بریدههای کتاب علی نورانی علی نورانی 1404/3/14 خروج، اعتراض و وفاداری آلبرت او. هیرشمن 5.0 0 صفحۀ 103 وفاداری هنگامی در اوج کارآمدیاش است که سخت نامعقول مینماید، یعنی هنگامی که وفاداری دال بر دلبستگی عمیقی به سازمانی است که انگار چنین دلبستگیای را اقتضا نمیکند. زیرا بیاندازه شبیه آن دیگری است که در دسترس هم هست. اغلب با چنین وفاداریهای ظاهراً نامعقولی، از باب نمونه، در باشگاهها و تیمهای فوتبال و احزاب سیاسی روبهرو میشویم. 0 2 علی نورانی 1404/3/14 خروج، اعتراض و وفاداری آلبرت او. هیرشمن 5.0 0 صفحۀ 103 فقط هنگامی که کشورها در اثر پیشرفت ارتباطات و عزم مدرنسازیِ همهجانبه شبیه یکدیگر میشوند، خطر خروجهای زودهنگام و زیادهازحد پدید میآید؛ نمونهی رایج هم عبارت است از «فرار مغزها». در این مقطع، حدی از وفاداری برای ما مفید خواهد بود. همچنین، هستند کشورهایی که حسابی به همدیگر شبیه میشوند زیرا تاریخ و زبان و فرهنگ مشترک دارند؛ اینجا باز هم در کشورهایی که سفتوسختتر پابرجا باقی میمانند وفاداری با شدت بیشتری مورد نیاز است، کما این که از مقایسهی آمریکای لاتین و ژاپن نیز در فصل پنجم دقیقاً همین برمیآید. 0 2 علی نورانی 1404/3/11 خدایگان و بنده گئورگ ویلهلم فریدریش هگل 4.7 5 صفحۀ 48 مغلوب مرده پیروزی غالب را نمیشناسد. 0 1 علی نورانی 1404/3/11 خدایگان و بنده گئورگ ویلهلم فریدریش هگل 4.7 5 صفحۀ 33 به سخن دیگر، آدمی انسانیت خود را «محقق» نمیکند مگر آن که جان (حیوانی)اش را به پیروی از آرزوی انسانی خویش به خطر اندازد. 0 4 علی نورانی 1404/2/22 ریاضیات زیبا: جان نش، نظریه بازی ها، و جست و جوی رمز طبیعت تام زیگفرید 4.1 1 صفحۀ 132 شاید مردم واقعاً منفعتشان را حداکثر میکنند، اما منفعت منحصر به دلار یا نفت نیست. شاید احساسات و عقل به صورت دوجانبه، یگانه توصیفکنندههای رفتار انسان نباشند. آیا واقعاً غیرعاقلانه است به شیوهای رفتار کنید که احساس خوشی کنید، حتی اگر برایتان خرج بردارد؟ با این تعریف، ریشهی مفهوم منفعت برمبنای خوشبختی است که مسلماً مفهومی احساسی است. 0 4 علی نورانی 1404/1/23 نیچه زایش تراژدی و چند نوشته ی دیگر فریدریش ویلهلم نیچه 3.7 1 صفحۀ 130 0 0 علی نورانی 1403/12/30 نو ارغنون فرانسیس بیکن 4.5 2 صفحۀ 100 آغاز هر کاری از خدای تعالی است و چون همین کار که در دست است در اساس خیر است پس عیان است که از خداست، زیرا او مبدأ فیض و خالق نور است. در کارگاه قدسی حتی کوچک آغازها به هدف خود میرسند و چنان که در امور روحانی گفته شده «سلطنت الهی تحت ترصد نمیآید» این اصل در کلیهی امور مقدمهی الهی جاری است. 4 16 علی نورانی 1403/12/29 نو ارغنون فرانسیس بیکن 4.5 2 صفحۀ 73 واقعاً یونانیان خواص کودکان را دارند که در حرف زبردستند و در عمل ناشی. 0 2 علی نورانی 1403/12/18 برنامه ریزی در ایران: بر اساس تجارب گروه مشاوره دانشگاه هاروارد در ایران در تهیه