یادداشت‌های صاد (35)

صاد

صاد

1403/10/22

          مارتین واقعا خوش‌بینه ولی تلاشش رو قدر می‌شناسم، سعی کرده با سنت پسااستعماری بیاد سراغ مشروطه و نمونه‌ای از تاریخ‌نگاری فرودسته. کتاب به جای روایت مردان بزرگ و قصه‌ی همیشگی تاجران قند رفته سراغ گروه‌های مختلف جامعه و طولی وقایع رو بررسی کرده. ایده‌ی کلی اینه که رتوریک اسلامی که بر عدل تکیه داره فرصتی فراهم کرده برای اقشار مختلف که با دولت وارد چانه‌زنی بشن. طبقه رو خوب فهمیده و تمایزها دقیق و منصفانه‌ست، من با لوطی‌ها و برده‌ها در این کتاب آشنا شدم ولی حقیقتش بخش زنانش که علاقه و تخصص منه جز خشم برای من نیاورد. فصل زنان رو می‌تونم در چند جمله خلاصه کنم:
زنان از بسیار قبل‌تر از مشروطه کنشگر سیاسی‌ بودن، از بلواهای نان حرف می‌زنه و اینکه عمدتا معیشت دلیلی برای اعتراض زنان بوده و به واسطه‌ی تفاوت‌هایی که با دیگر گروه‌های جامعه داشتن شکل کنش‌گری منحصر به فرد خودشون رو داشتن. زن‌ها سخت‌تر اعدام و تنبیه بدنی می‌شدن و شناسایی‌شون کار ساده‌ای نبوده. 

حجاب رو، یا دقیق‌تر بگم، شدت واکنش به بی‌حجابی رو تا حد زیادی طبقاتی فهم کرده مارتین که اینم برای من جدید بود. 

اما اونچه اذیتم کرد اینه که به تعزیه در حضور سیاسی زنان نقش زیادی داده، زنان کنشگر شدن چون تعزیه‌ها بیشتر شد و چون الگویی چون فاطمه و زینب داشتن که فاطمه در فدک و زینب در وقایع پس از عاشورا قسمی کنشگری سیاسی رو به نمایش گذاشتن و زن ایرانی الگو برداشته و جامعه‌ی مردان هم قبول کردن. مارتین این‌جا واقعا یه مسیحی خوش‌خیاله که از امکان‌های روایی اسلام هیجان‌زده شده و یادش رفته جانب احتیاط روش‌تحقیقی رو رعایت کنه، اگه اسلام روایته چه تضمینی هست که این خوانش از زینب و فاطمه بیش از بقیه‌ی خوانش‌ها رایج بوده باشه؟ مستنداتی ارائه نشده، کاش به متن تعذیه‌ها دسترسی می‌داد یا از دست‌نوشته‌ای چیزی حرف می‌زد که زن‌ها، لااقل بخشی از زن‌ها خود رو با این فیگورها یک به یک دیده بودند، ولی دریغ و صد دریغ. 

صفحه‌ی پایانی فصل نتیجه‌گیری، برگه‌ی شانس رو می‌شه و نویسنده ادعا می‌کنه عدالت‌خوانه همون شوراهایی شهری و بیناشهریه که ما قرن ۱۳ دیدیم و ریشه در سنت ایرانی داره در حالی که چند خط پایین‌تر ادعا می‌کنه اگه مشروطه شکست خورد به این دلیل بود که مردم با نهادهای جدید خو نگرفته بودن، تناقض‌ها غم‌انگیز اما اجتناب‌ناپذیرن در هر پژوهشی و در کل که بخونین، چون کم‌خوندیم از این قسم تاریخ‌نگاری ولی هشدارها رو هم بردارین که از کل محتوا سرخورده نشین.
        

