بریدههای کتاب حماسه حسینی FaMoSa 1403/9/27 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 79 عدهای آمدند گفتند گریه بر امام حسین ثوابش آن قدر زیاد است که از هر وسیلهای برای این کار میشود استفاده کرد. یک حرفی را امروزیها در آوردهاند- در مکتب ماکیاول و امثال او- که میگویند هدف وسیله را مباح میکند؛ هدفت خوب باشد وسیلهات هرچه شد، شد. اینها هم گفتند: ما اینجا یک هدف مقدس و منزه داریم و آن گریستن بر امام حسین علیه السلام است. حالا این گریستن روی چه فلسفهای است، کاری به آن ندارند؛ باید گریست. بسیار خوب، باید گریست. به چه وسیله بگریانیم؟ به هر وسیله که شد. هدف که مقدس است، وسیله هرچه شد، شد. اگر یک تعزیههای اهانتآور هم بسازیم درست است یا درست نیست؟ 0 6 فاطمه محمودی 1403/4/26 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 29 حماسه مقدس آن کسی است که روحش برای خود موج نمیزند، برای نژاد خود موج نمیزند، برای ملت خود موج نمیزند، برای قاره یا مملکت خود موج نمیزند؛ او اساساً چیزی را که نمیبیند شخص خود است، او فقط حق و حقیقت را میبیند و اگر خیلی کوچکش بکنیم باید بگوییم بشریت را میبیند. این آیه قرآن یک آیه حماسی است: «قُلْ یا اهْلَ الْکتابِ تَعالَوْا الی کلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَ بَینَکمْ الَّا نَعْبُدَ الَّا اللهَ وَلا نُشْرِک بِهِ شَیئاً وَلا یتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً ارْباباً مِنْ دونِ اللهِ» [1] ای اهل کتاب، ای کسانی که ادعای مذهب دارید! بیایید با همدیگر یک سخن داشته باشیم، بیایید خودمان را فراموش کنیم و فقط عقیده را ببینیم، بیایید در راه یک عقیده خود را فراموش کنیم، بیایید یک سخن را ایده خودمان قرار بدهیم: «الَّا نَعْبُدَ الَّا اللهَ» جز خدا هیچ موجودی را قابل پرستش ندانیم، «وَلا یتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً ارْباباً مِنْ دونِ الله» بیایید استثمار را ملغی کنیم، استعباد را ملغی کنیم، بشرپرستی را ملغی کنیم، عدل و مساوات را در میان بشریت بیاوریم. نگفت قوم من، قوم تو، با هم همدست شویم و پدر یک قوم دیگر را دربیاوریم؛ این حرفها نیست. پس یک جهت که این حماسه مقدس میشود این است که هدفش مقدس و پاک و منزّه است؛ مثل خورشید عالمتاب است که بر همه مردم و بر همه جهانیان میتابد. 0 1 FaMoSa 1403/9/29 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 205 متأسفانه در کتب فقهی ما در میان همه ابواب، باب امر به معروف و نهی از منکر خیلی کوچک شده است. البته در میان سنیها هم عملاً کوچک شد. معتزله- که یکی از فرقههای متکلمین اهل تسنن هستند- امر به معروف و نهی از منکر را از اصول دین میدانند نه از فروع دین. شیعه میگوید اصول دین پنج تا و فروع دین ده تا یا هشت تاست و در میان اصول دهگانه، امر به معروف و نهی از منکر را ذکر میکند، ولی معتزله به پنج اصل در دین قائل هستند که یکی از آنها امر به معروف و نهی از منکر است. اما خود اینها تدریجاً در کتابهای خود از این بحث پرهیز کرده و آن را کوچک کردند. مورخین اجتماعی میگویند علتش برخوردی بود که بحث در این موضوع با سیاستهای وقت داشت. چون این بحث به اصطلاح به قبای خلفای وقت برمیخورد و آنها مزاحمت ایجاد میکردند، معتزله مجبور بودند آن را در کتابهای خود نیاورند و یا کم بیاورند، با اینکه اصلی از اصول دینشان شمرده میشد. 1 4 FaMoSa 1403/9/29 