بریدههای کتاب بازشناختن غریبه حسین درویشخادم 1404/3/27 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 56 واقعیت این است که دگرگونیهای عظیم در تاریخ بشری [...] همگی گواه این واقعیتاند که با کنش هماهنگ بینالمللی و محلی، عمر آپارتاید اسرائیل نیز به سر خواهد آمد. سؤال این است که کی و چگونه؟ ما حالا کجای این روایت ایستادهایم؟ 0 23 روشان 1404/3/31 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 61 در نظر سعید، فلسطینیگرایی نوعی وضعیت غربتنشینی مزمن است؛ غربتنشینی به مثابه رنج و همچنین غربتنشینی به مثابه موضعی اخلاقی. جدا ماندن از گروه ضمن احترام به همخونی خود با آن؛ سر کردن میان تنهایی و همراهی دیگران؛ همیشه اندکی غریبه ماندن؛ مقاومت در برابر پایان گرفتن قصه و بسته شدن دایره؛ مدام چشم گرداندن و هرگز خود را در آسایش خانه ندیدن. 0 9 محمد 1404/2/25 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 68 وقتی قدرت نظامیات را علیه جمعیت تحت اشغالت به کار گرفته ای ، چنین ادعایی وقیح و بی شرمانه به نظر می رسد . کشتن ده هزار کودک "دفاع از خود" نیست. 0 10 ریحانه کرباسباف 1404/4/4 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 41 حالا ما به قلمرویی جدید پا گذاشتهایم. روایت دیگر جنبشهای ضداستعماری و آزادیخواه در طول قرن بیستم با کسب استقلال به نقطهی پایان رسیده و عمر مبارزهی فلسطین برای آزادی از عمر روایت این جنبشها طولانیتر شده است. حالا دیگر چنگ زدن به روایتهای کهنه دربارهی «قدرت روایت» دشوارتر از گذشته است. 0 8 یلدا یزدانی 1404/3/16 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 52 به باور من، پیبردن به اینکه درباره چیزی اشتباه میکردهای یعنی درک ناشناخته بودن جهان پیرامونت. یعنی پرت شدن از مرکز دایره. وقتی در اثری ادبی چنین کاری درست انجام شود، تجربه خواندنش عمیقا لذت بخش خواهد بود. ... «داستان میتواند«مبهوتمان کند، آرامشمان را برهم بزند، و ادراکمان را به شیوههایی تغییر دهد که گونههای دیگر زبان از پسش برنمیآیند»» 0 2 فریما ظهیری 1404/4/8 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 4 1 29 راضیه بابایی 1404/4/9 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 39 با توجه به اینکه اسراییلیها در جامعهای نظامی مسلک زندگی میکنند که ساز مخالف زدن در آن مجازات دارد، این ایده که می توان اسراییلیهای یهودی را با گفتگو متقاعد کرد فلسطينيان را انسان ببینند، مهمل است! 0 8 راضیه بابایی 1404/4/9 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 14 برای مایی که رنج بیپایان دیگران را از دور میبینیم، انسان ماندن در لحظهی فاجعه یعنی ساکن شدن در رنج، نه روی گرداندن از آن:"پس بیایید همینجا بمانیم؛ همینجا صادقانهترین مکان برای سخن گفتن است." 0 3 Fatemeh_Helfi 1404/5/19 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 31 حقایق هرگز خودشان به زبان نمیآیند، بلکه به روایتی پذیرفته شده در جامعه نیاز دارند که آنها را در خود جای دهد، حفظ کند و به جریان بیندازد. 0 7 فاطمه بیکوردی 1404/5/19 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 16 داستانها هميشه در پی سر درآوردن از چيزها هستند و با تغيير چيزهايى كه بايد از آنها سر دربياوريم، داستانها هم تغيير مىكنند. 0 2 فاطمه بیکوردی 1404/5/19 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 6 چند فلسطينى بايد بميرند تا جهان انسان بودن آنها را ببيند و آيا اين ادراك، حتى اگر به همدلى بينجامد، براى پايان فاجعه كافى است؟ 0 6 فاطمه بیکوردی 1404/5/19 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 50 آنچه در داستان، لذتبخش و زيباست خيلى وقتها در زندگی واقعى، ترسناك است. 0 9 فاطمه بیکوردی 1404/5/19 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 60 حمله بیامان كنونى مجالى براى سوگواری نمىگذارد، چون براى سوگواری بايد "بعد"ى در كار باشد كه در آن، ضربِ درد دوباره بر جانت بنشيند و فروبريزى و اندوهت سرريز كند. ... دراين مقطع، انسان ماندن بعنى در رنج و عذاب ماندن. 