بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

یادداشت روشنا

روشنا

1403/02/07

                چند روز پیش دیدم یه نفری که خیلی نظرات و عقایدش برام قابل احترام و تفکره، از فمینیسم دفاع کرد و گفت که باید از انحصار یه عده خاص که مردستیز و نفرت‌پراکن هستن بیرون بیاد و به معنای عام و شمول‌گراش در نظر گرفته بشه.
نظراتش برام جالب بود و باپیش‌فرض‌های ذهنی من در تناقض؛ برای همین تصمیم گرفتم بالاخره برم سراغ این که ببینم فمینیسم چیه. طبق سرچ‌هایی که داشتم پیشنهاد می‌شد فمینیسم رو از این کتاب شروع کنیم و برای همین منم با این کتاب کوتاه شروع کردم.
کتاب متن سخنرانی یکی از فعالان حوزه زنانه و برای همین خیلی کوتاهه. اکثر چیزایی که گفته بود رو قبلاً به شکل‌های مختلفی دربارش فکر کرده بودم و تو جمع‌های دوستان صحبت کرده بودیم، اما یه سری ایده‌های جدیدی هم داشت که برام جالب و قابل تامل بود، یکی دو تا چیز رو هم قبول نداشتم.
حالا هنوز باید کلی کتاب دیگه بخونم تا بتونم قضاوت کنم ولی در کل متوجه شدم اگه فمینیسم اینه، ظاهراً من و رفقام تقریباً همه فمینیست هستیم و این چیزی بود که تصورش رو نمی‌کردم؛ جالبه. D:
        
(0/1000)

نظرات

علی

1403/02/07

فمنیسم البته هزار تا شعبه داره این کتاب خواننده رو احتمالا با یکی از شاخه‌هاش آشنا میکنه. اون چیزی که من به شخصه از فمنیست‌های زمان حال  در عمل دیدم اینه که فمنیستها دنبال سلطه بر مرد هستند و دنبال این هستند که همون بلایی که مردها سر زنها در چند هزار سال گذشته آورده‌اند همون بلا رو سر مردها بیارند. 
7
دقیقاً همینه.
آقای مطهری خیلی خوب به این مسئله پرداخته:

(چرا باید یک روز زن را اینقدر پست و زبون و حقیر بخوانند که روز دیگر مجبور شوند برای جبران مافات، همه آن نواقص و نقائص را از روی زن بردارند و روی مرد بگذارند. چه لزومی دارد که تفاوت های زن و مرد را به حساب ناقص بودن یکی و کامل‌تر بودن دیگری بگذاریم که مجبور شویم گاهی طرف مرد را بگیریم و گاهی طرف زن را؟
اشلی مونتاگو از طرفی اصرار دارد زن را جنس برتر از مرد معرفی کند و از طرف دیگر امتیازات مرد را مولود عوامل تاریخی و اجتماعی بشمارد نه مولود عوامل طبیعی.
به هرحال تفاوت های زن و مرد "تناسب" است نه نقص و کمال.)
از کتاب نظام حقوق زن در اسلام  
روشنا

1403/02/07

آره فکر می‌کنم شعبه‌های زیادی داشته باشه و منم همین فکر رو می‌کردم (و تاحدی همین الان هم می‌کنم) که فمینیسم یه چیز افراطیه.
ولی بعد خوندن کتاب داشتم فکر می‌کردم به هر حال فمینیسم یه جنبش در حال تکامل و پیشرویه؛ میشه که اون رو به سمت‌های دیگه‌ای سوق داد و نذاریم که آدم‌های افراطی ایده‌های خوبش رو هم خراب کنن. کلاً این حالت افراط تو همه چی هست، از داعش گرفته تا ماتریالیسم‌های افراطی و ... 
اینی که شما میگید دقیقا یه شاخه افراطی از فمنیسمه و همه‌شون اینطوری نیستن :)
خودم به شخصه یه ابعادی از فمنیسم‌گرایی تو وجودم دارم 😂
اینم البته هست که تا یکی یه مقدار میاد حرف از حقوق زنان می‌زنه انگ فمنیست می‌خوره رو پیشونیش :)
و یه چیزایی هم هست که اینقدر در جامعه مردان (و زنان) ما نهادینه شده که اصلا نمی‌تونن حرف مخالفش رو بپذیرن، مذهبی و غیر مذهبی هم نداره 
البته داعش اصلا افراطی نبود. داعش به عبارتی اسلام ناب محمدی بود. 
@roshana. 
روشنا

