جزئیات فعالیت

      خیلی خوبههه!

🍃ویژگی دوم: آوازه فراملی
-آقای کواکبی که کلاً بیشتر بر جهان عرب تأثیرگذار بود و یه کم برام سوال پیش اومد که تا چه حد بر ایران تاثیر داشت؟ فکر کنم بیشتر بر جنبه‌ی مسلمان بودن ایرانیان تاثیر گذاشت. یعنی این که مشکل کشورهای مسلمانی از جمله ایران، استبداده.

- آقای نائینی هم به خاطر مبارزه با استبداد، بر سایر کشورهای مسلمان از جمله عراق و عثمانی تاثیر گذاشت.

- آقای فروغی که هم عضو موثری در هیئت ایرانی سازمان ملل بود و هم سفیر ایران در ترکیه. گویا مدتی هم رئیس سازمان ملل بودن D: از نظر ادبی و ایران‌شناسی هم فروغی چهره‌ی آشنایی برای پژوهشگرانه.

- آقای طباطبایی به عنوان اسلام‌شناس نواندیش در گفت‌و‌گوهایی با هانری کربن و کنت مورگان در محافل علمی مغرب‌زمین شناخته شدند. همین‌طور یک سری از کتاباشون به انگلیسی ترجمه شد.

- آقای بازرگان با کنش‌گری‌های سیاسیشون چه در دوران پهلوی و چه بعد از انقلاب در جهان شناخته شدند. بازرگان با همکاری بعضی چهره‌های ملی و دانشگاهیان، جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر رو در سال ۱۳۵۶ در تهران بنیان‌گذاری کرد و با بیانیه‌هاشون، وضعیت حقوق بشر در ایران رو به آگاهی افکار عمومی جهان رسوندن. تشکیل دولت موقت بعد از انقلاب هم باز باعث مطرح شدن ایشون در سطح جهانی شد.

- آقای مطهری در دو جنبه فکری و اجتماعی-سیاسی در فراسوی مرزها مورد توجه برخی روشنفکران مبارز در کشورهای همسایه واقع شدن.

- آقای آل‌احمد هم که از نظر ادبیات داستانی چهره‌‌ی شناخته‌شده‌ای برای پژوهشگران ادبیات داستانی و همین‌طور بحث در مورد جریان روشنفکری در ایرانه.

- کارهای آقای شریعتی هم مورد توجه مبارزین آزادی در کشورهای همسایه واقع شد.

🍃ویژگی سوم: نوگرایی
کواکبی ---» کتاب طبایع‌الاستبداد حاکی از نواندیشی در شناخت انسان به عنوان موجودی آزاد، مختار و انتخاب‌گر + کنار گذاشتن مشی انقلابی در گشودن بن‌بست استبداد و اعتقاد به حرکت تدریجی همراه با روشن‌گری و بالا بردن سطح آگاهی مردم از ره‌گذر آموزش و پرورش نوین+ جدا نداستن دین از سیاست و در عین حال اعتقاد به کار مستقل نهادهای دینی از حکومت + مشروع دانستن حکومت بر پایه قانون + دعوت مسلمانان به تاسیس احزاب و نهادهای مدنی برای گذار به حکومت دموکراتیک

نائینی ---» صورت‌بندی کردن حکومت قانون‌مدار در قلمروی فقهی برای گرفتن بهانه از مشروعه‌طلبان (که از آن‌ها با عنوان شعبه استبداد دینی یاد می‌کنه) + نشان دادن ماهیت و کارکردهای استبداد دینی و ارتباط آن با استبداد سیاسی (هرچند به نظر نویسنده این چارچوب حکومت را نمی‌توان با دیدگاه امروز سازگار با دموکراسی خواند، اما در زمان خود بسیار نواندیشانه بود)

فروغی ---» عبور دهنده‌ی ایران از بحران‌ها! + انتخاب بهترین گزینه‌ها در چارچوب ظرفیت‌های نظام پهلوی + + ارائه تصویر واقع‌گرایانه از غرب به ایرانیان، دور از شیفتگی و نفرت + کلاً نقش‌آفرینی موثر در دوران حکومت پهلوی نیازمند ذهنی پیچیده، نقاد و تحلیل‌گر بود "تا ایران و ایرانیان در دوران بحرانی و پرآشوب آن روزگار، تنها نمانند" 🥲 

طباطبایی ---» بررسی و تفسیر متن‌های دینی (قرآن، انجیل، اوپانیشادها، سوتراهای بودایی، تائوته چینگ) + منابع معرفتی متنوع و متکثر از جمله عرفان، دانش و فلسفه غرب و ... + بهره‌گیری از هرمنوتیک با روش دور هرمنوتیکی در تفسیر المیزان + نوآوری‌ در مقالات مختلف

