بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

Elahe

@Kadkhoda

9 دنبال کننده

                      
                    

یادداشت‌ها

                این رمان با وجود نسبتا کوتاه بودنش، از جمله زیباترین کتاب¬های آقای محمود دولت آبادی به¬شمار می¬آید. 
سلوک روایت عاشقانه رابطه میان قیس و معشوقه او است. داستان به شیوه¬ای گم و مرموز آغاز می¬شود، جایی که قیس در خیابان و بر روی نیمکت فردی را می¬بیند بسیار شبیه به خود. 
قیس که اختلاف سنی نسبتا زیادی با معشوقه¬اش دارد و مدت¬هاست که این رابطه پابرجاست. گفتگوها و نحوه بیان احساسات میان این دو نفر بسیار دلنشین و خواندنی است. خواننده حس میکند که سخن از عمق جان برمی-آید. 
با وجود آن که رمان از زبان قیس نقل میشود، بدیهی است که باید شرایط را از دید معشوقه او نیز دید. جناب دولت آبادی این کار را به وسیله روایت شرایط خانوادگی معشوقه¬ او بیان می¬کند تا خواننده مسلط بر داستان باشد. 
اکنون که ده سال از رابطه میان این دو میگذرد و معشوقه در آستانه سی سالگی خود است، دیگر تنها بیان حس کافی نیست. او نیاز به اطمینان و آینده دارد. اتفاقاتی که در خانه او می¬افتد و روایت برخورد و صحبت¬های تک تک افراد خانواده او، از پدر گرفته تا خواهرها، نشان از تحت فشار بودن او دارد. که نمایشگر آن است که زندگی فراتر از احساسات پیش می¬رود. 
حال قیس میانه همه چیز قرار گرفته است و غمی که بر دوشش سنگینی میکند جان فرساست. 
نثر رمان را نه میتوان در دسته ساده قرار داد و نه سخت. کلمات و مفاهیم واضح و صریح هستند اما نحوه بیان پیچیدگی خاص نثر جناب دولت آبادی را دارد. 
از لحاظ زیبایی عبارات، کتاب بسیار بسیار عمیق و دلنشینی است و در عین حال دردناک.
خواننده اگر خودش را  به¬جای هر شخصیتی قرار دهد، به او حق¬هایی خواهد داد و این بیچارگی انسان¬ها دردناک است. 
این کتاب و داستان تا حدودی شبیه به کتاب¬ شب¬های روشن داستایفسکی و یا تقریبا کتاب¬های دیگر جناب دولت آبادی است. 
اگر به نثر و شیوه بیان آقای دولت آبادی علاقمند هستید، در اینصورت این کتاب یکی از بهترین گزینه¬ها برای شما  خواهد بود.
        
                این رمان از زبان زنی روایت می¬شود که از بانوان تراز اول انگلستان به¬شمار می¬رود. داستان از مراسم تولد هشتاد سالگی او شروع می¬شود. جایی که تنها پسرش و نوه¬ها و فرزندانشان جمع شده¬اند و هرکدام منصبی مهم در کشور را در اختیار دارند. زمانی که به لیدی ال خبر می¬رسد قرار است امارت او خراب شود، او به تقلا می¬افتد تا رازی را که در آن وجود دارد برای کسی بازگو کند. رازی که به قول خودش، دیدن چهره¬ آدم¬ها بعد از فهمیدنش جالب خواهد بود. 
درنهایت لیدی ال تصمیم می¬گیرد داستان خود را از ابتدا برای یکی از کارکنان خود، که اتفاقا شیفته او نیز هست، بازگو کند. بنابراین از او می¬خواهد که او را تا امارت همراهی کند و در راه داستانش را برای او روایت می¬کند. 
لیدی ال، آنت، فرزند مردی آنارشیست بوده است. کسی که تمام هم و غمش آزادی، برابری و برادری است. در این راه به هیچ و هیچ¬کس دیگر توجهی ندارد. مادر آنت که مجبور است کار کند و خرج خانواده را بدهد. پس از مرگ مادر و رفتار ناپسند پدر، آنت مجبور می¬شود که راهی دیگر برای ادامه زندگی خود انتخاب کند. در طول این مسیر زندگی با فردی به نام آرمان آشنا می¬شود و به کلی عاشق و دلباخته او می¬گردد. نکته بسیار جالب(و نزدیک به واقعیت) آن است که اتفاقا آرمان هم یک آنارشیست است. همواره در تکاپوی راهی برای رسیدن به آزادی، برادری و برابری است؛ چیزی که آنت به¬شدت از آن متنفر بود حال در معشوقش هم نمایان است. 
آنت بخاطر آرمان، و نه به دلیل آنارشیسم، در این راه کمک¬های بزرگی به او می¬کند. او که دختری زیبا است همواره در تلاش است تا راهی بیابد که آرمان برای او باشد، نه برای همه. برای این هدفش راه¬هایی را امتحان می-کند اما آرمان یک ایده¬آل گراست و با هیچ دلیلی راضی به ماندن کنار آنت نمی¬شود. آنت کمک می¬کند که آرمان با روش¬هایی، پول لازم برای برنامه¬های خود را به¬دست آورد. اما سرانجام خسته از نرسیدن، با مردی متمول ازدواج می¬کند. پس از مدت¬ها و دیدار مجدد لیدی ال و آرمان، رازی مگوی لیدی ال اتفاق می¬افتد.
رومن گاری ر این کتاب هم بسیار فصیح و راحت سخن گفته است. بازگو کردن انتخابات نادرست، آگاهی از آن و باز هم تلاش برای آن کلید این رمان است. رمان لیدی ال از هر نظر خواندنی است و از آنجا که کتابی کوتاه است به همگان پیشنهاد می¬شود.
        
                داستان این کتاب در شهر شیراز و در زمان حمله متفقین در جنگ جهانی دوم، اتفاق می¬افتد. سووشون را می-توان رمانی اجتماعی با بیان وقایع سیاسی بصورت داستان¬گونه در نظر داشت. زری، نمونه همسر و مادر ایرانی، شخصیت اول داستان است که تلاش می¬کند با وجود تمام سختی¬ها، زندگی را برای خانواده خود آسان¬تر سازد. داستان به خوبی نشان می¬دهد که این امر، هر قدر هم که برایش تلاش شود، توسط یک نفر تحقق پذیر نخواهد بود. جایی که یوسف، همسر زری و پدر خانواده، نمی¬تواند دست از مبارزه¬طلبی¬ها و آرمان¬های خود بردارد و حتی یک تنه به مصاف با دشمن می¬رود و از خواسته¬های خود کوتاه نمی¬آید، نمی¬توان یک تنه بار تمام مسئولیت¬ها و اتفاقات را بر دوش کشید. تعریف ماجرای آشنایی زری و یوسف نیز از جمله زیباترین و شاعرانه-ترین بخش¬های این رمان است که در عین سادگی، احساسات انسان را بیدار می¬سازد. از ویژگی¬های بارز سووشون این است که تک تک شخصیت¬های این رمان ما را به یاد افرادی می¬اندازند که احتمالا از ما دور هم نباشند. درواقع سووشون، رمان زندگی ایرانی است. از زری گرفته تا یوسف و برادر او، عموی بچه¬ها، و حتی همسایه¬ها و دوستان نیز شخصیت¬هایی آشنا محسوب می¬شوند. 
برادر یوسف که برخلاف او، با در نظر گرفتن منافعش پیش می¬رود؛ گاه باج می¬گیرد و گاه باج می¬دهد. ارتباطات خوبی دارد و حتی گاهی می¬خواهد به یوسف کمک کند، اما یوسف خواهان این چیزها نیست. توصیف خانم دانشور از مهمانی¬ها و حتی سربازان متفقین جالب توجه و خواندنی است. بچه¬ها در این کتاب نقش مهمی دارند و رمان گاه به دنیای آن¬ها هم وارد می¬شود.  زری در این رمان، از ترس شروع می¬کند و به شجاعت می¬رسد و این همه در راه زندگی به او تحمیل می¬شود-و نه اینکه خود خواسته باشد. 
از جمله زیباترین نکات کتاب انتخاب نام آن، سووشون به معنای سوگواری و غم کشتن سیاوش که نماد مبارزه با ظلم و ستم بود، است و بیان این مراسم در شیراز که بعد چگونه با خود داستان اصلی پیوند می¬خورد

