یادداشت‌های حمید درویشی شاهکلائی (310)

فصل درو کردن خرمن
          فصل درو کردن خرمن رمانی است که ظاهرا برای نوجوانان نوشته شده است. البته این به نظر من یعنی سن حداقلی! یعنی به این معناست که حداقل باید نوجوان باشید! جوان و میانسال و پیر هم می توانند استفاده کنن، به طور اولی!
محمد رضا بایرامی نویسنده این کتاب، کتابهای زیادی نوشته و بیشتر اونا هم در حوزه نوجوانان است. کتابهاش هم معمولا جوایز داخلی و خارجی هم برده. 
داستان کتاب فصل درو کردن خرمن بایرامی تو سال 57، سال انقلاب می گذره. یه داستان انقلابی. راوی اول شخص داستان یک نوجوون پسره که موقع ثبت نام مدرسه شه. (آخر تابستونه و فصل درو کردن خرمن) داستان رو لو نمی دم، خودتون برید بخونین!
اولین چاپ دفتر ادبیات انقلاب اسلامی سوره مهر از این کتاب، به صورت تک جلد، به قیمت 2900 تومان (1387) منتشر شده است.
چاپ های قبلی این کتاب با عنوان بادهای خزان در دو جلد منتشر شده.
کلیدواژه ها:
کتاب و کتابخوانی، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، انتشارات سوره مهر، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، فصل درو کردن خرمن، بادهای خزان، محمد رضا بایرامی، رمان نوجوانان
        

0

سلام بر ابراهیم: زندگینامه و خاطرات شهید ابراهیم هادی
          معمولا چند کتاب رو با هم خرد خرد می برم جلو تا تموم بشن و دوباره یه کتاب دیگه رو شروع کنم. گاهی این روند به هم می خوره و شبانه روزی یک کتاب رو می خونم تا تموم بشه. به قول خارجی ها پوت ات دان نمی کنم.
کتاب سلام بر ابراهیم از این دست کتابها بود. ابراهیم هادی. یه آدم معمولی بود ولی سعی کرد به آنچه که  می داند درست است عمل کند. ای کاش من هم این طور شوم و به آنچه که می دانم عمل کنم. 
ابراهیم هادی آدم جالبی بوده. یه الگوی دست یافتنی خوبی برای ما می تونه باشه. فقط باید کمی تلاش کنیم و به آنچه می دانیم عمل کنیم.
امام خامنه ای (حدیث ولایت، جلد7، ص 238) از گنج جنگ گفته اند. دفاع مقدس ما، انسانهای فوق العاده ای به خودش دید. یکی از گنج های این جنگ. ابراهیم هادی در میان این انسانهای فوق العاده، گنج با ارزش دیگری بود.
من از دوست عزیزی که این کتاب رو تهیه کرد و اسم خودش رو هم نیاورد تشکر می کنم. جالب بود که همون سال اول انتشار، بدون تبلیغات خاص، به چاپ چهارم رسید. راستی چرا برای نسخه های چاپ نشده هری پاتر اون همه تبلیغات می شد ولی برای کتابهای این چنینی که مطمئنا در فضای جامعه تاثیر مثبتی دارند، (الگوهای کارآمد امروزی هستند) این تبلیغات انجام نمی شه؟
ضعف از ما بچه مذهبی هاست. چی کار به دولت دارین؟ این که دیگه تماما به اجانب صهیونیسم بر نمی گرده. کم کاری ماهاست.
کتابشناسی:
سلام بر ابراهیم، گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی، تهران، انتشارات پیام آزادی، چاپ چهارم، 1388. 240 صفحه.
        

3

سیاحت غرب
          گزارشی از برزخ؛ یک رمان خواندنی

«و من مُردم!»

این آغاز طوفانی یک رمان خوب است. مرحوم آیت‌الله سید محمدحسن نجفی قوچانی (متولد ۱۲۵۶ و درگذشته ۱۳۲۲) در سال ۱۳۱۲ شمسی، توانسته شاهکاری را خلق کند که در طول سالیان بارها توجه خوانندگان و ناشران را جلب کرده است؛ یک داستان فوق‌العاده و امروزی با یک موضوع ناب و ترسناک! گفته می‌شود شمارگان کتاب از یک میلیون نسخه گذر کرده است. هم‌چنین فیلم و نسخه‌های صوتی از کتاب تهیه و تدوین شده است.


