بریدهای از کتاب ده گفتار: تقوا، فرضیه علم و ... اثر مرتضی مطهری
1403/10/21
صفحۀ 290
بنای طلاب بر حفظ کردن و طوطیواری یاد گرفتن نیست- چنان که عادت معمول محصلین جدید است- بر تعمق و تفکر و تجزیه و تحلیل است. و چون حق تدریس، انحصاری نیست و انتخاب استاد با خود شاگردان است، برای هرکسی که استعدادی داشته باشد میسر است که کتابهای پایینتر را تدریس کند. از این رو یک نفر دانشجوی دینی در عین حال که دانشجوست و درس میخواند، ممکن است تدریس هم بکند امتیاز متد تحصیلی طلاب نسبت به سایر متدها همین است که طلاب، درسی را که از استاد فرا میگیرند دقیقاً مطالعه میکنند و سپس مباحثه میکنند و مینویسند و در همان حال دروس دیگر را تدریس میکنند. این جهات سبب میشود که طلاب در حدود تحصیلات خود عمیق میگردند.
بنای طلاب بر حفظ کردن و طوطیواری یاد گرفتن نیست- چنان که عادت معمول محصلین جدید است- بر تعمق و تفکر و تجزیه و تحلیل است. و چون حق تدریس، انحصاری نیست و انتخاب استاد با خود شاگردان است، برای هرکسی که استعدادی داشته باشد میسر است که کتابهای پایینتر را تدریس کند. از این رو یک نفر دانشجوی دینی در عین حال که دانشجوست و درس میخواند، ممکن است تدریس هم بکند امتیاز متد تحصیلی طلاب نسبت به سایر متدها همین است که طلاب، درسی را که از استاد فرا میگیرند دقیقاً مطالعه میکنند و سپس مباحثه میکنند و مینویسند و در همان حال دروس دیگر را تدریس میکنند. این جهات سبب میشود که طلاب در حدود تحصیلات خود عمیق میگردند.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.