دلیل این امر این بود که او در خراسان حضور داشت که فاصله زیادی با بابک داشت و درگیر موضوع های مهمتری مثل انتصاب جانشینیاش، اقدامات فضل بن سهل و شورش بغداد بود؛ بنابراین شرایط محیط معاصر در همه گیر بودن نفرت از عرب به محبوبیت بابک و پیروانش انجامید. 0 1 Srafil 1402/9/11 نامه ای از زندان بیرمنگام مارتین لوتر کینگ 5.0 0 صفحۀ 42 هنگام تحریم اتوبوس زن سالخوره شگفت انگیزی داشتیم که با محبت خواهر پولارد صدایش میکردیم زنی فوق العاده و حدوداً هفتاد و دو ساله بود و در آن سن هنوز داشت کار میکرد. در زمان تحریم هر روز پیاده تا محل کارش میرفت و برمی گشت. او همان کسی بود که روزی یک نفر جلویش را گرفت و از او پرسید: نمیخواهید سوار شوید؟ و او گفت: «نه» و بعد راننده حرکت کرد و دوباره ایستاد و فکر کرد و کمی دنده عقب گرفت و گفت: «خب، خسته نیستید؟ و آن زن گفت پایم خسته هستند اما روحم در آرامش است.» 0 1