        
                این کتاب در ترکیه بیش از 500 نوبت به چاپ رسیده و عنوان پرفروش¬ترین کتاب تاریخ ترکیه را به خود اختصاص داده است. 
این رمان در نوع کتاب¬های دوداستانه قرار می¬گیرد که بصورت موازی با یکدیگر پیش می¬روند. 
داستان اول مربوط به اللا روبینشتاین است که در بوستونِ آمریکا زندگی می‌کند. اللا همسر و مادری است که همه زندگی خود را صرف خانواده و رابطه زناشویی کرده است. با اینکه همسر اللا – دیوید – دندانپزشک مشهوری است و معیشت آن‌ها در یک سطح ایده‌آل قرار دارد اما عشق و صمیمتی در میان آن‌ها نیست. مسئله¬ای که زندگی او را از نظر اقتصادی مناسب و از نظر روحی سرد ساخته است. با این حال، او بخاطر بچه¬ها، این مسئله را پذیرفته و با آن کنار می¬آید. اما درواقع خود این را می¬دانست که مسئاه مهم¬تر از این¬هاست و زندگی زناشویی-اش در خطر است. در این بین، او کاری به¬عنوان ویراستار پیدا می¬کند که برای آن باید درباره رمانی که به او داده می¬شود،گزارشی تهیه کند. این رمان به¬نام ملت عشق است. 
داستان دوم کتاب، درباره ماجرای همین رمان است که داستانی در رابطه با عشق میان مولانا و شمس است. ماجرای این داستان در قرن هفتم اتفاق می¬افتد. زمانی که شمس به زندگی مولانا وارد می¬شود و چنان تحولی را در او پدید می¬آورد که دوره¬ای جدید در زندگی او آغاز می¬کند. در این کتاب ما چهل قاعده عشق را نیز می-خوانیم که به تکیک و در طی داستان بیان شده¬اند.  درواقع در این رمان، ما داستان¬های روی¬داده در دو زمان متفاوت را می¬خوانیم. 
رمان ملت عشق دارای چهار بخش است:
خاک – *پدیده‌های عمیق، آرام و جامد زندگی
آب – *پدیده‌های سیال و جاری و متغییر زندگی
باد – *پدیده‌های ترک‌کننده و کوچنده زندگی
آتش – *پدیده‌های سوزاننده، ویران‌کننده و نابودکننده زندگی
داستان با بیان اتفاقات پیش می¬رود. اللا در این بین تصمیم می¬گیرد که با نویسنده رمان ملت عشق، عزیز زاهارا، ازطریق ایمیل ارتباط برقرار کند...
آنچه درمورد رمان ملت عشق جالب است، تغییر مداوم زاویه دید است. این موضوع خود سبب چرخش ذهن و سیال بودن آن می¬گردد. ازطرفی کمتر سبب قضاوت می¬شود و انسان را از دیدگاه¬های متفاوت آگاه می¬سازد. 
ذکر این نکته ضروری است که ملت عشق تنها یک رمان است و نه یک مرجع و کتاب تاریخی. بنابراین بسیاری از اتفاقات و صحبت¬های آورده شده در کتاب معتبر نیست و صرفا رمان داستانی است.

        
                
کیمیاگر یکی از معروف¬ترین کتاب¬های دنیا و همچنین معروف¬ترین اثر پائولو کوئیلیو به¬شمار می¬رود. 
این رمان داستان زندگی سانتیاگوست. او چوپانی است که زندگی¬اش گوسفندانش و سفر کردن با آن¬هاست. تقریبا در تمامی کتاب¬های کوئیلیو عنصر حرکت و کاووش و پیداکردن مسیر زندگی خود با روش خود، حرف اصلی را می¬زند. سانتیاگو تا شانزده سالگی به منظور کشیش شدن که علاقه پدر و مادرش بوده است، در صومعه درس می¬خواند. سانتیاگو از کودکی در پی دیدن دنیا، کشف موجودات و شناخت خدا بود. همین موضوع باعث می¬شود که درس را رها کند و گوسفندانی بگیرد تا در کنار آن¬ها و به¬واسطه آن¬ها، دنیا را ببیند. داستان اصلی از نقطه¬ای آغاز می¬شود که سانتیاگو دوبار خواب مشخصی می¬بیند که ذهنش را بسیار درگیر می¬کند. خواب درمورد گنجی است که در حوالی اهرام مصر مدفون است. در همین بین، سانتیاگو با پیرمردی آشنا می¬شود. پیرمرد با او صحبت¬هایی می¬کند که سبب می¬شود او به دنبال خواسته و آرزوی دیرینه خودش رهسپار شود. 
سانتیاگو تلاش می¬کند تا گنجی را که در اهرام مصر مدفون است بیابد. شروع سفر او سرآغاز ماجراهایی است که در این بین برای او اتفاق می¬افتد. 
این رمان برای گروه سنی نوجوان و جوان توصیه بیشتری می¬شود. همانطور که در خود کتاب هم ذکر شده است، با گذشت زمان، تمایل به دنبال کردن آرزوهای بزرگ سخت¬تر می¬شود. اما روحیه جوان به شکلی است که می¬تواند آغازگر کارهای بزرگ و خارق¬العاده باشد. 
خواندن این کتاب همراه با حس خوبی است که به انسان انگیزه می¬دهد. این انگیزه در قالب داستان بیان شده و به همین علت حالت تحمیلی و اجبارگونه ندارد و خود به تنهایی حس دلنشینی ایجاد می¬کند. 
نکته دیگر قابل بیان، تمایل کوئیلیو به بیان این نکته است که سرنوشت را توجیه¬کننده انفعال خود ندانیم. همانگونه که او می¬گوید اگر آرزوی در انسان وجود دارد، روح کائنات منتظر اوست تا به آن برسد. 
در انتها بیان این نکته ضروری است که کیمیاگر کتابی ساده، روان و دلنشین است و نه دارای مفاهیم بسیار پیچیده عرفانی و یا فلسفی، همانگونه که احتمالا قصد نویسنده هم این نبوده است. از این رو، کتاب کیمیاگر برای شروع کتابخوانی گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. 