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 219 امیرالمؤمنین فرمود: «لَعَنَ اللهُ الْامِرینَ بِالْمَعْروفِ التّارِکینَ لَهُ، وَالنّاهینَ عَنِ الْمُنْکرِ الْعامِلینَ بِهِ» [1] خدا لعنت کند آن مردمی را که امر به معروف میکنند و خودشان برخلاف آن معروف عمل میکنند، و آن مردمی را که نهی از منکر میکنند و خودشان همان منکراتی را که نهی میکنند مرتکب میشوند. ۱. نهج البلاغه، خطبه 129. ↩ 0 3 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/4 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 124 یکی از جاهایی که در آن، راه مکتب اسلام با راه مکاتب مادی امروز فرق میکند، این است که مکاتب مادی امروز روی اصول خاص دیالکتیکی میگویند تضادها را تشدید کنید، ناراحتیها را زیاد کنید، شکافها را هرچه میتوانید عمیقتر کنید، حتی با اصلاحات واقعی مخالفت کنید برای اینکه جامعه را به انقلاب به معنی انفجار (نه انقلاب آگاهانه) بکشانید. اسلام به انقلاب انفجاری، یک ذره معتقد نیست. اسلام، انقلابش هم انقلاب صددرصد آگاهانه و از روی تصمیم و کمال آگاهی و انتخاب است. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص124 0 0 فاطمه محمودی 1403/5/13 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 222 هیچ وقت مسلمانان اسلام را نگهداری نکردهاند، همیشه اسلام بوده است که مسلمانان را نگهداری کرده است. اقبال لاهوری 0 1 FaMoSa 1403/9/26 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 57 در قرآن کریم کلمه «تحریف» [به کار رفته است،] مخصوصاً در مورد یهودیها که اینها قهرمان تحریف در جهاناند، نه امروز، از وقتی که تاریخ یهودیت در دنیا به وجود آمده است. نمیدانم این نژاد چه نژادی است که تمایل عجیبی به قلب حقایق و تحریف کردن دارد و لهذا همیشه کارهایی را در اختیار میگیرند که در آن کارها بشود حقایق را تحریف و قلب کرد. من شنیدهام بعضی از همین خبرگزاریهای معروف دنیا (داعی ندارم اسم ببرم) که رادیوها و روزنامهها همیشه از اینها نقل میکنند، منحصراً مال یهودیهاست، چرا؟ برای اینکه بتوانند قضایا را در دنیا آن طوری که دل خودشان میخواهد منعکس کنند و قرآن چه عجیب درباره اینها حرف میزند! این خصیصه یهودیگری که تحریف است، در قرآن به صورت یک خصیصه نژادی شناخته شده است. در یکی از آیات قرآن در سوره بقره میفرماید: «أفَتَطْمَعون أنْ یؤْمِنوا لَکمْ» مسلمانان! شما طمع بستهاید که اینها به شما راست بگویند؟ اینها همانها هستند که با موسی میرفتند، سخن خدا را میشنیدند، از همان جا که برمیگشتند، در میان قومشان که میخواستند نقل کنند، زیر و رویش میکردند. 0 7 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/9 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 289 فرمود: در آخرالزمان، مردم ریاکاری پیدا میشوند که دائماً آیه قرآن و دعا میخوانند «وَ یتَنَسَّکونَ» اظهار مقدس مآبی میکنند «حُدَثاءُ سُفَهاءُ» یک مردم تازه به دوران رسیده احمقی هم هستند. تنها چیزی که این مقدس مآبها به آن اعتنا ندارند، امر به معروف و نهی از منکر است. «لایوجِبونَ امْراً بِمَعْروفٍ وَ لا نَهْیاً عَنْ مُنْکرٍ الّا اذا امِنُوا الضَّرَرَ» اینها تا مطمئن نشوند که امر به معروف و نهی از منکر کوچکترین ضرری به ایشان نمیزند، به آن تن نمیدهند. «یطْلُبونَ لِانْفُسِهِمُ الرُّخَصَ وَ الْمَعاذیرَ» دائم دنبال این هستند که یک راه