محمدحسین شربتی
تصویر پروفایل

محمدحسین شربتی

@m_shrbt
                    
                  
m_shrbt
m_shrbt
undefinedundefinedundefinedundefined

خوانده‌ام

14 کتاب

undefinedundefinednullnull

در حال خواندن

2 کتاب

خواهم خواند

0 کتاب

خواهم خواند

0 کتاب

یادداشت‌ها

نمایش همه
5
          کتاب حاضر در ده فصل نگاشته شده و یکی از منابع خوب و کاربردی در شناختن ادیان و مذاهب گوناگون است که حتی ممکن است اسم برخی از آنها را هم ندانیم.

در فصل اول ، به معرفی دین ، مذهب ، ملت و شریعت می پردازد و بر اساس این تقسیم‌بندی و تقسیم‌بندیِ جغرافیایی و تاریخی ، به معرفی و شناساندن ادیان و مذاهب گوناگون به خواننده می پردازد.

شناخت ادیان را یک علم معرفی می کند و در همان فصل اول ، در مورد فایده این علم سخن می گوید. "نخستین انگیزه مطالعه و بررسی هر موضوعی ، ارضای حس کنجکاوی است و به همین دلیل ، دانشمندان هنگام تحقیق در مورد پدیده ها ، ارزش اقتصادی یا سایر منافع مادی را در نظر نمی گیرند و تنها پس از به نتیجه رسیدن تحقیق است که منافع اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرد"(متن کتاب)

پس از بیان این مطالب ، مطلب جالبی را بیان میکند به نام دینداری در عصر حاضر

هر چند مطلب کوتاهی است ولی مفید است.

سپس بر اساس تاریخ ، ادیان را معرفی میکند. در فصل دوم ادیان ابتدایی را معرفی می کند. خداوند بت‌ها و... .

در فصل سوم ، نگاهی تاریخی-جغرافیایی دارد و دین ها را در چهار منطقه مصر ، بابِل ، یونان و روم را معرفی می کند. 

در فصل چهارم ، فقط به معرفی ادیان هندوستان می‌پردازد. ، قبل از هجوم آریایی ها و پس از آن ، چهار مذهب هندوئیسم ، جینیسم ، بودیسم و سیکیسم به همراه تعالیم و آثار و پیروان آنان. 

فصل پنجم را به منطقه چین و ژاپن می‌پردازد. آیین کنفوسیوس ، تائوئیسم ، و شنیتو را معرفی می کند به همراه زیر شاخه و آیین و آداب آن ها. 

فصل ششم را به ایران باستان می پردازد آیین ها و ادیانی که وجود داشته در ایران قدیم. آئین مغان ، دین‌ زرتشت ، میراییسم یا همان مهرپرستی ، مانویت و آیین مزدک.

در فصل هفتم ادیان اعراب قبل از اسلام را معرفی می‌کند و در فصل هشتم به معرفی یهودیت می پردازد؛ پیامبران یهود را معرفی می کند و در مورد تاریخ بنی اسرائیل سخن به میان می آورد.

همچنین در مورد عتیق و اعتقادات و احکام آنها سخن می گویند تا در نهایت برسد به مبحث انتظار ظهور مسیحا در یهود در آن زمان و زمان حال.

در فصل نهم ، به معرفی و پیشینه دین مسیحیت می‌پردازد، از آن زمان تا زمان حاضر.

پیامبران مسیحیت را معرفی می کند تا کتاب عهد جدید و پاپ و کلیسا و... . اعتقادات و ریشه این اعتقادات ، اعتبار کتاب مقدس و... .

در فصل دهم نیز به معرفی اسلام می‌پردازد ، از ابتدای شکل گیری تا زمان حاضر همه موارد را بررسی می کند. این فصل ، به  تفصیل مباحث می‌پردازد، از اسم آن تا ظهور منجی و آخرت شناسی همه موارد را بررسی می‌کند و توضیح کاملی می‌دهد.

در خاتمه کتاب هم ، بخشی دارد با عنوان کتابنامه که ۱۰۷ منبع را معرفی می کند که در نوشتن کتاب از آنها استفاده شده است.

کتاب جالب و مفید است و خواندن آن به شدت توصیه می شود تا کمی با علم ، با دین خودمان جلو برویم.
      
5
          کتاب حاضر، یک پژوهش کلی و مختصر از اصطلاحات حدیثی در نگاه و عقیده‌ی دو فرقه شیعه و سنی است. به دلیل حجم خوب کتاب و قابل فهم بودن مطالب آن، به عنوان یکی از منابع آموزشی در دانشگاه ها و موسسات علمی آموزشی به کار گرفته می‌شود. 
کتاب حاضر در چهار فصل نگاشته شده است؛ فصل اول: مباحث مقدماتی. در این فصل، علم درایه را تعریف و هدف این علم را بیان می‌کند. یک نگاه کلی از دیدگاه شیعه و اهل سنت هم به آن دارد و در نهایت از نگاه تاریخی هم نگاهی به این علم می‌اندازد. 
فصل دوم: مفاهیم اولیه. همان گونه که از اسم این بخش پیداست، به توضیح مفاهیم علم درایه می‌پردازد. از نکات مثبت هم این است که تعریف شیعه را در کنار تعریف اهل سنت می‌آورد و مقایسه کردن تعاریف را بسیار راحت می‌کند. 
فصل سوم: تقسیمات خبر. در این فصل، ابتدا حجت بودن خبر را مطرح کرده و بعد از آن، خبر را تقسیم بندی می‌کند به دو قسمت متواتر و واحد (نام دیگر واحد، آحاد است). سپس خبر واحد را تقسیم بندی می‌کند. در کتاب حاضر بر اساس 9 ویژگی تقسیم بندی می‌شود هم‌چون: تعداد راویان، گوینده اصلی روایات، اتصال و انقطاع سند، با توجه به وجود مخالف، با توجه به ویژگی های ساختاری و سندی و....
فصل چهارم و آخر کتاب: مباحث تکمیلی. در این بخش، مباحثی را بیان می‌کند که مکمل مباحث قبلی است. مباحثی که بیشتر به صورت پراکنده هستند هم‌چون: طرق تحمل حدیث، طرق هشتگانه تحمل حدیث، شیعه و طرق تحمل حدیث و....
از دیگر ویژگی های مثبت این کتاب این است که در آخر هر بخش، خلاصه مطالب را جمع آوری کرده و به صورت مختصر و موردی بیان می‌کند و سپس چند تمرین می‌دهد تا فقط خواننده روزنامه وار کتاب نباشیم و به صورت عملی فراگیریم.

      
5
          
این کتاب، یکی دیگر از کتبی است که بسیار بسیار می‌تواند در زندگی شخص موثر باشد. از زمانی‌که این کتاب را خوانده ام تا به حال، متن پشت جلد کتاب مرا به خودش گرفته است: "دچار حالتی شبیه دوست داشتن شده ام! نمی‌توانم اسمش را بگذارم عشق، برای اینکه ......" به تعبیری دارد تفاوت میان عشق و دوست داشتن را بیان می‌کند. 
کتاب دارای نُه فصل است و موضوعی واحد. زندگی را بیان می‌کند با حواشی جالب و خواندنی. بخش جالبی که من آن را دوست داشتم، نامه هایی بود که میان مادر و فرزندی در خارج از ایران رد و بدل می‌شود. در یکی از همین نامه ها بود که متن پشت جلد کتاب به روی کاغذ پیاده می‌شود و داستان از این قرار است که پسرک که در آمریکا است، برای جشن چهارشنبه آخر سال(یا همان چهارشنبه سوری خودمان) با جمعی دیگر از ایرانیان آنجا دور هم‌دیگر جمع می‌شوند و به طور اتفاقی، دختری را می‌بیند و از او خوشش می‌آید و وقتی لبخند دختر ایرانی را بر صورت در مقابل خود می‌بیند، فال نیک و مهر تاییدی می‌گیرد بر این دوست داشتنش و سپس این را بیان می‌کند و در نهایت هم ماجرا طوری تمام می‌شود که معمولا به آن می‌گویند شکست عشقی و یا به سرانجام نرسیدن پروژه. 
از نظری هم اگر بخواهیم به کتاب و محتویات آن بنگریم، می‌توانیم تفاوت زندگی سنتی ایرانی و مدرنیته غربی را تا حدودی ببینیم و اگر بتوانیم بین این دو عمل جمع را انجام دهیم، به نظر می‌رسد که نتیجه جالبی را در بر داشته باشد. 
به عقیده من، ما باید زیاد کتاب بخوانیم و هم‌چنین کتب مختلفی از قشرهای مختلف بخوانیم تا بتوانیم در جامعه زندگی کنیم و زندگی خوب و ایده آلی را فراهم کنیم تا آرامش بیشتری پیدا کنیم و این کتاب از آن دسته کتاب های خواندنی است که می‌تواند کمکی به ما بکند.