3

صاد

صاد

1403/10/22

          .
برگشتم دارم اِمرسون می‌خونم. راستش هیچ‌وقت از امرسون خیلی خوشم نیومده. شاید چون به دوستی که نیست پیوندم می‌زنه و شایدم چون زیادی به نظرم انتزاعی و سفیده. با این حال، به نظر می‌رسه باید متواضع‌تر باشم، هفته‌های گذشته آدم‌ها بارها بهم یادآوری کردن خودت مگه کی بودی؟ بخشی‌ از این «باز به خود برگشتن» و از ایده‌ها نقد و چالش بیرون کشیدن رو اتفاقا که از خود امرسون یاد گرفتم. به علاوه اینکه امرسون برای من تیغ دولبه‌ست اگه برگردیم به «self-reliance» به نظر می‌رسه امرسون همون‌اندازه که طرفدار از این شاخه به اون شاخه پریدن و از ایده‌های نو شنیدنه، به همون اندازه هم ضروری می‌دونه که به چیزی درونت تکیه کنی و ایده رو به چالش بکشی و در نهایت از آن خودت کنی. چیزی درون خودت؟ چه چیزی؟ چه چیز کوفتی‌ای هست که بشه بهش برگشت و مطمئن بود که اونجاست و «باید» اونجا باشه؟ به نظر می‌رسه وقتی داریم از هستی و جهان و معنا و متافیزیک حرف می‌زنم امرسون برای من انتزاعیه ولی وقتی قراره برگردیم به کنش‌های روزمره چی؟ من هنوز تازه‌م، هنوز از مواجهه شگفت‌زده می‌شم و به ایده‌ها گیر می‌کنم، ایده‌ها منو با خودشون می‌برن. اول اقتصاد، بعد تاریخ، بعد جنسیت، نژاد، ادبیات، هنر و هرجا که چیزی برای دیدن باشه. دوستی که حالا کمتر دوستمه خیلی قبل‌تر بهم توصیه کرده بود امرسون بخونم، می‌پذیرم که این‌طور نمی‌شه دووم آورد و بیمار شدم انقدر یه چنگال به این کیک زدم و یه گاز از اون شیرینی دهن گذاشتم. یواشکی دوره‌ی «شعر مدرن آمریکا» رو فالگوش وایمیستم و از حسرت و هیجان به خودم می‌لرزم. فشل شدم و مغزم همه‌جاست. از این جهت امرسون سیلی درستی‌ست، شات قهوه‌ی سر صبح و لیموی قبل عرقه که هوشیارت می‌کنه. قُلابت رو برای ایده‌ای که این همه سال درون خودت نگه داشتی سِفت‌تر کن‌ ولی چشم و گوشت رو هم نبند. امرسون همون اندازه که تاکید داره لازمه به خودت متکی باشی تشویقت می‌کنه چیزی خارج دایره‌ت رو ببینی. بقیه بهت میگن این و اون جالب نیست؟ به جهنم. بیخود نیست که روح آمریکایی امرسون رو می‌پرسته. شاید همینم اول مانع شده چیزی از امرسون برای خودم بردارم. امرسون معتقده باید جرئت کنی متزلزل و در مسیر باشی، جرئت کنی بی‌ثبات باشی. شگفت‌انگیزه که امرسون بارها و بارها ترغیبت می‌کنه تو دام ثبات عقیدتی‌ای که جامعه ازت خواسته نیوفتی. همینم به نظرم self-reliance امرسون رو به فاشیسم بدل نمی‌کنه. امرسون معتقده باید اجازه بدی که احمق ببیننت، به هرحال جامعه بارها و بارها به تک تک ما تفهیم کرده که ازمون ثبات عقیدتی می‌خواد. کافیه امروز بگی دموکراتی و فردا بدل شی به آنارشیست، احمق خطابت می‌کنن و ضعیف قلمداد می‌شی. فتیش ثبات عقیدتی فراگیر و پررنگه و امرسون تاکید می‌کنه از همینه که باید فرار کنیم. بخون، ببین، هیجان‌زده شو ولی به خودت برگرد، در عین حال «خود»ت رو پروژه‌ای بلندمدت ببین که بین تغییر و اتکا در نوسانه.
        

2

صاد

صاد

1403/10/22

          The Working Women's League, which was created during the Civil War, was a part of the motivation for that emerging was the sewing machine. sewing we can think of as really being the paradigmatic example of women's work. Basically, all women learned to sew, and in a sense, because all women can do it, it almost devalued the labor in the market. So it made it very easy for people who hired women to sew a garment if the price wasn't low enough to find somebody else that could do it for cheaper. So this was kind of a long-standing problem, even going back to earlier in the 19th century. But with the spread of the sewing machine during the Civil War, the problem really intensified, and because with sewing machines women could sew so much faster, and do such a greater volume, it dropped the price even lower, and it made it even more difficult for women who might have been skilled seamstresses prior to the war, to earn a living. 
the machine that looked as though it should have made women's work easier, and more productive, actually resulted in the opposite. It may have made it easier to do each individual garment, but then they had to produce so much more to make a living.  ironically, it's this labor-saving device, but it actually ends u making women's labor conditions worse. It might make it easier for women to do their home sewing, for their families, but in terms of sewing as an income-generating activity, I would say it made it even more difficult for women.  because sewing as an income-generated activity produced clothing that was so much cheaper, that eventually drove home sewing out of business. In other words, it didn't pay for women who could afford to do so, could just buy clothes for less than they could make them. As dearest  Helen Campbell commented  "Women might think that they're "emancipated now because they can buy underwear for their family instead of having to make it at home." But basically what she says is this emancipation of women who can afford these consumer goods, is actually linked to the enslavement, and she's using the term metaphorically, of women who are making these goods, who are earning such low wages, that they're what she calls prisoners of poverty.
        