داستان از مرگ و دفن نویسنده شروع می‌شود و با سؤالات فرشتگان الهی ادامه پیدا می‌کند. مراحل و منازل روح پس از مرگ در برزخ تا قیامت (قیام امام زمان) با گزارش نویسنده از خودش موضوع اصلی کتاب است.


داستانی و امروزی

 این اثر یک رمان است. عناصر و ویژگی‌های یک داستان امروزی را دارد. فقط حجمش کم است. اینکه چنین‌ نویسنده‌ای (یک عالم تراز اول دینی) در آن سال‌ها چنین کتابی نوشته است، آن هم با چنین نثر ساده و روانی، خود یک شگفتی است.


یک کتاب دینی

این کتاب مبتنی بر آیات و روایات است. ارجاعات مکرر به منابع و متون دینی، آن را به یک اثر آموزشی در حوزه معادباوری و معارف اسلامی درباره مرگ،‌ برزخ، آثار اعمال نیک و بد آدمی و نظایر آن کرده است.  البته دیدگاه شیعی نویسنده کاملاً مشهود است. اینکه برخی تصور می‌کنند این چیزها چرندپرند است، از کم‌اطلاعی آن‌هاست. این اثر هم عالمانه است و هم هنری.


ملاحظاتی برای نوجوانان

هرچند نوجوانان (متوسطه اول) می‌توانند این کتاب را بخوانند، پیشنهاد می‌شود آن را نخوانند یا با یک مربی بخوانند؛ کسی که بتواند احیاناً توضیحات کافی درباره سؤالات احتمالی ارائه دهد. هم‌چنین توجه شود که موضوع کلی اثر، ترسناک است. به ویژه در صفحات آغازین تصویری دوست‌داشتنی‌ای از مرگ ارائه نمی‌شود. هم‌چنین در ادامه از سختی‌های عالم برزخ و آثار سوء گناهان یاد می‌شود. توضیحات نویسنده درباره عذاب قبر، واقعاً نگران‌کننده است و می‌تواند نوجوانی را که آمادگی ذهنی ندارد، از دین زده کند.


واقعیت یا تخیل؟

مرز بین واقعیت و تخیل در کتاب به درستی روشن نیست. احتمال جدی وجود دارد که نویسنده، واقعاً از برزخ گزارش کرده باشد. یعنی در رؤیای صادقه (خواب) یا از طریق کشف و شهود در عالم بیداری، چیزهایی از عالم برزخ را دیده باشد و آن‌ها را نوشته باشد. به درستی می‌دانیم که نویسنده خود اهل مکاشفه بوده است و مقام عرفانی والایی داشته است. اما از سویی دیگر، آن‌قدر بار طنز، نگرش انتقادی و توصیف‌های خلاقانه نویسنده بالاست که به نظر می‌رسد نویسنده تخیل خود را به کار بسته و بر مبنای دیدگاه شیعه، به ترسیم داستانی برزخ پرداخته است. این موضوع به ویژه در صفحات پایانی اثر بیشتر خودش را نشان می‌دهد.


چند مثال

نویسنده در عصری که هنوز رایتل اختراع نشده است، از تماس تلفنی تصویری در برزخ با حبیب‌بن‌مظاهر سخن می‌گوید. حالا سرنوشت این مکالمه به کنار!

یا آن نمایش‌گر بزرگ (لوح) که در آن می‌بیند پیامبر و علی و اهل‌بیت و فرشتگان به صف شد‌ه‌اند. 

هم چنین است فتنه‌ای که نویسنده در وادی‌السلام برمی‌انگیزد و به انتقاد از همگان برمی‌خیزد که چه خوش و خرم نشسته‌اید در حالی‌که فرج امام زمان نرسیده؟ 

گفتگو و مذاکراتش با رئیس فرشتگان و حضور در مرز برهوت، در عین این‌که به شدت متأثرکننده است، به شدت هم جنبه طنز و انتقادی قوی‌ای دارد.

ماجرای آن حوری که می‌گوید حافظ مدتی اینجا بود و به ما شعر یاد داد، خود بار طنز دارد و از این دست،‌ فراوان است.