0 6 فاطمه خدابخشی 1404/5/20 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 8 0 0 homagharibi 1404/5/21 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 40 دولت اسرائیل، دموکراسی یهودیای که اعراب فلسطینی همیشه تهدیدی جمعیتشناختی علیه ان بودهاند، از دل امپراتوریِ اروپا زاده شده، تقلیدی از دیگر پروژههای اروپاییِ استعمارِ وطنگزین است، و تاریخ نژادپرستی و یهودستیزیِ اروپایی تغذیه و توجیهش کرده است. 0 42 homagharibi 1404/5/21 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 45 به آسانی میشود میان دو حس متضاد گیر کنی؛ تمنایی آتشین برای متقاعد کردنِ آدمها و دلزدگی و سرخوردگی از کُندیشان در فهمیدن. 0 3 homagharibi 1404/5/21 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 29 آدم که فقط گوشت و خون نیست؛ آدم آرمان و هدف است. معنای چنین حرفی این است که به ارث بردنِ منفعلانهی هویتی شخصی و سیاسی کافی نیست و این هویت باید به قصد و اراده ما بر لوح وجودمان نقش بیندازد. 0 10 homagharibi 1404/5/21 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 39 با توجه به اینکه اسرائیلیها در جامعهای نظامی مسلک زندگی میکنند که ساز مخالف زدن در آن مجازات دارد، این ایده که میشود اسرائیلیهای یهودی را با گفتوگو متقاعد کرد فلسطینیها را انسان ببینند، مهمل است. 0 9 homagharibi 1404/5/21 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 51 بیشترین چیزی که میتوانیم از رُمان بطلبیم همین است؛ نه افشای حقیقت و نه برافروختن چراغ دانش، بلکه آشکار کردن حد و مرزِ دانش. به باور من، پی بردن به اینکه دربارهی چیزی اشتباه میکردهای یعنی درکِ ناشناخته بودنِ جهانِ پیرامونت. 0 10 homagharibi 1404/5/21 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 13 برای مایی که رنج بیپایانِ دیگران را از دور میبینیم، انسان ماندن در لحظهی فاجعه یعنی ساکن شدن در رنج، نه روی گرداندن از آن. 0 14
بریدههای کتاب بازشناختن غریبه حسین درویشخادم 1404/3/27 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 56 واقعیت این است که دگرگونیهای عظیم در تاریخ بشری [...] همگی گواه این واقعیتاند که با کنش هماهنگ بینالمللی و محلی، عمر آپارتاید اسرائیل نیز به سر خواهد آمد. سؤال این است که کی و چگونه؟ ما حالا کجای این روایت ایستادهایم؟ 0 23 روشان 1404/3/31 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 61 در نظر سعید، فلسطینیگرایی نوعی وضعیت غربتنشینی مزمن است؛ غربتنشینی به مثابه رنج و همچنین غربتنشینی به مثابه موضعی اخلاقی. جدا ماندن از گروه ضمن احترام به همخونی خود با آن؛ سر کردن میان تنهایی و همراهی دیگران؛ همیشه اندکی غریبه ماندن؛ مقاومت در برابر پایان گرفتن قصه و بسته شدن دایره؛ مدام چشم گرداندن و هرگز خود را در آسایش خانه ندیدن. 0 9 محمد 1404/2/25 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 68 وقتی قدرت نظامیات را علیه جمعیت تحت اشغالت به کار گرفته ای ، چنین ادعایی وقیح و بی شرمانه به نظر می رسد . کشتن ده هزار کودک "دفاع از خود" نیست. 0 10 ریحانه کرباسباف 1404/4/4 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 41 حالا ما به قلمرویی جدید پا گذاشتهایم. روایت دیگر جنبشهای ضداستعماری و آزادیخواه در طول قرن بیستم با کسب استقلال به نقطهی پایان رسیده و عمر مبارزهی فلسطین برای آزادی از عمر روایت این جنبشها طولانیتر شده است. حالا دیگر چنگ زدن به روایتهای کهنه دربارهی «قدرت روایت» دشوارتر از گذشته است. 0 8 یلدا یزدانی 1404/3/16 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 52 به باور من، پیبردن به اینکه درباره چیزی اشتباه میکردهای یعنی درک ناشناخته بودن جهان پیرامونت. یعنی پرت شدن از مرکز دایره. وقتی در اثری ادبی چنین کاری درست انجام شود، تجربه خواندنش عمیقا لذت بخش خواهد بود. ... «داستان میتواند«مبهوتمان کند، آرامشمان را برهم بزند، و ادراکمان را به شیوههایی تغییر دهد که گونههای