بریدههای کتاب حامد حمایت کار حامد حمایت کار 1404/3/22 آنا کارنینا لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.5 5 صفحۀ 580 بهزودی احساس کرد که تحقق آرزوهایش از آن کوه سعادتی که انتظار داشت بیش از کاهی به او ارزانی نداشته است.این کامروایی اشتباهی را بر او عیان داشت که مردم همیشه مرتکب میشوند و گمان میکنند که تحقق آرزوها موجب خوشبختی است. 0 68 حامد حمایت کار 1404/3/18 آنا کارنینا لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.5 5 صفحۀ 474 وقتی میفهمی امروز یا فردا میمیری و همه چیز فانی است آن وقت همه چیز در چشمت ناچیز میشود. 0 84 حامد حمایت کار 1404/3/13 آنا کارنینا لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.5 5 صفحۀ 355 خدا به آنها (روستاییان) روز را بخشیده بود و توان کار را و آنها روز و توان را وقف کار کرده بودند و پاداششان را در همان کار گرفته بودند. اما اینکه کار برای که بود و حاصل آن چه بود مسائلی نابجا و فرعی بود. 0 71 حامد حمایت کار 1404/2/31 صراحت تمام عیار: چگونه رئیس قاطعی باشیم و انسانیتمان را هم از دست ندهیم کیم مالون اسکات 4.7 0 صفحۀ 47 پرسیدم کار من درست کردن یک شرکت درست و حسابی است یا پرستاری از احساسات آدم ها؟ لسلی که از مدیران سابق مایکروسافت است و اصلا با کسی شوخی ندارد، از کوره در رفت و گفت: "اسم این کار پرستاری نیست. اسمش مدیریت است و شغل تو همین است!" 1 54 حامد حمایت کار 1403/12/28 آنا کارنینا لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.5 5 صفحۀ 68 _ هدف تمدن همین است. باید از هر کار لذت برد. _ خوب، اگر هدف تمدن این است من ترجیح میدهم وحشی باشم. 0 98 حامد حمایت کار 1403/12/25 آنا کارنینا لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.5 5 صفحۀ 25 (جمله آغاز کتاب) خانوادههای خوشبخت همه بهمثل هماند، اما خانوادههای شوربخت هر کدام بدبختی خاص خود را دارند. 0 87 حامد حمایت کار 1403/12/21 کالیگولا آلبر کامو 4.1 50 صفحۀ 91 ممکن است که من منکر چیزی باشم، ولی لزومی نمیبینم که آن را به لجن بکشم یا حق اعتقاد به آن را از دیگران سلب کنم. 1 58 حامد حمایت کار 1403/12/21 کالیگولا آلبر کامو 4.1 50 صفحۀ 50 از دست دادن زندگی چیزی نیست و هر چه که لازم باشد من این شهامت را خواهم داشت. اما از دست رفتن معنای زندگی و نابود شدن انگیزه هستی، این است آنچه تحمل کردنی نیست. نمیشود بی انگیزه زندگی کرد. 0 42 حامد حمایت کار 1403/12/14 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 100 "سطح" که پرتو علم و عقل فقط آن را روشن میکند، غیر از "عمق" است که زندگی واقعی آدمها در آن میگذرد. 0 40 حامد حمایت کار 1403/12/13 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 91 کل معرفت ما ناگزیر ماهیت تجربی دارد اما این معرفت هرگز ما را به فهم حقیقی راهنمون نخواهد شد، بلکه فقط انباری از نکات پراکنده که به طور خودسرانه تجرید شدهاندبرای ما فراهم خواهند کرد. 0 38 حامد حمایت کار 1403/12/13 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 90 خردمندی ما فقط به همان اندازه است که با این دنیا سازش داریم. 0 70 حامد حمایت کار 1403/12/13 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 90 ما جزئی هستیم از یک نقشهُ کلی که از حد فهم ما بالاتر است. ما نمیتوانیم این نقشه را چنان توصیف کنیم که اشیای خارجی یا سیرت افراد را میتوان توصیف کرد 0 16 حامد حمایت کار 1403/12/13 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 87 این مردان بزرگ خردمندترند، نه اینکه دانش بیشتری داشته باشند؛ آنچه به آنها مرتبه استادی میدهد استدلال قیاسی یا استقرایی آنها نیست، بینش آنها ژرف تر است؛ آنها چیزی را میبینند که دیگران نمیبینند، آنها نحوه گردش جهان را میبینند. 