کمدی الهی نوشته دانته

همان‌طور که خارجی‌ها در همین باره، کمدی الهی دارند، ما هم سیاحت غرب داریم! با این تفاوت که سیاحت غرب به شدت مبتنی بر آیات و روایات است. به نظر می‌رسد کاهش سخت‌گیری در زمینه ادبیات دینی، راه را بر نگارش آثار فراوان و قوی آماده کند. لااقل در جهان کفر که آثار بسیاری در تایید یا رد موضوعات دینی نوشته شده‌اند.


توصیه رهبری و کتاب سیاحت شرق

آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، دو کتاب مشهور نویسنده (سیاحت شرق و سیاحت غرب) را برای خواندن توصیه کرده‌اند. سیاحت شرق که زودتر نوشته شده است، شرح زندگی نویسنده است که به نوعی تاریخ اجتماعی و سیاسی معاصر ایران و عراق در عصر مشروطه است.


استفاده از شعر در نثر

در برخی جاها به نظر می‌رسد نویسنده می‌بیند حق مطلب با شعر بهتر و راحت‌تر ادا می‌شود. بنابراین از میراث کهن فارسی، اشعاری را به عاریه می‌گیرد. بنابراین باید در کنار مراجع مکرر قرآنی و روایی، از منابع شعری فراوان نیز سخن گفت که به زیبایی در اثر داستان نشسته‌اند.


تقدیر از نویسنده

من وقتی می‌بینم یک عالم بزرگ دینی در آن زمان،‌ چنین کار فاخری نوشته است، مطمئن می‌شوم شهید مطهری با نگارش داستان راستان، یک کار تقلیدی ضعیف و معمولی انجام داده است. سیاحت غرب آقانجفی قوچانی، انتظار مرا از علما برای نگارش متون دینی برای نوجوانان و عامه مردم صدچندان کرده است. متأسفانه بسیاری از بزرگان حتی در ماه محرم نیز منبر نمی‌روند و فرصت برای گفتگو با مردم نمی‌گذارند.


نیاز به ویرایش

من نسخه‌ای از کتاب را خواندم که به همت انتشارات قدیانی منتشر شده بود. متأسفانه باید بگویم اشتباهات متعددی در حروف‌چینی دیدم که اثرگذار بود. گفتنی است کتاب توسط ناشران و افراد متعددی بازنویسی شده است و ترجمه آیات و روایات به آن اضافه شده است. اگر نسخه خوبی می‌شناسید، معرفی کنید.
        

5

حماسه حسینی
          حماسه سه جلدی بود. دو جلد سخنرانیها و یک جلد هم یادداشتهای استاد. الان دو جلدی شده و سخنرانی ها با هم یک جلد شده. خلاصه حماسه حسینی -بخشی از خلاصه آثار شهید مطهری: سیری در سیره معصومین: انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام-  هم کتابیه که به همت نسل اول مباحثه کنندگان آثار شهید مطهری در دانشگاه امام صادق علیه السلام مثل دکتر سوزنچی و ... تهیه شده است. آن وقتی که استاد حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی، تنها حسین سوزنچی بود!
توضیح اینکه بیشتر آثار شهید مطهری در دانشگاه امام صادق علیه السلام در قالب 8 واحد درسی اندیشه اسلامی مطالعه، مباحثه گروهی با یکی که قبلا این دروس را گذرانده، تدریس، امتحان و پایان نامه می شوند!
برجستگی کتاب حماسه حسینی با توجه به اینکه مجموعه سخنرانی هاست به بحث تحریفات عاشوراست. شهید مطهری امام حسین را برای امروز جامعه می خواهد. بنابراین با آنچه سر راه استفاده از امام حسین برای امروز جامعه باشد، مبارزه می کند. در مورد یادداشتها هم باید بگویم توجه باید داشت که یادداشتهای شهید مطهری به این معنی نیست که آنها نظرات شهید مطهری اند یا شهید مطهری آنها را قبول دارد. چه بسا آنها را نوشته بود که در فرصت مناسبی نقدشان کند!
مطالعه آثار شهید مطهری بی استثنا آموزنده و روان بخش است. آثاری که حتی با سوء مدیریت انتشارات صدرا هم به فراموشی سپرده نمی شود.
کتابشناسی:
کتاب حماسه حسینی، دو جلد، استاد حجت الاسلام شهید مرتضی مطهری، انتشارات صدرا.
        

