یادداشت‌های بی نام (10)

بی نام

1402/12/16

گوژپشت نتردام
          همراه سعد حریری به تهران سفر کردیم. قرار ملاقات با آیت‌الله خامنه‌ای بود. - این دیدار در آذرماه ۱۳۸۹ انجام شده است - قبل از دیدار قرار شد، جلسه‌ای با سعد حریری به عنوان نخست وزیر داشته باشیم. شش وزیر هم همراه بودیم. جلسه در محل اقامت حریری در کاخ سعدآباد برگزار شد. سعد حریری گفت: باید مساله سلاح حزب_الله را به عنوان مساله اصلی لبنان مطرح کنیم. من سخنی نگفتم، اما همه تأیید کردند.
وقتی وارد دفتر آیت‌الله خامنه‌ای شدیم، ایشان بسیار گرم و صمیمانه سعد حریری را در آغوش گرفت. جوانی و هوشمندی‌اش را تحسین کرد. از مرحوم رفیق حریری ذکر خیری به میان آورد. از لبنان بسیار تعریف کردند. ناگاه از سعد حریری پرسیدند، آقای نخست وزیر شما رمان «گوژ پشت نتردام» را خوانده‌اید!؟ خب پیداست که نخوانده بود! سری تکان داد که معلوم نبود خوانده یا نه. آیت‌الله خامنه‌ای گفت. در این رمان یک زن بسیار زیبایی تصویر شده است. او زیباترین زن پاریس است. طبیعی است که قدرتمندان در صدد دستیابی به این زن هستند. لات‌های پاریس، قداره کشان، بانفوذ‌ها. اما همه می‌دانند که آن زن زیبا، اسمش چی بود!؟ من گفتم ازمیریلدا! آیت‌الله خامنه‌ای با تمام چشمانش خندید و گفت احسنت! شما وزیر فرهنگ بودید!
همه می‌دانستند که ازمیریلدا یک دشنه ظریف دسته صدف سپید بسیار تیز و کارا به همراه دارد. هر کس به او سوء نظری داشته باشد، ازمیریلدا از استفاده از آن دشنه تردید نمی‌کند.
آقای نخست وزیر! لبنان مثل همان زن زیباست. لبنان عروس خاورمیانه است. خیلی‌ها به کشور شما نظر دارند. اسرائیل خطری است که شما را تهدید می‌کند. مگر تا خیایان‌های بیروت نیامدند؟ مگر مردم را نکشتند؟ ویران نکردند؟ سلاح مقاومت مثل همان دشنه ازمیریلداست. دشمن را نومید می‌کند و امکان عمل را از او می‌گیرد.
گفتگوها ادامه پیدا کرد. اما سعد حریری کلمه‌ای درباره سلاح حزب الله سخنی نگفت. بعد از جلسه پرسیدم. نگفتی؟ گفت: دیدی جلسه را چگونه اداره کرد و بحث را پیش برد. می‌شد مطرح کرد؟
#موشک_نقطه_زن
        