        
                جفری یانگ، ابداع¬کننده موضوع طرحواره¬ها(تله¬های زندگی) و طرحواره درمانی است که کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید جامع¬ترین و پایه¬ای ترین کتاب این حوزه نیز توسط خود او نوشته شده است. 
از منظر جفری یانگ، تله‌ها «الگوهای دشوار و تکرارشونده‌ای هستند که از کودکی آغاز شده و تأثیرات آن‌ها در طول زندگی ما ادامه پیدا کرده و منعکس می‌شوند.«
تله¬ها در کودکی شکل گرفته و به¬تدریج تثبیت می¬شوند. به¬گونه¬ای که معمولا در مواجه با شرایط تکراری، تنها نیاز به سیگنالی است تا تله مربوط فعال شود. طرحواره¬ها انسان را از شناخت و بررسی صحیح اتفاقات دور کرده و شیوه تکراری ناکامل و گاها نادرست را در برداشت از وقایع به¬وجود می¬آورند.همانطور که واضح است، دیدگاه و تفکر ما تاثیر مستقیم برروی اعمال ما دارد؛ از این رو طرحواره¬ها نه تنها بر تفکر و برداشت، بلکه بر اعمال و رفتار ما نیز تاثیر فراوانی خواهند گذاشت. 
در کتاب حاضر یازده تله بیان شده عبارتند از:
*تله ترک شدن 
*تله سوء‌ظن 
*تله محرومیت عاطفی 
*تله طرد اجتماعی 
*تله وابستگی 
*تله آسیب‌پذیری 
*تله نقص داشتن 
*تله شکست
*تله اطاعت
*تله استانداردهای بالا و غیرواقع‌بینانه
نحوه برخورد ما با تله¬ها نیز به سه نوع: تسلیم، فرار و ضدحمله تقسیم می¬شوند که هر کدام مکانیزم کارکردی خود را دارند. 
نویسندگان تا فصل هفتم کتاب، به طرح مفهوم تله و اهمیت توجه به تله و روش‌های عمومی رویارویی با تله‌ها می‌پردازند، اما از فصل هشتم به بعد، هر فصل به یک تله اختصاص یافته است. همچنین ساختاربندی فصل¬ها تقریبا مشابه یکدیگر است. 
هر فصل با یک داستان آغاز می‌شود. سپس یک پرسشنامه‌ مختصر جهت سنجش قدرت آن تله در زندگی‌ وجود دارد که با نتایج حاصل از آن می¬توان میزان وجود آن تله در شخص را بدست آورد.  
سپس به ریشه‌های شکل‌گیری تله پرداخته شده و در نهایت، روش ایجاد تغییر و رهایی از تله بررسی می¬شوند.
در مجموع، این کتاب به¬عنوان خودآموز بسیار مناسبی در فهم و تسلط بر واکنش¬ها و طرز تفکرات انسان در برابر وقایع و شرایط مختلف شناخته شده است. 

        
                این رمان اثری گیرا از ژان تولی، نویسنده، طراح و کارگردان فرانسوی است. این کتاب را می¬توان نمایش تمایل به مرگ، یا روی دیگر سکه عدم مطالبه زندگی، دانست. در این نمایش، تلاش بر دادن امید، هرچند کوچک، برای ادامه زیستن صورت گرفته است. 
داستان کتاب درباره خانواده تواچ و شغل اجدادی این خانواده، فروش مرگ!، است. این خانواده دارای مغازه¬ای هستند که در آن ابزار خودکشی عرضه می¬شود. یکی از جالب¬ترین بخش¬های کتاب نیز توضیحات پیرامون این ابزارها و نحوه کارکرد آن¬هاست. شعار مغازه خودکشی این است:«آیا در زندگی شکست خورده¬اید؟ لااقل در مرگتان موفق باشید.«
مردم در مکانی که مغازه خودکشی در آن قرار دارد، از زندگی ناامید هستند و تنها به¬دنبال راه¬حلی مطمئن برای خلاص کردن خود از شر آن می¬باشند. 
کار مغازه رونق دارد. همواره وسایل خودکشی جدیدی اختراع می¬شود که توضیح و تفسیر آن¬ها در کتاب قابل توجه است. اعضای خانواده بابت ایده¬های جدید در تولید وسایل خودکشی تشویق می¬شوند. در مغازه خودکشی انواع ابزارها از جمله طناب دار، سم، شمشیر سامورایی، تفنگ، ویروس و ... به فروش می¬رسند. این مغازه برای هر رده سنی و اقتصادی وسایل خودکشی دارد. برخلاف سایر اعضای خانواده، فرزند آخر خانواده، آلن، فردی شاد است. او مثبت¬اندیش است و همیشه لبخند می¬زند. این اختلاف در سیر داستان تضادهای زیبایی را به¬وجود می¬آورد که بصورت نمادی مبارزه امید و ناامیدی در انسان را نشان می¬دهد. که امید هرچند اندک، یک نفر درمقابل بقیه اعضای خانواده و مردم شهر، باز هم امید است و کارکرد خودش را دارد. درواقع تا امیدی وجود دارد، ناامیدی کامل نیست.
نقطه قوت این کتاب آن است که با وجود آن که از سیاهی حرف می¬زند اما غم¬انگیز نیست. با توضیح وسایل خودکشی، رضایت مردم از آن و کسب و کار موفق چهره¬ای طنز به آن می¬دهد. به¬علاوه اینکه وجود آلن، به-عنوان نماد امید، خود گواه دردناک نبودن داستان است. این داستان در بدترین حالت خود می¬تواند طنز تلخ باشد. در کنار همه این موارد، مغازه خودکشی پیام¬آور چالش¬های مهم زندگی امروز مانند محیط¬زیست، فساد، جنایت، فقر و عدالت است. 

        
                رمان بسیار زیبای زندگی در پیش رو، مونولوگ¬های کودکی به نام محمد است که بنا به عقیده خودش برای اینکه او را کوچک¬تر نشان دهند مومو صدایش می¬زنند. رمان اتفاقات 3  تا 14 سالگی او را بیان می¬کند. لحن داستان بسیار صمیمانه و ساده است و خواننده را با خود همراه خواهد کرد. مومو کودکی فرانسوی-عربی است.  او توسط مادام رزا در طبقه ششم خانه¬ای(مهمان خانه¬ای) بدون آسانسور بزرگ می¬شود و میان این دو صمیمیت خاصی وجود دارد. مادام رزا زنی پیر است که با این حال از تعدادی کودک نگهداری می¬کند و در عین حال دلی مهربان و رئوف دارد. مادام رزا ویژگی¬هایی دارد که شخصیتش را دوست داشتنی می¬کند.  داستان این کتاب، رنج، تنهایی، فقر و فهم و درک کودکان رنج¬کشیده را به خوبی نشان می¬دهد. مادام رزا تجربه اردوگاه و تن¬فروشی را دارد و حال خاطراتی از آن دوران همواره با اوست. او از کودکانی مراقبت می¬کند که حاصل همین تن¬فروشی¬ها هستند و در ازای کار خود پول دریافت می¬کند. تب و تاب داستان از زمانی که مادام رزا بیش از حد توان فرسوده و پیر می¬شود به اوج خود می¬رسد. کم کم مادام رزا دیگر نمی¬تواند از پله¬ها بالا بیاید و در این هنگام مومو، صمیمی¬ترین کودک خانه با مادام رزا، به او بسیار کمک می¬کند و این بار مومو است که از مادام مراقبت و حمایت می¬کند. این چرخش، بسیار ظریف و عجیب و دلنشین است و پیش¬بینی ناپذیری حوادث را نشان می¬دهد. گرچه موضوع داستان به نظر تکراری می¬آید اما در حین خواندن کتاب به هیچ وجه این احساس به خواننده دست نمی¬دهد. جملات، اشارات و کنایه¬های مومو بسیار قابل¬تامل است و با اینکه در حد کودک و نوجوان نیست، با توجه به پیش زمینه¬ای که داستان به خواننده می¬دهد، کامل باورپذیر است. داستان انسان را به نگرشی نو وامی¬دارد که مهم¬ترین رکن آن پذیرش است.  
رومن گاری خواننده را به دنیای دیگر می¬برد که با صمیمت راوی داستان با آن کاملا احساس نزدیکی خواهد کرد.