3

تغییر اجتماعی و توسعه: مروری بر نظریات نوسازی، وابستگی و نظام جهانی
          کتاب تغییر اجتماعی و توسعه: مروری بر نظریات نوسازی، وابستگی و نظام جهانی اثر آلوین ی. سو

خلاصه کتاب تغییر اجتماعی و توسعه
قرن بیستم با فروپاشی امپراتوری های استعماری اروپایی همراه شد. تعداد کشورهای تازه استقلال یافته در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین افزایش عجیبی یافت. جهان سوم به وجود آمد. جهانی که عقب نگه داشته شده بود. این جهان می خواست پیشرفت کند و توسعه یابد. دو الگو جلویش بود. یکی الگوی لیبرال آمریکایی بود. (آمریکا در جنگ های جهانی هم آسیبی ندیده بود.) دیگری الگوی کمونیزم شوروی که به جای کارگران صنعتی انگلستان توسط کشاورزان روسیه محقق شده بود. اما ابرقدرت واقعی آمریکا بود. در نهایت هم آمریکا بود که توانست کشورهای اطراف شوروی (چون ایران و همسایگان آن) را جذب کند تا جهان از خطر گسترش بیش از پیش کمونیزم در امان بماند.
 
دانشمندان علوم انسانی وارد کار می شوند
این گونه بود که توسعه مساوی آمریکایی شدن دانسته شد و دسته ای از دانشمندان علوم انسانی از رشته های مختلف (روان شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی و ...) به خدمت گرفته شدند تا برای نوسازی (=مدرنیزاسیون) کشورهای جهان سوم برنامه دهند. اینها اشتباهات چندی کردند و به تفاوتها توجه نکردند. اینها پیش فرضهای غلطی داشتند و فکر می کردند که برای توسعه باید غربی شد و باید از فرهنگ سنتی دوری کرد. نظریه های نسل اول نوسازی خیلی زود شکست خوردند.
نظریه های نسل دوم نوسازی، با توجه به انتقادات وارده، به تفاوت ها توجه کرد. به شرایط زمانی و مکانی و ویژگی های سنتی هر کشور توجه کرد و تلاش داشت تا الگوهای مناسبی ارائه دهد.
اما نظریه های توسعه محدود به نوسازی نماند. شکست برنامه های توسعه در آمریکای لاتین، مکتب جدیدی در نظریات توسعه به وجود آورد که وابستگی نام گرفت. مکتب جدیدتر هم نظام جهانی نام گرفت.
 
نویسنده کتاب و ترجمه
این کتاب، خوب ترجمه شده است. نه تنها خوب ترجمه شده است، خوب هم نوشته شده است. نویسنده، استاد این درس بود که بر اساس نیاز و علاقه این کتاب را نوشت تا به همکارانش ثابت کند نظریات توسعه هم تحولاتی داشته اند.
این کتاب نثر روان و خوبی دارد که آن را برای عموم علاقمندان هم مناسب کرده است. مباحث خلاصه نوشته شده اند و مقدمه ها و نتیجه گیری های مختصر و مفید دارد که به نکات اصلی اشاره می کند. جدول هایی نیز برای نشان دادن تفاوت ها و تمایزهای مکتب ها و نظریه های توسعه در کتاب درج شده است که از مزایای کتاب است.
ما این کتاب را به پیشنهاد استاد دکتر حسن بشیر (www.hbashir.blogsky.com)به عنوان بخشی از منابع برای درس «توسعه و جهانی شدن در فرهنگ و ارتباطات» از دروس مقطع کارشناسی ارشد خواندیم. اما چاپ چهارم این ترجمه از کتاب نشان می دهد که با استقبال دانشگاهها و یا پژوهشگران و علاقمندان مواجه شده است.