      
5
          وقتی که اسم سفر خارج از کشور به گوش ما می‌خورد، همه فکر ما می‌رود سمت کشورهای اروپایی و آمریکایی و امثال اینها. 
داستان کتاب جانستان، کابلستان به قلم رضا امیرخانی، حاصل یک سفر اتفاقی رضا است با همسرش و فرزند حدودا 5-6 ساله اش به افغانستان. به نقل خودش: میخواستم از شرایط بعد از انتخابات سال 1388 فرار کنم و این اتفاق برای او می‌افتد. 
در آن سال ها، افغانستان، دستخوش حوادث طالبان بود و همین امر باعث شده بود که شرایط زندگی برای مردمان کشور افغانستان، سخت شود. و همچنین شرایط برای یک ایرانی که به آنجا می‌رود و در چند شهر اقامت چند روزه می‌گیرد آن هم با زن و بچه.
از اول کتاب میخوانیم شرایط افغانستان را و نویسنده در ابتدای ورود به افغانستان، پیشینه تاریخی افغانستان را بیان می‌کند و شهر تاریخی کابل. یکی دیگر از محسنات و خوبی های این کتاب این است که هر چند صفحه یک عکس را ضمیمه نوشته ها می‌کند تا شرایط را برای مخاطب ملموس کند. عکس هایی که خودش با دوربینی که به همراه داشته می‌گیرد. 
شرایط اقتصادی،  دینی-مذهبی، آداب و رسوم مختلف مردمان افغانستان و .... را بیان می‌کند. نویسنده با بیان زیبایش، تو را با خودش در سفرش شریک می‌کند و انگار که چندین نفر هم به همراه او و خانواده اش، آن ها را در این سفر همراهی می‌کنند. 
قدرت نویسنده آنجایی خود را نشان می‌دهد که او به مزار شریف می‌رود و پس از آنکه فضا را تداعی می‌کند، اقوال و نظرات مختلف در مورد اینکه این مزار، مقبره امیرالمومنین علی علیه السلام است را می‌گوید.
از جمله کتاب هایی بود که من را به سفر به آنجا ترغیب کرد تا از نزدیک، بتوانی همه اینها را خودت حس کنی و یا شاید بتوانی، چیزی بر آن بیفزایی و نقدی وارد کنی و.... 


      
5
این یادداشت داستان کتاب را فاش می‌کند.
          
اولین باری که با قلم رضا امیرخانی آشنا شدم، خیلی مجذوب و شیفته نگارش و بیان او شدم و تلاش کردم تا کتاب های دیگری از او را نیز بخوانیم. بعد از اینکه کمی بیشتر با آثارش خو گرفتم، اخلاق خوب و قلم زیبا و رسای او را دیدم و بیشتر در نظر من دوست داشتنی شد. 
کتاب ارمیا نوشته رضا امیرخانی، رمانی بسیار زیبا و خواندنی است که داستان سفر مردی به نام ارمیا است که از ایران به آمریکا می‌رود و در آنجا آدم های مختلف را می‌بیند و همینطور دوست قدیمی خودش را. 
او در آمریکا کارهای مختلفی انجام می‌دهد و اینکه او در آنجا، تلاش می‌کند یک مسلمان باقی بماند و عقاید خودش را حفظ می‌کند. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم که او در آنجا، پس از اینکه گوسفندی را ذبح شده به دست عده ای از مسلمانان عرب زبان می‌رساند، متوجه می‌شود که آن گوسفند، ذبح اسلامی نشده و نهایت تلاش خودش را می‌کند که این خبر را به آنان بگوید تا یک موقع آنها دچار حرام خواری نگردند و پس از همه مشکلاتی که بر سر راه او پیش می‌آید، زمانی‌که خبر را به گوش آنها می‌رساند، با جوابی رو به رو می‌شود که اصلا انتظار آن را نداشت؛ ما فقط میخواستیم یک گوسفند به اسم ذبح اسلامی در میهمانی ما باشد وگرنه اینجا پر است از گوسفند های شکم پر طعم دار شده بریانی که هیچ کدام به طور اسلامی ذبح نشده اند. اینجاست که ذهن ارمیا مشغول می‌شود که برای چه کس یا کسانی این همه خود را به زخمت انداخته و از طرفی هم خوشحال است که به وظیفه خودش عمل کرده است و خبر را رسانده. 
این، یک قسمت از قسمت های متعدد داستانی بود که زندگی ارمیایِ ایرانیِ جانباز جنگ تحمیلی که عقاید مسلمانی محکمی هم دارد را در آمریکا بیان می‌کند. 
داستان جالبی است برای همه افراد. توصیه بنده به همه دوستان خواندن این کتاب است و اینکه فقط خواندن به درد نمیخورد و کمی هم باید خودمان را جای آن شخصیت یا بهتر است بگویم شخصیت ها قرار دهیم. 

      
5
          به جرات میتونم بگم یکی از بهترین کتاب هایی که در زمینه مطالعات حدیثی خوندم همین بوده. نثری روان و مثال هایی زیبا و به جا. علاوه بر این ها، هم منابع مهم حدیثی شیعه و هم اهل سنت را بیان می‌کند. 
در شانزده درس و سه بخش؛
بخش اول را اختصاص می‌دهد به منابع حدیث شیعه که از اول دوره تاریخی آن یعنی جوامع اولیه و اصول چهارصد گانه ای که نگاشته شده شروع می‌کند به بیان کردن تا برسد به تک نگاری هایی که در دوره معاصر انجام شده، همه را به طور اجمالی بیان می‌کند. 
بخش دوم  اختصاص می‌یابد به منابع حدیثی اهل سنت که این بخش را به دو فصل تقسیم می‌کند؛ یکی تدوین های ابتدایی کتب حدیثی اهل سنت و دیگری نیز، جوامع حدیثی اهل سنت.
 و البته این را هم بیان کنم که بهتر است قبل از خواندن این کتاب، اصطلاحات حدیثی از دیدگاه شیعه و اهل سنت را بخوانیم تا منظور اصطلاحات کتاب و در مرحله بالاتر منظور خود کتاب و هدف نوشتار را بهتر متوجه شویم. 
هدف اصلی این کتاب، معرفی منابع حدیثی مهم ترین منابع حدیثی شیعه و اهل سنت با چهار ویژگی است: جامعیت، اختصار، غنا و گستردگی محتوا.
این کتاب، یکی از منابع درسی رشته علوم قرآن و حدیث است و به نظر من به عنوان یک کتاب در کنار کتب دیگر برای پژوهش در حوزه حدیثی بسیار مفید می‌تواند واقع شود و البته این مفید واقع شدن به دلیل قلم خوش خوان نویسنده کتاب است. 
یک ایراد که می‌توان به کتاب وارد کرد، کم کاری و نوشتاری در مبحث کتب حدیثی اهل سنت است (حدودا 60 صفحه به این بحث تعلق یافته). واضح است که نمی‌توان برای شناخت کتب حدیثی و منابع آن‌ها به همین مقدار کم بسنده کرد و بهتر بود این مبحث را کمی گسترده تر می‌کرد. 
      