دیگر زبان از پسش برنمیآیند»» 0 2 فریما ظهیری 1404/4/8 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 4 1 29 راضیه بابایی 1404/4/9 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 39 با توجه به اینکه اسراییلیها در جامعهای نظامی مسلک زندگی میکنند که ساز مخالف زدن در آن مجازات دارد، این ایده که می توان اسراییلیهای یهودی را با گفتگو متقاعد کرد فلسطينيان را انسان ببینند، مهمل است! 0 8 راضیه بابایی 1404/4/9 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 14 برای مایی که رنج بیپایان دیگران را از دور میبینیم، انسان ماندن در لحظهی فاجعه یعنی ساکن شدن در رنج، نه روی گرداندن از آن:"پس بیایید همینجا بمانیم؛ همینجا صادقانهترین مکان برای سخن گفتن است." 0 3 Fatemeh_Helfi 1404/5/19 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 31 حقایق هرگز خودشان به زبان نمیآیند، بلکه به روایتی پذیرفته شده در جامعه نیاز دارند که آنها را در خود جای دهد، حفظ کند و به جریان بیندازد. 0 7 فاطمه بیکوردی 1404/5/19 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 16 داستانها هميشه در پی سر درآوردن از چيزها هستند و با تغيير چيزهايى كه بايد از آنها سر دربياوريم، داستانها هم تغيير مىكنند. 0 2 فاطمه بیکوردی 1404/5/19 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 6 چند فلسطينى بايد بميرند تا جهان انسان بودن آنها را ببيند و آيا اين ادراك، حتى اگر به همدلى بينجامد، براى پايان فاجعه كافى است؟ 0 6 فاطمه بیکوردی 1404/5/19 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 50 آنچه در داستان، لذتبخش و زيباست خيلى وقتها در زندگی واقعى، ترسناك است. 0 9 فاطمه بیکوردی 1404/5/19 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 60 حمله بیامان كنونى مجالى براى سوگواری نمىگذارد، چون براى سوگواری بايد "بعد"ى در كار باشد كه در آن، ضربِ درد دوباره بر جانت بنشيند و فروبريزى و اندوهت سرريز كند. ... دراين مقطع، انسان ماندن بعنى در رنج و عذاب ماندن. 0 6 فاطمه خدابخشی 1404/5/20 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 8 0 0 homagharibi 1404/5/21 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 40 دولت اسرائیل، دموکراسی یهودیای که اعراب فلسطینی همیشه تهدیدی جمعیتشناختی علیه ان بودهاند، از دل امپراتوریِ اروپا زاده شده، تقلیدی از دیگر پروژههای اروپاییِ استعمارِ وطنگزین است، و تاریخ نژادپرستی و یهودستیزیِ اروپایی تغذیه و توجیهش کرده است. 0 42 homagharibi 1404/5/21 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 45 به آسانی میشود میان دو حس متضاد گیر کنی؛ تمنایی آتشین برای متقاعد کردنِ آدمها و دلزدگی و سرخوردگی از کُندیشان در فهمیدن. 0 3 homagharibi 1404/5/21 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 29 آدم که فقط گوشت و خون نیست؛ آدم آرمان و هدف است. معنای چنین حرفی این است که به ارث بردنِ منفعلانهی هویتی شخصی و سیاسی کافی نیست و این هویت باید به قصد و اراده ما بر لوح وجودمان نقش بیندازد. 0 10 homagharibi 1404/5/21 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 39 با توجه به اینکه اسرائیلیها در جامعهای نظامی مسلک زندگی میکنند که ساز مخالف زدن در آن مجازات دارد، این ایده که میشود اسرائیلیهای یهودی را با گفتوگو متقاعد کرد فلسطینیها را انسان ببینند، مهمل است. 0 9 homagharibi 1404/5/21 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 51 بیشترین چیزی که میتوانیم از رُمان بطلبیم همین است؛ نه افشای حقیقت و نه برافروختن چراغ دانش، بلکه آشکار کردن حد و مرزِ دانش. به باور من، پی بردن به اینکه دربارهی چیزی اشتباه میکردهای یعنی درکِ ناشناخته بودنِ جهانِ پیرامونت. 0 10 homagharibi 1404/5/21 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 صفحۀ 13 برای مایی که رنج بیپایانِ دیگران را از دور میبینیم، انسان ماندن در لحظهی فاجعه یعنی ساکن شدن در رنج، نه روی گرداندن از آن. 0 14