1403/02/10

به هر حال هرکس یه شناختی از اسلام داره :)
@I.KH 
البته که این تا حدی درسته اما ما وقتی که تمام و کمال اسلام رو با قرآن و سنت تاریخ صدرش اجرا کنیم میشیم داعش. اما اگه دولا دولا و شکسته بسته اجراش کنیم میشیم چیزی که الان هستیم
@roshana. 
روشنا

1403/02/10

نه خب وقتی تفاسیر و برداشت‌هامون متفاوت باشه همون برداشتمون رو کامل اجرا می‌کنیم. البته که لازمه این موضوع اینه که یه سری احادیث و سنت‌ها رو اشتباه و تحریف بدونیم.
حالا این که این وسط کدوم اسلام، واقعیت داشته رو هرکس خودش باید ببینه. منظورم این بود :)
@I.KH 
اگر به جای کار کردن و تاثیر بر فمینیسم فعلی به دنبال جا انداختن مفاهیم اسلامی باشیم فکر می‌کنم نتیجهٔ  بهتری خواهیم داشت. چون که صد آمد نود هم پیش ماست.
1
دقیق متوجه نشدم؛ مفاهیم اسلامی چه ارتباطی با فمنیسم داره؟ 
مجموعه فمنیسم در ترازوی نقد رو پیشنهاد می کنم، ترجمه هستن اما چاپ تمامن و راحت گیر نمیان. مخصوصا این جلدش رو بخوانید جالب بود برای خودم:
آیا هیچ چیز خوبی درباره مردان وجود دارد؟
جلدهای دیگه ای هم داره که جالبن، همشون ترجمه ان و اگر حوصله داشته باشین میشه زبان اصلی شو خواند
_ دروغ هایی که زنان باور می کنند و حقایقی که آن ها را آزاد می سازد
_دختران به عفاف روی می آورند
_آن روی فمنیسیم
_خیانت زنان به هم نوعان خود
_چه کسی گهواره را تکان خواهد داد؟
1
روشنا

1403/02/07

ممنونم از پیشنهاداتتون :) 
ریحانه

1403/02/07

حالا که مطالعه در این حوزه رو شروع کردین، "ستاره ها چیدنی نیستند" رو هم توی لیستتون بذارین که فوق العاده ست🌱❤️
1
روشنا

1403/02/07

متشکرم :) 
moonchild

1403/02/07

اون قسمت های جالبش رو تو آپدیت‌هات گذاشتی برم بخونم؟
1
روشنا

1403/02/07

نه انقدر کوتاه بود یه ساعته خوندم دیگه به آپدیت نکشید 😂❤️ 
فمنیسم یه جنبشه برای محقق سازی حقوق پایمال شده زنان. حالا این همه انشعاب و افراطی گری و... به نظرم از اونجا میاد که فمنیست های مختلف چه حقوقی رو برای زنها قائل میشن. حالا این وسط بعضی از مسائل هستن که خیلی از ذهنیت ما دورند و اون رو افراطی گری میدونن. مثلا اگه طرف ما دختری  یا زنی بگه حق دارم تنهایی برم بیرون از لحاظ ذهنیت آدمای ما کاملا افراطی گریه، اما تو تهران جزو حقوقی هست که باید بش داده بشه. حالا من با یه مثال دم دستی توضیح دادم و شاید مضحک باشه. اما در کل افراطی‌گری در فمینیسم یه چی در این مایه هاست.