بریدههای کتاب ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 316 تز «اسلام منهای روحانیت» را همواره یک تز استعماری دانسته و میدانم. معتقدم هیچ چیز نمیتواند جانشین روحانیت ما بشود. حاملان فرهنگ اصیل و عمیق و ذیقیمت اسلامی تنها در میان این گروه یافت میشوند. آن تقواها، ایمانها، معنویتها، اخلاصها، و آن جوششها و جنبشها و فداکاریها که رمز اصلی بقای ملت ماست تنها در این سرزمین مقدس سرمیزند. 0 1 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 290 بنای طلاب بر حفظ کردن و طوطیواری یاد گرفتن نیست- چنان که عادت معمول محصلین جدید است- بر تعمق و تفکر و تجزیه و تحلیل است. و چون حق تدریس، انحصاری نیست و انتخاب استاد با خود شاگردان است، برای هرکسی که استعدادی داشته باشد میسر است که کتابهای پایینتر را تدریس کند. از این رو یک نفر دانشجوی دینی در عین حال که دانشجوست و درس میخواند، ممکن است تدریس هم بکند امتیاز متد تحصیلی طلاب نسبت به سایر متدها همین است که طلاب، درسی را که از استاد فرا میگیرند دقیقاً مطالعه میکنند و سپس مباحثه میکنند و مینویسند و در همان حال دروس دیگر را تدریس میکنند. این جهات سبب میشود که طلاب در حدود تحصیلات خود عمیق میگردند. 0 0 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 313 یک مشکل بزرگ جامعه روحانیت ما وجود روحانینمایانی است زرنگی و یا تطمیع و یا وسایل دیگر عده دیگر را با خود موافق میکنند و معناً همیشه به نفع آنها و بر ضرر مسلمانان در فعالیتاند. من نمیخواهم در این مقاله در اطراف این پلیدها و مفاسدی که بر وجودشان مترتب است بحثی کرده باشم، هرکسی کم و بیش از آن آگاه است. در اینجا همین قدر میگویم که آیا قطع این ریشه فساد جز با سازمان دادن صحیح به تشکیلات روحانی ما میسر است؟ 0 1 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 303 اسلام در هر عصر و زمانی واقعاً تازه است: لا تَفْنی غَرائِبُهُ وَ لا تَنْقَضی عَجائِبُهُ[1]، معلوم میشد که حتی عمیقترین سیستمهای اجتماعی قرن ما قادر نیست با آنچه اسلام آورده رقابت کند. ۱. نهجالبلاغه، خطبه 150: [غرائب آن تمام نمیشود و شگفتیهای آن از بین نمیرود.] 0 0 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 284 هرکس که خود را در برابر اسلام مسئول میشمارد، خود به خود نسبت به سازمان رهبری آن احساس مسئولیت میکند. 0 0 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 304 مرحوم ملک الشعراء بهار قصیده مستزادی دارد در مذمّت و شکایت از عوام، میگوید: - از عوام است هرآن بد که رود بر اسلام داد از دست عوام - کار اسلام ز غوغای عوام است تمام داد از دست عوام - زآنچه پیغمبر گفته است و در او نیست شکی نپذیرند یکی - وحی مُنزل شمرند آنچه شنیدند از مام داد از دست عوام - عاقل ار بسمله خواند به هوایش نچمند همچو غولان برمند - غول اگر قصد کند گرد شوند از در و بام داد از دست عوام - عاقل آن به که همه عمر نیارد به زبان نام این بی ادبان - که در این قوم نه عقل است و نه ننگ است و نه نام داد از دست عوام - دل من خون شد در آرزوی فهم درست ای جگر نوبت توست - جان به لب آمد و نشنید کسی جان کلام داد از دست عوام - غم دل با که بگویم که دلم خون نکند غمم افزون نکند - سر فرو برد به چاه و غم دل گفت امام داد از دست عوام - پیش جُهّال ز دانش نسرایید سخن پند گیرید ز من - که حرام است حرام است حرام است حرام داد از دست عوام 0 1 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 316 مدعیان اصلاحطلبی که بسیاری از آنها علاقهای به دیانت ندارند زیادند و در کمین احساسات نو و بلند نسل امروزند. اگر اسلام و روحانیت به حاجتها و خواستهها و احساسات بلند این ملت پاسخ مثبت ندهند، به سوی آن قبلههای نوظهور متوجه خواهند شد. فکر کنید آیا اگر سنگر اصلاحات را این افراد اشغال کنند موجودیت اسلام و روحانیت به خطر نخواهد افتاد؟ 