0 20 حامد حمایت کار 1403/12/13 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 86 حکمت معرفت علمی نیست. بلکه حساسیت خاصی است برای تشخیص دیوارهای شرایطی که ما در آنها قرار گرفتهایم؛ توانایی زندگی کردن است، بدون اینکه شرایط یا عوامل همیشگی را که نمیتوان تغییر داد یا حتی محاسبه و توصیف کردنقض کنیم؛ قابلیت هدایت شدن است در پرتو قوانین ساده در مواردی که قوانین علمی، اصولا، مصداق پیدا نمیکنند. این حس جهت یابی کلی، که قابل توصیف نیست، "حس واقعیت" و "معرفت " زیستن است. 0 13 حامد حمایت کار 1403/12/6 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 67 سرانجام عقیده است که جنگ را میبازد، و عقیده است که جنگ را میبرد. پیروزی یک امر معنوی و روانی است، نه یک امر مادی. 0 53 حامد حمایت کار 1403/12/6 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 59 علت رنج کشیدن انسان این است که بیش از آن که باید میخواهد، و از روی ابلهی بلندپروازی میکند و به نحوی اغراق شده تواناییهای خود را بیش از آنچه هست میپندارد. 0 44 حامد حمایت کار 1403/12/3 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 39 حال که ما در حقیقت آزاد نیستیم اما نمیتوانیم بدون اعتقاد به اینکه آزاد هستیم زندگی کنیم چه باید کرد؟ تولستوی به هیچ نتیجهً روشنی نمیرسد، فقط به نتیجهای میرسد که... بهتر است متوجه باشیم که میفهمیم چه دارد روی میدهد، زیرا که در حقیقت میفهمیم __ چنانکه مردم خودجوش و ساده و عادی که نه ذهنشان را نظریات فاسد کرده و نه چشمشان از گرد و غباری که مقامات علمی بلند کردهاند کور شده است در خقیقت زندگی را میفهمند__ و این فهمیدن بهتر است از کوشش برای خراب کردن فهم متعارف __ که دست کم این حسن را دارند که با تجربهً طولانی امتحان شدهاند__ و نشاندن علوم کاذب به جای آنها، علومی که چون بر معلومات بسیار ناچیز و مسخرهای بنا شدهاند، چیزی جز دام و فریب نیستند. این است دفاع تولستوی در برابر همهً اشکالات عقلانیت خوشبینانه و علوم طبیعی و نظریات لیبرال ترقی و تخصص نظامیان آلمانی، جامعه شناسی فرانسوی و انواع و اقسام شیوههای حق به جانب گرداندن جوامع بشری. 0 30 حامد حمایت کار 1403/12/3 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 39 نادانی ما بر این که امور جهان چگونه روی میدهند ناشی از دست نیافتنی بودن علل نخستین نیست، بلکه فقط ناشی از کثرت و کوچکی واحدهای نهایی علل است، و ناشی از ناتوانی خود ما در دیدن و شنیدن و به یاد سپردن و به یاد آوردن و هماهنگ کردن مقدار کافی از مواد موجود است. دانایی مطلق علیالصول امکان دارد، حتی برای موجودات واقعی، ولی البته در عمل قابل حصول نیست. 0 28 حامد حمایت کار 1403/12/1 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 30 در خصوص اهمیتی هم که مورخان فرهنگ برای اندیشهها قائل هستند، باید گفت هر کسی اهمیت متاع خود را به گزاف جلوه میدهد: اندیشه هم متاع روشنفکران است. 0 32 حامد حمایت کار 1403/12/1 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 28 تولستوی چنین ادامه میدهد: تاریخ جدید مانند مرد کری است که دارد به سوالهایی که کسی از او نپرسیده جواب میدهد. 1 85