5
          خسی در میقات، یکی از بهترین تعبیراتی است که در عمرم شنیدم. تعبیر جالبی که جلال آل احمد برای خودش در نظر میگیرد در سفرش به سرزمین حجاز. 
نکته مثبتی که میتوان از این کتاب استخراج کرد این است که در ابتدای کتاب، خودت را در میان آن اتوبوس کاروان که همه نوع قشر مردم در آن حضور دارند در نظر میگیری و تا آخر، در جمعیت هستی. کاروانی که همه قشر مردم، اعم از پولدار و فقیر و سیاه و سفید در آن وجود دارد و در پایان سفر اصلا توجهی به رنگ پوست بغل دستی ات نداری و یا حتی نمیدانی این شخصی که الآن کنار من نشسته، جیبش پر از اسکناس است یا اجاره خانه اش عقب افتاده و صاحبخانه او را جواب کرده. این را میتوان هنر جلال آل احمد دانست که هر آنچه از ذهنش بر می‌خیزد را کمی آراسته می‌کند و لباس زیبا بر تنش می‌کند و عطر ملایمی بر بدنش میزند و او را به روی کاغذ پیاده می‌کند. 
جلال دقیقا در برهه ای از زندگی اش به سفر حج میرود که کاملا به آن احتیاج داشته. به قول خودش قبل از سفر تفکراتی به سراغش می آید و حتی "این آخریها مهر زیر پیشانی نمی‌گذاشتم و همین شد مقدمه تکفیر"
شاید بعد از خواندن کتاب، این حال به شما دست دهد که جمع کنیم و برویم حج و خانه خدا را زیارت کنیم. ولی بعدش این بیت شعر را هم مرور کن: 
به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند
که تو در برون چه کردی که درون خانه آیی!
دوباره سعی کن این کتاب را بخوانی، تا در نتیجه برسی به متن اول کتاب که از علی بن عثمان هجویری و از کتاب کشف المحجوب است برسی. این را باید قبول داشته باشی و بعد به حج بروی! جلال خیلی زیبا سفرنامه اش را نوشته. اول کتاب با حالات مختلف وارد میشود و در نهایت نتیجه واحد از مباحث گوناگون.
      
5
          یکی از بهترین کتاب هایی که خوانده ام با تمام وجودی که کتابخوان حرفه ای نیستم همین کتاب است. 
بعد از خواندن این کتاب با خودم گفتم: یعنی ما هم میتوانیم هیلتر شویم؟ مگر او که بوده است؟ او هم یک انسانی روی کره زمین بوده که به مرور زمان، تبدیل شده به هیتلر.
زمانیکه اسم هیلتر را به میشنویم، یادمان به جنگ جهانی دوم و آلمان نازی و غیر نازی و این ها می‌افتد و البته در ذهن همه ما یک سیبیل هیتلری وجود دارد که زمانیکه بچه بودیم، برای خودمان از این سیبیل ها درست میکردیم ولی واقعا هیتلر کیست و چگونه تبدیل شد به آدولفی که جنگ جهانی دوم را راه می‌اندازد و در طی چند سال جنگ، این همه آدم را می‌کشد.
خوب است سرنوشت او را قبل از شروع به جنگ نیز بدانیم و با خودمان تحلیلش کنیم که او که بوده و چرا به همچنین کسی تبدیل شده؟ آیا از اول چنین بوده؟
او در دانشکده هنر نام نویسی کرد و از قضا نقاش چیره دست و ماهری هم بود ولی در آکادمی هنر قبول نشد. اگر او به دانشکده هنر میرفت، نقاشی های او چه شکلی بود؟ 
هیتلر، به شدت ترس هایی در درون او وجود داشت و به شدت از بعضی چیزها متنفر بود. مشهور است زمانیکه زن برهنه ای بر روی صحنه حاضر می‌شده تا دانشجویان هنر، آن زن را از روی صحنه به روی کاغذ پیاده کنند، هیتلر موفق به حتی دیدن آن زن هم نمیشده چه رسد به آوردن او در روی کاغذ رو به رویش. او تنها زندگی میکرده و از خانواده هم فراری بوده. همیشه تلاشش بر این بوده که تنها باشد حتی با زنی هم دوست نمیشد و به مرور زمان و پس از گرفتن مشاوره و به اجبار، زنی را در زندگی خودش وارد میکند و البته به صورت موقت و چند ساعته! به مرور زمان نیز این مشکل او بر طرف شده ولی آیا اگر برای باقی مسائل هم چنین مشاوره ای به او میدادند، جنگ جهانی دوم رخ نمیداد؟
      
5
          کارکردن در بازارهای مالی، بدون کسب علم و آگاهی لازم در این زمینه، محکوم به شکست است.
برای اینکه درک کنیم واگرایی چیست و انواع آنرا بیان کنیم، ابتدا باید با چند مفهوم مقدماتی آشنا شویم؛ قیمت چیست؟ اندیکاتور چیست؟ زیرا در فهم واگرایی از این دو ابزار استفاده میکنیم. 
بعد از بیان واگرایی، معمولا در ذهن خواننده این سوال پیش می آید که اصولا بر چه حسابی، واگرایی شکل میگیرد. نیما آزادی در این کتاب این چنین بیان می‌کند: واگرایی بیانگر ضعف یک روند است که در آن هستیم.
واگرایی از تضاد میان اندیکاتور و قیمت شکل می‌گیرد. واگرایی برای نشان دادن به این موضوع است که روندی که در آن هستیم، رو به ضعف و کم شدن قدرت آن است و تمایل به تغییر جهت دارد. 
در فصل دوم، چند مدل اندیکاتور را به همراه کارایی آن معرفی می‌کند که به نظر می‌رسد یکی از قوی ترین اندیکاتورها، اندیکاتور مک‌دی(MACD)  است. حال با توجه به نمودار قیمت و اندیکاتور مک‌دی، ما در بازار دو گونه واگرایی داریم؛ اول واگرایی معمولی (REGULAR DIVERGEBCE)  که به اختصار به آن RD می‌گویندو دومین مدل واگرایی هم واگرایی مخفی (HIDDEN DIVERGENCE) است که علامت اختصاری آن HD می‌باشد. 
یک واگرایی سومی هم کتاب به آن اشاره می‌کند که با دو گونه واگرایی که بیان کردیم متفاوت است؛ واگرایی زمانی (TIME DIVERGENCE).
واگرایی های RD و HD هر کدام، به دو مدل مثبت و منفی تقسیم می‌شود. 
در واگرایی  RD+ بیان می‌دارد که اکنون پتانسیل رشد قیمت را داریم و RD- نیز بر خلاف این است و نشان دهنده پتانسیل ریزش قیمت را دارد. 
در واگرایی مخفی، دقیقا عکس این قضیه را داریم؛ یعنی زمانی که HD+ شکل می‌گیرد، بازار پتانسیل ریزش را دارد و زمانی که HD- تشکیل می‌شود، بازار پتانسیل رشد قیمت را دارد. 
تفاوت واگرایی مخفی (HD) و واگرایی معمولی(RD) در نوع عملکرد آنهاست. واگرایی معمولی معمولا پس از شکل گیری و تثبیت واگرایی عمل می‌کند ولی واگرایی مخفی زمان عمل کرد آن دیرتر است. 
واگرایی های مثبت درمقایسه کف قیمت و اندیکاتور است و واگرایی منفی در سقف قیمت و اندیکاتور. 
در این کتاب، تکنیک های ورود به بازار را بیان می‌کند تا بر اساس آن، ورود به بازار را امن تر و مطمئن تر کنیم. یکی از کارهایی که برای ورود امن به بازار باید انجام دهیم، گرفتن تریگر برای نشان دادن نقطه ورود صحیح است.
      