0 1 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 293 در حوزههای علوم دینی، ادبیات عرب خوانده میشود اما با متد غلطی. نتیجتاً طلاب علوم دینی پس از سالها تحصیل ادبیات عرب با آنکه قواعد زبان عرب را یاد میگیرند خود زبان عرب را یاد نمیگیرند، نه میتوانند با آن تکلم کنند و نه میتوانند از عربی فصیح استفاده کنند یا به عربی فصیح بنویسند. 1 0 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 299 سهم امام به طرزی که الآن جاری و معمول است محاسنی دارد و معایبی. حسنش از این جهت است که پشتوانهاش فقط ایمان و عقیده مردم است. مجتهدین شیعه بودجه خود را از دولت دریافت نمیکنند و عزل و نصبشان به دست مقامات دولتی نیست. روی همین جهت همواره استقلالشان در برابر دولتها محفوظ است؛ قدرتی در برابر قدرت دولتها به شمار میروند و احیاناً در مواردی، سخت مزاحم دولتها بودهاند. 0 0 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 287 یکی از دانشمندان در مقام انتقاد نظر افلاطون میگوید: افلاطون با بیان مسئله شوم «چه کسی باید بر جامعه حکومت کند؟» یک اشتباه و خطر پردوامی در فلسفه سیاسی ایجاد کرده است. مسئله عاقلانهتر و خلّاقتر این است که چگونه میتوانیم سازمانهای اجتماعی را چنان ترتیب دهیم که زعمای بد و ناصالح نتوانند اسباب ضرر و زیان وی شوند؟ اهمیت زعمای صالح فقط از نظر طرز تفکری است که در مورد اصلاح و بهبود و تغییر سازمانهای اجتماعی دارند، و اما زعمای صالحی که طرز تفکرشان در اساس و تشکیلات با ناصالحها یکی است و تفاوتشان از لحاظ اخلاقی و شخصی است و بناست همگی در یک قالب کار کنند، اثر وجودیشان با ناصالحها آنقدر زیاد نیست و منشأ تحولات اجتماعی قابل توجه نخواهند گشت 1 0
بریدههای کتاب ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 316 تز «اسلام منهای روحانیت» را همواره یک تز استعماری دانسته و میدانم. معتقدم هیچ چیز نمیتواند جانشین روحانیت ما بشود. حاملان فرهنگ اصیل و عمیق و ذیقیمت اسلامی تنها در میان این گروه یافت میشوند. آن تقواها، ایمانها، معنویتها، اخلاصها، و آن جوششها و جنبشها و فداکاریها که رمز اصلی بقای ملت ماست تنها در این سرزمین مقدس سرمیزند. 0 1 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 290 بنای طلاب بر حفظ کردن و طوطیواری یاد گرفتن نیست- چنان که عادت معمول محصلین جدید است- بر تعمق و تفکر و تجزیه و تحلیل است. و چون حق تدریس، انحصاری نیست و انتخاب استاد با خود شاگردان است، برای هرکسی که استعدادی داشته باشد میسر است که کتابهای پایینتر را تدریس کند. از این رو یک نفر دانشجوی دینی در عین حال که دانشجوست و درس میخواند، ممکن است تدریس هم بکند امتیاز متد تحصیلی طلاب نسبت به سایر متدها همین است که طلاب، درسی را که از استاد فرا میگیرند دقیقاً مطالعه میکنند و سپس مباحثه میکنند و مینویسند و در همان حال دروس دیگر را تدریس میکنند. این جهات سبب میشود که طلاب در حدود تحصیلات خود عمیق میگردند. 0 0 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 313 یک مشکل بزرگ جامعه روحانیت ما وجود روحانینمایانی است زرنگی و یا تطمیع و یا وسایل دیگر عده دیگر را با خود موافق میکنند و معناً همیشه به نفع آنها و بر ضرر مسلمانان در فعالیتاند. من نمیخواهم در این مقاله در اطراف این پلیدها و مفاسدی که بر وجودشان مترتب است بحثی کرده باشم، هرکسی کم و بیش از آن آگاه است. در اینجا همین قدر میگویم که آیا قطع این ریشه فساد جز با سازمان دادن صحیح به تشکیلات روحانی ما میسر است؟ 