        
                آلبر کامو در رمان بیگانه تلاش بر بیان احساس پوچی و توضیح آن به شیوه¬های مختلف دارد. این پوچی دقیقا از اولین جمله کتاب آغاز شده و تا آخرین جمله آن ادامه پیدا می¬کند. 
رمان بصورت اول شخص و از منظر فردی به نام مورسو بیان می¬شود که در الجزایر زندگی می¬کند.داستان دارای دو بخش است که بخش اول به ماجراهای مورسو در مراسم تدفین و پس از آن تا زمان قتل برمی¬گردد و بخش دوم، اتفاقات دادگاه را به نمایش می¬گذارد. داستان مورسو داستانی است عادی با طرز فکری متفاوت. مورسو برای برگزاری و شرکت در مراسم تدفین مادرش مرخصی می¬گیرد. بی¬تفاوتی اتفاقات برای مورسو در همین مراسم مشخص می¬شود. زمانی که او برخلاف عادات و رسوم رفتار می¬کند و بهتر بگوییم، واکنشی ندارد. 
پس از مراسم تدفین داستان و بی¬تفاوتی¬های مورسو ادامه پیدا می¬کند. وقتی برای او حتی پاسخ مثبت یا منفی دادن به درخواستی بزرگ تفاوتی ندارد. 
در میان این بی¬تفاوتی¬ها، مورسو به همسایه خود کمک می¬کند و در عملی ناخواسته گرفتار می¬شود.
بخش دوم کتاب زمانی را روایت می¬کند که مورسو در زندان است. جریان دادگاه او و رفتار، صحبت¬ها و تفکرات او همگی مبین دیدگاه اوست. در زندان مورسو با کشیشی هم¬صحبت می¬شود. پاسخ¬هایی که او به سخنان و پرسش¬های کشیش می¬دهد نیز پوچ¬گرایی او را بیشتر نمایان می¬سازد.
نکته¬ای که در این کتاب قابل¬تامل است، تناسب حالت فضاهای عنوانی و تصویرسازی¬ها با موضوع اصلی کتاب، پوچ گرایی، است. 
مورسو در بیان عقاید و افکار خود کاملا صریح است و هیچگونه ریا و دورویی در او نیست. 
از طرف دیگر، نمایش جامعه بصورتی قضاوت¬کننده و سرزنش¬گر در آمده است که قاضی، کشیش و افراد حاضر در محاکمه نماد آن هستند. 
بیگانه داستانی روان و ساده و مشابه با فلسفه آن، آرام و بی تفاوت نگر است. همانند سایر رمان¬های کامو، تیرگی و ابهام را مدنظر و منبع الهامات خود قرار داده است. با وجود این، داستان تعلیق¬ها و در عین حال، هیجاناتی دارد که دست نویسنده را برای بیان عقاید خود به شیوه¬ها و در مسیرهای گوناگون باز می¬گذارد. 

        
                کتاب شازده کوچولو، معروف¬ترین کتاب آنتوان دوسنت اگزوپه¬ری و یکی از پرفروش¬ترین کتاب¬های دنیا به-شمار می¬رود.
با وجود آن که شازده کوچولو دارای مفاهیم فلسفی و روانشناسی است، اما این مفاهیم به ساده¬ترین شیوه و در قالب داستانی شیوا بیان شده است که آن را حتی برای سنین کودک نیر دلچسب و گیرا می¬سازد. داستان کتاب تقریبا کوتاه است و به دلیل اتفاقات و تصویرسازی¬های فراوان آن، خواننده در طول داستان احساس خستگی نمی¬کند. 
داستان کتاب به صورتی است که افراد با سن، تجربیات و پیشینه خود، درک¬های متفاوتی از آن خواهند داشت. سبک کتاب نمادین است و از زبان انسان (شازده کوچولو) بیان می¬شود که از سیاره خود به زمین آمده است. شازده کوچولو در سیاره خود گلی دارد که به آن خیلی علاقمند است و در چندین جای کتاب از او یاد می¬کند. در خلال داستان و آشنایی و هم¬صحبتی شازده کوچولو با افراد مختلف، فکرهایی به ذهن او می¬آید و برداشت-هایی که دارد بسیار جالب¬توجه و خواندنی است. برای مثال، ملاقات با پادشاه مغرور، مرد خودپسند، تاجر، جغرافیدان و ...انسان را با روایات برداشت و تفکر هرکدام آشنا می¬کند. چیزی که بیشتر از همه شازده کوچولو را از این آدم¬های زمینی متفاوت می¬سازد، آرامش، لطافت و نحوه برداشت اوست. درمقابل او آدم¬هایی هستند که زیبایی¬ها را نمی¬بینند و با سختگیری و خشونت برخورد می¬کنند. شازده کوچولو گاها دنیای ما را به مسخره گرفته است و چیزهای که همواره در نظر ما مهم و حیاتی تلقی می¬شود را در برابر حقایق اصیل، کوچک و حقیر شمرده است. 
از منظری دیگر این کتاب را می¬توان درون¬نگری دانست. ملاقات انسان با کودک درون خود که هنوز پاک و لطیف است و دنیا را به شیوه¬ای کاملا متفاوت و حقیقی¬تر می¬بیند. هرکدام از افرادی که در راه سفر خود مشاهده می¬کند را می¬توان به¬عنوان یکی از خصایص بشری درنظر داشت. 
گفته¬اند که بعضی از کتاب¬ها فرهنگ¬ساز می¬شوند و روشی نوین ابداع می¬کنند که پس از آن هم تا مدت¬ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شازده کوچولو نمونه بارز این نوع است. 
این کتاب مجموعه¬ای خلاصه از دیدگاه¬ها و مبانی ارزشمندی است که خواندن آن را برای هر سنی دلنشین می-سازد.

        
                در این کتاب از دسته کتاب های روانشناسی، تلاش بر این است که ابتدا دلایل و نحوه رفتار افراد بررسی شود و سپس توسط تئوری انتخاب، شیوه نوین و درستی در عملکرد مغز جهت صدور واکنش به دست آید. 
تئوری انتخاب برمبنای کنترل درونی پایه ریزی شده است که اتفاقات گذشته را مقبول و نه لزوما تعیین کننده رفتار حال میداند. در واقع نظریه انتخاب بر این باور است که همه چیز در درون ماست و عوامل بیرونی تاثیر بسیار کمی دارند. 
در این کتاب، عاملِ صدور رفتار، عدم برطرف شدن نیاز معرفی شدن است که حاصل آن هدف مشخصی باشد. از این رو، آن هدف است که محرک اعمال خواهد بود. 
به علاوه، ویلیام گلسر رفتار انسان را مشابه ماشینی میداند که شامل چهارچرخ است: احساس، فیزیولوژی، عمل و تفکر. عمل و تفکر دو چرخ جلو و پیش برنده بوده و احساس و فیزیولوژی دو چرخ عقب و تابع عمل و تفکر هستند. 
هر انتخاب انسان در پی ارضای یکی از پنج نیاز اساسی اوست که این پنج نیاز از نظر نویسنده شامل:
۱-نیاز به بقا
۲-نیاز به عشق و احساس تعلق
۳-نیاز به قدرت(موفقیت و ارزشمندی) 
۴-نیاز به آزادی
۵-نیاز به تفریح
هستند. 
از طرفی، در بیان کارکرد تئوری انتخاب در رابطه با دیگران آمده است که ما تنها برروی اعمال و احساسات خود کنترل داریم. کنترل بیرونی رضایت مندی را در روابط از ما میگیرد و درنهایت نتیجه ای به بار نخواهد آورد. 
این کتاب حاوی اصول راهنمایی(۱۰ اصل) است که نقش کمک کننده رفتاری را خواهند داشت.
پس از خواندن این کتاب قطعا تغییراتی در دید و بالتبع آن، در رفتار خود مشاهده خواهید کرد.
        