برنامه عمرانی سوم تاس مک لیود 4.3 3 صفحۀ 113 اصلاحات اداری در ایران واقعاً حکایت غمانگیزی دارد. در این کشور «اصلاح اداری» که مانند «پیشرفت فنی» و «توسعهی اقتصادی» یک اصطلاح کلیشهای است به طور نامشخصی با مفاهیم «نوسازی» و «پیشرفت» _که فی نفسه باید خوب باشد_ ربط داده میشود. دولت یا برخی سازمانهای دولتی در مقاطع زمانی مشخص و معمولاً به هنگام رویارویی با مقتضیات سیاسی به این اصلاحات کلیشهای روی میآورند و میکوشند تا آنها را عینیت ببخشند. 0 3 علی نورانی 1403/12/13 نظم و زوال سیاسی فرانسیس فوکویاما 0.0 صفحۀ 552 آخرین جملهی کتاب: این واقعیتها حکایت از آن دارند که توسعهی سیاسی جهتی روشن و مشخص دارد، آن که حکومتهای پاسخگویی که شأن و کرامت برابر شهروندان خود را به رسمیت بشناسند از جذابیتی جهانشمول برخوردارند. 0 1 علی نورانی 1403/12/13 برنامه ریزی در ایران: بر اساس تجارب گروه مشاوره دانشگاه هاروارد در ایران در تهیه برنامه عمرانی سوم تاس مک لیود 4.3 3 صفحۀ 57 بقای هر صاحبمنصب دولتی دیگر نه به صلاحیت مدیریتی بلکه به توانایی و مهارت او به عنوان یک سیاستمدار بستگی پیدا میکند. دیوانسالاری دیگر دائما با خود در حال جنگ است. 0 1 علی نورانی 1403/12/10 برنامه ریزی در ایران 1356 - 1316 مسعود نیلی 3.5 1 صفحۀ 304 روشنفکران در کشور ما همواره در موضع نقد قرار داشتهاند و مایل بودهاند سیاستمدار را از «بیرون» مورد ارزیابی قرار دهند و خود را به عنوان چالشگر «اصل موجودیت» سیاستمدار معرفی کنند. در حالی که تکنوکراتها داعیهی رقابت با سیاستمدار را نداشتهاند و همواره از «درون» تلاش کردهاند به اشتهای سیریناپذیر سیاستمدار از طریق گفتوگویی مسالمتآمیز و البته سلسلهمراتبی و غیرچالشی مهار بزنند. آن چه امروز در دستان مردم کشور عزیز ما قرار دارد، اعم از مدرسه و دانشگاه و بیمارستان و واکسیناسیون و غیره، بدون تردید حاصل این گفتوگوی مسالمتآمیز است که روشنفکران ما هیچگاه حاضر نبودهاند به آن تن در دهند. 0 0 علی نورانی 1403/11/21 24 ساعت خواب و بیداری صمد بهرنگی 2.9 2 صفحۀ 6 من خداخدا میکردم که دعوامان بشود. فحش تازهای یاد گرفته بودم و میخواستم هر جور شده، بیجا هم که شده، به یکی بدهم. 0 7 علی نورانی 1403/11/14 افسانه های تبای سوفوکلس 4.7 10 صفحۀ 106 یوکاسته: ترس؟ مرد را با ترس چه کار است؟ تصادف بر زندگی ما فرمان میراند و آینده را هر گز نمیتوان دانست. باید هر چه بهتر زیست از روزی به روز دیگر. به زنی گرفتن مادر نباید تو را بترساند. ای بسا خوابها که کسی میبیند. برای تحمل زندگی باید چنین چیزهایی را نادیده گرفت. 0 1 علی نورانی 1403/11/13 افسانه های تبای سوفوکلس 4.7 10 صفحۀ 70 تیرزیاس: سخنان خردمندانهایست. اما آن گاه که خرد را سودی نیست، خردمندی دردمندی است. چرا من این را از یاد بردم؟ که میدانست؟ هرگز نمیبایست میآمدم. 