بریدههای کتاب آزادی معنوی حوراء سادات 1403/8/7 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 122 0 5 محمد مهدی قربانی 1402/9/12 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 173 انتظار فرج داشتن یعنی انتظار در رکاب امام بودن و جنگیدن و احیاناً شهید شدن، یعنی آرزوی واقعی و حقیقی مجاهد بودن در راه حق، نه آرزوی اینکه تو برو کارها را انجام بده، بعد که همه کارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره گیری شد آن وقت من میآیم! 0 13 فاطمه مهمان دوست 1403/10/3 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 112 اولین منزل سلوک به خداوند،منزل (توبه)است. 0 5 حوراء سادات 1403/8/7 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 134 بعضی از احوال در دنیا مکافات است و بعضی از بدبختیهایی که در دنیا به انسان می رسد نتیجه ی عمل انسان است. 0 2 خانم کاف🌻 1403/4/28 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 81 آخر کار که شد، یک وقت دیدم اشکهای نجس معاویه روی ریشش جاری شده است. بسیار اشک ریخت. بعد با آستین خود اشکهایش را پاک کرد و گفت: هیهات! زمان و روزگار عقیم است که مثل علی مردی را بیاورد. 0 0 یحیی غفورزاده 1403/9/4 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 173 انتظار فرج داشتن یعنی انتظار در رکاب امام بودن و جنگیدن و احیاناً شهید شدن، یعنی آرزوی واقعی و حقیقی مجاهد بودن در راه حق، نه آرزوی اینکه تو برو کارها را انجام بده، بعد که همه کارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره گیری شد آن وقت من میآیم! 0 0 محمد مهدی قربانی 1402/9/11 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 30 هر وقت شما دیدید بر خشم خودتان مسلط هستید نه خشم شما بر شما مسلط است، شما آزادید. هر وقت دیدید شما بر شهوت خودتان مسلط هستید نه شهوت شما بر شما 0 8 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/10/13 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 248 صدرالمتألّهین، فیلسوف بزرگ اسلامی و ایرانی، اصراری دارد روی این مطلب که اشتباه است که مردم خیال میکنند افراد انسان همه افراد یک نوعند. میگوید: به عدد افراد انسان، انواع انسانها وجود دارد چون انسان جنس است نه نوع استاد مطهری، آزادی معنوی، ص248 0 0 خانم کاف🌻 1403/4/23 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 16 علة العلل تمام جنگها، خونریزیها و بدبختیها که در دنیا وجود دارد این است که افراد بشر به آزادی دیگران احترام نمیگزارند. 0 1 زهرا ابراهیمی 1403/11/6 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 222 آیت الله بروجردی گفت ۷۰ سال از خدا عمر گرفتهام و خداوند در این مدت تفضلاتی به من کرده است و هیچ یک از این تفضلات تدبیر نبوده است، همه تقدیر بوده است فکر من همیشه این بوده که ببینم وظیفهام در راه خدا چیست. هیچ وقت فکر نکردهام که من در راهی که میروم ترقی میکنم یا تنزل، شخصیت پیدا میکنم یا پیدا نمیکنم؛ فکرم همیشه این بوده که وظیفه خودم را انجام بدهم. هرچه پیش آید، تقدیر الهی است. 0 5 فاطمه زهرا 1402/12/1 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 247 انسان از هر حیوانی بیشتر بالقوه است و کمتر بالفعل 0 4 مهدی کرامتی 1402/7/26 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 170 بعضى عوامل هستند كه تا انسان كلاس آن را طى نكند آن پختگى مخصوصى را كه بايد پيدا كند، پيدا نمىكند. مثلًا