5
          کارکردن در بازارهای مالی، بدون کسب آگاهی و علم در این زمینه، محکوم به شکست است.
در بازارهای مالی، مهم ترین نکته ای که در تحلیل کردن و ورود به معامله و یا خروج از آن مورد اهمیت است، دانستن و فهمیدن روند است. باید روند را بفهمیم و بعد از آن وارد معامله شویم و کسب سود کنیم. 
یکی از دلایلی که معامله گران وارد ضررهای بزرگ در بازار میشوند، ندانستن جهت روند و ورود به معامله در خلاف جهت روند است. از دلایلی که می‌توان برای این کار آنها(ورود به معامله و متحمل شدن ضرر) دانست، احساسی عمل کردن آنهاست. آنان حس می‌کنند اگر کمی دیرتر وارد معامله شوند، از سود جا می‌مانند.
یکی از مشهورترین جملاتی که در اکثر کتاب های تحلیل تکنیکال به آن برمیخوریم و باید به آن باور داشته باشیم، این است: روند دوست ماست،در جهت روند معامله کنید. ولی به دو دلیل، برخی معامله گران در این بازارهای پر فراز و نشیب، ضررهای زیادی را بر خود قبول می‌کنند؛ اول مسئله روانشناسی بازار و هیجانی عمل کردن در بازار که آنها را شکست می‌دهد و دوم عدم تشخیص صحیح روند. 
در این کتاب، به شناسایی روند و هر سه گونه آن که شامل روند صعودی، روند نزولی و روند خنثی می‌پردازد. سپس انواع الگوها را در بازار معرفی می‌کند؛ الگوهای ادامه دهنده حرکت قبلی و الگوهای بازگشت دهنده حرکت قبلی. پس از اینها، سطوح حمایت و مقاومت را بیان می‌کند و بر اساس آنها، رسم کانال صحیح و اصولی را فرا میگیریم.
یک سیستم معاملاتی و پر کاربرد در بازار وجود دارد که همه معامله گرانی که قصد موفقیت در بازارهای مالی را دارند باید به آن پایبند باشند، معامله بر اساس خطوط حمایت و مقاومت در بازار و شناختن مدل های گام ها می‌باشد. 
بحث استاپ تریل مبحث پایانی کتاب است. استاپ تریل را اگر بخواهیم کمی توضیح دهیم این چنین است: همه معامله گران موفق از استاپ استفاده می‌کنند، به این صورت که چون بازار هیچ قطعیتی ندارد و ما فقط با احتمالات وارد معامله می‎شویم، یک حد ضرر یا STOP LOSS برای خودمان در نظر میگیریم که اگر بازار بر خلاف انتظار ما پیش رفت، ما فقط یک حد معین و مشخصی را ضرر کنیم و بعد از آن معامله بسته شود. استاپ تریل هم این چنین است که با باز شدن معامله ما، بعد از اینکه گام بعدی شکل گرفت و نقطه ورود ما به بازار را فتح کرد و اندیکاتور مک‌دی یک پیووت جدید شکل داد، ما استاپ خودمان را بالاتر می‌بریم تا اگر بازار در خلاف انتظار ما پیش رفت، مقدار ضرر را کمتر کنیم.
      
5
          کارکردن در بازارهای مالی، به صورت هیجانی و بدون کسب آگاهی و علم در این زمینه، محکوم به شکست است. 
این کتاب، در مورد اعداد فیبوناچی در دو بُعد قیمت و زمان، صحبت می‌کند. اعدادی که نظم بسیار زیبایی در ارکان زندگی دارد و پس از اینکه نظم این اعداد بر جامعه را مشاهده کردیم، نظم حاکم بر بازار را نیز با شاهد مثال های فراوانی بیان می‌کند. 
کتاب حاضر در 6 فصل به بررسی مباحث فیبوناچی می‌پردازد. مباحثی شامل: اصول فیبوناچی، فیبوناچی قیمت و زمان و .... به همراه مثال های فراوان.
در فصل اول کتاب، داستان جالبی را بیان می‌کند و در آن به معرفی دانشمند بزرگ به اسم فیبوناچی می‌پردازد که در قرون 12 و 13 میلادی در شهر پیزای ایتالیا زندگی می‌کرده. دانشمندی که او را شهاب سنگ اروپا معرفی می‌کنند و چندین جلد کتاب در خصوص ریاضیات از وی موجود است.
در فصل دوم، مبحث فیبوناچی قیمت را بیان می‌کند و از سه ابزار مهم فیبوناچی قیمتی یعنی: فیبوناچی اصلاحی(برای فهمیدن حد اصلاح کردن گام قبلی)، فیبوناچی گسترده(برای فهمیدن حد حرکت کردن گام قبلی) و فیبوناچی گسترش یافته(برای مدل سازی گام قبلی از محل مد نظر) سخن می‌گوید.
با استفاده از ترکیب این سه ابزار مهم، به منطقه هم پوشان قیمتی میرسیم که انتظار داریم قیمت به آن محدوده برسد. محدوده هم پوشان قیمتی را PRZ می‌گویند. 
در فصل سوم، مبحث فیبوناچی زمان را بیان می‌کند و از چهار ابزار مهم زمان بحث به میان می‌آورد؛ RET- EXT- TCR- ATP . با کمک این ابزار و ترکیب و تلفیق این ابزار ها با هم دیگر، البته هر کدام به جای خود و به نحو صحیح، به محدوده زمانی هم پوشان میرسیم که به آن TRZ می‌گویند.
از ترکیب فیبوناچی قیمت و فیبوناچی زمان، به محدوده ای میرسیم که می گوییم: بازار احتمالاً در این سطح قیمت و در این سطح زمان، واکنش نشان دهد.
      
5
          می گویند کسی که در بازار های مالی شروع به فعالیت می‌کند و این کار را بدون اطلاع و علمی انجام می‌دهد، محکوم به شکست و از دست دادن سرمایه اش است؛ هر چند سرمایه اش زیاد باشد؛ البته به حساب خودش.
کتاب معاملات هارمونیک به شرط و بسط الگوهای هارمونیک در بازار سرمایه می‌پردازد. الگوهایی که معمولاً نقاط برگشت قیمتی در بازار هستند و طبق سابقه بازار می‌توانیم بفهمیم که بازار در اکثر موارد به این نقاط، واکنش نشان داده است.
تمام این الگوها و نقاط برگشت بازار را می‌توان با استفاده از اعداد فیبوناچی پیدا کرد. ادعایی که درمورد این سری اعداد فیبوناچی می‌کنند این است که جهان در همه حال به این اعداد واکنش نشان می‌دهد حتی در طبیعت و این الگوها در بازار از این قاعده مستثنا نیستند.
این کتاب شامل هجده فصل، به توضیح الگوهای هارمونیک در بازار می‌پردازد و واکنش این الگوها به بازار را بیان می‌کنند البته با دلیل و اثبات عددی فیبوناچی.
اگر شما این تکنیک را فرا بگیرید، محاسبه نقاط برگشت کار آسانی خواهد بود و به راحتی می‌توان ترید با خیال راحت را انجام بدهید.
سری اعداد فیبوناچی، همان گونه که به خوبی به قیمت واکنش نشان می‌دهند، به زمان آن نیز به خوبی واکنش می‌دهند و به راحتی به وسیله این دو بعد به همراه الگوها میتوان از بازار کسب سود کرد. این سه بعد(الگو، قیمت و زمان) همیشه با هم بوده اند و در کنار یکدیگر، کار را راحت می‌کنند.
      