0

صاد

صاد

1403/10/22

          For economic historians, technological transformation and the Industrial Revolution are two titles that tied tighter. Many economic historians have seen technological creativity at the very base of the rise of the West. Technological change has been explained by shortages in labor, the endowment of resources, alteration in the idea of knowledge, culture, secured property rights and etc. 
Mokyr believes that the diffusion of useful knowledge was among the central motives that drove the engine of technological transformation.  What makes the case of Britain unique comparing to other civilizations like China during the Sung dynasty that had had a chance to experience a period of technological progress, according to Mokyr, is that Britain had better institutions and developed better incentives to make the most of useful knowledge, thanks to the Enlightenment. Men of science started to cooperate with men of industry. Scientists were asked to solve everyday problems. Pursuing propositional knowledge is encouraged by universities, research institutes, and professional societies, which consequently makes the wave of "micro-inventions."
Reading the book, keep in mind that Mokyr's Idea of the Industrial Enlightenment has been subjected to a number of criticisms. One of the most famous objections of his work has been raised by Allen (2009). In the tenth chapter of his book, Allen, "The British Industrial Revolution in Global Perspective," brings together a database of seventy-nine important inventors in the seventeenth and eighteenth centuries, including all of the macro-inventors who made the key technological breakthroughs. He aims to explore whether macro inventors had been involved with Enlightenment science through education or any other social interaction. "The British Industrial Revolution in Global Perspective" is a very reach and useful read in this respect.
Clark (2012) is also very critical of the effect of the Enlightenment on the Industrial revolution. He believes that since there is no quantitative evaluation of the Industrial Enlightenment hypothesis, it is hard to demonstrate any causal role of Enlightenment. Clark (2012) notes that "the Cliometric society, _which Mokyr himself, has been a member of it _in economics aimed to work towards a testable scientific history"(That could be a starting point for me to talk for at least an hour about the history of science in economics, so let's skip that. )
Debate continues about the role of Industrial Enlightenment in generating the Industrial Revolution, which comes as no surprise in the historiography of the Industrial Revolution. Technological change was only one of the many phenomena that affected the British economy during the long course of the eighteenth century. The origin of the Industrial Revolution has been a controversial and much-disputed subject within many fields. Although economic historians tend to highlight economic slants, as Mokyr mentions, "the Industrial Revolution illuminates the limitations of the compartmentalization of historical sciences."
Anyway, this was a useful read.
        

