بریده‌ کتاب‌های از کشمیر تا کاراکاس

از کشمیر تا کاراکاس
بریدۀ کتاب

صفحۀ 11

دیروز ما در اصفهان از زبان سخنران جلسه شنیدیم که می گفت این فقط مسلمانان هستند که می توانند برای کمک به مظلومان فلسطین قدم بردارند. نظرتان درباره کسی مثل من ، که اصلاً مسلمان نیستم و باوری به دنیای ماورا ندارم ، اما الان زندگی‌ام را برای فلسطین رها کرده ام ، چیست؟ آیت الله جوادی آملی پاسخ دادند :« اگر این فعل خوب از فاعل موحد و معتقد بود ، هم نتیجه دنیا دارد هم نتیجه آخرت . اگر آن صاحب کار به قیامت و خدا معتقد نبود ، هر چند بهره معنوی و اخروی ندارد، اثر دنیایی او ثابت است.» بعد ادامه دادند :« بعضی اعمال توصلی هستند و بعضی اعمال تعبدی.» من ماندم در ترجمه توصلی و تعبدی به انگلیسی ! رو به آیت الله جوادی آملی این بار خودم سئوال کردم : « استاد، ببخشید ، توصلی یعنی چه؟» ایشان پاسخ دادند :« مثلاً اگر دست کسی کثیف بود و با آب شست، چه قصد قربت بکند چه نکند ، دستش پاک می شود( عمل توصلی). ولی اگر خواست وضو بگیرد و عبادت بکند، حتماً باید قصد قربت داشته باشد ( عمل تعبدی) . اسرائیل زدودن مثل کثافت زدودن از دست است. قصد قربت لازم نیست . اگر این کار از غیر مسلمان هم صادر بشود ، اسرائیل غارتگر را سر جای خود می نشاند. خدایی که ارحم الراحمین است قلب این غیر مسلمان را نورانی می کند که به نور قرآن و عترت روشن بشوند.»

1

از کشمیر تا کاراکاس
بریدۀ کتاب

صفحۀ 130

شمالی ترین ایالت هندوستان جامو و کشمیر است؛ با اکثریتی مسلمان و جمعیتی سیزده میلیونی که علقه های بسیار با ایران دارند و مهم تر ینش زبان فارسی است. وقتی سیدی عارف، به نام میر سید علی همدانی ، پایش را به آنجا گذاشت و انقلاب کبیر فرهنگی کشمیر رقم خورد. مردم آن قدر فریفته سید شدند که حتی زبان سید را که فارسی بود ، به عنوان زبان فرهنگ و ادب ودیوان برگزیدند. دیری نپایید که کشمیری ها خود دست به ایجاز زدندو زبان به شعر فارسی گشودند: نگرددشعر من مشهور تا جان در بدن باشد که بعد از مرگ آهو نافه بیرون می دهدبو را دخترکان کشمیری وقتی دم بخت می رسیدند که علاوه بر آشپزی و خانه داری مطالبی از بوستان و گلستان سعدی نیز می دانستند. نظام دیوان سالاری کشمیر بر زبان فارسی استوار شد . همه نشانه ها و علائم مکتوب ، از کتیبه‌های اماکن مقدس گرفته تا سنگ قبرها،به زبان فارسی حک شدو مدارس و مکتب خانه ها شروع کردند به تدریس زبان فارسی. هنوز پیرمرد ها فارسی ای را که در دوران کودکی خویش در مدارس آموخته اند به رخ جوانان می کشند و هنوز هم مردم کشمیر خود را جزئی از ایران بزرگ می دانند.

1