بریدههای کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران سودآد 1404/1/31 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 562 0 1 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/7/25 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 145 به قول «دوزی» مستشرق معروف: مهمترین قومی که تغییر مذهب داد ایرانیان بودند، زیرا آنها اسلام را نیرومند و استوار نمودند نه عرب. 0 16 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/7/19 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 26 فرانتس فانون، نویسنده و جامعه شناسی آفریقایی که در زمینه بیداری شعور ملی در میان ملل آفریقایی تحقیقات روانی و جامعه شناسی جالبی کرده است، به همین نتیجه میرسد که عوامل تاریخ و زبان و سنن و شرایط اقلیمی مشترک در پیدا شدن شعور ملی نقشی لحظهای دارند نه دائمی. استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص26 0 6 سجاد علی پور 1403/4/12 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 27 غرب امروز به لحاظ فرهنگ و اقتصاد به صورت یکپارچه در برابر دنیای سوم قرار گرفته است. بنابراین، رنگ های ملی و تضاد های ناسیونالیستی را لااقل در حیطه ی منافع اقتصادی مشترک منطقه ای کنار گذاشته اند. در کشور های دنیای سوم (کم رشد یا در حال رشد) نیز از یک طرف سر رشته ی اقتصادی و طبقه ی حاکمه ی اقتصادی در بند و تحت سلطه و فرمان قدرت های اقتصادی کشور های بزرگ قرار دارد، و از طرف دیگر رهبری فرهنگی آنان نیز از طریق روشنفکران تحت تأثیر دنباله روی فرهنگ مسلط غرب است. 0 1 عَلَـویه 1403/9/27 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 49 استعمار برای این که اصل «تفرقه بنداز و حکومت کن» را اجرا کند،راهی بهتر از این ندید که اقوام و ملل اسلامی را متوجه قومیت و ملیت و نژادشان بکند و آن ها را سرگرم افتخارات موهوم نماید. 0 2 عَلَـویه 1403/9/28 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 92 اسلام نقطه ی عطفی را در فلسفه رهبری توده ها به میان کشیده بود ؛«شبان» را برای حراست «گله»می دانست،نه گله را برای اطفاء خون آشامی شبان گرگ سیرت. 0 1 سودآد 1404/1/27 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 140 0 1 عَلَـویه 1403/11/12 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 304 استعمار سیاسی و اقتصادی آنگاه توفیق حاصل می کند که در استعمار فرهنگی توفیق به دست آورده باشد . بی اعتقاد کردن مردم به فرهنگ خودشان و تاریخ خودشان شرط اصلی این موفقیت است. 0 3 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/7/24 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 123 در سفینة البحار مینویسد: «مغیرة همیشه در مقایسه میان علی و عمر میگفت: علی تمایلش و مهربانیاش نسبت به موالی[ایرانیان] بیشتر بود و عمر برعکس از آنها خوشش نمیآمد.» استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص123 0 8 سجاد علی پور 1403/4/12 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 26 فرانتس فانون، نویسنده و جامعه شناسی آفریقایی که در زمینه ی بیداری شعور ملی در میان ملل آفریقایی تحقیقات روانی و جامعه شناسی جالبی کرده است، به همین نتیجه رسیده می رسد که عوامل تاریخ و زبان و سنن و شرایط اقلیمی مشترک در پیدا شدن شعور ملی نقشی لحظه ای دارند نه دائمی. 