0 0 علی نورانی 1403/10/3 نظم و زوال سیاسی فرانسیس فوکویاما 0.0 صفحۀ 453 در همهی کشورهای در حال توسعه، هزینهی مراقبتهای پایان عمر سریعتر از نرخ رشد اقتصادی افزایش یافته و به بزرگترین هزینهی حکومتها تبدیل شده است. 0 0 علی نورانی 1403/10/2 نظم و زوال سیاسی فرانسیس فوکویاما 0.0 صفحۀ 439 در حال حاضر گسترش اسلام رادیکال بیشتر از آن که معلول ماهیت ذاتی مذهب باشد نتیجهی وضعیت اجتماعی جوامع کنونی خاورمیانه به حساب میآید. 0 4 علی نورانی 1403/9/14 درباره تقسیم کار اجتماعی امیل دورکیم 5.0 1 صفحۀ 34 ولی اگر وجود آزادی بهراستی معادل نفی هرگونه قانون معین باشد، باید گفت که آزادی مانعی است غلبهناپذیر، آن هم نه فقط برای علوم روانشناختی و اجتماعی، بل برای تمامی علوم، زیرا، از آنجا که خواستهای آدمی همیشه با حرکتی خارجی پیوند دارند، پس وجود آزادی هرگونه جبری را چه در برون و چه در درون ما غیرقابل فهم خواهد کرد. 0 2 علی نورانی 1403/8/20 درباره تقسیم کار اجتماعی امیل دورکیم 5.0 1 صفحۀ 10 ناپسندیدهترین اعمال اگر به کامیابی بینجامد اغلب آن چنان در نظر مردم بخشیده میشوند که گویی میان مجاز و ممنوع، درست و نادرست، مرز ثابتی وجود ندارد چون به نظر میرسد که حدومرز میان اینها به دلخواه افراد جابهجا میشود. 0 2 علی نورانی 1403/8/9 نظم و زوال سیاسی فرانسیس فوکویاما 0.0 صفحۀ 427 دموکراسی زمانی پدیدار میشود که تهدید مؤثر باشد تا اغنیا ناگزیر از دادن امتیازات سیاسی و بازتوزیع تمامعیار شوند. 0 0
بریدههای کتاب علی نورانی علی نورانی 1404/3/14 خروج، اعتراض و وفاداری آلبرت او. هیرشمن 5.0 0 صفحۀ 103 وفاداری هنگامی در اوج کارآمدیاش است که سخت نامعقول مینماید، یعنی هنگامی که وفاداری دال بر دلبستگی عمیقی به سازمانی است که انگار چنین دلبستگیای را اقتضا نمیکند. زیرا بیاندازه شبیه آن دیگری است که در دسترس هم هست. اغلب با چنین وفاداریهای ظاهراً نامعقولی، از باب نمونه، در باشگاهها و تیمهای فوتبال و احزاب سیاسی روبهرو میشویم. 0 2 علی نورانی 1404/3/14 خروج، اعتراض و وفاداری آلبرت او. هیرشمن 5.0 0 صفحۀ 103 فقط هنگامی که کشورها در اثر پیشرفت ارتباطات و عزم مدرنسازیِ همهجانبه شبیه یکدیگر میشوند، خطر خروجهای زودهنگام و زیادهازحد پدید میآید؛ نمونهی رایج هم عبارت است از «فرار مغزها». در این مقطع، حدی از وفاداری برای ما مفید خواهد بود. همچنین، هستند کشورهایی که حسابی به همدیگر شبیه میشوند زیرا تاریخ و زبان و فرهنگ مشترک دارند؛ اینجا باز هم در کشورهایی که سفتوسختتر پابرجا باقی میمانند وفاداری با شدت بیشتری مورد نیاز است، کما این که از مقایسهی آمریکای لاتین و ژاپن نیز در فصل پنجم دقیقاً همین برمیآید. 0 2 علی نورانی 1404/3/11 خدایگان و بنده گئورگ ویلهلم فریدریش هگل 4.7 5 صفحۀ 48 مغلوب مرده پیروزی غالب را نمیشناسد. 0 1 علی نورانی 1404/3/11 خدایگان و بنده گئورگ ویلهلم فریدریش هگل 4.7 5 صفحۀ 33 به سخن دیگر، آدمی انسانیت خود را «محقق» نمیکند مگر آن که جان (حیوانی)اش را به پیروی از آرزوی انسانی خویش به خطر اندازد. 