قبلا اینجا هم یادی از این کتاب کرده بودم:
http://www.pavaraqi.ir/post/283

این یادداشت را سال 89 نوشتم
        

1

New Media: The Key Concepts
          اجمالی از  نویسندگان اثر

کتاب مفاهیم کلیدی در رسانه های جدید (New Media: the key concepts) توسط نیکولاس گین و دیوید بیر به زبان انگلیسی نوشته شده است.
آقای نیکولاس گین، یک چهره دانشگاهی (متولد 1971، برایتون) هستند که در زمینه جامعه شناسی در دانشگاه یورک مشغول به مطالعه هستند. وی دکتری خود را در لندن در سال 1999 در زمینه ماکس وبر و نظریه مدرن کسب کرد. از مهم ترین کتابهای ایشان می توان به "ماکس وبر و نظریه پست مدرن" و  "آینده و نظریه اجتماعی" اشاره کرد. فصول اصلی کتاب مقاله های سابق ایشان بود که در نشریات تخصصی چاپ شده است. وی در همین زمینه ها به راهنمایی دانشجویان دکتری مشغول است.
نویسنده دیگر کتاب، آقای دیوید بیر هم استاد مباحث جامعه شناسی در دانشگاه یورک هستند. علاقه اصلی ایشان، موسیقی و فرهنگ عامه پسند و نظریه فرهنگی و اجتماعی است و هم اکنون بر روی آینده جامعه شناسی کار می کند. تصور جامعه شناسی به مثابه فرهنگ عامه، آخرین کتاب ایشان است. وی متولد 1977 است و در سال 2006 در زمینه دیجیتال شدن موسیقی دکترا گرفت.
خلاصه عمومی اثر
«یک کتاب دانشگاهی برجسته درباره مفاهیم کلیدی جدید که به ما کمک می کند تا آنچه را که اصطلاحا "رسانه های جدید" نامیده می شود، را بفهمیم و تحلیل کنیم. این کتاب به صورت واضح و روشن، قابل فهم و موجز و مختصر مسائل را بیان می کند و از این رو برای دانشجویان رسانه ها، ارتباطات و نظریه فرهنگ مفید و با ارزش خواهد بود.»  
رسانه های جدید به سرعت در حال تغییر جهانی هستند که ما در آن زندگی می کنیم. ارتباطات جهانی، رابطهای موبایلی و فرهنگهای اینترنتی به بازپیکربندی زندگی روزانه و تجربیات ما می پردازند.
برای فهم دقیق و بهتر این تغییرات، یک ابتکار جدید نظری نیاز است. ابتکاری که به وسیله یک واژگان مفهومی توانایی تبیین پیچیدگی مهیب جهان امروز را داشته باشد. این کتاب به کمک نظریه پردازان پیشگام فرهنگی و اجتماعی به جمع آوری این واژگان نزدیک می شود.
این کتاب درباره شش مفهوم کلیدی که برای فهم تاثیر رسانه ها در فرهنگ و جامعه معاصر محوری و مهم هستند بحث هایی را مطرح می کند. این مفاهیم عمده عبارتند از: اطلاعات، شبکه، رابط، تعامل و آرشیو و شبیه سازی. هر مفهوم یک فصل به خود اختصاص داده که به همراه فصل اول (در آمد) و فصل آخر (جمع بندی) هشت فصل کتاب را تشکیل می دهد.
هر مفهوم به کمک مثالهای واقعی مورد بررسی قرار گرفته تا چگونگی استفاده از آنها برای توسعه و کاربردشان به مثابه ابزارهای تحقیق روشن شود. در اینجا از یک رویکرد میان رشته ای استفاده شده که شامل گستره ای از رشته ها می شود: جامعه شناسی، مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه ها و علوم کامپیوتر.
تز و ایده های اصلی نویسنده و تفاوتهای آن با اندیشه های دیگران
«عنوان کتاب –مفاهیم کلیدی در رسانه های جدید- به تنهایی توضیحی از موضوع کتاب است: مفاهیم اصلی مورد نیاز برای مطالعه فناوری های رسانه های جدید مثل کامپیوترهای شخصی، پخش کننده های  ام پی تری، تلفن های موبایل و دیگر اقسام ارتباطات دیجیتال و دستگاههای ذخیره اطلاعات.» (ص 1)
نویسنده با این بیان فصل اول را آغاز می کند و سپس به اهمیت بحث مفاهیم می پردازد: «مفاهیم ابزارهای ابتدایی اندیشه هستند که ما را قادر می سازند درباره پویایی هایی اساسی عصر رسانه های جدید صحبت کنیم.» (ص2) وی  با بیان  چیستی رسانه های جدید (دیجیتال) در مقابل رسانه های قدیم (آنالوگ) از  لزوم چرایی بحث از مفاهیم سخن رانده و در پایان به بیان شمای کلی کتاب پرداخته است.
