یادداشت‌های مهتاب حیاتی (113)

بدون روتوش با دهه دهشتادی ها
          چقدر این سوژه ناب است و این حرکت، شجاعانه!
یک شخصی که علوم سیاسی خوانده و مطالعات تاریخی دارد، از طرفی وقایع سال ۸۸ را در قامت فعال دانشجویی تجربه کرده وارد مدارس مختلف (از غیرانتفاعی های مذهبی بالاشهر  تا  هنرستان پسرانه دولتی) می شود و به گفت و گو با دانش آموزان دهه هشتادی می نشیند. 
و البته چه خوب که این تجربه نگاشته شده. و حالا می تواند راهنمایی برای دغدغه مندان این نسل باشد. از مربی پرورشی  تا دبیران و والدین و هر کس که دلش برای فرمان "جهاد تبیین" می تپد‌.
کتاب شامل  ۶ گفت گوست. هر گفت و گو یک مقدمه دارد که درآن آقای ثابتی به توصیف کلی فضای جامعه یا منطقه می پردازد و توصیه هایی به نسل جوان می کند. توصیه هایی که برگرفته از دوران نوجوانی خودش است. از جمله عادت به مطالعه کتاب، خصوصا کتاب های فکرساز و مبنایی. 
در ادامه پرسش های دانش اموزان با جواب هایی قانع کننده همراه می شود.
در بخش آخر کتاب گفت و گو با دکتر کچوییان اورده شده که برای دانشجویان رشته های علوم اجتماعی، مفید است.(من چقدر خودم را سرزنش کردم که بعد از ۴ سال به اصطلاح جامعه شناسی خواندن در دانشگاه فرهنگیان، به تعداد انگشتان یک دست هم از جامعه شناسان ایرانی نمی شناسم و نخوانده ام.)
در پایان کتاب، عکس هایی از وقایعی که در طول متن به آنها   استناد شده،  آورده شده است.

        

25

چگونه از سال های اول معلمی جان سالم به در ببریم
          کتاب  در واقع دو جلد است، یک جلد ۷۵ صفحه ای که در آن مجموعه ای از توصیه هایی که به درد یک معلم سال اولی میخورد را به تفکیک و با ذکر مثال و رسم جدول، آورده‌.
جلد دوم یک دفتر برنامه ریزی برای معلم است و بیشتر از اینکه شبیه دفتر برنامه ریزی کلاسی باشد، ادم را یاد پلنر ها و بولت ژورنال ها می اندازد.
کتاب ترجمه شده از نسخه آمریکاییست و توصیه ها را با توجه به شرایط آن کشور و آموزش و پرورشش گفته. برای همین وقتی یکجایی می گوید:" هر وقت خسته شدید، از مدرسه خارج شوید و برای خود قهوه بخرید" یا "از معلم پشتیبان(جایگزینتان) کمک بگیرید،"  خنده تان می گیرد. چون فردا که به اداره آموزش و پرورش می روید، شما را در سازماندهی، به آخرین  نقطه  تمدن می فرستند. و آن وقت باید به کارهای بدتان فکر کنید.
نکته قابل توجه بعدی اینکه کتاب توسط یک معلم ابتدایی نوشته شده و بیشتر برای همین دسته از معلمان مناسب است. 
در نهایت اینکه نمی دانم این کتاب میتواند هدیه ی مناسبی برای معلمان سال اولی باشد یا نه، به نظرم باید سال آینده به این سوال جواب بدهم.
اما قطعا نکات مفیدی در آن هست. از مجموعه ی "کابینا" برای ترجمه کتاب تشکر می کنم، کاش یک قسمت هایی را بومی سازی می کردید. به هر حال معلم ایرانی بیشتر با سامانه سیدا و شاد سر و کار دارد تا ایمیل و گوگل کلاس.

        

28

تازه وارد
          این کتاب رو چه کسانی پیشنهاد میکنم؟
۱. بچه هایی که به هنر علاقه دارن ولی به اصرار خانواده، رشته ای غیر از اون رو انتخاب می کنن. این کتاب نشون میده که آدم باید در پیگیری علاقه اش مصر باشه، حتی اگه ظاهرا شرایطش فراهم نشد.
۲. بچه هایی که وارد یه مدرسه ی خاص میشن و تا مدت ها تازه واردن. مثلا خودن وقتی از دهم وارد سمپاد شدم و با بچه هایی که از هفتم سمپاد میومدن، برخورد داشتم، همچین حسی پیدا کردم.
۳. علاقه مندان به کمیک و داستان مصور‌. اوایل وقتی کتاب رو تو ذهنم با سه گانه تلگمایر مقایسه می کردم، می گفتم تصویر سازی هاش خیلی واقعی نشده ولی بعد  طنز  و هنرنمایی نویسنده خودش رو نشون داد و مجابم کرد که واقعا کمیک خوبیه و ارزش خوندن داره.
۴. نوجوانانی که هر روز ذهنشون درگیر تحلیل آدما و رفتاراشونه و مرتب از خودشون می پرسن فلانی اصلا ارزش دوستی داره و همیشه به همه چی شک می کنن.
۵. کسایی که به مسائل اجتماعی و فرهنگی مثل نژادپرستی علاقه دارن. بعد از خوندن پیاده ها همش از خودم می پرسیدم یعنی الان جامعه آمریکا با سیاهپوستا چجوری تا می کنه؟ که با خوندن این کتاب، تا حد زیادی به جوابش رسیدم
خلاصه که این کتاب رو بخونید و بخونانید که اگر نخواندید از دستتان رفته.

        

21

ایران چگونه ایران شد؟

15