بریدههای کتاب نبرد حق و باطل عارفه حاجب 1403/1/5 نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 12 عالم دو چهره دارد: چهره ازاویی و چهره به سوی اویی. چهره ازاویی رحمانیت خداست و چهره به سوی اویی رحیمیت خدا. سایر اسماء الهی اسمهای تبعی هستند، درجه دوم و سوماند. 0 1 FaMoSa 5 روز پیش نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 84 عجیب این است که میگویند انسانی که به بلوغ فرهنگی رسیده است باید خودکشی کند، چرا؟ زیرا بعد از اینکه فهمید طبیعت انسانی لاعلاج است حق دارد خودش را بکشد و حق دارد دیگران را هم به خودکشی تشویق کند، منطق صادق هدایت. 0 2 عارفه حاجب 1403/1/5 نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 26 پیامبران آمدهاند بشر را به دست بشر اصلاح کنند، نیامدهاند بشر را به دست فرشتگان اصلاح کنند. قرآن میگوید: لَقَدْ ارْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ انْزَلْنا مَعَهُمُ الْکتابَ وَ الْمیزانَ لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ [1]. پیامبران را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب و میزان فرستادیم تا مردم عدالت را بر پا دارند. نمیگوید «تا پیامبران مردم را به عدالت وادار کنند»، میگوید «تا مردم، خود عدالت را به پا دارند» یعنی پیامبران میخواهند به دست مردم، جامعه را اصلاح کنند. تز اصلاحی این است. 0 3 FaMoSa 7 روز پیش نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 80 0 2 مژده ظهرابی دهدزی 1403/12/8 نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 69 حق بعد از آنکه مدتی به وسیلهٔ باطل پوشانده شد، وقتی به جنگ باطل میآید کوبنده و بنیانکَن میآید. 0 2 FaMoSa 7 روز پیش نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 49 اگر شما رادیوهای مختلف دنیا را گوش کنید از هیچیک از این رادیوها نمیشنوید که اسم زورگویی را ببرد یا بگوید ما میخواهیم ظلم کنیم یا منافع کشورهای دیگر را بدزدیم و غارت کنیم، بلکه همه دم از صلح میزنند، دم از آزادی میزنند، دم از حقوق بشر میزنند؛ در صورتی که اکثر و شاید همه آنها دروغ میگویند؛ یعنی آنها میخواهند در پناه این الفاظ زندگی کنند؛ در پناه آزادی، آزادی را میکشند، چنانکه گفتهاند: «ای آزادی! به نام تو در دنیا چه جنایتها که نشد». این معنای تغذیه باطل از حقّ است. ناصر الدّین شاه یا هارون الرشید یا معاویه هم نیروی باطل خود را از نیروی حقّ مردم گرفته بودند و گرنه از خودشان نیرویی نداشتند. 1 3 FaMoSa 5 روز پیش نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 90 فکر و فلسفه دیگری به نام اگزیستانسیالیسم پیدا شد که جهانبینی آن یعنی نظرش درباره انسان همان جهانبینی مادی است، ماتریالیستی فکر میکند ولی اینها طرحی و نظریهای دادند تا این نقصی که در مارکسیسم هست یعنی مسئله گرایش را برطرف کند، چون در مارکسیسم انسانیت یا بگوییم ارزشهای انسانی، معانی و مفاهیم اخلاقی از قبیل صلح و عدالت را مفاهیمی ایدهآلیستی و بیارزش میدانند. ولی اگزیستانسیالیستها چسبیدند به ارزشهای انسانی برای اینکه بتوانند در انسان یک مبدأ گرایش به وجود بیاورند نه فقط مبدأ شناخت و فکر، یعنی یک چیزی که جاذبه داشته باشد و انسان را به سوی خودش بکشاند و بتواند برای انسان هدفهای عالی و متعالی غیر از هدفهای مادی مشخص کند. این بود که بر ارزشهای انسانی و بر آن چیزی که انسانیت نامیده میشود تکیه کردند و این ارزشها را روبنا و قهراً بیارزش تلقی نکردند. ولی باید سؤال کرد شما که میگویید جهان انبوهی و تودهای از ماده است و تمام هستی جز ماده و فعل و انفعالات مادی چیزی نیست پس این ارزشهای انسانی در جهان مادی چیست؟ 