یادداشت‌های مهدی برند (6)

مهدی برند

مهدی برند

2 روز پیش

سوسه‌کی!
          سوسه‌کی! 
پیش از توضیح درباره کتاب کمی از او میگویم، ناتسومه  کینوسوکه  در سال ۱۸۶۷ در ادو [توکیو فعلی] به دنیا آمد (یک سال قبل از قدرت رسیدن میجی و درسال ۱۹۱۶ ۴ سال پس از فوت میجی از دنيا رفت. در سن ۲۲ سالگی جسورانه و شوخ‌طبعانه  لقب سوسه‌کی را انتخاب کرد که ماجرای چینی جذاب پشت این نام است :
سوسه کی که معنای تحت اللفظی آن سنگ غرغره کن است. برگرفته از مثلی چینی است که ریشه در اشتباه لفظی سان چو یکی از فرماندهان سلسله ی جین غربی در قرن دوم میلادی دارد. او که میخواسته به رهبانیت روی آورد به دوستش می گوید هنگام آن رسیده که دهانمان را در سنگ بشوییم و آب روان را بالش خود کنیم. دوستش حرف او را اصلاح میکند و میگوید شاید منظورش این است که دهانمان را در آب روان بشوییم و سنگ را بالش کنیم اما فرمانده لجوجانه بر اشتباه خود اصرار می ورزد و توضیح می دهد که غرغره کردن سنگها دهانشان را خواهد شست و خوابیدن بر آب روان گناهانشان را خواهد زدود. چنین است که واژه ی سنگ غرغره کن در چین نماد یک دندگی شده است!
بگذریم کتاب فعلی متن یکی از سخنرانی های سوسه‌کی در سال ۱۹۱۱ در باب تجدد در ژاپن آن روزگار است، کتاب که بس کوتاه و شاید نیم ساعت هن زمان نمی‌گیرد تقریبا توضیح صریح تر محتوایی است که او در رمان های مختلف خود با زبان دیگری بیان می کند. 
تجدد در نگاه سوسه‌کی مطلبی طبیعی است که چنین تعریف می کند :  *تجدد مسیر بروز و ظهور توان آدمی است* که در این تجدد ۲ چیز موثر اند : 
گرایش فعال : تمایل بشر به مصرف کردن توان نیروی خود و انجام کاری است 
گرایش منفعل : گرایشی که میخواد تا حد امکان از انجام کار و هدر رفتن توان جلوگیری کند.
تلاش دنیای جدید برای راحت تر کردن کار در ذیل گرایش منفعل و تلاش برای گسترش لذت و سرگرمی در ذیل گرایش دوم می گنجد. 
بعد از تعریف تجدد و توضیح آن با ادبیاتی آمیخته با تمثیل های شیوا، سراغ ژاپن می‌رود و تجدد در غرب را درون انگیخته و نتيجه طبیعی می بیند و تجدد در ژان را بیرون انگیخته که باعث می شود چالش های زیادی برای او و هویتش ایجاد کند! 

او می‌گوید:
امواجب تجدد امروز ژاپن را فراگرفته اند، حاصل جریان های غربی اند، اما کسانی باید از این امواج بگذرند ژاپنی هستند و غربی نیستند! به همین دلیل هر بار که موج جدیدی می آید در میان این امواج خود را مانند مهمانی مفید و دچار رودربایستی می بیند. امواج جدید به جای خود، حتی بی آن که فرصت درک و تشخیص کیفیت و حقیقت امواج قدیمی را که از سر گذرانده اند داشته باشند، باید با آنها خدا حافظی کنند. گویی بر سر میز غذا نه تنها طعم غذاهای مختلف را نچشیده اند، حتی به درستی ندیده اند که چه غذاهایی در ضیافت حاضر بوده و در همین حسین میز غذا تمیز می شود و غذاهای تازه ای روی میز چیده میشوند.
        

