بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

بریده‌ کتاب‌های Fereshteh SAJJADIFAR

بریدۀ کتاب

صفحۀ 174

.اعتقاد به امتداد نتایج عمل ایثار و جهاد را معنا میبخشد و منطقی میکند. یکی از ابزارهای مهم ادیان که در اسلام به طور واضحی وجود دارد. مسئله‌ی جهاد است. جهاد باید همراه با ایثار باشد؛ والا جهاد نخواهد شد. ایثار یعنی از خود گذشتگی در منطق عقل ابزاری، از خودگذشتگی یک امر بی منطقی است. خب چرا من از خودم بگذرم؟ این اعتقاد به معاد است که این را منطقی میکند عقلانی میکند. وقتی ما معتقدیم که هیچ عملی از بین نخواهد رفت و همه ی اعمال محفوظ است و ما در آن زندگی واقعی که حیوان واقعی و زندگی واقعی است؛ «اِنَّ الدّارَ الآخِرَةُ هي الحيوان» - اين اعمال را در مقابل چشممان خواهیم دید آن وقت اینجا اگر برای تکلیف برای وظیفه یک چیزی را از دست دادیم احساس خسارت نمیکنیم؛ ولو آن چیز جانمان باشد، ولو آن چیز عزیزان و فرزندانمان باشد. باید اینها جزو الگوی پیشرفت بیاید و در پیشرفت یک جامعه معنا پیدا کند. بنابراین مسئله ی اصلی مسئله ی توحید و مسئله ی معاد است.

بریدۀ کتاب

صفحۀ 97

پراف به طرف من برگشت خستگی عمیقی در چهره اش دیدم مانند شخصی که مدتهای مدیدی در حال جنگ و مبارزه بوده باشد. گفت: خوبه که به این موضوع هم فکر کنی، پسر. بیندیش و نگرانی و اضطراب رو حس کن. به خاطر عواقبی که ایدئولوژیت ممکنه پیش بیاره شبهایی رو وحشت زده و هراسان بیدار بمون، برای اینکه قیمت و هزینه مبارزه و جنگ رو بفهمی این کار خیلی بهت کمک میکنه در هر صورت لازمه به هشدارهایی بهت بدم جوابی وجود نداره که بتونی پیداش کنی انتخاب خوبی وجود نداره یا باید تسلیم یه ستمگر بشی یا توان تحمل فاجعه رو داشته باشی من که در نهایت راه دوم رو انتخاب میکنم هرچند به شدت روحم رو آزرده میکنه اگه ما مبارزه نکنیم نوع بشر از بین میره . به مرور به گوسفندهای اپیک تبدیل می‌شیم، برده و خدمتکارشون بدون هیچ حرکت و تغییری فقط بحث انتقام و بازپس گرفتن نیست موضوع نجات و بقای نوع و نسلمون درمیونه اینکه انسانها باید سرنوشتشون رو خودشون به دست بگیرن من ترجیح میدم رنج و عذاب رو انتخاب کنم تا اینکه یه سگ دست آموز بشم.»