0 2 مژده ظهرابی دهدزی 1403/12/8 نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 84 در پناه آزادی، آزادی را میکشند. چنان که گفتهاند: «ای آزادی به نام تو در دنیا چه جنایتها که نشد!» این معنای تغذیهٔ باطل از حق است. 0 4 FaMoSa 7 روز پیش نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 15 0 2 FaMoSa 7 روز پیش نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 56 قرآن میگوید اگر همه مردم این قدر شریر و فاسد و ظالم و دروغگو بودند آن جامعه را هلاک میکردیم، چنین جامعهای محال است وجود داشته باشد، اصلاً قابل دوام نیست و فوراً هلاک میشود. اینکه قرآن هلاک اقوام گذشته را بیان میکند برای چیست؟ میگوید: قبل از شما اقوامی بودند که وقتی اکثریت مردم آن اقوام بد شدند، ریشه آنها را کندیم. پس اگر جامعه دوام دارد بدانید که اکثریت مردم فاسد نیستند، بلکه اقلیتی فاسدند که آنها هم کفهای روی آباند. باطل به صورت موقّت، به صورت یک جولان و به صورت یک نمود است و زود هم از بین میرود. احادیثی داریم که حکم ضرب المثل را پیدا کرده، میگوید: * «للحقّ دولة و للباطل جولة» حق دولت باقی دارد، اما باطل را جولانی است و یک نمود است و زود تمام میشود.* «للباطل جولة ثمّ یضمحلّ.»باطل را جولانی است و بعد مضمحل و نابود میشود (ولی حق، جریان و ادامه و بقا دارد). 0 3
بریدههای کتاب نبرد حق و باطل عارفه حاجب 1403/1/5 نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 12 عالم دو چهره دارد: چهره ازاویی و چهره به سوی اویی. چهره ازاویی رحمانیت خداست و چهره به سوی اویی رحیمیت خدا. سایر اسماء الهی اسمهای تبعی هستند، درجه دوم و سوماند. 0 1 FaMoSa 5 روز پیش نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 84 عجیب این است که میگویند انسانی که به بلوغ فرهنگی رسیده است باید خودکشی کند، چرا؟ زیرا بعد از اینکه فهمید طبیعت انسانی لاعلاج است حق دارد خودش را بکشد و حق دارد دیگران را هم به خودکشی تشویق کند، منطق صادق هدایت. 0 2 عارفه حاجب 1403/1/5 نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 26 پیامبران آمدهاند بشر را به دست بشر اصلاح کنند، نیامدهاند بشر را به دست فرشتگان اصلاح کنند. قرآن میگوید: لَقَدْ ارْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ انْزَلْنا مَعَهُمُ الْکتابَ وَ الْمیزانَ لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ [1]. پیامبران را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب و میزان فرستادیم تا مردم عدالت را بر پا دارند. نمیگوید «تا پیامبران مردم را به عدالت وادار کنند»، میگوید «تا مردم، خود عدالت را به پا دارند» یعنی پیامبران میخواهند به دست مردم، جامعه را اصلاح کنند. تز اصلاحی این است. 0 3 FaMoSa 7 روز پیش نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 80 0 2 مژده ظهرابی دهدزی 1403/12/8 نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 69 حق بعد از آنکه مدتی به وسیلهٔ باطل پوشانده شد، وقتی به جنگ باطل میآید کوبنده و بنیانکَن میآید. 