0 1 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 303 اسلام در هر عصر و زمانی واقعاً تازه است: لا تَفْنی غَرائِبُهُ وَ لا تَنْقَضی عَجائِبُهُ[1]، معلوم میشد که حتی عمیقترین سیستمهای اجتماعی قرن ما قادر نیست با آنچه اسلام آورده رقابت کند. ۱. نهجالبلاغه، خطبه 150: [غرائب آن تمام نمیشود و شگفتیهای آن از بین نمیرود.] 0 0 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 284 هرکس که خود را در برابر اسلام مسئول میشمارد، خود به خود نسبت به سازمان رهبری آن احساس مسئولیت میکند. 0 0 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 304 مرحوم ملک الشعراء بهار قصیده مستزادی دارد در مذمّت و شکایت از عوام، میگوید: - از عوام است هرآن بد که رود بر اسلام داد از دست عوام - کار اسلام ز غوغای عوام است تمام داد از دست عوام - زآنچه پیغمبر گفته است و در او نیست شکی نپذیرند یکی - وحی مُنزل شمرند آنچه شنیدند از مام داد از دست عوام - عاقل ار بسمله خواند به هوایش نچمند همچو غولان برمند - غول اگر قصد کند گرد شوند از در و بام داد از دست عوام - عاقل آن به که همه عمر نیارد به زبان نام این بی ادبان - که در این قوم نه عقل است و نه ننگ است و نه نام داد از دست عوام - دل من خون شد در آرزوی فهم درست ای جگر نوبت توست - جان به لب آمد و نشنید کسی جان کلام داد از دست عوام - غم دل با که بگویم که دلم خون نکند غمم افزون نکند - سر فرو برد به چاه و غم دل گفت امام داد از دست عوام - پیش جُهّال ز دانش نسرایید سخن پند گیرید ز من - که حرام است حرام است حرام است حرام داد از دست عوام 0 1 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 316 مدعیان اصلاحطلبی که بسیاری از آنها علاقهای به دیانت ندارند زیادند و در کمین احساسات نو و بلند نسل امروزند. اگر اسلام و روحانیت به حاجتها و خواستهها و احساسات بلند این ملت پاسخ مثبت ندهند، به سوی آن قبلههای نوظهور متوجه خواهند شد. فکر کنید آیا اگر سنگر اصلاحات را این افراد اشغال کنند موجودیت اسلام و روحانیت به خطر نخواهد افتاد؟ 0 1 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 293 در حوزههای علوم دینی، ادبیات عرب خوانده میشود اما با متد غلطی. نتیجتاً طلاب علوم دینی پس از سالها تحصیل ادبیات عرب با آنکه قواعد زبان عرب را یاد میگیرند خود زبان عرب را یاد نمیگیرند، نه میتوانند با آن تکلم کنند و نه میتوانند از عربی فصیح استفاده کنند یا به عربی فصیح بنویسند. 1 0 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 299 سهم امام به طرزی که الآن جاری و معمول است محاسنی دارد و معایبی. حسنش از این جهت است که پشتوانهاش فقط ایمان و عقیده مردم است. مجتهدین شیعه بودجه خود را از دولت دریافت نمیکنند و عزل و نصبشان به دست مقامات دولتی نیست. روی همین جهت همواره استقلالشان در برابر دولتها محفوظ است؛ قدرتی در برابر قدرت دولتها به شمار میروند و احیاناً در مواردی، سخت مزاحم دولتها بودهاند. 0 0 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... مرتضی مطهری 0.0 صفحۀ 287 یکی از دانشمندان در مقام انتقاد نظر افلاطون میگوید: افلاطون با بیان مسئله شوم «چه کسی باید بر جامعه حکومت کند؟» یک اشتباه و خطر پردوامی در فلسفه سیاسی ایجاد کرده است. مسئله عاقلانهتر و خلّاقتر این است که چگونه میتوانیم سازمانهای اجتماعی را چنان ترتیب دهیم که زعمای بد و ناصالح نتوانند اسباب ضرر و زیان وی شوند؟ اهمیت زعمای صالح فقط از نظر طرز تفکری است که در مورد اصلاح و بهبود و تغییر سازمانهای اجتماعی دارند، و اما زعمای صالحی که طرز تفکرشان در اساس و تشکیلات با ناصالحها یکی است و تفاوتشان از لحاظ اخلاقی و شخصی است و بناست همگی در یک قالب کار کنند، اثر وجودیشان با ناصالحها آنقدر زیاد نیست و منشأ تحولات اجتماعی قابل توجه نخواهند گشت 1 0