5
          این روزها و ماه ها ممکنه زیاد با کلماتی مثل بیت کوین، اتریوم، رمز ارز، درآمد دلاری و امثال اینها برخورد کرده باشید ولی واقعا این چیزایی که در مورد این کلمات وارد ذهن ما می‌شود درست است؟
کتاب تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه یک کتاب نسبتاً قطور است که به عنوان کتاب مرجع در این بازار معرفی می‌شود. نویسنده کتاب، آقای جان مورفی، در این کتاب مباحث اصلی و پایه تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه را بیان می‌کند. از جمله کارهای وی در این کتاب شامل: نظرات مختلف در این زمینه، اشتباهات رایج معامله گران، مفاهیم این بازار و جزئیات آن، مدیریت معامله گری و مسائلی از این حیث می‌پردازد. 
کتاب موجود شامل هجده بخش است و در هر بخش به تفصیل، هر مبحث را بیان کرده است.
البته نکته ای که قبل از خواندن این کتاب باید در نظر داشت این است که این کتاب به عنوان کتاب مرجع در این بازار است و باید در هر مبحثی به آن رجوع کند و لزومی به خواندن این کتاب از اول آن نیست و حتی بعضی هم اصرار بر این دارند که از اول خوانده نشود زیرا فهم مباحث به این صورت سخت می‌شود.
اگر بخواهیم در مورد بطن کتاب کمی بیشتر بگوییم باید اول بگوییم که تحلیل تکنیکال در مقابل تحلیل فاندامنتال قرار می‌گیرد. 
تحلیل تکنیکال به این معناست: مطالعه رفتارهای بازار با استفاده از نمودارها و با هدف پیش بینی آینده روند قیمت ها می‌باشد. 
نکته جالب و بسیار مهمی که در بخش اول کتاب با اسم فلسفه تحلیل تکنیکال بیان می‌شود این چنین است: پایه های مباحث فلسفی و منطقی تحلیل تکنیکال به شرح ذیل می‌باشد: 
- همه چیز در قیمت لحاظ شده است. 
- قیمت ها بر اساس روندها حرکت می‌کنند.
- تاریخ تکرار می‌شود.
و سپس هر کدام را توضیح می‌دهد و مراد خود از کلام را بیان می‌کند. 
نکته جالب و مثبت دیگری که در این کتاب استفاده شده است این است که علاوه بر این که مباحث را به صورت نوشتاری بیان می‌کند، تصاویر مربوطه را هم به عنوان شاهد مثال آورده و طبق این حرکت، یادگیری را آسان تر می‌کند.
      
5
          کتاب حاضر به اسم درسنامه علوم قرآنی نوشته حجت الاسلام و المسلمین حسین جوان آراسته است. این کتاب به عنوان یکی از منابع اصلی رشته علوم قرآن و
حدیث در دانشگاه تدریس میشود. این کتاب در ده بخش تنظیم شده که در این بخش ها به مباحث قرآنی
میپردازد از جمله: کلیات، آشنایی با قرآن، تاریخ قرآن، وحی، نزول قرآن، قرائات قرآن، تحریف ناپذیری، اعجاز قرآن، ناسخ و
منسوخ، محکم و متشابه و در بخش پایانی نیز که از آن با مطالعه آزاد نام میبرد، هفتاد نکته درباره قرآن
کریم شامل میشود.
همانگونه که بیان کردیم، این کتاب دارای دو بخش اصلی تاریخ قرآن و علوم قرآن میشود و در ابتدا تاریخ
قرآن را بیان میکند و در قسمت دوم و پایانی کتاب نیز، بحث در مورد علوم قرآنی است.
برای یادگیری هر علم باید تاریخچه ای از آن را فرا بگیریم تا بتوانیم راحت تر و به نحو احسن آن را درک
کنیم. به همین دلیل بخش اول کتاب در مورد تاریخ قرآن میباشد.
منظور از علوم قرآن، علومی نیست که از قرآن سرچشمه میگیرد بلکه علوم ابتدایی است که برای درک و فهمیدن
بهتر این کتاب الهی باید آن را فرا گرفت. به همان شیوه که در فهرست کتاب بیان می‌شود.
نقطه مثبت قلم نویسنده این کتاب این است که به جز دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث و یا طلاب حوزه
علمیه، فهم کتاب برای هر کس دیگری نیز آسان و راحت است.
به گفته نویسنده این کتاب، در این کتاب از 56 منبع عربی و فارسی استفاده شده.
وجه مثبت دیگر این کتاب آن است که در پایان هر بخش پرسش هایی تنظیم شده و هر بخش نیز شامل
فصل هایی میشود که در پایان آن فصل ها خلاصه مطالب بیان شده.
      
5
          هر کس در زندگی واقعی خودش چیزی است که فکر می‌کند است و طبق تصویری که در ذهن خودش دارد شخصیت و رفتارش تغییر می کند. 
دکتر ماکسول مالتز در این کتاب علمِ جدیدِ تصویر ذهنی را بیان می‌کند. مالتز دکترای روانشناسی نیست، جراح پلاستیک است. آدم‌های متفاوتی پیش او می‌آمدند تا چهرۀ خود را تغییر دهند. خودش می‌گوید جراح پلاستیک به تغییرِ چهره آدم اکتفا نمی‌کند، خویشِ درونی او را هم تغییر می‌دهد. ماکسول مالتز اعتقاد دارد که تمامِ زیبایی به ظاهر نیست، بیان می‌کند که آدم‌هایی که می‌آمدند پیش او تا زیبایی خود را تغییر دهند و یا کلاً چهره خود را تغییر دهند، شخصیت جدیدی دارند و دلیلِ این شخصیت جدید را نمی‌توان فقط تغییر در چهرۀ فرد دانست. او می‌گوید که هر آدمی برای زیباتر شدن پیش او می‌آمده، بعد از عمل خود را در چهره و شخصیت جدیدی فرض می‌کند و به همین دلیل که در ذهن خودش شخصیت جدیدی را بیان می‌کند، در رفتارش هم تغییری ایجاد می‌شود و شخصیت جدیدی برای خودش می‌سازد و لازمۀ ساخت این شخصیت جدید، عمل زیبایی نبوده بلکه تصویری ذهنی است که فرد بعد از تغییر چهره در ذهن خودش متصور می‌شود. 
این کتاب شامل پانزده بخش است که در این بخش‌ها دکتر ماکسول مالتز این چنین بیان می‌کند که لازمۀ موفقیت هر فردی، تصویری است که او از خودش در ذهن خود دارد. او می‌گوید که اولین راه برای رسیدن به موفقیت قوۀ تخیل است و بعد از آن باید دست از باورهای کاذب خود برداریم. 
شاید این چنین به نظر برسد که زندگی واقعی چیز دیگری است و این سخنان فقط سرگرمی‌ای بیش نیست، ولی روشی که در کتاب عرضه می‌کند روشِ استفاده از قدرتِ تفکر منطقی است. مالتز معتقد است که باید به خوشبختی عادت کنید و در بخشی هم این چنین بیان می‌کند که شکست هم وجود دارد ولی می‌توان از این شکست به سود خودمان استفاده کنیم.
      

لیست ها

این کاربر هنوز لیستی منتشر نکرده است.

فعالیت‌ها

محمدحسین شربتی
محمدحسین شربتی شروع به مطالعه‌ی این کتاب کرده است. 1401/9/6 - 06:41
‫حامد حمایت کار
‫حامد حمایت کار این کتاب را می‌خواهد بخواند. 1400/10/11 - 18:55

4 نفر پسندیدند.

محمدحسین شربتی
محمدحسین شربتی بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت و امتیاز داد. 1400/10/11 - 13:59
                  کتاب حاضر در ده فصل نگاشته شده و یکی از منابع خوب و کاربردی در شناختن ادیان و مذاهب گوناگون است که حتی ممکن است اسم برخی از آنها را هم ندانیم.