0

صاد

صاد

1403/10/18

          She's got a pretty good sense of humor. I think the title itself, is a bit of an ironic joke. If you read that title, "Power and Politics in the Civil War South," what do you expect? Oh, you know, congressional debates, elections, cabinet meetings. Power and politics. There's a million books with that kind of subtitle. Boring. That's not what she's writing about. She's saying what women are doing on the grassroots level is also politics. Right? We've got to expand our definition of politics from just the electoral sphere.
It's also about power. Power within the society. Who's going to exercise it and how?
So she challenges us to expand our definition of politics to encompass all sorts of different kind of events in what we call the public sphere.
The struggle for Southern independence opens the door for the political mobilization of groups that had had little influence in the pre-war South. One, we saw before, was slaves. It opens the door for slaves, as we've seen, to run away, to join the Union army, to become a political factor
in the South. Secondly, women who had, you know, the notion of the law of coverture which is enforced in the North and the South, the common law of coverture, says a woman is an appendage of her husband. She has no legal identity (a married woman) other than that
of her husband. She can't sign a contract. She can't own property. She can't vote, obviously. She's not an individual actor, so to speak, on the political stage. But she becomes that, forgetting about the law. They forge, and what McCurry shows, is poorer women forge a political identity.
It's not the same as the upper-class women. Upper-class women address the Confederate government as upper-class people. They are part of the elite. They demand recognition as part of the elite. The identity that these poorer women construct for themselves, she says, is as the wives of soldiers. They're not exactly claiming autonomy for themselves. They are soldiers' wives, but the government has an obligation to them as soldiers' wives. The government cannot let them starve. The government cannot let them fail to feed their families. And on a small farm, when the man is taken away in the draft, or volunteers, it's very hard for a woman and maybe some children to actually manage the farm and to harvest the crops and to feed the family over the next couple of years.
The economic situation deteriorates as the war goes on. These poorer women flood the Confederate government, Confederate Congress, state authorities, with demands for assistance. Demands. Not charity, but a right. They have a right to support from the government, because they are soldiers' wives. And sometimes they take to the streets. And eventually, some of them actually go along with their husbands. Now McCurry, and I guess Faust, are not saying: this is the cause of Confederate defeat, the disaffection of more and more women. But it certainly is a problem, and politicians understand it is a problem. And they have to address these demands of soldiers' wives. And they start, Congress begins, as the war goes on, exempting poor families from taxation. They begin what she calls, maybe in a slight exaggeration, an inchoate welfare system. The South (here's an irony) the South, the Confederacy, is the first government in the United States to create a welfare system. That is, actual direct aid to poor people by the government because they're poor. So these women are not anti-Confederate, exactly. They resent the way the war is being conducted. But the disaffection of women on the homefront reverberates in to the army. And if men in the army know their families are discontent or not able to eat, that makes morale in the army begin to deteriorate.
        