فراری برای امر به معروف و نهی از منکر پیدا کنند، یک عذری بتراشند که خوب، دیگر نمیشود، دیگر ممکن نیست. «یقْبِلونَ عَلی الصَّلوةِ وَ الصِّیامِ وَ ما لایکلِّفُهُمْ فی نَفْسٍ وَ لا مالٍ» دنبال آن عبادتهایی هستند که نه به جان، نه به مال و نه به حیثیتشان ضرر میزند (مثل نماز و روزه) اما اگر وظیفهای ضرری به جایی میزند، دیگر آن را قبول ندارند. تا آنجا که میفرماید اگر نماز هم به کار یا حیثیت یا جانشان ضرر میزد، آن را رها میکردند: «کما رَفَضوا اسْمَی الْفَرائِضِ وَ اشْرَفَها» همانطور که عالیترین و شریفترین فریضهها را رها کردند، نماز را هم رها میکردند. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص289 0 0 نفیسه سلطانی 1404/2/6 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 36 0 1 نفیسه سلطانی 1404/2/6 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 36 0 0 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/11 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 306 وقتی به خودمان نگاه میکنیم، میبینیم از نظر دستگاه تبلیغاتی واقعاً در حد صفر هستیم. هیچ دینی در دنیا به اندازه اسلام از نظر دستگاه تبلیغاتی و مبلّغینش ضعیف نیست. حتی وقتی به یهود که اقلیت است نگاه میکنیم، میبینیم این آبهای زیرکاه بسیار مجهز هستند، لااقل به عوامل تحریف. اینها جنبه اثباتی ندارند که مردم را دعوت به یهودیگری کنند، ولی جنبه تخریبیشان زیاد است، یعنی تخریب مکتبهای دیگران. شما میبینید یک نفر یهودی یک عمر در یک رشته از رشتههای اسلامی درس میخواند برای اینکه یک کرسی اسلامی را در یک دانشگاه اشغال کند و در آن کرسی کار خود را انجام بدهد، یا یک کتاب بنویسد و در آن کتاب فکر خودش را پخش کند. هیچ میدانید که (این را من از اهل اطلاع، مکرر شنیدهام) بیش از 90 درصد کرسیهای اسلام شناسی جهان در اشغال یهودیهاست؟ اسلام شناسهای جهان یهودیها هستند! شما ببینید اینها چقدر قدرت ضربه زدن دارند! آن، مسیحیت و این یهودیت! شما همینهایی که اسمشان را فرقه ضاله گمراه سیاسی (بهاییت) گذاشتهاید و در کشور خودمان وجود دارند، همین حزب کوچک را ببینید چقدر دستگاه تبلیغاتیاش قوی است!. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص306 0 0 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/10 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 380 کتابی است به نام «بلاغات النّساء» یعنی خطبهها و خطابههای بلیغی که توسط زنها ایراد شده است. این کتاب از ابن طیفور بغدادی است که در حدود سال 250 هجری یعنی در زمان امام عسکری علیه السلام میزیسته است (چنانکه میدانید حضرت امام عسکری علیه السلام در سنه 260 وفات کردند). از جمله خطبههایی که بغدادی در کتابش ذکر کرده است، خطبه حضرت زینب در مسجد یزید و خطبه ایشان در مجلس ابن زیاد و خطبه حضرت زهرا علیها السلام در اوایل خلافت ابوبکر است. