یادداشت کافاِی 🇵🇸
1403/6/24
این یادداشت ِ کتاب نیست! اجازه بدهید در مورد آداب نماز ِ امام، بزرگان ِ فلسفه و عرفان نظر بدهند و آنچه روحالله - رحمةاللهعلیه - از حقیقت ِ نماز و وحدت و تشخصش بیان کرده را شرح دهند. من کمی به عقبتر برمیگردم. به آن زمانی که وقتی در حرم امام رضا بودم، در صفحهی آخر ِ کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب ِ مرتضی آوینی نوشتم "تمت!" و تاریخ زدم. به وقت ِ مطالعهی اولین کتابی که میخواستم برای غربشناسی بخوانم. می دانید. همه چیز مهیا بود. من تمام نقطه عطفهای زندگیام را در مشهد بودم. امامرضا هم عجیب ضامنم شدهست. یکی از نقطه عطفهای ِ زندگی ِ من، تمام کردن این کتاب و ورود به عالمی بود که دیگر بیرون آمدن از آن ممکن نبود. چقدر حاشیه رفتم. احتمالا باید صبر میکردم این مطلب را وقتی میتوانستم پست بگذارم منتشر کنم. بههرحال. کتابهای پیش ِ رویم مشخص بود. جزوهی والعصر را هم باید طی یکهفته میخواندم. بعد از توسعهی آوینی بقیه کتابها برایم آسان به نظر میآمد. اما... من یک چیزی کم داشتم. من خیلی چیزها از توسعه و هژمونی غرب و تاریخ انسان از ابتدا و مسائل گریبان گیر ِ دنیای مدرن مثل آلودگی محیط زیست و غیره و غیره را فهمیدم. اما بعد از آن تمت ِ تاریخی بلند شدم و نماز شکر خواندم. و این نماز دیگر مثل ِ سابق نبود. من وارد ِ دنیای جدیدی شده بودم که در آن انسان ِ خداپندار را شناخته بودم و حالا به نماز ایستادنم خیلی پیام داشت. چون نمیتوانستم همچنان خداپندار بمانم ولی نماز هم بخوانم. الله اکبر نماز برای من رنگ ِ دیگری گرفت. شاید هم باید نمازهای آن ایامم را اعاده کنم. چون بعد ِ هر اللهاکبری در دلم میگفتم خدایی که بزرگ تر است! خدایی که بزرگتر است از من! خدایی که بزرگتر است از عالم ِ ِغرب! الله اکبر از غرب و از انسان... نمیدانم میتوانم خوب توصیف کنم یا نه ولی من در آن ایام با همین اللهاکبرهای نماز زندگی میکردم و جآن میگرفتم. در همان ایام بود که فهمیدم اصل ِ مطلب در آداب نماز ِ امام است. و عجب چیزی شد برای ِ من که عشق فلسفه و عرفان بودم. مسیرم روشنتر شد. موازی ِ غرب شناسی، از امام میخواندم. و عجب موازی کاری ِ قشنگی بود. خدا نصیبتان کند. آداب نماز امام را بگذارید به وقتش بخوانید. همان وقتی که قرار است چیزی درونتان بجوشد که زندگیِ فردایتان را منقلب کند... تمت!
(0/1000)
نظرات
1403/6/24
خوشبحالتون ولی تک خوری نکنید از این بوستان ها که اینچنین بهتون میرسن، دو سه خوشه برای ما بچینید و کنار بذارید 🥲🥲🥲🥹
2
0
1403/6/24
به پشتیبانی بهخوان پیام بدید. زود قابلیت پست رو فعال میکنن. اگر نسخه ی وب دارید، همین دایره ی پایین چپ.
4
1
1403/6/25
عه یعنی شرایط خاصی داره؟ من نمیدونستم. یه نفر بهم گفت بهشون درخواست بده فعال میکنن. منم دادم و فعال شد. حالا اینکه شرایطش چی بوده که من داشتم رو نمیدونم! شاید میزان زمان عضویت و این چیزا باشه... @kaaf_a
0
1403/7/9
یادداشت رو جوری نوشتید آدم رو مشتاق میکنه همین الان بره کتاب رو بخونه:) به نظرتون قبل خوندن کتابهای امام باید کتابهای کدوم اندیشمندان رو خوند؟ کلاً به سیر مطالعاتی اعتقاد دارید؟ چون احساس میکنم فهمیدن کتابهای امام کمی نیاز به پیشزمینههایی داره.
2
1
1403/7/9
اگر مشتاق امام خوانی هستید از صحیفه خوانی و وصیت امام شروع کنید. کتابهای فلسفی و عرفانی و اخلاقی امام پیش زمینههای معرفت عقلی و فلسفی میخواد. خود من الان که فلسفه خوندم وقتی مراجعه میکنم به کتاب میبینم اون ایام صرفا احساساتم درگیر کتاب شده و خیلی متوجه مفاهیم فلسفی و عرفانی کتاب نشدم! میتونید کتاب های شرحی که بر امام نوشتن رو بخونید. در کل چون سوالتون اینه که کدوم اندیشمندان به امام نزدیکترن، قاعدتا شهید مطهری چون شاگرد امام بودن و بعد فلسفیشون پر رنگ بوده مطالعه اثارشون خیلی کمک کننده هست. اما کتابهای آقا هم خوبه منتهی کتابهای اقا بیشتر سبقه قرانی و روایی داره و با مفاهیم فلسفی کاری نداره.. اما چون روون تر و ساده تره ذهن رو اماده میکنه برای اینکه سراغ کتابهای فلسفی امام برید هم پیشنهاد میکنم یک دوره بدایه خونده باشید.. گرچه بدایه هم کافی نیست و عرفان نظری هم توی کتاب خیلی جدیه.. منتهی اصل ِ اداب الصلاه به دل نشستن ِ حقیقت نماز و عرفانه و ممکنه به واسطه ارتباط قلبی ای که با کتاب میگیرید خیلی درگیر اصطلاحات نشید و مطلب رو بفهمید. ان شاالله موفق باشید
1
1403/7/10
خیلی ممنون بابت توضیح جامعتون. با پاسخ خوب شما یکی از گرههای ذهنیم خدا رو شکر باز شد. سلامت باشید. @kaaf_a
1
1403/6/24
0