بریدههای کتاب بیخود (تازهوارد) بیخود (تازهوارد) 1404/3/3 عرفان حافظ مرتضی مطهری 4.3 8 صفحۀ 26 از تاریخ حافظ، هرچه که ما مطالعه کنیم، این مطلب روشن میشود که حافظ یک مردی بوده در زی علما و البته در عین اینکه یک عارف بوده (نزدیکانش او را به صورت یک عارف میشناختهاند اما نه به صورت یک درویش و صوفی حرفهای) بیشتر به عنوان یک عالم معروف بوده است. آن محمد گلندام هم وقتی میخواهد عذر بیاورد برای اینکه حافظ خودش فرصت نکرد و نخواست [دیوانش را جمع کند،] میگوید «اینقدر مشغول مطالعه کتب دواوین عرب و کشّاف و مفتاح و مصباح و... بود که فرصت نداشت.» 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/3/3 عرفان حافظ مرتضی مطهری 4.3 8 صفحۀ 26 از تاریخ حافظ، هرچه که ما مطالعه کنیم، این مطلب روشن میشود که حافظ یک مردی بوده در زی علما و البته در عین اینکه یک عارف بوده (نزدیکانش او را به صورت یک عارف میشناختهاند اما نه به صورت یک درویش و صوفی حرفهای) بیشتر به عنوان یک عالم معروف بوده است. آن محمد گلندام هم وقتی میخواهد عذر بیاورد برای اینکه حافظ خودش فرصت نکرد و نخواست [دیوانش را جمع کند،] میگوید «اینقدر مشغول مطالعه کتب دواوین عرب و کشّاف و مفتاح و مصباح و... بود که فرصت نداشت.» 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/3/3 عرفان حافظ مرتضی مطهری 4.3 8 صفحۀ 33 آیا دیگر قریحهها خشک شد، که حافظی نباشد، سعدیای نباشد، جامیای نباشد؟ دلیل ندارد قریحهها خشک شده باشد؛ روحها در مسیر دیگری است، یعنی روح حافظ دیگر وجود ندارد که اثری مثل حافظ و حتی مثل جامی به وجود نمیآید. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/2/26 ضد فاضل نظری 4.2 57 صفحۀ 103 دنیا پلی دارد که در هر سوی آن باشی در فکر سوی دیگری! آوخ چه آونگی 0 11 بیخود (تازهوارد) 1404/2/26 ضد فاضل نظری 4.2 57 صفحۀ 84 مرنج از تشنگی، چشم از شراب این و آن بردار که این ساقی به قدر تشنگی پیمانه میسازد 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/2/26 ضد فاضل نظری 4.2 57 صفحۀ 110 اگر شادی سراغ از من بگیرد جای حسرت نیست نشان میجوید از من تا نیاید اشتباه اینجا 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/2/26 ضد فاضل نظری 4.2 57 صفحۀ 69 تو آهوی رهای دشتهای سبزی، اما من پلنگ سنگی دروازههای بسته شهرم 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/2/26 ضد فاضل نظری 4.2 57 صفحۀ 53 سایهای رقصنده بر دیوار پشت آتشم جز گمان هست، چیزی نیست هست و نیستم 0 3 بیخود (تازهوارد) 1404/2/26 ضد فاضل نظری 4.2 57 صفحۀ 17 برکهای گفت به خود، ماه به من خیره شدهاست ماه خندید که من چشم به "خود" دوخته ام 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/2/14 کتاب فاضل نظری 4.1 49 صفحۀ 62 عشق میبازم که غیر از باختن در عشق نیست در نبردی اینچنین هر کس به خاک افتاد برد 0 12 بیخود (تازهوارد) 1404/2/7 دموکراسی یا دموقراضه سیدمهدی شجاعی 3.6 38 صفحۀ 182 پس حکومت بر مردم بیاعتقاد به مراتب مطمئنتر و پایدارتر است از حکومت بر مردمی که در حد پرستش به شما ایمان دارند. قطاعا ذهنتان بر اساس آن اصل ثابت و متقن به دنبال جایگزین میگردد، اصلی که گرفتن هر چیزی از مردم را در صورتی جایز میشمرد که پیش از آن جایگزین مناسبی در اختیارشان قرار گرفته باشد. در این مورد به اشارهای بسنده میکنم و بحث اساسیتر را به جلسهای مستقل ارجاع میدهم. بهترین جایگزین برای اعتقاد به خدا، خود مردماند.اصلا نیازی نیست که شما برای حذف خدا تلاش کنید. که به نتیجهای جز مقاومت مردم و راسختر شدن اعتقاداتشان نمیرسید. کافی است که شما مردم را به گونهای مبالغهآمیز،مورد ستایش و تمجید قرار دهیدو شان و جایگاهشان را بسیار برتر از آنچه که هستند ترسیم کنید. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/2/7 دموکراسی یا دموقراضه سیدمهدی شجاعی 3.6 38 صفحۀ 175 مردم باید پیوسته ما را در حال ساختن ببینند تا طالب دوام و بقایمان باشند. اگر مردم هر روز که از خانه درمیآیند، یک بنای تازه ببینند، نگاه و توجهشان از صدها مساله دیگر، منحرف میشود که یکی از آنها میتواند خالی شدن منابع زیر پایشان باشد. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/2/5 علل گرایش به مادیگری مرتضی مطهری 4.5 7 صفحۀ 30 البته اصل این طرح و نیرنگ چیز تازهای نیست؛ طرحی است که مارکس برای ریشهکن کردن دین از اذهان تودههای معتقد در صد سال پیش داده است. طرح مارکس این است که برای مبارزه با مذهب در میان توده معتقد باید از خود مذهب علیه مذهب استفاده کرد، به این صورت که مفاهیم مذهبی از محتوای معنوی و اصلی خود تخلیه و از محتوای مادی پر شود تا توده مذهب را به صورت مکتبی مادی دریابد. پس از این مرحله، دور افکندن پوسته ظاهری آن ساده است. 0 1 بیخود (تازهوارد) 1404/1/29 روش برداشت از قرآن علی صفایی حائری 4.4 7 صفحۀ 155 من روستاییان زندهدلی را دیدهام که از آیهها درس میگرفتند و پیامها و نکتهها را مییافتندو راه را میگرفتند و میرفتند. آنها میتوانستند هنگام تلاوت آیهها، تدبر و برداشتهایی داشته باشند که برای من هم تازگی داشت. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/1/18 ترجمه الغارات: سال های روایت نشده از حکومت امیرالمومنین (ع) ابراهیم بن محمد ثقفی 4.7 163 صفحۀ 264 آیا از کشته شدن با شمشیر روی گردان شدهاید و مرگ در بستر را میخواهید؟ شهادت میدهم که از رسول خدا(ص) شنیدم که میفرمود:"مرگ در بستر از هزار ضربه شمشیر سختتر است و این را جبرئیل به من خبر داده است." این جبرئیل است که آنچه را شنیدید به رسول خدا خبر داده است. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/1/18 ترجمه الغارات: سال های روایت نشده از حکومت امیرالمومنین (ع) ابراهیم بن محمد ثقفی 4.7 163 صفحۀ 274 دو زن هنگام تقسیم اموال خدمت امیرالمومنین(ع) رسیدند که یکی عرب بود و دیگری غیر عرب حضرت سهم آن دو را از بیت المال به طور مساوی داد هر کدام بیست وپنج درهم و مقداری خوراک. آن زن که عرب بود به اعتراض گفت:" یا امیرالمومنین من عرب هستم و این زن عجم است!" حضرت فرمود:" من در این غنیمتی که رسیده برای فرزندان اسماعیل برتریای نسبت به فرزندان اسحاق نمیبینم." 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/1/11 نخل و نارنج یامین پور 4.4 189 صفحۀ 171 فقیر بودن و شاد بودن، آسان نیست. ثروت شادی نمیآورد و البته فقر هم شادی را از بین نمیبرد. منشا شادی بیرون از انسان نیست که با سر و سامان دادن به بیرون از خود آن را خلق کند یا از دستش بدهد. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/1/11 نخل و نارنج یامین پور 4.4 189 صفحۀ 157 شیخ! شانههایت را از زیر بار خالی نکن. قرعه فال به نام تو زدهاند و این قرعه بدون اذن امام عصر که مجرای اراده حق در آسمان و زمین است، به نام کسی زده نمیشود. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1403/12/30 آشنایی با قرآن: (شناخت قرآن) مرتضی مطهری 4.6 10 صفحۀ 36 آنچه را که ما "دل" مینامیم عبارت است از احساسی بسیار عظیم و عمیق که در درون انسان وجود دارد و گاهی اسم آن را "احساس هستی" میگذارند یعنی احساسی از ارتباط انسان با هستی مطلق. کسی که زبان دل را بداند و با آن انسان را مخاطب قرار دهد، او را از اعماق هستی و کنه وجودش به حرکت در میآورد. آن وقت دیگر تنها فکر و مغز انسان تحت تاثیر نیست بلکه سراسر وجودش تحت تاثیر قرار میگیرد. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1403/12/10 نخل و نارنج یامین پور 4.4 189 صفحۀ 28 بسیاری در بزنگاه تصمیمهایشان را دفن میکنند، تا به وقتش آنها را استخراج کنند، اما این وقت قضا میشود مانند نماز صبحی که قضا میشود و با هیچ قضاکردنی ادا نمیشود. 0 4