ازدواج از نظر اسلام از چند جنبه مقدس است. برخلاف مسيحيت كه تجرّد در آن تقدس دارد، در اسلام تأهّل تقدس دارد. يكى از دلایل تقدسش جنبه تربيتى روح انسان است. يك نوع پختگى و يك نوع كمال براى روح انسان هست كه جز به وسيله تأهل پيدا نمىشود. يعنى اگر يك مرد يا يك زن تا آخر عمر مجرّد بماند و لو اينكه تمام عمرش را رياضت بكشد، نماز بخواند، روزه بگيرد، به مراقبه و مجاهده با نفس بگذراند، در عين حال يك نوع خامى در روح اين آدم مجرد هست و علتش اين است كه متأهّل نشده است.. اين است كه اسلام تأهل را سنت مىداند. ممكن است بعضى اشخاص بگويند ما اگر متأهل نيستيم ولى بالأخره به حال عزوبت باقى نمىمانيم. نه، مسئله تأهل، اختيار همسر كردن، متعهد شدن در مقابل يك همسر و بعد متعهد بودن در مقابل فرزندان است كه روح انسان را پخته و كامل مىكند. چيز ديگر جانشينش نمىشود. عواملى كه در تربيت انسان مؤثر است، هر كدام به جاى خود مؤثر است؛ هيچ كدام جاى ديگرى را نمىگيرد. 0 1 یوسف 1403/7/28 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 154 هجرت یعنی دوری گزیدن، حرکت کردن، کوچ کردن از وطن، از یار و دیار، همه را پشت سر گذاشتن، برای چه؟ برای نجات ایمان. 0 0 خانم کاف🌻 1403/4/23 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 18 نه علم توانسته است جلوی آز را بگیرد نه تغییر قوانین. تنها کاری که کرده این است که شکل و فرم قضیه را عوض نموده است، محتوا همان محتواست؛ یک روپوش، یک زرورق روی آن میگذارد. 0 0 مهدی کرامتی 1402/7/26 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 181 اگر انسان توفيق پيدا كند كه به مسافرت برود، خصوصاً با سرمايهاى علمى كه در غیر سفر كسب كرده است (زيرا اگر انسان، خام به سفر برود استفادهاى نخواهد كرد) و ناديدهها را ببيند و برگردد، بسيار مؤثر خواهد بود. آن اثرى كه سفر روى روح انسان مىگذارد، آن پختگىاى كه مسافرت و هجرت از وطن در روح انسان ايجاد مىكند، هيچ عامل ديگرى ايجاد نمىكند حتى كتاب خواندن. اگر انسان مثلًا در كشورهاى اسلامى نرود و بگويد به جاى اينكه به اينهمه كشور بروم و مطالعه كنم، كتاب مىخوانم، به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد. شك نيست كه كتاب خواندن خيلى مفيد است ولى كتاب خواندن هرگز جاى مسافرت را- كه تغيير جوّ و محيط دادن و از نزديك مشاهده كردن است- نمىگيرد. در قرآن آياتى داريم كه امر به سير در ارض كرده است. مفسرين تقريباً اتفاق نظر دارند كه مقصود، مطالعه تاريخ است ولى قرآن براى مطالعه تاريخ، به خواندن كتابهاى تاريخى توصيه نمىكند بلكه دعوت به مطالعه آثار تاريخى مىكند كه اين صادقتر از مطالعه كتب تاريخ است، چون سفر است و فايده سفر را همراه خود دارد. سفر چيزى است كه غير سفر جاى آن را نمىگيرد. 0 2 محمدامین 1402/8/30 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 95 این نیروی ایمان و مذهب است که در عمق وجدان انسان چنگ میاندازد و انسان را تسلیم عدالت و اخلاق میکند. عبادت برای این است که حیات ایمانی انسان تجدید بشود، تازه بشود، طراوت پیدا کند، قوت و نیرو بگیرد. به هراندازه که ایمان انسان بیشتر باشد، بیشتر به یاد خداست و به هر اندازه که انسان به یاد خدا باشد کمتر معصیت میکند. 0 1 کتابفروشی اینترنتی شائق 1402/4/31 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 1 در اخبار و احادیث وارد شده است که در روز قیامت،گذشته ی انسان و زمان گذشته ی انسان را به او ارائه می دهند و انسان ها چیزهای مختلف می بینند؛وقتی نگاه می کنند یک موجودی را می بینند که قطعاتی از آن سیاه و تیره است و قطعاتی از آن سفید و درخشان،به اختلاف.