در فصل اول ، به معرفی دین ، مذهب ، ملت و شریعت می پردازد و بر اساس این تقسیم‌بندی و تقسیم‌بندیِ جغرافیایی و تاریخی ، به معرفی و شناساندن ادیان و مذاهب گوناگون به خواننده می پردازد.

شناخت ادیان را یک علم معرفی می کند و در همان فصل اول ، در مورد فایده این علم سخن می گوید. "نخستین انگیزه مطالعه و بررسی هر موضوعی ، ارضای حس کنجکاوی است و به همین دلیل ، دانشمندان هنگام تحقیق در مورد پدیده ها ، ارزش اقتصادی یا سایر منافع مادی را در نظر نمی گیرند و تنها پس از به نتیجه رسیدن تحقیق است که منافع اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرد"(متن کتاب)

پس از بیان این مطالب ، مطلب جالبی را بیان میکند به نام دینداری در عصر حاضر

هر چند مطلب کوتاهی است ولی مفید است.

سپس بر اساس تاریخ ، ادیان را معرفی میکند. در فصل دوم ادیان ابتدایی را معرفی می کند. خداوند بت‌ها و... .

در فصل سوم ، نگاهی تاریخی-جغرافیایی دارد و دین ها را در چهار منطقه مصر ، بابِل ، یونان و روم را معرفی می کند. 

در فصل چهارم ، فقط به معرفی ادیان هندوستان می‌پردازد. ، قبل از هجوم آریایی ها و پس از آن ، چهار مذهب هندوئیسم ، جینیسم ، بودیسم و سیکیسم به همراه تعالیم و آثار و پیروان آنان. 

فصل پنجم را به منطقه چین و ژاپن می‌پردازد. آیین کنفوسیوس ، تائوئیسم ، و شنیتو را معرفی می کند به همراه زیر شاخه و آیین و آداب آن ها. 

فصل ششم را به ایران باستان می پردازد آیین ها و ادیانی که وجود داشته در ایران قدیم. آئین مغان ، دین‌ زرتشت ، میراییسم یا همان مهرپرستی ، مانویت و آیین مزدک.

در فصل هفتم ادیان اعراب قبل از اسلام را معرفی می‌کند و در فصل هشتم به معرفی یهودیت می پردازد؛ پیامبران یهود را معرفی می کند و در مورد تاریخ بنی اسرائیل سخن به میان می آورد.

همچنین در مورد عتیق و اعتقادات و احکام آنها سخن می گویند تا در نهایت برسد به مبحث انتظار ظهور مسیحا در یهود در آن زمان و زمان حال.

در فصل نهم ، به معرفی و پیشینه دین مسیحیت می‌پردازد، از آن زمان تا زمان حاضر.

پیامبران مسیحیت را معرفی می کند تا کتاب عهد جدید و پاپ و کلیسا و... . اعتقادات و ریشه این اعتقادات ، اعتبار کتاب مقدس و... .

در فصل دهم نیز به معرفی اسلام می‌پردازد ، از ابتدای شکل گیری تا زمان حاضر همه موارد را بررسی می کند. این فصل ، به  تفصیل مباحث می‌پردازد، از اسم آن تا ظهور منجی و آخرت شناسی همه موارد را بررسی می‌کند و توضیح کاملی می‌دهد.

در خاتمه کتاب هم ، بخشی دارد با عنوان کتابنامه که ۱۰۷ منبع را معرفی می کند که در نوشتن کتاب از آنها استفاده شده است.

کتاب جالب و مفید است و خواندن آن به شدت توصیه می شود تا کمی با علم ، با دین خودمان جلو برویم.
      

1 نفر پسندید.

محمدحسین شربتی
محمدحسین شربتی این کتاب را تمام کرد. 1400/10/11 - 13:59
محبوبه طاهری
محبوبه طاهری بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت و امتیاز داد. 1400/8/30 - 18:57
                    از دیرباز مطالعه و تدوین در علم قرائات بیشتر در بین اهل سنت رواج داشته است. در دوره معاصر پژوهش‌های اهل سنت علاوه بر تصحیح و باز نشر آثار کهن قرائی به مطالعات دیگری از قرائات نیز متمایل شده است. اما شیعیان به دلیل اعتقاد به یگانگی قرائت منزل از همان دوران نخواست این رشته را چندان جدی نگرفته‌اند. این پژوهش‌ها بیشتر متاثر از رواج نگاه تاریخی غربی آن به قرآن در سده اخیر است. پس از چندی این مطالعات تخصصی‌تر شده و به دو زیر شاخۀ کلی تاریخ جمع و کتابت قرآن و تاریخ قرائت قرآن تقسیم شده است. کتاب حاضر پنج فصل دارد.
نویسنده در فصل نخست مروری بر دیدگاه‌های غربی درباره جمع قرآن و تاریخ‌گذاری آن داشته است. روایات «سبعة احرف» که به‌منزلۀ تنها مجوز شرعی برای تعددِ قرائت مورد استفاده قرار گرفته تنها برداشتِ اشتباهِ مسلمانان آن زمان از معنای کلمه حرف بوده است. این عبارت همواره مبهم بوده اما بر اساس روایات موجود تا حدودی معلوم می‌شود که مخصوص چه بوده و در عین حال معلوم می‌شود که قطعاً منظور از آن قرائات هفتگانه نبوده است. زیرا این قرائات سال‌ها بعد از نزول قرآن ایجاد شدند و اصلی‌ترین دلیل ایجاد اختلاف میان آن‌ها خود اشخاص و قرّا بوده اند. فصل دوم به بررسی نقش ابن مجاهد در رسمیت بخشیدن به قرائت‌های هفتگانه اختصاص دارد. در فصل سوم نویسنده برای بررسی تواترِ قرائات ابتدا از مفهوم تواتر نزد اصولیان آغاز کرده و سپس به مفهوم آن نزد محدثان روی آورده است. او با اکتفا به نقل تعریف‌های اصولیانِ مسلمان از تواتر این پرسش را پیش می‌کشد که اگر متن قرآن متواتر است و قرائات وسیله‌ای برای خواندن این متن‌اند چگونه ممکن است این متن متواتر را با قرائاتی غیرمتواتر خواند؟ فصل چهارم مشتمل بر نوآوری‌های نویسنده است که توانسته با نگاهی در زمانی و مقایسه اسناد نقل قرائات رسمی در آثار ابن مجاهد، ابن‌غلبون و دانی به تاریخ و شیوه تعیین دو راوی اصلیِ قرائات رسمی در سنتِ مطالعاتِ قرائی دست یابد.
مسأله دیگر پیداییِ قرائات شاذ است است که نویسنده با بررسی مفهوم قرائت شاذ و تغییرات آن در طول زمان نشان می‌دهد که چگونه برخی قرائات با وجود برخورداری از شرایط قرائت قابل قبول به محدوده قرائت‌های شاذ راه یافته اند. در فصل پنجم و پایانی که به بررسی ماهیت اختلاف قرائات اختصاص دارد که نویسنده می‌خواهد بداند آیا این اختلافات صرفاً برخاسته از رسم‌الخط مصحف عثمانی‌اند می‌توان آن‌ها را ناشی از نقل‌قول شفاهی دانست؟ تحقیق در زمینه قرائات در طول سال‌ها محققان زیادی را به خود جذب کرده است و در مطالعات زیادی این موضوع از منظرهای تاریخی، صرفی و نحوی، لغوی، آوایی، ادبی و کلامی بررسی شده است. در آخر، این کتاب، بین قرائات قرآن و اختلافات شعر کهن عربی مقایسه‌ای انجام داده تا ماهیت هر دو دسته از اختلافات را با هم مقایسه کند و مشابهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را نشان دهد.
        

6 نفر پسندیدند.