فصل دوم با موضوع شبکه ها و انتقال آن –به مثابه واژه فنی – به معنایی جدید و یا استعاری، با بررسی تعاریف فنی اخیر شبکه ها در علوم کامپیوتر آغاز می شود. «شبکه در ابتدایی ترین صورت آن، یک بستر است که کامپیوتر ها و دیگر دستگاهها به هم متصل می شوند و در نتیجه ارتباطات و دسترسی به داده ها را ممکن می کند.» (9) 
در این فصل، علاوه بر رویکرد دانش کامپیوتر، از سه رویکرد هم سخن هم رفته است: نخست، رویکرد کستلز که شبکه را به مثابه استعاره ای برای نوع جدید جامعه سرمایه داری می بیند که منعطف تر، عجیب تر و فردی شده تر از اشکال قبلی آن است. تاکید رویکرد دوم، تحلیل شبکه اجتماعی، بر روشی است که شبکه های کامپیوتری بیش از بعد فنی، اجتماعی شده اند. رویکرد سوم، نظریه شبکه عامل، به بررسی ارتباطات ما بین انسان ها و وجودات غیرانسانی می پردازد. 
فصل سوم به مفهوم اطلاعات می پردازد که از آنچه در نگاه اول به نظر می رسد، پیچیده تر است. این فصل با جمله ای از لیوتارد شروع  می شود که پیش بینی می کند دولت – ملتها روزی برای کنترل اطلاعات به پیکار با یکدیگر خواهند پرداخت. در این فصل نویسنده به تغییرات معنای اطلاعات در آثار شنون و ویور و سپس کیتلر و هایلز و لیوتارد و لش پرداخته است. 
فصل چهارم، درباره مفهوم رابط است. رابط مفهومی است که بین سخت افزار و نرم افزار، انسان و ماشین، مجازی و فیزیکی رابطه برقرار می کند. رابط چیزی فراتر از یک شکل فنی است. رابطها پدیده هایی هستند که نقش فعالی را در ساخت کاربرد ما و شاید پیوند عاطفی ما با فناروی رسانه های جدید بر عهده دارند. در حقیقت مفهوم رابط، باعث تغییر توجه به رسانه ها از ساختارهای شبکه ای به این سوال می گردد که چگونه ارتباطات بین سیستم های مختلف، ماشین ها و انسانها ممکن شده است؟ مرزهای انسان و ماشین، سخت افزار و نرم افزار، مادی و مجازی کجاست؟ 
فصل پنجم، درباره مفهوم آرشیو است. منظور از آرشیو، رسانه های ضبط و نگهداری هستند که به ضبط و بازتولید اشکال گوناگون اطلاعات می پردازند. توجه به معنای امروزی این مفهوم به خارج از دور شدن افکار فوکالت و دریدا می انجامد. (آنها تنها به ذخیره متون نوشتاری اشاره کرده اند.) نویسنده در این فصل برنامه های  وب2 را هم چون یوتیوب و ویکیپدیا به بررسی عمیقتری می گذارد. زندگی فردی انسانها که قبلا خصوصی بود، هم اکنون عمومی شده و در دسترس همگان قرار می گیرد. مسئولیت کنترل آرشیو رسانه های جدید با کاربران است. مطالعه موردی برچسب ها در اینترنت از موارد جالب توجه این فصل است.
فصل ششم، مفهوم تعامل را به بحث می گذارد. «تعامل یکی از مفاهیمی است که که اغلب در نظریه های جدید رسانه ها به کار برده می شود.» (ص87) رسانه های جدید، بسیار تعاملی فرض می شوند. یکی از نقاط مشکل بحث این است که تعامل فقط بین انسان و ماشین نیست؛ بلکه بین ماشینها و نیز بین انسانها با یکدیگر هم هست. تعامل هم چنین در اصطلاحات اجتماعی، روان شناسی و فنی قابل بحث است. در این میان، برخی (لو مانوویچ) اعتقاد دارند که رسانه های قدیمی مثل کتاب، تعاملی ترند و برخی (مارشال مک لوهان) رسانه های جدید را تعاملی تر می دانند. نظر مصنف هم اینست که نوع تعامل متفاوت شده است، نه اینکه رسانه های جدید از تعامل بیشتر یا کمتری برخوردار باشند. 
فصل هفتم، نگاهی به شبیه سازی دارد. مفهومی که با کار بودریلارد همراه است. فرا واقعیتی که وی در دهه 70 معرفی کرد ولی هم چنان اثرگذار است. فناوری های نوین رسانه ای شبیه سازی هایی تولید می کنند که مرز بین واقعیت و مجازی را نا مشخص می کند. 
فصل هشتم، یک جمع بندی و نتیجه گیری از مباحث ارائه شده قبلی است.
  