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز باشگاهی ندارد.

چالش‌ها

این کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.

فعالیت‌ها

            این رمان با وجود نسبتا کوتاه بودنش، از جمله زیباترین کتاب¬های آقای محمود دولت آبادی به¬شمار می¬آید. 
سلوک روایت عاشقانه رابطه میان قیس و معشوقه او است. داستان به شیوه¬ای گم و مرموز آغاز می¬شود، جایی که قیس در خیابان و بر روی نیمکت فردی را می¬بیند بسیار شبیه به خود. 
قیس که اختلاف سنی نسبتا زیادی با معشوقه¬اش دارد و مدت¬هاست که این رابطه پابرجاست. گفتگوها و نحوه بیان احساسات میان این دو نفر بسیار دلنشین و خواندنی است. خواننده حس میکند که سخن از عمق جان برمی-آید. 
با وجود آن که رمان از زبان قیس نقل میشود، بدیهی است که باید شرایط را از دید معشوقه او نیز دید. جناب دولت آبادی این کار را به وسیله روایت شرایط خانوادگی معشوقه¬ او بیان می¬کند تا خواننده مسلط بر داستان باشد. 
اکنون که ده سال از رابطه میان این دو میگذرد و معشوقه در آستانه سی سالگی خود است، دیگر تنها بیان حس کافی نیست. او نیاز به اطمینان و آینده دارد. اتفاقاتی که در خانه او می¬افتد و روایت برخورد و صحبت¬های تک تک افراد خانواده او، از پدر گرفته تا خواهرها، نشان از تحت فشار بودن او دارد. که نمایشگر آن است که زندگی فراتر از احساسات پیش می¬رود. 
حال قیس میانه همه چیز قرار گرفته است و غمی که بر دوشش سنگینی میکند جان فرساست. 
نثر رمان را نه میتوان در دسته ساده قرار داد و نه سخت. کلمات و مفاهیم واضح و صریح هستند اما نحوه بیان پیچیدگی خاص نثر جناب دولت آبادی را دارد. 
از لحاظ زیبایی عبارات، کتاب بسیار بسیار عمیق و دلنشینی است و در عین حال دردناک.
خواننده اگر خودش را  به¬جای هر شخصیتی قرار دهد، به او حق¬هایی خواهد داد و این بیچارگی انسان¬ها دردناک است. 
این کتاب و داستان تا حدودی شبیه به کتاب¬ شب¬های روشن داستایفسکی و یا تقریبا کتاب¬های دیگر جناب دولت آبادی است. 
اگر به نثر و شیوه بیان آقای دولت آبادی علاقمند هستید، در اینصورت این کتاب یکی از بهترین گزینه¬ها برای شما  خواهد بود.
          
            این رمان از زبان زنی روایت می¬شود که از بانوان تراز اول انگلستان به¬شمار می¬رود. داستان از مراسم تولد هشتاد سالگی او شروع می¬شود. جایی که تنها پسرش و نوه¬ها و فرزندانشان جمع شده¬اند و هرکدام منصبی مهم در کشور را در اختیار دارند. زمانی که به لیدی ال خبر می¬رسد قرار است امارت او خراب شود، او به تقلا می¬افتد تا رازی را که در آن وجود دارد برای کسی بازگو کند. رازی که به قول خودش، دیدن چهره¬ آدم¬ها بعد از فهمیدنش جالب خواهد بود. 
درنهایت لیدی ال تصمیم می¬گیرد داستان خود را از ابتدا برای یکی از کارکنان خود، که اتفاقا شیفته او نیز هست، بازگو کند. بنابراین از او می¬خواهد که او را تا امارت همراهی کند و در راه داستانش را برای او روایت می¬کند. 
لیدی ال، آنت، فرزند مردی آنارشیست بوده است. کسی که تمام هم و غمش آزادی، برابری و برادری است. در این راه به هیچ و هیچ¬کس دیگر توجهی ندارد. مادر آنت که مجبور است کار کند و خرج خانواده را بدهد. پس از مرگ مادر و رفتار ناپسند پدر، آنت مجبور می¬شود که راهی دیگر برای ادامه زندگی خود انتخاب کند. در طول این مسیر زندگی با فردی به نام آرمان آشنا می¬شود و به کلی عاشق و دلباخته او می¬گردد. نکته بسیار جالب(و نزدیک به واقعیت) آن است که اتفاقا آرمان هم یک آنارشیست است. همواره در تکاپوی راهی برای رسیدن به آزادی، برادری و برابری است؛ چیزی که آنت به¬شدت از آن متنفر بود حال در معشوقش هم نمایان است. 
آنت بخاطر آرمان، و نه به دلیل آنارشیسم، در این راه کمک¬های بزرگی به او می¬کند. او که دختری زیبا است همواره در تلاش است تا راهی بیابد که آرمان برای او باشد، نه برای همه. برای این هدفش راه¬هایی را امتحان می-کند اما آرمان یک ایده¬آل گراست و با هیچ دلیلی راضی به ماندن کنار آنت نمی¬شود. آنت کمک می¬کند که آرمان با روش¬هایی، پول لازم برای برنامه¬های خود را به¬دست آورد. اما سرانجام خسته از نرسیدن، با مردی متمول ازدواج می¬کند. پس از مدت¬ها و دیدار مجدد لیدی ال و آرمان، رازی مگوی لیدی ال اتفاق می¬افتد.
رومن گاری ر این کتاب هم بسیار فصیح و راحت سخن گفته است. بازگو کردن انتخابات نادرست، آگاهی از آن و باز هم تلاش برای آن کلید این رمان است. رمان لیدی ال از هر نظر خواندنی است و از آنجا که کتابی کوتاه است به همگان پیشنهاد می¬شود.
          
            داستان این کتاب در شهر شیراز و در زمان حمله متفقین در جنگ جهانی دوم، اتفاق می¬افتد. سووشون را می-توان رمانی اجتماعی با بیان وقایع سیاسی بصورت داستان¬گونه در نظر داشت. زری، نمونه همسر و مادر ایرانی، شخصیت اول داستان است که تلاش می¬کند با وجود تمام سختی¬ها، زندگی را برای خانواده خود آسان¬تر سازد. داستان به خوبی نشان می¬دهد که این امر، هر قدر هم که برایش تلاش شود، توسط یک نفر تحقق پذیر نخواهد بود. جایی که یوسف، همسر زری و پدر خانواده، نمی¬تواند دست از مبارزه¬طلبی¬ها و آرمان¬های خود بردارد و حتی یک تنه به مصاف با دشمن می¬رود و از خواسته¬های خود کوتاه نمی¬آید، نمی¬توان یک تنه بار تمام مسئولیت¬ها و اتفاقات را بر دوش کشید. تعریف ماجرای آشنایی زری و یوسف نیز از جمله زیباترین و شاعرانه-ترین بخش¬های این رمان است که در عین سادگی، احساسات انسان را بیدار می¬سازد. از ویژگی¬های بارز سووشون این است که تک تک شخصیت¬های این رمان ما را به یاد افرادی می¬اندازند که احتمالا از ما دور هم نباشند. درواقع سووشون، رمان زندگی ایرانی است. از زری گرفته تا یوسف و برادر او، عموی بچه¬ها، و حتی همسایه¬ها و دوستان نیز شخصیت¬هایی آشنا محسوب می¬شوند. 
برادر یوسف که برخلاف او، با در نظر گرفتن منافعش پیش می¬رود؛ گاه باج می¬گیرد و گاه باج می¬دهد. ارتباطات خوبی دارد و حتی گاهی می¬خواهد به یوسف کمک کند، اما یوسف خواهان این چیزها نیست. توصیف خانم دانشور از مهمانی¬ها و حتی سربازان متفقین جالب توجه و خواندنی است. بچه¬ها در این کتاب نقش مهمی دارند و رمان گاه به دنیای آن¬ها هم وارد می¬شود.  زری در این رمان، از ترس شروع می¬کند و به شجاعت می¬رسد و این همه در راه زندگی به او تحمیل می¬شود-و نه اینکه خود خواسته باشد. 
از جمله زیباترین نکات کتاب انتخاب نام آن، سووشون به معنای سوگواری و غم کشتن سیاوش که نماد مبارزه با ظلم و ستم بود، است و بیان این مراسم در شیراز که بعد چگونه با خود داستان اصلی پیوند می¬خورد