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص380 0 0 FaMoSa 1403/9/30 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 268 امام صادق در هزار و سیصد سال پیش فرمود: «الْعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِسُ» [1] آن کس که زمان خود را درک کند، اوضاع زمان خود را بشناسد، جریانی را که در سطح و بطن زمان مستمر است درک کند، در کار خود اشتباه نمیکند؛ یعنی مردم بیخبر از زمان خود، بی خبر از اوضاعی که در بطن یا سطح روزگار میگذرد، همیشه در اشتباهند، یعنی همیشه عوضی کار میکنند، به جای اینکه دشمن را بکوبند خودشان را میکوبند، به جای اینکه سینه دشمن را سیاه کنند سینه و پشت خودشان را سیاه میکنند، سالها باید در تیه بمانند. این هم کارنامه ما. 0 3 FaMoSa 1403/9/30 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 266 ببینید در میان مسائل اجتماعی اسلامی که بیشتر از هر مسئله دیگر فکر ما را به خود مشغول میدارد و ما نسبت به آن مسائل بیشتر از مسائل دیگر حساسیت نشان میدهیم و جرقّه ایجاد میکنیم، بیشتر برای چه مسائلی ناراحت میشویم و حساسیت نشان میدهیم و درباره چه مسائلی بیتفاوت میمانیم، لَختیم، حساسیتی نداریم؟ 0 3 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/8 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 222 به قول اقبال لاهوری: «هیچ وقت مسلمانان اسلام را نگهداری نکردهاند، همیشه اسلام بوده است که مسلمانان را نگهداری کرده است.» استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص222 0 3 نفیسه سلطانی 1404/1/24 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 22 0 9 FaMoSa 1403/9/30 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 273 اگر حسین بن علی بود میگفت: اگر میخواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز [1] تو باید فلسطین باشد. شمرِ امروز موشه دایان [2] است. شمرِ هزار و سیصد سال پیش مُرد، شمرِ امروز را بشناس. امروز باید در و دیوار این شهر با شعار فلسطین تکان میخورد. مرتّب دروغ در مغز ما کردند که این یک مسئله داخلی است، مربوط به عرب و اسرائیل است. باز به قول عبدالرحمن فرامرزی اگر مربوط به اینهاست و مذهبی نیست، چرا یهودیان دیگر دنیا مرتب برای اینها پول میفرستند؟ ما چه جوابی در مقابل اسلام و پیغمبر خدا داریم؟ 0 6 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/10 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 381 تاریخ کربلا یک تاریخ و حادثه مذکر- مؤنّث است؛ حادثهای است که مرد و زن هر دو در آن نقش دارند، ولی مرد در مدار خودش و زن در مدار خودش. معجزه اسلام اینهاست، میخواهد دنیای امروز بپذیرد، میخواهد- به جهنم- نپذیرد، آینده خواهد پذیرفت. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص381 0 0 زهرا حیدرپور 1403/11/9 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 17 حسین یک شخصیت حماسی است. اما حماسه انسانیت، حماسه بشریت، نه حماسه قومیت.سخن حسین، عمل حسین، حادثه حسین، روح حسین، همه چیز حسین هیجان است، تحریک است، درس است، القای نیروست. 0 1 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/9 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 271 مسئله فلسطین اگر میخواهیم به خودمان ارزش بدهیم، اگر میخواهیم قیمت پیدا کنیم، اگر میخواهیم در نزد خدا و پیغمبر خدا محترم باشیم، در نزد ملل جهان محترم باشیم، باید این اصل را زنده کنیم. اگر پیغمبر اسلام زنده میبود، امروز چه میکرد؟ درباره چه مسئلهای میاندیشید؟ واللهِ و باللهِ قسم میخورم که پیغمبر اکرم در قبر مقدسش امروز از یهود میلرزد. این یک مسئله دودوتا چهارتاست. اگر کسی نگوید، گناه کرده است.من اگر نگویم واللهِ مرتکب گناه شدهام، و هر خطیب و واعظی اگر نگوید مرتکب گناه شده است. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص271 0 0