0 4 علی نورانی 1404/2/22 ریاضیات زیبا: جان نش، نظریه بازی ها، و جست و جوی رمز طبیعت تام زیگفرید 4.1 1 صفحۀ 132 شاید مردم واقعاً منفعتشان را حداکثر میکنند، اما منفعت منحصر به دلار یا نفت نیست. شاید احساسات و عقل به صورت دوجانبه، یگانه توصیفکنندههای رفتار انسان نباشند. آیا واقعاً غیرعاقلانه است به شیوهای رفتار کنید که احساس خوشی کنید، حتی اگر برایتان خرج بردارد؟ با این تعریف، ریشهی مفهوم منفعت برمبنای خوشبختی است که مسلماً مفهومی احساسی است. 0 4 علی نورانی 1404/1/23 نیچه زایش تراژدی و چند نوشته ی دیگر فریدریش ویلهلم نیچه 3.7 1 صفحۀ 130 0 0 علی نورانی 1403/12/30 نو ارغنون فرانسیس بیکن 4.5 2 صفحۀ 100 آغاز هر کاری از خدای تعالی است و چون همین کار که در دست است در اساس خیر است پس عیان است که از خداست، زیرا او مبدأ فیض و خالق نور است. در کارگاه قدسی حتی کوچک آغازها به هدف خود میرسند و چنان که در امور روحانی گفته شده «سلطنت الهی تحت ترصد نمیآید» این اصل در کلیهی امور مقدمهی الهی جاری است. 4 16 علی نورانی 1403/12/29 نو ارغنون فرانسیس بیکن 4.5 2 صفحۀ 73 واقعاً یونانیان خواص کودکان را دارند که در حرف زبردستند و در عمل ناشی. 0 2 علی نورانی 1403/12/18 برنامه ریزی در ایران: بر اساس تجارب گروه مشاوره دانشگاه هاروارد در ایران در تهیه برنامه عمرانی سوم تاس مک لیود 4.3 3 صفحۀ 113 اصلاحات اداری در ایران واقعاً حکایت غمانگیزی دارد. در این کشور «اصلاح اداری» که مانند «پیشرفت فنی» و «توسعهی اقتصادی» یک اصطلاح کلیشهای است به طور نامشخصی با مفاهیم «نوسازی» و «پیشرفت» _که فی نفسه باید خوب باشد_ ربط داده میشود. دولت یا برخی سازمانهای دولتی در مقاطع زمانی مشخص و معمولاً به هنگام رویارویی با مقتضیات سیاسی به این اصلاحات کلیشهای روی میآورند و میکوشند تا آنها را عینیت ببخشند. 0 3 علی نورانی 1403/12/13 نظم و زوال سیاسی فرانسیس فوکویاما 0.0 صفحۀ 552 آخرین جملهی کتاب: این واقعیتها حکایت از آن دارند که توسعهی سیاسی جهتی روشن و مشخص دارد، آن که حکومتهای پاسخگویی که شأن و کرامت برابر شهروندان خود را به رسمیت بشناسند از جذابیتی جهانشمول برخوردارند. 0 1 علی نورانی 1403/12/13 برنامه ریزی در ایران: بر اساس تجارب گروه مشاوره دانشگاه هاروارد در ایران در تهیه برنامه عمرانی سوم تاس مک لیود 4.3 3 صفحۀ 57 بقای هر صاحبمنصب دولتی دیگر نه به صلاحیت مدیریتی بلکه به توانایی و مهارت او به عنوان یک سیاستمدار بستگی پیدا میکند. دیوانسالاری دیگر دائما با خود در حال جنگ است. 0 1 علی نورانی 1403/12/10 برنامه ریزی در ایران 1356 - 1316 مسعود نیلی 3.5 1 صفحۀ 304 روشنفکران در کشور ما همواره در موضع نقد قرار داشتهاند و مایل بودهاند سیاستمدار را از «بیرون» مورد ارزیابی قرار دهند و خود