بریدههای کتاب تعلیم و تربیت در اسلام FaMoSa 1404/3/14 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 116 زن به عنوان یک صاحب عفت، حامل یک امانت بزرگ انسانی است نه دارای یک امر شخصی که اگر از آن بگذرد از شخص خودش گذشته؛ اگر بگذرد، به یک امانت انسانی خیانت کرده است. مرد هم باید عفیف باشد، زن هم باید عفیف باشد. ولی میدانیم که اگر دنیا را هم از نام تساوی حقوق زن و مرد پر کنند، تشابه حقوق زن و مرد را کسی نمیتواند درست کند، و در اینکه زن و مرد دو جنسی هستند که در برخی امور انسانی با یکدیگر مشترک هستند و در برخی دیگر از نظر کیفی با یکدیگر اختلاف دارند تردیدی نیست. و لهذا عفت زن یک امری است که مورد تجاوز مرد قرار میگیرد ولی عفت مرد هیچ وقت مورد تجاوز زن قرار نمیگیرد. 0 4 عَلَـویه 1404/1/13 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 15 برای جهالت انسان همین بس که هر چه می شنود نقل کند. 0 11 فرزانه عبداللهی 1402/4/8 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 101 انسان یعنی انسانیت، یعنی فضایل انسانی، نه این گوشت و پوست. اگر انسان این گوشت و پوست بخواهد باشد هیچ فرقی میان انسان و حیوان نیست، انسان هم حیوانی است که جانی دارد و میخورد و میخوابد و شهواتی دارد، پس برایش نمیتوان ارزش قائل شد. وقتی میگوییم «انسان»، به اعتبار آن کمالات و اعتبارهای انسانی میگوییم. اگر کسی ضد انسان باشد و در واقع انسان بالقوه و ضد انسان بالفعل باشد، او انسان شمرده نمیشود. 0 5 علیرضا سالمی کوهانستانی 1403/4/22 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 143 0 0 خانم کاف🌻 1403/6/12 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 33 جهل غالباً در احادیث در مقابل علم نیست، در مقابل عقل است، یعنی بیفکری نه بیعلمی. برای بی فکری و حساب نکردن انسان کافی است که هرچه را میشنود باور و نقل کند. 0 2 علیرضا سالمی کوهانستانی 1403/4/14 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 57 0 0 علیرضا سالمی کوهانستانی 1403/4/9 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 31 0 0 فاطمه استقامت 1404/4/16 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 21 اجتهاد، ابتکار است و اینکه انسان خودش رد فرع بر اصل بکند. 0 1 فاطمه استقامت 1404/4/16 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 19 یعنی در همین آموزشها و تعلیم و تربیت ها در مدرسه ها وظیفه معلم بالاتر از اینکه به بچه یاد می دهد این است که کاری بکند که قوّه تجزیه و تحلیل او قدرت بگیرد نه اینکه فقط در مغز وی معلومات بریزد، که اگر معلومات خیلی فشار بیاورد ذهن بچه راکد می شود. 0 0 هانیه 1404/5/4 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 9 4 23 معصومه صدیقی 1404/5/5 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 17 علم دو علم است: یکی علم شنیده شده یعنی فرا گرفته شده از خارج، و دیگر علم مطبوع. علم مطبوع یعنی آن علمی که از طبیعت و سرشت انسان سرچشمه میگیرد، علمی که انسان از دیگری یاد نگرفته و معلوم است که همان قوّه ابتکار شخص است. 0 4 معصومه صدیقی 1404/5/5 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 21 مایه اصلی تفکر، تعلیم و تعلّم است و اینکه در اسلام دارد که تفکر عبادت است، غیر از این است که تعلّم عبادت است. 0 3 معصومه صدیقی 1404/5/5 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 25 گذشته از واجبهای عینی یک سلسله واجبهای کفایی داریم، یعنی واجبهایی که باید براساس تقسیم کار صورت بگیرد. نظیر اینکه وجود پزشک لازم است، پس علم پزشکی واجب کفایی است، یعنی واجب است به طور وجوب کفایی که در میان مردم به قدر کفایت پزشک باشد که بیماران به آنها مراجعه کنند. 0 1 معصومه صدیقی 1404/5/5 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 26 آموختن خود دین یک علم است، آموختن چیزی که انسان بخواهد وظیفه دینیاش را به وسیله آن انجام بدهد علم دیگری است. 1 2 معصومه صدیقی 1404/5/6 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 31 عقل آن وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید؛ یعنی هرچه را که وارد میشود سبک سنگین کند، غربال کند، آنهایی را که به درد نمیخورد دور بریزد و به دردخورها را نگاه دارد. 0 4 معصومه صدیقی 1404/5/6 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 35 مسئله دیگر این است که عقل و علم باید با یکدیگر توأم باشد، و این نکته بسیار خوبی است. اگر انسان تفکر کند ولی اطلاعاتش ضعیف باشد، مثل کارخانهای است که ماده خام ندارد یا ماده خامش کم است؛ قهراً نمیتواند کار بکند یا محصولش کم خواهد بود. 0 4 معصومه صدیقی 1404/5/6 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 37 اگر اکثر مردم زمین را پیروی کنی، تو را از راه حق منحرف میکنند. دلیلش این است که اکثر مردم پیرو گمان و تخمیناند نه پیرو عقل و علم و یقین 0 9 سیدحسین موسوی 1404/5/10 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 25 0 20 سیدحسین موسوی 1404/5/10 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 27 1 30 سیدحسین موسوی 1404/5/10 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 17 0 10