محبوبه طاهری
محبوبه طاهری بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت و امتیاز داد. 1400/9/20 - 05:31
                    از پیش دکّه‌ها که عبور می‌کردیم امکان نداشت راه رفتن‌مان را متوقف نکنیم و توجه‌مان را به تیتر‌ها و عکس‌های روزنامه‌ها ندهیم. یک عکس جالب روی مجله، یک تیتر جنجالی و یا عکس و خبری از بازیگرانی که فیلم‌شان در حال پخش بود، حتماً ما را ترغیب به خرید آن می‌کرد. بعضاً حتی یک کلکسیون جذاب از مجله‌ها را در اتاقمان داشته‌ایم. جلوتر که آمدیم، لینکهای خبری،مدام برای‌مان ارسال می‌شد، با عناوینی که حتماً فضولی‌مان گل می‌کرد. چرا بی اعتنا از کنار این اخبار گذر نمی‌کردیم و نمی‌کنیم؟ چگونه بین این همه مشغله، کنجی از وقتمان را حتماً به اخبار اختصاص می‌دهیم؟ اصلاً چه ربطی به ما دارد؟
رولف دوبلی تعریف می کند که چگونه به پیگیری اخبار اعتیاد داشته. او می‌گوید که چطور در زمانی کوتاه به یک روزنامه‌خوانِ خوره تبدیل شد. هر روزنامه را از تیتر اول تا کلمه آخر می‌خواند. هفده سالگی اوج عطش او در دنبال کردن خبرهای سرتاسر دنیا بود. سنی که در آن دوستانش وقتشان را در جنگل ها، زمین‌های فوتبال و با ماکتهای هواپیما و دختران می‌گذراندند. با شروع دانشگاه حرص و ولع خبرخوانی‌اش به حاشیه رفت زیرا در دوران دانشجویی آنقدر کتاب برای مطالعه داشت که به خواندن خبرها نمی‌رسید. اما به محض ورود به اولین شغلش به خبرخوانی اشتیاقی بیشتر از گذشته نشان داد. به عنوان مسئول امور مالی هواپیمایی سویس ایر، تقریباً هر روزش در هواپیما و خواندن اخبار سپری می‌شد. با ظهور اینترنت، ناگهان حجم دانستنی‌ها از قبل هم بیشتر شد یعنی به یکباره "همه چیز" در دسترس بود. گرچه اخبار او را عصبی می‌کرد ولی دست برداشتن از آنها کار راحتی نبود. با مرور زمان متوجه شد که خواندن یکباره متن‌های طولانی برایش دشوار شده گویا کسی توجهش را تکیه تکیه کرده بود. بنابراین کم کم از اخبار فاصله گرفت و یک روز بالاخره تصمیم گرفت که اخبار بی اخبار! دوبلی به ما اطمینان می‌دهد که بدون این اخبار، زندگی‌مان بهتر خواهد بود و هیچ چیز مهمی را از دست نخواهیم داد.
حالا اخبار دقیقا چیست؟ اطلاعاتی درباره رویدادهای سراسر جهان.
رسانه‌ها کار خود را بلدند از عبارتهای مبالغه‌آمیزی چون «اخبار فوری»، «سرخط مهم‌ترین اخبار جهان» برای توصیف اطلاعات استفاده می‌کنند. نویسنده بیان دارد که می‌توانیم با خیال راحت فرض کنیم هرچه یک خبر فوری‌تر باشد در واقع برای ما کم اهمیت‌تر است. اخبار برای ذهن مانند شکر است برای بدن.
پیشنهاد و راهکار چیست؟ اگر نمی‌خواهید از توهم جا نماندن از اتفاقات مهم جهان دست بکشید، می‌توانید نگاهی فوری به چکیدۀ برخی رسانه‌ها یا تنها تیتر اخبار بیاندازید. کتاب‌ها و مجله‌هایی را مطالعه کنید که معتبر و عمدتاً به مقالات متخصصان اختصاص دارند و دارای ارزش خواندن‌اند. خواندن گاه به گاه کتاب‌های آموزشی خوراک بهتری برای مغز است تا اخباری که مغز را می‌خورد.
پیگیری اخبار، وقت تلف کردن است. از طرف دیگر اگر توجه کرده باشید خبرهای بدی که به ما می‌رسند بیشتر از خبر‌های خوب هستند. تاثیر اطلاعات منفی دو برابر شدیدتر از اطلاعات مثبت است. روانشناسان از این مسئله با عنوان "خطای منفی نگری" یاد می‌کنند. نتیجه واضح است. پیگیری اخبار کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد. به این صورت که بیشتر استرس خواهیم داشت، عصبی‌تر می شویم، فکرمان مشغول می‌شود و در نهایت زودتر خواهیم مرد!
زلزله‌ای در فلان کشور، ملاقات رئیس جمهور الف با رئیس جمهور ب، طلاق یا ازدواج فلان بازیگر، پرتاب یک موشک در کره شمالی و... . چه اهمیتی دارد؟ اخبار در مقایسه با کتاب اختراع تازه تری ست. اما قدرت و ارزش کتاب بسیار بیشتر است.
        

3 نفر پسندیدند.

ابوالفضل شربتی
ابوالفضل شربتی بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت و امتیاز داد. 1400/9/8 - 00:27
                    مدتی است وِرد زبانم شده تشبیهِ مغزِ انسان به CPU کامپیوتر. در برخورد با بچه‌های مدرسه خیلی بیشتر شده. مغزِ کامپیوتر هر قدر داده‌ها و اطلاعات بیشتری بگیرد بیشتر استفاده می‌شود، مستعمل‌تر می‌شود و البته که گرم می‌شود و چندان کاراییِ گذشته‌اش را ندارد. در زیستِ روزمره‌مان هم احتمالاً زیاد دیده‌اید که حوصلۀ کسی را ندارید و می‌دانید اگر به او بها بدهید زیاد برایتان فایده ندارد و بی‌خود و بی‌جهت مغزتان درگیر می‌شود. ایدۀ کتاب هم همین است، منتها در حوزۀ اخبار. یعنی چطور وقتی برای کسی که فایده‌ای برای شما ندارد وقت می‌گذارید (و احتمالاً به حال خودش هم فایده‌ای ندارد) پیگیری اخبار هم همینطور است، چیزی است که برای شما فایده‌ای ندارد. رودولف روبلی، نویسنده‌ای که احتمالاً زیاد نامش را شنیده باشید، از تجربۀ زیسته‌اش می‌گوید، از وقتی که خودش فهمید چه بلایی به سرش آمده، از ترفندهایی که به کار برده تا از شرِّ بی‌فایده‌ها رهایی یابد. در ادامه تلاش می‌کنم چارچوبی از مباحث کتاب ارائه کنم.
اخبار همانند شکر برای بدن است. شکر یکی از لذیذترین مواد مضر برای انسان است، اخبار هم همین‌طور. خبرهای جور و واجور از اطراف عالم ما را، بدون شک، عصبی می‌کند، اما چیزی دارد که همچنان عاجزانه به دنبال آن هستیم، مانند کشیدن سیگار یا مصرفِ موادی که فیزیکی و/یا روانی شما را به سوی خود می‌کشید. با این تصویر روشن است که رهایی از اخبار، همانند مخدرها، نیاز به زمان و اراده دارد. البته این را باید بدانید و لمس کنید که اگر اخبار را از دست بدهید «مطمئناً چیزی را از دست نمی‌دهید». این کار نیازمند پرهیزی سخت‌گیرانه است. از موقعیت‌های خطر (بخوانید: روزنامه‌ها و مجلات و سایت‌های خبری و این‌ها) دوری کنید، جایش را با کتاب یا مجله‌های هفتگی یا ماهانه پر کنید. اما احتمالاً همچنان قانع نشدید، پس بیاید کمی خبرهایی که هر روز با آن‌ها بیدار می‌شویم و با آن‌ها هم می‌خوابیم مرور کنیم، اینکه واقعاً چیستند.
فرض کنید روزانه چهل پنجاه تا خبر را می‌خوانید. (معتادان به خبر اگر دقت کنند از این میزان خیلی بیشتر درگیرند). با خودتان صادق باشید و بپرسید که چندتا از این خبرها تغییری در زندگی‌تان ایجاد کرده است؟ چه تعداد از این خبرها به تصمیم‌گیری‌های بهتر در زندگی، روابط خانوادگی، انتخاب‌های شغلی، و، در کل، دیدتان به زندگی و تصمیم‌هایتان تأثیر گذاشته است؟ خبرها در مسائلِ حقیقیِ زندگی شما، در محتمل‌ترین حالت که به یقین می‌رسد، اهمیت و اثری ندارد. در بهترین حالت فقط شما را سرگرم می‌کند. از این گذشته، بنشینید فکر کنید و علاقه‌هایتان را روی کاغذ بیاورید. چند درصد و چه تعداد از اخبارِ اطراف شما به علاقه‌های شما مربوط است. علاقه به کنار، چند درصد از اخبار به شایستگیِ شما مربوط است؟ یعنی روزانه با چند خبر درگیرید که به تخصص و علمِ شما گره خورده باشد؟ بعید می‌دانم نتیجه‌های خوبی بگیرید. این را هم به قبلی‌ها اضافه کنید که تاثیر اطلاعات منفی از مثبت‌ها دو برابر شدیدتر است. پس انگار خبرها چیزهایی ساده نیستند و برای بدن شما هم مضرّند. اگر به صنعت بودن رسانه توجه کنید مضرات دیگری هم از اخبار به دست‌تان خواهد آمد. رسانه‌ها (بنگاه‌های خبری) صنعت‌اند، گردش مالی وسیعی دارند، اهداف و ایده‌آل‌هایی دارند، پس این اسطوره را به گوشه‌ای پرت کنید که اخبار به شما تصویری واقعی و حقیقت‌جویانه می‌دهد. 
«پیگیر اخبار نباشید» 35 مقالۀ کوتاه و خواندنی است. هر مقاله، که کوتاه و خواندنی است، به جنبه‌ای از بی‌فایده و مضر بودن اخبار اشاره دارد. از تغییر ساختارِ مغز ما، از انفعال ما گرفته تا حقیقی‌نبودن خیلی از اخبار. در این میان استدلال‌های جالبی هم مطرح می‌شود که دانستن‌اش ضروری است، نظیر اینکه اخبار دشمنِ خلاقیت است یا ما را در هاله‌ای از مهم‌بودن قرار می‌دهد.
        