نقد و ارزیابی مرورگر
یکی از نکاتی که در نقد و تحلیل این کتاب اساسی به نظر می رسد، انتخاب این مفاهیم بوده که با چه مبنایی و چه روشی این مفاهیم به عنوان مفاهیم کلیدی انتخاب شده اند؟ به عبارتی دیگر می توان این اعتراض را وارد دانست که با بررسی گسترده جزئیات این شش مفهوم، این کتاب دچار بخشی نگری شده است و احتیاج به بررسی مفاهیم دیگری (نظیر مفهوم قدرت، پروتکل و ...) برای فهم بهتر و عمیق تر عصر رسانه های جدید  احساس می شود.
البته می توان گفت برای یک فهم درست از رسانه های جدید و فناوری های نوی ارتباطی، دانستن این مفاهیم شرط لازم است ولی شرط کافی نیست. به عبارتی دیگر اینها، شش مفهوم ابتدایی و مبنایی هستند که برای هدف ما -فهم رسانه های جدید- در کنار مفاهیم دیگر، لازم و ضروری هستند و می توانند یک ساختار اولیه تحلیل برای فرهنگ و جامعه معاصر ارائه دهند و کار بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.
البته این نکته هم قابل توجه است که مفاهیم چیزهای آسانی برای مطالعه نیستند. مفاهیم وجودهای ایستا نیستند و تحلیل آنها دشوار است. به عنوان مثال ما شاهد حرکت مفاهیمی چون اطلاعات، شبکه و رابطه از دانش کامپیوتر (دانش اطلاعات یا آی تی) به جامعه شناسی هستیم.  مثلا مفهوم اطلاعات که توسط یک برنامه نویس کامپیوتر استفاده می شود با مفهومی که توسط یک جامعه شناس در حال مطالعه «جامعه اطلاعاتی» متفاوت است. (ص3)
این موضوع با توجه به تلاش کتاب برای ترسیم شرایط اجتماعی و فرهنگی رسانه های جدید، حائز اهمیت بیشتری خواهد بود.
 
کلیاتی از کتاب (ویژگی های ظاهری)
 این کتاب در سال 2008 برای اولین بار توسط انتشارات برگ (نشان ناشران بین المللی آکسفورد) در نیویورک آمریکا چاپ شده است. این اثر مشتمل بر 149 صفحه می باشد که در قطع معمولی و جلد کاغذی (paper back) منتشر شده است. طرح روی جلد کتاب تنها یک پش زمینه سبز رنگ است که فاقد هر گونه طراحی پیچیده و جذابیت بصری است.
استفاده کتاب از جدولها، نمودارها و مدلهای گرافیکی در موارد معدود خود، تنوع نسبی برای مطالب کتاب به ارمغان آورد. هم چنین وجود یک مورد کاوی جالب در هر فصل (مانند مورد کاوی فیس بوک) جذابیت بیشتری به فصلها داده است. نتیجه گیری ها و خلاصه بسیار کوتاه فصلها از امیتازات مثبت این کتاب است که باید فهرست منابع مطالعاتی بیشتر به تفکیک فصول را به آن افزود. فهرست اعلام به همراه کتابنامه تفصیلی به این کتاب پایان می دهد. 