0 2 FaMoSa 7 روز پیش نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 49 اگر شما رادیوهای مختلف دنیا را گوش کنید از هیچیک از این رادیوها نمیشنوید که اسم زورگویی را ببرد یا بگوید ما میخواهیم ظلم کنیم یا منافع کشورهای دیگر را بدزدیم و غارت کنیم، بلکه همه دم از صلح میزنند، دم از آزادی میزنند، دم از حقوق بشر میزنند؛ در صورتی که اکثر و شاید همه آنها دروغ میگویند؛ یعنی آنها میخواهند در پناه این الفاظ زندگی کنند؛ در پناه آزادی، آزادی را میکشند، چنانکه گفتهاند: «ای آزادی! به نام تو در دنیا چه جنایتها که نشد». این معنای تغذیه باطل از حقّ است. ناصر الدّین شاه یا هارون الرشید یا معاویه هم نیروی باطل خود را از نیروی حقّ مردم گرفته بودند و گرنه از خودشان نیرویی نداشتند. 1 3 FaMoSa 5 روز پیش نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 90 فکر و فلسفه دیگری به نام اگزیستانسیالیسم پیدا شد که جهانبینی آن یعنی نظرش درباره انسان همان جهانبینی مادی است، ماتریالیستی فکر میکند ولی اینها طرحی و نظریهای دادند تا این نقصی که در مارکسیسم هست یعنی مسئله گرایش را برطرف کند، چون در مارکسیسم انسانیت یا بگوییم ارزشهای انسانی، معانی و مفاهیم اخلاقی از قبیل صلح و عدالت را مفاهیمی ایدهآلیستی و بیارزش میدانند. ولی اگزیستانسیالیستها چسبیدند به ارزشهای انسانی برای اینکه بتوانند در انسان یک مبدأ گرایش به وجود بیاورند نه فقط مبدأ شناخت و فکر، یعنی یک چیزی که جاذبه داشته باشد و انسان را به سوی خودش بکشاند و بتواند برای انسان هدفهای عالی و متعالی غیر از هدفهای مادی مشخص کند. این بود که بر ارزشهای انسانی و بر آن چیزی که انسانیت نامیده میشود تکیه کردند و این ارزشها را روبنا و قهراً بیارزش تلقی نکردند. ولی باید سؤال کرد شما که میگویید جهان انبوهی و تودهای از ماده است و تمام هستی جز ماده و فعل و انفعالات مادی چیزی نیست پس این ارزشهای انسانی در جهان مادی چیست؟ 0 2 مژده ظهرابی دهدزی 1403/12/8 نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 84 در پناه آزادی، آزادی را میکشند. چنان که گفتهاند: «ای آزادی به نام تو در دنیا چه جنایتها که نشد!» این معنای تغذیهٔ باطل از حق است. 0 4 FaMoSa 7 روز پیش نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 15 0 2 FaMoSa 7 روز پیش نبرد حق و باطل مرتضی مطهری 4.6 5 صفحۀ 56 قرآن میگوید اگر همه مردم این قدر شریر و فاسد و ظالم و دروغگو بودند آن جامعه را هلاک میکردیم، چنین جامعهای محال است وجود داشته باشد، اصلاً قابل دوام نیست و فوراً هلاک میشود. اینکه قرآن هلاک اقوام گذشته را بیان میکند برای چیست؟ میگوید: قبل از شما اقوامی بودند که وقتی اکثریت مردم آن اقوام بد شدند، ریشه آنها را کندیم. پس اگر جامعه دوام دارد بدانید که اکثریت مردم فاسد نیستند، بلکه اقلیتی فاسدند که آنها هم کفهای روی آباند. باطل به صورت موقّت، به صورت یک جولان و به صورت یک نمود است و زود هم از بین میرود. احادیثی داریم که حکم ضرب المثل را پیدا کرده، میگوید: * «للحقّ دولة و للباطل جولة» حق دولت باقی دارد، اما باطل را جولانی است و یک نمود است و زود تمام میشود.* «للباطل جولة ثمّ یضمحلّ.»باطل را جولانی است و بعد مضمحل و نابود میشود (ولی حق، جریان و ادامه و بقا دارد). 0 3