0 1 سجاد علی پور 1403/4/12 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 18 اگر در تعیین حدود ملیت ایرانی عنصر آریایی اساس قرار گیرد، نتیجه و حاصلش در آخرین تحلیل، نزدیکی و خویشاوندی با جهان غرب است، و این خویشاوندی و نزدیکی برای خود آثار و تبعاتی در خط مشی ملی و سیاسی ما دارد که عمده ی آن بریدن از همسایگان و ملل اسلامی غیر آریایی و گرایش به سوی اروپا و غرب است. در این صورت، غرب استعمارگر برای ما خودی می شود و اعراب مسلمان نسبت به ما بیگانه. و بعکس، اگر نظام فکری و مسلکی و نهاد های اجتماعی چهارده قرن اخیر را ملاک ملیت خود قرار دهیم، تکلیف و خط مشی دیگری برایمان پیدا می شود، و آن وقت عرب و ترک و هندو و اندونزیایی و چینی مسلمان نسبت به ما خودی و غرب غیرمسلمان بیگانه می شود. 0 1 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/7/19 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 32 چرا در روزگار محرومیتها و چشیدن طعم ظلم و تجاوز و استثمار و استعمار، ملیت به وجود میآید؟ زیرا به روزگار گرفتاریها و محرومیتها و ایام فقد عواطف و رحمتها و تلاش و مبارزه برای رهایی از این وضع است که آدمی خود و فطرت و حقیقت خود را کشف میکند و ارزشها و فضایل انسانی برای او مطرح میگردد. استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص32 0 10 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/7/20 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 50 یکی از نویسندگان پاکستانی نوشته بود: در جنگ ژوئن اعراب و اسرائیل، نیروی مذهبی یعنی صهیونیسم بر نیروی قومیت غلبه کرد. [نه بر اسلام] 0 7 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/7/24 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 115 این نکته را میتوانم از طرف خود[ادوارد براون] بگویم که هرچه بیشتر به مطالعه قرآن میپردازم و هرچه بیشتر برای درک روح قرآن کوشش میکنم بیشتر متوجه قدر و منزلت آن میشوم؛ اما بررسی اوستا ملالتآور و خستگی افزا و سیرکننده است، مگر آنکه به منظور زبانشناسی و علم الاساطیر و مقاصد تطبیقی دیگر باشد. استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص115 0 6 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/8/15 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 176 بدون شک زردشتیان مقارن ظهور اسلام و همچنین مانویان و مزدکیان ثنوی بودهاند و این ثنویت را در دورههای بعد از طلوع اسلام نیز حفظ کردند و در دوره اسلام با علمای مسلمین در این زمینه مباحثه میکردند و از آن دفاع مینمودند. تنها در نیم قرن اخیر است که زردشتیان دعوی توحید دارند و گذشته خود را یکباره انکار میکنند. 0 9 سودآد 1404/1/31 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 543 که دراز است ره مقصد و من نو سفرم... 0 1 عَلَـویه 1403/9/27 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 52 علم و دین و فلسفه وطن ندارد ، همه جایی و همگانی است. 2 8 سودآد 1404/1/31 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 473 0 0 سجاد علی پور 1403/4/12 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 15 نظر به اینکه غالباً کسانی که در مسائل مشترک اسلام و ایران قلمفرسایی کرده اند یا اطلاع کافی نداشته اند یا انگیزه ای غیر از تحقیق محرک آن ها بوده است، این مسائل با همه ی زمینه ی روشنی که دارد درست طرح نشده است. ما هر چه بیشتر در این زمینه مطالعه کردیم بیشتر به این نکته برخوردیم که مسائل مشترک اسلام و ایران، هم برای اسلام افتخار آمیز است هم برای ایران؛ برای اسلام به عنوان یک دین که به حکم محتوای غنی خود ملتی باهوش و متمدن و صاحب فرهنگ را شیفته ی خویش ساخته است، و برای ایران به عنوان یک ملت که به حکم روح حقیقتخواه و بی تعصب و فرهنگ دوست خود بیش از هر ملت دیگر در برابر حقیقت خضوع کرده و در راهش فداکاری نموده است. 0 0 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/7/20 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 50 میگویند علت اینکه مرحوم سیدجمال الدین اسدآبادی ملیت خود را مخفی میکرد این بود که نمیخواست خود را به یک ملت معین وابسته معرفی کند و احیاناً بهانهای به دست استعمارچیان بدهد و احساسات دیگران را علیه خود برانگیزد. استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص50 0 6
