یادداشت‌های آگاهی نو (102)

آگاهی نو

1401/09/08

آگاهی نو

1401/09/08

آگاهی نو

1401/09/08

            چند سالی است که تب آثار «یووال نوح هراری» جامعه‌ی  ایران را فرا گرفته است، نویسنده و مورخ سکولار و علم‌گرایی که دو کتاب انسان خردمند و انسان خداگونه‌ی او با استقبال چشم‌گیری مواجه و سپس توقیف شد. او اکنون به‌صورت نامحسوس به‌عنوان یک شخصیت کارتونی در تاریخ مصور بشر حضور دارد؛ داستان مصوری که گرچه شوخ‌طبعانه است اما از جدی‌ترین کتاب‌های سال است. در این کتاب البته از توجیه الحاد یا دگرباشی خبری نیست. کتاب مرز خود را با دین حف می‌کند اما متعرض دین نمی‌شود. تاریخ را هم از سیاست آغاز نمی‌کند، از علم شروع می‌کند، از طبیعت و نقش فرگشت یا تکامل در صورت‌بندی‌های اجتماعی نوع بشر. ظاهراً کتاب برای نوجوانان است اما بعید است بزرگان ما هم از این کتاب دیدنی و  خواندنی بی‌نیاز باشند؛ به‌خصوص روشنفکران ماکه تقریباً درکی از علم جدید ندارند و در ایدئولوژی اسیر شده‌اند. 


دوماه‌نامه‌ی آگاهی نو، ویژه‌نامه‌ی نقد و بررسی کتاب: «کتاب‌نامه؛ در نقد و بررسی آثار، جلد یک»، شماره‌ی پیاپی 05، پاییز 1400.
          
آگاهی نو

1401/09/08

آگاهی نو

1401/09/07

            کشف‌های گالیله که بر پایه‌‌ی مشاهدات دقیق و آزمایش‌های هوشمندانه‌ای استوار بود، با خردسنجی رایج و تعالیم آن روزگاران کلیسا هم‌خوانی نداشت و از این رو، متولیان کلیسا که آزادی اندیشه را برنمی‌تابیدند،کتاب‌های او را ممنوعه اعلام کردند. گالیله زندگی‌اش را بر سر اعتقادات علمی‌اش گذاشت و به‌ناچار واپسین سال‌های زندگی را در حصرخانگی گذراند. راوی داستان گالیله در این کتاب، ماریو لیویو، اخترفیزیکدان و نویسنده‌ی چند کتاب پرفروش علمی است که با نگرشی جذاب از گالیله می‌گوید، اینکه چگونه به نتایج جسورانه و جدیدی درباره‌ی کیهان و قوانین طبیعت دست یافت. گالیله، این آزاداندیش بی‌پروا و دنباله‌رو شواهد علمی، یکی از بارزترین شخصیت‌های انقلاب علمی بود. او هنرمند، ادیب و دانشمند علم بود و باورداشت که هر فرد تحصیل‌کرده‌ای می‌بایست هم علم بداند و هم ادبیات. 


دوماه‌نامه‌ی آگاهی نو، ویژه‌نامه‌ی نقد و بررسی کتاب: «کتاب‌نامه؛ در نقد و بررسی آثار، جلد یک»، شماره‌ی پیاپی 05، پاییز 1400.
          
آگاهی نو

1401/02/20

آگاهی نو

1401/02/20

            بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی. محصول رهایی اسناد از حبس که در دوره‌ی مسئولیت محمدحسن روزی‌طلب در مرکز اسناد انقلاب اسلامی به‌شایستگی انجام شد و به‌جز رهایی اسناد از بایگانی‌ها، روایت‌هایی در شرح و تفسیر آن‌ها هم افزوده شد. کتاب درباره‌ی اکبر گودرزی است. از تحصیل او و تشکیل فرقان شروع می‌کند، به سازمان‌دهی می‌رسد و با فرجام ترورهای فرقان پایان می‌یابد و در انتها اندیشه و شخصیت گودرزی را بررسی می‌کند. به پیوست کتاب صورت محاکمات اکبر گودرزی منتشر شده است؛ کسی که متفکری چون مرتضی مطهری را از جامعه‌ی ایران حذف کرد. مؤلف منصف است و از «هوش و استعداد» اکبر گودرزی در کنار غرور و خشونت او می‌گوید. اما مطالعه‌ی کتاب ما را به عمق فاجعه می‌رساند: نفوذ علی شریعتی و جنون بنیادگرایی که اکبر گودرزی را فراگرفت.

دوماه‌نامه‌ی آگاهی نو، ویژه‌نامه‌ی نقد و بررسی کتاب: «کتاب‌نامه؛ در نقد و بررسی آثار، جلد یک»، شماره‌ی پیاپی 05، پاییز 1400.
          
آگاهی نو

1401/02/20

            توجه به سید قطب به‌ویژه پس از ظهور گروه‌هایی مانند القاعده، طالبان و داعش بیش‌تر شده است. ظهور و سقوط بهار عربی هم که با ظهور و سقوط اخوان‌المسلمین در مصر، تونس، مغرب، سوریه و لیبی همراه بود، هم به این توجه دامن زده است. در تلقی عمومی قطب الهام‌بخش اسلام‌گرایی و بنیادگرایی تلقی می‌شود اما او مدافعان جدی هم دارد؛ گروهی از نوگرایان مذهبی که سید قطب را پدر معنوی خود می‌دانند. کتاب معتزالخطیب از این جنس است. سید قطب را شهید می‌داند و از او در برابر اخوان‌المسلمین دفاع می‌کند. از جمله با قیاس میان سید قطب و سلفیه در مباحث توحید و تکفیر تلاش دارد نشان دهد راه این دو جریان جداست. مترجمان در مقدمه‌ی خود به نامه‌ی سید قطب به آیت‌الله کاشانی در جریان نهضت ملی اشاره می‌کنند که این نهضت را نه ملی که حرکتی اسلامی به رهبری روحانیت و تلاشی برای ایجاد نظام اسلامی می‌خواند.

دوماه‌نامه‌ی آگاهی نو، ویژه‌نامه‌ی نقد و بررسی کتاب: «کتاب‌نامه؛ در نقد و بررسی آثار، جلد یک»، شماره‌ی پیاپی 05، پاییز 1400.