          
            این کتاب در ترکیه بیش از 500 نوبت به چاپ رسیده و عنوان پرفروش¬ترین کتاب تاریخ ترکیه را به خود اختصاص داده است. 
این رمان در نوع کتاب¬های دوداستانه قرار می¬گیرد که بصورت موازی با یکدیگر پیش می¬روند. 
داستان اول مربوط به اللا روبینشتاین است که در بوستونِ آمریکا زندگی می‌کند. اللا همسر و مادری است که همه زندگی خود را صرف خانواده و رابطه زناشویی کرده است. با اینکه همسر اللا – دیوید – دندانپزشک مشهوری است و معیشت آن‌ها در یک سطح ایده‌آل قرار دارد اما عشق و صمیمتی در میان آن‌ها نیست. مسئله¬ای که زندگی او را از نظر اقتصادی مناسب و از نظر روحی سرد ساخته است. با این حال، او بخاطر بچه¬ها، این مسئله را پذیرفته و با آن کنار می¬آید. اما درواقع خود این را می¬دانست که مسئاه مهم¬تر از این¬هاست و زندگی زناشویی-اش در خطر است. در این بین، او کاری به¬عنوان ویراستار پیدا می¬کند که برای آن باید درباره رمانی که به او داده می¬شود،گزارشی تهیه کند. این رمان به¬نام ملت عشق است. 
داستان دوم کتاب، درباره ماجرای همین رمان است که داستانی در رابطه با عشق میان مولانا و شمس است. ماجرای این داستان در قرن هفتم اتفاق می¬افتد. زمانی که شمس به زندگی مولانا وارد می¬شود و چنان تحولی را در او پدید می¬آورد که دوره¬ای جدید در زندگی او آغاز می¬کند. در این کتاب ما چهل قاعده عشق را نیز می-خوانیم که به تکیک و در طی داستان بیان شده¬اند.  درواقع در این رمان، ما داستان¬های روی¬داده در دو زمان متفاوت را می¬خوانیم. 
رمان ملت عشق دارای چهار بخش است:
خاک – *پدیده‌های عمیق، آرام و جامد زندگی
آب – *پدیده‌های سیال و جاری و متغییر زندگی
باد – *پدیده‌های ترک‌کننده و کوچنده زندگی
آتش – *پدیده‌های سوزاننده، ویران‌کننده و نابودکننده زندگی
داستان با بیان اتفاقات پیش می¬رود. اللا در این بین تصمیم می¬گیرد که با نویسنده رمان ملت عشق، عزیز زاهارا، ازطریق ایمیل ارتباط برقرار کند...
آنچه درمورد رمان ملت عشق جالب است، تغییر مداوم زاویه دید است. این موضوع خود سبب چرخش ذهن و سیال بودن آن می¬گردد. ازطرفی کمتر سبب قضاوت می¬شود و انسان را از دیدگاه¬های متفاوت آگاه می¬سازد. 
ذکر این نکته ضروری است که ملت عشق تنها یک رمان است و نه یک مرجع و کتاب تاریخی. بنابراین بسیاری از اتفاقات و صحبت¬های آورده شده در کتاب معتبر نیست و صرفا رمان داستانی است.

          
            
کیمیاگر یکی از معروف¬ترین کتاب¬های دنیا و همچنین معروف¬ترین اثر پائولو کوئیلیو به¬شمار می¬رود. 
این رمان داستان زندگی سانتیاگوست. او چوپانی است که زندگی¬اش گوسفندانش و سفر کردن با آن¬هاست. تقریبا در تمامی کتاب¬های کوئیلیو عنصر حرکت و کاووش و پیداکردن مسیر زندگی خود با روش خود، حرف اصلی را می¬زند. سانتیاگو تا شانزده سالگی به منظور کشیش شدن که علاقه پدر و مادرش بوده است، در صومعه درس می¬خواند. سانتیاگو از کودکی در پی دیدن دنیا، کشف موجودات و شناخت خدا بود. همین موضوع باعث می¬شود که درس را رها کند و گوسفندانی بگیرد تا در کنار آن¬ها و به¬واسطه آن¬ها، دنیا را ببیند. داستان اصلی از نقطه¬ای آغاز می¬شود که سانتیاگو دوبار خواب مشخصی می¬بیند که ذهنش را بسیار درگیر می¬کند. خواب درمورد گنجی است که در حوالی اهرام مصر مدفون است. در همین بین، سانتیاگو با پیرمردی آشنا می¬شود. پیرمرد با او صحبت¬هایی می¬کند که سبب می¬شود او به دنبال خواسته و آرزوی دیرینه خودش رهسپار شود. 
سانتیاگو تلاش می¬کند تا گنجی را که در اهرام مصر مدفون است بیابد. شروع سفر او سرآغاز ماجراهایی است که در این بین برای او اتفاق می¬افتد. 
این رمان برای گروه سنی نوجوان و جوان توصیه بیشتری می¬شود. همانطور که در خود کتاب هم ذکر شده است، با گذشت زمان، تمایل به دنبال کردن آرزوهای بزرگ سخت¬تر می¬شود. اما روحیه جوان به شکلی است که می¬تواند آغازگر کارهای بزرگ و خارق¬العاده باشد. 
خواندن این کتاب همراه با حس خوبی است که به انسان انگیزه می¬دهد. این انگیزه در قالب داستان بیان شده و به همین علت حالت تحمیلی و اجبارگونه ندارد و خود به تنهایی حس دلنشینی ایجاد می¬کند. 
نکته دیگر قابل بیان، تمایل کوئیلیو به بیان این نکته است که سرنوشت را توجیه¬کننده انفعال خود ندانیم. همانگونه که او می¬گوید اگر آرزوی در انسان وجود دارد، روح کائنات منتظر اوست تا به آن برسد. 
در انتها بیان این نکته ضروری است که کیمیاگر کتابی ساده، روان و دلنشین است و نه دارای مفاهیم بسیار پیچیده عرفانی و یا فلسفی، همانگونه که احتمالا قصد نویسنده هم این نبوده است. از این رو، کتاب کیمیاگر برای شروع کتابخوانی گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. 

