بریده‌های کتاب سیدمصطفی

بریدۀ کتاب

صفحۀ 110

برخلاف مکتب نوسازی که پیشنهاد می‌کند پیرامون به گسترش رابطه خود با کشورهای غربی (به شکل دریافت کمکهای بیشتر، تکنولوژی بیشتر و پذیرش ارزشهای جدید) بپردازد، مکتب وابستگی بر این اعتقاد است که ارتباط بیشتر با کشورهای مرکز به زیان کشورهای پیرامونی تمام می شود. اقتصاد سیاسی پیرامون از همان دوران استعمار کلا به گونه ای سازماندهی گردید که نیازمندی‌های مرکز را بر طرف نماید و لذا همواره در این سوی، تنها توسعه نیافتگی رشد کرده است. در نتیجه، مکتب وابستگی پیشنهاد می‌کند که کشورهای پیرامونی پیوندهای خود را با کشورهای مرکز قطع نمایند. آنان به جای تکیه بر کمک خارجی و تکنولوژی خارجی، باید الگوی خود اتکایی را برپایه منابع خــودی برگزیده و به طراحی راههای توسعه مخصوص خود بپردازند تا بتوانند به استقلال و توسعه ملی دست یابند. البته خود اتکایی به معنای انزوای کامل از دیگر کشورها نیست؛ بلکه تنها بدین معنی است که کشورهای پیرامونی نباید تحت سلطه کشورهای مرکز قرار گیرند. آنها باید براساس شرایط متساوی و منافع متقابـل بـه تجارت با دیگر کشورهای پیرامونی بپردازند.

1

بریدۀ کتاب

صفحۀ 20

در پوشاک الجزایریان، چادر پوششی بود در زمره پوشش های دیگر. پیش از آغاز انقلاب چادر خود موضوع مبارزه بود. استعمارگران برای آن که بهتر جامعه الجزایر را زیر سلطه درآورند و در آن نفوذ کنند و رامش سازند، به عنوان این که می خواهند زن را آزاد سازند، رفع حجاب را شروع کردند. خبرگان استعمارگر بدین نظر رسیده بودند که ملت الجزایر تا زمانی زنانشان تغییر نکرده اند تسلیم ناپذیر خواهد ماند. اگر می خواهید بر الجزایر جاودانه سلطه یابید کار تحمیل سلطه را از زنان شروع کنید. در مقابل این تصمیم استعمار، چادر از دیده الجزایریان مقدس شد و مقاومت در برابر رفع حجاب، خود وسیله مبارزه شد. جنگ انقلابی این رفتار را سراپا دگرگون ساخت. زنان که نخست برکنار بودند، از سال 1955 شروع به ایفای نقش سیاسی کردند و وارد مبارزه شدند . . . زن از خانه به در آمد و در نبرد شرکت جست. در کوچه، در میان دیگران، زن دستورات را دریافت می داشت و ابتکارها بود که به کار می زد. در انقلاب، در این کارگاه عظیم وی کارآموزی کرد. کارآموزی برای آزادی خودش و هنوز چادر به سر داشت.

0