بریدههای کتاب حماسه حسینی FaMoSa 1403/9/27 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 79 عدهای آمدند گفتند گریه بر امام حسین ثوابش آن قدر زیاد است که از هر وسیلهای برای این کار میشود استفاده کرد. یک حرفی را امروزیها در آوردهاند- در مکتب ماکیاول و امثال او- که میگویند هدف وسیله را مباح میکند؛ هدفت خوب باشد وسیلهات هرچه شد، شد. اینها هم گفتند: ما اینجا یک هدف مقدس و منزه داریم و آن گریستن بر امام حسین علیه السلام است. حالا این گریستن روی چه فلسفهای است، کاری به آن ندارند؛ باید گریست. بسیار خوب، باید گریست. به چه وسیله بگریانیم؟ به هر وسیله که شد. هدف که مقدس است، وسیله هرچه شد، شد. اگر یک تعزیههای اهانتآور هم بسازیم درست است یا درست نیست؟ 0 6 فاطمه محمودی 1403/4/26 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 29 حماسه مقدس آن کسی است که روحش برای خود موج نمیزند، برای نژاد خود موج نمیزند، برای ملت خود موج نمیزند، برای قاره یا مملکت خود موج نمیزند؛ او اساساً چیزی را که نمیبیند شخص خود است، او فقط حق و حقیقت را میبیند و اگر خیلی کوچکش بکنیم باید بگوییم بشریت را میبیند. این آیه قرآن یک آیه حماسی است: «قُلْ یا اهْلَ الْکتابِ تَعالَوْا الی کلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَ بَینَکمْ الَّا نَعْبُدَ الَّا اللهَ وَلا نُشْرِک بِهِ شَیئاً وَلا یتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً ارْباباً مِنْ دونِ اللهِ» [1] ای اهل کتاب، ای کسانی که ادعای مذهب دارید! بیایید با همدیگر یک سخن داشته باشیم، بیایید خودمان را فراموش کنیم و فقط عقیده را ببینیم، بیایید در راه یک عقیده خود را فراموش کنیم، بیایید یک سخن را ایده خودمان قرار بدهیم: «الَّا نَعْبُدَ الَّا اللهَ» جز خدا هیچ موجودی را قابل پرستش ندانیم، «وَلا یتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً ارْباباً مِنْ دونِ الله» بیایید استثمار را ملغی کنیم، استعباد را ملغی کنیم، بشرپرستی را ملغی کنیم، عدل و مساوات را در میان بشریت بیاوریم. نگفت قوم من، قوم تو، با هم همدست شویم و پدر یک قوم دیگر را دربیاوریم؛ این حرفها نیست. پس یک جهت که این حماسه مقدس میشود این است که هدفش مقدس و پاک و منزّه است؛ مثل خورشید عالمتاب است که بر همه مردم و بر همه جهانیان میتابد. 0 1 FaMoSa 1403/9/29 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 205 متأسفانه در کتب فقهی ما در میان همه ابواب، باب امر به معروف و نهی از منکر خیلی کوچک شده است. البته در میان سنیها هم عملاً کوچک شد. معتزله- که یکی از فرقههای متکلمین اهل تسنن هستند- امر به معروف و نهی از منکر را از اصول دین میدانند نه از فروع دین. شیعه میگوید اصول دین پنج تا و فروع دین ده تا یا هشت تاست و در میان اصول دهگانه، امر به معروف و نهی از منکر را ذکر میکند، ولی معتزله به پنج اصل در دین قائل هستند که یکی از آنها امر به معروف و نهی از منکر است. اما خود اینها تدریجاً در کتابهای خود از این بحث پرهیز کرده و آن را کوچک کردند. مورخین اجتماعی میگویند علتش برخوردی بود که بحث در این موضوع با سیاستهای وقت داشت. چون این بحث به اصطلاح به قبای خلفای وقت برمیخورد و آنها مزاحمت ایجاد میکردند، معتزله مجبور بودند آن را در کتابهای خود نیاورند و یا کم بیاورند، با اینکه اصلی از اصول دینشان شمرده میشد. 1 4 FaMoSa 