ریحانه کلاته

ریحانه کلاته

@reyhane_klt

42 دنبال شده

107 دنبال کننده

یادداشت‌ها

        مشروطه ی ایرانی بیرون آمدن از باتلاق سیستم محاسباتی برخی اذهان است که تنها محتوایی را می پذیرد که سازگار با منطق و علایق خودش است‌.الگوریتمی که مانع از تفکر من باب عقاید معارض است.
تحلیل و قضاوت آجودانی متفاوت از برخی مسائلی است که تا به حال شنیده‌ایم.این است که آن سیستم محاسباتی بر پایه ی نظرات قبلی را بهم می‌زند و صبر و تأمل بیشتر در ارتباط با شخصیت های تاریخی را می طلبد.
در دید نویسنده،عصاره‌ ی نهایی تقابل(گاهی هم جدایی)دولت و حکومت،تنها یک مفهوم و یک علت دارد: دین و روحانیت 
البته که آجودانی برای به بار نشستن این عقیده در ذهن مخاطب از هیچ مثالی دریغ نکرده و دستی بر خیلی از منابع کشیده.
بر رد این سخن آیا کافی نیست گوشه ای از دلایل نهضت های مردمی به رهبری روحانیون در دوران قاجار را بررسی کرد؟
در بخشی از نقد های وارده بر این کتاب آمده است:(اگر فرض را بر این بگذاریم که در زمان قاجار،پادشاهانی عادل،مردم دار و محافظ استقلال سیاسی،اقتصادی و همچنین مرز های جغرافیایی بر تخت سلطنت نشسته بودند،آیا حرکت های ضد حکومتی از سوی روحانیون صورت می‌گرفت؟) این را هم در نظر بگیرید که قضاوتی این چنین نیازمند درک درست شرایط معیشتی مردم است که مطلقا اشاره ای به آن نمی‌شود.
- به عنوان اولین منبع برای مطالعه ی تاریخ مشروطه مناسب نبود.شخصی که اولین مواجهه را با بخشی از تاریخ دارد،انتظار روایتِ وقایع را دارد نه تحلیل.تحلیل،نتیجه بیشتری در پی دارد و ذهنیت و مسئله ایجاد می کند. آجودانی نه به روایت مشروطه بلکه به تحلیل بخش هایی از آن می پردازد که آن هم در بعضی نمونه ها کامل نیست.
فکر می‌کنم بخش هایی هست که شما نمی گویید و همین است که از علت ها باز می مانید.
- در بخش دوم کتاب[از دفتر روشنفکری]،سخن از  شخصیت های روشنفکرِ هم عصر مشروطه است که سهم قابل توجهی متوجه میرزا ملکم خان ناظم الدوله است.سخن کوتاه کنم،شکایت نامه آجودانی از روشنفکران تمامی ندارد.
آنچه در نهایت نیت است که البته با دیدِ(دین باید به طور کامل از سیاست جدا شود)سازگار است،تلاش نهایی آجودانی است.تلاشی که خواننده را شاید قرار است به این نقطه بکشاند: ( ملت ما تاوان چنین تناقضی را که میراث روشنفکری ایران،چه مذهبی و چه غیر مذهبی بود با استقرار حکومت جمهوری اسلامی پرداخت.) قریب به اتفاق یکی از انگیزه های آجودانی از تحلیل مشروطه و جملات پر اهانت به روشنفکران [که جز آخوندزاده به هیچکدامشان رحم نمی کند]و روحانیون همین بوده باشد.که در نهایت به همین عصر برسیم و همان عوامل را سد راه ترقی فعلی ببینیم.
مطالب زیاد بود،همین ها به ذهنم رسید.
از محتوا که بگذریم به انصاف خدمتتان عارضم ارجاعات ،تبدیل نوع نگاه به نوشتار و فرم کلی کتاب خواندنی بود.ادبیات آجودانی و حتی تقدم و تأخر مطالب هنرمندانه روایت شده بود.بسیار آموختم.از محتوا و غیر محتوا.
      

9

        سندی شیوا بر برهه ای از تاریخ اسپانیا [یوسا]




دیار اجدادی در محکومیت رنج هایی نوشته شده است که برخی بر برخی دیگر تحمیل می کنند.در محکومیت فراموشی و نسیان است تا کسی نتواند تاریخ را در خدمت پروژه ها و اهداف تمامیت خواهانه خودش تحریف کند.[آرامبورو]
دیار اجدادی به دل حادثه ها می برد.رازها کشف می کند.صدای آرزو ها و ناکامی ها می شود و حسرت را روایت می کند.

تروریسم به مکتبی گفته می‌شود که اساس روش تحمیل عقاید به دیگران را صرفاً ترور، جنگ، نسل‌کشی، شکنجه،کودتا و .. می داند.
و  سرزمینی در مرز مشترک فرانسه و اسپانیا سال هاست داعیه جدایی و تبدیل شدن به کشوری مستقل را دارد.گروه تروریستی اتا [ETA]با تفکرات مارکسیستی اهداف خود را یک به یک نشان می کند.

دو خانواده که سابقا با یکدیگر دوستی عمیقی داشتند،حال رو به رو هم ایستاده اند.پدر یک خانواده کشته شده و  پسر خانواده ی دیگر در این ترور حضور داشته است.زاویه ی دید مدام در حال تغییر است.صحنه ها عوض می شوند و نویسنده معتقد است هر کجا که شخصیتی حرفی برای گفتن داشته باشد باید فصلی به حرف هایش اضافه شود.

