یادداشتهای Iman Pirfalak (5) Iman Pirfalak 1404/7/18 - 00:51 بار هستی میلان کوندرا 4.0 67 ویژگیهای ساختاری کتاب «بار هستی» 1. پرش موضوعی: روایت مدام از یک داستان به داستان دیگر منتقل میشود؛ شخصیتها، خاطرات و تأملات فلسفی درهمتنیدهاند و مرز مشخصی میان آنها وجود ندارد. 2. پرش زمانی: زمان در این رمان خطی نیست. نویسنده گاه از حال به آینده میپرد و سپس به گذشته بازمیگردد. این سبک تا پایان کتاب حفظ میشود و به نوعی بازتابی از آشفتگی ذهنی شخصیتهاست. موضوعات محوری ...عشق و خیانت روابط میان شخصیتهایی چون توما، ترزا، سابینا و مهندس در محور این بخش قرار دارد. عشق در این رمان با خیانت، آزادی و وابستگی گره خورده است. توما عاشق ترزاست اما از تعهد میگریزد؛ سابینا نماد رهایی است و مهندس درگیر تضادهای اخلاقی. این روابط نهتنها احساسیاند بلکه بستری برای تأملات فلسفی درباره وفاداری و آزادی فراهم میکنند. ....جنگ و سیاست بخش مهمی از رمان به نقد کمونیسم و واکنش به حملهی شوروی به چکسلواکی اختصاص دارد. کوندرا با نگاهی انتقادی، تأثیر سیاست بر زندگی فردی را نشان میدهد و از سرکوب آزادیهای فردی و هنری سخن میگوید. .... فلسفهی انتخاب در قلب رمان، این پرسش فلسفی نهفته است: «آیا پیروی از احساسات، تصمیمی درست است؟» از آنجا که انسان تنها یکبار زندگی میکند، هیچ تجربهای قابل تکرار نیست و بنابراین هیچ فرضیهای را نمیتوان از طریق تجربهی شخصی اثبات کرد. این ایده، سنگینی هستی را در برابر سبکی انتخاب قرار میدهد و خواننده را با پرسشی بنیادین روبهرو میسازد. 0 18 Iman Pirfalak 1404/6/7 - 23:32 قلعه مالویل روبر مرل 4.4 79 سیاست در قلعه مالویل؛ در قلعه مالویل، مکاتب سیاسی نه از دل نظریهپردازی، بلکه در جریان تجربههای زیسته، انتخابهای اخلاقی، و مواجهه با بحران شکل میگیرند—و این انتخابها اغلب ریشه در باورها و گرایشهای پیشین شخصیتها دارند. تحت رهبری امانوئل، جامعهی مالویل بر پایهی دموکراسی مشارکتی بنا شد؛ ساختاری که در آن به نظر همه افراد احترام گذاشته میشد و تصمیمات از طریق مشورت و رأیگیری اتخاذ میگردید. در مقابل، شهر لاروک با رهبری فولبر، کشیشی عوامفریب، به جامعهای اقتدارگرای مذهبی بدل شد که در آن ایمان مردم ابزاری برای کنترل منابع حیاتی و تحمیل سلطه بود. این تقابل، بازتابیست از دو نگاه بنیادین به سیاست: یکی مبتنی بر گفتوگو، آزادی و مسئولیت؛ و دیگری مبتنی بر ترس، اطاعت و سوءاستفاده از ایدئولوژی. 0 16 Iman Pirfalak 1404/4/14 - 22:01 مرگ ایوان ایلیچ لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.2 510 زندگی مسیر است نه مقصد 0 30 Iman Pirfalak 1404/3/3 - 21:31 تاریخ فلاسفه ایرانی از آغاز اسلام تا امروز علی اصغر حلبی 0.0 1 برداشت من از این کتاب تا جایی که خوندم.... 1.فلسفه چیست ؟ویلیام جیمز: احساس کم و بیش گنگ ماست دربارهٔ اینکه معنای شرافتمندانه و عمیق حیات چیست؟ [و سوالات دیگه ای مثلِ] من چه می توانم بدانم؟ چه باید بکنم؟ به چه چیز امیدوار باشم و بدان دل ببندم؟ با همنوعان چه رفتار کنم؟ و... 2.این پرسش ها برای هر آدمی مطرح خواهد شد و مخصوصِ فیلسوف نیست. 3. چرا اینهمه مذهب و [مکتب] فلسفی داریم؟ هر فلسفه ای معلول روزگار خود اوست. تمام عوامل کامرانی و ناکامی [روزگار] در رشد و پرورش فلسفه یا فیلسوف مؤثر است. 4. تفاوت سخنان فیلسوف و پیامبر در چیه؟ پیامبران: کارشان تعلیم اخلاقیات و بیان روابط انسان با خدا و برعکس بوده فلاسفه: راه زندگی سعادتمندانه را می جویند ولی در این راه تنها از قوهٔ اندیشه و خیال خود مدد می گیرد و با دیانت کاری ندارد. 0 20 Iman Pirfalak 1404/2/24 - 12:15 جامعه شناسی خودکامگی: تحلیل جامعه شناختی ضحاک ماردوش علی رضاقلی 3.8 6 داستان امروز ما 0 19