4

مهدی برند

مهدی برند

4 روز پیش

          
روشنایی خاموش شده!
در سال ۱۶۲۳ اواخر دوران مینگ بود که باستان‌شناسان در حوالی شهر شیان، (پایتخت چین باستان) در سنگ‌نوشته شیان‌فو، روشنایی را یافتند.
با این سنگ نوشته، بیگانگان تازه از راه رسیده حرف های هم دیارشان مارکوپولو را باور می‌کردند، مسیحیت از خیلی خیلی قبل ها در چین وجود داشته است! 
آنهم با نام روشنایی و با شکوهی افسانه ای که زوالش را غیر باور تر می‌کند و البته درسی بزرگ هم با خود به تاریخ هدیه می دهد.
فرازی از  سنگ‌نوشته شیان‌فو می گوید: 
در زمان تایزونگ، مؤسس برجسته و باشکوه این سلسله تانگ، در میان مردان روشن فکر و مقدسی کسی وارد شد، او نیکوترین، آلوپِن از دیار ایران🌱 بود. او با مشاهده ابرهای لاجوردی، کتب مقدس واقعی را به همراه داشت. او با دیدن جهت بادها، سختی ها و خطرات را به دوش کشید. او در سال ۶۳۵ پس از میلاد به چانگ آن رسید.
 نهال تجدد نویسنده ایرانی_مسیحی کتاب  نورآوران : تاریخ مسیحیت در ایران، در رمان روشنایی خاموش شده ما را به عصر اعتلا و شکوفایی چین می برد، دوران تانگ اوج شعر و هنر چینی... 
تجدد اگرچه راوی آلوپِن ایرانی است که از حکومت درحال سقوط ساسانی با هزار زحمت به امید پیدا کردن مکانی دیگر برای مسیحیت نسطوری به چین سفر کرده، ولی در توصیف دوران تانگ هم چیزی کم نگذاشته است. حتی از جزئیات تاریخی در پستو های کاخ.
از سیر داستان که بر حولِ پیدایش جوامع مسیحی و گاه ایرانی  در چین که بگذریم، رمان به خوبی تمام فلسفه ها و آیین ها و  دین های کنشگر در چینِ تانگ را به نمایش می‌گذارد؛ از کنفوسیوس و دائوئیسم تا بودا و هندو، و از مانی و زرتشت تا مسیحیت و اسلام،
و ظرافتِ دربار تانگ در نحوه مواجهه یک  تمدن با بیگانه را واقعا به جلوه وا می‌دارد. نویسنده زیرکانه جلساتی  را در داستان با سران هر یک تخیل می‌کند که یک دوره الهیات تطبیقی است. 

و عجیب درسی رمان برای ظهور و خاصا سقوط فرهنگ ها دارد، چراکه روایت گر فرهنگی است که در چین ۳۰ وچند کلیسا ساخت ولی چند قرن بعد، بیگانگان غربی، اولین گمان شدند.
        

6

مهدی برند

مهدی برند

5 روز پیش

        کوکورو: ماجرای یک تولد

ناتسومه  یک سال قبل از دوران میجی (۱۸۶۸_۱۹۱۲) و ۴ سال پس از آن زندگی کرد و قلمش را باید تولد یافته درد زایش ژاپن مدرن دانست. 
این قلم در رمان کوکورو (پر فروش ترین اثر ادبی تاریخ ژاپن و نوشته شده پس از مرگ میجی) شخصیت هایی را خلق می‌کند که با تمام جزئیات روایتی است دقیق از فضای آن دوران؛ فضایی که تقابل سنت و مدرنیته واضح ترین آن می باشد.

این رمان ۳ فصله،  حکایت  را چنان پیش می‌برد که با تمام فراز و فرود هایش شاید صرفا از  "معنا" حرف می‌زند و در کشف "معنا" ما را به نگاه به خودکشی به عنوان زمینه مطالعاتی اش می‌برد
یک خودکشی که واقعیت تاریخی است مربوط به ژنرال نوگی  و همسرش که پس از وفات امپراتو میجی بنا بر سنت جونشی و به نشانه وفاداری به امپراتور خودکشی می‌کنند، چیزی در قالب سنت
دیگر خودکشی برای شخصیتی از داستان است که فردی با عقاید سنتی است ولی خودکشی اش هیچ معنای سنتی نمیابد...
و آخری شخصیتی نالان و ساخته ی دنیای مدرنیته که از تنهایی های دنیای جدید متوسل سنت جونشی برای خلاصی می‌شود...
و تمام اینها روایتی است که منِ داستان شاهد آن است، منی که در تمامشان در جستجوی معنا از بی معنی هاست.
      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

3