منابع:
1-Gane, N. and Beer, D. (2008). New media: The key concepts. Newyork: Berg.
2- سایت رسمی دانشگاه یورک:
http://www.york.ac.uk
        

1

چارلی چاپلین
          کتاب چارلی چاپلین، سرگذشت یک هنرمند، برگهایی از تاریخ ارتباطات
اشاره: کتابخوانی و معرفی و بررسی اجمالی کتابها، یکی از اتفاقاتی است که در زندگی روزمره من و به تبع اون، تو وبنوشتم -پاورقی- می افته و البته من به کتابخونی اعتقاد دارم.
معرفی کتابهای مطالعه شده در سال جاری:
عنوان: کتاب چارلی چاپلین
سر چارلز اسپنسر چاپلین هشتاد و هشت سال زندگی کرد. سختی ها کشید. خوشی ها داشت. ظلم ها دید. جایزه ها دریافت کرد حتی لقب سر را از ملکه الیزابت دوم. بیش از 80 فیلم ساخت. به کمونیست بودن متهم شد. تبعید می شود. دیکتاتور بزرگ را ساخت و ...
ولگرد کوچک، عصر جدید، پسر بچه، جویندگان طلا... اینها حتی تاریخ ماست! ما با این فیلمها بزرگ شده ایم.
کتاب چارلی چاپلین، نوشته پام براون، ترجمه دکتر هادی کاظمی، که من خواندم از سوی موسسه کتاب همراه چاپ شده که نمی دانم هنوز هست یا نه. به هر حال این کتابهای همراه، حجم کم و قیمت مناسبی دارند و در موضوعات مختلف هنر و دانش و ورزش و .. چکیده های مختصر و مفیدی عرضه می کنند که با ویژگی پورتابل -قابل حمل- بودنشان، نور علی نور می شوند و در وقتهای مرده هم قابل استفاده.
کتابشناسی:
کتاب چارلی چاپلین، پام براون، ترجمه دکتر هادی کاظمی، تهران، موسسه کتاب همراه، 1375، تعداد صفحات80
        

1

سلمان فارسی: یار ایرانی
        ین کتاب با عنوان یار ایرانی از مجموعه #دوستان_پیامبر_و_علی(ع) به زندگی #سلمان_فارسی می‌پردازد. از یکتاپرستی او در میان زرتشتیان سخن می‌گوید که با تطمیع و تهدید بزرگان روحانی #زرتشتی، باز هم از حقیقت کوتاه نمی‌آید. از زندان فرار می‌کند و به جمع مسیحیان در میآید. به دیدار بزرگ آنان در شام می‌رود ولی او را فریبکار می‌یابد. با یک عالم وارسته نصرانی آشنا می‌شود و مژده ظهور پیامبر آخرالزمان را از او می‌شنود و نشانه‌های سه‌گانه‌اش را به خاطر می‌سپارد. عازم سرزمین وحی می‌شود اما محافظان کاروان به او خیانت می‌کنند و به عنوان برده می‌فروشندش! خلاصه پیامبر را می‌بیند و مسلمان می‌شود. در نبرد احزاب و حنین تدبیر نظامی او راهگشاست. همواره یار باوفای پیامبر و امیر مؤمنان می‌ماند. پایان عمر به حکومت #مدائن می‌رسد اما چون مردم عادی زندگی می‌کند.

در میان یاران پیامبر، سلمان فارسی به دلیل ایرانی بودن جذابیت ویژه‌ای دارد. تحولات زندگی او هم جالب است؛ از زندان زرتشتیان تا بردگی مرد یهودی و... از مِنّا اهل بیت بودن تا حکومت بر پایتخت ایرانیان در مدائن. متأسفانه کتاب به صورت حکایات پراکنده نوشته شده و خط سیر داستانی و انسجام رمان‌ها را ندارد تا این تحول‌ها در جان مخاطب بنشیند.

#داستان زندگی سلمان به شدت درس‌آموز است. اندیشه و سبک زندگی‌اش هم. شجاعت و تدبیرش هم. سلمان به تنهایی پاسخگوی شبهات اسلام‌هراسانه باستان‌پرستان‌‌نمایان کج‌اندیش است.

#تاریخ_اسلام #ایران_باستان
      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

1