بریدههای کتاب حامد حمایت کار حامد حمایت کار 1404/3/22 آنا کارنینا لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.5 5 صفحۀ 580 بهزودی احساس کرد که تحقق آرزوهایش از آن کوه سعادتی که انتظار داشت بیش از کاهی به او ارزانی نداشته است.این کامروایی اشتباهی را بر او عیان داشت که مردم همیشه مرتکب میشوند و گمان میکنند که تحقق آرزوها موجب خوشبختی است. 0 68 حامد حمایت کار 1404/3/18 آنا کارنینا لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.5 5 صفحۀ 474 وقتی میفهمی امروز یا فردا میمیری و همه چیز فانی است آن وقت همه چیز در چشمت ناچیز میشود. 0 84 حامد حمایت کار 1404/3/13 آنا کارنینا لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.5 5 صفحۀ 355 خدا به آنها (روستاییان) روز را بخشیده بود و توان کار را و آنها روز و توان را وقف کار کرده بودند و پاداششان را در همان کار گرفته بودند. اما اینکه کار برای که بود و حاصل آن چه بود مسائلی نابجا و فرعی بود. 0 71 حامد حمایت کار 1404/2/31 صراحت تمام عیار: چگونه رئیس قاطعی باشیم و انسانیتمان را هم از دست ندهیم کیم مالون اسکات 4.7 0 صفحۀ 47 پرسیدم کار من درست کردن یک شرکت درست و حسابی است یا پرستاری از احساسات آدم ها؟ لسلی که از مدیران سابق مایکروسافت است و اصلا با کسی شوخی ندارد، از کوره در رفت و گفت: "اسم این کار پرستاری نیست. اسمش مدیریت است و شغل تو همین است!" 1 54 حامد حمایت کار 1403/12/28 آنا کارنینا لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.5 5 صفحۀ 68 _ هدف تمدن همین است. باید از هر کار لذت برد. _ خوب، اگر هدف تمدن این است من ترجیح میدهم وحشی باشم. 0 98 حامد حمایت کار 1403/12/25 آنا کارنینا لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.5 5 صفحۀ 25 (جمله آغاز کتاب) خانوادههای خوشبخت همه بهمثل هماند، اما خانوادههای شوربخت هر کدام بدبختی خاص خود را دارند. 0 87 حامد حمایت کار 1403/12/21 کالیگولا آلبر کامو 4.1 50 صفحۀ 91 ممکن است که من منکر چیزی باشم، ولی لزومی نمیبینم که آن را به لجن بکشم یا حق اعتقاد به آن را از دیگران سلب کنم. 1 58 حامد حمایت کار 1403/12/21 کالیگولا آلبر کامو 4.1 50 صفحۀ 50 از دست دادن زندگی چیزی نیست و هر چه که لازم باشد من این شهامت را خواهم داشت. اما از دست رفتن معنای زندگی و نابود شدن انگیزه هستی، این است آنچه تحمل کردنی نیست. نمیشود بی انگیزه زندگی کرد. 0 42 حامد حمایت کار 1403/12/14 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 100 "سطح" که پرتو علم و عقل فقط آن را روشن میکند، غیر از "عمق" است که زندگی واقعی آدمها در آن میگذرد. 0 40 حامد حمایت کار 1403/12/13 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 91 کل معرفت ما ناگزیر ماهیت تجربی دارد اما این معرفت هرگز ما را به فهم حقیقی راهنمون نخواهد شد، بلکه فقط انباری از نکات پراکنده که به طور خودسرانه تجرید شدهاندبرای ما فراهم خواهند کرد. 0 38 حامد حمایت کار 1403/12/13 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 90 خردمندی ما فقط به همان اندازه است که با این دنیا سازش داریم. 0 70 حامد حمایت کار 1403/12/13 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 90 ما جزئی هستیم از یک نقشهُ کلی که از حد فهم ما بالاتر است. ما نمیتوانیم این نقشه را چنان توصیف کنیم که اشیای خارجی یا سیرت افراد را میتوان توصیف کرد 0 16 حامد حمایت کار 1403/12/13 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 87 این مردان بزرگ خردمندترند، نه اینکه دانش بیشتری داشته باشند؛ آنچه به آنها مرتبه استادی میدهد استدلال قیاسی یا استقرایی آنها نیست، بینش آنها ژرف تر است؛ آنها چیزی را میبینند که دیگران نمیبینند، آنها نحوه گردش جهان را میبینند. 