1403/9/29 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 219 امیرالمؤمنین فرمود: «لَعَنَ اللهُ الْامِرینَ بِالْمَعْروفِ التّارِکینَ لَهُ، وَالنّاهینَ عَنِ الْمُنْکرِ الْعامِلینَ بِهِ» [1] خدا لعنت کند آن مردمی را که امر به معروف میکنند و خودشان برخلاف آن معروف عمل میکنند، و آن مردمی را که نهی از منکر میکنند و خودشان همان منکراتی را که نهی میکنند مرتکب میشوند. ۱. نهج البلاغه، خطبه 129. ↩ 0 3 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/4 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 124 یکی از جاهایی که در آن، راه مکتب اسلام با راه مکاتب مادی امروز فرق میکند، این است که مکاتب مادی امروز روی اصول خاص دیالکتیکی میگویند تضادها را تشدید کنید، ناراحتیها را زیاد کنید، شکافها را هرچه میتوانید عمیقتر کنید، حتی با اصلاحات واقعی مخالفت کنید برای اینکه جامعه را به انقلاب به معنی انفجار (نه انقلاب آگاهانه) بکشانید. اسلام به انقلاب انفجاری، یک ذره معتقد نیست. اسلام، انقلابش هم انقلاب صددرصد آگاهانه و از روی تصمیم و کمال آگاهی و انتخاب است. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص124 0 0 فاطمه محمودی 1403/5/13 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 222 هیچ وقت مسلمانان اسلام را نگهداری نکردهاند، همیشه اسلام بوده است که مسلمانان را نگهداری کرده است. اقبال لاهوری 0 1 FaMoSa 1403/9/26 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 57 در قرآن کریم کلمه «تحریف» [به کار رفته است،] مخصوصاً در مورد یهودیها که اینها قهرمان تحریف در جهاناند، نه امروز، از وقتی که تاریخ یهودیت در دنیا به وجود آمده است. نمیدانم این نژاد چه نژادی است که تمایل عجیبی به قلب حقایق و تحریف کردن دارد و لهذا همیشه کارهایی را در اختیار میگیرند که در آن کارها بشود حقایق را تحریف و قلب کرد. من شنیدهام بعضی از همین خبرگزاریهای معروف دنیا (داعی ندارم اسم ببرم) که رادیوها و روزنامهها همیشه از اینها نقل میکنند، منحصراً مال یهودیهاست، چرا؟ برای اینکه بتوانند قضایا را در دنیا آن طوری که دل خودشان میخواهد منعکس کنند و قرآن چه عجیب درباره اینها حرف میزند! این خصیصه یهودیگری که تحریف است، در قرآن به صورت یک خصیصه نژادی شناخته شده است. در یکی از آیات قرآن در سوره بقره میفرماید: «أفَتَطْمَعون أنْ یؤْمِنوا لَکمْ» مسلمانان! شما طمع بستهاید که اینها به شما راست بگویند؟ اینها همانها هستند که با موسی میرفتند، سخن خدا را میشنیدند، از همان جا که برمیگشتند، در میان قومشان که میخواستند نقل کنند، زیر و رویش میکردند. 0 7 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/9 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 289 فرمود: در آخرالزمان، مردم ریاکاری پیدا میشوند که دائماً آیه قرآن و دعا میخوانند «وَ یتَنَسَّکونَ» اظهار مقدس مآبی میکنند «حُدَثاءُ سُفَهاءُ» یک مردم تازه به دوران رسیده احمقی هم هستند. تنها چیزی که این مقدس مآبها به آن اعتنا ندارند، امر به معروف و نهی از منکر است. «لایوجِبونَ امْراً بِمَعْروفٍ وَ لا نَهْیاً عَنْ مُنْکرٍ الّا اذا امِنُوا الضَّرَرَ» اینها تا مطمئن نشوند که امر به معروف و نهی از منکر کوچکترین ضرری به ایشان نمیزند، به آن تن نمیدهند. «یطْلُبونَ لِانْفُسِهِمُ الرُّخَصَ وَ الْمَعاذیرَ» دائم دنبال این هستند که یک