یک نفر می بیند بیشتر این قطعات تیره است،دیگری می بیند بیشترش سفید و برّاق است.یکی ممکن است در تمام این ها چند نقطه ی سیاه ببیند،همه را سفید ببیند ،و دیگری برعکس چند نقطه ی سفید ببیند و همه را سیاه ببیند.تعجب می کند :این چیست که به او ارائه داده اند؟! می گویند این زمان توست،این عمر توست.آن ساعاتی که این زمان را،روشن و نورانی نگه داشته ای،آن ساعاتی که پرواز داشته ای،شوری داشته ای ،عشقی داشته ای،دلت به یاد خدا زنده بوده است،آن ساعات همان ساعات درخشان نورانی است.آن ساعاتی که در آن خدمتی کرده ای ،کار مفیدی انجام داده ای،ساعات نورانی توست.اما آن ساعاتی که در آن غافل بوده ای،غرق در شهوات بوده ای،بر خلاف رضای خدا قدم برداشته ای ،آن ها دوران تیرگی و تاریکی عمر توست.این زمان توست،این عمر توست. 0 1 مرضیه حسینی 1402/8/22 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 24 0 2 خانم کاف🌻 1403/5/2 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 202 امیرالمومنین:پسر جانم! روح خودت را گرامی بدار، بزرگوار بدار، برتر بدار از هر کار پستی. در مقابل هر پستی فکر کن که روح من بالاتر از این است که به این پستی آلوده بشود. 0 0 هانیه آسی 1403/6/10 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 104 بندگی خدا همیشه مساوی است با آزادشدن از غیر خدا؛ چون ادراک عظمت الهی همیشه ملازم است با ادراک حقارت غیر خدا، و وقتی انسان غیر خدا را هرچه بود حقیر و کوچک دید، محال است حقیر را از آن جهت که حقیر است بندگی کند.حقیر را انسان به غلط عظیم میبیند که بندگی میکند. 0 4
بریدههای کتاب آزادی معنوی حوراء سادات 1403/8/7 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 122 0 5 محمد مهدی قربانی 1402/9/12 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 173 انتظار فرج داشتن یعنی انتظار در رکاب امام بودن و جنگیدن و احیاناً شهید شدن، یعنی آرزوی واقعی و حقیقی مجاهد بودن در راه حق، نه آرزوی اینکه تو برو کارها را انجام بده، بعد که همه کارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره گیری شد آن وقت من میآیم! 0 13 فاطمه مهمان دوست 1403/10/3 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 112 اولین منزل سلوک به خداوند،منزل (توبه)است. 0 5 حوراء سادات 1403/8/7 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 134 بعضی از احوال در دنیا مکافات است و بعضی از بدبختیهایی که در دنیا به انسان می رسد نتیجه ی عمل انسان است. 0 2 خانم کاف🌻 1403/4/28 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 81 آخر کار که شد، یک وقت دیدم اشکهای نجس معاویه روی ریشش جاری شده است. بسیار اشک ریخت. بعد با آستین خود اشکهایش را پاک کرد و گفت: هیهات! زمان و روزگار عقیم است که مثل علی مردی را بیاورد. 0 0 یحیی غفورزاده 1403/9/4 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 173 انتظار فرج داشتن یعنی انتظار در رکاب امام بودن و جنگیدن و احیاناً شهید شدن، یعنی آرزوی واقعی و حقیقی مجاهد بودن در راه حق، نه آرزوی اینکه تو برو کارها را انجام بده، بعد که همه کارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره گیری شد آن وقت من میآیم! 