1 نفر پسندید.

محمدحسین شربتی
محمدحسین شربتی بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت و امتیاز داد. 1400/10/10 - 18:04
                  کتاب حاضر، یک پژوهش کلی و مختصر از اصطلاحات حدیثی در نگاه و عقیده‌ی دو فرقه شیعه و سنی است. به دلیل حجم خوب کتاب و قابل فهم بودن مطالب آن، به عنوان یکی از منابع آموزشی در دانشگاه ها و موسسات علمی آموزشی به کار گرفته می‌شود. 
کتاب حاضر در چهار فصل نگاشته شده است؛ فصل اول: مباحث مقدماتی. در این فصل، علم درایه را تعریف و هدف این علم را بیان می‌کند. یک نگاه کلی از دیدگاه شیعه و اهل سنت هم به آن دارد و در نهایت از نگاه تاریخی هم نگاهی به این علم می‌اندازد. 
فصل دوم: مفاهیم اولیه. همان گونه که از اسم این بخش پیداست، به توضیح مفاهیم علم درایه می‌پردازد. از نکات مثبت هم این است که تعریف شیعه را در کنار تعریف اهل سنت می‌آورد و مقایسه کردن تعاریف را بسیار راحت می‌کند. 
فصل سوم: تقسیمات خبر. در این فصل، ابتدا حجت بودن خبر را مطرح کرده و بعد از آن، خبر را تقسیم بندی می‌کند به دو قسمت متواتر و واحد (نام دیگر واحد، آحاد است). سپس خبر واحد را تقسیم بندی می‌کند. در کتاب حاضر بر اساس 9 ویژگی تقسیم بندی می‌شود هم‌چون: تعداد راویان، گوینده اصلی روایات، اتصال و انقطاع سند، با توجه به وجود مخالف، با توجه به ویژگی های ساختاری و سندی و....
فصل چهارم و آخر کتاب: مباحث تکمیلی. در این بخش، مباحثی را بیان می‌کند که مکمل مباحث قبلی است. مباحثی که بیشتر به صورت پراکنده هستند هم‌چون: طرق تحمل حدیث، طرق هشتگانه تحمل حدیث، شیعه و طرق تحمل حدیث و....
از دیگر ویژگی های مثبت این کتاب این است که در آخر هر بخش، خلاصه مطالب را جمع آوری کرده و به صورت مختصر و موردی بیان می‌کند و سپس چند تمرین می‌دهد تا فقط خواننده روزنامه وار کتاب نباشیم و به صورت عملی فراگیریم.

      

2 نفر پسندیدند.

پریسا نصیری
پریسا نصیری بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت و امتیاز داد. 1400/10/7 - 19:30
محمدحسین شربتی
محمدحسین شربتی این کتاب را تمام کرد. 1400/9/28 - 19:37
محمدحسین شربتی
محمدحسین شربتی بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت و امتیاز داد. 1400/9/28 - 19:35
                  
این کتاب، یکی دیگر از کتبی است که بسیار بسیار می‌تواند در زندگی شخص موثر باشد. از زمانی‌که این کتاب را خوانده ام تا به حال، متن پشت جلد کتاب مرا به خودش گرفته است: "دچار حالتی شبیه دوست داشتن شده ام! نمی‌توانم اسمش را بگذارم عشق، برای اینکه ......" به تعبیری دارد تفاوت میان عشق و دوست داشتن را بیان می‌کند. 
کتاب دارای نُه فصل است و موضوعی واحد. زندگی را بیان می‌کند با حواشی جالب و خواندنی. بخش جالبی که من آن را دوست داشتم، نامه هایی بود که میان مادر و فرزندی در خارج از ایران رد و بدل می‌شود. در یکی از همین نامه ها بود که متن پشت جلد کتاب به روی کاغذ پیاده می‌شود و داستان از این قرار است که پسرک که در آمریکا است، برای جشن چهارشنبه آخر سال(یا همان چهارشنبه سوری خودمان) با جمعی دیگر از ایرانیان آنجا دور هم‌دیگر جمع می‌شوند و به طور اتفاقی، دختری را می‌بیند و از او خوشش می‌آید و وقتی لبخند دختر ایرانی را بر صورت در مقابل خود می‌بیند، فال نیک و مهر تاییدی می‌گیرد بر این دوست داشتنش و سپس این را بیان می‌کند و در نهایت هم ماجرا طوری تمام می‌شود که معمولا به آن می‌گویند شکست عشقی و یا به سرانجام نرسیدن پروژه. 
از نظری هم اگر بخواهیم به کتاب و محتویات آن بنگریم، می‌توانیم تفاوت زندگی سنتی ایرانی و مدرنیته غربی را تا حدودی ببینیم و اگر بتوانیم بین این دو عمل جمع را انجام دهیم، به نظر می‌رسد که نتیجه جالبی را در بر داشته باشد. 
به عقیده من، ما باید زیاد کتاب بخوانیم و هم‌چنین کتب مختلفی از قشرهای مختلف بخوانیم تا بتوانیم در جامعه زندگی کنیم و زندگی خوب و ایده آلی را فراهم کنیم تا آرامش بیشتری پیدا کنیم و این کتاب از آن دسته کتاب های خواندنی است که می‌تواند کمکی به ما بکند.

      

2 نفر پسندیدند.

در حال مطالعه

کتاب در حال مطالعه ای وجود ندارد.

با جستجو می‌توانید کتاب‌های مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید و به این لیست اضافه کنید.