بریدههای کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران سودآد 1404/1/31 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 562 0 1 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/7/25 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 145 به قول «دوزی» مستشرق معروف: مهمترین قومی که تغییر مذهب داد ایرانیان بودند، زیرا آنها اسلام را نیرومند و استوار نمودند نه عرب. 0 16 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/7/19 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 26 فرانتس فانون، نویسنده و جامعه شناسی آفریقایی که در زمینه بیداری شعور ملی در میان ملل آفریقایی تحقیقات روانی و جامعه شناسی جالبی کرده است، به همین نتیجه میرسد که عوامل تاریخ و زبان و سنن و شرایط اقلیمی مشترک در پیدا شدن شعور ملی نقشی لحظهای دارند نه دائمی. استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص26 0 6 سجاد علی پور 1403/4/12 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 27 غرب امروز به لحاظ فرهنگ و اقتصاد به صورت یکپارچه در برابر دنیای سوم قرار گرفته است. بنابراین، رنگ های ملی و تضاد های ناسیونالیستی را لااقل در حیطه ی منافع اقتصادی مشترک منطقه ای کنار گذاشته اند. در کشور های دنیای سوم (کم رشد یا در حال رشد) نیز از یک طرف سر رشته ی اقتصادی و طبقه ی حاکمه ی اقتصادی در بند و تحت سلطه و فرمان قدرت های اقتصادی کشور های بزرگ قرار دارد، و از طرف دیگر رهبری فرهنگی آنان نیز از طریق روشنفکران تحت تأثیر دنباله روی فرهنگ مسلط غرب است. 0 1 عَلَـویه 1403/9/27 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 49 استعمار برای این که اصل «تفرقه بنداز و حکومت کن» را اجرا کند،راهی بهتر از این ندید که اقوام و ملل اسلامی را متوجه قومیت و ملیت و نژادشان بکند و آن ها را سرگرم افتخارات موهوم نماید. 0 2 عَلَـویه 1403/9/28 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 92 اسلام نقطه ی عطفی را در فلسفه رهبری توده ها به میان کشیده بود ؛«شبان» را برای حراست «گله»می دانست،نه گله را برای اطفاء خون آشامی شبان گرگ سیرت. 0 1 سودآد 1404/1/27 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 140 0 1 عَلَـویه 1403/11/12 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 304 استعمار سیاسی و اقتصادی آنگاه توفیق حاصل می کند که در استعمار فرهنگی توفیق به دست آورده باشد . بی اعتقاد کردن مردم به فرهنگ خودشان و تاریخ خودشان شرط اصلی این موفقیت است. 0 3 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/7/24 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 123 در سفینة البحار مینویسد: «مغیرة همیشه در مقایسه میان علی و عمر میگفت: علی تمایلش و مهربانیاش نسبت به موالی[ایرانیان] بیشتر بود و عمر برعکس از آنها خوشش نمیآمد.» استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص123 0 8 سجاد علی پور 1403/4/12 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 26 فرانتس فانون، نویسنده و جامعه شناسی آفریقایی که در زمینه ی بیداری شعور ملی در میان ملل آفریقایی تحقیقات روانی و جامعه شناسی جالبی کرده است، به همین نتیجه رسیده می رسد که عوامل تاریخ و زبان و سنن و شرایط اقلیمی مشترک در پیدا شدن شعور ملی نقشی لحظه ای دارند نه دائمی. 