مرتضا لطفی

مرتضا لطفی

@mortezaa_lotfi

5 دنبال شده

13 دنبال کننده

            ایران‌دوستِ لیبرال
          

یادداشت‌ها

        کتاب اخلاق آزادی یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها توی دنیای لیبرتارینیسمه که خیلی قشنگ سعی می‌کنه آزادی رو به شکلی واضح و ملموس تعریف کنه. روتبارد اینجا از ایده "انسان طبیعی" شروع می‌کنه؛ یعنی انسانی که از بدو تولد مالک بدن خودشه و کسی حق نداره بدون اجازه بهش دست درازی کنه. این نگاه پایه‌ای باعث میشه آزادی توی این کتاب نه یه مفهوم مبهم و انتزاعی، بلکه یه چیز واقعی و قابل لمس باشه.

یکی از نکات جالب کتاب اینه که روتبارد تعریفی خیلی عینی و مشخص از آزادی میده. از نظرش آزادی یعنی نبود هر نوع اجبار یا تجاوز به حقوق فردی. به عبارتی، آزادی یعنی هر کسی بتونه هر کاری با بدن و اموال خودش بکنه، به شرطی که به حقوق دیگران لطمه نزنه. این تعریف کمک می‌کنه که آزادی و مالکیت خصوصی توی چارچوبی مشخص و بدون ابهام قرار بگیرن.

روتبارد همچنین مالکیت خصوصی رو خیلی واضح توضیح میده. از نظر اون، هر کسی که اولین بار روی یه زمین یا چیزی کار کنه و ازش استفاده کنه، صاحب اون میشه. این یعنی مالکیت بر اساس تلاش و استفاده اولیه به دست میاد، نه صرفاً از طریق زور یا ادعا. این نگاه خیلی از مشکلات اخلاقی درباره اینکه "چه کسی حق داره صاحب چه چیزی باشه" رو حل می‌کنه.

یه نکته خیلی جالب دیگه توی این کتاب اینه که روتبارد برای خیلی از پارادوکس‌های اخلاقی راه‌حل ارائه میده. مثلاً توی مسائلی مثل اجبار، کمک به دیگران یا حتی حق دفاع از خود، با استفاده از اصل مالکیت فرد بر خود و اصل عدم تجاوز (NAP) استدلال می‌کنه که راه‌حل‌ها باید بر پایه احترام به آزادی فردی باشن.

در کل، اخلاق آزادی یه کتابیه که با منطق قوی و استدلال‌های دقیق، یه چارچوب محکم برای درک آزادی و مالکیت ارائه میده. اگه به فلسفه فردی و لیبرتارینیسم علاقه‌مند باشین، کتاب جذابی براتون خواهد بود.
      

3

        مرضِ خودآگاهی 
یادداشت‌های زیرزمینی اثری پیشرو در فلسفه اگزیستانسیاله که روان انسان رو در مواجهه با پوچی و تضادهای درونی بررسی می‌کنه. این رمان نه‌تنها از نظر ادبی بلکه از نظر فلسفی و روان‌شناختی اثری عمیق و تأثیرگذاره. اگه به شخصیت‌های پیچیده و مباحث اگزیستانسیالیسم علاقه‌مندین، این اثر می‌تونه برای شما الهام‌بخش و چالش‌برانگیز باشه.
یادداشت‌های زیرزمینی داستان انسانی گرفتار در چرخه‌ای از آگاهیِ دردناک نسبت به خود، دیگران و جهانه. این آگاهی اونو به سمت انزوا و رنج می‌کشونه.
از رنج کشیدن لذت می‌بره اما منشأ این رنج و درد ناشی از آگاهی بیش از حدِ او به مسائل پیرامون خودشه. اما این رنج رو دوست داره چون به او احساس زنده بودن می‌ده. رنج‌ رو انتخاب می‌کنه چون بهش احساس آزادی دست می‌ده. بین خردگرایی یا جبرگرایی از پیش تعیین شده‌ی جامعه، مرد زیرزمینی با آگاهیْ اراده آزاد رو انتخاب می‌کنه، هرچند این راه با شکست، اشتباه و درد همراه باشه. اون عقل‌گرایی رو به استهزا می‌گیره و معتقده که انسان به عمد برخلاف منطق عمل می‌کنه تا آزاد بودن خودش رو ثابت کنه.
مرد زیرزمینی ابتدا دوستانش رو تحقیر می‌کنه، اما بعد با ناتوانی در ترک اونا تناقض عظیمی رو در درونش به‌ نمایش می‌ذاره. آیا ما کاملا مستقل هستیم؟ و یا نیاز به احساس تعلق و معنا یافتن از طریق این رابطه‌ها هستیم؟ این تناقض وضعیت انسان مدرنه، هم در تلاش برای طغیان در برابر جامعه‌س و هم در تلاش برای زندگی در همین جامعه ‌که‌ شکل دهنده‌ی بخشی از هویت‌شه.
      

