نغمه رحیمی‌پور

نغمه رحیمی‌پور

پدیدآور بلاگر
@nrpour
عضویت

تیر 1403

35 دنبال شده

91 دنبال کننده

                نویسنده کودک
              
anaarbaanoo

کتاب‌های نویسنده

یادداشت‌ها

نمایش همه

2

        یک مجموعه دوجلدی (تا الان فقط دو جلد چاپ شده)
درباره‌ی اهمیت علم 
با شخصیت پری جادویی‌ای به نام ستاره.
ویژگی این پری این است که جادو را باور ندارد و به علم اعتقاد دارد،
در این کتاب مراحل آزمایش علمی به بچه‌ها آموزش داده می‌شود: شروع از پرسش و ساخت فرضیه و آزمایش تا نتیجه‌گیری.
ولی هر بار دوستان ستاره خیال می‌کنند که مشکلی که پری با علم آن را حل کرده، با جادو حل شده است.
چند تا ویژگی مثبت کتاب،
۱. در دوره‌ای که همه جا پر شده از کتاب‌هایی در تایید جادو و جادوگری، این کتاب با جمله‌ي «ستاره جادو را باور ندارد» شروع می‌شود
۲. با این‌که دیگران، حتی معلمش او را تایید نمی‌کنند، ستاره به کارش ادامه می‌دهد و در انتهای کتاب دو تا از دوستانش را هم همراه می‌کند،
۳. مراحل تولید یک نظریه‌ی علمی را به بچه‌ها آموزش می‌دهد،
۴. حس عزت نفس را منتقل می‌کند.

ولی مشکلی که کتاب دارد این است که فضای داستان زیادی علم‌زده است،
داستان هم جذاب نیست و روند خطی و ساده دارد و جنبه‌ی آموزشی آن پررنگ است.
      

2

3

        وقتی به کودک می گی چغلی نکن!
مفهوم چغلی کردن براش روشن نیست.
راستش برای بزرگترها هم چندان روشن نیست.
گاهی کودک از طرف کودک دیگه‌ای مورد آزار قرار گرفته و به بزرگتر پناه آورده و داره شرح ماوقع میده، اون‌وقت بهش می‌گیم چغلی نکن!
خب اگه به بزرگترش نگه چی کار کنه؟
خودش بره دعوا کنه؟ یا مظلوم واقع بشه؟

این کتاب داره سعی می‌کنه مفهوم چغلی یا همون خبرچینی و تفاوتش با چیزهای دیگه رو نشون بده.
ولی به طور جامع به همه‌ی موارد نپرداخته.
مثل همین نمونه در مورد دعوای بین بچه‌ها که گفتم و در کتاب بهش اشاره‌ای نشده.

خانم معلم برای رفع اخلاق ناپسند چغلی در کلاسش، بچه‌ها رو گروه‌بندی می‌کنه که هر گروهی کمتر چغلی کرد، برنده است.
این روش معلم که رقابت گروهی ایجاد می‌کنه خیلی خوبه.
در کنارش، معلم عهدنامه‌ی چغلی تنظیم می‌کنه که بچه‌ها مفهوم چغلی رو خوب متوجه بشن که البته همون‌طور که گفتم کامل نیست.
حتی همون عهدنامه‌ی داخل کتاب هم روشن نیست.
به همین دلیله که شخصیت، درست متوجه نمیشه.
معلم در عهدنامه می‌نویسه که اگر دوستم حالش بد باشه،
یا درد داشته باشه،
یا به خطر افتاده باشه،
اشکالی نداره به کسی بگم
در غیر این‌صورت سرم به کار خودم باشه.

نویسنده سعی میکنه مفهوم عهدنامه رو در موقعیت‌های مختلف سلبی و ایجابی به مخاطب نشون بده.
جدای از مبهم بودن عهدنامه که بهش اشاره شد،
یه مشکل اساسی در این عهدنامه وجود داره که با فرهنگ و تعلیمات دینی ما در تضاده، این‌که این عهدنامه فقط به ابعاد فردی خطر و آسیب اشاره داره و به ابعاد اجتماعی‌ش توجه نداره.
در حالی‌که ما در دین خودمون نگاه جامع‌تری به این موضوع داریم که حتی به عنوان یه تکلیف شرعی و دینی مطرح میشه،
یعنی امر به معروف و نهی از منکر.

درکل، رویکرد کتاب آموزشی و تربیتیه
ابعاد مساله روشن و واضح نیست
با فرهنگ و تربیت اسلامی هم هماهنگ نیست،
برای کودک توصیه نمی‌شه.
      

2

        کتابی برای کودکانی که در معرض طلاق والدین قرار دارند.
نمی‌دانم نوع پرداخت کتاب به این موضوع خوبه یا نه،
تخصصی در این خصوص ندارم،
ولی از منظر یه داستان‌نویس بخوام نظرم رو بگم،
قهرمان داستان به دنبال راهیه که مانع از جدایی والدین بشه،
راه حلی به ذهنش می‌رسه،
پیدا کردن چسب مامان بابایی،
خب مسلمه که این راه‌حل نتیجه نمیده،
برام جالب بود که ببینم نویسنده چطور داستان رو تموم می‌کنم و به نتیجه می‌رسونه،
خب ادامه‌ی کتاب از حالت داستانی خارج میشه و به صورت یک کتاب روانشناسی درمیاد،
حرف‌هایی رو که کودکی که در این شرایط قرار داره، باید بشنوه، صاف و واضح و مستقیم، از زبان خانم چسب‌فروش بیان می‌کنه.
آیا این ایراد داستانه؟ نه! 
کتاب کودک گاهی رویکرد آموزشی داره و گاهی رویکرد تربیتی.
پس درست نیست که همیشه بگیم مستقیم گویی نکنید!
"نگو و نشان بده" داشته باشید!
وقتی که هدف کتاب، آموزشه، لازمه حرف ها مستقیم و صریح زده بشه
در مقابل وقتی هدف، تربیته، لازمه از روش‌های تاثیر غیرمستقیم استفاده کرد.

راستی،
این کتاب مناسب عموم کودکان نیست.
حتی تصاویر کتاب هم برای کودک عادی، ناراحت‌کننده می‌تونه باشه.
چون همه چیز در تصاویر  کتاب ترک خورده است.
      

2

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

بریده‌های کتاب

نمایش همه

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.