بریدهای از کتاب خارپشت و روباه: در باب نگاه تولستوی به تاریخ اثر آیزایا برلین
2 روز پیش
صفحۀ 39
نادانی ما بر این که امور جهان چگونه روی میدهند ناشی از دست نیافتنی بودن علل نخستین نیست، بلکه فقط ناشی از کثرت و کوچکی واحدهای نهایی علل است، و ناشی از ناتوانی خود ما در دیدن و شنیدن و به یاد سپردن و به یاد آوردن و هماهنگ کردن مقدار کافی از مواد موجود است. دانایی مطلق علیالصول امکان دارد، حتی برای موجودات واقعی، ولی البته در عمل قابل حصول نیست.
نادانی ما بر این که امور جهان چگونه روی میدهند ناشی از دست نیافتنی بودن علل نخستین نیست، بلکه فقط ناشی از کثرت و کوچکی واحدهای نهایی علل است، و ناشی از ناتوانی خود ما در دیدن و شنیدن و به یاد سپردن و به یاد آوردن و هماهنگ کردن مقدار کافی از مواد موجود است. دانایی مطلق علیالصول امکان دارد، حتی برای موجودات واقعی، ولی البته در عمل قابل حصول نیست.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.