1

        هدف کتاب بررسی موضوع گروه درمانی و تلفیق اون با فلسفه‌ست. 
جولیوس روان درمانگری که به تازگی به سرطان مبتلا شده و به دنبال یافتن راهی برای معنا و آرامش در سال آخر عمرش هست، با فیلیپ (فیلسوفِ منزوی‌ای که به گفته خودش آشنایی با شوپنهاور باعث درمان بیماری اعتیاد جنسیش شده) ارتباط برقرار می‌کنه و اونو دعوت به گروه روان درمانی خودش میکنه. دیدگاه هر دو باعث به وجود اومدن گفتگوهای جذاب و دقیق در حوزه روانشناسی و فلسفه میشه.
هدف کتاب بررسی موضوع گروه درمانی و تلفیق اون با فلسفه‌ست. در کنار این داستان یالوم به زندگی شوپنهاور هم می‌پردازه و اعتقاد داره که نبود روابط انسانی مناسب در زندگی شوپنهاور باعث بدبینی این فیلسوف به زندگی شده. و هدف آوردن فیلیپ به گروه هم فهماندن این موضوع به اونه.
کتاب راهکار مناسبی برای مقابله با رنج‌های بشری ارائه نمی‌ده و به نظرم این کارو به عهده خودِ خواننده گذاشته که با دیدگاه و زندگی شخصی خودش به یه نتیجه‌ای برسه.
گفتگوهایی که بین اعضای گروه رد و بدل میشه برام بسیار جذاب بود و‌ خودش یه کارگاه آموزشی بود.
      

2

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

بریده‌های کتاب

نمایش همه
بریدۀ کتاب

صفحۀ 253

اگر کسی فرهنگ زبانی ما و موقعیت زیست ما را نفهمد فکر می‌کند دروغ می‌گوییم یا تملق می‌کنیم، صادق نیستیم و یا می‌خواهیم سر کسی کلاه بگذاریم. اما لزوماً هیچ‌یک از این‌ها نیست. این یک نوع زبان‌ورزی است که از طبیعت زیست اجتماعی ما برخاسته است. همه می‌فهمیم که با هم چرا این‌طور صحبت می‌کنیم. ما و زبان ما بخشی از جهانی است که درباره‌اش سخن می‌گوییم. ویلیام بی‌من به زبان ایرانی از منظر انسان‌شناختی و زیباشناختی نگاه می‌کند. تعارف نه نوعی دروغ و فریبکاری بلکه نوعی مبادله‌ی احساسی با همدیگر است. زبان ما بنابه سرشت خویش و به اقتضای زیست ما بس خیال انگیز است. این یک گرایش خودارجاعی در فرهنگ ماست که می‌خواهد از ظاهر این عالم به باطن برود. زبان ما نیز مثل خانه‌هایمان اندرونی و بیرونی دارد و مابقی قضایا. زبان برای ایرانیان بیش از یک انتقال پیام ساده و مستقیم است بلکه یک نوع هنر و زندگی نیز هست. یک مهارت، یک خلاقیت ارتباطی و ماهرانه است. یک ترفند برای زیستن است. حتی تنها برای زندگی کردن نیست بلکه خودش نوعی زندگی است. یک وسیله نیست هدف نیز هست. ما با تجربه‌ی زیست خویش و با دانش ضمنی دیرین فرهنگی و اجتماعی برآمده از این زیست با هم صحبت می‌کنیم و فرهنگ شفاهی نیرومند متنوعی داریم.

0

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.