بریدههای کتاب بیخود (تازهوارد) بیخود (تازهوارد) 1404/3/3 عرفان حافظ مرتضی مطهری 4.3 8 صفحۀ 26 از تاریخ حافظ، هرچه که ما مطالعه کنیم، این مطلب روشن میشود که حافظ یک مردی بوده در زی علما و البته در عین اینکه یک عارف بوده (نزدیکانش او را به صورت یک عارف میشناختهاند اما نه به صورت یک درویش و صوفی حرفهای) بیشتر به عنوان یک عالم معروف بوده است. آن محمد گلندام هم وقتی میخواهد عذر بیاورد برای اینکه حافظ خودش فرصت نکرد و نخواست [دیوانش را جمع کند،] میگوید «اینقدر مشغول مطالعه کتب دواوین عرب و کشّاف و مفتاح و مصباح و... بود که فرصت نداشت.» 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/3/3 عرفان حافظ مرتضی مطهری 4.3 8 صفحۀ 26 از تاریخ حافظ، هرچه که ما مطالعه کنیم، این مطلب روشن میشود که حافظ یک مردی بوده در زی علما و البته در عین اینکه یک عارف بوده (نزدیکانش او را به صورت یک عارف میشناختهاند اما نه به صورت یک درویش و صوفی حرفهای) بیشتر به عنوان یک عالم معروف بوده است. آن محمد گلندام هم وقتی میخواهد عذر بیاورد برای اینکه حافظ خودش فرصت نکرد و نخواست [دیوانش را جمع کند،] میگوید «اینقدر مشغول مطالعه کتب دواوین عرب و کشّاف و مفتاح و مصباح و... بود که فرصت نداشت.» 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/3/3 عرفان حافظ مرتضی مطهری 4.3 8 صفحۀ 33 آیا دیگر قریحهها خشک شد، که حافظی نباشد، سعدیای نباشد، جامیای نباشد؟ دلیل ندارد قریحهها خشک شده باشد؛ روحها در مسیر دیگری است، یعنی روح حافظ دیگر وجود ندارد که اثری مثل حافظ و حتی مثل جامی به وجود نمیآید. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/2/26 ضد فاضل نظری 4.2 57 صفحۀ 103 دنیا پلی دارد که در هر سوی آن باشی در فکر سوی دیگری! آوخ چه آونگی 0 11 بیخود (تازهوارد) 1404/2/26 ضد فاضل نظری 4.2 57 صفحۀ 84 مرنج از تشنگی، چشم از شراب این و آن بردار که این ساقی به قدر تشنگی پیمانه میسازد 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/2/26 ضد فاضل نظری 4.2 57 صفحۀ 110 اگر شادی سراغ از من بگیرد جای حسرت نیست نشان میجوید از من تا نیاید اشتباه اینجا 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/2/26 ضد فاضل نظری 4.2 57 صفحۀ 69 تو آهوی رهای دشتهای سبزی، اما من پلنگ سنگی دروازههای بسته شهرم 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/2/26 ضد فاضل نظری 4.2 57 صفحۀ 53 سایهای رقصنده بر دیوار پشت آتشم جز گمان هست، چیزی نیست هست و نیستم 0 3 بیخود (تازهوارد) 1404/2/26 ضد فاضل نظری 4.2 57 صفحۀ 17 برکهای گفت به خود، ماه به من خیره شدهاست ماه خندید که من چشم به "خود" دوخته ام 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/2/14 کتاب فاضل نظری 4.1 49 صفحۀ 62 عشق میبازم که غیر از باختن در عشق نیست در نبردی اینچنین هر کس به خاک افتاد برد 0 12 بیخود (تازهوارد) 1404/2/7 دموکراسی یا دموقراضه سیدمهدی شجاعی 3.6 38 صفحۀ 182 پس حکومت بر مردم بیاعتقاد به مراتب مطمئنتر و پایدارتر است از حکومت بر مردمی که در حد پرستش به شما ایمان دارند. قطاعا ذهنتان بر اساس آن اصل ثابت و متقن به دنبال جایگزین میگردد، اصلی که گرفتن هر چیزی از مردم را در صورتی جایز میشمرد که پیش از آن جایگزین مناسبی در اختیارشان قرار گرفته باشد. در این مورد به اشارهای بسنده میکنم و بحث اساسیتر را به جلسهای مستقل ارجاع میدهم. بهترین جایگزین برای اعتقاد به خدا، خود مردماند.اصلا نیازی نیست که شما برای حذف خدا تلاش کنید. که به نتیجهای جز مقاومت مردم و راسختر شدن اعتقاداتشان نمیرسید. کافی است که شما مردم را به گونهای مبالغهآمیز،مورد ستایش و تمجید قرار دهیدو شان و جایگاهشان را بسیار برتر از آنچه که هستند ترسیم کنید. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/2/7 دموکراسی یا دموقراضه سیدمهدی شجاعی 3.6 38 صفحۀ 175 مردم باید پیوسته ما را در حال ساختن ببینند تا طالب دوام و بقایمان باشند. اگر مردم هر روز که از خانه درمیآیند، یک بنای تازه ببینند، نگاه و توجهشان از صدها مساله دیگر، منحرف میشود که یکی از آنها میتواند خالی شدن منابع زیر پایشان باشد. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/2/5 علل گرایش به مادیگری مرتضی مطهری 4.5 7 صفحۀ 30 البته اصل این طرح و نیرنگ چیز تازهای نیست؛ طرحی است که مارکس برای ریشهکن کردن دین از اذهان تودههای معتقد در صد سال پیش داده است. طرح مارکس این است که برای مبارزه با مذهب در میان توده معتقد باید از خود مذهب علیه مذهب استفاده کرد، به این صورت که مفاهیم مذهبی از محتوای معنوی و اصلی خود تخلیه و از محتوای مادی پر شود تا توده مذهب را به صورت مکتبی مادی دریابد. پس از این مرحله، دور افکندن پوسته ظاهری آن ساده است. 0 1 بیخود (تازهوارد) 1404/1/29 روش برداشت از قرآن علی صفایی حائری 4.4 7 صفحۀ 155 من روستاییان زندهدلی را دیدهام که از آیهها درس میگرفتند و پیامها و نکتهها را مییافتندو راه را میگرفتند و میرفتند. آنها میتوانستند هنگام تلاوت آیهها، تدبر و برداشتهایی داشته باشند که برای من هم تازگی داشت. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/1/18 ترجمه الغارات: سال های روایت نشده از حکومت امیرالمومنین (ع) ابراهیم بن محمد ثقفی 4.7 163 صفحۀ 264 آیا از کشته شدن با شمشیر روی گردان شدهاید و مرگ در بستر را میخواهید؟ شهادت میدهم که از رسول خدا(ص) شنیدم که میفرمود:"مرگ در بستر از هزار ضربه شمشیر سختتر است و این را جبرئیل به من خبر داده است." این جبرئیل است که آنچه را شنیدید به رسول خدا خبر داده است. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/1/18 ترجمه الغارات: سال های روایت نشده از حکومت امیرالمومنین (ع) ابراهیم بن محمد ثقفی 4.7 163 صفحۀ 274 دو زن هنگام تقسیم اموال خدمت امیرالمومنین(ع) رسیدند که یکی عرب بود و دیگری غیر عرب حضرت سهم آن دو را از بیت المال به طور مساوی داد هر کدام بیست وپنج درهم و مقداری خوراک. آن زن که عرب بود به اعتراض گفت:" یا امیرالمومنین من عرب هستم و این زن عجم است!" حضرت فرمود:" من در این غنیمتی که رسیده برای فرزندان اسماعیل برتریای نسبت به فرزندان اسحاق نمیبینم." 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/1/11 نخل و نارنج یامین پور 4.4 189 صفحۀ 171 فقیر بودن و شاد بودن، آسان نیست. ثروت شادی نمیآورد و البته فقر هم شادی را از بین نمیبرد. منشا شادی بیرون از انسان نیست که با سر و سامان دادن به بیرون از خود آن را خلق کند یا از دستش بدهد. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1404/1/11 نخل و نارنج یامین پور 4.4 189 صفحۀ 157 شیخ! شانههایت را از زیر بار خالی نکن. قرعه فال به نام تو زدهاند و این قرعه بدون اذن امام عصر که مجرای اراده حق در آسمان و زمین است، به نام کسی زده نمیشود. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1403/12/30 آشنایی با قرآن: (شناخت قرآن) مرتضی مطهری 4.6 10 صفحۀ 36 آنچه را که ما "دل" مینامیم عبارت است از احساسی بسیار عظیم و عمیق که در درون انسان وجود دارد و گاهی اسم آن را "احساس هستی" میگذارند یعنی احساسی از ارتباط انسان با هستی مطلق. کسی که زبان دل را بداند و با آن انسان را مخاطب قرار دهد، او را از اعماق هستی و کنه وجودش به حرکت در میآورد. آن وقت دیگر تنها فکر و مغز انسان تحت تاثیر نیست بلکه سراسر وجودش تحت تاثیر قرار میگیرد. 0 0 بیخود (تازهوارد) 1403/12/10 نخل و نارنج یامین پور 4.4 189 صفحۀ 28 بسیاری در بزنگاه تصمیمهایشان را دفن میکنند، تا به وقتش آنها را استخراج کنند، اما این وقت قضا میشود مانند نماز صبحی که قضا میشود و با هیچ قضاکردنی ادا نمیشود. 0 4