بریدههای کتاب تعلیم و تربیت در اسلام FaMoSa 1404/3/14 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 116 زن به عنوان یک صاحب عفت، حامل یک امانت بزرگ انسانی است نه دارای یک امر شخصی که اگر از آن بگذرد از شخص خودش گذشته؛ اگر بگذرد، به یک امانت انسانی خیانت کرده است. مرد هم باید عفیف باشد، زن هم باید عفیف باشد. ولی میدانیم که اگر دنیا را هم از نام تساوی حقوق زن و مرد پر کنند، تشابه حقوق زن و مرد را کسی نمیتواند درست کند، و در اینکه زن و مرد دو جنسی هستند که در برخی امور انسانی با یکدیگر مشترک هستند و در برخی دیگر از نظر کیفی با یکدیگر اختلاف دارند تردیدی نیست. و لهذا عفت زن یک امری است که مورد تجاوز مرد قرار میگیرد ولی عفت مرد هیچ وقت مورد تجاوز زن قرار نمیگیرد. 0 4 عَلَـویه 1404/1/13 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 15 برای جهالت انسان همین بس که هر چه می شنود نقل کند. 0 11 فرزانه عبداللهی 1402/4/8 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 101 انسان یعنی انسانیت، یعنی فضایل انسانی، نه این گوشت و پوست. اگر انسان این گوشت و پوست بخواهد باشد هیچ فرقی میان انسان و حیوان نیست، انسان هم حیوانی است که جانی دارد و میخورد و میخوابد و شهواتی دارد، پس برایش نمیتوان ارزش قائل شد. وقتی میگوییم «انسان»، به اعتبار آن کمالات و اعتبارهای انسانی میگوییم. اگر کسی ضد انسان باشد و در واقع انسان بالقوه و ضد انسان بالفعل باشد، او انسان شمرده نمیشود. 0 5 علیرضا سالمی کوهانستانی 1403/4/22 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 143 0 0 خانم کاف🌻 1403/6/12 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 33 جهل غالباً در احادیث در مقابل علم نیست، در مقابل عقل است، یعنی بیفکری نه بیعلمی. برای بی فکری و حساب نکردن انسان کافی است که هرچه را میشنود باور و نقل کند. 0 2 علیرضا سالمی کوهانستانی 1403/4/14 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 57 0 0 علیرضا سالمی کوهانستانی 1403/4/9 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 31 0 0 فاطمه استقامت 1404/4/16 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 21 اجتهاد، ابتکار است و اینکه انسان خودش رد فرع بر اصل بکند. 0 1 فاطمه استقامت 1404/4/16 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 19 یعنی در همین آموزشها و تعلیم و تربیت ها در مدرسه ها وظیفه معلم بالاتر از اینکه به بچه یاد می دهد این است که کاری بکند که قوّه تجزیه و تحلیل او قدرت بگیرد نه اینکه فقط در مغز وی معلومات بریزد، که اگر معلومات خیلی فشار بیاورد ذهن بچه راکد می شود. 0 0 هانیه 1404/5/4 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 9 4 23 معصومه صدیقی 1404/5/5 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 17 علم دو علم است: یکی علم شنیده شده یعنی فرا گرفته شده از خارج، و دیگر علم مطبوع. علم مطبوع یعنی آن علمی که از طبیعت و سرشت انسان سرچشمه میگیرد، علمی که انسان از دیگری یاد نگرفته و معلوم است که همان قوّه ابتکار شخص است. 0 4 معصومه صدیقی 1404/5/5 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 21 مایه اصلی تفکر، تعلیم و تعلّم است و اینکه در اسلام دارد که تفکر عبادت است، غیر از این است که تعلّم عبادت است. 0 3 معصومه صدیقی 1404/5/5 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 25 گذشته از واجبهای عینی یک سلسله واجبهای کفایی داریم، یعنی واجبهایی که باید براساس تقسیم کار صورت بگیرد. نظیر اینکه وجود پزشک لازم است، پس علم پزشکی واجب کفایی است، یعنی واجب است به طور وجوب کفایی که در میان مردم به قدر کفایت پزشک باشد که بیماران به آنها مراجعه کنند. 0 1 معصومه صدیقی 1404/5/5 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 26 آموختن خود دین یک علم است، آموختن چیزی که انسان بخواهد وظیفه دینیاش را به وسیله آن انجام بدهد علم دیگری است. 1 2 معصومه صدیقی 1404/5/6 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 31 عقل آن وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید؛ یعنی هرچه را که وارد میشود سبک سنگین کند، غربال کند، آنهایی را که به درد نمیخورد دور بریزد و به دردخورها را نگاه دارد. 0 4 معصومه صدیقی 1404/5/6 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 35 مسئله دیگر این است که عقل و علم باید با یکدیگر توأم باشد، و این نکته بسیار خوبی است. اگر انسان تفکر کند ولی اطلاعاتش ضعیف باشد، مثل کارخانهای است که ماده خام ندارد یا ماده خامش کم است؛ قهراً نمیتواند کار بکند یا محصولش کم خواهد بود. 0 4 معصومه صدیقی 1404/5/6 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 37 اگر اکثر مردم زمین را پیروی کنی، تو را از راه حق منحرف میکنند. دلیلش این است که اکثر مردم پیرو گمان و تخمیناند نه پیرو عقل و علم و یقین 0 9 سیدحسین موسوی 1404/5/10 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 25 0 20 سیدحسین موسوی 1404/5/10 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 27 1 30 سیدحسین موسوی 1404/5/10 تعلیم و تربیت در اسلام مرتضی مطهری 4.4 22 صفحۀ 17 0 10