علیرضا شفیعی نسب در صفحات ابتدایی اثر امیدوار است که ترجمه به دل کتاب دوستان کشورمان بنشیند.حق این اثر را تنها ترجمه ای به درخشانی ترجمه ایشان ادا می کرد.

( ارزشش را داشت؟و تنها پاسخت سکوت این دیوارهاست و چهره ات که هر روز در آینه پیرتر و پیرتر می شود و پنجره هایی که با نماد های کوچکی از آسمان به یادت می آورد که آن بیرون،زندگی جاری است،اما فقط برای دیگران.)
______________________________________________
 سریال پاتریا در هشت قسمت به کارگردانی آیتون گابیلوندو اثر کشور اسپانیا است.این سریال که در سال ۲۰۲۰ پخش شد بر اساس این رمان ساخته شده است. 
      

31

        شاید برای شما هم اتفاق بیفتد.



وقتی از تاریخ صحبت می کنیم٬ باید بدانیم که همه رویداد ها در تاریخ ارزشمند نیستند.تاریخ در حکم ریشه تحولات است و جریانات سیاسی_اجتماعی به مثابه بدنه و برگ های آن.
درباره ی درخت و نهالی که ریشه ندارد٬بحثی نمی کنیم چرا که هر لحظه ممکن است خشک شود. 
بحث این است که این ریشه چقدر عمیق است و تا کجا ادامه دارد... . 
___________
۰) اعتراف نامه 
۱)طبقه بندی فصول 
۲)نگرش کلی کتاب 
۳)آنچه تماشا شد 

۰) اعتراف نامه : 
اعتراف می کنم تاریخ خوانی از آنچه فکر می کردم صعب تر بود.
جدای از ازدیاد نام ها و وقایع آنچه ذهن درگیر می کند و توان می فرساید [مسئله زایی] است.
 در ذهنم نوشته اند روشنفکر و  در شیار به شیار مغزم علامت سوال کاشته اند.
 انگار تاریخ را نمی توان خواند و جمع کرد.
می خوانی و بسط می یابد.
 می خوانی و سؤال می تراشد.

۱) طبقه بندی فصول :در بخش نظرات یادداشت شده 

۲)نگرش کلی کتاب :
پهلوی :
از آفت های تاریخ نگاری٬ تمایلات فردی مورخ در ذکر و تحلیل رخدادها است. تحلیل و موضع گیری را به عهده مخاطب بگذارید.همین.

قاجار : نگرش؟ کاملا تحلیلی. در شناخت علل وقوع حوادث تاریخی٬ترتیب وقایع و در انتها دید نقادانه به برخی اشخاص سیاسی و فرهنگی 

زند و افشار: تا حدودی نقلی
مشخص است. یک سری اتفاق ها افتاده.نویسنده شرح می دهد و رد می شود.تقریبا در حد ذکر وقایع و نه حتی با تکیه بر جزئیات زیاد.

صفویه : از ظهور تا سقوط٬ هر چند بسیاری تاریخ معاصر را از صفویه شروع نمی کنند اما سیر تحولات این دوره در حوزه های مختلف قابل دفاع است.نویسنده هم خوب تشخیص داده و هم خوب القا کرده.

۳) آنچه تماشا شد 
_مستند تکیه گاه
بررسی امتیازات رویتر٬تالبوت٬دارسی و قرارداد ۱۹۱۹

_ مستند مشروعه بر دار 
بررسی نقش عالم گرانقدر٬ شیخ فضل الله نوری رحمته الله علیه در برقراری مشروطه مشروعه

_مجموعه مستند در برابر طوفان [ده قسمت]
هر قسمت ٬ موضوعاتی متفاوت از حکومت پهلوی.
      

17

38

        بدانید که قرآن همان نصیحتگری است که خیانت نمی ورزد و هدایت گری است که گمراه نمی سازد و گوینده ای است که دروغ نمیگوید.
هر کسی که با قرآن نشست , این کتاب یا چیزی بر او افزود یا از او کاست.بر هدایت او افزود و از کور دلی اش کاست. [ امیر المومنین علیه السلام ]

 چرا طرح کلی اندیشه اسلامی ؟
 در صد سال قبل این همه راهزن فکر و ایمان و عقیده وجود نداشت.آن روز هنوز دست های دشمن٬ در داخل پیکر جامعه ما آنچنان راه نیافته بودند.هنوز نقشه ها به این نتیجه نرسیده بودند که باید ایمان اصیل مردم را از آنها گرفت تا بتوان هر بلایی سرشان آورد.[سید علی خامنه ای _۱۳۵۳]

  هنوز اعتماد به نفس انتشار عقیده را در چنین فضایی [بهخوان] پیدا نکرده م. به اغراق در تعریف کتب هم علاقه ای ندارم٬اما اگر دغدغه مبانی اندیشه اسلامی دارید و یا اگر خواب و استفاده ی حداکثری از غیبت ها را به حضور در کلاس های اندیشه اسلامی دانشگاه ترجیح می دهید٬ این کتاب [به عقیده من] می تواند تغییر دهنده نگاه شما باشد.

الحمدالله علی تمامه.
      

36

باشگاه‌ها