0 0 محمد مهدی قربانی 1402/9/11 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 30 هر وقت شما دیدید بر خشم خودتان مسلط هستید نه خشم شما بر شما مسلط است، شما آزادید. هر وقت دیدید شما بر شهوت خودتان مسلط هستید نه شهوت شما بر شما 0 8 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/10/13 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 248 صدرالمتألّهین، فیلسوف بزرگ اسلامی و ایرانی، اصراری دارد روی این مطلب که اشتباه است که مردم خیال میکنند افراد انسان همه افراد یک نوعند. میگوید: به عدد افراد انسان، انواع انسانها وجود دارد چون انسان جنس است نه نوع استاد مطهری، آزادی معنوی، ص248 0 0 خانم کاف🌻 1403/4/23 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 16 علة العلل تمام جنگها، خونریزیها و بدبختیها که در دنیا وجود دارد این است که افراد بشر به آزادی دیگران احترام نمیگزارند. 0 1 زهرا ابراهیمی 1403/11/6 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 222 آیت الله بروجردی گفت ۷۰ سال از خدا عمر گرفتهام و خداوند در این مدت تفضلاتی به من کرده است و هیچ یک از این تفضلات تدبیر نبوده است، همه تقدیر بوده است فکر من همیشه این بوده که ببینم وظیفهام در راه خدا چیست. هیچ وقت فکر نکردهام که من در راهی که میروم ترقی میکنم یا تنزل، شخصیت پیدا میکنم یا پیدا نمیکنم؛ فکرم همیشه این بوده که وظیفه خودم را انجام بدهم. هرچه پیش آید، تقدیر الهی است. 0 5 فاطمه زهرا 1402/12/1 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 247 انسان از هر حیوانی بیشتر بالقوه است و کمتر بالفعل 0 4 مهدی کرامتی 1402/7/26 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 170 بعضى عوامل هستند كه تا انسان كلاس آن را طى نكند آن پختگى مخصوصى را كه بايد پيدا كند، پيدا نمىكند. مثلًا ازدواج از نظر اسلام از چند جنبه مقدس است. برخلاف مسيحيت كه تجرّد در آن تقدس دارد، در اسلام تأهّل تقدس دارد. يكى از دلایل تقدسش جنبه تربيتى روح انسان است. يك نوع پختگى و يك نوع كمال براى روح انسان هست كه جز به وسيله تأهل پيدا نمىشود. يعنى اگر يك مرد يا يك زن تا آخر عمر مجرّد بماند و لو اينكه تمام عمرش را رياضت بكشد، نماز بخواند، روزه بگيرد، به مراقبه و مجاهده با نفس بگذراند، در عين حال يك نوع خامى در روح اين آدم مجرد هست و علتش اين است كه متأهّل نشده است.. اين است كه اسلام تأهل را سنت مىداند. ممكن است بعضى اشخاص بگويند ما اگر متأهل نيستيم ولى بالأخره به حال عزوبت باقى نمىمانيم. نه، مسئله تأهل، اختيار همسر كردن، متعهد شدن در مقابل يك همسر و بعد متعهد بودن در مقابل فرزندان است كه روح انسان را پخته و كامل مىكند. چيز ديگر جانشينش نمىشود. عواملى كه در تربيت انسان مؤثر است، هر كدام به جاى خود مؤثر است؛ هيچ كدام جاى ديگرى را نمىگيرد. 0 1 یوسف 1403/7/28 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 154 هجرت یعنی دوری گزیدن، حرکت کردن، کوچ کردن از وطن، از یار و دیار، همه را پشت سر گذاشتن، برای چه؟ برای نجات ایمان. 0 0 خانم کاف🌻 1403/4/23 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 18 نه علم توانسته است جلوی آز را بگیرد نه تغییر قوانین. تنها کاری که کرده این است که شکل و فرم قضیه را عوض نموده است، محتوا همان محتواست؛ یک روپوش، یک زرورق روی آن میگذارد. 