را به عنوان چالشگر «اصل موجودیت» سیاستمدار معرفی کنند. در حالی که تکنوکراتها داعیهی رقابت با سیاستمدار را نداشتهاند و همواره از «درون» تلاش کردهاند به اشتهای سیریناپذیر سیاستمدار از طریق گفتوگویی مسالمتآمیز و البته سلسلهمراتبی و غیرچالشی مهار بزنند. آن چه امروز در دستان مردم کشور عزیز ما قرار دارد، اعم از مدرسه و دانشگاه و بیمارستان و واکسیناسیون و غیره، بدون تردید حاصل این گفتوگوی مسالمتآمیز است که روشنفکران ما هیچگاه حاضر نبودهاند به آن تن در دهند. 0 0 علی نورانی 1403/11/21 24 ساعت خواب و بیداری صمد بهرنگی 2.9 2 صفحۀ 6 من خداخدا میکردم که دعوامان بشود. فحش تازهای یاد گرفته بودم و میخواستم هر جور شده، بیجا هم که شده، به یکی بدهم. 0 7 علی نورانی 1403/11/14 افسانه های تبای سوفوکلس 4.7 10 صفحۀ 106 یوکاسته: ترس؟ مرد را با ترس چه کار است؟ تصادف بر زندگی ما فرمان میراند و آینده را هر گز نمیتوان دانست. باید هر چه بهتر زیست از روزی به روز دیگر. به زنی گرفتن مادر نباید تو را بترساند. ای بسا خوابها که کسی میبیند. برای تحمل زندگی باید چنین چیزهایی را نادیده گرفت. 0 1 علی نورانی 1403/11/13 افسانه های تبای سوفوکلس 4.7 10 صفحۀ 70 تیرزیاس: سخنان خردمندانهایست. اما آن گاه که خرد را سودی نیست، خردمندی دردمندی است. چرا من این را از یاد بردم؟ که میدانست؟ هرگز نمیبایست میآمدم. 0 0 علی نورانی 1403/10/3 نظم و زوال سیاسی فرانسیس فوکویاما 0.0 صفحۀ 453 در همهی کشورهای در حال توسعه، هزینهی مراقبتهای پایان عمر سریعتر از نرخ رشد اقتصادی افزایش یافته و به بزرگترین هزینهی حکومتها تبدیل شده است. 0 0 علی نورانی 1403/10/2 نظم و زوال سیاسی فرانسیس فوکویاما 0.0 صفحۀ 439 در حال حاضر گسترش اسلام رادیکال بیشتر از آن که معلول ماهیت ذاتی مذهب باشد نتیجهی وضعیت اجتماعی جوامع کنونی خاورمیانه به حساب میآید. 0 4 علی نورانی 1403/9/14 درباره تقسیم کار اجتماعی امیل دورکیم 5.0 1 صفحۀ 34 ولی اگر وجود آزادی بهراستی معادل نفی هرگونه قانون معین باشد، باید گفت که آزادی مانعی است غلبهناپذیر، آن هم نه فقط برای علوم روانشناختی و اجتماعی، بل برای تمامی علوم، زیرا، از آنجا که خواستهای آدمی همیشه با حرکتی خارجی پیوند دارند، پس وجود آزادی هرگونه جبری را چه در برون و چه در درون ما غیرقابل فهم خواهد کرد. 0 2 علی نورانی 1403/8/20 درباره تقسیم کار اجتماعی امیل دورکیم 5.0 1 صفحۀ 10 ناپسندیدهترین اعمال اگر به کامیابی بینجامد اغلب آن چنان در نظر مردم بخشیده میشوند که گویی میان مجاز و ممنوع، درست و نادرست، مرز ثابتی وجود ندارد چون به نظر میرسد که حدومرز میان اینها به دلخواه افراد جابهجا میشود. 0 2 علی نورانی 1403/8/9 نظم و زوال سیاسی فرانسیس فوکویاما 0.0 صفحۀ 427 دموکراسی زمانی پدیدار میشود که تهدید مؤثر باشد تا اغنیا ناگزیر از دادن امتیازات سیاسی و بازتوزیع تمامعیار شوند. 0 0