          
            جفری یانگ، ابداع¬کننده موضوع طرحواره¬ها(تله¬های زندگی) و طرحواره درمانی است که کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید جامع¬ترین و پایه¬ای ترین کتاب این حوزه نیز توسط خود او نوشته شده است. 
از منظر جفری یانگ، تله‌ها «الگوهای دشوار و تکرارشونده‌ای هستند که از کودکی آغاز شده و تأثیرات آن‌ها در طول زندگی ما ادامه پیدا کرده و منعکس می‌شوند.«
تله¬ها در کودکی شکل گرفته و به¬تدریج تثبیت می¬شوند. به¬گونه¬ای که معمولا در مواجه با شرایط تکراری، تنها نیاز به سیگنالی است تا تله مربوط فعال شود. طرحواره¬ها انسان را از شناخت و بررسی صحیح اتفاقات دور کرده و شیوه تکراری ناکامل و گاها نادرست را در برداشت از وقایع به¬وجود می¬آورند.همانطور که واضح است، دیدگاه و تفکر ما تاثیر مستقیم برروی اعمال ما دارد؛ از این رو طرحواره¬ها نه تنها بر تفکر و برداشت، بلکه بر اعمال و رفتار ما نیز تاثیر فراوانی خواهند گذاشت. 
در کتاب حاضر یازده تله بیان شده عبارتند از:
*تله ترک شدن 
*تله سوء‌ظن 
*تله محرومیت عاطفی 
*تله طرد اجتماعی 
*تله وابستگی 
*تله آسیب‌پذیری 
*تله نقص داشتن 
*تله شکست
*تله اطاعت
*تله استانداردهای بالا و غیرواقع‌بینانه
نحوه برخورد ما با تله¬ها نیز به سه نوع: تسلیم، فرار و ضدحمله تقسیم می¬شوند که هر کدام مکانیزم کارکردی خود را دارند. 
نویسندگان تا فصل هفتم کتاب، به طرح مفهوم تله و اهمیت توجه به تله و روش‌های عمومی رویارویی با تله‌ها می‌پردازند، اما از فصل هشتم به بعد، هر فصل به یک تله اختصاص یافته است. همچنین ساختاربندی فصل¬ها تقریبا مشابه یکدیگر است. 
هر فصل با یک داستان آغاز می‌شود. سپس یک پرسشنامه‌ مختصر جهت سنجش قدرت آن تله در زندگی‌ وجود دارد که با نتایج حاصل از آن می¬توان میزان وجود آن تله در شخص را بدست آورد.  
سپس به ریشه‌های شکل‌گیری تله پرداخته شده و در نهایت، روش ایجاد تغییر و رهایی از تله بررسی می¬شوند.
در مجموع، این کتاب به¬عنوان خودآموز بسیار مناسبی در فهم و تسلط بر واکنش¬ها و طرز تفکرات انسان در برابر وقایع و شرایط مختلف شناخته شده است. 

          
            این رمان اثری گیرا از ژان تولی، نویسنده، طراح و کارگردان فرانسوی است. این کتاب را می¬توان نمایش تمایل به مرگ، یا روی دیگر سکه عدم مطالبه زندگی، دانست. در این نمایش، تلاش بر دادن امید، هرچند کوچک، برای ادامه زیستن صورت گرفته است. 
داستان کتاب درباره خانواده تواچ و شغل اجدادی این خانواده، فروش مرگ!، است. این خانواده دارای مغازه¬ای هستند که در آن ابزار خودکشی عرضه می¬شود. یکی از جالب¬ترین بخش¬های کتاب نیز توضیحات پیرامون این ابزارها و نحوه کارکرد آن¬هاست. شعار مغازه خودکشی این است:«آیا در زندگی شکست خورده¬اید؟ لااقل در مرگتان موفق باشید.«
مردم در مکانی که مغازه خودکشی در آن قرار دارد، از زندگی ناامید هستند و تنها به¬دنبال راه¬حلی مطمئن برای خلاص کردن خود از شر آن می¬باشند. 
کار مغازه رونق دارد. همواره وسایل خودکشی جدیدی اختراع می¬شود که توضیح و تفسیر آن¬ها در کتاب قابل توجه است. اعضای خانواده بابت ایده¬های جدید در تولید وسایل خودکشی تشویق می¬شوند. در مغازه خودکشی انواع ابزارها از جمله طناب دار، سم، شمشیر سامورایی، تفنگ، ویروس و ... به فروش می¬رسند. این مغازه برای هر رده سنی و اقتصادی وسایل خودکشی دارد. برخلاف سایر اعضای خانواده، فرزند آخر خانواده، آلن، فردی شاد است. او مثبت¬اندیش است و همیشه لبخند می¬زند. این اختلاف در سیر داستان تضادهای زیبایی را به¬وجود می¬آورد که بصورت نمادی مبارزه امید و ناامیدی در انسان را نشان می¬دهد. که امید هرچند اندک، یک نفر درمقابل بقیه اعضای خانواده و مردم شهر، باز هم امید است و کارکرد خودش را دارد. درواقع تا امیدی وجود دارد، ناامیدی کامل نیست.
نقطه قوت این کتاب آن است که با وجود آن که از سیاهی حرف می¬زند اما غم¬انگیز نیست. با توضیح وسایل خودکشی، رضایت مردم از آن و کسب و کار موفق چهره¬ای طنز به آن می¬دهد. به¬علاوه اینکه وجود آلن، به-عنوان نماد امید، خود گواه دردناک نبودن داستان است. این داستان در بدترین حالت خود می¬تواند طنز تلخ باشد. در کنار همه این موارد، مغازه خودکشی پیام¬آور چالش¬های مهم زندگی امروز مانند محیط¬زیست، فساد، جنایت، فقر و عدالت است. 

          
            رمان بسیار زیبای زندگی در پیش رو، مونولوگ¬های کودکی به نام محمد است که بنا به عقیده خودش برای اینکه او را کوچک¬تر نشان دهند مومو صدایش می¬زنند. رمان اتفاقات 3  تا 14 سالگی او را بیان می¬کند. لحن داستان بسیار صمیمانه و ساده است و خواننده را با خود همراه خواهد کرد. مومو کودکی فرانسوی-عربی است.  او توسط مادام رزا در طبقه ششم خانه¬ای(مهمان خانه¬ای) بدون آسانسور بزرگ می¬شود و میان این دو صمیمیت خاصی وجود دارد. مادام رزا زنی پیر است که با این حال از تعدادی کودک نگهداری می¬کند و در عین حال دلی مهربان و رئوف دارد. مادام رزا ویژگی¬هایی دارد که شخصیتش را دوست داشتنی می¬کند.  داستان این کتاب، رنج، تنهایی، فقر و فهم و درک کودکان رنج¬کشیده را به خوبی نشان می¬دهد. مادام رزا تجربه اردوگاه و تن¬فروشی را دارد و حال خاطراتی از آن دوران همواره با اوست. او از کودکانی مراقبت می¬کند که حاصل همین تن¬فروشی¬ها هستند و در ازای کار خود پول دریافت می¬کند. تب و تاب داستان از زمانی که مادام رزا بیش از حد توان فرسوده و پیر می¬شود به اوج خود می¬رسد. کم کم مادام رزا دیگر نمی¬تواند از پله¬ها بالا بیاید و در این هنگام مومو، صمیمی¬ترین کودک خانه با مادام رزا، به او بسیار کمک می¬کند و این بار مومو است که از مادام مراقبت و حمایت می¬کند. این چرخش، بسیار ظریف و عجیب و دلنشین است و پیش¬بینی ناپذیری حوادث را نشان می¬دهد. گرچه موضوع داستان به نظر تکراری می¬آید اما در حین خواندن کتاب به هیچ وجه این احساس به خواننده دست نمی¬دهد. جملات، اشارات و کنایه¬های مومو بسیار قابل¬تامل است و با اینکه در حد کودک و نوجوان نیست، با توجه به پیش زمینه¬ای که داستان به خواننده می¬دهد، کامل باورپذیر است. داستان انسان را به نگرشی نو وامی¬دارد که مهم¬ترین رکن آن پذیرش است.  
رومن گاری خواننده را به دنیای دیگر می¬برد که با صمیمت راوی داستان با آن کاملا احساس نزدیکی خواهد کرد.