0 0 مهدی کرامتی 1402/7/26 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 181 اگر انسان توفيق پيدا كند كه به مسافرت برود، خصوصاً با سرمايهاى علمى كه در غیر سفر كسب كرده است (زيرا اگر انسان، خام به سفر برود استفادهاى نخواهد كرد) و ناديدهها را ببيند و برگردد، بسيار مؤثر خواهد بود. آن اثرى كه سفر روى روح انسان مىگذارد، آن پختگىاى كه مسافرت و هجرت از وطن در روح انسان ايجاد مىكند، هيچ عامل ديگرى ايجاد نمىكند حتى كتاب خواندن. اگر انسان مثلًا در كشورهاى اسلامى نرود و بگويد به جاى اينكه به اينهمه كشور بروم و مطالعه كنم، كتاب مىخوانم، به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد. شك نيست كه كتاب خواندن خيلى مفيد است ولى كتاب خواندن هرگز جاى مسافرت را- كه تغيير جوّ و محيط دادن و از نزديك مشاهده كردن است- نمىگيرد. در قرآن آياتى داريم كه امر به سير در ارض كرده است. مفسرين تقريباً اتفاق نظر دارند كه مقصود، مطالعه تاريخ است ولى قرآن براى مطالعه تاريخ، به خواندن كتابهاى تاريخى توصيه نمىكند بلكه دعوت به مطالعه آثار تاريخى مىكند كه اين صادقتر از مطالعه كتب تاريخ است، چون سفر است و فايده سفر را همراه خود دارد. سفر چيزى است كه غير سفر جاى آن را نمىگيرد. 0 2 محمدامین 1402/8/30 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 95 این نیروی ایمان و مذهب است که در عمق وجدان انسان چنگ میاندازد و انسان را تسلیم عدالت و اخلاق میکند. عبادت برای این است که حیات ایمانی انسان تجدید بشود، تازه بشود، طراوت پیدا کند، قوت و نیرو بگیرد. به هراندازه که ایمان انسان بیشتر باشد، بیشتر به یاد خداست و به هر اندازه که انسان به یاد خدا باشد کمتر معصیت میکند. 0 1 کتابفروشی اینترنتی شائق 1402/4/31 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 1 در اخبار و احادیث وارد شده است که در روز قیامت،گذشته ی انسان و زمان گذشته ی انسان را به او ارائه می دهند و انسان ها چیزهای مختلف می بینند؛وقتی نگاه می کنند یک موجودی را می بینند که قطعاتی از آن سیاه و تیره است و قطعاتی از آن سفید و درخشان،به اختلاف.یک نفر می بیند بیشتر این قطعات تیره است،دیگری می بیند بیشترش سفید و برّاق است.یکی ممکن است در تمام این ها چند نقطه ی سیاه ببیند،همه را سفید ببیند ،و دیگری برعکس چند نقطه ی سفید ببیند و همه را سیاه ببیند.تعجب می کند :این چیست که به او ارائه داده اند؟! می گویند این زمان توست،این عمر توست.آن ساعاتی که این زمان را،روشن و نورانی نگه داشته ای،آن ساعاتی که پرواز داشته ای،شوری داشته ای ،عشقی داشته ای،دلت به یاد خدا زنده بوده است،آن ساعات همان ساعات درخشان نورانی است.آن ساعاتی که در آن خدمتی کرده ای ،کار مفیدی انجام داده ای،ساعات نورانی توست.اما آن ساعاتی که در آن غافل بوده ای،غرق در شهوات بوده ای،بر خلاف رضای خدا قدم برداشته ای ،آن ها دوران تیرگی و تاریکی عمر توست.این زمان توست،این عمر توست. 0 1 مرضیه حسینی 1402/8/22 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 24 0 2 خانم کاف🌻 1403/5/2 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 202 امیرالمومنین:پسر جانم! روح خودت را گرامی بدار، بزرگوار بدار، برتر بدار از هر کار پستی. در مقابل هر پستی فکر کن که روح من بالاتر از این است که به این پستی آلوده بشود. 0 0 هانیه آسی 1403/6/10 آزادی معنوی مرتضی مطهری 4.7 42 صفحۀ 104 بندگی خدا همیشه مساوی است با آزادشدن از غیر خدا؛ چون ادراک عظمت الهی همیشه ملازم است با ادراک حقارت غیر خدا، و وقتی انسان غیر خدا را هرچه بود حقیر و کوچک دید، محال است حقیر را از آن جهت که حقیر است بندگی کند.حقیر را انسان به غلط عظیم میبیند که بندگی میکند. 0 4