0

صاد

صاد

1403/10/18

        در مورد “کوچک و سخت” نوشته‌اند که جستاری‌ست چند پاره در خصوص مادری و ادبیات. همین یک جمله کافی‌ست که بدانم کتاب را دوست ندارم. من از بچه‌ها هیچ وقت خوشم نیامده. دلیلش هم البته همانقدر که از حوصله‌ی خواننده خارج است برای درک اینکه چرا این کتاب را دوست دارم الزامی‌ست. لازم‌ست بگویم که مادرها در نظرم کسل‌کننده و رنجورند. خواندن این جمله اگر از نوشتن آن سخت‌تر نباشد، البته که آسان‌تر هم نیست. آدم وقتی می‌نویسد درگیر بازی‌های غریبی با خودش می‌شود، اگر در نوجوانی هم به قدر کافی روسو خوانده باشد، واژه به واژه شجاع‌تر می‌شود و هر جمله که بیرون می‌ریزد، چیزی حقیقی از خود را درون آن جا می‌گذارد. برای خواننده البته ماجرا فرق دارد، کافی‌ست چرتش هم گرفته باشد، همان یک جمله‌ فاتحه‌ی متن را می‌خواند. مادرها کسل‌کننده‌اند. کی این مزخرفات را قبل از خواب می‌خواند؟ به هرجهت. گفته بودم که مادرها به نظرم کسل‌کننده و حقیقتا قدری غمگین‌اند. من معتقدم بیشترش تقصیر بچه‌هاست. گالچن ولی یک چیزی در مشت داشت که اجازه داد قدری تامل کنم. من نمی‌شناختمش و تنها یادم است چند وقت پیش که “آیشمن در اورشلیم“ دست به دست می‌شد، در اینترنت گشتی زدم و نقدی نوشته بود که خوشم آمد. کوتاه و مکفی. شبیه “کوچک و سخت”. گالچن آمریکایی-کانادایی‌ست و شیفته‌‌ی ژاپن. همین هم البته آمریکایی‌ترش می‌کند. همه‌ی آمریکایی‌های سفید طبقه‌ی متوسط در جوانی یک تابستان پول جمع کرده‌اند رفته‌اند ژاپن. این بار البته طور دیگری‌ست. گالچن هیچ به چیزی که از مادری می‌شناختم شباهت ندارد. کتاب بیش از آنکه در مورد مادری باشد یک رساله‌ی کوتاه فمنیستی‌ست یا پژوهشی چندپاره در ادبیات، که البته نویسنده همین‌ها را هم مدیون بچه است. کتاب با چند یادداشت پراکنده از ماه‌های نخستین تولد بچه شروع می‌شود و اگر از وبلاگ خواندن خوشتان بیاید، لابد چند یادداشت اول را دوست دارید، ولی نویسنده میخش را برای من آن‌جایی کوبید که صادقانه از این گفت که او هم از بچه‌ها خوشش نمی‌آمده و اصلا قرار هم نبوده چیزی از مادری و تولد فرزندش بنویسد. از این‌جا به بعد کتاب دیگر در مورد ادبیات ا‌ست. واقعیت اینکه یاد جست و جوهای مفصل سونتاگ افتادم، انقدر که وسواس و ارجاعات نویسنده ستودنی و دلنشین بود. پشت کتاب را اگر خوانده باشید حدس زده‌اید که “ در ادبیات تعداد سگ‌ها بیشتر از نوزادان است“، نویسنده تا پایان کتاب بارها این جمله را پژوهیده و به ادبیات هم بسنده نکرده؛ گالچن قطعا فیلم‌ هم، خوب دیده. بسیار به مقایسه‌ی جنسیتی نویسنده‌ها پرداخته و این وسط لازم هم دیده اشاره کند هرکدامشان چندتا بچه داشته‌اند و بقیه‌ش قابل حدس اما خواندنی‌ست. خاصیت گالچن این است که گزاره‌های فمنیستی را طوری قلم زده که نیازی نیست برای همدلی با او زیاد هم فمنیست باشید.
با این همه، چیزی که کتاب را برای من خواندنی کرد، این‌ها نبود. بله من قدردان ارجاعات درست و پاورقی‌های مفصل‌م و هیچ چیز بیشتر از کتابی که مجابت کند چند کتاب دیگر را هم بخوانی سرکیفم نمی‌آورد. با این همه “کوچک و سخت” فرصتی بود برای همراهی با خود گالچن؛ یک سفر قهرمان درست و حسابی. نویسنده جایی از کتاب نوشته است که :
“سال‌های سال شرلی جکسون تقریبا تنها نویسنده‌ی زنی بود که نوشته‌هایش را می‌خواندم. بعد، ناگهان متوجه نکته‌ای شدم. به کتابخانه‌ام نگاه کردم و دیدم تقریبا تمام قفسه‌هایش در تصرف کتاب‌های نویسندگان مرد است، که البته عیبی نداشت. لازم نبود از دست خودم عصبانی شوم چون کتابهایی که خوانده بودم را خیلی دوست داشتم. اما کمی به هم ریختم چون معنای قفسه‌ی کتابم این بود که زنان نویسنده هیچ کتاب خوبی ننوشته‌اند یا سیر مطالعاتی من جوری پیش رفته که گذارم به هیچ کدامشان نیوفتد. هیچ وقت روی دور جین آستین یا ادیث وارتون یا حتی جورج الیوت نبودم چون این نویسنده‌ها من را یاد “خواستگاری و نامزدبازی“ می‌انداختند که حالم از همه‌شان به هم می‌خورد. اما همان‌طور که گفتم لازم نبود از دست خودم یا از دست دنیا حرص بخورم، فقط تصمیم گرفتم سعی کنم از زنان نویسنده هم کتاب‌هایی بخوانم.... کتاب بالینی و قصه‌ی گنجی هم از یافته‌های همین جست ‌و جوی عجیب و غریبند. وقتی فهمیدم رمان‌های میوریل اسپارک چقدر درخشان‌اند_کشفشان که کردم تقریبا نایاب شده بودند_کمی احساس خشم کردم؛ احساسی که تقریبا همیشه در خودم سرکوب کرده‌ام ولی آن موقع واقعا خشمگین شدم. (اسم میانی دخترم را اسپارک گذاشتم)... “
همین چند پاراگراف کافی بود تا خودم را در هیأت گالچن ببینم. یادم هست که سریع به کتابخانه‌م نگاه انداختم که تقریبا فقط سیمین دانشور را داشت. البته من همیشه اقرار کرده‌ام سواد و نگارش این زن قابل مقایسه با همتاهای مردش نیست و اصلا همتایی هم برایش در ادبیات معاصر قائل نیستم. “بازگشت ماهی‌های پرنده‌ی آتوسا افشین نوید را هم که در یک جمعی می‌خواندیم یادم هست که حسابی تعجب کرده بودم که چقدر از نویسندگان زن ادبیات معاصر دور مانده‌ا‌م و حالا گالچن سرنخ را داده بود دستم. حسابی عصبانی شدم و البته که امیدوار هستم نتیجه‌ی این عصبانیت کشف چیز عجیب و جدیدی باشد، درست مثل گالچن که با کتاب بالینی سی‌ شوناگون، ادبیات ژاپن را کشف کرده بود. مترجم در مقدمه نوشته که گالچن جستار “کوچک و سخت” را با بهره‌گیری از مطالعات فراوانش در ادبیات ژاپن و با الهام از ساختار کتاب بالینی نوشته است. کتاب بالینی هم البته خودش دلیل دیگری‌ست برای اینکه این کتاب را بخوانید؛ جادویی و نو، لااقل در ساختار.
در آخر اینکه من از آشپزی هم هیچ وقت خوشم نیامده. زنجیر پای زن دیدمش و سال‌ها از خودم ـچون خوب می‌پزم اجازه دارم بگویم و البته دیگران ـ دریغش کرده‌ام. دوره‌ی کارشناسی ارشد که در کشور دیگری تنها مانده‌ بودم و “نان و زنان” گاپنیک هم حسابی مغزم را پخته بود به آشپزی فرصت دیگری دادم و اجازه دادم از دام آنچه از زنانگی دستوری به ما خورانده بودند رها شود. واقعیت اینکه گالچن موفق نبوده ولی قلقلکم داده به مادری هم فرصت دیگری بدهم. بله شاید بشود کسل‌کننده هم نبود، ملول نشد و از زندگی جا نماند و شاید بشود بچه را لنزی کرد و جور دیگری ادبیات و جهان را به نظاره نشست. البته که پرواضح است بچه‌داری برای یک زن خاورمینانه‌ای بسیار با سفیدپوست طبقه‌ی متوسط ساکن آمریکا متفاوت است. با این همه یادداشت “نارنجی” گالچن در این کتاب هنوز در نظرم از درخشان‌ترین چیزهایی‌ست که در یک ماه اخیر خوانده‌ام، اینکه چطور یک سرهمی نارنجی رنگ فرصتی‌ست برای جور دیگری به رنگ‌شویی، جنسیت و زندان گوانتانامو نگریستن. مضاف اینکه یواشکی و پیش خودم از خودم پرسیده‌ام که اینکه اینقدر هرگاه در ادبیات با مادری و زنانگی به همان معنای “خواستگاری و نامزدبازی“ مواجه شدم پس زدم و دور مانده‌ا‌م شاید باعث شده علاوه بر خود ادبیات در زندگی هم از چیزهای مهمی دور بمانم. خودم را کاویده‌ام که نکند این را هم خورانده باشند به ما و همینطور که الف یک باری به من گفت دارم چیز مهمی را از خودم دریغ می‌کنم. هنوز البته زور خودم خیلی بیشتر است، تا ببینیم چه می‌شود.
      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