0 1 سجاد علی پور 1403/4/12 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 18 اگر در تعیین حدود ملیت ایرانی عنصر آریایی اساس قرار گیرد، نتیجه و حاصلش در آخرین تحلیل، نزدیکی و خویشاوندی با جهان غرب است، و این خویشاوندی و نزدیکی برای خود آثار و تبعاتی در خط مشی ملی و سیاسی ما دارد که عمده ی آن بریدن از همسایگان و ملل اسلامی غیر آریایی و گرایش به سوی اروپا و غرب است. در این صورت، غرب استعمارگر برای ما خودی می شود و اعراب مسلمان نسبت به ما بیگانه. و بعکس، اگر نظام فکری و مسلکی و نهاد های اجتماعی چهارده قرن اخیر را ملاک ملیت خود قرار دهیم، تکلیف و خط مشی دیگری برایمان پیدا می شود، و آن وقت عرب و ترک و هندو و اندونزیایی و چینی مسلمان نسبت به ما خودی و غرب غیرمسلمان بیگانه می شود. 0 1 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/7/19 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 32 چرا در روزگار محرومیتها و چشیدن طعم ظلم و تجاوز و استثمار و استعمار، ملیت به وجود میآید؟ زیرا به روزگار گرفتاریها و محرومیتها و ایام فقد عواطف و رحمتها و تلاش و مبارزه برای رهایی از این وضع است که آدمی خود و فطرت و حقیقت خود را کشف میکند و ارزشها و فضایل انسانی برای او مطرح میگردد. استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص32 0 10 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/7/20 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 50 یکی از نویسندگان پاکستانی نوشته بود: در جنگ ژوئن اعراب و اسرائیل، نیروی مذهبی یعنی صهیونیسم بر نیروی قومیت غلبه کرد. [نه بر اسلام] 0 7 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/7/24 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 115 این نکته را میتوانم از طرف خود[ادوارد براون] بگویم که هرچه بیشتر به مطالعه قرآن میپردازم و هرچه بیشتر برای درک روح قرآن کوشش میکنم بیشتر متوجه قدر و منزلت آن میشوم؛ اما بررسی اوستا ملالتآور و خستگی افزا و سیرکننده است، مگر آنکه به منظور زبانشناسی و علم الاساطیر و مقاصد تطبیقی دیگر باشد. استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص115 0 6 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/8/15 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 176 بدون شک زردشتیان مقارن ظهور اسلام و همچنین مانویان و مزدکیان ثنوی بودهاند و این ثنویت را در دورههای بعد از طلوع اسلام نیز حفظ کردند و در دوره اسلام با علمای مسلمین در این زمینه مباحثه میکردند و از آن دفاع مینمودند. تنها در نیم قرن اخیر است که زردشتیان دعوی توحید دارند و گذشته خود را یکباره انکار میکنند. 0 9 سودآد 1404/1/31 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 543 که دراز است ره مقصد و من نو سفرم... 0 1 عَلَـویه 1403/9/27 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 52 علم و دین و فلسفه وطن ندارد ، همه جایی و همگانی است. 2 8 سودآد 1404/1/31 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 473 0 0 سجاد علی پور 1403/4/12 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 15 نظر به اینکه غالباً کسانی که در مسائل مشترک اسلام و ایران قلمفرسایی کرده اند یا اطلاع کافی نداشته اند یا انگیزه ای غیر از تحقیق محرک آن ها بوده است، این مسائل با همه ی زمینه ی روشنی که دارد درست طرح نشده است. ما هر چه بیشتر در این زمینه مطالعه کردیم بیشتر به این نکته برخوردیم که مسائل مشترک اسلام و ایران، هم برای اسلام افتخار آمیز است هم برای ایران؛ برای اسلام به عنوان یک دین که به حکم محتوای غنی خود ملتی باهوش و متمدن و صاحب فرهنگ را شیفته ی خویش ساخته است، و برای ایران به عنوان یک ملت که به حکم روح حقیقتخواه و بی تعصب و فرهنگ دوست خود بیش از هر ملت دیگر در برابر حقیقت خضوع کرده و در راهش فداکاری نموده است. 0 0 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/7/20 خدمات متقابل اسلام و ایران مرتضی مطهری 4.5 19 صفحۀ 50 میگویند علت اینکه مرحوم سیدجمال الدین اسدآبادی ملیت خود را مخفی میکرد این بود که نمیخواست خود را به یک ملت معین وابسته معرفی کند و احیاناً بهانهای به دست استعمارچیان بدهد و احساسات دیگران را علیه خود برانگیزد. استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص50 0 6