0 20 حامد حمایت کار 1403/12/13 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 86 حکمت معرفت علمی نیست. بلکه حساسیت خاصی است برای تشخیص دیوارهای شرایطی که ما در آنها قرار گرفتهایم؛ توانایی زندگی کردن است، بدون اینکه شرایط یا عوامل همیشگی را که نمیتوان تغییر داد یا حتی محاسبه و توصیف کردنقض کنیم؛ قابلیت هدایت شدن است در پرتو قوانین ساده در مواردی که قوانین علمی، اصولا، مصداق پیدا نمیکنند. این حس جهت یابی کلی، که قابل توصیف نیست، "حس واقعیت" و "معرفت " زیستن است. 0 13 حامد حمایت کار 1403/12/6 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 67 سرانجام عقیده است که جنگ را میبازد، و عقیده است که جنگ را میبرد. پیروزی یک امر معنوی و روانی است، نه یک امر مادی. 0 53 حامد حمایت کار 1403/12/6 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 59 علت رنج کشیدن انسان این است که بیش از آن که باید میخواهد، و از روی ابلهی بلندپروازی میکند و به نحوی اغراق شده تواناییهای خود را بیش از آنچه هست میپندارد. 0 44 حامد حمایت کار 1403/12/3 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 39 حال که ما در حقیقت آزاد نیستیم اما نمیتوانیم بدون اعتقاد به اینکه آزاد هستیم زندگی کنیم چه باید کرد؟ تولستوی به هیچ نتیجهً روشنی نمیرسد، فقط به نتیجهای میرسد که... بهتر است متوجه باشیم که میفهمیم چه دارد روی میدهد، زیرا که در حقیقت میفهمیم __ چنانکه مردم خودجوش و ساده و عادی که نه ذهنشان را نظریات فاسد کرده و نه چشمشان از گرد و غباری که مقامات علمی بلند کردهاند کور شده است در خقیقت زندگی را میفهمند__ و این فهمیدن بهتر است از کوشش برای خراب کردن فهم متعارف __ که دست کم این حسن را دارند که با تجربهً طولانی امتحان شدهاند__ و نشاندن علوم کاذب به جای آنها، علومی که چون بر معلومات بسیار ناچیز و مسخرهای بنا شدهاند، چیزی جز دام و فریب نیستند. این است دفاع تولستوی در برابر همهً اشکالات عقلانیت خوشبینانه و علوم طبیعی و نظریات لیبرال ترقی و تخصص نظامیان آلمانی، جامعه شناسی فرانسوی و انواع و اقسام شیوههای حق به جانب گرداندن جوامع بشری. 0 30 حامد حمایت کار 1403/12/3 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 39 نادانی ما بر این که امور جهان چگونه روی میدهند ناشی از دست نیافتنی بودن علل نخستین نیست، بلکه فقط ناشی از کثرت و کوچکی واحدهای نهایی علل است، و ناشی از ناتوانی خود ما در دیدن و شنیدن و به یاد سپردن و به یاد آوردن و هماهنگ کردن مقدار کافی از مواد موجود است. دانایی مطلق علیالصول امکان دارد، حتی برای موجودات واقعی، ولی البته در عمل قابل حصول نیست. 0 28 حامد حمایت کار 1403/12/1 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 30 در خصوص اهمیتی هم که مورخان فرهنگ برای اندیشهها قائل هستند، باید گفت هر کسی اهمیت متاع خود را به گزاف جلوه میدهد: اندیشه هم متاع روشنفکران است. 0 32 حامد حمایت کار 1403/12/1 خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ آیزایا برلین 4.0 2 صفحۀ 28 تولستوی چنین ادامه میدهد: تاریخ جدید مانند مرد کری است که دارد به سوالهایی که کسی از او نپرسیده جواب میدهد. 1 85