2

بی نام

1402/11/10

بازی و یادگیری مامک مهارت های زندگی (4+ سال)
تو نمایشگا
          تو نمایشگاه اولین بار بود که شرکت کرده بود و جای خوبی هم گرفته بود. تازه کار بود ولی یکهو چندین عنوان باهم چاپ کرده بود. مجموعه مامک (مادر، اولین معلم کودک) که شامل هنر، شناخت جهان، ریاضی، سواد و ... میشد رو برداشتم و مطالعه کردم. هر موضوعش رو بدقت برای سنین مختلف (3- 3.5- 4- 4.5- 5- 6 سال) جدا کرده بود.
به کتاب دوم که رسیدم شاخک‌هام جنبید! تندتر ورق زدم و بعد سراغ کتابهای بعدی اون موضوع رفتم و تعجبم بیشتر شد! سریع موضوع دوم رو بررسی کردم که ناگهان بر حیرتم بیافزود! کل مجموعه رو خواندم و تاسفم بیشتر شد!
ناشر چند کار زشت کرده بود:
1- کتابهای یک موضوع برای سنین مختلف، باهم چند صفحه جزئی و در بهترین حالت 50% تفاوت داشتن و فقط شماره‌های بازی جابجا شده بود!
2- فعالیت و متن بازی که برای سن 3 سال آورده بود عینا برای 6 ساله هم آمده بود و نفهمیدم این تفکیک سنی که در حد نمیسال هم اصرار داشته انجام شود به چه دردی میخورد!
3- فعالیتی که برای سن 3 سال آمده بود اصلا در فهم آن بچه‌ها نبود!
4- نصف فعالیتهای کتاب شناخت جهان و هنر مشابه بودند!
* این حجم از کتابسازی برای چاپ 30 عنوان کتابی که میشد در 5 مجلد کار را درآورد، چیزی جز کلاه گذاشتن سر والدین و غش در معامله و کتابسازی و ... نیست
* حالا میدونید نویسنده و ناشر این کتابها چه کسی است؟
        

1

بی نام

1402/11/10

کافیه بپرستی!: متفاوت باش، شجاع باش، خودت باش
          انشارات مهرسا از جمله نشرهای سالمی است که داعیه پرداختن به موضوع "پرورش مهارت‌های اجتماعی و تقويت ارزش‌های اخلاقی" در کودکان را دارد (البته در شاخه‌های دیگری مثل کمک آموزشی هم فعالیت دارد). کارهای متقدمشان تصویرگری و ویراست خوبی نداشت ولی حالا بهتر شده‌اند. مسئول بخش کودکشان خانم روانشناس و مترجمی است که با دقت و وسواس کار میکنند و این اواخر هم که با نشان "دلتا" پا در عرصه کتاب نوجوان گذاشته‌اند.
تمایز کتاب "کافیه بپرسی" در بین کتابهای مرتبط با کودکانِ با نیازهای ویژه، اشاره به طیف وسیع این بچه‌هاو  تنوع مشکلاتشان است. نویسنده که خود در کودکی دیابت گرفته از نگاه متعجب و پچ پچ اطرافیان آزار دیده و همیشه از خودش میپرسید که چرا از من درباره تفاوتم با بقیه و مشکلم نمیپرسند؟
مواردی که در این کتاب به آنها اشاره شده: دیابت- آسم- معلولیت حرکتی- نابینایی- ناشنوایی- خوانش پریشی- اوتیسم- سندروم دان- لکنت زبان- سندروم توره- بیش فعالی- حساسیت
#بهزیستی
        

1

بی نام

1402/10/12

سرزمین مقدس: سفری به فلسطین
فلسطین نه
          فلسطین نه تنها از نظر جغرافیای سیاسی "لولای سه قاره" است بلکه از لحاظ مذهبی هم مفصلی برای اتصال ادیان ابراهیمی است. 2 کلیسای مهد در بیت لحم (محل تولد روح الله) و کلیسای مقبره مقدس در قدس (محل عروج روح الله) میراث معنوی و تاریخی مسیحیان است که امسال حتی درخت کریسمسش هم بخاطر جنایات صهیونیستها خاموش بود. همانطور که هرود تمام نوزادان پسر زیر دو سال را در بیت لحم بخاطر پیشگوئیها مانند فرعون کشت، اسرائیل امسال روی هرود و فرعون را هم سفید کرد تا در تاریخ نامش به سبعیت ماندگار بماند (در هر روز 105 کودک غزه را کشته).
در کلیسای مقبره مقدس حضرت عیسی علیه السلام، 6 فرقه مذهبی بطور مشترک مسئولیت آنجا را بعهده دارند ولی با وجود قانون وضع شده در سال 1852 جدال و تفرقه بینشان برای مدیریت این کلیسا اتفاقی معمولی است. با این حال کلید این مکان مقدس را به خانوداه‌ای مسلمان سپرده‌اند که نسل‌هاست درها را به روی مشتاقان باز میکنند. 
#christmas_is_canselled
#Israel_erases_children
        

8