1

صاد

صاد

1403/10/17

0

صاد

صاد

1403/10/17

          .
«گرهگاه جنسیت و دیگر نظام‌های سلطه» هم تمام شد. مجموع چند مقاله، که اگرچه در محتوا مشابه‌ا‌ند ولی کیفیت‌های ترجمه‌ی بسیار متفاوتی دارند. من کتاب را برای کرنشاو و دیویس خواندم، زبان روایت هردو نویسنده همان‌چیزی‌ست که همیشه از یک نویسنده می‌خواستم. روایت و دغدغه و پیوند با روزمره در عین توجه به بستر تاریخی. در خصوص نویسنده‌های دیگر هم نظرم این است که: نکته‌ی قوت کتاب ارجاعات است، به خصوص در مقاله‌ی آخر یک لیست بلند از فمنیست‌های فلسطینی، پورتوریکویی و سوئدی برداشتم. ترجمه‌ی سخنرانی آدری لرد هم درخشان بود، تصور کنید شما را دعوت کنند درباره‌ی نژاد و سکسوالیته‌تان صحبت کنید، بروید سمینار و به برگزارکنندگان سمینار فحش و بدوبیراه بگویید که زن سیاه را ابزار ارضای ایگوی سفیدتان کردید و فقط فهرست پر می‌کنید که زن سیاه هم‌ در سمینارمان بوده ولی کمک‌هزینه‌ها و حمایت‌ها هنوز هم تنها برای فمنیسم سفید است. واقعا جسارت را هربار با فمنیسم سیاه شناختم. به علاوه اینکه به نظر می‌رسه خواهرانگی را هم باید برای خودم دوباره تعریف کنم. در تعریف قبلی به وضوح من نمی‌گنجم، شاید همین است که به فمنیسم سیاه پناه می‌برم.
        

0