راه فراری برای امر به معروف و نهی از منکر پیدا کنند، یک عذری بتراشند که خوب، دیگر نمیشود، دیگر ممکن نیست. «یقْبِلونَ عَلی الصَّلوةِ وَ الصِّیامِ وَ ما لایکلِّفُهُمْ فی نَفْسٍ وَ لا مالٍ» دنبال آن عبادتهایی هستند که نه به جان، نه به مال و نه به حیثیتشان ضرر میزند (مثل نماز و روزه) اما اگر وظیفهای ضرری به جایی میزند، دیگر آن را قبول ندارند. تا آنجا که میفرماید اگر نماز هم به کار یا حیثیت یا جانشان ضرر میزد، آن را رها میکردند: «کما رَفَضوا اسْمَی الْفَرائِضِ وَ اشْرَفَها» همانطور که عالیترین و شریفترین فریضهها را رها کردند، نماز را هم رها میکردند. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص289 0 0 نفیسه سلطانی 1404/2/6 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 36 0 1 نفیسه سلطانی 1404/2/6 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 36 0 0 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/11 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 306 وقتی به خودمان نگاه میکنیم، میبینیم از نظر دستگاه تبلیغاتی واقعاً در حد صفر هستیم. هیچ دینی در دنیا به اندازه اسلام از نظر دستگاه تبلیغاتی و مبلّغینش ضعیف نیست. حتی وقتی به یهود که اقلیت است نگاه میکنیم، میبینیم این آبهای زیرکاه بسیار مجهز هستند، لااقل به عوامل تحریف. اینها جنبه اثباتی ندارند که مردم را دعوت به یهودیگری کنند، ولی جنبه تخریبیشان زیاد است، یعنی تخریب مکتبهای دیگران. شما میبینید یک نفر یهودی یک عمر در یک رشته از رشتههای اسلامی درس میخواند برای اینکه یک کرسی اسلامی را در یک دانشگاه اشغال کند و در آن کرسی کار خود را انجام بدهد، یا یک کتاب بنویسد و در آن کتاب فکر خودش را پخش کند. هیچ میدانید که (این را من از اهل اطلاع، مکرر شنیدهام) بیش از 90 درصد کرسیهای اسلام شناسی جهان در اشغال یهودیهاست؟ اسلام شناسهای جهان یهودیها هستند! شما ببینید اینها چقدر قدرت ضربه زدن دارند! آن، مسیحیت و این یهودیت! شما همینهایی که اسمشان را فرقه ضاله گمراه سیاسی (بهاییت) گذاشتهاید و در کشور خودمان وجود دارند، همین حزب کوچک را ببینید چقدر دستگاه تبلیغاتیاش قوی است!. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص306 0 0 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/10 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 380 کتابی است به نام «بلاغات النّساء» یعنی خطبهها و خطابههای بلیغی که توسط زنها ایراد شده است. این کتاب از ابن طیفور بغدادی است که در حدود سال 250 هجری یعنی در زمان امام عسکری علیه السلام میزیسته است (چنانکه میدانید حضرت امام عسکری علیه السلام در سنه 260 وفات کردند). از جمله خطبههایی که بغدادی در کتابش ذکر کرده است، خطبه حضرت زینب در مسجد یزید و خطبه ایشان در مجلس ابن زیاد و خطبه حضرت زهرا علیها السلام در اوایل خلافت ابوبکر است. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص380 0 0 FaMoSa 1403/9/30 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 268 امام صادق در هزار و سیصد سال پیش فرمود: «الْعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِسُ» [1] آن کس که زمان خود را درک کند، اوضاع زمان خود را بشناسد، جریانی را که در سطح و بطن زمان مستمر است درک کند، در کار خود اشتباه نمیکند؛ یعنی مردم بیخبر از زمان خود، بی خبر از اوضاعی که در بطن یا سطح روزگار میگذرد، همیشه در اشتباهند، یعنی همیشه عوضی کار میکنند، به جای اینکه دشمن را بکوبند خودشان را میکوبند، به جای اینکه سینه دشمن را سیاه کنند سینه و پشت خودشان را سیاه میکنند، سالها باید در تیه بمانند. این هم کارنامه ما. 0 3 FaMoSa 1403/9/30 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 266 ببینید در میان مسائل اجتماعی اسلامی که بیشتر از هر مسئله دیگر فکر ما را به خود مشغول میدارد و ما نسبت به آن مسائل بیشتر از مسائل دیگر حساسیت نشان میدهیم و جرقّه ایجاد میکنیم، بیشتر برای چه مسائلی ناراحت میشویم و حساسیت نشان میدهیم و درباره چه مسائلی بیتفاوت میمانیم، لَختیم، حساسیتی نداریم؟ 0 3 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/8 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 222 به قول اقبال لاهوری: «هیچ وقت مسلمانان اسلام را نگهداری نکردهاند، همیشه اسلام بوده است که مسلمانان را نگهداری کرده است.» استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص222 0 3 نفیسه سلطانی 1404/1/24 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 22 0 9 FaMoSa 1403/9/30 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 273 اگر حسین بن علی بود میگفت: اگر میخواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز [1] تو باید فلسطین باشد. شمرِ امروز موشه دایان [2] است. شمرِ هزار و سیصد سال پیش مُرد، شمرِ امروز را بشناس. امروز باید در و دیوار این شهر با شعار فلسطین تکان میخورد. مرتّب دروغ در مغز ما کردند که این یک مسئله داخلی است، مربوط به عرب و اسرائیل است. باز به قول عبدالرحمن فرامرزی اگر مربوط به اینهاست و مذهبی نیست، چرا یهودیان دیگر دنیا مرتب برای اینها پول میفرستند؟ ما چه جوابی در مقابل اسلام و پیغمبر خدا داریم؟ 0 6 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/10 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 381 تاریخ کربلا یک تاریخ و حادثه مذکر- مؤنّث است؛ حادثهای است که مرد و زن هر دو در آن نقش دارند، ولی مرد در مدار خودش و زن در مدار خودش. معجزه اسلام اینهاست، میخواهد دنیای امروز بپذیرد، میخواهد- به جهنم- نپذیرد، آینده خواهد پذیرفت. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص381 0 0 زهرا حیدرپور 1403/11/9 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 17 حسین یک شخصیت حماسی است. اما حماسه انسانیت، حماسه بشریت، نه حماسه قومیت.سخن حسین، عمل حسین، حادثه حسین، روح حسین، همه چیز حسین هیجان است، تحریک است، درس است، القای نیروست. 0 1 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/9 حماسه حسینی جلد 1 مرتضی مطهری 4.7 26 صفحۀ 271 مسئله فلسطین اگر میخواهیم به خودمان ارزش بدهیم، اگر میخواهیم قیمت پیدا کنیم، اگر میخواهیم در نزد خدا و پیغمبر خدا محترم باشیم، در نزد ملل جهان محترم باشیم، باید این اصل را زنده کنیم. اگر پیغمبر اسلام زنده میبود، امروز چه میکرد؟ درباره چه مسئلهای میاندیشید؟ واللهِ و باللهِ قسم میخورم که پیغمبر اکرم در قبر مقدسش امروز از یهود میلرزد. این یک مسئله دودوتا چهارتاست. اگر کسی نگوید، گناه کرده است.من اگر نگویم واللهِ مرتکب گناه شدهام، و هر خطیب و واعظی اگر نگوید مرتکب گناه شده است. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص271 0 0