          
            آلبر کامو در رمان بیگانه تلاش بر بیان احساس پوچی و توضیح آن به شیوه¬های مختلف دارد. این پوچی دقیقا از اولین جمله کتاب آغاز شده و تا آخرین جمله آن ادامه پیدا می¬کند. 
رمان بصورت اول شخص و از منظر فردی به نام مورسو بیان می¬شود که در الجزایر زندگی می¬کند.داستان دارای دو بخش است که بخش اول به ماجراهای مورسو در مراسم تدفین و پس از آن تا زمان قتل برمی¬گردد و بخش دوم، اتفاقات دادگاه را به نمایش می¬گذارد. داستان مورسو داستانی است عادی با طرز فکری متفاوت. مورسو برای برگزاری و شرکت در مراسم تدفین مادرش مرخصی می¬گیرد. بی¬تفاوتی اتفاقات برای مورسو در همین مراسم مشخص می¬شود. زمانی که او برخلاف عادات و رسوم رفتار می¬کند و بهتر بگوییم، واکنشی ندارد. 
پس از مراسم تدفین داستان و بی¬تفاوتی¬های مورسو ادامه پیدا می¬کند. وقتی برای او حتی پاسخ مثبت یا منفی دادن به درخواستی بزرگ تفاوتی ندارد. 
در میان این بی¬تفاوتی¬ها، مورسو به همسایه خود کمک می¬کند و در عملی ناخواسته گرفتار می¬شود.
بخش دوم کتاب زمانی را روایت می¬کند که مورسو در زندان است. جریان دادگاه او و رفتار، صحبت¬ها و تفکرات او همگی مبین دیدگاه اوست. در زندان مورسو با کشیشی هم¬صحبت می¬شود. پاسخ¬هایی که او به سخنان و پرسش¬های کشیش می¬دهد نیز پوچ¬گرایی او را بیشتر نمایان می¬سازد.
نکته¬ای که در این کتاب قابل¬تامل است، تناسب حالت فضاهای عنوانی و تصویرسازی¬ها با موضوع اصلی کتاب، پوچ گرایی، است. 
مورسو در بیان عقاید و افکار خود کاملا صریح است و هیچگونه ریا و دورویی در او نیست. 
از طرف دیگر، نمایش جامعه بصورتی قضاوت¬کننده و سرزنش¬گر در آمده است که قاضی، کشیش و افراد حاضر در محاکمه نماد آن هستند. 
بیگانه داستانی روان و ساده و مشابه با فلسفه آن، آرام و بی تفاوت نگر است. همانند سایر رمان¬های کامو، تیرگی و ابهام را مدنظر و منبع الهامات خود قرار داده است. با وجود این، داستان تعلیق¬ها و در عین حال، هیجاناتی دارد که دست نویسنده را برای بیان عقاید خود به شیوه¬ها و در مسیرهای گوناگون باز می¬گذارد. 

          
            کتاب شازده کوچولو، معروف¬ترین کتاب آنتوان دوسنت اگزوپه¬ری و یکی از پرفروش¬ترین کتاب¬های دنیا به-شمار می¬رود.
با وجود آن که شازده کوچولو دارای مفاهیم فلسفی و روانشناسی است، اما این مفاهیم به ساده¬ترین شیوه و در قالب داستانی شیوا بیان شده است که آن را حتی برای سنین کودک نیر دلچسب و گیرا می¬سازد. داستان کتاب تقریبا کوتاه است و به دلیل اتفاقات و تصویرسازی¬های فراوان آن، خواننده در طول داستان احساس خستگی نمی¬کند. 
داستان کتاب به صورتی است که افراد با سن، تجربیات و پیشینه خود، درک¬های متفاوتی از آن خواهند داشت. سبک کتاب نمادین است و از زبان انسان (شازده کوچولو) بیان می¬شود که از سیاره خود به زمین آمده است. شازده کوچولو در سیاره خود گلی دارد که به آن خیلی علاقمند است و در چندین جای کتاب از او یاد می¬کند. در خلال داستان و آشنایی و هم¬صحبتی شازده کوچولو با افراد مختلف، فکرهایی به ذهن او می¬آید و برداشت-هایی که دارد بسیار جالب¬توجه و خواندنی است. برای مثال، ملاقات با پادشاه مغرور، مرد خودپسند، تاجر، جغرافیدان و ...انسان را با روایات برداشت و تفکر هرکدام آشنا می¬کند. چیزی که بیشتر از همه شازده کوچولو را از این آدم¬های زمینی متفاوت می¬سازد، آرامش، لطافت و نحوه برداشت اوست. درمقابل او آدم¬هایی هستند که زیبایی¬ها را نمی¬بینند و با سختگیری و خشونت برخورد می¬کنند. شازده کوچولو گاها دنیای ما را به مسخره گرفته است و چیزهای که همواره در نظر ما مهم و حیاتی تلقی می¬شود را در برابر حقایق اصیل، کوچک و حقیر شمرده است. 
از منظری دیگر این کتاب را می¬توان درون¬نگری دانست. ملاقات انسان با کودک درون خود که هنوز پاک و لطیف است و دنیا را به شیوه¬ای کاملا متفاوت و حقیقی¬تر می¬بیند. هرکدام از افرادی که در راه سفر خود مشاهده می¬کند را می¬توان به¬عنوان یکی از خصایص بشری درنظر داشت. 
گفته¬اند که بعضی از کتاب¬ها فرهنگ¬ساز می¬شوند و روشی نوین ابداع می¬کنند که پس از آن هم تا مدت¬ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شازده کوچولو نمونه بارز این نوع است. 
این کتاب مجموعه¬ای خلاصه از دیدگاه¬ها و مبانی ارزشمندی است که خواندن آن را برای هر سنی دلنشین می-سازد.

          
            در این کتاب از دسته کتاب های روانشناسی، تلاش بر این است که ابتدا دلایل و نحوه رفتار افراد بررسی شود و سپس توسط تئوری انتخاب، شیوه نوین و درستی در عملکرد مغز جهت صدور واکنش به دست آید. 
تئوری انتخاب برمبنای کنترل درونی پایه ریزی شده است که اتفاقات گذشته را مقبول و نه لزوما تعیین کننده رفتار حال میداند. در واقع نظریه انتخاب بر این باور است که همه چیز در درون ماست و عوامل بیرونی تاثیر بسیار کمی دارند. 
در این کتاب، عاملِ صدور رفتار، عدم برطرف شدن نیاز معرفی شدن است که حاصل آن هدف مشخصی باشد. از این رو، آن هدف است که محرک اعمال خواهد بود. 
به علاوه، ویلیام گلسر رفتار انسان را مشابه ماشینی میداند که شامل چهارچرخ است: احساس، فیزیولوژی، عمل و تفکر. عمل و تفکر دو چرخ جلو و پیش برنده بوده و احساس و فیزیولوژی دو چرخ عقب و تابع عمل و تفکر هستند. 
هر انتخاب انسان در پی ارضای یکی از پنج نیاز اساسی اوست که این پنج نیاز از نظر نویسنده شامل:
۱-نیاز به بقا
۲-نیاز به عشق و احساس تعلق
۳-نیاز به قدرت(موفقیت و ارزشمندی) 
۴-نیاز به آزادی
۵-نیاز به تفریح
هستند. 
از طرفی، در بیان کارکرد تئوری انتخاب در رابطه با دیگران آمده است که ما تنها برروی اعمال و احساسات خود کنترل داریم. کنترل بیرونی رضایت مندی را در روابط از ما میگیرد و درنهایت نتیجه ای به بار نخواهد آورد. 
این کتاب حاوی اصول راهنمایی(۱۰ اصل) است که نقش کمک کننده رفتاری را خواهند داشت.
پس از خواندن این کتاب قطعا تغییراتی در دید و بالتبع آن، در رفتار خود مشاهده خواهید کرد.