یادداشت محمدامین اکبری
1403/9/4
4.2
79
به نام او بارها گفتهام که وقتی یک کتاب تالیفی خوب را میخوانم بسیار خوشحالتر میشوم تا زمانی که یک کتاب ترجمهشده خوب را به پایان میرسانم. تالیف یک کتاب خوب سوای از اهمیت ادبی و هنری یا هر موضوعیت دیگری که میتواند داشته باشد، دارد از جهت پربارتر کردن زبان فارسی و تفکر انسان ایرانی دارای اهمیت است. از این حرفهای کلی که بگذریم به نظر من در ایران رمان و داستان نوجوان جلوتر از سایر گونههای داستانی قرار گرفته است، یعنی همانطور که در دنیا سینمای ما را بیشتر به سینمای کودک و نوجوان میشناسند. داستان نوجوان ما نیز جلوتر از داستان بزرگسالمان است. به نظر من مهمترین دلیلش این است که در این گونه ادبی نویسنده تکلیفش با مخاطب روشن است او نه نیازی میبیند که تفکرات و ایدههای آنچنانی را وارد داستانش کند نه میتواند موضوعات سیاسی و اجتماعی را بهشکلی که مرسوم است در داستانش مطرح کند و آشکارا نقش مصلح اجتماعی را ایفا کند و نه اینکه ساختارها و فرمهای ادبی گوناگون را بیازماید او برای اینکه یک نویسنده موفق باشد باید قصهگوی خوبی باشد. اگر بود رمان خوبی حاصل میشود و اگر نبود هم تکلیف مشخص است. به گواه «هستی» این تنها اثری که از فرهاد حسنزاده خواندهام، او قصهگوی خوبی است و اثرش اثر موفقی است. «هستی» داستان دختر نوجوان و بازیگوش آبادانی است که با آغاز جنگ مجبور میشود با خانوادهاش شهر را ترک کند. به نظر من مهمترین برگ برنده رمان «هستی» اعتدال است. فرهاد حسنزاده که خود متولد آبادان است و سابقه زیادی در داستان کودک و نوجوان دارد و هم از جهت محتوا و هم از جهت ساختاری بر کار خود مسلط است هیچگاه از خط اعتدال خارج نمیشود. یعنی با اینکه دارد داستانی جنگی می نویسد شعارزده عمل نمیکند با اینکه به لهجه و گویش مردمان آن سامان مسلط است طوری گفتگونویسی نمیکند که برای خواننده کمترآشنا با آن لهجه غریب باشد. بیش از انداره به شخصیتهایش نزدیک نمیشود و چندان هم دورتر از آنها نمیایستد، در فاصلهای مشخص داستانش را روایت میکند و اتفاقا برگ برنده داستان او شخصیتپردازی آن است و اگر بخواهیم خردهای بر رمان بگیریم این است که توصیف محیط پیرامونی شخصیتها و اتفاقاتی که در طول داستان رخ میدهد به قوت شخصیتپردازی نیست. باری «هستی» اثری دوستداشتنی است که حتما خواندنش را توصیه میکنم.
(0/1000)
سید عرفان
1403/9/4
4