بازرگان ---» درآمیختن ملی‌گرایی، دین‌گرایی و دموکراسی‌خواهی و بنیان گذاشتن ایدئولوژی مبارزه و تغییر بر مدار اصلاح‌گرایی در ایران و بنیان گذاشتن گفتمانی نوین و حفظ پویایی و پایایی فکری و سیاسی در ایران در حال گذار به سوی دموکراسی 

مطهری ---» درک وضعیت فکری و دینی جامعه ایران و دنبال کردن دغدغه‌های خود (که از منظر نگاه نویسنده، دین‌داری ایرانیان اصلی‌ترین آن‌ها است) در سخن‌رانی‌ها و نوشته‌ها + پالایش اسلام از خرافات به خصوص در حماسه حسینی + پاسخ‌گویی به پرسش‌های نسل جوان در حد توان (نویسنده می‌گوید سطوح آگاهی مطهری از فلسفه غرب و فرهنگ و تمدن ایران و باستان با نقدهای جدی مواجه شده است)

آل‌احمد ---» نوگرایی در سبک نثرنویسی فارسی و درآمیختن ادبیات فاخر و کهن ایرانی با سبک سلین، نویسنده‌ی فرانسوی + دیدگاه‌های نو در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی ایران (که به عقیده‌ی نویسنده جای چون و چرا و نقد بسیار داره)

شریعتی ---» بازخوانی رخدادها و شخصیت‌های صدر اسلام در اسلامیات + راهکارهایی نو برای اصلاح و تغییر جامعه استبدادزده‌ی ایران در اجتماعیات (باز هم به بیان نویسنده، وجه ایدئولوژیک انقلابی او و تاثیری که گذاشت، همواره محل بحث و نقد بسیار بوده)

🍃ویژگی چهارم: تاثیرگذاری
کواکبی---» بر جهان مسلمان در مسئله‌ی استبداد
نائینی ---» جانب‌داری دلیرانه و آگاهانه از جنبش مشروطه‌خواهی مردم ایران + جنبش ضداستبدادی مردم عراق
فروغی ---» آثار مکتوب و ترجمه و تصحیح‌ها + تاثیرگذاری در حفظ تمامیت ارضی ایران در کنفرانس صلح ورسای + سیاست اخلاقی او و...
طباطبایی ---» حوزه دینی و دانشگاهی در میان عالمان و روشنفکران 
بازرگان ---» دین‌پژوهان + کوشش‌های سیاسی و تشکیلاتی نخبه‌گرایانه + آموختن اصلاح راهبردها و سیاست‌ها در گذار به سوی دموکراسی، در فرایندی آرام و تدریجی
مطهری ---» قشر تحصیل‌کرده ایران + نواندیشان دینی + استفاده از آثار ایشان برای تدوین ایدئولوژی انقلابی
آل‌احمد ---» تاثیر بر دنیای هنر در نوشته‌های داستانی و تاثیر دو نوشته‌ی غرب‌زدگی و در خدمت و خیانت روشنفکران از میان نوشته‌های غیرداستانی
شریعتی ---» شکل‌گیری فرهنگ مشترکی میان جوانان که آمیزه‌ای از بازگشت به ارزش‌ها و آموزه‌های صدر اسلام، انقلابی‌گری بر مدار تشیع سرخ علوی و استبدادستیزی و مبارزه با استعمار بود که رفته‌رفته به گفتمانی انقلابی تبدیل شد.
پایان فصل اول.
    
179
15

13

(0/1000)

نظرات

روشنا یواش یواش داری به مرحله ای میرسی که به جای نوشتن یادداشت یا گزارش وضعیت،کتاب بنویسی
8

3

روشنا

روشنا

1403/6/31

وای آره چقدر طولانی شد 🫢
دیگه ننویسم بهتره 😂 خلاصه، اندازه‌ی خود کتاب شد 😂😂 

0

😄😄😄
آخه خلاصه نویسی تو بهخوان، اینم ایده ی جدیده
@roshana. 

1

روشنا

روشنا

1403/6/31

بنیان‌گذارش من نبودم 😌😁
ولی خیلی کلیه، نه؟
دارم فکر می‌کنم به درد خودم یا بقیه می‌خوره اصلاً؟
@m.h8489 

0

شما باید نویسنده بشی روشنا جان😊
1

2

روشنا

روشنا

1403/6/31

متشکرم ⁦(⁠◍⁠•⁠ᴗ⁠•⁠◍⁠)⁩ 

0

یا خدااااا، خداقوت✌️
1

1

روشنا

روشنا

1403/6/31

متشکرم :) 

1

عجب متن چاقی. خسته نباشید.
 ولی خب نمی‌شه کوتاه‌ترش کرد. همین‌طوری خیلی خوبه به نظرم.
1

1

روشنا

روشنا

1403/7/1

خیلی ممنونم :)
حقیقتاً خوش‌حالم که مفید بوده و همین‌طور خوش‌حالم که به نظر شما هم نمیشه کوتاه‌ترش کرد :)) 

0